Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
chanicha schreef:Als iemand zegt dat hij/zij dyslectie oid heeft zal je mij daar nooit over horen maar waar ik niet tegen kan is dat mensen vol een topic binnen komen vallen, alles op zijn kop zetten en dan als er wat van gezegd wordt zeggen ja ik heb dit of dat.
Van mij hoeft er geen lintje oid aangehangen te worden, ik krijg daar een naar gevoel bij maar het is wel storend als er steeds ongefundeerde dingen geplaatst worden en er verder nergens op ingegaan wordt wat er door andere blokkers gezegd wordt.
Ik probeer zelf om op bepaalde personen niet te reageren, is soms best moeilijk maar ik doe mijn best.
Edit, Plop is niets van te merken hoor!
Tieneke schreef:Ik begrijp niet waarom je niet eerst zou proberen om in dialoog te gaan, als teamlid of vrijwilliger, om de deelname van iemand aan het forum te verbeteren. Wat valt daarbij te verliezen? Als het echt getrol is, pas je de sancties toe en is het snel klaar. Is het onkunde, dan probeer je handvaten te geven, maar pas je als team ook nog steeds de regels toe.
Mjetterd schreef:Als moderatorteam zijn wij inderdaad geen maatschappelijk werker maar we proberen wel wat bij te sturen bij gebruikers waar wij vermoeden dat dat nodig is. Dit kan bijvoorbeeld zijn door middel van informatie via PB versturen, extra uitleg over hoe een reactie/opmerking overkomt, uitleg over de regels op Bokt of anders.
absque_dubio schreef:Er zijn toch gewoon simpele basis regels als richtlijn. Voldoe je daar net niet aan, dan is dat geen probleem op bokt. Maar sla je de plank volledig mis, met welke intentie zit je dan zelf op een forum als je de regels niet kan/wil nakomen. Kan je beter op een forum zitten waarbij je dit wel kan/wil. Het is toch niet dat je geen volwaardig mens meer bent als je geen bokker kan zijn?
Cer schreef:Dat is ook niet wat er staat….
Echwel schreef:Nee dat begrijp.ik dan misschien inderdaad niet
Iemand dropt een meeuwenflats en na reageren word je terecht gewezen..
Heb die gebruiker nooit eerder gezien en ik vind dat ik niet eerst hoef door te spitten als iemand zo een antwoord geeft hoe het mentaal.met ze gesteld is
Eileen_ schreef:Ik vind het een heel moeilijke kwestie. Het is overigens ook altijd een lastig dilemma (en vaak discussie) in zorglandHoevaak denk je dat wij als professionals klappen krijgen, maar hier geen aangifte van wordt gedaan want "de client kon er niks aan doen"? Dikke onzin! Iemand kan misschien ontregelt zijn of het niet overzien, er zijn altijd grenzen in gedrag. Als er over een grens wordt overschreden mogen er wat mij betreft altijd consequenties aanvast zitten. Het grote probleem in een kwestie als bokt is: Waar ligt de grens?
Enerzijds moet je rekening houden met iemands mogelijkheden (niet alleen beperkingen!! Dat lees ik hier heel veel, maar het is nuttiger om juist te kijken naar iemands mogelijkheden ipv beperkingen), maar er zijn grenzen. Je kan vanalles inzetten, maar als iemand het niet lukt om zich te gedragen en continu heel bokt op stelten zet, dan dienen daar wel consequenties aan vast te zitten. Uiteindelijk zijn juist mensen met uitdagingen zoals lvb (licht verstandelijke beperking) of een psychische stoornis, gebaat aan duidelijkheid en regels. Met goede onderbouwing en uitleg!! Dat laatste is wel heel belangrijk, en ik denk dat dat is waar het mis gaat nu.
Stel iemand maakt continu opmerkingen die anderen pijn doen, dan mag diegene daar echt op gewezen worden. Het maakt niet uit wie deze persoon is en of deze persoon lvb of iets anders heeft, of misschien wel niks. Het belangrijkste is dat er een grens gesteld wordt, en er wordt uitgelegd wat de consequentie is (bijvoorbeeld een ban) als het nogmaals gebeurd en waarom. De uitleg niet als een belerend vingertje, maar een oprechte uitleg wat er gebeurt en waarom dit bijvoorbeeld pijnlijk is voor anderen. Hiermee kan je beide partijen verder helpen.
Iemand continu voor "troll" uitmaken of iemand een ban geven zonder dat diegene begrijpt waarom, gaat niet werken. Dat geeft inderdaad een gevoel van afwijzing en onbegrip. Wordt de situatie zeker niet beter van.
Ik denk dus dat het juist belangrijk is dat iedereen gelijk wordt behandeld, beperking of niet. Spreek elkaar respectvol aan en ga respectvol met elkaar om. Lukt dit niet? TeM dan en dan is het aan de modjes om in te grijpen waar nodig.
Een tweedeling maken door lintjes of een subforum gaat niet werken, daarmee creëer je alleen maar meer afstand in plaats van verbondenheid. Als iemand iets kwijt wil, kan hij of zij dat altijd in zijn onderschrift schrijven.
Ik herken het bij mezelf dat het soms makkelijker is om te gaan met lastig te begrijpen gedrag wanneer je een diagnose weet, maar dat zou echt bij diegene zelf moeten liggen om het bijvoorbeeld in het onderschrift te vermelden. Het kan namelijk ook heel stigmatiserend werken met de mogelijke vooroordelen daarbij. Dat wil je niet.
fohadie schreef:Kijk, hier nu een perfect voorbeeld wat ik al eerder vandaag zou verwachten. Dit is dus precies wat er gebeurd als je alles en iedereen wilt toelaten, en aan de medegebruikers vraagt rekening te houden, ja en amen zeggen of negeren terwijl de andere dat niet kan en dus niet hoeft, hoeveel tems er ook komen.
pien_2010 schreef:Citaat:Plus dat er genoeg mensen zijn die iets als dyslexie claimen, terwijl ze het niet echt hebben, maar geen moeite willen doen, en de mensen die het wél hebben, en wel moeite doen, worden dan op dat gedrag aangekeken, en dat vind ik niet fair.
Hier wil ik op reageren. Dyslexie heb je in alle mate en gradaties. Zelf heb ik het ook , alleen vergeleken bij mijn zoon en vergeleken bij mijn kleindochter in een lichte mate. Ik haal wel eens namen die gelijken door elkaar en soms verwerk ik de teksten niet goed of maak ik spelfouten. Inherent aan dyslexie is dat de persoon zelf dit glad niet ziet. Doordat ik elke dag drie talen spreek (Nl, Engels en Frans) door mijn emigratie, heb ik er meer last van dan voor mijn emigratie (heb zelfs gedacht een tijdje dat ik er over heen gegroeid was) en met name 's avonds gaat het nogal eens mis, als ik bv moe ben of veel Frans/ Engels heb gesproken.
NIemand kan een oordeel hebben over wie wel of niet dyslexie heeft. Daarvoor is het te verschillend. Bv mijn kleindochter die doet universiteit (slimme meid) maar is werkelijk vreselijk dyslexie. Zou zij dan niet op Bokt mogen komen? Zij zal echt nooit goed kunnen lezen en ook nooit met weinig fouten kunnen schrijven. Toch studeert ze universiteit![]()
Talen leren gaat echt niet bij haar.
Cer schreef:Wat mij dan soms verbaast dat mensen zo verbaast of geschrokken zijn van bepaalde uitspraken .. van sommige uitspraken zie je toch direct dat dat afwijkend is.. ?
Dan kan je toch snel denken “laat maar”, of op z’n minst navraag doen (hoe bedoel je dat?).
Shadow0 schreef:fohadie schreef:Kijk, hier nu een perfect voorbeeld wat ik al eerder vandaag zou verwachten. Dit is dus precies wat er gebeurd als je alles en iedereen wilt toelaten, en aan de medegebruikers vraagt rekening te houden, ja en amen zeggen of negeren terwijl de andere dat niet kan en dus niet hoeft, hoeveel tems er ook komen.
Wat een onzin. Het Viruswaanzin-topic is aan ronde 2 bezig, er zijn daarvoor dus al 500 pagina's geweest met vergelijkbare inhoud. Alleen de spelling is soms ietsjes beter.
Maar tegelijkertijd zie je juist bij dat soort onderwerpen dat mensen heel verschillend reageren. Er zijn deelnemers die 500 pagina's lang vrijwel voortdurend proberen om het gesprek open te houden, inhoudelijke informatie te geven (inclusief links naar de onderbouwing), open vragen stellen om te begrijpen waarom iemand nou op zo'n standpunt uitkomt...
... en je hebt deelnemers die vooral verontwaardigd / inhoudsloos reageren. Maar dat soort reacties helpt eigenlijk nooit voor de toon van een topic, of de informatie. En die reacties kunnen echt wel wat minder. Dat staat helemaal los van of iemand anders wel of niet een beperking heeft.
(Maar het helpt dus wel, want met minder van dat soort reacties krijgen mensen met een beperking wel iets meer de kans om aan te sluiten. Maar het helpt ook omdat je mensen die topics bewust lopen op te jennen minder gelegenheid geeft. En het geeft de mensen die wel moeite stoppen in een onderbouwd antwoord wat meer de ruimte.)
Cer schreef:Waar precies zeg ik dat dat niet gezegd mag worden?