vijandige sfeer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:37

Ik denk dat daar ook wel het probleem in zit hoor
Ieder van ons hier denkt het recht te hebben om recht toe recht aan zijn mening te geven. Of die het nou leuk vind of niet.
En dat recht heeft ieder van ons ook...
Maar ik ben van mening dat als jij hard mag zijn in jou mening, dat je dat ook moet kunnen incasseren...
En helaas zijn er echt maar heel weinig mensen die dat kunnen...
Dus krijg je scheve relaties...
Jij mag wel hard zijn maar een ander mag dat niet.

Daarnaast weet je ook echt nooit hoe hard een mening bij iemand aan komt.
Dan kun je smileys gebruiken maar dat veranderd niks.

Daarnaast is het natuurlijk ook een feit dat het om een dier gaat...
en dat mensen al snel hier vinden dat zodra het om een dier gaat en iets niet voor hun gevoel Door de beugel kan, dat ze dan tot op het bot Door mogen gaan met drammen net zo lang tot een ander zijn ongelijk toegeeft...

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:39

Ik vind bokt ontzettend leerzaam en gezellig, ik zit vooral op bokt voor de leuke foto's en gezellige topics, maar zeker ook om even verschillende meningen te horen over dingen waar ik over twijfel, zodat ik de voor en nadelen goed op een rijtje heb.

Natuurlijk kom ik af en toe ook wel eens reltopics tegen, met een duidelijke vijandige sfeer. Maarja... we zijn allemaal mensen en zijn niet perfect. Ik tem gewoon even, dan is het snel opgelost. Ik heb geen last van een vijandige sfeer over het hele forum. Over het algemeen is de sfeer goed.

Laatst had ik een keer dat ik een topic geen fijne kant uit vond gaan, ik had er verder niet in gereageerd of iets mee te maken. Toch even getemd. De mod dacht er toch echt anders over en vond de sfeer prima :) Prima. Meningen verschillen.

Urbanus

Re: vijandige sfeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:41

En als het je niet bevalt op bokt, dan gá je toch gewoon? Niemand dwingt je hier te blijven.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:44

lieveli schreef:
En als het je niet bevalt op bokt, dan gá je toch gewoon? Niemand dwingt je hier te blijven.
Niet zo vijandig hè ;) :')

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:44

Airnt schreef:
natuurlijk, maar er zijn toch wel verschillende dingen:

'dit is suboptimaal' moet je gewoon kunnen nemen zonder persoonlijk te nemen

maar 'jij mag hier niets over zeggen want jouw wedstrijdresultaten zijn minder dan bla' ofzo zijn minder geoorloofd.

je kan ook wel gefrustreerd worden van een opbouwend bedoelde inhoudelijke opmerking die met hoongelach en rare offtopic opmerkingen wordt beantwoord, etc.

dus het gaat wel over de structuur van de discussie.

Ik ben het zeker met je eens. Echter is het erg lastig om te modereren op cirkelredeneringen en drogredenen (en daarom ook niet wenselijk op Bokt), die vaak toch erg sfeerbepalend zijn. Wat ik ook wel meemaak is dat in een kort tijdsbestek veel mensen over elkaar heen buitelen om allemaal hetzelfde negatieve commentaar te geven of zich aan te sluiten bij iemand die het netter verwoord. Je mening geven is een recht, gelukkig maar, maar ik denk wel dat het goed is om stil te staan bij de manier waaróp.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:46

Airnt schreef:
Fiffill schreef:
Eens in de zoveel tijd duikt er weer een topic zoals dit op, volgens mij blijf je dat houden. :7 Ik denk dat het maar net is hoe je er zelf in staat. Ik zie genoeg gezellige en leuke topics voorbij komen, dat is echt wel het merendeel.

Ik ben het overigens niet eens met Airnt wbt fora over dieren, ik ken buitenlandse dierenfora (die zeker niet klein zijn) en daar gaat het er heel anders (veel tammer) aan toe. Maar dat zijn grotendeels Amerikanen, ik heb gemerkt dat dat toch best een verschil is met onze directe Nederlanders. Wij zeggen waar het op staat maar als je dat daar probeert heb je de poppen aan het dansen, alles moet met fluwelen handschoentjes worden aangepakt.
Vreselijk vervelend af en toe overigens :')

Wellicht moet ik je daar gelijk in geven, eigenlijk.
i stand corrected.

maar er is wel een verschil tussen 'direct' en 'onbeschoft' en onnodig op de persoon spelen.

je kunt dingen met de mantel der liefde bedekken, dat moet niet hoeven, maar of je überhaupt open staat voor een punt en bereid bent een inhoudelijke discussie aan te gaan ipv rare persoonlijke aanteigingen is toch nogal wat anders

bij nader inzien is bokt wellicht het slechtst discussierende forum dat ik ken :P

ik vindt het eigenlijk ook schokkend dat boven op deze pagina al weer gekat wordt in een topic over 'katten'...

Echt onbegrijpelijk.

Klopt hoor, maar ik verbaas me er soms echt over hoe er op die fora gereageerd wordt op toch best ernstige dingen (dieren niet naar de DA brengen als er iets ergs aan de hand is, etc). Hier zou je waarschijnlijk flink pittige reacties krijgen maar daar durft haast niemand iets te zeggen lijkt het wel.

Maar inderdaad wat lieveli zegt, als het je niet bevalt ga je toch gewoon weg? Ik vind het ergens altijd wel een beetje bijzonder dat sommige mensen extreem klagen over bepaalde dingen (dus niet alleen even een opmerking maken hier en daar) en toch blijven. Daar heb je toch alleen maar jezelf mee?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:48

lieveli schreef:

Nou, dat is wel kort door de bocht. Ik kan me wel 101 redenen bedenken waarom iemand wel op Bokt zou willen blijven. En een forum als FZ is natuurlijk wel de plek om je mening te ventileren.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:50

als we nou gewoon allemaal aardig doen tegen elkaar en niet gaan uit schelden word het voor iedereen leuk

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:50

Iris82 schreef:
Airnt schreef:
natuurlijk, maar er zijn toch wel verschillende dingen:

'dit is suboptimaal' moet je gewoon kunnen nemen zonder persoonlijk te nemen

maar 'jij mag hier niets over zeggen want jouw wedstrijdresultaten zijn minder dan bla' ofzo zijn minder geoorloofd.

je kan ook wel gefrustreerd worden van een opbouwend bedoelde inhoudelijke opmerking die met hoongelach en rare offtopic opmerkingen wordt beantwoord, etc.

dus het gaat wel over de structuur van de discussie.

Ik ben het zeker met je eens. Echter is het erg lastig om te modereren op cirkelredeneringen en drogredenen (en daarom ook niet wenselijk op Bokt), die vaak toch erg sfeerbepalend zijn. Wat ik ook wel meemaak is dat in een kort tijdsbestek veel mensen over elkaar heen buitelen om allemaal hetzelfde negatieve commentaar te geven of zich aan te sluiten bij iemand die het netter verwoord. Je mening geven is een recht, gelukkig maar, maar ik denk wel dat het goed is om stil te staan bij de manier waaróp.

bij gebrek aan een 'like' funktie spam ik maar even een hele post...

je hebt helemaal gelijk

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:52

Pandameisje schreef:
als we nou gewoon allemaal aardig doen tegen elkaar en niet gaan uit schelden word het voor iedereen leuk

Maar wat is aardig?
Iedereen heeft een verschillende definitie van aardig...

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:52

Iris82 schreef:
lieveli schreef:

Nou, dat is wel kort door de bocht. Ik kan me wel 101 redenen bedenken waarom iemand wel op Bokt zou willen blijven. En een forum als FZ is natuurlijk wel de plek om je mening te ventileren.

ook weer mee eens!

en ik wilde daar aan toevoegen dat die instelling ook echt wel mensen die wel opbouwenende, inhoudelijke posts schrijven de mond snoert. je ziet echt wel dat mensen geen zin meer hebben om hun kennis te delen. en ook van kennis die je niet aan staat kun je leren, bijvoorbeeld.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:53

Plus dat het altijd lastiger is op het internet, je kan elkaars gezicht niet zien dus dingen worden al vrij snel verkeerd opgevat.

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 15:57

Pandameisje schreef:

Deels mee eens. Uitschelden is nergens voor nodig, maar aardig doen kan niet altijd. Stel dat iemand een dier heeft dat ziek is, maar niet naar de DA wil. Dan kan je heel aardig en vriendelijk zeggen dat het misschien wel handig is om ooit een keer naar de DA te gaan, maar soms is het nodig om wat duidelijker te zijn. Dan gaat het moeilijk om het aardig te houden. Maar schelden is idd niet nodig, vind ik :)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:04

Maaike162 schreef:
Pandameisje schreef:

Deels mee eens. Uitschelden is nergens voor nodig, maar aardig doen kan niet altijd. Stel dat iemand een dier heeft dat ziek is, maar niet naar de DA wil. Dan kan je heel aardig en vriendelijk zeggen dat het misschien wel handig is om ooit een keer naar de DA te gaan, maar soms is het nodig om wat duidelijker te zijn. Dan gaat het moeilijk om het aardig te houden. Maar schelden is idd niet nodig, vind ik :)

Schelden is een no-go, echter wat is schelden. De gemiddelde scheldwoorden zullen we allemaal wel herkennen :+ , maar om jouw voorbeeld aan te houden, stel iemand gaat niet met zijn zieke dier naar een VA. Een reactie als: "Ik vind jou dom bezig, omdat je je dier de nodige medische zorg ontneemt" kan al als schelden of als onvriendelijk worden gezien. Dat kun je dan weer ombouwen naar: "dat je je dier de nodige zorg ontneemt, vind ik niet heel slim", maar een gevoelige ontvanger zal dat nog steeds als denigrerend op kunnen vatten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:07

Kiwipitje schreef:
lieveli schreef:
Niet zo vijandig hè ;) :')

Gelukkig wel goed de smileys gebruikt, anders komt de boodschap niet over... :j

Om even aan te tonen, dat smileys ook ontzettend misplaatst kunnen worden en je daadwerkelijke boodschap kunnen 'verbloemen'. En inderdaad, schelden is een no-go, maar wat is 'aardig' doen?

Geit is overigens in principe geen scheldwoord, dus zou dat ook weer geen schelden zijn. De een heeft een korter lontje dan de ander. En dan blijf ik wel bij mijn mening, als je van jezelf weet dat je een dusdanig extreem kort lontje hebt, dat je nergens tegen kunt en alles als een grote aanval of een 'pest-aanval' opvat, dan zou ik inderdaad toch wel adviseren om niet op bokt te komen :=

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:09

Maaike162 schreef:
Pandameisje schreef:

Niet helemaal mee eens,
Je hoeft niet aardig te blijven, zolang je maar respectvolle blijft.

om een voorbeeld te geven, ik heb gister een topic geopend in SGW-ITP.
Ik heb van te voren uitleg gegeven waarom ik zwaarder ben dan gemiddeld en waarom ik toch rij.
Fiffill heeft heeft hier op gereageerd met dat het haar keuze niet zou zijn...
Prima, we hadden beide andere argumenten en waren het niet met elkaar eens... maar al die tijd zijn wij wel respectvol gebleven naar elkaar.
En hoewel we het niet met elkaar eens waren was het geen zinloze discussie en is het niet uit de hand gelopen...

Zo kan het dus ook :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:10

Geit kan prima een 'scheldwoord' zijn vind ik... ligt er maar net aan hoe je het gebruikt. Als ik jou een oliedomme makreel noem is dat ook niet heel erg vriendelijk. :P

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:11

:')
Of een doperwt...

Kiwipitje

Of een omgevallen tuinhek :=

Fenrir

Haha, die is wel lekker denigrerend. Jij waardeloze doperwt :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:12

Fiffill schreef:
Geit kan prima een 'scheldwoord' zijn vind ik... ligt er maar net aan hoe je het gebruikt. Als ik jou een oliedomme makreel noem is dat ook niet heel erg vriendelijk. :P

Nee klopt :p Maar dan moet je dus weer helemaal naar de context gaan kijken, om erachter te komen of het direct 'schelden' is of niet. Ik kan iemand ook een 'gebakkie' noemen. Kan ik voor de leuk zeggen, of omdat ik iemand echt een schuimpie vind ( mooi man die woorden :+ ), hoe bepaal je dan of er uitgescholden wordt of niet? Waar ga je dan de grens trekken? En moeten we dan politie agentjes op bokt zetten om te controleren of iedereen lief doet naar elkaar? :+

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:13

Fiffill schreef:
Haha, die is wel lekker denigrerend. Jij waardeloze doperwt :')

En ik gebruik hem dus altijd voor de grap bij vrienden, vrienden of tegen de pony :')

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:13

Mensen willen teveel hun mening opdringen.
Daar zit ook veel kwaads.

Kijk maar naar met of zonder bit rijden. De eeeeeuwige, irritante discussie over wie het beter weet.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:14

chelle_dora schreef:
Fiffill schreef:

Nee klopt :p Maar dan moet je dus weer helemaal naar de context gaan kijken, om erachter te komen of het direct 'schelden' is of niet. Ik kan iemand ook een 'gebakkie' noemen. Kan ik voor de leuk zeggen, of omdat ik iemand echt een schuimpie vind ( mooi man die woorden :+ ), hoe bepaal je dan of er uitgescholden wordt of niet? Waar ga je dan de grens trekken? En moeten we dan politie agentjes op bokt zetten om te controleren of iedereen lief doet naar elkaar? :+

Is ook zo, maar ik geloof dat "geit" hier werd aangehaald in dit topic omdat iemand een domme geit was genoemd :j

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 16:15

Jij 'niet het helderst brandende kaarsje in de kandelaar'!

Ooit gelezen dat een bokker dit van haar schoonmoeder te horen kreeg 'zij is niet het helderst brandende kaarsje in de kandelaar'. En bedankt :')

Maar goed, ontopic:
Ik ben al heel wat jaren op bokt, en om de zoveel tijd verschijnt precies zo'n topic als dit. Het is dus niet iets van de laatste tijd, maar op een plek waar allerlei mensen uit allerlei lagen en soorten hun mening kunnen ventileren (internet - bokt) krijg je dat soms.

Als je je er écht aan stoort zit er maar een ding op: afscheid nemen van Bokt want veranderen zal het nooit.