Slotjes. Zijn ze echt nodig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 13:20

Duhelo schreef:
danzzz schreef:
Hoe zit het dan als je in een topic zit, er is een modopmerking en iemand anders doet een vraag stellen waar je dan vervolgens niet op in mag gaan?

Mijn antwoord op die vraag (of zoals de mod het verwoordt "opmerking) is weggehaald, maar de vraag (of opmerking, tis maar net hoe je het leest) blijft wel staan. Is dat niet ook een beetje raar?

zie het dialoog tussen sees en mij
[OPG] 'aanduwen' met heftruck

Dat is nou net het perfecte voorbeeld imo hoe moeilijk het is om te modereren. Voor de ene mod is die oorspronkelijke opmerking geen probleem zeg maar en wordt er niet aangepast ,een andere mod zal die wel gaan verwijderen. Dat heb je een beetje met de meer persoonlijke aanpak. Soms zijn zaken zwart wit, maar soms heb je ook alle tinten grijs ertussenin, en dat is gewoon heel erg moeilijk.
In een dergelijke situatie kan je dan op die post beter een tem plaatsen met jouw opmerkingen erbij, of de mod in kwestie aanvragen en vragen waarom die originele post mag blijven staan of waarom niet. Het kan bv ook zijn dat dat stukje simpelweg over het hoofd gezien werd.

de mod in kwestie vind het geen vraag aan mij gericht. Het verzoek ligt er nu om die "niet" vraag dan uit de post van Sees te halen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 13:23

Ods schreef:
Reactie gaat er zeker komen alleen niet zo snel als we hadden gehoopt.

We hebben van Bart een overzicht gekregen van alle slotjes die zijn geplaatst over de afgelopen 30 dagen Boktbreed. Dit blijken 165 slotjes te zijn geweest. Van al deze slotjes willen we inzicht krijgen waarom deze zijn geplaatst, zodra dat overzicht gereed is komen we terug.

Even: Zulke updates zijn best fijn om te lezen. Zo blijf je als zwartje iets op de hoogte van hoe ver iets eigenlijk is. Dus even een blij duimpje vanaf deze kant :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Slotjes. Zijn ze echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 15:23

En ook van mij een duimpje :j. Fijn dat het zo opgepakt word.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 15:28

We zijn er inderdaad druk mee bezig :j naar aanleiding van geluiden vanuit de gebruikers is het altijd goed om eens de cijfers erbij te halen en eens kritisch daar naar te kijken. In de dagelijkse gang van zaken zit je er feitelijk te dicht op, dus reflecteren is altijd goed.

Dat kost tijd, maar hopelijk kunnen we snel inhoudelijk terugkomen!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 02:08

Daar hoef je helemaal niet uitgebreid naar te kijken, dat kan ik je zo wel vertellen. Een stuk of 100 zijn gewoon terechte slotjes van het niveau HK topic op de 500 pagina's of spullen aangeboden e.d., waar deze discussie ook niet over gaat. Van de overige 65 is er pak hem beet eentje terecht en de overige 64 onterecht. Sorry, veel mooier kan ik het voor jullie niet maken :(:) :D

Volgens mij is het doel van Bokt gewoon een leuke community, waar mensen die iets met paarden hebben ongedwongen kunnen discussiëren en ouwehoeren, of hoe de exacte omschrijving ook mag zijn. Het doel van modereren is om dat mogelijk te maken en een slotje op een zinnige discussie, hoe off topic jullie die ook kunnen vinden, hoort niet bij dat mogelijk maken...

Als er een discussie een andere kant op gaat dan de OP en daardoor vergelijkbaar wordt met een andere discussie, boeiuh... Er zijn bijna 300.000 leden, wat is dan het probleem als die parallel aan twee groepjes zijn die een vergelijkbare discussie voeren? Gaat Bokt spontaan op zwart? Ontploft Bart? Of gebeurt er nog iets veel verschrikkelijkers?

En als een deel van de mensen niet zo geïnteresseerd is in de veranderde discussie, wat is dan het probleem dat ze een nieuw topic openen om over het oorspronkelijke onderwerp te praten? Ja het probleem is dat er een slotje geplaatst wordt omdat er al een topic is. Maar stel dat je nou geen slotje plaatst? Wat zou er op z'n ergst gebeuren? Breekt de derde wereldoorlog uit?

En als er een inhoudelijk topic volledig offtopic gaat en een HK topic wordt, is het dan zo erg om er een tweede HK topic van te maken? Wat zou er mis kunnen gaan? Behalve dan dat er vanzelf weer een informatief topic over dat onderwerp komt (en goh doe eens gek, misschien wel twee :oo ), daar is Bokt groot genoeg voor.

Je doel als mod is gewoon om een leuk forum te ondersteunen en als mensen in de tem beginnen te azijnzeiken, omdat ze vinden dat er veel meer regeltjes horen te zijn en er een strikte Duitse discipline hoort te heersen, die moet je misschien maar vertellen dat dat niet het doel van Bokt is.

Hoe het gewoon wat simpeler en wordt eens wat losser, ga er gewoon voor de lol eens van uit dat het gros van de bokkers hier komt om een leuke tijd te hebben en behandel ze als zodanig. Pak die enkele trol die er ook is heel simpel aan en gooi hem er gelijk vanaf, zonder ellenlange series van OW's en bans en vertel mensen die ruzie hebben dat Bokt groot genoeg is om niet op elkaar te hoeven reageren en als ze dat wel doen, dan vertel je ze dat ze de volgende keer als trol gezien worden en op mogen zouten. Hoe moeilijk kan modereren zijn?

En als je het dan helemaal goed wil doen, maak er dan gewoon gelijk een grote huiskamer van, want Bokt is veel te groot geworden voor de huidige vorm. En in die huiskamer kan jantje met pietje en wat anderen kletsen over dressuur, afgewisseld met offtopic en in een ander topic kan jantje met Henkie en wat anderen kletsen over de olympische spelen en wat daar bijkomt, inclusief offtopic. En omdat Henkie niet met Pietje kan heeft Henkie zijn eigen topic over dressuur, waarin hij dezelfde dingen bespreekt met Klaasje als Jantje en pietje ook deden. En als klap op de vuurpijl, mogen Jantje en Pietje zeggen dat ze Henkie niet in hun topic willen, omdat Jantje niet met Henkie kan, moet je eens kijken hoeveel werk je dat scheelt als mod.

En het grote probleem is waarschijnlijk dat de informatie teveel versnipperd wordt, nou dan zorg je maar voor een goede zoekfunctie en maak je een keer echt werk van de Wiki...

Hoe simpel kan het zijn?

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 07:39

Ik ben het deels met je eens Karl, en het zou werkelijk een heerlijke oplossing zijn.

Of het een probleem is dat er tig topics over 1 onderwerp lopen, weet ik niet. Er bestaat ook nog zo iets als het databeest. Maar dat is iets waar Bart het best amtwoord op kan geven...

Laat ik nou net op 2 heel "tegenstrijdige" fora modden. Op de HK sluit ik inderdaad alleen topics als ze de 500 pagina's bereikt hebben. Ingrijpen bij ruzie doen we alleen als het echt de spuigaten uit loopt. Maar dat is eerder een uitzondering. Over het algemeen lost men het zelf op in een HK topic.
Op VN daar in tegen moeten we veel strenger modereren. Dit heeft te maken met het feit dat je VN topics als informatief en als naslagwerk moet zien. Hoe vervelend is het wamneer je over de springfinale van de OS wil lezen, en tussendoor allerlei berichten over schoenenpoetsen moet lezen omdat 1 van de springruiters doffe laarzen had...
Dan zeggen wij (en ik denk terecht) open alsjeblieft een topic over schoenenpoetsen en klets daar verder.

Dit is de enige reden waarom wij op VN zo streng zijn op offtopic gaan.

Gebruikers die zoals jij voorwoord een trol zijn er meteen uitgooien, vind ik wat kortzichtig. Iedereen kan een keer zijn dag niet hebben en uit zijn slof schieten. Daar is dus de regel 5x een OW is een BAN voor in het leven geroepen. Wij kunnen dan pas met zekerheid zeggen dat we met een "trol" te maken hebben. Ik denk dat Bokt wel heel klein word wanneer iedere "trol" er na 1 foutje uitvliegt.
Overigens hebben we best nog regelmatig met een echt relaccount te maken. Dat hebben wij zeer snel door en dan vervalt de 5xOW regel ook echt wel.

Ook schrijf je dat Bokt te groot is voor zijn huidige vorm en het juist 1 groot HK forum zou moeten worden.
Zelf verwacht ik dat het overzicht dan compleet weg is. Ben van mening dat Bokt juist te groot is om het niet op te splitsen in fora en subfora.

Of het globaal gezien allemaal wat losser kan? Ja, misschien wel. Wij zijn echt wel wakker geschud en daar over in overleg. (En echt niet voor het eerst) Het zou geweldig zijn als we er n.a.v. dit topic en samen met alle bokkers uit kunnen komen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 08:39

Maar waarom móet je zo modereren op VN? Het informatieve is de OP, die is voor iedereen terug te vinden. Als er echt nog iets nieuws komt wat er qua informatie bij hoort, kan dat in de OP gezet worden of, en dat gebeurt best vaak, er word later een nieuw topic met nieuwe informatie door de nieuwsredactie geopend. Dus de informatie is gewoon vindbaar, hoe offtopic de rest van het topic ook gaat.
De rest van zo'n topic is hoe dan ook vaak niet bijster informatief, maar veel meer speculatief/geven van meningen. En dat lijkt me prima, want als er alleen informatief gereageerd mag worden, kan je beter meteen een slotje onder een nieuwsbericht zetten want er is toch maar zelden tot nooit iemand die daadwerkelijk meer feiten en info heeft. Dus hoezo moet daar veel strenger gemodereerd worden?

Ik heb er zelf ook een tijdje gemodereerd en toen grepen we echt alleen maar in als er rellen ontstonden. Niet al te zeer bij offtopic gaan. En ik begrijp werkelijk waar niet waarom dat nu dan ineens wel zou moeten.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 08:44

Karl _/-\o_ _/-\o_

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 09:09

Essie, bokkers zijn er niet om het databeest te plezieren, maar andersom. Als onze duizenden reacties door een veranderde stijl van modereren om een ander databeestmanagement vragen dan ligt de bal bij Bart.

De oplossing voor het VN moet schoon blijven-issue ligt misschien in het blokkeren van de reactiemogelijkheid, maar het toestaan van discussie of HK-achtige gesprekken elders op het forum.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 09:43

Met de suggestie om een algemeen nieuws account te maken is ook de suggestie geweest om vn en on te sluiten met diverse bijsuggesties. Ik snap niet waarom dat eerste zeven jaar moet duren en wrm dat tweede nooit serieus is overwogen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 09:54

Interessante post Karl. :j deels volg ik je gevoel, deels denk ik dat volledig loslaten niet (meer?) kan op Bokt. Dat is ook een weg die vanuit beheer niet ingeslagen wenst te worden, we zijn geen Geenstijl en we zien in het modereren duidelijk terug dat de laatste jaren mensen steeds harder en grimmiger worden in reacties naar elkaar. Mogelijk een maatschappelijke ontwikkeling, dat durf ik verder niet te stellen. Dat maakt misschien wel, dat we ongemerkt wel weer steeds strenger zijn gaan modereren. Mogelijk! Ik wil niet stellen dát dat zo is. Goed om kritisch te kijken waar we losser mogen worden, zonder het algemene doel: een werkbaar en prettig Bokt voor de gebruikers, te verliezen.
We nemen ook dat mee, bedankt voor de bijdrage.

@Sammie: voor deze specifieke veranderingen die inderdaad door de jaren heen herhaaldelijk zijn genoemd, zijn voor en tegenstanders. Niet alles is direct wenselijk of werkbaar. :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 10:28

Werkbaar is het zeer zeker wel.. zijn legio voorbeelden van.. kan ook binnen een dag geregeld zijn... De meeste nieuwsites hebben geen mogelijkheid of een extra drempel om te reageren... en bij de nr waren er op dat moment ook absoluut geen tegenstanders. :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 10:55

Mja, als gebruiker zou ik het persoonlijk toch jammer vinden als je niet meer op nieuws kan reageren. Dit is wel een forum, geen nieuwssite.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 11:08

Sammie schreef:
Werkbaar is het zeer zeker wel.. zijn legio voorbeelden van.. kan ook binnen een dag geregeld zijn... De meeste nieuwsites hebben geen mogelijkheid of een extra drempel om te reageren... en bij de nr waren er op dat moment ook absoluut geen tegenstanders. :)

Klopt, dit specifieke voorbeeld zou idd technisch haalbaar zijn. Maar de vraag is of de dat als Bokt, een forum, moeten willen. Maar dat is weer een hele andere discussie. :j

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 11:15

Lalidan schreef:
Mja, als gebruiker zou ik het persoonlijk toch jammer vinden als je niet meer op nieuws kan reageren. Dit is wel een forum, geen nieuwssite.

Zoals ik aangaf was er een bijpassend alternatief, op vn dicht en wil je reageren klik je op knopje zus en zo en open je een topic over dat onderwerp op forum x.. Bijv. En idd bokt is een forum, mét een nieuwsgedeelte. Als dat 'dicht' zit heb je nog steeds een forum. Maar je hebt wel je bagger van je vp af.

@ Leo die wil was er dus (destijds iig) gewoon. Is ook redelijk uitgewerkt met alternatieven. Zou allemaal meegenomen met de nieuwe voorpagina.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 11:24

Ik vind het prettig dat er over bepaalde nieuwsfeiten gediscussiëerd kan worden, maar daarvoor zou iemand die erg die behoefte heeft een apart topic kunnen openen in het meest passende forum en het juist loskoppelen van een bepaalde ruiter of eigenaar. Het is namelijk niet zo zinnig om "ik vind hem/haar wel goed en ik vind hem/haar niet goed" discussies te hebben, helemaal niet als het zonder onderbouwing is.
In elk geval hoeft het feit dat je niet zou kunnen reageren op een nieuwsfeit in het nieuwsforum zelf geen belemmering hoeven te zijn om een en ander toch te bespreken.

Ik ben trouwens best een voorstander van slotjes, al is het maar als stok achter de deur, want veel gebruikers vinden het echt jammer als ergens een slot op gaat.
Dan heb ik zoiets van gedraag je dan zodanig dat het niet hoeft. Spreek andere bokkers die deelnemen aan de discussie en zich niet aan de regels houden of erg storen gewoon aan , desnoods per pb als het niet lukt om het on topic te houden anders, en breng een en ander zelf weer terug op het onderwerp of betere sfeer. TeM als het moet.

Ik vind dat elke deelnemer in een discussie even verantwoordelijk is voor het verloop en als je bang bent dat er een slot gaat komen, zéker na een mod opmerking, moet je allemaal gewoon je best doen om het te voorkomen. In dat geval zijn ook de echte trollen /stoorders er zo uit te pikken.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 11:29

Ik roep natuurlijk alleen maar wat dingen om over na te denken en de discussie een andere invalshoek te geven. Dat wil niet zeggen dat het allemaal zo maar even uit te voeren is of dat alles één op één ingevoerd moet worden. Maar het achterliggende idee is iets wat je bij het maken van beleid of beslissingen altijd in je achterhoofd moet houden, namelijk de mods en het beheer zijn er voor de gebruiker en zouden alleen iets moeten doen als het de sfeer en beleving van Bokt verbetert.

Een trol is niet iemand die een keer uit de bocht vliegt, een trol is iemand die continue op de grens bezig is en die onevenredig veel tijd achter de schermen vraagt omdat je hem net niet kan aanpakken, maar wel wilt aanpakken. Mijn voorstel is niet om te stoppen met modereren of mensen die een keer uit de bocht vliegen niet aan te spreken. Mijn voorstel is om niet te modereren op zaken waar het niet nodig is, zoals bij al die gebruikers irriterende slotjes. Als je als mods kans ziet om de gemiddelde, met het beheer meedenkende gebruikers te irriteren, dan doe je echt iets fout en moet je dat gewoon aanpassen.

Een forum of prikbord is niet meer de leidende vorm op internet, dat is Facebook en daar zie je de vorm dat mensen in kleine, wisselende groepen zich verzamelen en vaak ook nog op een manier zodat andere mensen niet mee kunnen lezen. Daar zal je dus iets mee moeten doen als je je gebruikers niet naar Facebook wilt zien vertrekken.

Ooh en nog een tip, mods worden bedrijfsblind. Je bent de hele tijd bezig met kleine overtredingen, mensen die ruzie hebben, mensen die jou voor hun karretje proberen te spannen etc. En dat betekent dat je op een gegeven moment vooral begint te focussen op de negatieve aspecten van Bokt. Dan krijg je dus ook de reacties zoals we kunnen niet anders, net als die politieagent die altijd alleen maar met de criminele kant van de samenleving bezig is en dus eerst voor de zekerheid een paar tikken met de wapenstok geeft voor hij vragen gaat stellen. Mijn tip is dus om een maximale termijn in te stellen, want van te lang modden word je echt geen betere mod.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 11:45

Dankje. :+

Buiten dat ik niet vind dat langer mod = slechtere mod betekent, ben ik het wel eens met dat te dicht op de zaken staan betekent dat je het totaalplaatje minder duidelijk ziet. Daarom is het goed om bij dit soort signalen en eigenlijk al veel eerder (leermoment) een of twee stappen achteruit te doen om het even van een afstandje te bekijken. Daarom blijven nieuwe teamleden en hun inzichten ook altijd van onschatbare waarde.
Ik denk dat we sowieso vaker een evaluatiemoment moeten houden, of het beleid nog passend is en of we echt nog wel volgens het principe; zacht waar kan, hard waar moet werken.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 13:31

@Lalidan, daar zeg je inderdaad wat. Op zich zou dat weer goed aansluiten op wat Sammie zegt. De OP als naslag behouden, evt aanvullen met updates en ons verder niet met de reacties bemoeien. Ik ga dit bespreekbaar maken.

@karl, onze visie is nu echt al " wij zijn er voor de gebruikers en niet andersom".
Kritisch kijken of we daar nog aan voldoen is zeker niet verkeerd.

@Hilli, inmiddels heb ik gehoord dat het voor het databeest niets uitmaakt hoeveel topics er zijn.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 18:47

Hilli schreef:
De oplossing voor het VN moet schoon blijven-issue ligt misschien in het blokkeren van de reactiemogelijkheid, maar het toestaan van discussie of HK-achtige gesprekken elders op het forum.

*\o/* *\o/* *\o/* !!!
(Spreekt een ex-NR-lid)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 20:20

Karl66 je schrijft hele interessante posts! Dat laat ik eens goed bezinken. Verfrissend is het woord dat gelijk bij me op komt.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 20:39

Maar Essie, je haalt nu zelf de springfinale aan. Ik heb me in dat topic rot zitten ergeren dat er bijna 10 pagina's over de 5 kamp gingen. Totaal off topic, geen moderator gezien. Terwijl in het Adelinde topic, werd de discussie over de reserve, mijn inziens eigenlijk gewoon on topic want als de reserve aanwezig was geweest, was er voor Adelinde meer keuze vrijheid geweest om niet te starten, die discussie in de kiem gesmoord en hop topic op slot. Heb dus zelf het idee dat in de vn topics meer gemodereerd wordt op politieke gevoeligheid dan op het wel of niet on topic zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 20:43

Is een hk kletstopic :D overigens kwam het vijfkamp na de finale, ging het vijfkamp over het paarden gedeelte dus zou in dit geval willen zeggen erger je er gewoon niet aan. :)) En mocht je dat wel blijven doen, vertrek uit het topic. Immers was het springen toch echt over en uit dus kletste men verder over vijfkamp springen := over de gemiste medaille kwam later nog wel een nieuwsbericht waar je in kon reageren.

Dat topic van adelinde was een nieuwsbericht wat imo idd ook niet op slot had gehoeven.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 20:51

Nope was wel degelijk een VN topic en daarom haal ik het aan, vanwege de argumenten van Essie. Essie haalt dit topic zelf aan als voorbeeld een VN topic waar de modjes dus van vinden dat je daar strenger gemodereerd wordt op on topic blijven. Uit het topic was ik idd al vertrokken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 21:00

Ja is wel een vn topic, maar dan in HK vorm :D zie de hk tag