Strakker beleid tegen bokkers die NB'ers de grond in trappen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:21

Ik las gezellig theedrinken, petitefours die voor je gebakken worden en chocolade smikkelen dus dacht: hiér moet ik zijn! Geloof toch dat ik nog even verder moet kijken... :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:26

Billy: Dat zijn toch altijd lastige dingen, je weet alleen het effect van wat je doet, niet van wat je anders had kunnen doen.

Als je geen problemen ervaart met ijzers en het bevalt je allemaal prima, dan heb je groot gelijk als je niet gaat rommelen :j

Die van mij had toen ik haar kocht ook ijzers. Heb haar zelf ook nog een paar keer laten beslaan, maar ze raakte elke keer een ijzer kwijt, ben je weer enorm afhankelijk van de hoefsmid....ik werd er niet goed van :P

Dan ga je kijken naar andere mogelijkheden, ook al denk je dat ijzers nodig zijn omdat anders de hoeven te snel slijten, dat heb je immers altijd geleerd en het klinkt ook logisch :j

En dan kom je eigenlijk toch wel tot de conclusie dat ijzers misschien helemaal niet nodig zijn, en dat het nog veel meer logisch is dat een hoef moet kunnen bewegen / pompen... en besluit je om het te proberen zonder ijzers.

Mij is het goed bevallen, op die ene keer na dat er een Strasser bekapper is geweest....wat een drama was dat, arm paard :oo

Dat was dus echt zo'n geval met een geo-driehoekje en veels te rigoreus kappen...je kan ze treffen >;)

Billy

Re: Strakker beleid tegen bokkers die NB'ers de grond in trappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:30

Ik heb het 2x geprobeerd, 2x een paard wat zich duidelijk niet goed voelde en pijn had...Ik ga het geen 3e keer proberen.
Maar goed, ik kan me voorstellen dat iemand dan bepaalde dingen wil noemen in een topic, maar als de TS er dan niet voor open blijkt te staan, moet je gewoon niet drammen, maar dat accepteren. En als je dan ook nog gaat zeggen dat de TS er geen verstand van heeft, prijs je jezelf helemaal uit de markt lijkt me... En dan moet je niet achteraf gaan janken dat je geen respect krijgt.
Mijn mening is, zowel bij mensen als bij dieren, dat je krijgt wat je geeft. Heb je respact voor een ander, dan zal die dat ook voor jou hebben....

scrappiecoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:33

InekeN schreef:
Ik las gezellig theedrinken, petitefours die voor je gebakken worden en chocolade smikkelen dus dacht: hiér moet ik zijn! Geloof toch dat ik nog even verder moet kijken... :+

_O-

Ik ga met je mee

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:37

Gelijk heb je, zou ik ook zeker niet doen in dat geval!

Wie weet had het op een andere manier wel heel goed kunnen werken, maar na 2 keer au dan zou ik er ook klaar mee zijn.

Als dat Strasser-gedoe bij Rena bij de eerste bekapping (zonder ijzers) had gebeurd dan zou ik ook meteen genezen zijn geweest. Was in het voorjaar, ze was zo kreupel dat ze niks kon en is meteen daarna hoefbevangen geraakt, ijzers met zooltjes, Quadrisol...hele zomer zoet ermee, wat een ellende.

Daarna weer lekker zonder ijzers en goed bekapt, nooit meer problemen gehad gelukkig :)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:46

Sja, het is toch gewoon simpel.
Als iemand letterlijk aangeeft niet open te staan voor nb of verhuizen en er komt iemand zeggen dat juist dat wel de enige juiste oplossing is, dan wekt dat alleen maar irritatie op.
Als er dan herhaaldelijk op doorgegaan wordt dan is dat gewoon drammen.

Mag je nog goede bedoelingen hebben, als mensen het niet willen horen helpt het niet om te proberen 'door te dringen' omdat je overtuigd bent van je eigen gelijk.

Persoonlijk heb ik niet zoveel met nb. Als een paard zonder ijzers kan, prima. Maar als een paard kort loopt omdat hij persé zonder ijzers moet dan staat mij dat wel tegen.
Wij hebben geen mustangs in de woestijn, wij hebben rijpaarden in vette weides.
Mijn merrie zet geen 2 stappen op het harde zonder ijzers. Ik ga dan niet weken naar een zieltogend paard kijken omdat ze moet 'wennen'. IJzer eronder en binnen de 5 minuten was ze weer vlot in de benen. Heeft verder toch geen uitleg nodig.

Dat je dan 'bescherming' moet krijgen omdat je tegenwind krijgt is overdreven.
Prima dat je een mening hebt, nog beter dat je die ook vrij verkondigd, maar aanvaard dan ook dat iemand het niet met je eens is.
Vrije meningsuiting geldt voor iedereen.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:47

Dat zal altijd zo blijven op bokt en ieder ander forum. In het speciaal wanneer je zegt "ik wil geen commentaar op ......." dan kun je juist op de eerste pagina al meerdere reacties verwachten over dat onderwerp. :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:51

Paarden buiten of niet is niet vergelijkbaar met dit, je paard sociaal contact ontnemen is heel wat anders dan luisteren naar een vakman/vrouw :n

Maar nogmaals, tussen ijzers en NB zit een groot verschil. Niet iedereen zonder ijzers is een NB-er, niet iedereen zonder ijzers is tegen ijzers in het algemeen. Er is nogal een groot verschil in "nooit ijzers, pertinent niet want dat is slecht" en "alleen een ijzertje als het nodig is". Tot de laatste categorie behoren de meeste Bokkers volgens mij.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:55

En wie is de vakvrouw/man?

Iemand die een dagcursusje gedaan heeft en wat boeken gelezen heeft is het voor mij dus per definitie niet.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:00

Muppett schreef:
Ooit heb ik een topic aangemaakt met de vraag wat een goed biotinesupplement was. Ik kreeg meteen een hele brigade natuurlijk bekappen fans over me heen. Ik moest meteen de ijzers onder de hoeven vandaan halen. Toen ik zei dat ik geen zin had om mijn paard wekenlang op rust te moeten zetten (terwijl het net lekker ging!) wegens zere, blote voeten was ik een egoïst.
Wat dat aangaat mag het ook wel andersom respectvoller ;)

_/-\o_

Inderdaad... zo kan ik me ook voorbeelden herinneren uit eerdere topics. En weet ik dat alleen al daarom veel mensen geen trek meer hebben in tips van NB-ers...
De NB-ers begonnen met mensen de grond intrappen!
En nee, natuurlijk is niet iedere NB-er zo, maar de NB-ers die wèl zo deden hebben het verpest.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:01

Maartje1990 schreef:
Ik ben dus niemand anders aan het bespreken, ik ben de negatieve reacties die op bokt richting NB'erst worden geplaatst aan het bespreken.

Sorry hoor TS, maar jij dramt ook vaak nogal je idee over NB en bitloos ed door.
Dus logisch dat anderen door moeten drammen om zulke mensen op te laten houden omdat ze het gewoonweg niet willen. Dat heet leven en laten leven.

Laat iedereen zelf hun keuzes maken, en als ze aangeven ergens niet voor open te staan, geeft dat geen toestemming om iets maar als slecht af te schilderen.
Denk dat beide partijen hier mee te maken hebben, dus strenger beleid op 1 vd twee is onzin.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:04

Zoolgangster schreef:
Muppett schreef:
Ooit heb ik een topic aangemaakt met de vraag wat een goed biotinesupplement was. Ik kreeg meteen een hele brigade natuurlijk bekappen fans over me heen. Ik moest meteen de ijzers onder de hoeven vandaan halen. Toen ik zei dat ik geen zin had om mijn paard wekenlang op rust te moeten zetten (terwijl het net lekker ging!) wegens zere, blote voeten was ik een egoïst.
Wat dat aangaat mag het ook wel andersom respectvoller ;)

_/-\o_

Inderdaad... zo kan ik me ook voorbeelden herinneren uit eerdere topics. En weet ik dat alleen al daarom veel mensen geen trek meer hebben in tips van NB-ers...
De NB-ers begonnen met mensen de grond intrappen!
En nee, natuurlijk is niet iedere NB-er zo, maar de NB-ers die wèl zo deden hebben het verpest.

ik heb ook de ervaring dat nb-ers veel erger zijn.Naturals in het algemeen.Extremisme is nooit goed ;)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:09

Billy schreef:
Zoek het woord grapje eens op in je woordenboek :')
Maar goed, het komt wel voort uit het feit dat ik me ook regelmatig erger aan de kruistocht die jij op bokt voert. Dan kun je het voor jouw gevoel nog zo respectvol omschrijven, het ffeit dat jij je opvattingen te pas en vooral te onpas blijft opdringen, getuigt van een behoorlijke mate van disrespect voor mensen die er anders over denken dan jij.

Inderdaad ik associeer jouw naam met een (iets te) fanatiek iemand die graag alles -loos wilt hebben zonder rekening te houden met wat de eigenaar wilt voor het paard.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:15

Ik ben niet bitloos en alles loos hoor, hooguit hersenloos :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:23

Thioro schreef:
En wie is de vakvrouw/man?

Iemand die een dagcursusje gedaan heeft en wat boeken gelezen heeft is het voor mij dus per definitie niet.

Nee dat bedoelde ik dus ook :P
Met een vakman/vrouw bedoel ik iemand die een degelijke opleiding heeft gevolgd inclusief praktijkervaring onder toezicht van een professional.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:23

Magrathea schreef:
Paarden buiten of niet is niet vergelijkbaar met dit, je paard sociaal contact ontnemen is heel wat anders dan luisteren naar een vakman/vrouw :n

En wie of wat is dan die vakman? Wat zegt 25 jaar ervaring als je het al 25 jaar fout doet? Wat zegt 25 jaar ervaring als je in die 25 jaar nog werkt op de manier van 25 jaar terug, terwijl paarden, stalmanagement, gebruiksdoeleinden al flink veranderd zijn?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:25

whoa, als we even stoppen met kliekjes vormen.

niet iedere nb'er is een natural.
niet elke traditional rijdt met ijzers.
denk ruimer dan in hokjes mensen :)

Als je op bokt een topic opent weet je dat in principe alle bokkers erop kunnen reageren, zoveel mensen zoveel smaakjes.
Dan zullen er wat antwoorden zijn waar je niets mee kan, prima. Die mensen hebben wel de moeite genomen om mee te denken met een oplossing.

sorry, maar bokt staat vol met "waarom is een bit slecht?", "Boomloze zadels zijn flut, want er is wel 1 onderzoek geweest met 1 zadel waar dat naar voren komt!" en "OMG, kijk eens hoe slecht hoefijzers zijn!", "Bitten zijn mishandeling".

er zullen altijd pro en contra's zijn, extremisme zit aan beide kanten.
Persoonlijk ben ik niet zo blij met het nieuwe "naturaltje bashen"of "traditionaltje bashen".
Door zulke extreme opvattingen en het elkaar ophitsen gaan er waardevolle discussies verloren en verzanden we in een eindeloos wellus/nietus en mijn manier is de beste!! ipv goede inhoudelijke discussies die nieuwe inzichten brengen. We kunnen niet alles weten, daarom is bokt soms ook erg fijn om andere geluiden te horen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:32

Billy schreef:

Ik doelde ook op TS.
Niet jou hoor Billy :(:)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:32

Billy schreef:

Hee dat was ik al :+

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:35

Je bent duidelijk niet de enige, maar ik geloof ook dat dat in alle stromingen voorkomt :D

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:36

Brainless schreef:
Billy schreef:

Hee dat was ik al :+

goed voorbeeld doet goed volgen :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:38

Pearlx schreef:
Dat zal altijd zo blijven op bokt en ieder ander forum. In het speciaal wanneer je zegt "ik wil geen commentaar op ......." dan kun je juist op de eerste pagina al meerdere reacties verwachten over dat onderwerp. :')

Als je geen commentaar wilt moet je gewoon geen topic plaatsen hoe simpel kan het zijn.
Dan bel je je DA, hoefsmid, therapeut of instructeur als je problemen hebt.

Ik vind dit echt lachwekkend hoor.

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 11:40

Ik denk dat het niet nodig is om een strakker beleid te hebben om NB'ers te beschermen.

Elk verhaal heeft 2 kanten en ja ook als NB'er kan je de verkeerde toon zetten.
Sommige reacties lokken weer een andere reactie uit. In feite een fout van beide kanten. Als NB'er kan je ook op tijd stoppen met de discussie als je merkt dat het nergens naar toe gaat dan word je ook niet de grond in getrapt. Andere kant heeft een ander je natuurlijk niet de grond in te trappen.

Wat me wel is opgevallen dat er bepaalde bokkers zijn die heel erg hun mening wil verkondigen en op den duur sta je op die manier al bekend bij andere actieve bokkers. Dan roept alleen je naam al negatieve gevoelens op bij andere en dan word het ook sneller "afgestraft".

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 13:45

CrazyCat schreef:
@pmarena: zeer goed verwoord en ik ben het helemaal met je eens. Ik hou zelf alleen niet van ongevraagd advies. Als iemand in een topic al aangeeft geen interesse te hebben dan neem ik echt de moeite niet om te proberen die persoon te overtuigen. Dat zal dan wel ervaring zijn, want het heeft nog nooit gewerkt.

Zo heb ik al jaren last van mensen die je gaan proberen te overtuigen dat je ijzers nodig hebt hier in de bergen. Als ik dan aangeef dat ik mijn redenen heb om absoluut geen ijzers te willen drammen ze ook vaak door en dat vind ik me toch irritant. Dat doe ik dus andersom ook niet.

Goed voorbeeld doet volgen en als mensen vragen om informatie dan leg ik ze met alle liefde mijn standpunt en beweegredenen uit.

Opzicht vind ik een goed onderbouwde mening niet erg, maar meestal komt er iets in de trant van: ja maar het is beter en natuurlijker.
Dat we met onze kont op een paard gaan zitten is niks natuurlijks aan en toch doen naturals dat ook.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 13:53

Nou ik kan mededelen dat de hoefsmid en ik gekozen hebben voor even zonder ijzers zodat de hoef een paar keer kort achter elkaar bijgewerkt kan worden.
Maar mocht het in de toekomst weer nodig zijn komt er weer gewoon een ijzer onder.