viruslinkje?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: viruslinkje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 00:11

Is het een idee als de mods aan iedereen die op de viruslink heeft geklikt (en dat komt melden) adviseert om hun onderschrift tijdelijk te vervangen door:
'MIJN ACCOUNT IS GEHACKT, DRUK NIET OP DE LINKS IN VERBAND MET VIRUSSEN!'

Zoals het er nu uitziet schrijven de hackers namelijk alleen berichten en nog geen onderschriften, en zo is in 1 handeling voor alle Bokkers duidelijk dat alle links in dat account voorlopig onveilig zijn.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 00:16

Ik weet niet of dit ermee te maken heeft, maar deze blijf ik de laatste tijd ook steeds krijgen..
Afbeelding

Als je hem dan weg probeert te klikken krijg je nog een fake pagina. Lijkt mij ook een virus oid
Laatst bijgewerkt door melody7 op 03-01-16 00:17, in het totaal 1 keer bewerkt

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 00:17

melody7 schreef:
Ik weet niet of dit ermee te maken heeft, maar deze blijf ik de laatste tijd ook steeds krijgen..
[ [url=m/mlavsR.png]Afbeelding[/url] ]

dat is gewoon een virus op je mobiel. dit heb ik ook, alleen dan bij meerdere sites

Anthemis

Die heb ik al een hele tijd, melody :( Ik kom er ook niet meer vanaf. Meerdere virusscanners eroverheen laten gaan :?

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 00:17

Dat is ook een virus ja ;)

Mowgli4

volgens mij had ik wel gehoord over zoiets, dat dit ook een virus zou zijn.
het kan zijn dat ik nu iets door elkaar haal, maar dacht zoiets gehoord te hebben

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 00:18

Hoe kun je eigenlijk je tel checken op virussen? :=

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 00:18

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 00:19

melody7 schreef:

Als je hem dan weg probeert te klikken krijg je nog een fake pagina. Lijkt mij ook een virus oid

Heb ik ook. Heel stom! En dan moet je google wegklikken anders kom je er niet van af

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 00:21

Die melding van WhatsApp krijg ik ook vaak op mijn telefoon, maar de virusscanner op mijn telefoon vindt niks? Raar... :=

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 00:22

Die Whatsapp-melding wordt veroorzaakt door een advertentie van Google, dit is dus geen virus op je telefoon.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 00:28

Ik had in het topic geklikt, maar maak me met mijn Mac geen zorgen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 00:44

melody7 schreef:

Die krijg ik ook regelmatig, erg irritant

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 00:57

AVG heeft niets gevonden.

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 00:59

Avg vond bij mij ook niks, norton wel.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 01:12

AVG vindt het veilig hier :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 01:32

Ai, ben nu wel een beetje bang.. Ik heb op de link geklikt van de erasmusbrug, daarna direct vernietigd met mcafee, maar nu toch nog maar een keer extra controleren voor de zekerheid. Had er verder niet meer aan gedacht en heb vandaag internet bankieren gebruikt... Kan dat kwaad als het nog op m'n pc zit? :\

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 01:49

Hoe weet je of je op een viruslink hebt geklikt? Ik gebruik een Ipad voor bokt en heb echt geen flauw idee hoe ik daarop een virusscanner moet laten draaien.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 02:10

Heb er ook per ongeluk op geklikt maar heb niks (kunnen) openen-geope d. daarna de download direct verwijdert en w8w veranderd.
Hoop dat het verder geen kwaad kan. Was op mn telefoon aan t bokken....

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 10:03

Als je de topics aanklikt is dus niet schadelijk alleen de links die er in staan? Ik ben zo'n topic nog niet tegen gekomen denk ik, maar verander voor de zekerheid mn wachtwoord wel.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 10:11

Ik ben gelukkig nog geen topic tegengekomen met die viruslinkjes...
Wel lastig zeg! Hopelijk is alles snel in orde en zijn de Bokkers die het virus hebben, er snel van af...

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 12:39

Het goede nieuws is dat er niets aan de hand is zolang je het bestand dat wordt gedownload niet opent.

De bestanden die nu zijn geplaatst eindigen allemaal in .scr, bijvoorbeeld "Screenshot achtertuin.scr". Bestanden die als extensie "scr" hebben zijn screensavers onder Windows en die worden erg regelmatig gebruikt om dit soort virussen/trojans te verspreiden. Screensavers mogen onder Windows namelijk vrijwel alles doen met je PC.

Het bekijken van het topic is dus geen probleem, het downloaden van het bestand ook niet. Je moet het bestand vooral niet openen. Ook werken die .scr bestanden niet op mobiele telefoons. Als je echter een Windows computer hebt en je hebt dat bestand wel aangeklikt dat is het heel erg verstandig om een virusscan te draaien, bijzonder grote kans dat je iets hebt opgelopen.

Ik zag in dit topic ook een vraag voorbij komen wat het doel is van dit soort acties. Dat doe is zorgen dat zoveel mogelijk mensen op zo'n link klikken en dat bestand openen. Vaak zorgt dat bestand ervoor dat, onzichtbaar voor jou, je computer op afstand kan worden bestuurd door iemand anders. Daarmee kan je computer worden gebruikt om andere computers of sites aan te vallen. Of er kan misbruik worden gemaakt van internetbankieren of gebruikersnamen en wachtwoorden kunnen worden afgevangen. De mogelijkheden zijn eindeloos. Daarom bestaan het topic dan ook uit een titel en tekst die je nieuwsgierigheid opwekt en die ervoor zorgt dat je dat bestand opent.

Voor ons is het even een lastige puzzel. De berichten worden geplaatst via heel diverse IP adressen en gedeeltelijk via bestaande accounts. Dat zorgt ervoor dat wij dit heel moeilijk kunnen voorkomen. Wel kunnen we zorgen dat de links zo snel mogelijk worden verwijderd. Daarbij helpt het enorm als jullie meteen op de TeM knop (het rode uitroepteken bij iedere post) klikken als je een verdacht topic voorbij ziet komen.

Sinds gisterenavond is er niets meer geplaatst, hopen dat dat zo blijft...

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 12:45

Bedankt Bart!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 12:54

mmm, ik hoop maar dat het bij zo'n dingen blijft. Als je je bedenkt wat ze alleen al kunnen met een mailadres en hoeveel mailadressen ze kunnen bemachtigen door bokt te hacken...

Withers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 12:58

Bedankt voor de uitleg!

Toch nog voor de zekerheid; ik had er ook per ongeluk op geklikt via MacBook. Het bestand probeerde te openen via GIMP maar die meldde gelukkig dat deze extensie niet kon geopend worden. Ik ga er van uit dat er dan ook geen probleem is?