Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Telpeva schreef:Ods schreef:Ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie denken hoe we daar met elkaar een andere draai aan kunnen geven?
Wat voor mij als meelezer daarin verschil zou maken, is als men zou:
- Stoppen met vingerwijzen en mensen over 1 kam scheren: de fictieve stedeling op 3 hoog is niet de duivel, de links stemmer ook niet.
- Stoppen met koosnamen voor mensen en groepen mensen (sorry DP, hoe grappig ik de kreet poffertjes ook vindhij bekt lekker en zou zo in het bokt scheldwoorden filter erbij passen) want zulke dingen dat doet wat met de sfeer, zo'n topic is er voor iedereen, óók voor mensen wiens mening je niet deelt. Dat gebeurde ook in corona tijd met woorden als wappie, schaap... Niemand vindt dat leuk, lijkt mij?
Eigenlijk vooral: behandel een ander zoals je zelf ook behandeld zou willen worden, luister naar elkaar, ipv een mening klaar te hebben liggen op basis van iemands afkomst of politieke richting. Want stedelingen aanwijzen mag blijkbaar in dat topic, maar boeren of dierenhouders aanwijzen mag andersom absoluut niet, dat vind IK meten met 2 maten. Idem voor koosnaampjes en flauwe opmerkingen, niemand wil worden uitgelachen of worden uitgemaakt voor roodkapje omdat ze zich zorgen maken, en ook niemand wil uitgemaakt worden voor dom of voor poffertje.
Ods schreef:Wil ook gelijk gebruik maken van het moment, het is gewoon erg jammer dat, ondanks alle Mod pogingen, men maar door blijft gaan met offtopic posten en dat ook hier de hardheid van sfeer te voelen is. Het is mede hierdoor dat wij het plaatsen van Wolf gerelateerde artikelen in uiterste zorgvuldigheid plaatsen. Het lijkt bijna onmogelijk hier een respectvolle discussie over te houden waarbij ieders mening gehoord mag worden. Is voor alle partijen, voor/tegen standers maar ook onze Mods vaak een tenenkrommende situatie. Laten we dat anders doen in 2025Ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie denken hoe we daar met elkaar een andere draai aan kunnen geven?
DuoPenotti schreef:Deal!
Ik gebruik geen poffertjes meer.
Maar wel met een tegenovergestelde wat je zelf ook al aanhaalt.
Dan wil ik ook dat in andere topics de meer rechtste stemmers en politici niet buitengesloten worden en/of weggezet worden als;
...
DuoPenotti schreef:@Arthorse
Mijn kracht is dat ik van gelijkheid hou.
Die is er nu niet.
Elisa2 schreef:Nou ik ben het wel met DP eens, kijk eens in het topic over politiek, destijds over corona. Kijk eens wat daar allemaal gezegd wordt en dat moet wel kunnen? Mensen met een andere mening worden/werden er letterlijk weg gepest.
En nu ook, dit gaat alleen maar over om mensen te waarschuwen dat grote paarden ook aangevallen kunnen worden want echt meer mensen dan je zou denken denken dat deze wel veilig zijn. Waarom zou je dat NIET posten? Straks worden er volwassen paarden aangevallen wat voorkomen had kunnen worden door een waarschuwing. Door mensen bewust maken. Waar is een paarden forum anders voor?
En waarom worden er allemaal irrelevante zaken bij gehaald?
Er hoeft geen discussie onder te ontstaan, gewoon de reacties uit zetten. Echt, imo wordt er veel te moeilijk gedacht, al dan niet bewust.
Captain schreef:Ik snap de keuzes ook niet (altijd). Bokt wordt dit überhaupt nog geplaatst of laten jullie dit lekker?
Jessix schreef:Wel lijkt het me goed om kennis en nieuws te blijven delen, zeker op dit paardenforum. Zoiets als wat besproken werd in de podcast kan namelijk elke diereneigenaar overkomen. De vrouw in dit verhaal dacht ook dat haar paarden wel veilig waren. Omdat ik heel goed snap dat niet iedereen dat topic bijhoudt dagelijks lijkt me een nieuwsbericht zinvol.
ArtHorse schreef:Ods schreef:Wil ook gelijk gebruik maken van het moment, het is gewoon erg jammer dat, ondanks alle Mod pogingen, men maar door blijft gaan met offtopic posten en dat ook hier de hardheid van sfeer te voelen is. Het is mede hierdoor dat wij het plaatsen van Wolf gerelateerde artikelen in uiterste zorgvuldigheid plaatsen. Het lijkt bijna onmogelijk hier een respectvolle discussie over te houden waarbij ieders mening gehoord mag worden. Is voor alle partijen, voor/tegen standers maar ook onze Mods vaak een tenenkrommende situatie. Laten we dat anders doen in 2025Ben eigenlijk wel benieuwd hoe jullie denken hoe we daar met elkaar een andere draai aan kunnen geven?
Om daar een antwoord op te geven: ik ben vooral meelezer, mede door de aparte sfeer die in het wolventopic ontstaat zodra iemand mee wil praten die niet precies zo denkt als de daar overheersende gedachtengang.
Super jammer, en ook gek, want ik woon in een dorpje middenin wolvengebied waar iedereen een andere mening over dit onderwerp heeft. De ene buurvrouw was de eerste dorpeling die een wolf zag tijdens het hond uitlaten, en zag er daarna nog veel meer. Zij laat haar hond nog steeds uit, redeneert dat er niets is gebeurd, dat de wolven blijkbaar schuw genoeg zijn en vind het prachtige dieren. Mijn andere buurvrouw durft al een jaar lang niet meer haar rondje om het dorp te wandelen doordat de wolf midden door het dorp liep.
De ene paardenbezitter rastert een nachtpaddock gewoon wat hoger af en heeft er vertrouwen in dat dat voldoende is want wolfwerend hekwerk is ook niet wolfproof, de ander zet de paarden snachts op stal en rastert alle weilanden wolfwerend af en ligt nog steeds elke nacht wakker. Hier in de gemeente zijn al diverse paarden/pony's slachtoffer geworden van de wolf. Sommigen durven daardoor ook niet meer in groepen buitenritten te maken. Anderen gaan nog steeds met een gerust hart in hun eentje het bos in.
Maar het gekste is: niemand maakt elkaar hier in het dorp uit voor droeftoeter, poffertjes, moordenaar, dierenmishandelaar, slaper of wat dan ook als we het over al onze verschillende zienswijzen hebben. Niemand zegt tegen de buurvrouw dat hij hoopt dat haar dochtertje levend opengereten wordt en een marteldood sterft door een wolf, omdat de buurvrouw een nulstand onnodig vindt.
Maar op Bokt, een compleet virtueel forum, is dat blijkbaar wel nodig? Zelfs normaal? Iets wat toegejuichd wordt? Diverse keren onder gejuich in een topic herhaald wordt?
Als het om het meten met twee maten gaat: willen degenen die willen meer paardgerelateerd wolvennieuws op de voorpagina komt dat eigenlijk wel echt?
Is een nieuwsbericht als: 'amazone ziet wolf op buitenrit, maakt probleemloos een mooie foto en vond het een mooie en bijzondere ontmoeting' eigenlijk wel welkom?
Of moeten alle wolven nieuwsitems slecht nieuws zijn?