Wordt er met 2 maten gemeten criteria VN?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Wordt er met 2 maten gemeten criteria VN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 13:02

Ik snap sowieso de discussie niet. De wolf is er nou eenmaal en gaat voorlopig ook niet weg. Dat houdt in dat sommige mensen daar al dagelijks mee moeten dealen in meer of mindere maten. Voor de ander is dat misschien (nog?) een ver weg show. Hoe iemand daarin staat of mee omgaat is voor mij geen eens een discussie waard. Het kan allemaal prima naast elkaar bestaan zonder dat je daar wat van moet vinden en dat diegene ook perse duidelijk moet maken.

Wel lijkt het me goed om kennis en nieuws te blijven delen, zeker op dit paardenforum. Zoiets als wat besproken werd in de podcast kan namelijk elke diereneigenaar overkomen. De vrouw in dit verhaal dacht ook dat haar paarden wel veilig waren. Omdat ik heel goed snap dat niet iedereen dat topic bijhoudt dagelijks lijkt me een nieuwsbericht zinvol.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 13:17

Telpeva schreef:
Ods schreef:
Ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie denken hoe we daar met elkaar een andere draai aan kunnen geven?

Wat voor mij als meelezer daarin verschil zou maken, is als men zou:
- Stoppen met vingerwijzen en mensen over 1 kam scheren: de fictieve stedeling op 3 hoog is niet de duivel, de links stemmer ook niet.
- Stoppen met koosnamen voor mensen en groepen mensen (sorry DP, hoe grappig ik de kreet poffertjes ook vind :P hij bekt lekker en zou zo in het bokt scheldwoorden filter erbij passen) want zulke dingen dat doet wat met de sfeer, zo'n topic is er voor iedereen, óók voor mensen wiens mening je niet deelt. Dat gebeurde ook in corona tijd met woorden als wappie, schaap... Niemand vindt dat leuk, lijkt mij?

Eigenlijk vooral: behandel een ander zoals je zelf ook behandeld zou willen worden, luister naar elkaar, ipv een mening klaar te hebben liggen op basis van iemands afkomst of politieke richting. Want stedelingen aanwijzen mag blijkbaar in dat topic, maar boeren of dierenhouders aanwijzen mag andersom absoluut niet, dat vind IK meten met 2 maten. Idem voor koosnaampjes en flauwe opmerkingen, niemand wil worden uitgelachen of worden uitgemaakt voor roodkapje omdat ze zich zorgen maken, en ook niemand wil uitgemaakt worden voor dom of voor poffertje.

Deal!
Ik gebruik geen poffertjes meer.
Maar wel met een tegenovergestelde wat je zelf ook al aanhaalt.

Dan wil ik ook dat in andere topics de meer rechtste stemmers en politici niet buitengesloten worden en/of weggezet worden als;

Tokkies
Domrechts.
Democratie die er niet meer is want nitwits in het kabinet.
Enz enz, staat daar vol mee.

Hoe lang zal het duren voordat ik weer poffertjes mag gebruiken?

Want dit gaat dus niet alleen om het wolventopic, dit gaat veel breder.
Er word gezegd we voelen ons niet welkom in het wolventopic, maar dat is andersom ook al jaren in politieke topics zo dat mensen er weg blijven.

Waar is daar de opmerking, zullen we het anders doen in 2025?

Edit: maar daar gaat dit topic eigenlijk niet over.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 13:25

Eens dat het ook elders liever zou mogen :j

ArtHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 13:27

Ods schreef:
Wil ook gelijk gebruik maken van het moment, het is gewoon erg jammer dat, ondanks alle Mod pogingen, men maar door blijft gaan met offtopic posten en dat ook hier de hardheid van sfeer te voelen is. Het is mede hierdoor dat wij het plaatsen van Wolf gerelateerde artikelen in uiterste zorgvuldigheid plaatsen. Het lijkt bijna onmogelijk hier een respectvolle discussie over te houden waarbij ieders mening gehoord mag worden. Is voor alle partijen, voor/tegen standers maar ook onze Mods vaak een tenenkrommende situatie. Laten we dat anders doen in 2025 :) Ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie denken hoe we daar met elkaar een andere draai aan kunnen geven?

Om daar een antwoord op te geven: ik ben vooral meelezer, mede door de aparte sfeer die in het wolventopic ontstaat zodra iemand mee wil praten die niet precies zo denkt als de daar overheersende gedachtengang.

Super jammer, en ook gek, want ik woon in een dorpje middenin wolvengebied waar iedereen een andere mening over dit onderwerp heeft. De ene buurvrouw was de eerste dorpeling die een wolf zag tijdens het hond uitlaten, en zag er daarna nog veel meer. Zij laat haar hond nog steeds uit, redeneert dat er niets is gebeurd, dat de wolven blijkbaar schuw genoeg zijn en vind het prachtige dieren. Mijn andere buurvrouw durft al een jaar lang niet meer haar rondje om het dorp te wandelen doordat de wolf midden door het dorp liep.
De ene paardenbezitter rastert een nachtpaddock gewoon wat hoger af en heeft er vertrouwen in dat dat voldoende is want wolfwerend hekwerk is ook niet wolfproof, de ander zet de paarden snachts op stal en rastert alle weilanden wolfwerend af en ligt nog steeds elke nacht wakker. Hier in de gemeente zijn al diverse paarden/pony's slachtoffer geworden van de wolf. Sommigen durven daardoor ook niet meer in groepen buitenritten te maken. Anderen gaan nog steeds met een gerust hart in hun eentje het bos in.

Maar het gekste is: niemand maakt elkaar hier in het dorp uit voor droeftoeter, poffertjes, moordenaar, dierenmishandelaar, slaper of wat dan ook als we het over al onze verschillende zienswijzen hebben. Niemand zegt tegen de buurvrouw dat hij hoopt dat haar dochtertje levend opengereten wordt en een marteldood sterft door een wolf, omdat de buurvrouw een nulstand onnodig vindt.

Maar op Bokt, een compleet virtueel forum, is dat blijkbaar wel nodig? Zelfs normaal? Iets wat toegejuichd wordt? Diverse keren onder gejuich in een topic herhaald wordt?

Als het om het meten met twee maten gaat: willen degenen die willen meer paardgerelateerd wolvennieuws op de voorpagina komt dat eigenlijk wel echt?
Is een nieuwsbericht als: 'amazone ziet wolf op buitenrit, maakt probleemloos een mooie foto en vond het een mooie en bijzondere ontmoeting' eigenlijk wel welkom?

Of moeten alle wolven nieuwsitems slecht nieuws zijn?

ArtHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 13:34

DuoPenotti schreef:
Deal!
Ik gebruik geen poffertjes meer.
Maar wel met een tegenovergestelde wat je zelf ook al aanhaalt.

Dan wil ik ook dat in andere topics de meer rechtste stemmers en politici niet buitengesloten worden en/of weggezet worden als;
...

Klinkt als een super plan, niemand meer ontmenselijken en stereotyperen alleen omdat ze een andere mening hebben. Want als puntje bij paaltje komt, heeft niemand exact dezelfde mening. Zelfs je medestanders niet.

Maar misschien begrijp ik het verkeerd, maar waarom zou je anderen jouw gedrag laten bepalen? In de zin van 'als ik zus en zo doe dan moeten anderen wel X en y doen'?
Jij bent toch jouw eigen kracht?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 13:49

@Arthorse
Mijn kracht is dat ik van gelijkheid hou.
Die is er nu niet.

En op je eerdere vraag, als iemand blij is dat hij een foto heeft kunnen maken met het paard, mag van mij prima op vn.

Maar als deze dan schrijft want er was geen gevaar want ik riep ksst, dan moet men wel kunnen verwachten dat daar een tegenreactie op komt.

Zoals op het hele forum gebeurt bij elk onderwerp.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 13:51

Ik snap het niet? Wie heeft het over slecht nieuws, deze podcast gaat over waarschuwen dat grote paarden ook aangevallen kunnen worden en de gevolgen daarvan. (o.a op de weg, voor automobilisten, maar ook de afhandeling0

Als een discussie over de wolf daaronder niet welkom is dan kan er toch doorverwezen worden naar het algemene wolven discussie topic of de reacties worden uitgesloten in het nieuwsbericht?

Zo moeilijk kan het toch niet zijn?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 14:07

Iemand kan zelf besluiten niet langer scheldwoorden te gebruiken vanuit een eigen morele overtuiging. Of een ander dat ook doet, heeft niets met gelijkheid te maken maar met willen afdwingen van andermans gedrag. Je sluit dus geen deal maar kiest zelf een standpunt.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 14:31

Hoeveel wolventopics / nieuwsberichten met wolf zijn er inmiddels? Hoeveel moeten er nog komen?

Een berichtje op een forum als bokt laat de wolf niet verdwijnen... al plaats je er 1000. Wellicht zou actie ondernemen doeltreffender zijn, en dat is in m'n ogen niet op een paardenforum vanaf de bank

Ze zijn hier ook vlakbij, op zo'n 10km. Ik ben er bang voor, voornamelijk voor m'n Shetlanders. We treffen alle mogelijke maatregelen en staan snachts binnen. Verder staan ze in zicht, mocht er wel overdag iets voorvallen. Maar ik wordt zo moe van het doodgegooi van de wolf. Ja hij is hier. Zolang er geen actie gebeurd blijft hij hier ook. Aan ons de taak ons aan te passen waar we dat kunnen. En nee, je pony/veulen (maar ook paard) kan dan niet meer 24/7 buiten zijn als je in een wolvengebied leeft. So it be. Wil je dat niet? Wellicht een verhuizing een idee naar een ander land waar het wel op orde is. Wellicht ben ik te nuchter. Maar leer eens in oplossingen te denken ipv problemen... wordt je leven wat makkelijker van ;)
Paarden gaan niet dood van snachts op stal staan. Paarden gaan wel dood van snachts buiten lopen... En elk dier kan eraan wennen om even binnen te staan...

ArtHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 14:49

DuoPenotti schreef:
@Arthorse
Mijn kracht is dat ik van gelijkheid hou.
Die is er nu niet.

Wie bepaalt wat gelijkheid is?
Bokt plaatst maar een fractie van al het springpaardennieuws dat er dagelijks is.
Bokt plaatst ook maar een (in verhouding zelfs relatief groot?) deel van het paardgerelateerde wolvennieuws.
Welke kant op is dat oneerlijk?

Ik vermoed zelfs dat de grootste posters in het centrale wolventopic direct in de hand hebben hoeveel wolven posts Bokt in het nieuws zet. Als dat topic echt een algemeen wolventopic was, waar alle zienswijzen als gelijkwaardig gezien worden, dan is het veel veiliger voor een forum om meer aandacht aan dat soort nieuwsonderwerpen te besteden.
Als die gelijkheid en gelijkwaardigheid daar al niet gerespecteerd wordt, dan is nog meer aandacht voor dit onderwerp op nog meer plekken op het forum als olie op het vuur gooien.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 16:09

Arthorse
Zoals ik eerder zei. De gelijkheid gaat niet alleen over het wolven topic of het wolven nieuws.

En daar laat ik het bij.
Mijn zegje hier meer dan genoeg gedaan.
Mods kunnen me benaderen voor eventueel verdere opheldering. Al denk ik dat ik meer dan genoeg duidelijk ben geweest.

ArtHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 16:43

Ik heb net al je posts hier doorgelezen, maar als die gelijkheid over alle mogelijke soorten paardennieuws gaat, hoe ziet die gelijkheid er dan volgens jou uit?
Hoe voorkom je dat jouw gevoel voor wat gelijk is ook gewoon een persoonlijke mening is?

Persoonlijk zie ik niet dat er een 'eerlijke' manier is om te bepalen wat Bokt 'moet' opnemen op de nieuwspagina. Daarvoor zijn er teveel meningen over wat wel of niet gelijkwaardig is, en het blijft uiteindelijk aan een klein team met heel andere belangen (bijvoorbeeld de sfeer op een forum, de balans tussen de hoeveelheid positief en negatief en binnenlands en buitenlands nieuws) om te bepalen wat ze opnemen en wat niet. Volgens mij wordt er niet met twee maten gemeten, maar met oneindig veel maten, omdat alles afhangt van de situatie waar het om gaat.

Maar ik denk wel dat je als gebruiker invloed kunt hebben. Als elk nieuwsbericht over onderzoek naar boxgroottes escaleert in een topic waarin mensen andermans kinderen dood wensen of oproepen dat 'iemand er iets aan zou moeten doen...', dan snap ik dat het enthousiasme om dat soort dingen te plaatsen bij een nieuwsteam daalt.
Verbeter de wereld, begin bij je eigen topic.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 17:04

Nou ik ben het wel met DP eens, kijk eens in het topic over politiek, destijds over corona. Kijk eens wat daar allemaal gezegd wordt en dat moet wel kunnen? Mensen met een andere mening worden/werden er letterlijk weg gepest.

En nu ook, dit gaat alleen maar over om mensen te waarschuwen dat grote paarden ook aangevallen kunnen worden want echt meer mensen dan je zou denken denken dat deze wel veilig zijn. Waarom zou je dat NIET posten? Straks worden er volwassen paarden aangevallen wat voorkomen had kunnen worden door een waarschuwing. Door mensen bewust maken. Waar is een paarden forum anders voor?

En waarom worden er allemaal irrelevante zaken bij gehaald?

Er hoeft geen discussie onder te ontstaan, gewoon de reacties uit zetten. Echt, imo wordt er veel te moeilijk gedacht, al dan niet bewust.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 17:12

Elisa2 schreef:
Nou ik ben het wel met DP eens, kijk eens in het topic over politiek, destijds over corona. Kijk eens wat daar allemaal gezegd wordt en dat moet wel kunnen? Mensen met een andere mening worden/werden er letterlijk weg gepest.

En nu ook, dit gaat alleen maar over om mensen te waarschuwen dat grote paarden ook aangevallen kunnen worden want echt meer mensen dan je zou denken denken dat deze wel veilig zijn. Waarom zou je dat NIET posten? Straks worden er volwassen paarden aangevallen wat voorkomen had kunnen worden door een waarschuwing. Door mensen bewust maken. Waar is een paarden forum anders voor?

En waarom worden er allemaal irrelevante zaken bij gehaald?

Er hoeft geen discussie onder te ontstaan, gewoon de reacties uit zetten. Echt, imo wordt er veel te moeilijk gedacht, al dan niet bewust.

Hierop inhakend;

[VN] Belangrijke update over uitbraak Rhinopneumonie (EHV-1) in Frankrijk

Waarom wordt deze uitbraak in Frankrijk (niets in NL, geen wedstrijd waar een Bokker aan deel neemt) wel geplaatst en de podcast niet? Wat is het verschil? Welke afwegingen zijn er gemaakt? En waarom dat bericht over die "bekende Friese acteur" wel? Wat is daar groot voorpagina nieuws aan?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 18:53

Ik snap de keuzes ook niet (altijd). Bokt wordt dit überhaupt nog geplaatst of laten jullie dit lekker?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 19:04

Captain schreef:
Ik snap de keuzes ook niet (altijd). Bokt wordt dit überhaupt nog geplaatst of laten jullie dit lekker?

Volgens mij was het antwoord vanaf het begin al duidelijk toch?
Edit. Laat maar, las zelf verkeerd :')

@haarbal
Er zijn op bokt zeker wel mensen die FEI rijden en internationaal. Dus dat bericht heeft imo zeker meerwaarde wbt rhino
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 19-12-24 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 19:35

Ze hebben al veel vaker podcast geplaatst, dus nee dat antwoord is niet duidelijk.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 19:40

Captain schreef:
Ze hebben al veel vaker podcast geplaatst, dus nee dat antwoord is niet duidelijk.

Excuus, ik las het zelf verkeerd :+ elke dag half 3 opstaan werkt niet altijd even positief _O-

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 19:40

Maar dat is toch precies het probleem? NR zegt "nee, we plaatsen niet dit of dat", maar in bepaalde gevallen doen ze het dus toch wel. Volgens mij hoeft de discussie hier helemaal niet te gaan over de wolf, maar om een duidelijk beleid van de NR. Dat is nu al zo vaak aangekaart in verschillende topics.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 19:42

En als je wilt voorkomen dat alle topics over wolven uit de hand lopen (wat ik wel kan begrijpen dat het veel mod-tijd kost), maar wel wilt informeren:
Plaats de info, sluit het topic met verwijzing naar het wolventopic om daar te reageren.

Op die manier wordt de info wel verspreid en komt ook aan bij mensen die bewust of onbewust het grote wolventopic mijden

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 19:45

Helemaal eens Rocamor :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 19:57

Jessix schreef:
Wel lijkt het me goed om kennis en nieuws te blijven delen, zeker op dit paardenforum. Zoiets als wat besproken werd in de podcast kan namelijk elke diereneigenaar overkomen. De vrouw in dit verhaal dacht ook dat haar paarden wel veilig waren. Omdat ik heel goed snap dat niet iedereen dat topic bijhoudt dagelijks lijkt me een nieuwsbericht zinvol.

Ja, helemaal mee eens. Ik vind deze podcast veel nieuwswaardiger als een instagram bericht van britt dekker of een kijktip. Dat is meer entertainment dan echr nieuws. Dus ik snap wel dat dit topic spreekt over meten met 2 maten. Er worden zoveel dingen op VN gezet wat voor het grootste gedeelte van bokt geen nieuwswaarde heeft, maar dit zou niet eens als luistertip kunnen?

Ik volg het wolftopic miet, want ik heb en weinig aan de zichtmeldingen en ik wil de foto's niet zien. Maar dan mis je dus wel dingen die wel van belang zijn. En dat topic is super voor degene die er wel mee te maken hebben en ik vindbhet super hoe die ts alles maar bijhoudt. Alleen zonder losse berichten mis ik bijvoorbeeld al een hoop wat ik wel waardevol vind.

En die topics sluiten vind ik helemaal goed. Discussie hoeft niet overal, dat is voor de mods niet te doen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-24 20:14

@iedereen die bang is voor gruwelijke foto’s in het algemene topic, geen angst, alle foto’s van gedode en gewonde dieren staan in spoiler.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 22:48

Even vooral aan het bijlezen maar ik zou sowieso graag zien dat onderwerpen die veel aan bod komen gewoon in 1 hoofdonderwerp geplaatst worden. Tenzij het echt iets bijzonders is apart.

Dus alle nieuwswaardig wolfdingen in 1 hoofdpagina nieuws bericht en de verwijzing jaar het wolftopic.
Is het echt een anders dan anders bericht kan die echt wel los.

Echter is dat ook voor andere dingen.
Paardennieuws uit buitenland apart in 1 topic tenzij.

Die toendertijd tig Totilas topics... allemaal onder 1...

De wedstrijd uitslagen van nl ruiters anders dan een OS, wereldbeker finale... in 1 topic

En gewoon de losse nieuwsberichten goed en slecht wel los.

Anders wordt je doodgegooid met dezelfde onderwerpen.

Laat het reageren daarvan in een centraal topic en meteen een stuk meer rust.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 12:40

ArtHorse schreef:
Ods schreef:
Wil ook gelijk gebruik maken van het moment, het is gewoon erg jammer dat, ondanks alle Mod pogingen, men maar door blijft gaan met offtopic posten en dat ook hier de hardheid van sfeer te voelen is. Het is mede hierdoor dat wij het plaatsen van Wolf gerelateerde artikelen in uiterste zorgvuldigheid plaatsen. Het lijkt bijna onmogelijk hier een respectvolle discussie over te houden waarbij ieders mening gehoord mag worden. Is voor alle partijen, voor/tegen standers maar ook onze Mods vaak een tenenkrommende situatie. Laten we dat anders doen in 2025 :) Ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie denken hoe we daar met elkaar een andere draai aan kunnen geven?

Om daar een antwoord op te geven: ik ben vooral meelezer, mede door de aparte sfeer die in het wolventopic ontstaat zodra iemand mee wil praten die niet precies zo denkt als de daar overheersende gedachtengang.

Super jammer, en ook gek, want ik woon in een dorpje middenin wolvengebied waar iedereen een andere mening over dit onderwerp heeft. De ene buurvrouw was de eerste dorpeling die een wolf zag tijdens het hond uitlaten, en zag er daarna nog veel meer. Zij laat haar hond nog steeds uit, redeneert dat er niets is gebeurd, dat de wolven blijkbaar schuw genoeg zijn en vind het prachtige dieren. Mijn andere buurvrouw durft al een jaar lang niet meer haar rondje om het dorp te wandelen doordat de wolf midden door het dorp liep.
De ene paardenbezitter rastert een nachtpaddock gewoon wat hoger af en heeft er vertrouwen in dat dat voldoende is want wolfwerend hekwerk is ook niet wolfproof, de ander zet de paarden snachts op stal en rastert alle weilanden wolfwerend af en ligt nog steeds elke nacht wakker. Hier in de gemeente zijn al diverse paarden/pony's slachtoffer geworden van de wolf. Sommigen durven daardoor ook niet meer in groepen buitenritten te maken. Anderen gaan nog steeds met een gerust hart in hun eentje het bos in.

Maar het gekste is: niemand maakt elkaar hier in het dorp uit voor droeftoeter, poffertjes, moordenaar, dierenmishandelaar, slaper of wat dan ook als we het over al onze verschillende zienswijzen hebben. Niemand zegt tegen de buurvrouw dat hij hoopt dat haar dochtertje levend opengereten wordt en een marteldood sterft door een wolf, omdat de buurvrouw een nulstand onnodig vindt.

Maar op Bokt, een compleet virtueel forum, is dat blijkbaar wel nodig? Zelfs normaal? Iets wat toegejuichd wordt? Diverse keren onder gejuich in een topic herhaald wordt?

Als het om het meten met twee maten gaat: willen degenen die willen meer paardgerelateerd wolvennieuws op de voorpagina komt dat eigenlijk wel echt?
Is een nieuwsbericht als: 'amazone ziet wolf op buitenrit, maakt probleemloos een mooie foto en vond het een mooie en bijzondere ontmoeting' eigenlijk wel welkom?

Of moeten alle wolven nieuwsitems slecht nieuws zijn?

Zolang er sprake is van respect omdat de ene buurvrouw niet vindt en tegen haar zegt dat de andere buurvrouw totaal niet bang hoeft te zijn voor de wolven, omdat er nooit iets gaat gebeuren is er helemaal niets aan de hand. Kortom als de 1 maar niet bagatelliseerd en verdraait wat de struggles van de ander zijn. Dat kan ook vice versa zijn.