Wat kan bokt doen om onze sport te redden van slechte naam?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:06

hier gaat dit topic toch over??

naar een ander wijzen en vertellen wat er allemaal fout gaat daar zijn al ....tig topics over, wat goed of niet goed is op een plaatje, weten we allemaal maar.............

ik geef openbare les om uit te dragen hoe het ook kan, en Sevke zegt: Om te antwoorden op de titel van het topic: niks.
Btw: super leuk filmpje hierboven _O-

Elisa2

Re: Wat kan bokt doen om onze sport te redden van slechte naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:26

Wat kan Bokt doen in mijn ogen...

We zouden zelf een petitie kunnen maken tegen een bepaalde manier van rijden/ omgaan met paarden bij bepaalde sporten. We kunnen op die manier een tegengeluid geven aan zowel D&R als de KNHS waarbij het vooral belangrijk is om duidelijk te krijgen wat we niet meer vinden kunnen in de paardensport. Uiteraard is dat een groot grijs gebied, maar begin simpel met bijv. hulpteugels, houdingen, bitten etc.

Zelf het goede voorbeeld geven, laten zien hoe jij met je paard om gaat met uitleg erbij en waarom je doet wat je doet. (filmpjes oid als tegen geluid)

De kennis en kunde die voor handen is meer in de media naar buiten toe brengen, waarom houden we van de paardensport? Waarom rijden we paard? Hoe doen we dat en waarom doen we dat zo?
Vele leken weten niet eens dat een paard een tandenloze ruimte in de mond heeft waar het bit ligt..als jij dat niet weet lijkt het al gauw heel zielig. Er kan uitleg gegeven worden over hoe bitten werken, waar neusriemen voor zijn. Waar mensen zelf op kunnen letten om te beoordelen of iets wel of niet goed gebruikt wordt etc.

Anoniem

Re: Wat kan bokt doen om onze sport te redden van slechte naam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:28

@Elisa, goed idee.

Afgelopen zomer werden bijvoorbeeld vanuit de KNHS de wedstrijden niet afgelast bij hoge temperaturen. Vanuit Bokt kan er dan zeker een petitie gestart worden als tegengeluid.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:31

Dankjewel, dat bedoel ik..daar hebben we er al een.

Persoonlijk ben ik voor -2 puntenaftrek bij een doorgeslagen stang bij iedere oefening in de dressuursport en wellicht is dat ook door te trekken naar de tuigsport.

Afschaffen opzetteugel en oordoppen bij de tuigsport lijkt me ook een goede zaak.

De slofteugel zou van mij ook direct verboden en verbrand mogen worden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:33

Babootje schreef:
Ik vind dit topic helaas toch weer net teveel verworden tot al die andere ethisch onethisch sport topics en 24/7 buiten topics.
Waar ik wel benieuwd naar ben is of bokt wil of kan ingrijpen in topics waarbij het overduidelijk gaat om dierenleed. En dan bedoel ik meer om bokkers die hier op bokt medisch advies komen vragen maar echte zorg van een dierenarts mijden. Mogelijk vanwege de kosten. Natuurlijk mag zo iemand zelf weten wat ze met hun paard doen, maar ik moet zeggen dat ik toch wel vaak op mijn handen moet zitten als ik dat soort topics (nog veel te vaak naar mijn smaak) zie. Ik heb topics gezien - en ik denk dat er wel meer zijn die dat kunnen beamen - waarin echt sprake was van dierenleed. Kan me zo voorstellen dat Bokt zelf het stellen van medische vragen, zonder dat er ook diergeneeskundige zorg wordt ingeroepen, op Bokt zou kunnen verbieden. Maar tot op heden is dat nooit gebeurd en is de Bokt strategie pas in te grijpen als een topic ontspoort bijvoorbeeld door kritiek op de TS en vervolgens het topic op slot gaat.

Niet helemaal mee eens. Het zal ook maar net zijn wat in iemands straatje past hoe het topic aanvoelt.

Volgens mij ben je al verplicht een dier medische zorg te bieden wanneer nodig. Maar wanneer dat nodig is, is niet te checken online.

Ik vind het wel storend dat mensen tegenwoordig denken dat alles online wel op te lossen is. Tips en advies vragen is goed, maar daar moet het bij blijven.

Ik vind daarnaast niet dat iedereen zelf mag weten wat ie doet met zijn of haar paard. Die vrijheid kunnen mensen niet aan. Mensen moeten nou eenmaal regels hebben, anders gaat het echt mis.

Voor mij is welzijn wel het hele totaal plaatje. Ik heb ook bekenden die wedstrijden rijden, thuiskomen, paarden uitladen na lange dag(en) wedstrijd, lange trailer rit, op stal gooien, schep biks erin en klaar. Dan veel therapietjes en supplementen, speciale dekens voor het herstel, waar gewoon vroeger stappen na een trailer rit normaal was. Of even lekker laten rollen.

Dus wat mij betreft kan het kwartje 2 kanten op verkeerd gaan. Te dun is niet goed, maar te dik ook niet.
In de blub laten staan niet, maar ingepakt in bubeltjes papier, nooit paard mogen zijn, nooit sociaal contact vind ik ook niet goed.

Als je daar algemene richtlijnen hebt wat welzijn is, hebben mensen meer handvaten en kunnen stallen er meer op ingericht worden. Dat kan echt wel, want stands zijn al weg en stallen worden al groter. Er worden al vaak droge paddocks aangelegd zodat paarden in de winter buiten kunnen bijv etc.

Maar dan moeten vergunningen ook weer aangepast kunnen worden. En dan kan best de 1 zijn paard 10 uur buiten houden en de ander 24/7, als we maar weten wat echt te weinig/te kort is en welke omstandigheden noodzakelijk zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:36

Elisa2 schreef:

Persoonlijk ben ik voor -2 puntenaftrek bij een doorgeslagen stang bij iedere oefening in de dressuursport en wellicht is dat ook door te trekken naar de tuigsport.

Afschaffen opzetteugel en oordoppen bij de tuigsport lijkt me ook een goede zaak.

Gek genoeg zijn er in de western sport dus al regels. Er hoort iemand te kijken bij de inrij bak en wantoestanden mogen dan niet.

Na het rijden kan de jury het bit vragen te laten zien en loopt de jury een rondje om je paard. En of de ringsteward doet bit en sporen check. Gemist lig je eruit. Bloed of kras, lig je eruit. Verkeerde bit net zo. Neusriemen zijn verboden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:41

superpony schreef:
Elisa2 schreef:

Gek genoeg zijn er in de western sport dus al regels. Er hoort iemand te kijken bij de inrij bak en wantoestanden mogen dan niet.

Na het rijden kan de jury het bit vragen te laten zien en loopt de jury een rondje om je paard. En of de ringsteward doet bit en sporen check. Gemist lig je eruit. Bloed of kras, lig je eruit. Verkeerde bit net zo. Neusriemen zijn verboden.

Goede zaak, goed om te horen!

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:42

brokjes schreef:
@Elisa, goed idee.

Afgelopen zomer werden bijvoorbeeld vanuit de KNHS de wedstrijden niet afgelast bij hoge temperaturen. Vanuit Bokt kan er dan zeker een petitie gestart worden als tegengeluid.

Maar waarom vanuit Bokt..
Het staat een ieder vrij om een petitie te starten.

Nou weet ik niet zeker of je op Bokt mag oproepen om te tekenen, want stem-op-mij topics mogen niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:43

Peerke_ schreef:
brokjes schreef:
@Elisa, goed idee.

Maar waarom vanuit Bokt..
Het staat een ieder vrij om een petitie te starten.

Nou weet ik niet zeker of je op Bokt mag oproepen om te tekenen, want stem-op-mij topics mogen niet..

Oproepen om te tekenen bedoel ik inderdaad. Omdat er op Bokt ontzettend veel paardenmensen zitten en dat veel makkelijker is dan bijvoorbeeld Facebook. Bokt zou daarvoor dus kunnen fungeren als platform.

Goede zaak van de western sport! Wist ik niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:43

Omdat hier een grote groep gelijkgestemden zit, mensen die zaken graag anders zouden willen zien omdat ze bang zijn hun hobby kwijt te raken. Maar die niet de macht en invloed hebben alleen om er wat aan te veranderen. Hoe groter de groep, hoe verder je komt.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:44

Blussem schreef:
Wedstrijden verbieden.
Hier zie ik de meeste dieren leedt. Tijdens de meeste wedstrijden zie ik dat winnen belangrijker dan dier welzijn.

Eigenlijk moet je met dieren geen wedstrijden willen houden.

Precies dit. Dieren en sport gaan niet samen en horen niet samen.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:45

Maar dan hoeft het initiatief niet vanuit Bokt te komen, iedereen kan hier een topic openen.

Om het voorbeeld van de temperatuur er maar even bij te halen:
Open een topic dat jij vind dat wanneer te temperatuur boven de 28 graden komt, de KNHS wedstrijden moet verbieden, en zet hierbij een link naar een petitie site.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:46

_Mir schreef:
Blussem schreef:
Wedstrijden verbieden.
Hier zie ik de meeste dieren leedt. Tijdens de meeste wedstrijden zie ik dat winnen belangrijker dan dier welzijn.

Eigenlijk moet je met dieren geen wedstrijden willen houden.

Precies dit. Dieren en sport gaan niet samen en horen niet samen.

Maar dat kan Bokt toch niet :+

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:49

superpony schreef:
Elisa2 schreef:

Bij reguliere dressuurwedstrijden zie ik dus ook nooit een official bij het inrijden, bij het springen wel en ik heb geregeld gezien dat mensen werden aangesproken op hun harde gedrag of een te strakke neusriem. :j

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:50

Troi, echt top dit initiatief!

Elisa, dit klinkt als een goed en haalbaar idee! Sterker nog.. Ik denk dat je hiermee dus zelfs een heel goed signaal kan geven naar de KNHS wat de wensen van het gros van paardrijdend Nederland is.

Het hoeft niet perse vanuit Bokt te komen, maar het zou wel helpen als Bokt hier in kan faciliteren door een plek oid voor te maken.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:54

pumpina schreef:
Troi, echt top dit initiatief!

Elisa, dit klinkt als een goed en haalbaar idee! Sterker nog.. Ik denk dat je hiermee dus zelfs een heel goed signaal kan geven naar de KNHS wat de wensen van het gros van paardrijdend Nederland is.

Het hoeft niet perse vanuit Bokt te komen, maar het zou wel helpen als Bokt hier in kan faciliteren door een plek oid voor te maken.

Wanneer Bokt hier niet aan mee wil werken is het wellicht een optie om een openbare Facebook pagina aan te maken waar mensen hun filmpjes / foto's op kunnen delen met een pakkende hashtag die ook op Instagram gebruikt kan worden. Ik vind het ook wel een goed idee, maar dan wel zo dat mensen in hun waarde worden gelaten. Ook als er wel een keer iets voorbij komt dat niet persé diervriendelijk is (een doorgeslagen stang bijvoorbeeld) maar waar op een goede manier uitgelegd wordt waarom dit minder paardvriendelijk is dan een stang die netjes stil in de mond ligt en hopen dat de ruiter dan ook bewuster wordt. Dus niet de discussie wel/geen bit, wel/geen sporen, wel/geen stal bijvoorbeeld.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:55

Ik denk dat paardenmensen elkaar niet meer moeten afvallen als ze een andere standaard verkiezen voor hun eigen paardenhobby. Dat is alleen maar meer brandstof voor de paardensportonvriendelijke partijen die elk gebruik van een dier afkeuren.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:57

Ik denk dat de ts ook niet perse bokt als forum bedoelt, maar wat wij als bokkers misschien kunnen betekenen? En als Bokt als forum zijnde daar dan in mee wilt denken/werken, is dat toch alleen maar mooi?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:58

Babootje schreef:
Ik vind dit topic helaas toch weer net teveel verworden tot al die andere ethisch onethisch sport topics en 24/7 buiten topics.
Waar ik wel benieuwd naar ben is of bokt wil of kan ingrijpen in topics waarbij het overduidelijk gaat om dierenleed. En dan bedoel ik meer om bokkers die hier op bokt medisch advies komen vragen maar echte zorg van een dierenarts mijden. Mogelijk vanwege de kosten. Natuurlijk mag zo iemand zelf weten wat ze met hun paard doen, maar ik moet zeggen dat ik toch wel vaak op mijn handen moet zitten als ik dat soort topics (nog veel te vaak naar mijn smaak) zie. Ik heb topics gezien - en ik denk dat er wel meer zijn die dat kunnen beamen - waarin echt sprake was van dierenleed. Kan me zo voorstellen dat Bokt zelf het stellen van medische vragen, zonder dat er ook diergeneeskundige zorg wordt ingeroepen, op Bokt zou kunnen verbieden. Maar tot op heden is dat nooit gebeurd en is de Bokt strategie pas in te grijpen als een topic ontspoort bijvoorbeeld door kritiek op de TS en vervolgens het topic op slot gaat.

superpony schreef:
Niet helemaal mee eens. Het zal ook maar net zijn wat in iemands straatje past hoe het topic aanvoelt.

Volgens mij ben je al verplicht een dier medische zorg te bieden wanneer nodig. Maar wanneer dat nodig is, is niet te checken online.

Soms wel. Ik heb het ook over topics waar het dierenleed overduidelijk is. Ik denk dat je daar als Bokt zijnde best iemand op mag aanspreken. Of een melding doen.
Ik denk dat Bokt bij ieder medisch topic best een disclaimer zou kunnen plaatsen in de OP in de trant van: Prima dat je hier medisch advies vraagt of tips, maar de beste keus is toch je vraag te stellen aan een dierenarts.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 15:59

elnienjo schreef:
Ik denk dat paardenmensen elkaar niet meer moeten afvallen als ze een andere standaard verkiezen voor hun eigen paardenhobby. Dat is alleen maar meer brandstof voor de paardensportonvriendelijke partijen die elk gebruik van een dier afkeuren.

Dat zou zo moeten zijn.
Maar probeer maar eens tegen de anti -alles- club te zeggen dat een bit niet perse onvriendelijk is, in de nacht op stal ook beter kan zijn voor sommige paarden, zo ook een deken of een ijzer.
Dat kan niet, nooit niet.

Maar zeg tegen de groep mensen die denken dat elk paard meteen een heftige blessure oploopt door in de wei te zetten met andere, dat gaat ook niet, dan komt altijd de uitzondering weer aan. De uitzondering die 99% zeker door de mens is veroorzaakt.

En dan hebben we de leeftijden en het plaatje met de groeischijven nog niet gehad :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 16:01

KNHS leest ook hier echt wel mee hoor. Als je steeds vaker tegen geluiden krijgt en mensen hun lidmaatschap opzeggen etc, moet je wel iets gaan doen natuurlijk.

Wedstrijden rijden zouden moeten kunnen als het wat meer past bij je hobby. Ik had lol in het paardrijden en wilde wedstrijden doen omdat ik dat leuk vond. Maar de spanning van mensen er omheen, het geschreeuw van vriendinnen naar ouders, en alles vond ik niks aan....

Nu zijn er mensen die M, Z, ZZ rijden en doen alsof hun leven er vanaf hangt. Mensen moeten realistischer worden. Je rijdt, traint en als het goed gaat, start je op jouw niveau. Met jouw partner, je paard. Paardrijden, lessen, spullen en wedstrijden kosten alleen maar geld. Je gaat er niks aan verdienen. dat is voor slechts enkelen weggelegd.
Het is leuk als je gewaardeert wordt, maar ik heb vaak genoeg mensen een nette proef zien rijden, die lagere cijfers kregen dan de top 3. Tja, dan maar geen prijs.

De bekende ruiters moeten zich meer gaan beseffen dat ze ene voorbeeld functie hebben. Sponsoren moeten beter gaan nadenken wie ze sponsoren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 16:02

Beter de nacht op stal gaat toch de norm worden in gebieden als De Veluwe, Duitse grens, sommige delen van Gelderland, Brabant en Limburg vanwege...... De Wolf.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 16:02

_Penotti schreef:
elnienjo schreef:

Dat zou zo moeten zijn.
Maar probeer maar eens tegen de anti -alles- club te zeggen dat een bit niet perse onvriendelijk is, in de nacht op stal ook beter kan zijn voor sommige paarden, zo ook een deken of een ijzer.
Dat kan niet, nooit niet.

Maar zeg tegen de groep mensen die denken dat elk paard meteen een heftige blessure oploopt door in de wei te zetten met andere, dat gaat ook niet, dan komt altijd de uitzondering weer aan. De uitzondering die 99% zeker door de mens is veroorzaakt.

En dan hebben we de leeftijden en het plaatje met de groeischijven nog niet gehad :+

Ik verbaas mij keer op keer weer op dit forum over de paardensporthaters, die eigenlijk gewoon een dure grasmaaier het ideaalplaatje vinden.

Jammer dat zelfs vanuit paardenliefhebbers de sport om zeep geholpen kan worden. Want die extremistische dierenclubjes spinnen daar garen bij.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 16:04

Ja klopt, die lachen zich kapot daarbij. En wat vele niet doorhebben dat de meeste van die club extremisten zijn en het paard als grasmaaier in de wei uiteindelijk ook niet vinden kunnen.
Want een dier hoort vrij in de natuur, net als de wolf.
Dat de natuur zo zaligmakend niet is word niet benoemd. Maar dat is weer een ander topic :+
Ik zal dus niet tekenen, terwijl ik ook graag een ander de excessen in de sport aangepakt wil zien.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 16:07

Waar ' de sport' nu in zit: daar zit ik al jaren in :') . De drafsport is al jaren het minst populaire jongetje van de klas :+

Het enige wat werkt: kwetsbaarheid... en ook laten zien wat er fout gaat.

Ik deel in mijn topics ook de minder mooie dingen, zoals een ongeluk in een koers.

Ook probeer ik de veranderingen op onze pensionstal te laten zien.

Ik schijt in mijn broek als ik dat doe, je stelt jezelf zo kwetsbaar op, zeker in de laatste maatschappelijke tendens waarin je zo online afgemaakt word.

Want: je doet het nooit ' goed genoeg' . Als je sport beoefend met een paard zoek je grenzen op, als je een pensionstal heb moet je geld verdienen.

De ideale wereld bestaat niet :) . In alles niet, van bitloos tot hulpteugel tot stalling: er is niet 1 ideaal.

Dier&Recht heeft wel 1 ideaal: geen paardensport meer.

Ik denk, dat het belangrijk is dat dit topic niet gaat over het zoeken naar het ideaal, daar vinden we namelijk nooit consensus over.