Is het zoveel rustiger geworden op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 14:35

Ods schreef:
VuurVleugels schreef:

Weet je, ik heb écht niks tegen je of tegen je collega's, écht niet. Maar ik denk alleen maar... 'Ja, mooie woorden, maar je hebt er geen F aan'. Ik liet me een keer (heel stom) verleiden tot het plaatsen van een heel persoonlijk verhaal wat echt SUPER makkelijk te identificeren was. Het heeft me MAANDEN gekost om dat eraf te krijgen (dit was nog met mijn vroegere account). En hoe is het me uiteindelijk gelukt? Met een mod die zei 'ik ga nu gewoon even de regels breken en toch je bericht verwijderen'.

Breken, mensen, breken! Een bericht wat me enórm veel problemen op had kunnen leveren op privé gebied!

Sindsdien zet ik NIKS meer op bokt wat ook maar enigzins persoonlijk is. Nogmaals Ods, niks tegen jou persoonlijk, maar dit is stierenpoep.

Ik begrijp uit je verhaal dat het een tijd geleden is, kan ergens niet anders want tegenwoordig is het echt niet zo heel lastig meer. Ik weet dat we daar eerst wel heel huiverig in waren.

Ik ben blij dat een collega je alsnog goed geholpen heeft maar had je anders graag geholpen.

Dit speelde in de eerste helft van 2019. Niet zo enorm lang geleden dus.

rien10 schreef:
En, dan wordt het onleesbaar. Bokt is nou ook weer niet zo belangrijk dat het tot in lengte der dagen leesbaar moet blijven hoor. Het is geen staatsbelang, :)

Precies!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 14:35

VuurVleugels schreef:
Welke site is dit?

Hier ben ik ookwel benieuwd naar :j

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 14:37

DuoPenotti schreef:
VuurVleugels schreef:
Welke site is dit?

Hier ben ik ookwel benieuwd naar :j

Ik ook! :D

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 14:37

Ik ben de laatste jaren heel erg veel voorzichtiger geworden met wat ik plaats omdat ik bang ben mezelf te veel mee te laten slepen in een discussie, dingen zeg die ik niet echt meen of anders bedoel, meningen verkondig waar mensen zich niet in kunnen vinden en dat vervolgens niet kan verwijderen.
Zo heb ik gister een discussie gehad op facebook, waarbij ik een zeer onpopulaire mening verkondigde. Nou, als ik de reacties mocht geloven is het echt tijd voor mij om af te dalen naar de hel.
Ik heb mn bericht uiteindelijk verwijderd, maar ik heb me de rest van de avond naar gevoeld.

Zelfs als ik wel iets post op bokt haal ik het soms wel 3x weg en begin opnieuw, in de angst dat een mening/bericht verkeerd over komt.
Het is ook zo lastig nuance en gevoel te vinden in een geschreven bericht.
Ik begrijp dat het niet de bedoeling word dat een half discussietopic verdwijnt als mensen net niet helemaal tevreden zijn met hun bericht, maar als bokt het makkelijker zou maken berichten te verwijderen (of bijvoorbeeld langer de mogelijkheid geeft het bericht aan te passen en evt nodige nuance aan te brengen) zou ik veel meer geneigd zijn weer meer deel te nemen in topics.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 14:38

DuoPenotti schreef:
Ja precies Rien. Dan word het onleesbaar. Dan is dat maar zo..

Maar ik denk dat het nog wel mee gaat vallen ook.
Ik denk echt niet dat iedereen al zijn berichten gaat wissen.

In de praktijk waarschijnlijk de eerste 2 dagen dingen die mensen gewoon weg willen zien van zichzelf. Te privé, te kinderachtig of te idioot. En daarna, who cares. Niemand struikelt over een medisch onderzoek van 5 jaar geleden of voedingsadvies van 10 jaar geleden. Dat gaat niet zomaar verdwijnen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 14:38

Ik ben ook wel benieuwd naar die site!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 14:41

Laurora schreef:
Ik ben de laatste jaren heel erg veel voorzichtiger geworden met wat ik plaats omdat ik bang ben mezelf te veel mee te laten slepen in een discussie, dingen zeg die ik niet echt meen of anders bedoel, meningen verkondig waar mensen zich niet in kunnen vinden en dat vervolgens niet kan verwijderen.
Zo heb ik gister een discussie gehad op facebook, waarbij ik een zeer onpopulaire mening verkondigde. Nou, als ik de reacties mocht geloven is het echt tijd voor mij om af te dalen naar de hel.
Ik heb mn bericht uiteindelijk verwijderd, maar ik heb me de rest van de avond naar gevoeld.

Zelfs als ik wel iets post op bokt haal ik het soms wel 3x weg en begin opnieuw, in de angst dat een mening/bericht verkeerd over komt.
Het is ook zo lastig nuance en gevoel te vinden in een geschreven bericht.
Ik begrijp dat het niet de bedoeling word dat een half discussietopic verdwijnt als mensen net niet helemaal tevreden zijn met hun bericht, maar als bokt het makkelijker zou maken berichten te verwijderen (of bijvoorbeeld langer de mogelijkheid geeft het bericht aan te passen en evt nodige nuance aan te brengen) zou ik veel meer geneigd zijn weer meer deel te nemen in topics.

Ik snap precies wat je bedoelt. Ik heb een aantal jaar geleden PB's ontvangen waar de honden geen brood van lusten. Ik heb dat aan de Mods gemeld, (PB's mogen niet openbaar gemaakt worden. Me hoela! dit was zo erg, dat ik dat wel gedaan heb). Toen is er wel ingegrepen. Sindsdien post ik nooit iets persoonlijks meer. Geen foto's. Geen vragen of mededelingen over of betreffende mijn pony.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 14:43

Daihyo schreef:
Vuurvleugels: je hebt een pb.

Anouk: goede afwegingen. Ik weet niet hoe het juridisch is, maar je bent toch als auteur altijd eigenaar van een post, tekst, artikel, of wat voor geschreven tekst dan ook?
Een optie om zelf te kunnen anonimiseren ipv verwijderen is wel een interessante. Dan behoud je inderdaad de content, maar kun je als gebruiker wel af van de posts die je niet onder je naam wilt hebben.

Mag ik ook een pb? :)

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 14:47

DuoPenotti schreef:
Dat begrijp ik.
Maar stel ik ben ts. Om welke reden dan ook heb ik voldoende info. En haal het topic weg.
Ja rot voor de andere bokkers. Maar zo gaat het op Facebook ook. En daar hoor je niemand over.

Winged schreef:
A_nouk schreef:
En ja het is wat werk voor de gebruiker maar ik ben wel van mening dat je zelf verantwoordelijk bent voor wat je op internet plaats. En dus ook wel iets mag doen om iets te anonimiseren wanneer dat op een later moment schaamtevol is, te veel gevoelige informatie bevat of wat so ever.

En wat is dan hierin het tijdspan? Stel ik post nu iets en over een kwartier sta ik er niet meer achter. In de tussentijd is er een relletje uitgebroken op mijn reactie. Kan ik dat nog anonimiseren of ben ik dan een reller? En als ik tig keer ben gequote staat alsnog mijn naam bij de post.

Inderdaad, weghalen op Facebook hoor je nooit meer iemand iets over. Klopt. Maar dat zit technisch ook iets anders in elkaar. (vb: quotes). Maar gezien deze vraag al zo'n 10 jaar voorbijkomt.. er is toch al eens een keertje verder gedacht dan 'nee dat kan niet'.

Nogmaals: Wie is de eigenaar van een post. De gebruiker, of bokt?

Ik ben geen Mod meer he, gewone bokt gebruiker hier :') :D

Maar wat ik aan probeer te geven zonder het te hard neer te willen zetten. De mods hebben tools tot hun beschikking ieder bericht kan verwijderd worden met een simpele druk op een knop. Anonimseren van een volledig account is een ander verhaal.

Maar er is voor mods een beleid wat opgesteld is door het beheer waar ze zich binnen mogen bewegen. Een daarvan is het wel of niet verwijderen van een bericht en wanneer iets wel of niet mag. De beweging hiervan wordt altijd gemaakt met in het achterhoofd dat de content leesbaar moet blijven. Je moet je beleid dus op to date houden met de wereld.

Of een bericht nu 10 jaar oud of 3 uur oud is maakt voor hits op zoekwoorden in zoekmachines niet uit. Een bezoeker is een bezoeker en brengt inkomsten voor de site.

Hiervoor tikte ik tegen de software aan ''En als ik tig keer ben gequote staat alsnog mijn naam bij de post.'' Wanneer een mod gaat anonimeren hebben ze daar tools voor, alleen de namen in de quotes gaan niet 100% [in mijn tijd] van de tijd goed of als een gebruiker zonder quote iemand noemt gaat dat ook niet automatisch weg. Dat is handwerk :+

Daihyo schreef:
Vuurvleugels: je hebt een pb.

Anouk: goede afwegingen. Ik weet niet hoe het juridisch is, maar je bent toch als auteur altijd eigenaar van een post, tekst, artikel, of wat voor geschreven tekst dan ook?
Een optie om zelf te kunnen anonimiseren ipv verwijderen is wel een interessante. Dan behoud je inderdaad de content, maar kun je als gebruiker wel af van de posts die je niet onder je naam wilt hebben.

Ik zou het persoonlijk het een hele goed oplossing vinden... Net zoals ze nu doen in de HK's, alleen dan anonimiseren niet verwijderen... Alleen of dat een optie is? Die wijziging in HK heeft ook een behoorlijke tijdspan gehad om in Winged haar woorden te blijven :P
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 07-01-22 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 14:53

Alle veranderingen op Bokt hebben een behoorlijke tijdspan. Zo traag zijn ze zelf bij de overheid niet eens :+ :o

Edit: en dan heb ik het niet over het team. Want wat je zegt, zij moeten het doen met de kaders en het beleid dat is gesteld.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 14:54

Voor mezelf sprekend, ligt de reden vooral bij het feit dat ik überhaupt veel minder doe op fora en Facebook. Ik vind beide privacygevoelig dus wat dat betreft maakt het me niet zo veel uit maar heb gewoon niet meer zo de behoefte om van alles te posten. Ik scroll dagelijks wat langs de topics hier en zo af en toe denk ik er eens aan om wat te posten in ons eigen volgtopic maar zelfs dat staat op een laag pitje. Denk ook niet dat het voor mensen interessant is om te lezen wat ik dagelijks doe.

Vroeger was ik ook wel actief in andere topics maar dat was toch vaak met een vaste groep mensen die inmiddels wel uit elkaar gevallen is.

Over het algemeen kan je denk ik zeggen dat bokt voor mij in ieder geval geen belangrijk deel van mijn leven meer vormt en slechts een heel klein onderdeeltje is geworden.

A_nouk

Re: Is het zoveel rustiger geworden op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 14:57

Maar wat je denk ik ook niet moet vergeten. Toen 'ik wat jonger was' was er nog geen facebook en instagram en was Bokt mijn tijdverdrijf. Ik denk dat er ook wel een verschuiving is naar die twee platformen rondom tieners en dat de noodzaakt voor een platform als bokt voor bijvoorbeeld VVD & PP heel anders is als pak weg 20 jaar geleden.

Vroegah was daar veel meer activiteit als nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 15:02

Ods schreef:
Die motivatie vragen wij zodat we kunnen kijken welke oplossing we het beste kunnen bieden.

Citaat:
Wij kunnen hierin zeker iets doen, er zijn meerdere oplossingen. Vandaar dat ik aangaf om een verzoek te motiveren.

Oké, ik probeer mee te bewegen hier. Als mensen echt niet zelf berichten kunnen verwijderen/anonimiseren (wat wat mij betreft ideaal zou zijn) waarom kiezen jullie er dan niet voor die ‘meerdere oplossingen’ ergens te noemen? (in de help wellicht?)

Je kan zelf je oplossing zoeken, bericht sturen aan een mod “Ik wil bericht X aangepast hebben op manier Y”. Dan hoeft de gebruiker zijn motivatie niet meer te delen (fijner qua privacy) én het scheelt PB verkeer tussen gebruiker/mod (en daarmee tijd) zodat het sneller aangepast kan worden.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 15:15

Ik lees al even mee in dit topic en wil toch even mijn zegje doen...

Wat ik lees is veel ongenoegen over onderwerpen als 'aanwezige gebruikers' en de terughoudendheid in het plaatsen van berichten door o.a. de lastigheid in het verwijderen van berichten en/of anonimiseren van accounts...
Maar ook over de wijze waarop hier in de loop der jaren contact over is geweest nadat gebruikers meermaals hebben uitgesproken dat zij zich er niet goed bij voelen.
Er is in de loop der jaren regelmatig kritiek geuit vanuit gebruikers over privacy, maar ook over andere onderwerpen op het beleid dat niet meer van deze tijd lijken te zijn of waar men gewoonweg niet snapt waarom bepaalde keuzes worden gemaakt.

Hetzelfde geldt voor Flarum. Hoe lang speelt dit nu al?
Ik kon Flarum als 1 april grap wel waarderen :+ maar het heeft, samen met de tijd die er nu overheen gaat zonder dat gebruikers er iets van zien, er wel voor gezorgd dat (even invullen, correct me if i'm wrong) er minder vertrouwen is dat het er ooit nog gaat komen.

Wat wij als gebruikers steeds vaker horen is ''bedankt voor je feedback, we gaan ermee bezig'' om vervolgens op de voorgrond (wat voor ons zichtbaar is) níks te zien veranderen.
Niet in het beleid, niet in de manier van modereren, en niet in de lay-out en/of vorm van Bokt...

En dat wil niet zeggen dát er niks gebeurd, maar het is niet zichtbaar genoeg voor ons als gebruiker. Of we begrijpen simpelweg niet wáárom bepaalde keuzes worden gemaakt. Soms omdat ze niet voldoende worden toegelicht, soms omdat gebruikers het er gewoon écht niet mee eens zijn.

Ik wéét vanuit mijn tijd in het team dat iedereen onwijs hard zijn/haar best doet voor het forum en dat er echt wel dingen gebeuren en besproken worden. Ik beneid jullie niet, want het is niet altijd even makkelijk om de juiste keuze te maken. Dat is uiteraard al even geleden, dus de kans dat het nu nog lastiger is dan toen is ook groot.

Maar ik hoop ook dat jullie zien dat de geluiden die hier eens in de zoveel tijd terug komen steeds harder worden, tot zelfs het punt dat er nu (zelfs in dit topic) mensen op zoek gaan naar een vervanger voor Bokt...
Omdat er (ook weer invulling) gewoon gebrek aan vertrouwen is in de toekomst van Bokt.
Dat is toch iets wat niemand wil?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 15:22

Als stille meelezer; ik denk dat Muurp met die laatste alinea de spijker op de kop slaat. Er wordt al jaren zoveel beloofd, maar voor de schermen lijkt het alsof er niets verandert. Sommige projecten lopen al járen, for all I know zijn ze een stille dood gestorven. Geen idee, als gebruiker hoor je niks.

En dan komt het punt dat je er geen motivatie meer voor voelt om je er "druk" om te maken; je bemoeit je er niet meer mee. Reageert sporadisch nog eens ergens waar je iets leuks over wilt zeggen maar zelfs dat wordt steeds minder. Plaatjes kijken is leuk. :j Meelezen is leuk. Maar langzaam wordt het minder en minder tot ook Bokt die stille dood sterft.

Het is allemaal een wisselwerking. Een succesvol en leuk platform valt of staat met doorontwikkeling en beleid.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 15:54

Muurp schreef:
Maar ook over de wijze waarop hier in de loop der jaren contact over is geweest nadat gebruikers meermaals hebben uitgesproken dat zij zich er niet goed bij voelen.

Maar dan neem je zonder meer aan dat de opmerkingen van gebruikers in FZ-topics representatief zijn voor de gebruikers van Bokt.
In de tijd dat er nog gebruikersenquetes gedaan werden (ook dat is al een tijdje geleden geloof ik) bleek dat de opinie van de mensen die de gebruikersenquetes invulden beslist niet zomaar overeenkwam met wat er in FZ-topics gesteld werd.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 15:57

Ik ben sowieso wel benieuwd hoeveel postende leden er zijn in de diverse tabbladen.
En ook een uitsplitsing in de paarden gedeeltes, algemeen en huiskamer.

En hoe was dat 10 jaar terug, of 20 jaar terug toen bokt een jaar bestond?

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 15:58

Statjes waren ook altijd leuk :D

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 15:59

Maar is dat niet altijd het geval van enquêtes? Je hebt nooit 100% van een groep te pakken, het blijkt een steekproef, dus hoe representatief is het daadwerkelijk?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 16:02

Leo schreef:
Maar is dat niet altijd het geval van enquêtes? Je hebt nooit 100% van een groep te pakken, het blijkt een steekproef, dus hoe representatief is het daadwerkelijk?

Ik denk persoonlijk dat de mening van degene die de moeite doet om op het forum te reageren, meer waard is dan degene die in de enquête iets aanvinkt. Daarbij, ligt het ook meer dan eens aan de manier waarop iets gevraagd wordt. Meer dan eens heb ik een enquête ingevuld maar verander ik van mening door reacties van anderen :) .

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 16:03

Heel veel van die enquêtes waren ook in te vullen zonder account.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 16:09

Marjo schreef:
Leo schreef:

Ik denk persoonlijk dat de mening van degene die de moeite doet om op het forum te reageren, meer waard is dan degene die in de enquête iets aanvinkt. Daarbij, ligt het ook meer dan eens aan de manier waarop iets gevraagd wordt. Meer dan eens heb ik een enquête ingevuld maar verander ik van mening door reacties van anderen :) .

Precies, helemaal mee eens. Degene die hem invullen doen dat om gehoord te worden.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 16:09

Shadow0 schreef:
Muurp schreef:

Maar dan neem je zonder meer aan dat de opmerkingen van gebruikers in FZ-topics representatief zijn voor de gebruikers van Bokt.
In de tijd dat er nog gebruikersenquetes gedaan werden (ook dat is al een tijdje geleden geloof ik) bleek dat de opinie van de mensen die de gebruikersenquetes invulden beslist niet zomaar overeenkwam met wat er in FZ-topics gesteld werd.

Nee hoor, dat neem ik niet aan.
Het gaat hier breder dan enkel over onderwerpen die worden aangehaald in FZ topics, dit zijn enkel voorbeelden die ik uit dit topic haal, er zijn ook best wel gebruikers geweest die de moeite hebben genomen om op een andere manier mee te denken. Of om echt serieus de tijd te nemen om een doordachte, interessante post te wijten aan bepaalde onderwerpen. Het gaat echt niet alleen om de 'schreeuwers' die telkens het zelfde roepen en niet open staan voor de andere kant van het verhaal (gechargeerd).
Wat ik ook aangeef in mijn vorige post is dat de geluiden sterker worden, dat gaat breder dan 5 man die vooraan staat te schreeuwen (weer heel zwart-wit gezien). Het gaat om een steeds grotere groep gebruikers die z'n onvrede uit.

En ik herken me ook wel gedeeltelijk in de post van Leo, om gegeven moment zakt het gevoel van willen meedenken en willen helpen ook wel wat weg. Als je het gevoel hebt dat het van één kant komt dan is het lastig om er steeds weer opnieuw energie in te steken.
En dat staat los van óf er wat gebeurd, alleen we zien het niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 16:12

Leo schreef:

Ook bij enquetes speelt dat, maar de vertekening van reacties op FZ is veel groter. Bovendien was de response op de gebruikersenquetes echt wel hoog. Dus ik zou eerder de enquetes als uitgangspunt nemen wat er speelt bij gebruikers.

En in reactie op de laatste paar reacties: ik weet niet meer precies hoe het valideren gedaan werd, maar weet wel dat er geen sprake was van het massaal spammen van de enquetes door niet-betrokkenen of door gebruikers die een bepaalde mening wilden herhalen.
En het gaat ook niet om gebruikers die niet actief zijn - er zijn gewoon een heleboel gebruikers die wel actief zijn op Bokt, maar niet vaak op FZ komen en geen behoefte hebben om zich te mengen in de discussies hier.

aniek1985
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 16:16

Bij de nieuwsredactie hadden wij een optie om berichten op VN te wijzigen of te verwijderen. Het zou een hele vooruitgang zijn als je deze optie altijd hebt bij je eigen berichten. Ongeacht of dit bericht er 1 uur op staat of al 10 jaar oud is.
Het moeten vragen aan een mod om een bericht of meerdere berichten te laten verwijderen is al een 'drempel' op zich en als je daar dan ook nog een motivatie bij moet geven maakt het niet makkelijker.