Monddood

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:30

VivaLaVida schreef:
Shaunibef: nou en, in het dagelijks leven loopt er toch ook niemand aan om je op je vingers te tikken bij een foute opmerking?
En ik bedoel niet 'helemaal niet meer modden' maar meer zoals vroeger op bokt. Mensen discussies zelf uit laten praten tot het te ver gaat. En niet bij voorbaat al de mond snoeren.

Maar het probleem is, dat het meestal al te ver gaat VOORdat er een mod is geweest... Als we nu allemaal eerst even een cursus discussiëren nemen, misschien worden de modjes dan wat minder streng :)

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:31

VivaLaVida schreef:
VivaLaVida schreef:
Als iedereen het er mee eens dat er minder streng gemoddereerd moet worden.. Dan is het toch duidelijk? Of zou een poll hier in misschien handig zijn?

Zal mezelf maar even quoten.

Is dit een idee, mods?
Een soort van poll/stemmen over het minder streng modden op bokt?

Er valt niks te willen. De mods hoeven helemaal geen middenweg te kiezen, en naar mijn mening wordt er niet te streng gemoddereerd. En iedereen er mee eens? Er zijn ook eens zo'n 50 bokkers met elkaar eens xd

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:33

VivaLaVida schreef:
Shaunibef: nou en, in het dagelijks leven loopt er toch ook niemand aan om je op je vingers te tikken bij een foute opmerking?
En ik bedoel niet 'helemaal niet meer modden' maar meer zoals vroeger op bokt. Mensen discussies zelf uit laten praten tot het te ver gaat. En niet bij voorbaat al de mond snoeren.

En hier gaat het voor mij fout. In het dagelijkse leven wordt je namelijk wel ook op je vingers getikt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:35

Marijke_1995 schreef:
VivaLaVida schreef:

En hier gaat het voor mij fout. In het dagelijkse leven wordt je namelijk wel ook op je vingers getikt.

inderdaad :j en dat zijn vooral jonge mensen niet meer gewend....

mika11

Het hangt er ook vanaf om wat voor soort discussie het gaat:
Gaat het om iemand die vindt dat je een 2,5 jarig paard mag inrijden tegenover een groep naturals die vindt dat diegene nog minimaal 3 jaar moet wachten. :')
Geheid dat zulke topics op slot gaan, omdat niemand toegeeft en uiteindelijk er maar met modder wordt gegooid. :+

Maar ik heb ook topics gelezen over 'aan de teugel lopen' die wel heel lang werden en nog steeds open zijn.
Dat is weer een heel ander soort discussie.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 17-09-12 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

mika11 schreef:
Van mij mogen de mods streng blijven 'modden' in reltopics, in topics waar 80x dezelfde mening wordt herhaald, waar iemand afgekraakt en gekleineerd wordt.
Maar in topics waar netjes wordt gediscussieerd, daar hoeven wat mij betreft de mods niet in te grijpen. :D

Als er een nette discussie is, dus op de bal en niet op de man, danwel compleet offtopic, dan is er ook geen reden om het topic op slot te gooien, voor groene balkjes, of voor PB's. Het is (zoals ik het zie) dan ook echt aan iedereen in het topic zelf om de discussie staande te houden. Natuurlijk is het wel zo dat op een gegeven moment alles wel gezegd is, en het altijd zo zal zijn dat niet iedereen het met elkaar eens is, zelfs niet na 500 pagina's goede discussie. Er kunnen dan (in ieder geval) 2 dingen gebeuren: 1 de discussie komt tot een einde omdat er niets meer te zeggen is of 2: gebruikers gaan elkaar op persoonlijk vlak onderuit halen om alsnog ergens gelijk in te krijgen.

Flaxe

Hij is nog open!

Ik begrijp dat het beste is om in topic's mee te lezen en beter niet reageren. Jammer. Ik moet dus
op zoek gaan naar een HK waar ik zonder al te veel problemen mijn mening kan ventileren? Hmm..

Het topic over transparantie heb ik ook doorgenomen, ook heb ik gezien dat er bijna 20000 lezers
waren en dat daarvan maar een bescheiden groepje gereageerd hebben. Ik begrijp dat nu wel ja.
Dat topic is nu overigens een zwaar hangslot aan gehangen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:36

Is het geen idee om de verantwoording van een goede discussie wat meer bij de gebruikers van Bokt terug te leggen?

Dat de mods een meer sturende functie krijgen en niet zo zeer moeten ingrijpen.

Als je je in een discussie voelt aangevallen of iemand zegt iets wat je niet bevalt, kun je een mod waarschuwen.
Je kunt het ook bekijken als het echte leven, waar je mensen tegenkomt die altijd vriendelijk zijn, maar ook mensen die recht voor z'n raap kritiek geven.
Ik heb inmiddels ontdekt dat je vaak van die laatste groep best eens kunt schrikken, maar ook veel kunt leren.
En soms kun je er niks mee, dan reageer je niet meer op zo iemand, op straat zou je gewoon doorlopen of je hoofd afdraaien.
Waarom moet er hier dan een mod inspringen?

Ik vind dat ingrijpen pas nodig is als iemand met ziektes gaat schelden, bij discriminatie of bedreiging.
Of als iemand overduidelijk gepest wordt en negeren niet helpt.
Maar niet bij de eerste de beste felle reactie ingrijpen, er hoeven van mij niet alleen maar zoete broodjes gebakken te worden.
Af en toe flink je tanden kapot bijten op wat harde brokken is alleen maar goed en vaak een leermoment.

Mijn ervaring is ook dat de wat minder gezapige reacties wel beter gelezen worden en iedereen even wakker schrikt uit het stramien van 'vind ik ook' en 80x dezelfde opmerking in 1 topic.

Ieder mens is uniek en zo ook zijn mening en ik zou het doodzonde vinden als men geen mening meer durft te geven of wil geven.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:37

Flaxe schreef:
Hij is nog open!

Ik begrijp dat het beste is om in topic's mee te lezen en beter niet reageren. Jammer. Ik moet dus
op zoek gaan naar een HK waar ik zonder al te veel problemen mijn mening kan ventileren? Hmm..

Het topic over transparantie heb ik ook doorgenomen, ook heb ik gezien dat er bijna 20000 lezers
waren en dat daarvan maar een bescheiden groepje gereageerd hebben. Ik begrijp dat nu wel ja.

Ik geloof dat ik jouw liever niet in 'mijn' hk topic zou willen als je nog niet eens normale reacties kan plaatsen in de rest van het forum.... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:38

Jij misschien marijke1995.. Ik alleen als het te ver gaat.
Er zijn iets teveel regeltjes op bokt en ik snap best dat mensen zich daar aan storen.
Maar ik ga dan ook al een heel tijdje mee op bokt en weet nog hoe het 'vroeger' was.
Als een groot deel dat beter vond gaan, dan is het toch de moeite waard om er naar te kijken vind ik :)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:38

Jammer, Flaxe, dat dit je conclusie is, want je kunt overal normaal reageren, zonder dat je een waarschuwing krijgt. Ik heb er ooit 1 gehad en die was terecht. En ik heb toch al behoorlijk wat gepost.

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:39

Flaxe schreef:
Hij is nog open!

Dat wordt toch niet gezegd? Er wordt hier enorm overdreven en dat vind ik jammer.. Een paard voorbeeldjes van snelle waarschuwingen en gelijk de overtuiging dat je niks meer mag. En al die andere goede waarschuwingen dan? De andere goedlopende discussies dan? Die worden voor het gemak even vergeten?

Geryon

saskiakefie schreef:
Flaxe schreef:
Hij is nog open!

Ik geloof dat ik jouw liever niet in 'mijn' hk topic zou willen als je nog niet eens normale reacties kan plaatsen in de rest van het forum.... :D

Ik geloof dat dit weer te persoonlijk is? Misschien een beetje opassen met wat je zegt, zou jammer zijn als dit topic gesloten wordt..

Eleionomae

Ik zie het probleem ook niet zo. Ik geef ook wel eens mijn mening, maar ik probeer het toch altijd gewoon normaal te houden en heb dan ook nog nooit gedoe gehad met de mods hier die in mijn ogen prima werk verrichten.

Als je in een klas vol mensen zit discussieer je ook niet zoals hier vaak op bokt gebeurt, in mijn ogen respectloos naar elkaar toe en op een soms wel hele onbeschaafde manier. Als je bij je ouders iets zou zeggen wat niet kan zouden die je toch ook wel een enkeltje kamer of tik op je vingers hebben gegeven? Ik denk persoonlijk dat 90% van de mensen die dit zo plaatsen hier op het forum in het echt nooit zo naar anderen zouden reageren. Waarom zouden mods hier geen actie op mogen ondernemen? 9 van de 10 discussies op bokt lopen uiteindelijk uit in een grote relpartij waar niemand blij van wordt.

Als er nog minder streng wordt gemod heb je straks helemaal een groot soepzooitje bij elkaar en ik denk dat bokt dan pas echt zijn charme zal verliezen. In de jaren dat ik nu op bokt ben heb ik het altijd ervaren als een fijne plek :j

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:40

Leuk idee alleen sturende functie voor de modjes. Zij het zo dat een klein deel van de bokkers hier niet mee om kan gaan en daarmee geheid de hele sfeer gaat verzieken met een "pittige" discussie zoals het hier zogenaamd-positief genoemd wordt. :D

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:40

nynke55 schreef:
Jammer, Flaxe, dat dit je conclusie is, want je kunt overal normaal reageren, zonder dat je een waarschuwing krijgt. Ik heb er ooit 1 gehad en die was terecht. En ik heb toch al behoorlijk wat gepost.

En ook die van mij waren terecht.... Ook al stond ik helemaal achter mijn posts, ik had het iets subtieler moeten brengen.. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:41

LBLGypsyCobs schreef:
Is het geen idee om de verantwoording van een goede discussie wat meer bij de gebruikers van Bokt terug te leggen?

Als je je in een discussie voelt aangevallen of iemand zegt iets wat je niet bevalt, kun je een mod waarschuwen.
Je kunt het ook bekijken als het echte leven, waar je mensen tegenkomt die altijd vriendelijk zijn, maar ook mensen die recht voor z'n raap kritiek geven.
Ik heb inmiddels ontdekt dat je vaak van die laatste groep best eens kunt schrikken, maar ook veel kunt leren.
En soms kun je er niks mee, dan reageer je niet meer op zo iemand, op straat zou je gewoon doorlopen of je hoofd afdraaien.

Ik vind dat ingrijpen pas nodig is als iemand met ziektes gaat schelden, bij discriminatie of bedreiging.
Maar niet bij de eerste de beste felle reactie ingrijpen, er hoeven van mij niet alleen maar zoete broodjes gebakken te worden.
Af en toe flink je tanden kapot bijten op wat harde brokken is alleen maar goed en vaak een leermoment.

Mijn ervaring is ook dat de wat minder gezapige reacties wel beter gelezen worden en iedereen even wakker schrikt uit het stramien van 'vind ik ook' en 80x dezelfde opmerking in 1 topic.

Ieder mens is uniek en zo ook zijn mening en ik zou het doodzonde vinden als men geen mening meer durft te geven of wil geven.

Precies wat ik bedoel, mooi verwoord!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:41

LBLGypsyCobs schreef:

Volgens mij nemen heel wat bokkers die verantwoordelijkheid ook. Als er een opmerking komt die echt niet kan word daar heus wat van gezegd en word er niet direkt ingegrepen door mods. Pas als degene dan toch een poosje verder gaat word er een waarschuwing gegeven.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:44

ShauniBef schreef:
Het wordt niet negatiever :n ! Strenger, JA! Maar negatiever? Neuh.. Vind ik niet..

Sommige bokkers hier maken Bokt negatief...

ok ok wat jij wil...strenger dan
maar te streng....vroeger was er ruimte voor een grap of elkaar eens duidelijk wat vertellen
dat mag niet meer

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:45

Maar tegenover de topics die gaan over het boktbeleid, zijn er ook verschillende topics geopend, de laatste tijd, over de mentaliteit van de mensen op bokt.
Dat het niveau zo gedaald is, dat er zoveel gescholden wordt, dat je geen mening meer mag geven of er komt meteen een groep bokkers je onderuit halen.
Dat mensen geen topic op HAW durven te openen omdat ze bang zijn om vreselijk afgekraakt te worden.
Dat een meisje van 12 een serieuze vraag stelt, en daarop pagina's lang door volwassen mensen wordt afgezëken.
"Vroeger had je alleen maar leuke mensen op bokt en iedereen kende elkaar".

Nou, als je dan dit topic tegenover die topics legt, zie je dat niet alleen het boktbeleid is veranderd maar de gebruikers ook, en hoe ze zich gedragen. :D
Laatst bijgewerkt door mika11 op 17-09-12 22:49, in het totaal 2 keer bewerkt

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:45

Ojajoh schreef:
ShauniBef schreef:
Het wordt niet negatiever :n ! Strenger, JA! Maar negatiever? Neuh.. Vind ik niet..

Sommige bokkers hier maken Bokt negatief...

ok ok wat jij wil...strenger dan
maar te streng....vroeger was er ruimte voor een grap of elkaar eens duidelijk wat vertellen
dat mag niet meer

Dat kan nog steeds hoor :) ! Zolang het maar respectvol gebeurd :) .. En dat is soms een probleem.... Het respect hebben voor elkaar :)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:46

Ik zie heel wat humor op bokt en doe daar zelf ook volop aan mee, dus dat klopt niet. En duidelijk kan ook op een vriendelijke manier, daar word je ook niet op afgestraft.

Flaxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:47

Nouja, ik bedoel eigenlijk dat als je meeleest niet bang hoeft te zijn dat je een waarschuwing of iets krijgt.
Ik vergelijk het even met het topic over transparantie. 20 000 lezers is niet niks in verhouding tot het kleine groepje dat wél reageert.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:48

Een grap kan imo nog steeds, en elkaar de waarheid vertellen ook. Het is echt HOE je iets zegt. Je kunt heel scherp zijn, zonder iemand persoonlijk onderuit te halen. Dat is het verschil tussen een post die wel kan, en eentje die niet kan. Dan is het hooguit nog dat er een modopmerking voorbij komt waarin wordt aangegeven dat een bepaald commentaar nu wel duidelijk is geworden, en of er doorgegaan kan worden op de andere zaken (het is namelijk niet nodig om TS 10 pagina's lang te vertellen dat veulens niet geschikt zijn om op te rijden als de reden waarom dit is al meerdere keren uitgelegd is).

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 22:49

Flaxe schreef:
Nouja, ik bedoel eigenlijk dat als je meeleest niet bang hoeft te zijn dat je een waarschuwing of iets krijgt.
Ik vergelijk het even met het topic over transparantie. 20 000 lezers is niet niks in verhouding tot het kleine groepje dat wél reageert.

Dat is niet waar; aantal keren gezien is gebaseerd op hoe vaak het topic aan geklikt wordt. Als je een topic actief volgt en een reactie erin hebt gezet, loopt dat snel op...