Zure reacties bij 'Exterieur en Hengstenkeuze'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:27

Sammyoo schreef:
Ik vind het fokken van een sportpaard misschien wel zielig.

Niemand zegt dat je een sportpaard(en ik neem maar weer aan dat je een KWPNer bedoeld) moet fokken. Je kan ieder type/ras fokken die je maar wil.
Maar het betoog van diegene die "zuur" reageren in een topic is dat je moet beginnen met goed uitgangsmateriaal.
Dus een stamboek papier erbij(=informatie over de genetische afkomst)een paard zonder exterieurmatige tekortkomingen, een paard met kwaliteit in het bewegen(passend bij het ras of type)

Sammyoo

Re: Zure reacties bij 'Exterieur en Hengstenkeuze'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 23:45

Ik lees net in een topic over een meisje wat heel gelukkig is met haar draver x tuiger kruising. Ik denk een fokprodukt waar veel 'echte' fokkers de neus voor ophalen. Paard en meisje hebben nu genoeg punten bij elkaar gereden om Z te starten.
Eigenlijk offtopic, maar ik vond het toch aardig om hier te plaatsen. Wat zouden de reacties zijn geweest als iemand bij EHK voor haar draver een dekadvies vroeg, bij voorkeur een tuiger, zodat ze later Z dressuur kon worden? :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 00:03

Ach, kennisje van me rijdt een 6 (??) jarige uit een merrie zonder enig predikaat, painted black erop, loopt inmiddels z1, merrie zelf is keur...haar andere paard (v gribaldi) z2
Hier had men waarschijnlijk geroepen dat men niet met deze merries moest fokken...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 07:28

NatasjavE schreef:
Sammyoo schreef:
Ik vind het fokken van een sportpaard misschien wel zielig.

Niemand zegt dat je een sportpaard(en ik neem maar weer aan dat je een KWPNer bedoeld) moet fokken. Je kan ieder type/ras fokken die je maar wil.
Maar het betoog van diegene die "zuur" reageren in een topic is dat je moet beginnen met goed uitgangsmateriaal.
Dus een stamboek papier erbij(=informatie over de genetische afkomst)een paard zonder exterieurmatige tekortkomingen, een paard met kwaliteit in het bewegen(passend bij het ras of type)

papier en correct is echt vaak niet genoeg hier op bokt.bv het dravertje.pas wilde iemand daar een veulen uit,wie gaat nu fokken met een draver krijg je dan!!!!!!!!!!!!!!!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 09:32

Ik vind dat als jij een paard fokt, je dat doet om iets toe te voegen aan de paardenwereld, een paard dat een kans krijgt op deze wereld, want vele papierloze paarden, paarden met rare kruisingen, tuiger x draver dus, en paarden die in het algemeen theoretisch kwalitatief minder zijn niet krijgen.

En als jij denkt te moeten fokken met een merrie met kissing spines vraag ik mij af of je wel goed bij je hoofd bent?

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 09:38

Enerzijds wordt er geklaagd dat de markt zo slecht is. Dat de markt zo slecht is, komt ook door de vele asbakjes. Maar voor echt goeie paarden, en dan ook met een goeie afstamming, is altijd nog wel een markt. Er is niks mis mee om te fokken met dravers of tuigers, maar ook dan, fok met goeie merries en blijf binnen het type/stamboek. En ga er niet lukraak mee kruisen.
Fokken met merries met (ernstige) gebreken moest niet mogen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:17

xx_Horsiex schreef:
Ik vind dat als jij een paard fokt, je dat doet om iets toe te voegen aan de paardenwereld, een paard dat een kans krijgt op deze wereld, want vele papierloze paarden, paarden met rare kruisingen, tuiger x draver dus, en paarden die in het algemeen theoretisch kwalitatief minder zijn niet krijgen.

En als jij denkt te moeten fokken met een merrie met kissing spines vraag ik mij af of je wel goed bij je hoofd bent?

als de kissing spines door erfelijke factoren in eens opspeelde dan zeker niet fokken.maar wie zegt dat het niet door een ongeluk gekomen is,want dan kun je er best mee fokken vind ik

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:29

Als het door een trauma is ontstaan, zou het kunnen. Maar als een paard al zo ver heen is, dat het door KS niet kan worden bereden, dan toch fokken? Een dracht voltooien en een veulen op de wereld zetten vergt ook heel veel van een merrie!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:33

Typisch.. omdat 1 persoon uit een papierloze of een kruising een Z paard fokt zal dat bij iedereen lukken. Vreemd.. 1 zwaluw maakt nog geen zomer.

Maar dat was dan de opmerking ook helemaal niet. Als de merrie niet correct (ziektes, abnormale standen etc.) is wordt er vaak geadviseerd om niet te fokken. Als er uit de merrie een combinatie moet komen die totaal niet strookt met wat de merrie kan wordt er vaak geadviseerd om niet te fokken. Combinaties van voorgaande en het veulen is voor de verkoop wordt er vaak geadviseerd om niet te fokken. Bovendien vind ik dat je altijd moet zorgen dat het veulen wel verkoopbaar is.. Je weet nl. nooit wat de toekomst en de komende 20 jaar brengt. Ik vind dat zelfs de plicht tegenover het leven dat je op deze wereld brengt. Gezond en verkoopbaar. Gezond is tegenwoordig al een flinke opgave aan het worden.

En wat voor de een weloverwogen is is dat voor de ander niet. De meesten zullen niet over 1 nacht ijs gaan, maar dat wil niet zeggen dat ze gelijk hun merrie goed objectief hebben bekeken. Het idee is nog steeds erg groot dat de hengst alles kan compenseren wat er nodig is. En zo werkt het niet. Het is 50/50 en de merrielijn heeft ook nog eens een grote invloed (de een wat meer dan de ander). Maar sommigen gaan wel over 1 nacht ijs. Het meest idiote voorbeeld dat ik irl ben tegengekomen was een ponymerrie van richting de 30, vol met artrosepoten dat dusdanig op d’r voorbenen stond te dansen om te ontlasten en kreupel liep. Eigenaar was hier volledig blind voor, ging regelmatig nog crossen in de polder… en toen leek een veulen d’r wel leuk. Eentje die dan groter was dan de merrie etc. etc. . Ze heeft het uiteindelijk gelukkig niet gedaan, maar volgens een aantal hier had ik dus tegen haar moeten zeggen ja leuk joh, moet je doen! :x

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:46

Er zit natuurlijk een verschil tussen een paard wat zo krom is als een hoepel, of een leuk paard maar zonder enige predikaten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:55

Idd omdat er een paar zijn die met een papierloos paard leuk rond kunnen rijden is dat nog niet meteen een teken om de sluizen maar open te zetten en alle merries die gezond zijn vol te steken.
Ik vind idd dat je zonder papier niet moet fokken. Komaan, zelfs mijn shet-ruintje die ik voor 50 euro van bij een oude man weg heb, heeft papier. Dat is toch gewoon de basis van de basis.
Als je een paard zonder papier gebruikt tijdens de dek (en dan heb ik het zowel over merrie als over hengst), dan ben je gewoon aan het vermeerderen. Dan heb je toch helemaal geen fokdoel?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:01

^^Juist en dat verschil wordt hier ook gewoon meegenomen, maar er blijft dan wel een kloof tussen zitten. De voorstanders hebben het constant over een ‘leuk’ gezond paard zonder predicaten. De tegenstanders halen enkel ongezonde paarden of onrealistische wensen aan. Waarom blijft het op dat punt fout gaan? Veel voorbeelden van ‘gezonde’ paarden met een realistisch eisenpakket heb ik nog niet voorbij zien komen als. Dus wordt het punt in de OP dan niet ontzettend overdreven en valt het in de ‘praktijk’ gewoon mee? Maw er wordt ofwel gewoon hengstenadvies gegeven ofwel er wordt gezegd geen hengst gebruiken want de merrie is niet correct of aan je eisenpakket kan nooit voldaan worden.

Bovendien wordt er hier aangehaald dat je eigenlijk niet eens mag zeggen dat je niet mag fokken. Je moet een hengst aanraden, want dat is immers wat ts wil ook al is het in jouw ogen onrealistisch (maw het advies is gebruik géén hengst).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:06

Nee hoor, je kan ook gewoon niks zeggen. Je bent op bokt niet verplicht te reageren, dat scheelt. Mijn papierloze shet heb ik gedekt met een ggk hengst en daar is een leuk veulen uit gekomen, wat gewoon ingeschreven is (bij sommige stamboeken kan dat).
Wij hebben hier een merrie staan waar je op stand nog geen duppie voor zou geven, maar ze fokt goede veulens.
Ik ken genoeg paarden (kwpn) uit vb merries en ggk hengsten die het gewoon heel goed doen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:13

Lijkt mij dat je zelf toch ook wel weet dat dat het punt niet echt is. Och er zullen er genoeg zijn die niks zeggen. Maar als je wel wat willen zeggen, mag het alleen maar een hengst zijn? Ook in het extreme voorbeeld van wat ik net aanhaalde? Dat er een leven op de wereld wordt geschopt zonder eerlijke kansen mag niet vermeld worden. En nogmaals ik heb het over brakke merries of oneerlijke eisen. Het punt over papierloze gezonde merries komt bij de ts ook niet echt heel duidelijk ter sprake. Bij haar gaat het alleen over een weloverwogen keuze en daar kritiek op leveren. Die keuze kan dus ook ‘weloverwogen’ zijn bij brakke merries.

En dat is wat de meerderheid hier aankaart als er gezegd wordt toch maar niet doen. Dus nogmaals mijn vraag, refererend naar mijn eerdere post valt het voorbeeld van de ts irl niet gewoon mee en gaat het meer om brakke merries?
Laatst bijgewerkt door Sammie op 26-11-12 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:16

Gini schreef:
Idd omdat er een paar zijn die met een papierloos paard leuk rond kunnen rijden is dat nog niet meteen een teken om de sluizen maar open te zetten en alle merries die gezond zijn vol te steken.
Ik vind idd dat je zonder papier niet moet fokken. Komaan, zelfs mijn shet-ruintje die ik voor 50 euro van bij een oude man weg heb, heeft papier. Dat is toch gewoon de basis van de basis.
Als je een paard zonder papier gebruikt tijdens de dek (en dan heb ik het zowel over merrie als over hengst), dan ben je gewoon aan het vermeerderen. Dan heb je toch helemaal geen fokdoel?

jawel voor me zelf.dan heb ik ook vermeerderd.heb nu wel een merrietje die en op haar moederlijkt kwa uiterlijk en karakter.en dus dadelijk mooi bij mijn merrie in het span kan.deze merrie is voor mij alles ze werkt graag zit goed in elkaar en is super voor het gebruik waar ik haar voor heb.dit veulen is ook gewoon alles waar ik op hoopte.en deze hebben bijde geen papier nou en,ik ben er blij mee en ze doen het ook nog eens goed waar voor ik ze wil gebruiken.mendurance heb het een keer gereden en meteen eerste.op een papier kun je niet rijden,ik vind karakter veel belangrijker.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:19

Sammie, ts niet maar het is hier al wel een paar x aangehaald. En over papierloos, "mijn" beste lespony is een papierloos vuilnisbakje, ze is niet knap, maar haar werk doet ze super! De kids zijn gek op haar...
Niet ieder paard moet een potentieel sportpaard zijn.

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:21

Op een papier kun je inderdaad niet rijden. Dat klopt. Maar een papier geeft wel veel inzage in de totale afstamming, waardoor je een afweging kunt maken i.v.m. evt erfelijke gebreken. Een paard kan nog zo'n goed karakter hebben, maar als hij bijv voor zijn vijftiende al verrot is, heb je daar ook niet veel aan.

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:22

Ik vind dat je zonder papier best kan fokken mits je een merrie hebt die wel goed inelkaar steekt en een goed karakter heeft.

En de meeste mensen waarvan ik zie dat ze commentaar hebben fokken zelf ook vaak veel paarden. Stop daar dan ook mee.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:27

Willemke2 schreef:
Op een papier kun je inderdaad niet rijden. Dat klopt. Maar een papier geeft wel veel inzage in de totale afstamming, waardoor je een afweging kunt maken i.v.m. evt erfelijke gebreken. Een paard kan nog zo'n goed karakter hebben, maar als hij bijv voor zijn vijftiende al verrot is, heb je daar ook niet veel aan.

nou de meeste sportpaarden komen niet gou aan een leeftijd van 15jr want dan hebben ze het een en ander al en zijn ze afgeschreven.de meeste oudere beestjes die ik ken zijn de kruisingen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:29

stef schreef:
Sammie, ts niet maar het is hier al wel een paar x aangehaald. En over papierloos, "mijn" beste lespony is een papierloos vuilnisbakje, ze is niet knap, maar haar werk doet ze super! De kids zijn gek op haar...
Niet ieder paard moet een potentieel sportpaard zijn.

Dat klopt, maar waat je rekening mee moet houden is de markt, is de crisis, waarom een papierloos paard fokken, die van de merrie van de groenteboer is en de hengst van de buurman, als je weet dat haar kansen op de markt gering zijn, in een tijd waarin een gedeelte van de paarden al bij de slacht eindigen omdat niemand ze wil?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:31

fro schreef:
Ik vind dat je zonder papier best kan fokken mits je een merrie hebt die wel goed inelkaar steekt en een goed karakter heeft.

En de meeste mensen waarvan ik zie dat ze commentaar hebben fokken zelf ook vaak veel paarden. Stop daar dan ook mee.

En als die merrie nu een vader heeft die helemaal niet zo'n goed karakter heeft? En een overbeet had(en daarom niet goedgekeurd ?
Of dat de hengst zelf geen overbeet heeft maar hem wel blijkt te vererven.

Een stamboek houdt zulke zaken bij en houdt daar rekening mee bij de hengstenselectie.
Stamboekkeuringen zijn dan ook niet zomaar een beetje voor de show. Daar wordt gekeken hoe de hengsten vererven.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:32

Waarom ga je er bij voorbaat vanuit dat het beestje voor de markt bedoelt is?

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:33

Een paard met een goede stamboom is nog geen sportpaard. Er zijn meer stamboeken dan alleen het KWPN :)*
En er zijn ook meer paardensporten dan dressuur :)*

Ik ken ook wel oudere vuilnisbakkies. Het overgrote deel recreatiepaardjes....... dus je kunt niet zeggen dat die een hoop werk hebben verzet.

Ik sluit me helemaal aan bij NatasjavE.
Laatst bijgewerkt door Willemke2 op 26-11-12 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:34

NatasjavE schreef:
fro schreef:

En als die merrie nu een vader heeft die helemaal niet zo'n goed karakter heeft? En een overbeet had(en daarom niet goedgekeurd ?
Of dat de hengst zelf geen overbeet heeft maar hem wel blijkt te vererven.

Een stamboek houdt zulke zaken bij en houdt daar rekening mee bij de hengstenselectie.
Stamboekkeuringen zijn dan ook niet zomaar een beetje voor de show. Daar wordt gekeken hoe de hengsten vererven.

wat een onzin ik heb bij de hengsten keuring bij de lusitano's bv nog nooit iemand de hengst in de mond zien kijken.dus daar word echt niet bij ieder stamboek naar gekeken.niet ieder stamboek is even streng.dus niet iets gaan roepen datr niet waar is

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:35

Keona, de hengsten worden van te voren veterinair gekeurd, voordat ze op de hengstenkeuring verschijnen. Ik neem aan dat dit ook bij Lusitano's het geval is.