Het gebruik van me ipv m'n of mijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:57

NatasjavE schreef:
teiger150 schreef:
Het jammere is nog dat ik gemiddeld anderhalf uur met een fototopic bezig ben voor ik hem durft te openen. Ik ben dan alleen maar bezig met het opnieuw lezen en proberen zo veel mogelijk fouten eruit te halen, maar ik vind het zo ontzettend moeilijk.

Het topic waar de bovenstaande fout uit is gehaald was gewoon eventjes een leuke snelle reactie, ik had totaal niet verwacht dat ik daarin een grote taalfout had gemaakt die vervolgens in dit topic terecht zou komen.

Maar besef je dat dit soort topics echt wel iets doet met het zelfvertrouwen van mensen met dyslexie.

Ja ik weet het,...er zijn er die het uit luiheid doen, desinteresse of weet ik wat.

Maar waarom moeten de goede onder de kwade lijden?

Ga dat maar vragen aan de mensen die het als excuus gebruiken. Zij maken misbruik van een stoornis.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:58

paardjes123 schreef:
Pff ik vind het toch wel bijzonder als iemand zich hier mee bezig kan houden/ irriteren. Lijkt mij heel vermoeiend. Ik zou zeggen laat het los en geniet van het leven

Dat het me irriteert is denk ik sterk uitgedrukt, maar voor iemand die ervoor betaald krijgt om hierop te letten bij anderen (even heel zwart/wit gezien) is het vrij lastig om er nooit op te letten. Maar ik heb geen moeite om me in dit soort gevallen in te houden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:00

Danique, het was niet een specifieke bemerking op jou, maar over taalvervuiling in het algemeen.
Als je tussen de managers staat die een hoge pet van zichzelf op hebben strooien die aan de lopende band met Engelse woorden (die wellicht ooit ook officiele leenwoorden worden).
Dan moet ik echt mijn best doen om niet dom te gaan staan grijnzen.

Hoe dan ook kun je niet voor een ander bepalen hoe storend een fout is. Of een weegschaal voor de fout maken.
Een fout is een fout.
Waar de een niet eens ziet dat iets vaut is, kan de ander zich daar mateloos aan ergeren.

Edit: ergeren en irriteren verwisseld _O-
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 01-04-15 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Re: Het gebruik van me ipv m'n of mijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:02

Zelfs de receptie is opeens de front office geworden.... 'Snif'

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:03

Paris_ schreef:
Als iemand echt dyslexie heeft, dan heb ik daar ook alle begrip voor. Lijkt me enorm lastig en ik kan me voorstellen dat dit aardig wat struggles oplevert in het dagelijks leven. -O-

In het dagelijks leven heb je daar minder last van als op bokt. :')

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:07

Ik heb zelf geen dyslexie ik heb gewoon moeite met het Nederlands schrijven enz.
Ik heb dat woord wel eens gebruikt omdat het een paar jaar geleden dat ik hier in het begin was nog erger was...
Dus toch leer ik via bokt toch iets beter te leren typen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:09

Sizzle schreef:
Danique, het was niet een specifieke bemerking op jou, maar over taalvervuiling in het algemeen.
Als je tussen de managers staat die een hoge pet van zichzelf op hebben strooien die aan de lopende band met Engelse woorden (die wellicht ooit ook officiele leenwoorden worden).
Dan moet ik echt mijn best doen om niet dom te gaan staan grijnzen.

Hoe dan ook kun je niet voor een ander bepalen hoe storend een fout is. Of een weegschaal voor de fout maken.
Een fout is een fout.
Waar de een niet eens ziet dat iets vaut is, kan de ander zich daar mateloos aan ergeren.

Edit: ergeren en irriteren verwisseld _O-

Ja, dat kan ik me voorstellen. Vaak doen mensen het ook om slim te klinken. :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:12

Sizzle: ja, ik herken het :j Maar ik betrap mezelf er soms ook op :o
Het is gewoon ontzettend moeilijk als je begrippen eigenlijk vooral meemaakt in het Engels, en dan ineens in een Nederlands gesprek nodig hebt.
Citaat van mij van onlangs: "Overigens... ik kan nog steeds niet geloven dat een union en daarna een resort een betere performance kan geven. Feels icky."

Als je dat bij het verkeerde publiek gebruikt kom je inderdaad over als zo'n geflipte buzzword manager/consultant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:14

Shadow0 schreef:
Het is gewoon ontzettend moeilijk als je begrippen eigenlijk vooral meemaakt in het Engels, en dan ineens in een Nederlands gesprek nodig hebt.
Citaat van mij van onlangs: "Overigens... ik kan nog steeds niet geloven dat een union en daarna een resort een betere performance kan geven. Feels icky."

Als je dat bij het verkeerde publiek gebruikt kom je inderdaad over als zo'n geflipte buzzword manager/consultant.

Ik kan het ook echt niet horen zonder zo'n bekakt accent. 'Jaaa, Jean-Pieter, ik ben even langs de dealer geweest, kerelll. Hij had zo'n WAAN-ZIN-NI-GE drive staan, jaaa metallic blueee, met cruise control en park assist...' :')

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:15

Ik heb het topic even diagonaal doorgelezen en veel irritaties komen me zó bekend voor!
'Me' en 'mijn' verwisselen, dt-fouten, 'noemen' en 'heten' door elkaar halen en inderdaad het overdreven gebruik van Engelse woorden... Niet alleen het Nederlands heeft er mee te maken, ook het Frans en het Duits! Dat terwijl er voor de meeste woorden toch echt een volledig normaal Nederlands woord bestaat!

En om toch even te reageren op paardjes123: het is niet omdat ik me daar aan erger, dat ik voor de rest niet van het leven geniet hoor ;) Maar als leerkracht is het behoorlijk moeilijk om die verbeter-knop uit te zetten! Bovendien vraag ik me dan echt af, wat die mensen dan op school geleerd hebben?? *frustratie van een taalleerkracht*

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:16

Haha Daniquw, ja precies dat _O-

Shadow, ik moet mijzelf ook erg corrigeren daar hoor. Ik spreek namelijk in mijn dagelijks leven enkel Engels of Duits. Nederlands spreek ik slechts thuis met familie. Dan heb ik ook snel de neiging om mijn paard in de Dehnung te schicken :')

NatasjavE schreef:

Dat ligt aan de bekrompenheid van je omgeving.
Mijn broer is er wel eens om ontslagen terwijl zijn prestatie niet in het geding geweest is. Zijn directe baas was juist heel blij met hem, maar toen de hogere baas dit feitje via via te horen kreeg heeft hij het contract niet verlengt omdat hij letterlijk zei: ik wil geen mensen in mijn bedrijf die te dom zijn om te schrijven.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:16

Danique schreef:
Shadow0 schreef:

Ik kan het ook echt niet horen zonder zo'n bekakt accent. 'Jaaa, Jean-Pieter, ik ben even langs de dealer geweest, kerelll. Hij had zo'n WAAN-ZIN-NI-GE drive staan, jaaa metallic blueee, met cruise control en park assist...' :')

:') _O-

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:25

Sizzle schreef:
NatasjavE schreef:

Mijn broer is er wel eens om ontslagen terwijl zijn prestatie niet in het geding geweest is. Zijn directe baas was juist heel blij met hem, maar toen de hogere baas dit feitje via via te horen kreeg heeft hij het contract niet verlengt omdat hij letterlijk zei: ik wil geen mensen in mijn bedrijf die te dom zijn om te schrijven.

Wow echt????? :oo Nou, daar zou een arbeidsrecht advocaat gehakt van maken. Vind ik echt een schande.

Ik heb er geen last van. Ik ben Account Manager en voor het op stellen van brieven heb ik een secretaresse tot mijn beschikking.(nee geen persoonlijke,...die moeten we met z'n alle delen)
Heb het mijn leidinggevende ook gewoon gezegd. Het commentaar was oh,...als je een keer een briefje stuurt wat naar buiten gaat,..laat je die dan even controleren?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 21:27

trysteffy schreef:
Ik heb zelf geen dyslexie ik heb gewoon moeite met het Nederlands schrijven enz.
Ik heb dat woord wel eens gebruikt omdat het een paar jaar geleden dat ik hier in het begin was nog erger was...
Dus toch leer ik via bokt toch iets beter te leren typen.

Nou kijk, hoe mooi is dat! Ik had je in je topic verbeterd, en dat heb je aangepast. Vervolgens kom je hier en zeg je: door bokt leer ik wel iets beter typen. Als wij dus met z'n allen alles maar zouden toestaan omdat het anders zo zielig is voor de mensen die geen zin hebben om zich te verbeteren zouden we dit niet bereiken.

Ik heb overigens al meerdere malen aangegeven dat dit topic specifiek NIET bedoeld is om alle foutjes van iedereen erbij te halen. Het gaat hier ALLEEN om het gebruik van me in plaats van m'n of mijn. Niet om het toevallige dt foutje, mensen die eens een letter vergeten of andere foutjes.

Sizzle schreef:

Je broer is er niet meer mee geholpen maar dat zegt meer over die manager dan over je broer.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:29

Pantykous schreef:
Ik heb overigens al meerdere malen aangegeven dat dit topic specifiek NIET bedoeld is om alle foutjes van iedereen erbij te halen. Het gaat hier ALLEEN om het gebruik van me in plaats van m'n of mijn. Niet om het toevallige dt foutje, mensen die eens een letter vergeten of andere foutjes.

In dat geval had je beter eerst de zoekfunctie kunnen gebruiken zodat je had gezien dat er al meerdere (dubbel)topics zijn over het verwarren van wederkerende werkwoorden met bezittelijke voornaamwoorden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:30

Ja, dat is echt gebeurd en het zegt inderdaad wat over de bekrompenheid van die kerel.
Hij was toen nog vrij jong en heeft daar een enorme deuk in het zelfvertrouwen van gehad.
Nu zou hij het anders/mondiger aanpakken.
Maar de ellende met contracten is dat je een uitspraak niet echt kunt bewijzen.
Ik ben ook in mijn 9e zwangerschapsmaand niet verlengt. Maar daar had mijn zs natuurlijk niets mee te maken.......

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:32

Ik vind het wel een beetje sneu hoor, een topic om me of m'n. Zo storend is het niet, sterker nog, je hersenen zijn zo getraind dat je er gewoon overheen leest.

Met dit soort dingen maak je mensen onzeker en ik vind persoonlijk niets zo irritant als iemand die een topic opent met een vraag en antwoorden krijgt mbt tot haar spelling. Joe.

Als je zo'n taalpurist bent doe dan net zoals ik, ga Nederlands studeren en stop daar je energie in.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:37

Waarom is het slecht om daar globaal op te wijzen?
Is toch ook leerzaam?

Het is vervelend als iemand elke fout gaat uitlichten in een normaal topic, maar ik zie dit soort topics juist weer als een moment waarin ik weer even bewust (mijn brein dacht ondertussen 'aware') wordt van hoe taal op mensen inwerkt.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:38

Naja het gaat eigenlijk altijd meer dan alleen me of m'n.
Veel mensen waaronder ik typen gewoon een topic zonder punten en comas daar door zie je die zinnen er ook tussen staan.
En dan is er de conclusie dat veel mensen je topic niet snappen en een paar woorden er uit halen om het een beetje te snappen. Dat is voornamelijk in mijn topics gebeurd als ik iets wou weten of vragen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 21:38

Jolien87 schreef:
Pantykous schreef:

In dat geval had je beter eerst de zoekfunctie kunnen gebruiken zodat je had gezien dat er al meerdere (dubbel)topics zijn over het verwarren van wederkerende werkwoorden met bezittelijke voornaamwoorden.

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar die topics verzanden allemaal in discussies over wie wat fout doet. Ik was meer op zoek naar een oplossing, zoals bijvoorbeeld het knopje bij de voorpagina. :j Dan hoef je dus in het topic niemand lastig te vallen, en is de drempel misschien wat lager om iemand op zoiets te wijzen. Zoals eerder gezegd, het is de toon die de muziek bepaald dus hoeft absoluut geen user bashen te worden.

lieveli schreef:
Ik vind het wel een beetje sneu hoor, een topic om me of m'n. Zo storend is het niet, sterker nog, je hersenen zijn zo getraind dat je er gewoon overheen leest.

Met dit soort dingen maak je mensen onzeker en ik vind persoonlijk niets zo irritant als iemand die een topic opent met een vraag en antwoorden krijgt mbt tot haar spelling. Joe.

Als je zo'n taalpurist bent doe dan net zoals ik, ga Nederlands studeren en stop daar je energie in.

Ik ben geen taalpurist, waarschijnlijk wel een beetje sneu, en mijn hersenen zijn blijkbaar niet functioneel want ik lees er niet overheen. Of iemand er onzeker van wordt weet ik niet, er wordt hier letterlijk vermeld dat er ook mensen zijn die er beter van zijn gaan schrijven. Niks mis mee toch?

trysteffy schreef:
Naja het gaat eigenlijk altijd meer dan alleen me of m'n.
Veel mensen waaronder ik typen gewoon een topic zonder punten en comas daar door zie je die zinnen er ook tussen staan.
En dan is er de conclusie dat veel mensen je topic niet snappen en een paar woorden er uit halen om het een beetje te snappen. Dat is voornamelijk in mijn topics gebeurd als ik iets wou weten of vragen.

Maar vind je het dan vervelend als iemand je er -op een nette manier- op wijst?
Laatst bijgewerkt door Pantykous op 01-04-15 21:39, in het totaal 2 keer bewerkt

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:38

Jolien87 schreef:
Ik geloof dat ik er even een zak popcorn ga pakken. :')
De één is de ander nog slimmer af.

Petrichor:
Iets kan je irriteren of je kunt je ergens aan ergeren. Je kunt je niet ergens aan irriteren.

haha ik heb een bak ijs er ondertussen bij gepakt ;).

Fearlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:40

Ik heb lichte dyslexie maar vaak zijn mijn zinnen grammaticaal en qua spellingfouten toch nog beter dan vele leeftijdsgenootjes. _O-

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:42

TS nee niet echt. Dan ga ik proberen om het duidelijker en beter uit te leggen. Je leert er alleen maar van dan als je niks zegt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:44

Sizzle schreef:
Waarom is het slecht om daar globaal op te wijzen?
Is toch ook leerzaam?

Omdat het sommige onder ons er op wijst dat er iets is wat de meeste kunnen maar jij nou net niet.
En de manier waarop erover gesproken wordt.(dom, stom, lui et cetera)

Mijn nichtje is paardengek en heeft behoorlijk last van dyslexie. Die komt niet op bokt. Die kijkt wel dapper uit.
Alle leraren op school en dan zullen we het hier nog eens dunnetjes over doen.
En dat voor je plezier?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:45

Maar laat iemand dan aangeven dat hij of zij verbetert wil worden. Je gaat iemand toch niet ongevraagd corrigeren? Ik vind het zó bijdehand en klierig.

Als ik even een vergelijking mag trekken, stel je voor dat je je paard aan het trainen bent in de bak en iemand zit continue aanwijzingen te geven, daar word je toch ook gillend gek van?