Slotje voor overleg ????

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:40

chevax schreef:
Och Amandavd, niet weer de "er zijn Bokkers die de hand boven het hoofd wordt gehouden"-theorie. Laten we even bij de kern blijven: er is een topic gesloten dat alleen maar is geopend om iemand belachelijk te maken en dat topic is gesloten. Niet meer en niet minder. Ik snap werkelijk waar niet waarom mensen zo verontwaardigd zijn omdat een topic dat (nogmaals) alleen maar ten doel had om iemand belachelijk te maken is gesloten.

Theorie natuurlijk, dat het ook echt gebeurt zullen we maar vergeten. Enfin, daar ging het hier niet over.

Omdat mensen zoals ik dat simpelweg niet snappen waarom soortgelijke topics zoals bovengenoemd dan wel mogen. Jullie uitleg is niet duidelijk daar in, en weer negeert men het commentaar op de prive communicatie regel.

En i.m.o. ging het topic niet over iemand belachelijk maken, maar werd er meer gelachen omdat de jongen in kwestie zich verschrikkelijk voor banketstaaf zetten met zijn leugens.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:44

Als je een advertentie online plaatst, geef je zelf informatie. Dat die informatie wordt gedeeld, is iets waar je als adverteerder rekening mee houdt. Om het te bespreken in een topic, zou niet mijn keuze zijn (ik snap sowieso die drang om andere mensen belachelijk te maken en te bespotten niet, van niemand).

Als je met iemand via mail, chat, sms of wat dan ook aan het praten bent, ga je er niet vanuit dat dit openbaar wordt gemaakt of dat jouw berichten worden gebruikt voor algemeen vermaak.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:45

chevax schreef:
Als je een advertentie online plaatst, geef je zelf informatie. Dat die informatie wordt gedeeld, is iets waar je als adverteerder rekening mee houdt. Om het te bespreken in een topic, zou niet mijn keuze zijn (ik snap sowieso die drang om andere mensen belachelijk te maken en te bespotten niet, van niemand).

Als je met iemand via mail, chat, sms of wat dan ook aan het praten bent, ga je er niet vanuit dat dit openbaar wordt gemaakt of dat jouw berichten worden gebruikt voor algemeen vermaak.

Deze uitleg verklaart een heleboel. Dankjewel.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:53

chevax schreef:

En daar ga je wel vanuit als je een (voor jou idee) serieuze advertentie op marktplaats zet??? :roll:

chevax

Re: Slotje voor overleg ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:56

Nee, demo_love, dan snap je niet wat ik bedoel uit te leggen. Als je informatie openbaar maakt, moet je er tegenwoordig al rekening mee houden dat die info online staat, nooit meer volledig verdwijnt en dat iedereen jouw ad/post/foto kan kopiëren, delen of wat dan ook. Dus je moet er niet vanuit gaan dát het gebeurt, maar je moet er wel rekening mee houden dat het kán gebeuren.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:02

Maar de informatie uit (email of telefonische) reacties op advertenties worden bijvoorbeeld in het marktplaats topic ook heel vaak besproken. Dat is dus helemaal geen informatie die openbaar is gemaakt, maar ook gewoon prive berichten.

Ik vind de aard van het marktplaats topic nu trouwens wel wat anders omdat het bijv meer op gekke situaties slaat net als rare opmerkingen in de winkel bijv ipv op 1 bepaalde persoon. Als je een topic zou openen met rare leugens oid waar iedereen zijn ervaringen zou delen met rare (ongeloofwaardige) leugenaars zou het misschien ook al anders zijn dan dit topic?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:06

liedje89, ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf niet zo bekend ben met het Marktplaats-topic, maar ik kan wel even "bij de collega's" navragen?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:12

liedje89 schreef:
Maar de informatie uit (email of telefonische) reacties op advertenties worden bijvoorbeeld in het marktplaats topic ook heel vaak besproken. Dat is dus helemaal geen informatie die openbaar is gemaakt, maar ook gewoon prive berichten.

Ik vind de aard van het marktplaats topic nu trouwens wel wat anders omdat het bijv meer op gekke situaties slaat net als rare opmerkingen in de winkel bijv ipv op 1 bepaalde persoon. Als je een topic zou openen met rare leugens oid waar iedereen zijn ervaringen zou delen met rare (ongeloofwaardige) leugenaars zou het misschien ook al anders zijn dan dit topic?

Maar in het Marktplaatstopic worden toch geen namen genoemd?
Dat is het idee, net als het groene boktboekje. Gewoon lachen om rare verhalen maar wel anoniem.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:14

Magrathea schreef:
liedje89 schreef:

Maar in het Marktplaatstopic worden toch geen namen genoemd?
Dat is het idee, net als het groene boktboekje. Gewoon lachen om rare verhalen maar wel anoniem.

Werd ook geen naam genoemd in topic wat TS noemt.

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 19:17

Sterker nog, TS geeft aan de berichten van de jongen te hebben aan gepast!
Het is dus bijna fictief!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:06

Ik denk dat je het mp topic niet kan vergelijken met het topic van TS, maar dat terzijde.

Dan word er bv geklaagd over rare lage bieders, bedelaars, oplichters etc.
In geval van TS gaat het direct over 1 persoon en is bv veel makkelijker te achterhalen om wie het gaat. Kijk op haar fb profiel en je kan al zien met wie ze recent vrienden is geworden.
Ik denk wanneer je bv een topic als sex bloopers etc eerder in de buurt komt ervan.

Maar nu kunnen we alle topics wel gaan aanhalen waarin daarover geschreven word maar dat lijkt me meer met het vingertje wijzen.
En ja ik heb ook gelachen om het topic, niet in geschreven omdat het al gesloten was.
De mods hebben besloten dat het topic op slot blijf en dat hebben we maar te accepteren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:09

Ja want anders volgen er sancties _O-

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:12

Nikass schreef:
Ja want anders volgen er sancties _O-

:= := := := := :=
Wie weet :D

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:27

Een aantal mods heeft hierboven al uitgelegd waarom het niet toegestaan is om privecommunicatie (letterlijk) te plaatsen. Het woord 'prive' zegt het eigenlijk al: iemand heeft dan de intentie om iets met je te delen zonder dat de rest van de wereld daarvan op de hoogte gebracht wordt, tenzij uitdrukkelijk aangegeven wordt dat zo'n bericht wel gedeeld mag worden.

Een advertentie op bijv. Marktplaats is dan een ander verhaal. Op het moment dat je een advertentie plaatst op de grootste advertentiesite van NL, dan doe je dat niet met de bedoeling om zo'n advertentie prive te houden, je moet er dus al rekening mee houden dat anderen kennis nemen van de inhoud en die inhoud evt. ook met elkaar gaan bespreken.

Dat neemt niet weg dat het nooit gepast is om iemand belachelijk te maken, ook niet wanneer het op een openbaar forum of advertentiesite staat. Je probeert je daarbij ook te verplaatsen in de persoon waar het over gaat: wanneer je aan de 'leuke' kant van de lijn staat zal het altijd minder erg voelen dan wanneer je degene bent die besproken wordt. Daarbij maken we natuurlijk ook nog een onderscheid: een privepersoon is altijd kwetsbaarder dan bijv. een Marktplaats-artikel, wat over het algemeen redelijk gevoelloos is.

De LZP-mods hebben al uitgelegd waarom het topic gesloten is en het topic ondertussen definitief op slot gezet. Daarmee is naar mijn mening ook de oorspronkelijke vraag uit dit topic beantwoord.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 22:58

Er is hier al tig keer verteld dat privecommunicatie niet op bokt gezet mag worden. is nu wel duidelijk.

de ts van het gesloten topic heeft ook al paar keer gezegd dzt ze de berichten niet letterlijk op nokt heeft gezet. Is dat u nog niet duidelijk?

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:11

Je mag gewoon 'je' zeggen hoor, geen probleem :)
Jazeker, het is me duidelijk. In dit topic ging het echter niet alleen meer over het LZP-topic, maar ook over de vraag wat nu privecommunicatie is. Vandaar het antwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 01:16

En de complete whatsapp printscreens in het marktplaats topic dan? Dat is dan een verlengstuk van je advertentie ofzo? Is net zo goed prive toch?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 02:21

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 08:24

Ik snap nu wel het verschil tussen de twee topics, en hoe de prive communicatie regel wordt uitgelegd, neemt niet weg dat de regel nog steeds uiterst vaag blijft, want zo kun je hem op verschillende manieren toepassen. Er zit geen duidelijke lijn in, ook als je kijkt naar het schrijf een gevangene topic.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 08:45

Wauw, dit is echt een vage regel en in mijn ogen snappen de mods duidelijk het punt niet wat hier word aangehaald.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 09:00

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 09:01

chelle_dora schreef:
En de complete whatsapp printscreens in het marktplaats topic dan? Dat is dan een verlengstuk van je advertentie ofzo? Is net zo goed prive toch?

ik denk dat als dat gezien wordt dat men dit dan wel verwijdert, denk ik?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:18

Dit topic bijvoorbeeld:
[LZP] Meer dan gewoon vrienden, maar hij heeft een relatie

Is ook het verspreiden van prive communicatie. (Dingen die in prive sfeer gezegd zijn worden hier in dit topic verteld).
Als je als team consequent met de regels om wilt gaan, zou dit topic dus net zo goed gesloten moeten worden.

Voor de duidelijkheid: Prima topic, lekker laten staan wat mij betreft.
Maar om het punt richting het team duidelijk te maken wil ik dit topic even aanhalen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:26

Inmiddels gaan we met deze discussie een andere kant op, en dat maakt mij eigenlijk heel nieuwsgierig: Degene die het hebben over inconsequent en meten met twee maten, denken jullie echt dat Bokt er leuker van wordt als we een wetboek maken en elke regel tot op de letter op elk topic toepassen? Of zou bokt leuker zijn als er per situatie gekeken wordt, niet zozeer of er een regel overtreden wordt, maar of er een regel overtreden wordt waarbij het nodig is om op te treden, om welke reden dan ook? Gewoon, met de regels als richtlijnen. Met als gevolg dat er dan inderdaad veel ruimte blijft voor interpretatie, verschil van mening (ook onder de mods) en discussie? Maar ook met als gevolg dat veel dingen gewoon wél kunnen, die misschien heel strikt genomen niet kunnen of, als je de regels dicht gaat timmeren, niet meer kunnen?

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:31

Lalidan schreef:
Inmiddels gaan we met deze discussie een andere kant op, en dat maakt mij eigenlijk heel nieuwsgierig: Degene die het hebben over inconsequent en meten met twee maten, denken jullie echt dat Bokt er leuker van wordt als we een wetboek maken en elke regel tot op de letter op elk topic toepassen? Of zou bokt leuker zijn als er per situatie gekeken wordt, niet zozeer of er een regel overtreden wordt, maar of er een regel overtreden wordt waarbij het nodig is om op te treden, om welke reden dan ook? Gewoon, met de regels als richtlijnen. Met als gevolg dat er dan inderdaad veel ruimte blijft voor interpretatie, verschil van mening (ook onder de mods) en discussie? Maar ook met als gevolg dat veel dingen gewoon wél kunnen, die misschien heel strikt genomen niet kunnen of, als je de regels dicht gaat timmeren, niet meer kunnen?

Ik snap het punt wat jij aanhaalt.
Het probleem vind ik alleen dat je alle bokkers gelijk moet trekken.

Er word bijvoorbeeld een topic geopend over een gestolen paard.
Topic word gesloten en er word doorverwezen na het centrale topic (waar je niets aan hebt, want wie kijkt daar nog??)
Terwijl een paar dagen daarna een ander gestolen paard groots uitgelicht staat op de voorpagina, namelijk als voorpagina nieuws.

Ik kan mij wel indenken dat je als ts van het eerste topic daar niet blij mee bent omdat jij jouw gestolen paard ook terug wil en ergens in een verdomhoekje bent gestopt (centrale topic).

Op zo'n moment vind ik het meten met 2 maten wat toch wel oneerlijk is.

Wat betreft het topic wat er word aangehaald in de topicstart.
Ts word toch een beetje zwart neergezet (nee, niet letterlijk, maar ik kan mij wel indenken dat dat zo op haar overkomt). En de argumentatie is als volgt: prive communicatie mag niet openbaar genaakt worden.

Dat vind ik gewoon een rare reden, want dat gebeurd zovaak in topics.

Nogmaals, ik benadruk in mijn vorige post nog dat ik niet vind dat het door mij aangehaalde topic op slot moet. Maar dat ik vind dat het een kulreden is die gegeven word.