Bokt als bron bij nieuwsberichten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 17:37

Met vertalen bedoel ik vertalen van buitenlandse bronnen waarvoor we toestemming hebben.
De Nederlandse bronnen waarvoor we toestemming hebben blijven we natuurlijk ook gebruiken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 17:39

Firelight schreef:
We vertalen tijdelijk alleen nog maar van bronnen waar we toestemming van hebben.

En misschien lees ik het dan verkeerd, maar voorheen vertaalden jullie dan ook artikelen van bronnen waar geen toestemming voor was?
Dan ben je toch sowieso al in overtreding?

En:
Daihyo schreef:
En bij vertaalde artikelen? Komt daar nu wel een bron bij? Want daar lees ik niets over in je bericht.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 17:49

Als we meerdere bronnen hadden mochten we zelf een artikel schrijven, dat hebben we nu per vandaag stop gezet.

Van bronnen waarvan we toestemming hebben zetten we er altijd een bron bij.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 18:08

Firelight schreef:
Als we meerdere bronnen hadden mochten we zelf een artikel schrijven, dat hebben we nu per vandaag stop gezet.

Right.

Heeft toch een hoog gehalte van 'geen slapende honden wakker willen maken' als je het mij vraagt...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 18:24

Firelight schreef:

Maar waar is de bron dan van deze berichten?
[VN] Recordpoging stokpaardrijden in Hurst, Engeland
[VN] [AG] Het mysterie van de afgeslachte Dartmoors
[VN] Vrouw gewond door steigerend paard tijdens optocht Schagen
[VN] Honden op een paardenevenement: lijn ze aan!
[VN] Man overleden nadat hij is overlopen door een Clydesdale
[VN] Ringsteken in Bakkum: terug van twee jaar weggeweest
[VN] Tim Lips’ voormalig toppaard Keyflow (26) overleden
[VN] Paarden voor wagen slaan op hol en belanden in sloot Nijkerk
[VN] [AG] Oude tijden herleven: de jaarlijkse Pony Express herdenkingsrit
[VN] Kleinste pony ter wereld geboren in Duitsland
[VN] Ruiter gewond na val van paard, traumaheli opgeroepen
[VN] Paardenmarkt terug in Torhout
[VN] Silverstar, de film van Britt Dekker gaat internationaal
[VN] Drie gewonden door op hol geslagen paard op Garnaalfeesten
[VN] Studie bewijst: wilde hengsten castreren geen oplossing te grote kudde
[VN] Jesse Drent gaf een show op CHIO Aken
[VN] Paard test positief op doping door cafeïne in de urine van trainer
[VN] NYRA schorst Bob Baffert voor een jaar
[VN] ***Update*** Yvonne van Friesian-Horses ernstig gewond na ongeluk
[VN] Koningin Elizabeth weer in het zadel tegen doktersadvies in
[VN] Paardenwelzijn in gevaar door uitbreiding van de natuur
[VN] Springruiter Günter Wintersberger geschorst wegens mishandeling
[VN] Xtreme Trail Empe stopt per 1 september 2022

Je kan mij niet vertellen dat dit allemaal artikelen zijn waarbij meerdere bronnen zijn gebruikt en/of er toestemming is. Want dan had je ze er dus volgens je eigen bericht wel bij geschreven. En dit is alleen nog maar de 1e pagina van VN.

Ik vind dit soort berichten overigens wel echt leuk op de voorpagina, complimenten aan de NR daarvoor. Heel divers en voor ieders wat wils. Het gaat mij dus niet om de inhoud, maar echt om de bronvermelding. Wat mij betreft kunnen ze dus gewoon geplaatst en overgenomen worden, mét de juiste bronvermelding. Ook als het er meer dan 1 zijn. Maar dat is mijn mening.

En Firelight, ik heb je eerder nog deze vraag gesteld. Antwoord heb ik nog niet gezien. Of heb ik er overheen gelezen?
Daihyo schreef:
Maar Firelight, dan ben ik wel nieuwsgierig waarom het wel of niet plaatsen van bronnen afhangt van het antwoord van de juriste, maar dat je zelf niet zegt: we plaatsen voortaan de bron erbij, want het is fatsoenlijker naar de oorspronkelijke auteur. Hoe zou jij het als auteur vinden als je tijd en moeite in een goed artikel stopt en een site als Horses of Hoefslag neemt het over, past wat zinnen links en rechts aan en plaatst het zonder bronvermelding van jou/Bokt? Vind je dat dan ook fatsoenlijk omdat het juridisch mag?

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 18:28

Als we een artikel herschrijven door middel van meerdere bronnen dan vermelden we daar geen bron bij, dat zijn dus de artikelen die jij nu linkt.
Vanaf vandaag doen we dat dus niet meer totdat we meer duidelijkheid hebben.

Daihyo

Re: Bokt als bron bij nieuwsberichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 18:40

Maar waarom niet gewoon de bronnen vermelden die gebruikt zijn? Wat is er op tegen om 2 of 3 bronnen (al dan niet naast Bokt.nl) te noemen? Waarom moet het zo moeilijk? Welke duidelijkheid hoop je nu te krijgen? Ik snap het oprecht even niet.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 18:42

Als ik dat wist zou ik het je gelijk zeggen en zodra ik het weet zal ik het ook gelijk vermelden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 18:45

Maar jij bent hoofd NR…. Dan is het wel heel vervelend dat jij dat dan niet weet. Hoe moeten leden van de NR het dan weten?
Ik hoop dat je snel meer weet en ben benieuwd naar het antwoord dan.

Edit: [VN] [AG] Hematomen bij paarden
+:)+
Dit is precies wat ik bedoelde. Netjes zo :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 18:53

Ik vermoed sterk dat 3 bronnen 'herschrijven' en verder niet benoemen een hoop gesoebat over "mag ik je artikel overnemen' voorkomt.

Je kunt niet aan iedereen over de hele wereld vragen om toestemming, dat snap ik heel goed en op deze manier omzeil je dat aardig: je gebruikt 2 of 3 bronnen, neemt 3 zinnen over van de ene bron en 4 van de andere, en nog 2 van de derde bron en geen van de bronnen kan je aanklagen wegens 'overnemen zonder toestemming'. Zeker niet bij vertalingen. Je kan nog gaan vechten over 'geheel of gedeeltelijk overnemen' (want dat is de gebruikelijke formulering), maar probeer er als Amerikaan maar je vinger op te leggen waar wat 'gejat' is.

Alleen: het is en blijft niet netjes op deze manier een aantal journalistieke regeltjes en afspraken te proberen te omzeilen.

Vandaar nu de impasse: die bronnen vermelden gaat geheid problemen geven.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 18:55

Firelight schreef:
Als ik dat wist zou ik het je gelijk zeggen en zodra ik het weet zal ik het ook gelijk vermelden.

Poll starten? Mijn gokjes zijn:

-juridisch gedoe (iets met auteursrecht)
- reële kans op het ontvangen van een factuurtje van de genoemde bron

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 19:04

Ik ben het met veel van de reacties eens, ook ik ben voor bronvermelding. Wel fijn is dat het nu duidelijker is dat een artikel een achtergrond artikel is, ipv nieuws. Wat mij opvalt hier is dat het woord 'kritiek' veel wordt gebruikt. Ik zie dat anders, het is feedback en die is heel waardevol. En het toont dat bokt gebruikers betrokken zijn bij dit forum.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 19:57

Firelight schreef:
Als we een artikel herschrijven door middel van meerdere bronnen dan vermelden we daar geen bron bij, dat zijn dus de artikelen die jij nu linkt.

Maar die artikelen zijn niet herschreven. (In ieder geval die uit het Engels vertaalde artikelen) Het zijn vaak 1:1 vertalingen. Met misschien 2 of 3 regels van jullie zelf. Dat is niet herschrijven.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 20:02

Babootje schreef:
Firelight schreef:

Maar die artikelen zijn niet herschreven. (In ieder geval die uit het Engels vertaalde artikelen) Het zijn vaak 1:1 vertalingen. Met misschien 2 of 3 regels van jullie zelf. Dat is niet herschrijven.

Nou ja, als je het maar slecht genoeg vertaalt, dan staat er ook niet meer wat er in het origineel stond. Misschien kun je het dan ook als herschreven bestempelen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 20:05

oomens schreef:
Nou ja, als je het maar slecht genoeg vertaalt, dan staat er ook niet meer wat er in het origineel stond. Misschien kun je het dan ook als herschreven bestempelen?

Is dit nou nodig? Dit is toch alleen maar een sneer en op geen enkele manier constructief?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 20:10

Shadow0 schreef:
oomens schreef:

Is dit nou nodig? Dit is toch alleen maar een sneer en op geen enkele manier constructief?

Je kunt het als een sneer zien, maar ook als een grapje :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 20:12

Grappen ten koste van iemand anders zijn meestal niet zo grappig, zeker niet als er ook andere dingen spelen. Dan is het gewoon een sneer.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 20:15

Shadow0 schreef:
Grappen ten koste van iemand anders zijn meestal niet zo grappig, zeker niet als er ook andere dingen spelen. Dan is het gewoon een sneer.

Het is niet een grap ten koste van "iemand". Het is een constatering die je grappig kunt opvatten.
Het is maar net hoe lang je tenen zijn. Gelijk politiek correct reageren op zo'n opmerking is ook niet nodig.
Dat kan die "iemand" dan zelf ook wel als die zich aangesproken voelt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 20:23

Mwah, ik vond ‘m ook niet echt grappig.
Uitleggen hoe vertalingen beter kunnen is wat constructiever.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 20:29

oomens schreef:
Daihyo schreef:
Ik snap het even niet geloof ik.

De NR ook niet, maar daarover is het team zich (pas sinds dit topic; daarvoor had niemand door dat gebruikers signalen afgaven) druk aan het beraden, dus dat komt vast goed.

Mag ik een voorspelling doen of ben ik dan zuur?
"We hebben vanuit het beheer de kwestie nog eens bekeken en we herkennen ons zoals altijd niet in de kritiek. We vragen iedereen om meer begrip omdat er vrijwilligers voor ons werken. We denken dat wat we nu doen gewoon mag, dus we veranderen niets. We vragen alle gebruikers vanaf nu om weer netjes in hun hok terug te gaan en te zwijgen."

Geweldig :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 20:36

Daihyo schreef:
Mwah, ik vond ‘m ook niet echt grappig.
Uitleggen hoe vertalingen beter kunnen is wat constructiever.

Dat is lastig, want goed vertalen is een vak.
En als je dat vak niet beheerst, is het beter om geen lange tenen te hebben als iemand er een grapje over maakt. En te linken aan het originele artikel zodat de essentie van de boodschap kan worden begrepen.
Niemand, ook ik niet, verwacht dat de NR perfecte vertalingen maakt. Maar als je niet linkt naar het originele (meestal Engelse) artikel is zo'n vertaling vaak niet goed leesbaar.
Feedback wil de NR graag, maar dat mag m.i. ook in het topic en moet niet als negatief worden opgevat. Dat gebeurt wel en dat is heel jammer. Daarom krijg je dus deze 'grapjes'.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 20:44

Ibbel schreef:
Ik vermoed sterk dat 3 bronnen 'herschrijven' en verder niet benoemen een hoop gesoebat over "mag ik je artikel overnemen' voorkomt.

Je kunt niet aan iedereen over de hele wereld vragen om toestemming, dat snap ik heel goed en op deze manier omzeil je dat aardig: je gebruikt 2 of 3 bronnen, neemt 3 zinnen over van de ene bron en 4 van de andere, en nog 2 van de derde bron en geen van de bronnen kan je aanklagen wegens 'overnemen zonder toestemming'. Zeker niet bij vertalingen. Je kan nog gaan vechten over 'geheel of gedeeltelijk overnemen' (want dat is de gebruikelijke formulering), maar probeer er als Amerikaan maar je vinger op te leggen waar wat 'gejat' is.

Alleen: het is en blijft niet netjes op deze manier een aantal journalistieke regeltjes en afspraken te proberen te omzeilen.

Vandaar nu de impasse: die bronnen vermelden gaat geheid problemen geven.

Je neemt geen zinnen over. Je haalt de feiten uit een bericht (auto rijdt paard aan in Lutjebroek, paard moet ingeslapen worden, ruiter breekt schouder, bestuurder is later aangehouden) en schrijft daar een bericht over. Zelf, zonder zinnen over te nemen en mogelijk met een compleet andere volgorde. Herschrijven is niet deels overnemen, maar geheel zelf schrijven. Het is vergelijkbaar met een artikel schrijven op basis van wat je op social media voorbij ziet komen, wat je zelf ziet gebeuren of wat ik tegen je zeg. Juist daarom hoeft er bij herschrijven ook geen bron bij, je neemt namelijk niets over.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 20:46

Exitium schreef:
Je neemt geen zinnen over. Je haalt de feiten uit een bericht (auto rijdt paard aan in Lutjebroek, paard moet ingeslapen worden, ruiter breekt schouder, bestuurder is later aangehouden) en schrijft daar een bericht over. Zelf, zonder zinnen over te nemen en mogelijk met een compleet andere volgorde. Herschrijven is niet deels overnemen, maar geheel zelf schrijven. Het is vergelijkbaar met een artikel schrijven op basis van wat je op social media voorbij ziet komen, wat je zelf ziet gebeuren of wat ik tegen je zeg. Juist daarom hoeft er bij herschrijven ook geen bron bij, je neemt namelijk niets over.

Dat is de correcte definitie van herschrijven. Maar dat is tot nu toe echt niet gebeurd. Zelfs 'lekenzinnen' zoals 'dansen op een paard' als 'uitleg' voor voltige zijn gewoon overgenomen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 21:07

Babootje schreef:
Het is niet een grap ten koste van "iemand". Het is een constatering die je grappig kunt opvatten. Het is maar net hoe lang je tenen zijn. Gelijk politiek correct reageren op zo'n opmerking is ook niet nodig.

Als het verweer is dat iemand niet zulke lange tenen moet hebben, of niet politiek correct moet zijn, dan weet iedereen dus eigenlijk best wel dat het bedoeld was om onaardig te zijn. Beide dingen zijn namelijk niet nodig tenzij er specifiek een naar randje zit aan zo'n opmerking. (En het ging niet ten koste van een individu maar overduidelijk wel over de nieuwsredactie als geheel. En dat is net zo goed gewoon niet nodig.)

Ik vind het vooral erg doen denken aan schoolpleinpesten, waar 'het was maar een grapje' ook zo graag een excuus is om onaardigheid onder te verbergen. En net als bij schoolpleinpesten vind ik eigenlijk niet dat je dat als omstanders maar kritiekloos toe moet laten. Of in elk geval, IK ga daar niet altijd als zwijgende omstander bij blijven staan.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 21:18

Ik zit al pagina's op mijn handen. Maar nu het ook nog over vertalingen gaat gaan hier, wil ik toch nog een vraag het hoenderhok ingooien.
Gaat men (bokt/nieuwsredactie) er niet behoorlijk aan voorbij dat jullie hier met vrijwilligers iets proberen te doen waar andere mensen gewoon studies voor hebben gedaan? Journalistiek en vertalen zijn geen dingen die je even erbij kunt doen als je boven schoolkrantniveau wilt uitstijgen.
Kunnen we het hebben over bronvermelding, maar wil bokt niet domweg voor een dubbeltje op de eerste rang zitten met een zogenaamde nieuwsredactie die eigenlijk van toeten noch blazen weet als het gaat over het bedrijven van journalistiek en vertalen?
Ik krijg het idee dat twee serieuze vakgebieden hier wel heel licht opgenomen worden.