Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 17:56

tmr001 schreef:
Nirvana_ schreef:
Absoluut. En dat doe je met argumenten. Waar het discussieforum voor is. En hoe beter de tegenargumenten, zonder hun waarheid belachelijk te maken, hoe groter de kans dat ze hun mening bijstellen. Doen ze dat niet? Dan is het niet de taak aan Bokt om het maar helemaal te blokkeren.

Voorbeeldje - als iemand beweert dat dronken rijden hartstikke veilig is, want diegene drinkt zich altijd lam voor ie gaat rijden en heeft nog nooit een ongeluk gehad. Hij of zij kent echter wel anderen die ongelukken hebben gehad toen ze nuchter waren. Conclusie: dronken rijden is veel veiliger. En diegene gaat dan overal lopen roepen dat het superveilig is om dronken te rijden en mensen aanmoedigen om je gewoon lekker overal vol te gieten. Dan kan en mag je echt wel zeggen dat het écht een ontzettend slecht idee en gevaarlijk. En dan mag Bokt -vind ik- ook aangeven dat het strafbaar is om dronken te rijden zonder te censureren.

Ah, dus Bokt is een online politie? Neuh. De sociale controle is hier wel zo hoog, dat diegene dat echt wel van andere gebruikers te horen krijgt dat dat not done is.
Je hebt het hier over 'mensen aanmoedigen'. Eerlijk gezegd, ik lees niet veel mee in de topics waar het over gaat, maar van wat ik wel zie zijn het de "alternatieven" die het netjes als mening presenteren en zeggen dat het in hun mening/ervaring wel/niet werkt.
Vervolgens zijn het de "wetenschappelijk onderbouwden" die het schandalig vinden en hun mening proberen op te dringen aan de ander.

Oftewel, als iemand zegt "Ik heb wel eens dronken gereden, en dat ging goed, dus het hoeft niet onveilig te zijn" moet het gecensureerd worden? Imo niet. De reacties van mede Bokt gebruikers ontkrachten die uitspraak wel en de kous is af.

tmr001 schreef:
Nirvana_ schreef:
W.b. de discussie over lage IQ's - ik meen me te herinneren dat juist de hoogopgeleiden veel gebruik maken van homeopathie en alternatieve routes. Hoe dat zit tov vaccinatie weet ik niet, maar dat met name laagopgeleiden hier gevoelig voor zijn, lijkt me niet. Maar misschien dat hier ook wel bewijs voor is :D

En dat is dan ook weer helemaal waar ;) Vind ik trouwens een boeiend iets, het blijkt dat mensen zich vooral geholpen willen voelen en dat het minder relevant is of ze nou ook echt geholpen zijn. Als ze zich maar lekker voelen bij de persoon en zich gehoord voelen.

Mentaal en fysiek heeft zo'n directe link dat ik ervan overtuigd ben dat placebo's fysieke problemen op kunnen lossen. Iets ontastbaars wordt op die manier terug gezien in bloedwaardes of op andere manier bewijsbaar gemaakt. Alleen is het nooit te bewijzen dat het aan die placebo lag.

Ik schaar me onder hoogopgeleid, en zal toch 3x nadenken voor ik een medicijn of vaccinatie gebruik. Ik ben namelijk van mening dat geld boven gezondheid gaat in die industrie. Dus in levensbedreigende situaties en ziektes - ja, dan gebruik ik medicijnen / vaccineer ik. Zo niet? Dan gooi ik die troep ook echt niet in mijn lichaam.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 18:05

Shaggy09 schreef:
Ik snap niet zo goed waarom Bokt precies zich hier bezig mee zou moeten houden?
Het internet staat vól met onzin, fake news, youtube filmpjes over flat earthers, etcetera.
Hier op bokt zijn er topics met mensen die bepaalde dingen voor waarheid beschouwen, of juist
niet voor waarheid beschouwen zonder enige wetenschappelijke onderbouwing. Dit is een enorm
klein percentage van de informatie die je hier kunt vinden.

Daarnaast vind ik het belachelijk om alle andere meningen de grond in te boren, en dat wordt wel
gedaan op deze manier. Want dit betekent dat er ook geen religieuze onderwerpen meer aangesneden mogen worden toch? Daar is immers ook geen wetenschappelijk, aantoonbaar bewijs voor.

En fake news is een term die totaal verkeerd gebruikt wordt in dit geval.

Eens. En daarbij, dan wordt het wel een hele dagtaak om telkens te moeten gaan controleren of iets echt of nep is, of een bepaalde mening toegestaan is, enz.

Karl66

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 18:41

Mensen zijn heel gemakkelijk beïnvloedbaar. Daar is alle marketing en reclame juist op gebaseerd. Als je een boodschap goed verpakt en maar vaak genoeg laat horen, dan wordt dat heel gemakkelijk als de waarheid aangenomen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 18:57

Mensen complotten maar een eind in de ruimte, daar hoeft bokt voor mij echt niets mee te doen. Brengt tenminste nog eens wat leven in de brouwerij.
Een groot deel van de mensen op aarde hangt een religie aan: sterkte met alles zonder wetenschappelijk bewijs weg-censureren....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 19:02

Een mening is als een kontgat; iedereen heeft er 1.

Beweren de absolute waarheid in pacht te hebben en daar op willen modereren vind ik zorgelijk.
Ik wil niemand ridiculiseren, maar wanneer je dit werkelijk denkt is het wellicht zinvol met iemand te gaan praten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 19:03

Zo is dat! Plak er de sticker: “wetenschappelijk bewezen’ op, en men gaat ervoor! :+

Karl66 schreef:
Mensen zijn heel gemakkelijk beïnvloedbaar. Daar is alle marketing en reclame juist op gebaseerd. Als je een boodschap goed verpakt en maar vaak genoeg laat horen, dan wordt dat heel gemakkelijk als de waarheid aangenomen.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 19:16

Eerder werd geopperd om bepaalde controversiële onderwerpen totaal te verbieden, om willekeur in het modereren te voorkomen; dat is op het eerste gezicht een idee, maar ook de keuze voor welke onderwerpen je dan aan banden wilt leggen riekt al heel snel naar censuur. Immers, als we echt alle onderwerpen die potentieel controversieel zijn zouden verbieden, dan houd je weinig meer over om over te praten. Het criterium of iets potentieel gevaarlijk kan zijn, is ook een hellend vlak: voor de één gaat dat over vaccineren, de ander vindt dat op grond daarvan religieuze discussies verboden moeten worden, het bespreken van paranormale zaken. Een ander voorbeeld dat mij te binnen schoot: het delen van links naar zgn. 'lugubere' zaken. Voor de één prima en hooguit interessant; voor de ander kan het heel erg verkeerd vallen en flinke angst opwekken.

Mijn vraag is dan: als je eenmaal begint met onderwerpen uitsluiten, waar eindig je dan? En waarom moet dat op Bokt gebeuren, terwijl dat op andere social media niet aan de orde is?

De discussie richt zich nu vooral op de medische vraagstukken en dat is een lastige kwestie waar we ons als modteam ook regelmatig over buigen. We hebben op een gegeven moment gekozen om op MWS wel een sticky te plaatsen met daarin wat tips over het vragen/aannemen van medische adviezen op het internet, met als doel gebruikers wel te waarschuwen/informeren hierover. Het is inderdaad ook een optie om dit onderwerp geheel te verbieden. Alleen: soms levert het wel degelijk iets op voor de vrager, wordt iets geopperd waar de huisarts nog niet aan gedacht had, komt iemand met een andere invalshoek die nuttig kan zijn voor de vrager in kwestie. Dat kap je daarmee dan af.

'Fact checken' geeft lang niet altijd zo'n eenduidig antwoord als dat je je in eerste instantie vaak voorstelt. Ook binnen de medische en wetenschappelijke werelden zijn er verschillende stromingen en meningen. Soms komt er een TeM binnen van iemand die zeer gedecideerd binnen één van die stromingen valt, terwijl bij nader zoeken blijkt dat het niet zo zwart-wit is en er ook bronnen te vinden zijn die iets anders stellen. Op het moment dat je besluit dat het moderatorteam daar telkens een afweging op moet maken, wordt er heel sterk gemodereerd op inhoud en dat is iets waar we proberen zoveel mogelijk vandaan te blijven (want: dat komt dichtbij censuur, zoals eerder genoemd).

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 19:17

Karl66 schreef:
Heb jij nou serieus de indruk dat dat in/door het vaccinatiediscussietopic gebeurt? Dan geef je de antivaxxers naar mijn idee toch echt te veel credits. Ik zou bijna zeggen: heb je bewijs?
In ieder geval vind ik het een uitermate zwak argument voor het toepasen van censuur. Temeer omdat, iemand zei het al eerder, er hier geen sprake is van fake news (de afzender doet zich immers niet voor als officiële nieuwsbron), zelfs niet van leugens, maar van een overtuiging die grenst aan religie. Daarom ketsen alle zinnige, wetenschappelijk gegronde argumenten en onderbouwingen ook af als op een teflonlaag.
Maar juist dat structureel afwijzen van zinnige argumenten is m.i. voor meelezers verhelderend. Ik ga er tenminste vanuit dat de meerderheid van hen over genoeg gezond verstand beschikken om het kaf van het koren te kunnen scheiden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 19:43

Dat structureel afwijzen van soms best wel zinnige argumenten is inderdaad verhelderend :j

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 19:50

Als de zoveelste afkomt met dat vaccinaties autisme veroorzaakt, is dat voor mij onzin en wijs ik dat inderdaad af.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 19:56

Kijk, dit is correct verwoord: het is voor JOU onzin en JIJ wijst het af.

Dat is wat anders dan zeggen dat de consensus is dat het onzin is, en dat we het allen dienen af te wijzen.

Iedereen die dat graag wil moet emigreren naar China.
Daar weten ze wel raad met een smeuïg potje censuur

dromertje2 schreef:
Als de zoveelste afkomt met dat vaccinaties autisme veroorzaakt, is dat voor mij onzin en wijs ik dat inderdaad af.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 19:58

Samen met ettelijke wetenschappelijke onderzoeken die hetzelfde zeggen.
Mijn oudste heeft zelf ass, maar ik heb geen zondebok nodig waardoor andere mensen ook nog gevaar lopen. Want daar draait het voor mij om, als het risico enkel voor hun eigen is of voor hun eigen kind, is dat hun verantwoordelijkheid maar daar stopt het niet.

Daarom ben ik voor zo min mogelijk podia te geven aan mensen die propaganda maken over zaken die niet kloppen en niet alleen over vaccinatie.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 30-12-19 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 20:04

Uitvoerig psychiatrisch onderzoek suggereert dat autisme zijn oorsprong kent in trauma.
Kan ook in de babytijd zijn. Is dit dan zonder meer ‘waar’ en moet iedereen die conclusie volgen of anders gecensureerd worden? Nee toch?

Volg jouw gevoel en laat een ander hetzelfde doen.

Wetenschap is immers nooit sluitend, dat is niet het principe van wetenschap.

dromertje2 schreef:
Samen met ettelijke wetenschappelijke onderzoeken die hetzelfde zeggen.
Mijn oudste heeft zelf ass, maar ik heb geen zondebok nodig.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 20:08

Dat is anders, daarmee lopen mensen geen gevaar. Als men dat wilt geloven, doe je daar niemand kwaad mee.

Ik volg mijn gevoel niet maar gedegen onderzoek. Dat is het verschil.
Daarmee ben ik ook niet beïnvloedbaar door al die anti vax filmpjes die op gevoel spelen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 20:11

Hanmar: die afweging is toch niet anders dan de afwegingen wanneer je een relaccount van Bokt gooit of een OW uitdeelt? Uiteindelijk trek je als modteam gewoon ergens een streep: leuk dat het op Fok wel mag, of waar dan ook, hier mag het niet.
En er zijn allemaal grijze gebieden, neem bv het delen van links naar webshops of het geven van ervaringen: wanneer kan het nog en wanneer neigt het teveel naar reclame, of teveel naar laster? Dat is het mensenwerk van modden.
Dat je als mod(-team) die grenzen stelt en kunt handhaven is waarom er uberhaupt mods zijn toch?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 20:17

Ja maar een normale discussie is met jullie niet mogelijk. Vind je het dan echt niet vreemd dat jaren lang niemand het had over de gevaren van niet inenten. En nu komen er opeens uitbraken en wordt er angst gezaaid. Want dat voel ik persoonlijk bij jullie argumentaite en ook de behoefte op censuur. Jullie zijn bang voor een uitbraak. Waar komt die angst opeens vandaan. Zou die gemanupulieerde media hier iets mee te doen kunnen hebben? Nee. Zo machtig zijn ze toch niet of toch wel. Nee want dat is complottheorie. Maar waar komt opeens stikstof problematiek vandaan en waarom houdt dat probleem over de grens op.
Opeens hebben we zulke themas en de maatregelen die erop genomen worden. En iedereen staat erachter want ja het milieu en ook de bangmakerij. Maar niemand waarschuwt je echt voor de straling van een telefoon. Net zoals toen voor de sigaret.

Geloof je echt dat het houden van je telefoon tegen je schedel niet schadelijk is omdat je het niet voelt. Voel je dan de röntgenstralen dan bij een onderzoek. Maar wetenschappelijk is aangetoond dat het niet schadelijk is.

Wat voor gevaar is er dan op dit moment en van wie dan?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 20:20

Zinnig is ook subjectief ;)

Hanmar schreef:
Mijn vraag is dan: als je eenmaal begint met onderwerpen uitsluiten, waar eindig je dan? En waarom moet dat op Bokt gebeuren, terwijl dat op andere social media niet aan de orde is?

Hele goede vraag. Het lastige is dat dit topic is aangemaakt naar aanleiding van het vaccinatietopic en dat is voor mijn gevoel een beetje een uitzondering. Je mag geloven in God, een platte aarde of homeopathie - moet je lekker doen, dit heeft vooral betrekking op jezelf. Niet vaccineren heeft echter niet alleen betrekking heeft op degene die niet vaccineert - de misinformatie die verspreid wordt levert een risico op voor de volksgezondheid. Andere social media doen hier wel degelijk wat mee (al zijn ze er niet heel succesvol in) - Instagram blokkeert bijvoorbeeld anti-vax hashtags en ook Facebook en Twitter proberen hun algoritmes zo aan te passen dat antivax advertenties geen aandacht meer krijgen en betrouwbare bronnen wel. Nogmaals is dit specifiek voor de vaccinatiediscussie. Net als dat je een standpunt inneemt over het plaatsen van seksueel getinte dingen of het modereren van bijvoorbeeld extreem racisme. Ik vind de sticky overigens heel goed :)

@Nirvana oh, geld gaat niet boven gezondheid in de alternatieve- en homeopatische industrie? Volgens mij zijn die behandelingen niet ook niet gratis en wordt er ook daar behoorlijk wat geld omgezet. Ik ben ook hoger opgeleid maar geloof toch echt in feiten, statistiek en wetenschap. Maar die discussie is niet voor hier.

Ja, Bokt mag online politie zijn. Dat heet beleid en modereren. Sociale controle kan ik inkomen, misinformatie wordt behoorlijk afgestraft.

Wat @pmarena zegt kan ik ook inkomen, al is het niet om exact dezelfde redenen. Mods hoeven niet "het hele plaatje te zien" (wat suggereert dat er over een onderwerp waar consensus over is toch de diepste krochten van het interweb moet worden afgezocht). Je hoeft ook geen 1000 onderzoeken te lezen voor je weet dat je niet dronken achter het stuur moet stappen. Wel is het erg lastig om te bepalen wat wel en niet kan en wat oneerlijk om aan vrijwilligers te vragen (nog meer) tijd te vragen om zich met dit soort dingen bezig te houden.

Als ik het zo lees vind de overgrote meerderheid modereren op misinformatie niet zinvol.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 20:25

Ninx schreef:
Uitvoerig psychiatrisch onderzoek suggereert dat autisme zijn oorsprong kent in trauma.
Kan ook in de babytijd zijn. Is dit dan zonder meer ‘waar’ en moet iedereen die conclusie volgen of anders gecensureerd worden? Nee toch?

Er zijn echt wel onderwerpen waarop dusdanig veel onderzoek is gedaan dat de uitkomsten wel sluitend genoemd mogen worden .

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 20:27

Je zou er een zin onder kunnen zetten of heel groot bord let op. De mening hieronder is van bokkers we zijn niet aansprakelijk voor de gevolgen van foutieve informatie.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 20:29

Het zou lekker zijn als de discussie hier niet inhoudelijk kan worden en alle mensen die de behoefte voelen iets te zeggen over vaccineren verhuizen naar het vaccinatietopic, mensen die iets te zeggen hebben over straling naar het daarvoor behorende topic (of dat aanmaken enz.)
De vraag vanuit de mods was juist om een nieuw topic te openen over het hebben over grenzen bij onderwerpen die controversieel zijn omdat het niet specifiek over vaccineren ging. Zullen we ze dan ook gescheiden houden?

Ik merk dat het voor mij heel erg staat bij welke visie bokt wil uitdragen. Dat onderwerp is ook al meerdere malen besproken. Wil je als bokt een platform bieden aan iedereen die een mening heeft? Dan moet je ze laten zijn en kun je hoogstens kiezen om te sturen door bijvoorbeeld onderscheid te maken tussen meningen, ervaringen en overige. Of de likes en dislikes die eerder genoemd zijn daarbij gebruiken.

Wil je als bokt ook betrouwbaar nieuws bieden binnen je fora (dus niet alleen de wiki) dan zou censureren van onderwerpen die wetenschappelijk aardig vast liggen (vaccineren, menselijke invloed op klimaat, enz) logisch zijn, of iig onderscheid maken tussen dit soort berichten. Dan ga je ook op een glijdende schaal richting homeopathie enz.
Volgens mij is dat laatste voor een website als bokt niet echt de visie die ze hebben.

Ik heb persoonlijk geen moeite met meer controversiele discussies. Ik denk ook niet dat discussies op bokt echt een hele grote bijdrage bieden aan mensen om een controversielere mening aan te gaan hangen. Wel vind ik het belangrijk dat er op de bal gespeeld blijft worden en daar is forse moderering voor nodig als een onderwerp emoties oproept. Bepaalde onderwerpen hebben gewoon een vaste moderator nodig die actief meeleest, op tijd kan ingrijpen en niet de boel eerst laat escaleren. Een soort actieve gespreksleider.
Het lastige ook nog in het vaccinatie-topic dat er snel een onveilige discussie ontstaat doordat de tegen-groep veel kleiner is. Daardoor is de neiging tot emotioneel reageren ook nog groter.
Ik denk dat ervaren moderators wel redelijk een idee hebben welke onderwerpen een risico zijn. Wellicht kan er voor die onderwerpen gewoon een specifieke moderator aangewezen worden die actief meeleest?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 20:31

tmr001 schreef:
Zinnig is ook subjectief ;)

Hanmar schreef:

Hele goede vraag. Het lastige is dat dit topic is aangemaakt naar aanleiding van het vaccinatietopic en dat is voor mijn gevoel een beetje een uitzondering. Je mag geloven in God, een platte aarde of homeopathie - moet je lekker doen, dit heeft vooral betrekking op jezelf. Niet vaccineren heeft echter niet alleen betrekking heeft op degene die niet vaccineert - de misinformatie die verspreid wordt levert een risico op voor de volksgezondheid. Andere social media doen hier wel degelijk wat mee (al zijn ze er niet heel succesvol in) - Instagram blokkeert bijvoorbeeld anti-vax hashtags en ook Facebook en Twitter proberen hun algoritmes zo aan te passen dat antivax advertenties geen aandacht meer krijgen en betrouwbare bronnen wel. Nogmaals is dit specifiek voor de vaccinatiediscussie. Net als dat je een standpunt inneemt over het plaatsen van seksueel getinte dingen of het modereren van bijvoorbeeld extreem racisme. Ik vind de sticky overigens heel goed :)

@Nirvana oh, geld gaat niet boven gezondheid in de alternatieve- en homeopatische industrie? Volgens mij zijn die behandelingen niet ook niet gratis en wordt er ook daar behoorlijk wat geld omgezet. Ik ben ook hoger opgeleid maar geloof toch echt in feiten, statistiek en wetenschap. Maar die discussie is niet voor hier.

Ja, Bokt mag online politie zijn. Dat heet beleid en modereren. Sociale controle kan ik inkomen, misinformatie wordt behoorlijk afgestraft.

Wat @pmarena zegt kan ik ook inkomen, al is het niet om exact dezelfde redenen. Mods hoeven niet "het hele plaatje te zien" (wat suggereert dat er over een onderwerp waar consensus over is toch de diepste krochten van het interweb moet worden afgezocht). Je hoeft ook geen 1000 onderzoeken te lezen voor je weet dat je niet dronken achter het stuur moet stappen. Wel is het erg lastig om te bepalen wat wel en niet kan en wat oneerlijk om aan vrijwilligers te vragen (nog meer) tijd te vragen om zich met dit soort dingen bezig te houden.

Als ik het zo lees vind de overgrote meerderheid modereren op misinformatie niet zinvol.

Niet geloven in de menselijke invloeden van klimaatverandering is ook zeer schadelijk dus ik denk dat er wel meer onderwerpen te bedenken zijn hierin.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 20:31

tmr001 schreef:
Ninx schreef:

Er zijn echt wel onderwerpen waarop dusdanig veel onderzoek is gedaan dat de uitkomsten wel sluitend genoemd mogen worden .

Dat zijn er maar weinig..... ik heb er niet zomaar een aantal paraat......

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 20:38

secricible schreef:
Wil je als bokt ook betrouwbaar nieuws bieden binnen je fora (dus niet alleen de wiki) dan zou censureren van onderwerpen die wetenschappelijk aardig vast liggen (vaccineren, menselijke invloed op klimaat, enz) logisch zijn, of iig onderscheid maken tussen dit soort berichten. Dan ga je ook op een glijdende schaal richting homeopathie enz.
Volgens mij is dat laatste voor een website als bokt niet echt de visie die ze hebben.

?

Het eerste dikgedrukte deel: het lijkt me van de zotte een ponyforum uit te roepen tot objectieve nieuwsgaring. Wie gaat dat journalistiek dicht timmeren? Jij noemt al 2 zaken die volgens jou 'vast liggen', en alhoewel zeker het tweede (het eerste wil ik niets over zeggen omdat ik me daarin niet voldoende heb verdiept) mij tamelijk zeker lijkt.... is niets wetenschappelijk vast komen te liggen hoor.
Alles wat vast is, is namelijk geen wetenschap. Dat is een overtuiging.

Tweede deel: het is jou mening dat homeopathie de glijdende schaal is, en jou misconceptie dat dit forum een visie zou hebben dat homeopathie hier geen ruimte mag hebben.
Ofwel: jouw mening, geen feiten, en dus niet ter zake doende.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 20:38

Shadow0 schreef:
Hanmar: die afweging is toch niet anders dan de afwegingen wanneer je een relaccount van Bokt gooit of een OW uitdeelt? Uiteindelijk trek je als modteam gewoon ergens een streep: leuk dat het op Fok wel mag, of waar dan ook, hier mag het niet.
En er zijn allemaal grijze gebieden, neem bv het delen van links naar webshops of het geven van ervaringen: wanneer kan het nog en wanneer neigt het teveel naar reclame, of teveel naar laster? Dat is het mensenwerk van modden.
Dat je als mod(-team) die grenzen stelt en kunt handhaven is waarom er uberhaupt mods zijn toch?

Zeker ben ik het met je eens dat het maken van die afwegingen precies omschrijft wat modereren doet. En inderdaad: we kiezen er voor om bepaalde grenzen te trekken. Een relaccount bannen is alleen wel iets anders, dan besluiten dat er niet meer over vaccinatie gepraat mag worden: in het ene geval heeft het nl. geen nut en is voornamelijk heel irritant voor andere gebruikers, in het geval van vaccinatie gaat het om een maatschappelijke discussie. Een andere afweging, dus, maar nog steeds wel een afweging inderdaad.

De reden dat we ingrijpen op smaad en laster heeft vooral ook te maken met juridische grenzen, net zoals discriminerende posts. Op dit moment staan we op Bokt behoorlijk veel zaken wél toe (binnen een aantal, veelal juridische, grenzen).

Secricible: een specifieke moderator aanwijzen is in de praktijk niet handig; alle moderators zijn nl. vrijwilligers die ~max. een uur per dag in het modereren steken. Topics kunnen soms binnen een halfuur tijd een volledig andere wending nemen dan je eerder aan ziet komen; hoezeer we het ook proberen, daar is dan niet altijd 'op tijd' iemand bij.

Inderdaad kun je op een gegeven moment wel voorspellen wat gevoeliger onderwerpen zijn. Bijsturen lijkt eenvoudig, maar ook dat valt bij de één heel anders dan bij de ander. Ook wordt het doorgaans niet gewaardeerd als er 'preventief' gemodereerd zou worden (bijv. direct al een modopmerking plaatsen), of als we teveel ingrijpen in een emotionele discussie. Bijsturen door een moderator wordt al heel snel ervaren als een vorm van censuur; ook al wordt er alleen gestuurd op de toon van de discussie en niet op de inhoud, bij emotionele discussies raakt dat al snel vermengd en voelen mensen zich aangesproken op hun mening. Wat ik bedoel te zeggen is: wat jij schetst zou inderdaad zijn hoe het in het ideale geval zou gaan, maar de praktijk blijkt doorgaans een stuk weerbarstiger.

JMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 20:42

dromertje2 schreef:
Daar heb je gelijk in. Overheid zou nog strenger mogen optreden tegen bepaalde sites waar mensen podia krijgen om bepaalde beweringen te uiten die op onwaarheden zijn gebouwd.

Dit gaat wel heel erg ver, dan krijg je hier ook Chinese toestanden en mag alleen door de overheid goedgekeurde informatie nog geplaatst worden.

Wie bepaalt er wat nepnieuws of onwaarheid is? De overheid, milieuclubs, of industrie?
Moeten we dan alles maar blokkeren of verwijderen wat deze organisaties niet welgevallig is?