Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shadow0 schreef:Rinske schreef:Je bent een van de weinigen die zich hieraan ergert, dus "helaas" voor jou gaat er geen heel beleid aangepast worden op één mening...
Dat weet je niet. Mogelijk zijn er wel veel meer mensen die zich eraan ergeren maar niet regelmatig op FZ lezen of reageren, of specifiek niet in dit topic komen omdat ook dit topic nogal een drammerig karakter heeft.
aikon schreef:Hier ook een, ik reageer niet in dat soort topics dat ik mij aan hun bemoeizucht erger. Want dat is erg off topic. Keuze vrijheid vind ik belangrijk, bemoeizuchtige vrijheid van meningsuiting niet. Als er door een een opmerking gemaakt is hoeft het niet pagina's lang herhaalt te worden. RESPECT is hier vaak zoek. Ik als bewust caplose heb respect voor cap dragers, helaas is het niet andersom. Waarom niet?
Narnia schreef:Precies daarom kom ik er niet...en daarom open ik er ook geen topics of wat dan ook..levert alleen maar gezeik op![]()
Misschien moet er een zeik topic komen waar ieder ff zijn gezeur kwijt kan, 't is natuurlijk makkelijker om een ander zijn rijtechniek af te kraken dan eerlijk naar zichzelf te kijken..
Abiola schreef:Daarnaast ben ik van mening dat ieder paard, hoe braaf ook, kan struikelen en kan vallen.
Motje11 schreef:Weet je wat ik nog het allermooiste vind? Als mensen eerst een potje lopen te zeuren dat iemand een cap op moet. TS vertikt het en dan wenst die persoon hem/haar toe dat ze maar eens flink op haar hoofd mag vallen.![]()
Eh, wat was nou de reden dat diegene een cap op moest? Dat ze zich niet bezeerd toch?(Als je het echt meent zou je zeggen: "Nou, als je dan toch besluit zonder cap te rijden hoop ik dat je niet ernstig valt.".)
Ik vind het ook gezeur trouwens, moet iedereen maar lekker zelf weten/inschatten.
Narnia schreef:Het dragen van een cap en bp verkleint de risico's
HolyPope schreef:Moet je je voorstellen: Een Rodeo, cap verplicht...........!!?
Huertecilla schreef:Narnia schreef:Het dragen van een cap en bp verkleint de risico's
Nee, dat is incorrect.
Risico = kans x gevolg.
Beschermende kleding beperkt mogelijk de ernst van een deel van de gevolgen, maar vergoot de kans door toenemend risicogedrag.
Het dogma van cap (bp) = veilig is incorrect.
Menig ruiter loopt ´door´ het dragen van cap (bp) beduidend meer risico.
Abiola schreef:Tuurlijk niet, maar van een gebroken been wordt je geen vegeterend plantje.
Huertecilla schreef:...met een gebroken dijbeen onderweg ga je waarschijnlijk vlot dood onderdaad.
Van een val op je gezicht wordt je net zo makkelijk een heel lélijk, vegreterend plantje. Vandaar dat wanneer de risico-uitkomst daarom ´vraagt´ ik een full-face helm draag; nóg lelijker kan ik niemand aandoen![]()
Kortom, leer eens een goede risico-analyse te maken. Dan leer je ook gelijk dat die bij een ander anders is en is de bemoeizucht over.
Nu ja, niet zo lang het Bokt-beleid dat steunt en de voorlichting blijft misvormen.
piezze schreef:Dus als je een cap zou dragen, zou je je veiliger voelen en meer risico's nemen en dus hebben? Moet ik het zo lezen? Ik zet juist een cap op als ik verwacht dat het een gevaarlijkere situatie is, bijv. jong paard voor het eerst erop of voor het eerst de weg op. Bij een relatief ongevaarlijke situatie zet ik hem soms niet op.
mika11 schreef:Narnia schreef:Precies daarom kom ik er niet...en daarom open ik er ook geen topics of wat dan ook..levert alleen maar gezeik op![]()
Misschien moet er een zeik topic komen waar ieder ff zijn gezeur kwijt kan, 't is natuurlijk makkelijker om een ander zijn rijtechniek af te kraken dan eerlijk naar zichzelf te kijken..
Zoiets van:
Verbeter bij jezelf, waaraan je je ergert bij een ander.
Abiola schreef:volgens mij is een gebroken dijbeen prima te behandelen, maar ala.
Huertecilla schreef:Als je niet eerst doodbloedt of aan trauma overlijdt wel. Dan nog is de kans op volledig herstel beperkt.
Het dijbeen is het sterkste bot in je lijf en er loopt een dikke slagader naast. Paardrijden is nu net één van de héél weinige ´normale´ activiteiten waarbij dit kan breken.
Dat jij dit niet weet geeft aan dat dit geen deel is van jouw risico-analyse.
Lees even na wat Heino daarover schreef.
mika11 schreef:Het is ook zo, dat je je in een dure, beveiligde auto onaantastbaarder voelt, en daarom juist eerder kans hebt om brokken te maken.
Sleeper schreef:Laat iedereen lekker zeggen wat ze willen zeggen, met respect, op bokt: Vrijheid Blijheid.