Met lede ogen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 18:18

Avalanche81 schreef:
Oh wauw....... het is niet omdat mensen aangeven een handelwijze onacceptabel te vinden, of omdat een handelwijze regelrecht ingaat tegen de wet op dierenwelzijn, dat een TS onfatsoenlijk behandeld wordt. Juist door hierover te spreken, en door een TS aan te spreken, en dat zal af en toe wat minder netjes zijn, komt er ook meer bewustzijn, en is er o.a. een wet op dierenwelzijn gekomen.

Dat mag ook tot op bepaalde hoogte, dat aanspreken. Maar dus niet tot op het punt dat je onfatsoenlijk wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 18:19

RianneH schreef:
Naar mijn mening wel. Je kan prima binnen de regels je onvrede uiten, dat hoeft echt niet koetsiekoetsie, maar dat kan ook zonder persoonlijke aanval. En als je dat niet kan, dan is het beter het topic even weg te klikken.

Neemt de verantwoordelijkheid van een ts niet weg, helemaal mee eens. Toch moet dat geen reden zijn buiten te regels te gaan reageren en te verwachten dat het dan door de vingers wordt gezien.

Misschien nuanceren wat onder een persoonlijke aanval wordt verstaan, want dat is het hier al gauw...een persoonlijke aanval.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 18:20

Er is hier niemand voor het onfatsoenlijk behandelen van een TS dus ik zou het waarderen als dat ook niet geïmpliceerd wordt. Ik begrijp slechts de frustratie en ik ben ervoor om veel eerder in te grijpen in een topic dat zo verkeerd loopt, zeker als de TS een geschiedenis heeft. Voordat men links en rechts gaat aanvallen dus, want daar is inderdaad niemand mee geholpen. En dan hoef je ook je community niet op de vingers te gaan tikken wanneer een TS bijna op een provocerende manier aanwezig is in het eigen topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 18:21

Pipodipo schreef:
Maar waarom wil je je zo graag bemoeien met dingen die je niet aan gaan? Je kan soms beter je energie besteden aan je eigen dieren.

Je kan dat ook andersom zien, waarom plaatsen sommige mensen hier een topic als ze geen goedbedoelde feedback willen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 18:22

Idd, wat is persoonlijk worden? En is dat altijd zo slecht? En wat is 'iemand in zijn waarde laten'? Want persoonlijk vind ik die waarde ook bediscussieerbaar.

Dat impliciet provoceren is ook een goed punt, Mars.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 18:24

Mars schreef:
Ik begrijp slechts de frustratie en ik ben ervoor om veel eerder in te grijpen in een topic dat zo verkeerd loopt, zeker als de TS een geschiedenis heeft.

Een mod kan toch pas ingrijpen zodra een topic verkeerd loopt. Al kan het wel ineens heel snel heel verkeerd lopen en dan kan een topic al ettelijke pagina's verder zijn voordat een mod überhaupt online komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 18:49

NadjaNadja schreef:
Ik denk dat er een belangrijk verschil zitten tussen begrijpen/het eens zijn met en respect hebben voor iemand. We vragen van jullie gebruikers om respect te hebben voor iemand, dat wil zeggen: laat iemand in zijn waarde, ook als die in jouw ogen iets heel onredelijks doet of zegt. We verwachten dus niet dat je de TS in zo'n geval dan ook begrijpt of steunt, alleen dat je netjes blijft in je reacties en als dat niet lukt, het topic verlaat.

Misschien is het dan handig om te weten wanneer iets 'geen respect' hebben is, of wat wordt verstaan onder persoonlijke aanvallen.

Als ik kijk naar het topic wat ik in gedachte heb, dan heb ik daar bij mijn weten altijd netjes een reactie gegeven, vragen gesteld, gezegd waarom ik het ergens wel of niet mee eens ben of verder in vraag stel. En met mij hebben nog meerdere mensen dit gedaan. Misschien dat hier en daar een reactie nog wat verder ging, dan zou ik eens even terug moeten lezen. Maar uiteindelijk als het gaat om het respect ed voel ik mij ergens ook aangesproken, omdat ik best wel kritische/directe reacties heb gegeven.

Misschien dat het handig is om te weten waar de grens ligt. Want ik weet zelf intussen niet meer wat kan en wat niet, terwijl ik TS echt totaal niet heb uitgescholden of weet ik het.

Dinopino

Re: Met lede ogen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 19:18

Wat denk je wat regels hieraan kunnen veranderen. Wanneer je bang bent iets op bokt te plaatsen omdat je misschien dan de dierenbescherming op bezoek krijgt. En inderdaad wat Tica schrijft. Weet jij of het de waarheid is, nee dus waarom je erover opwinden. Wat je allemaal interpreteert van een topic dat geplaatst wordt is je eigen verantwoording. Daar gaan regels je niet bij helpen.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 19:34

Dat laatste topic op medisch, tja...je weet al hoe dat gaat lopen.. ik vind het altijd zo sneu voor de welwillende bokker dat het advies zo in de wind geslagen wordt. Tip:geen moeite meer doen bij bepaalde lieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 19:43

Dinopino schreef:
Wat denk je wat regels hieraan kunnen veranderen. Wanneer je bang bent iets op bokt te plaatsen omdat je misschien dan de dierenbescherming op bezoek krijgt. En inderdaad wat Tica schrijft. Weet jij of het de waarheid is, nee dus waarom je erover opwinden. Wat je allemaal interpreteert van een topic dat geplaatst wordt is je eigen verantwoording. Daar gaan regels je niet bij helpen.

Dat zou me nou niets uitmaken. Als iemand het nodig zou vinden om de dierenbescherming op me af te sturen nav een eventueel topic hier, dan zijn ze van harte welkom hoor.
Als je bij voorbaat al twijfelt, dan zit je geweten je dwars ;)

Bokt gooit te gemakkelijk ergens een tijdelijk slotje op. Om het vervolgens een aardig lange tijd dicht te laten of tijden later open te gooien met het standaard verzoek vriendelijk te blijven. Dat is het standaard bericht, dus waarom uberhaupt het slotje.

Mensen voelen zijn tegenwoordig ook supersnel in hun wiek geschoten, hebben enorm lange tenen of kunnen niet met kritiek omgaan, dus alles wordt enorm snel als een persoonlijke aanval ervaren. Alles moet in een laag suikerwerk verpakt worden tegenwoordig, anders kan men het allemaal niet aan. Ik heb wel eens het idee dat je alleen nog maar oeh en ahhh mag roepen en als je dat niet doet, dan is een TS gekwetst. Tja, zachte heelmeesters maken imo altijd nog stinkende wonden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 19:43

imaudy schreef:
Dat laatste topic op medisch, tja...je weet al hoe dat gaat lopen.. ik vind het altijd zo sneu voor de welwillende bokker dat het advies zo in de wind geslagen wordt. Tip:geen moeite meer doen bij bepaalde lieden.

Bij sommige lieden moet je gewoon de instanties waarschuwen, denk ik dan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 19:50

NadjaNadja schreef:
Ik heb ook het voorstel van Ibbel gelezen, maar ook dit lijkt mij lastig te controleren. Is het dan de bedoeling dat wij de dierenarts van TS gaan bellen om te vragen of hij bij het paard langs is geweest? Moeten we vragen om een screenshot van de rekening? En is dat dan voldoende of zit daar een gevaar in dat het gemanipuleerd wordt?

Hoe controleert het modteam of een huiswerktopic aan 'de eisen' voldoet?
Hoe controleert het modteam of een algemene vraag over dit of dat geen verkapt huiswerktopic is?
Hoe controleert het modteam of er toestemming is om foto's van een paard van een ander te plaatsen?

Dat is allemaal niet te controleren, tóch zitten er beperkingen op verschillende fora en verschillende typen topics.

Een héél simpele manier om énige controle te hebben is dat er in de OP een diagnose/behandelplan van de DA moet staan...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 19:51

Dus wanneer je iets op bokt plaats met je expertise, verwacht je automatisch van de ts, dat deze dat ook uitvoert of opvolgt. En zo niet dan...dan wat. Mij zou het een zorg zijn wat de lezer met mijn berichten doet. Over het echte leven wat je daadwerkelijk meemaakt, waarvan je weet dat het waar is dan misschien. Maar over wat er allemaal op internet wordt geschreven. Blijf deze uitspraak altijd leuk vinden, vroeg op internet advies omdat mijn paard hoestte, het bleek dat hij een nieuw zadel nodig heeft:-)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 20:09

MyWishMax schreef:
Ik had het over het FZ topic, Cowgirl. Dus dat er een soortgelijk topic was over medische zaken en het beleid, of heb ik dat nu verkeerd onthouden? Mijn excuses dan.

Ik snap dat mensen boos worden, maar ik snap ook dat de mods gewoon de lijn aanhouden dat persoonlijke aanvallen niet mogen, ook al ben je boos.

Dat FZ topic volgde op het topic wat bij MD stond en wat op slot is gegaan. ;)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 20:24

Tieneke schreef:
Idd, wat is persoonlijk worden? En is dat altijd zo slecht? En wat is 'iemand in zijn waarde laten'? Want persoonlijk vind ik die waarde ook bediscussieerbaar.
Eens. Het tere zieltje van de ts interesseert mij persoonlijk op dat moment wat minder dan de toestand van het paard. Ik bedoel: in die gevallen dat dat paard overduidelijk noodzakelijke (medische) zorg onthouden wordt en het dier daardoor lijdt en/of kan doodgaan. En dat dan alle goede raad in de wind wordt geslagen of genegeerd. Schelden op de ts in zo'n geval nee, iemand keihard terechtwijzen, ja. En dat is hoe dan ook persoonlijk.

Een dergelijk topic na een aantal pittige reacties op slot zetten geeft m.i. een verkeerd signaal. Je hoeft zo iemand toch niet in bescherming te nemen omdat diegene een dergelijk topic opent. Ja, als het een kind van 12 is misschien.
Daar zou je als mod (team) ook anders mee om kunnen gaan.

Ik zou zeggen, laat een dergelijk topic gewoon open en blijf erbovenop zitten om escalatie te voorkomen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 20:26

Helaas zijn er op bokt en in real life aardig wat mensen die in hun beleving goed voor dieren zijn maar elke keer weer de mist in gaan door onkunde en het zelf beter weten en de boel maar laten aanmodderen. En ook bvb een hoarder met tientallen in de oliebol levende dieren denken dat ze goed bezig zijn. In real life probeer ik ze te stoppen en op bokt word ik pissig en vaak (te) fel. Juist omdat je elke keer een herhaling van gebeurtenissen ziet bij dezelfde personen . Mij mogen ze rustig van bokt gooien wanneer ik te fel reageer maar die mensen de toegang ontzeggen zou misschien nog wel een betere optie zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 20:34

Ibbel schreef:
NadjaNadja schreef:
Ik heb ook het voorstel van Ibbel gelezen, maar ook dit lijkt mij lastig te controleren. Is het dan de bedoeling dat wij de dierenarts van TS gaan bellen om te vragen of hij bij het paard langs is geweest? Moeten we vragen om een screenshot van de rekening? En is dat dan voldoende of zit daar een gevaar in dat het gemanipuleerd wordt?

Hoe controleert het modteam of een huiswerktopic aan 'de eisen' voldoet?
Hoe controleert het modteam of een algemene vraag over dit of dat geen verkapt huiswerktopic is?
Hoe controleert het modteam of er toestemming is om foto's van een paard van een ander te plaatsen?

Dat is allemaal niet te controleren, tóch zitten er beperkingen op verschillende fora en verschillende typen topics.

Een héél simpele manier om énige controle te hebben is dat er in de OP een diagnose/behandelplan van de DA moet staan...

Ik vind het best een goed van Ibbel. Met het verstrekken van die informatie heb je als ervaringsdeskundige heel snel door dat het verhaal niet klopt. Omdat je weet hoe een veearts in de regel te werk gaat.
Ik denk dat als verplicht is een diagnose behandelsplan te vermelden de drempel om zomaar wat te roepen wel hoger wordt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 20:48

Stel dat dat zou gaan gebeuren.
De uit de hand gelopen topics hebben dan allemaal al lang en breed vermeld maar toch was de kudde hoog en laag aan het springen.

Het is niet meer en minder dan een online platform...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 20:49

Cowgirl schreef:
MyWishMax schreef:
Ik had het over het FZ topic, Cowgirl. Dus dat er een soortgelijk topic was over medische zaken en het beleid, of heb ik dat nu verkeerd onthouden? Mijn excuses dan.

Ik snap dat mensen boos worden, maar ik snap ook dat de mods gewoon de lijn aanhouden dat persoonlijke aanvallen niet mogen, ook al ben je boos.

Dat FZ topic volgde op het topic wat bij MD stond en wat op slot is gegaan. ;)

Ja en bart beweerde dat hij via pb nog vragen wou beantwoorden. Twee pbs gestuurd maar nooit antwoord gehad. Zeggen wat je gaat doen en doen wat je zegt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 20:50

magda_90 schreef:
Stel dat dat zou gaan gebeuren.
De uit de hand gelopen topics hebben dan allemaal al lang en breed vermeld maar toch was de kudde hoog en laag aan het springen.

Het is niet meer en minder dan een online platform...

Je behoort net zo goed tot de kudde als een ieder ander hier hoor of zijn dat alleen de mensen die niet volgens jou criteria reageren.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 21:11

Of je leest even de inhoud i.p.v. te blijven hangen op één woord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 21:13

magda_90 schreef:
Of je leest even de inhoud i.p.v. te blijven hangen op één woord.

Heb ik, geen zorgen ;)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 21:19

Bokt is net als het echte leven... Er is een hele grote groep paardenmensen die alles doen om hun dier gezond en happy te houden, op zoek gaan naar kennis waar nodig, en vragen stellen juist om wat met de antwoorden te kunnen.
Helaas is er ook een groep die zouden kunnen struikelen over kennis, en er nog niets mee doen. Zelfs niet als ze zelf de vragen stellen...

Ook ik begrijp de frustratie aboluut. Maar inmiddels heb ik ook geleerd mezelf ervoor af te sluiten. Hard, maar het maakt voor het betreffend paard niet uit hoe druk ik me maak. Het dier wordt hoe dan ook niet geholpen. Dan steek ik mn tijd liever in de mensen en dieren die wel zijn te helpen.

Voor extra regels of ingrijpen op md-topics ben ik niet direct voor. Helaas liep het voor mijn paard niet goed af, maar het was wel fijn dat anderen mee dachten. Zo leer ik ook weer van andere topics.
De enige tip die ik kan geven: ga niet in op de eindeloze verhalen. Het heeft geen zin voor het dier, en kost jou energie. Geef deze mensen simpelweg de aandacht niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 01:32

Ik vind de mensen die nu de mensen veroordelen die reageren en hun mening geven, precies hetzelfde. Die willen nu ook vertellen of hun mening geven hoe slecht al die mensen wel niet zijn en dat je niet naar die adviezen moet luisteren.
Ik kan er donder op zeggen, dat zullke pb's ook naar iemand zijn gestuurd, waardoor ze zich gesteund voelt.

Mensen lijken te vergeten dat het hier om levende wezens gaat. Het gaat om een aantal topics waar paarden echt heel ziek zijn, waren of stokkreupel en de veearts blijkbaar niet ingreep of handelde en anders de eigenaren niet.

Daarbij komen mensen zelf met vragen. Als je echt ene goede veearts hebt en die 100% vertrouwd bel je die en ga je op zijn kennis en ervaring af. Ik heb mn vorige veearts wel 10x gebeld zonder dat hij langs hoefde te komen en daar heb ik niks voor betaald, mocht dat het probleem zijn. Maar ik mocht ten alle tijden bellen.
En nu eigenlijk bij onze nieuwe ook.

Buiten dat, zijn er op Bokt ook echt mensen met veel ervaring en kennis, of werk in en tussen de paarden. Bij hele duidelijke gevallen is het natuurlijk onzin dat bokkers dat dan allemaal niet weten en het niet zien wat er aan de hand is.

Het is ook selectief naar wie men luistert. Als je roept dat je opleiding X hebt gedaan en mensen bijv voedings advies geeft, volgt iedereen blind. Waar voeding echt heel belangrijk is en je nooit blind een advies zou moeten volgen.

Het paarden wereldje is groot, maar je bent niet alleen. Er zijn altijd wel ergens bokkers die je kennen of je paarden weten te staan. Als ik iemands paarden ken en weet dat die niet zo best verzorgd worden en diegene plaatst een zielig topic op Bokt, staan mijn haren ook recht overeind.

En daar dan niks aan doen en niks over zeggen? laat die paarden maar lekker wegrotten.....Zat andere te koop.
Het is echt van nu dat we allemaal positief moeten zijn en alleen resultaat zouden kunnen behalen met een aai over iemands bol. Maar ik zie daar nog steeds geen mooie resultaten van in het leven. Duidelijk en eerlijk, soms iets te hard hebben mensen soms echt meer aan en anders hun paarden wel.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 09:52

Juut schreef:
Ook ik begrijp de frustratie aboluut. Maar inmiddels heb ik ook geleerd mezelf ervoor af te sluiten. Hard, maar het maakt voor het betreffend paard niet uit hoe druk ik me maak. Het dier wordt hoe dan ook niet geholpen. Dan steek ik mn tijd liever in de mensen en dieren die wel zijn te helpen.

Voor extra regels of ingrijpen op md-topics ben ik niet direct voor. Helaas liep het voor mijn paard niet goed af, maar het was wel fijn dat anderen mee dachten. Zo leer ik ook weer van andere topics.
De enige tip die ik kan geven: ga niet in op de eindeloze verhalen. Het heeft geen zin voor het dier, en kost jou energie. Geef deze mensen simpelweg de aandacht niet.

Hier heb ik eigenlijk weinig aan toe te voegen, het is soms echt verstandiger om het gewoon te laten. Het is en blijft internet, het is de realiteit niet.