Foto’s van dode paarden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:59

Tieneke schreef:
Zolang de foto's niet in strijd zijn met de regels en geen blood&gore laten zien, ben ik er 100% voor om helemaal geen regeltjes of richtlijnen te verzinnen en alles te laten zoals het is. Geen waarschuwing, geen aanwijzing in de titel, geen spoilers, niks. Het is voor mij een teken van respect voor de eigenaar om aan die persoon te laten wat hij/zij wel of niet toont aan de wereld.

Dit. Ik zou het heel vervelend voor iemand vinden dat diegene, bij het delen van zo'n emotioneel moment, er een halve disclaimer bij moet plaatsen. Dat geeft zo'n negatieve lading aan iets wat al moeilijk genoeg is.

Mars

Re: Foto’s van dode paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:10

Ik ben ook niet voor spoilers en waarschuwingen. Zeker niet op IM maar uberhaupt niet.
De dood is iets heel normaals, het hoort net zo goed bij het houden van paarden. Net zoals ongelukken, verwondingen of andere minder fijne zaken die nu eenmaal gebeuren en niet allemaal fijn zijn om te zien.
En zo staan er nog 1001 zaken op internet die rot zijn om te zien. Dan kun je beter je telefoon weg doen en geen nieuws kijken op tv want er zou wel eens iets naars in beeld kunnen komen.

Ik ben echt een beetje allergisch voor het overdreven sneeuwvlokjes gedrag van mensen tegenwoordig.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:12

Ik weet welk topic het is. Ik vond de foto echt niet superschokkend

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:16

Ik zit er niet op te wachten, maar als een dier echt vers weg is ook niet erg om te zien. Ik vind het veel erger voor de mensen die het dier hebben gekend en nu moeten missen.

Maar ik kijk bijna nooit op IM, tenzij het om een dier of bokker gaat die ik heb gevolgd. Dan zet ik me eroverheen voor hen om ze sterkte te wensen

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:19

Er zegt toch ook niemand dat het niet moet mogen?
TA geeft gewoon aan dat zij er moeite mee heeft, en vraagt zich af of ze de enige is.
Dat is zo ongeveer 50% van alle topics op Bokt, van die "denken jullie er ook zo over"-topics, wat het onderwerp ook is.
Dat dan sommige van jullie in haar profiel gingen neuzen op zoek naar gelijksoortige "schokkende" foto's waar jullie over kunnen vallen vindt ik echt te kinderachtig voor woorden :=
Leven en laten leven. Dat jij iets niet schokkend vindt hoeft niet te zeggen dat een ander zich ook zo voelt?

Ik hou er ook niet van TS, maar het wordt de laatste tijd wel veel gedaan, fotografie bij "het einde", dus ga je ze gewoon tegenkomen op IM. Ik kies er dan ook voor alleen IM-topics te openen van Bokkers die ik "ken". Maar goed, als ik het paard gekend heb maakt het me niet uit of ik léés of zíe dat 'ie gesneuveld is, dat is even treurig i.m.o.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:22

Mindim schreef:
Sclimpre schreef:
Ik heb geprobeerd mijn mening zo genuanceerd mogelijk weer te geven. Wat blijkbaar niet echt gelukt is.
Ik heb ook niet gezegd dat men meer bezig is met de foto's dan met het dier zelf. Wel vind ik dat op zo een moment het dier zelf recht heeft op 100% focus en dat al de rest bijzaak is. Bij de keren dat ik het zelf meegmaakt heb was er geen seconde over om met iets anders bezig te zijn dan met te proberen het juiste moment te bepalen en dan op dat moment de veearts ter plaatse te krijgen.
De gemiddelde menselijke begrafenis zoals jij ze beschrijft heb ik dan blijkbaar nog nooit meegemaakt.

Je suggereert het echter wel.

ik probeer zo duidelijk mogelijk mijn mening weer te geven. Als jij er persé iets anders wil achter zoeken is dat geheel voor jouw rekening. Maar het maakt de discussie er niet makkelijker op.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:23

Straks mag je ook geen foto's meer posten van een slapend pony die plat op zijn zij ligt .

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:38

Ik heb er geen problemen mee, vindt het vaak heel erg mooi en dierbaar. Ik snap wel dat sommige mensen niet tegen bloed oid kunnen, dus daar lijkt mij het inderdaad handig dat dat gemeld wordt of via spoilers geplaatst wordt.

Even los van Bokt. Toen ons paard is overleden heb ik onze families ook foto's laten zien van ons paard op de operatietafel (terwijl hij onder narcose lag en toen werd ingeslapen omdat er te weinig kans voor hem was). Om te laten zien hoe de situatie was en ons beter begrepen te voelen door sommige familieleden. En vooral hoeveel het paard voor ons betekent/betekende..

Vooral dat laatste zullen vele bokkers herkennen en het daarom misschien graag willen delen uit liefde.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:42

Ik heb meerdere topics gezien die het afscheid op foto hebben.
De dood hoort idd bij het leven en waarom zijn foto's van levende paarden
dan wel heel mooi/leuk en dode paarden niet.
Ik vond het juist heel ontroerend en mooi om te zien hoe mensen hun best doen om het
paard een waardig afscheid te geven.

Sharel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:47

De dood hoort nu eenmaal bij het leven. Ik klik IM berichten standaard niet aan omdat ik er niet goed tegen kan.
Zolang er geen bebloede dieren op de grond liggen, ben ik er 100% voor om helemaal geen regeltjes of richtlijnen te hanteren.
Iedereen verwerkt het overlijden van een dier om zijn eigen manier. Het van je afschrijven lucht vaak op dus die mogelijkheid moet er dan ook zeker zijn als daar behoefde aan is. Ik zie het als een laatste liefdevolle eerbetoon om het rouwproces te verwerken na zoveel jaren lief en leed gedeeld te hebben samen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:11

Wat vinden jullie dan van opgezette beroemde paarden? Het laatste paard van Napoleon, Vizir geheten,had hij bij zijn verbanning naar Elba meegenomen. Die is na zijn overlijden opgezet en onlangs is er nog veel geld voor opgehaald om het opgezette dier te laten restaureren.Is het zien van dit paard dan ook onaangenaam,of geldt dat alleen voor foto's?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:16

anjali schreef:
Wat vinden jullie dan van opgezette beroemde paarden? Het laatste paard van Napoleon, Vizir geheten,had hij bij zijn verbanning naar Elba meegenomen. Die is na zijn overlijden opgezet en onlangs is er nog veel geld voor opgehaald om het opgezette dier te laten restaureren.Is het zien van dit paard dan ook onaangenaam,of geldt dat alleen voor foto's?

In mijn geval. Het gaat mij om het fotograferen van overleden paarden waar je een speciale band mee had. Dat dat iets is "voor jezelf" en dat hoeft van mij niet op internet. Net zoals mensen waarvan hun hond ofzo overlijdt en dat ze dan de foto van de opgebaarde hond op Facebook zetten, dat vind ik echt iets persoonlijks.

De vergelijking van uitvaartfoto's eerder in dit topic gaat volgens mij niet helemaal op, omdat de opmerking was dat het vervelend zou kunnen zijn voor het paard. Maar bij een uitvaart is iemand al overleden, dus die heeft er geen last van :-)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:22

Absoluut geen probleem met het soort foto's die worden bedoeld door de TS. Het werken met spoilers of disclaimers ben ik ook absoluut niet voor, want ik IM topics is dat hr tlaatste waar een TS zich druk om moet maken. Die heeft het afschrijven van het verdriet nodig, hart te luchten en om dan dingen in spoilers te gaan zetten vind ik niet het juiste moment of plaats.

Het is wat anders als je bebloede dode paarden gaat plaatsen. Dat vind ik minder op z'n plek en zouden wel een spoiler moeten hebben net als bv nu gebeurt met wonden in het medisch gedeelte.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:27

Ik kan me voorstellen dat als je ineens met een foto van een dood paard wordt geconfronteerd in een topic dat niet bij IM staat, dat je dan even schrikt. Omdat je er niet op bedacht was. En dan kan een foto van een dood paard misschien best met een spoiler.

Echter, wanneer je wél in de topics onder IM kijkt, kan het voorkomen dat er een of meerdere foto's van het dode paard bij zullen staan. En dat vind ik geen probleem want je weet dat je dat kunt verwachten. Dan hoeven ze ook niet in een spoiler.

Tja, en op de momenten dat je een soort van onverwacht toch een topic onder IM opent en wordt geconfronteerd met een foto van een dood paard heb je een soort van pech. En weer door.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:31

Britta31 schreef:
Het is dubbel inderdaad.Mij zou het troost hebben gegeven omdat je ziet aan het paard en hoe hij ligt dat het rustig is gegaan.

Dat klopt niet helaas.
Mijn paard is helaas niet rustig gegaan (heel verhaal, maar omstandigheden waar wij en DA niets aan konden doen).. maar toen zij eenmaal overleden was en de spieren ontspande lag zij er "goed" bij.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:34

secricible schreef:
LadyMadonna schreef:
Net kom ik het weer tegen in een topic, de reden om heel voorzichtig om te gaan met IM topics, maar deze stond niet op IM....
Foto’s van een dood paard...
Ik weet niet waarom, maar ik vind het naar, ook al is het dier vredig ingeslapen. Ik heb er een hekel aan. Ik zie ook de meerwaarde niet van een foto van een dood paard op een forum zetten. Dat het voor jezelf waarde heeft, uiteraard helemaal prima, maar moet het nou op een forum?

Ik wil niemand voor het hoofd stoten, ik wil alleen de andere kant ook belichten

toch wel gek.....?

Zeker gek, want zoals op de vorige pagina door de mod bevestigd zijn er geen topics verplaatst en staat deze bij IM. Dus... geen idee waar TS het gezien heeft. Misschien een huiskamertopic waar het ook in voor kwam? Geen idee.

Maar goed, om de discussie ook breder te trekken moeten we het misschien algemeen houden. En dat blijf ik bij mij standpunt dat ik zelf geen probleem heb met een foto van een overleden paard. Als je dat wel hebt dan zou ik IM vermijden en mocht je een foto ergens anders tegen komen dan kun je de poster vragen het in een linkje te zetten. Voor IM is dat in mijn opinie niet nodig.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:36

Fortitude schreef:
XladyX schreef:
Wat is de volgende stap, foto's van mensen die met een bit rijden verbieden omdat enkelen er aanstoot aan nemen? Het begint straks nog meer op de VS te lijken dat er in de handleiding van een magnetron moet staan dat de kat er niet in mag.. :P

Ik pik jou er even tussenuit, echter is dit niet speciaal op jou gericht maar op iedereen die er zo over denkt: wat is het probleem om bijvoorbeeld mijn onderstaande quote te gaan doen? Dan kan iedereen toch gewoon door gaan met z'n leven zonder geconfronteerd te worden met iets wat die persoon niet wil zien?

Dan blijft de vraag, waar leg je de grens? In Nederland waarschuwen we op een ander niveau dan in Amerika bijvoorbeeld. Ergens gaat het om een stukje nuchterheid en 'common sense' en ik ben daarin van mening dat we die neiging te veel hebben in de hedendaagse maatschappij om alles aan te passen, te waarschuwen, etc voor de 0.1% van de personen die er moeite mee hebben of die common sense daarin missen. In dit geval om te bedenken dat het kan gebeuren om een foto van een overleden paard tegen te komen op IM. Niks mis mee dat je daar moeite mee hebt, maar ga daar dan bewust zelf mee om in plaats van de rest verwachten zich aan te passen.

Tot op zekere hoogte ben ik echt niet tegen aanpassen, spoilers etc, maar je kan uiteindelijk niet iedereen tegemoed komen, vooral niet als de meerderheid aangeeft er geen moeite mee te hebben. En ik denk in dit geval dat de grens niet ligt bij nette foto's van een overleden dier.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:46

Gini schreef:
Ja, en dan schrik je even, denk je 'goh, dit had voor mij niet gehoeven' en je gaat verder met de orde van de dag.

Mee eens. Ik vind 'niet prettig' echt totaal geen reden om ook maar iets te wijzigen op dit vlak. Je weet dat het bericht over een dood dier gaat, dat is mijns inziens meer dan genoeg waarschuwing. Al het andere (disclaimer/warning of spoiler) doet onnodig en onwenselijk afbreuk aan een gevoelige boodschap.
Dus je slikt het maar even dat het niet prettig was en klikt weg.

Dat geldt voor mij ook voor bijv. foto's van mishandelde dieren. Ik wil die foto's helemaal niet zien, word er misselijk en naar van. Tja jammer dan als ze toch onbedoeld en onverwacht op mijn scherm komen, ik klik weg, baal misschien nog even van de gedachten die ik er nog over heb en ga dan weer verder.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:53

Maflinger_S schreef:
Ik kan me voorstellen dat als je ineens met een foto van een dood paard wordt geconfronteerd in een topic dat niet bij IM staat, dat je dan even schrikt. Omdat je er niet op bedacht was. En dan kan een foto van een dood paard misschien best met een spoiler.

Echter, wanneer je wél in de topics onder IM kijkt, kan het voorkomen dat er een of meerdere foto's van het dode paard bij zullen staan. En dat vind ik geen probleem want je weet dat je dat kunt verwachten. Dan hoeven ze ook niet in een spoiler.

Tja, en op de momenten dat je een soort van onverwacht toch een topic onder IM opent en wordt geconfronteerd met een foto van een dood paard heb je een soort van pech. En weer door.

Precies. Net als wanneer je op Facebook toevallig langs een ranzig puistenfilmpje ofzo scrollt omdat er toevallig een bekende in getagd is (blij dat ik niet dat soort vrienden heb).
Pech en klaar.

En dat vind ik, net als foto's van mishandelde dieren, van een heel andere orde dan foto's van een overleden paard.
Als iemand die wil delen en daar steun uit haalt, prima. Alleen maar fijn voor diegene dat de steun iets kan betekenen.

Ik ben zelf niet van het enorm uitbundig topics openen, maar toen ik vannacht in mijn uppie in een verder lege kliniek zat te wachten omdat mijn paard onder het mes ging (koliekoperatie) was het héél fijn dat er ergens mensen wakker waren die ook nog echt snappen hoe enorm je in de rats kunt zitten over je paard.
Dus ik kan me heel goed voorstellen dat het delen, zeker als je sociale kring niet zo van de paarden is, heel fijn kan zijn.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:54

Het ziet er uit als een suffend of slapend paard. Vredig. Ik vond het geen naar beeld.

Persoonlijk vind ik dat minder heftig dan het roze vlees bij slager of supermarkt.

Maar ja, daar zijn we aan gewend. Vinden we niet heftig meer.

Best raar eigenlijk als je erover nadenkt.

Misschien omdat het dier dat het eens was niet meer herkenbaar is?

Voor mij hoeft een foto van een overleden paard op bokt als het een vredig beeld is geen taboe te zijn c.q. te worden. In een spoiler lijkt me een prima oplossing. Maar voor mij zeker geen noodzaak.

Edit: aangevuld en typefout
Laatst bijgewerkt door Boras op 13-08-20 13:56, in het totaal 2 keer bewerkt

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:55

Boras schreef:
Het ziet er uit als een suffend of slapend paard. Vredig. Ik vond het geen naar beeld.

Persoonlijk vind ik dat minder heftig dan het roze vlees bij slager of supermarkt.

Maar ja, daar zijn we aan gewend. Vinden we niet heftig meer.

Best raar eigenlijk als je erover nadenkt.

Misschien omdat het dier dat het eens was niet meer herkenbaar is.

Voor mij hoeft een foto van een overleden paard op bokt als het een vredig beeld is geen taboe te zijn c.q. te worden.

Een beetje als films waarin de lijken je om de oren vliegen, maar seks-scenes en scheldwoorden gecensureerd worden he? Best apart inderdaad.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:58

Ik denk dat er inderdaad veel heftigere zaken zijn in de media dan een natuurlijke dood.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:00

TS, ten eerste snap ik je gevoel.

Ondanks dat je irl dode paarden tegenkomt en weleens een paard hebt laten inslapen, blijft het gewoon heel naar.

Maar ik vind ook dat het wel echt bij het leven hoort. IM is speciaal voor mensen die hun verhaal kwijt willen over hun overleden paard en als zij dat doen met een foto, moet dat kunnen.

Op de dood rust in Nederland een groot taboe en zeker de rouwperiode is zwaar. Heel veel mensen kunnen nergens hun verdriet over hun dier kwijt.

maar ook bij mensen zie ik toch wel steeds meer dat mensen foto's maken van de overledene, uitvaarten die gefilmd worden etc. Misschien helpt het ( deels ) bij verwerken en moeten we daar wat meer aan wennen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:13

Ik heb het betreffende topic gezien en het is heel mooi hoe TS haar kinderen leert dat dood een deel van het leven is. Zeker als je samenwoont met dieren, word je er al eens mee geconfronteerd.
Zelf hebben wij onze dode dieren ook nooit voor onze kinderen verborgen. Ze konden er ook gewoon nog eens bij om rustig afscheid te nemen, ook toen ze nog kleuters waren. Mijn dochters zijn nu 21 en 22 en gaan heel sereen met de dood om.
Ik heb geen moeite met foto's van dode dieren, wel met foto's van mishandelde dieren. Ik klik dergelijke topics (vooral op FB) direct weg en maak ze verborgen.
Moeten daarom al die foto's in een spoiler? Van mij niet. Het is uw eigen keuze om het weg te klikken of niet. Mensen worden al genoeg bepamperd. Het leven is nu eenmaal niet Mylittlepony, en van een volwassene mag je verwachten dat men beseft dat de dood bij het leven hoort.
In het leven zijn immers slechts twee zekerheden : belastingen betalen en de dood. (sorry, een erg flauw Belgisch grapje :D )

NikkiDeKerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:33

Ik vind het moeilijk, ik snap het gevoel van TS wel. Tegelijk kom je ook vaker andere foto's tegen (van verwaarloosde dieren tot hardhandig bitgebruik) die aanstootgevend kunnen zijn voor anderen. Het is moeilijk overal een 'trigger warning' voor te geven misschien, en vaak zijn de foto's waar het bij afscheid om gaat, toch vaak vredig en geen nare beelden. Ik sluit me bij dat betreft ook wel aan bij wat Boras eerder hier boven post.

Sclimpre schreef:
Wat me opvalt is dat het topic vooral gaat over wat de impact is van die foto's op degene die ze te zien krijgt. Wat mij betreft is dat niet zo belangrijk, het internet staat vol foto's die ik niet wil zien en met een beetje handigheid zijn die grotendeels te vermijden.
Voor mij is er bij het inslapen van een dier maar 1 ding van belang, nl. hoe je dat voor het dier zo comfortabel mogelijk en met zo weinig mogelijk stress kan laten verlopen.
Ik kan wel begrijpen dat iemand na afloop nog gauw een foto maakt, maar er bv. een fotograaf bijhalen vind ik wel heel ver gaan. Ik vraag me af of je dan vooraf al niet bezig bent met hoe de foto's er gaan uitzien ipv enkel te focussen op het welzijn van het dier zelf.
Ook heb ik soms het gevoel dat mensen een stuk van de beleving missen omdat ze bezig zijn met foto's.

Ik wilde hier toch even op in gaan. Ik kan natuurlijk alleen voor mijzelf spreken, maar als ik aanwezig ben als fotograaf om een afscheid vast te leggen, doe ik dat respectvol en vol steun naar mens en dier. En ik denk dat dit opgaat voor elke fotograaf of persoon die zoiets doet. Ik zie niet in hoe een paard meer stress zou ervaren door mijn aanwezigheid, om eerlijk te zijn. Ik vind het zelfs een beetje vervelend/ongepast dat je impliceert dat de aanwezigheid van een fotograaf ten koste zou gaan van het welzijn van een paard. Alsof de paardenmensen die deze zware keuze maken, het welzijn van hun paard níet hoog hebben staan omdat ze een fotograaf bij het afscheid willen... Of dat ze hun prioriteiten verkeerd hebben liggen, en meer geven om de foto's dan om een waardig en vredig afscheid van vaak één van hun beste vrienden.

Je vraagt je dingen af en hebt bepaalde ideeën, en dat mag, maar ik vind het nogal negatieve aannames in plaats van open vragen. Ik kan me voorstellen dat dit best kwetsende woorden zijn voor iemand die een andere keuze wilt maken dan jij zou doen. Ik kan zelf zeggen dat mensen waarbij ik het afscheid van hun paard heb mogen vastleggen, vaak aangeven dat ze op het moment mijn aanwezigheid óf bijna niet opmerkten, óf als steunend ervoeren. En niet dat ze veel bezig waren met de foto's en hun dier stressvol en oncomfortabele laatste minuten had door de aanwezigheid van een fotograaf. :n