Niet positief of blij kunnen zijn voor een ander...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 11:56

Ayasha schreef:
Och de mensen die zeggen dat je beter je mond kan houden geven ook een negatieve mening, als ze hun eigen raad zouden opvolgen, zouden ze dat dus niet "mogen" zeggen (moeten.) maar ze doen het toch...
Goed voorbeeld doet goed volgen.

Dan pas ik m'n spreekwoord aan;
Als je niks aardigs te zeggen hebt, zeg dan niets. Beter?

Ayasha
Blogger

Re: Niet positief of blij kunnen zijn voor een ander...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 12:00

En dat veranderd wat precies?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 12:03

Ayasha schreef:
Och de mensen die zeggen dat je beter je mond kan houden geven ook een negatieve mening, als ze hun eigen raad zouden opvolgen, zouden ze dat dus niet "mogen" zeggen (moeten.) maar ze doen het toch...

Da's niet helemaal waar, want hier wordt om een mening gevraagd. Dit is een discussie topic :+

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 12:04

Ayasha schreef:
En dat veranderd wat precies?

Waar wil je nu precies naar toe?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 12:05

Thesserd schreef:
Ayasha schreef:

Da's niet helemaal waar, want hier wordt om een mening gevraagd. Dit is een discussie topic :+

elk topic wat je op een forum opent, vraag je (al dan niet onbewust) om een mening. Waarom open je anders een topic?

_sharon: nergens, dat veranderd gewoon niks. Je kan wel vallen over kritiek geven op dingen maar in wezen doe je hetzelfde. Ongeacht hoe je het draait of keert.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 12:07

Ayasha schreef:
Thesserd schreef:

elk topic wat je op een forum opent, vraag je (al dan niet onbewust) om een mening. Waarom open je anders een topic?

Daar ben ik het dus niet mee eens :+ Het Tineke topic vraagt niet om iedereens mening. En zo zijn er meer topics. Als ik een topic over mijn pups open hoef ik niet iedereens mening over of de pups qua hoofd en bouw goed zijn bijv :') Als ik dat graag wil horen van iedereen vraag ik daar wel specifiek om. Ik wil dan enkel alleen cuteness overload delen :D

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 12:08

_sharonnn schreef:

Maar dan krijgen we uiteindelijk toch alleen een stel jaknikkers? Of we vullen dingen voor anderen in. Ik denk dat mijn mening niet aardig is voor de ontvanger, dus ik zeg maar niets.

Stel ik open een topic op Bokt. Foto's van mijn (nieuwe) paard en mij. Bok loopt met een weggedrukte rug (verkeerd zadel, amazone die flink wat maten te groot is). Peerd loopt met een flinke valse knik en alleen de aanblik van die dikke amazone met dat arme peerd geeft veel Bokkers al plaatsvervangende pijn in rug en lendenen. Dan kan ik nog een schitterend paard onder mijn bips hebben, maar alleen reacties als: "Mooi paard!"/"lief diertje" of weet ik wat helpen mijn arme paard dan niet. Dan hoop ik echt dat er een bokker opstaat die even een minder aardige reactive plaatst. Dat ik inderdaad een leuke knol heb, maar als ik hem leuk wil houden, dat er toch iets moet veranderen.

En op dat moment komt imo het fatsoen erbij kijken. dan moet je gaan kijken hoe je het brengt!

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 12:08

Soms wordt er gevraagd om felicitaties of condoleance of een berichtje van:"Goh wat leuk voor je!", niet áltijd wordt er gevraagd om een mening :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 12:09

Thesserd schreef:
Daar ben ik het dus niet mee eens :+ Het Tineke topic vraagt niet om iedereens mening. En zo zijn er meer topics. Als ik een topic over mijn pups open hoef ik niet iedereens mening over of de pups qua hoofd en bouw goed zijn bijv :') Als ik dat graag wil horen van iedereen vraag ik daar wel specifiek om. Ik wil dan enkel alleen cuteness overload delen :D

En daarmee vraag je dus onbewust om een mening. Dat je alleen positieve meningen wil horen veranderd niets aan het feit dat je om een mening vraagt.
"wat leuk voor je" is een mening. Mensen willen gewoon alleen veren in hun kont gestoken krijgen. Zeggen dan "ik heb niet om een mening gevraagd". Jawel, dat deed je wel, je wil gewoon geen negatieve meningen, maar zo werkt de wereld niet.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 22-12-14 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 12:09

Rocamor schreef:
_sharonnn schreef:

Maar dan krijgen we uiteindelijk toch alleen een stel jaknikkers? Of we vullen dingen voor anderen in. Ik denk dat mijn mening niet aardig is voor de ontvanger, dus ik zeg maar niets.

Stel ik open een topic op Bokt. Foto's van mijn (nieuwe) paard en mij. Bok loopt met een weggedrukte rug (verkeerd zadel, amazone die flink wat maten te groot is). Peerd loopt met een flinke valse knik en alleen de aanblik van die dikke amazone met dat arme peerd geeft veel Bokkers al plaatsvervangende pijn in rug en lendenen. Dan kan ik nog een schitterend paard onder mijn bips hebben, maar alleen reacties als: "Mooi paard!"/"lief diertje" of weet ik wat helpen mijn arme paard dan niet. Dan hoop ik echt dat er een bokker opstaat die even een minder aardige reactive plaatst. Dat ik inderdaad een leuke knol heb, maar als ik hem leuk wil houden, dat er toch iets moet veranderen.

En op dat moment komt imo het fatsoen erbij kijken. dan moet je gaan kijken hoe je het brengt!

Je hebt helemaal gelijk hoor :)
Ik doelde in dit geval op het topic van kbk.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 12:11

Thesserd schreef:
Ayasha schreef:

Ayasha schreef:

_sharon: nergens, dat veranderd gewoon niks. Je kan wel vallen over kritiek geven op dingen maar in wezen doe je hetzelfde. Ongeacht hoe je het draait of keert.

Omdat er ook nog mensen zijn die gewoon graag hun vreugde of verdriet met anderen willen delen.
Het valt me op dat jouw reacties in dit soort topic veelal belerend zijn, een tik op de vinger. Geen topic laat je onbenut om je commentaar te uiten, erg jammer en in een aantal gevallen ook echt niet altijd nodig. :n

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 12:14

In dit soort topics wordt ook om een mening gevraagd volgens thesserd. :+
Nee serieus;
Ik vind zoveel dingen jammer/onnodig, maar je bent vrij om die mening te uiten. :) Net zoals ik vrij ben om die van mij te uiten. :)
In tegenstelling tot veel anderen word ik zelden persoonlijk (ik zeg niet nooit want ik ben mens en zal vast door emotie wel eens persoonlijk worden of geworden zijn.). Ik speel veelal op de bal, hard, maar op de bal, niet op de man.
Kan echter ook incasseren (zoals jouw reactie op mij nu, die begrijp ik.) en dát is iets wat hier bij velen nogal eens mankeert. Wel uitdelen, maar incasseren? Ho maar.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 22-12-14 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 12:15

Maar als je dan iets deelt dan wil je daar toch een reactie op? Anders vertel je er wel tegen de hond of de kat of een muur. Dus de reactie (mening) is wel belangrijk en die wil je horen. Maar geen negatieve want dat is niet leuk.. Dus de enige reactie die gegeven mag worden is die er verwacht wordt/in het straatje past.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 12:16

Oef, ja, dat irriteert me af en toe ook zo vreselijk! Precies wat je zegt bij dat topic voor Tineke.. Dat er dan een hele kudde meiden moet gaan zitten verkondigen dat ze nooit zo gevraagd zouden willen worden. Man man, waarom kun je dat niet gewoon denken in plaats van het per se in dat topic -wat daar helemaal niet voor bedoeld is- te moeten plaatsen? Ik snap dat gewoon niet.. zeg dan niks.

Net als in het topic wbt kerstoutfits. Er komen een heleboel dingen voorbij waarvan ik me afvraag hoe het in godsnaam bij iemand op komt om een dergelijke outfit aan te trekken, maar als iemand zich daar prettig in voelt dan moet diegene dat lekker doen, je zal mij geen reactie zien geven dat het geweldig staat, of dat ik het vreselijk vind.. in zo'n geval zeg ik gewoon niks.

Maar het is niet alleen op bokt hoor, het is continue, overal. Mensen zijn tegenwoordig zo ziekelijk bezig met anderen bekritiseren dat je er eng van wordt :Y) Mijn schoonouders hebben er ook een handje van, af en toe zit ik mezelf echt te verbijten als ze weer eens in een bui zijn. Vreselijk. :(:)

Rocamor

_sharonnn schreef:
Soms wordt er gevraagd om felicitaties of condoleance of een berichtje van:"Goh wat leuk voor je!", niet áltijd wordt er gevraagd om een mening :)

Maar een "leuk voor je" is toch ook een mening? Alleen een mening die een ontvanger wil horen.

Als we zo verder gaan, mag Bart wel een extra optie bij zijn "Nieuwe Topic" zetten: Namelijk een soort van handreiking:
Deze TS wenst:
- alleen gelukwensen te ontvangen
- alleen condoleances te ontvangen
- geen commentaar te ontvangen over *vul willekeurig iets in*
- geen meningen te ontvangen die niet in haar/zijn straatje passen.

Ayasha
Blogger

_Micha_ schreef:
Maar als je dan iets deelt dan wil je daar toch een reactie op? Anders vertel je er wel tegen de hond of de kat of een muur. Dus de reactie (mening) is wel belangrijk en die wil je horen. Maar geen negatieve want dat is niet leuk.. Dus de enige reactie die gegeven mag worden is die er verwacht wordt/in het straatje past.

Da bedoel ik. :) jij schrijft het alleen beter neer.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 12:19

Liesje89 schreef:
Maar het is niet alleen op bokt hoor, het is continue, overal. Mensen zijn tegenwoordig zo ziekelijk bezig met anderen bekritiseren dat je er eng van wordt :Y) Mijn schoonouders hebben er ook een handje van, af en toe zit ik mezelf echt te verbijten als ze weer eens in een bui zijn. Vreselijk. :(:)

Ja, want je schoonouders doen / denken / willen anders dan jij. Oei foei. Alleen jouw manier is de enige juiste. Althans, dat is de boodschap die jij mij nu geeft. Je schoonouders mogen een ander niet bekritiseren, want foei, maar jij mag dit nu wel.

:o

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 12:22

Ayasha schreef:
In dit soort topics wordt ook om een mening gevraagd volgens thesserd. :+
Nee serieus;
Ik vind zoveel dingen jammer/onnodig, maar je bent vrij om die mening te uiten. :) Net zoals ik vrij ben om die van mij te uiten. :)
In tegenstelling tot veel anderen word ik zelden persoonlijk (ik zeg niet nooit want ik ben mens en zal vast door emotie wel eens persoonlijk worden of geworden zijn.). Ik speel veelal op de bal, hard, maar op de bal, niet op de man.
Kan echter ook incasseren (zoals jouw reactie op mij nu, die begrijp ik.) en dát is iets wat hier bij velen nogal eens mankeert. Wel uitdelen, maar incasseren? Ho maar.

Dat vind ik netjes van je, dat je dan ook kan incasseren. Maar ik vind je posts vaak erg zwart/wit. Nu ook, betreffende het vragen om een mening als je een topic opent. Je kunt soms ook gewoon ergens blij om zijn, of je verdriet willen delen, zonder dat je specifiek iemands mening wilt horen. Natuurlijk, dit wekt wel verschillende meningen op maar hier hoeft een TS niet zelf om te vragen.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 12:23

:') Als jij dat zo wil interpreteren vind ik dat prima hoor. Iets met een slak en zout.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 12:26

Rocamor schreef:
_sharonnn schreef:

Maar een "leuk voor je" is toch ook een mening? Alleen een mening die een ontvanger wil horen.

Als we zo verder gaan, mag Bart wel een extra optie bij zijn "Nieuwe Topic" zetten: Namelijk een soort van handreiking:
Deze TS wenst:
- alleen gelukwensen te ontvangen
- alleen condoleances te ontvangen
- geen commentaar te ontvangen over *vul willekeurig iets in*
- geen meningen te ontvangen die niet in haar/zijn straatje passen.

Jolien87 schreef:
betreffende het vragen om een mening als je een topic opent. Je kunt soms ook gewoon ergens blij om zijn, of je verdriet willen delen, zonder dat je specifiek iemands mening wilt horen. Natuurlijk, dit wekt wel verschillende meningen op maar hier hoeft een TS niet zelf om te vragen.

Bovenstaande verwoord het beter.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 12:29

Rocamor schreef:

Soms is er niets mis met ja-knikkers. Het is gewoon niet altijd gepast om te komen met een tegengeluid. Ik mag hopen dat jij op een feestje niet met je ongezouten mening over de outfit van de gastvrouw komt? Prima dat het jouw stijl niet is, prima als je je mening ventileert als erom gevraagd wordt maar in andere gevallen houd je dat soort dingen voor je. Dat is gewoon een normale omgangsnorm.

Wat dat betreft is het ook wat vervelend dat het forum op Bokt een 'discussieforum' heet. Als je iets op het forum zet ben je lang niet altijd uit op een discussie. Soms wil je alleen advies voor een probleem, soms wil je delen hoe leuk je strandrit was. Op die momenten zit je niet te wachten over een discussie over wel/geen ijzers of over het wel of niet bij elkaar passen van je bodywarmer en je dekje.

Het komt allemaal vooral neer op in kunnen schatten wanneer je mening wel of niet op prijs wordt gesteld en inschatten wanneer je mening iets toevoegt aan een topic.

En daarnaast:

Afbeelding

Maar dat wil niet zeggen dat we dat dus maar moeten accepteren.

Sababber

Re: Niet positief of blij kunnen zijn voor een ander...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 12:31

Ik ben het met Bart eens.

Als je op kraam visite gaat zeg je toch ook niet "goh, wat een lelijke baby zeg!" Dan feliciteer je de ouders toch ook gewoon omdat zij in hun ogen het mooiste kindje van de wereld hebben gekregen..

Moet je mening altijd verteld worden dan? Als ik aan het lezen ben op bokt komt er regelmatig zo'n azijnpisser voorbij en dan vraag ik me echt af "who cares about that oliebol?" Wat voegt het toe aan het topic op dat moment? als bokkers zich dat van te voren af zouden vragen zou dat veel gezeik schelen..

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 12:33

Om even een voorbeeld van mezelf te gebruiken: een paar dagen geleden opende ik het topic met de vraag of ik nu echt zo'n zeurpiet was omtrent mijn vriend en het huishouden. Hierin vroeg ik specifiek om andermans mening en dan stel ik me er ook op in dat ik reacties kan verwachten van mensen die het niet met mijn eens zijn.

Als iemand, in het geval van Maarten, een topic opent met een huwelijksaanzoek, dan doet hij dat echt niet om te vragen wat anderen hiervan vinden. Dit is ook deels omdat hij zijn vreugde wil delen met anderen.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 12:34

Ik ben het ook volledig met Bart eens. Op sommige momenten is het gewoon totaal ongepast om je ongezouten mening te geven en heel veel mensen weten gewoon niet wanneer dat wel en niet kan.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 12:34

Sababber schreef:
Ik ben het met Bart eens.

Als je op kraam visite gaat zeg je toch ook niet "goh, wat een lelijke baby zeg!" Dan feliciteer je de ouders toch ook gewoon omdat zij in hun ogen het mooiste kindje van de wereld hebben gekregen.

Nee dan zeg je 'goh wat een leuk kind' :+