Motie tegen beslissingvrijheid inperkende bemoeizucht.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Abiola

Re: Motie tegen beslissingvrijheid inperkende bemoeizucht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:06

Daar zit zeker een verschil in, net als tussen bewust je cap opzetten, of het niet doen omdat hij knelt, lelijk staat op de foto of niet stoer is.
Daarnaast ben ik van mening dat ieder paard, hoe braaf ook, kan struikelen en kan vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:28

Shadow0 schreef:
Rinske schreef:
Je bent een van de weinigen die zich hieraan ergert, dus "helaas" voor jou gaat er geen heel beleid aangepast worden op één mening...

Dat weet je niet. Mogelijk zijn er wel veel meer mensen die zich eraan ergeren maar niet regelmatig op FZ lezen of reageren, of specifiek niet in dit topic komen omdat ook dit topic nogal een drammerig karakter heeft.

Precies daarom kom ik er niet...en daarom open ik er ook geen topics of wat dan ook..levert alleen maar gezeik op :o

Misschien moet er een zeik topic komen waar ieder ff zijn gezeur kwijt kan, 't is natuurlijk makkelijker om een ander zijn rijtechniek af te kraken dan eerlijk naar zichzelf te kijken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:29

aikon schreef:
Hier ook een, ik reageer niet in dat soort topics dat ik mij aan hun bemoeizucht erger. Want dat is erg off topic. Keuze vrijheid vind ik belangrijk, bemoeizuchtige vrijheid van meningsuiting niet. Als er door een een opmerking gemaakt is hoeft het niet pagina's lang herhaalt te worden. RESPECT is hier vaak zoek. Ik als bewust caplose heb respect voor cap dragers, helaas is het niet andersom. Waarom niet?

_/-\o_

mika11Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:30

Narnia schreef:
Precies daarom kom ik er niet...en daarom open ik er ook geen topics of wat dan ook..levert alleen maar gezeik op :o

Misschien moet er een zeik topic komen waar ieder ff zijn gezeur kwijt kan, 't is natuurlijk makkelijker om een ander zijn rijtechniek af te kraken dan eerlijk naar zichzelf te kijken..

Zoiets van:
Verbeter bij jezelf, waaraan je je ergert bij een ander. :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 19:32

Abiola schreef:
Daarnaast ben ik van mening dat ieder paard, hoe braaf ook, kan struikelen en kan vallen.

Dat is ook helemaal geen punt van discussie.
Je kan dan met een cap en bp je nek breken.
Je kan dan met cap op je gezicht vallen en toch zie ik geen capper met fatsoenlijk gezichtsbescherming rijden zoals ik die gebruik.
...en als je je dijbeen breekt ga je waarschijnlijk dood en je overlevingskans neemt toe als je trauma zelf kan beperken: Vaardigheid in deze beperkt de ernst van de gevolgen en een cap verhoogt de kans door een gevoel van schijnveiligheid.
Het is maar met wel niveau van risico je wel/niet acceptabel vindt doch de meesten hebben helemaal geen benul van een risico-afweging en denken cap = veilig. en lopen zo een hóger risico-totaal op...
Wanneer een groep ruiters hun idee over risico anderen meent op te mogen leggen, dan mag de rest van de samenleving dit bij de ruiterij en dan rijden we geen paard meer, want paardrijden houdt altijd risicos in.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 29-07-12 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:32

Precies mika 11 :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:33

Het dragen van een cap en bp verkleint de risico's het voorkomt niks uiteindelijk....

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:36

Moet je je voorstellen: Een Rodeo, cap verplicht...........!!?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:39

Motje11 schreef:
Weet je wat ik nog het allermooiste vind? Als mensen eerst een potje lopen te zeuren dat iemand een cap op moet. TS vertikt het en dan wenst die persoon hem/haar toe dat ze maar eens flink op haar hoofd mag vallen. _O-
Eh, wat was nou de reden dat diegene een cap op moest? Dat ze zich niet bezeerd toch? :o? (Als je het echt meent zou je zeggen: "Nou, als je dan toch besluit zonder cap te rijden hoop ik dat je niet ernstig valt.".)

Ik vind het ook gezeur trouwens, moet iedereen maar lekker zelf weten/inschatten.

Net als in topics waar over dierenmishandeling wordt gesproken iedereen unaniem roept dat degene die het gedaan heeft ook maar even hetzelfde door moet maken.
Je bent tegen mishandeling of ervoor zou je denken maar zo zwart-wit is de wereld dus niet.
Heel veel zijn tegen slachten van dieren maar heel veel daarvan eten gewoon stukkie vlees _O-

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 19:40

Narnia schreef:
Het dragen van een cap en bp verkleint de risico's

Nee, dat is incorrect.

Risico = kans x gevolg.

Beschermende kleding beperkt mogelijk de ernst van een deel van de gevolgen, maar vergoot de kans door toenemend risicogedrag.
Het dogma van cap (bp) = veilig is incorrect.
Menig ruiter loopt ´door´ het dragen van cap (bp) beduidend meer risico.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:41

HolyPope schreef:
Moet je je voorstellen: Een Rodeo, cap verplicht...........!!?

Heb ik laatst nog gedaan..4 a 5 seconden vol gehouden toen er afgevlogen...viel ik op mijn rechterbil...paard had last van een beestje bij zijn benen dan is ie een miepert hoor...(eigenlijk lijkt hij daarin op mij, ik wordt ook spastisch van bepaalde insecten(wespen) )

Rodeo met cap.......sja ziet er wat vreemd uit, zou je als bezoeker kunnen gaan denken dat het heul gevaarlijk is....

Wat te denken van voltige!? Moeten die ook een cap op!?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-07-12 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:42

Tuurlijk niet, maar van een gebroken been wordt je geen vegeterend plantje. Een trap tegen je onbeschermde hoofd kan dat wel met je doen. Maar laten we niet de wel of geen cap discussie hier gaan voeren. Feit blijft dat iedereen zijn mening mag geven, en als je dat niet aanstaat, lees die topics dan niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:42

Huertecilla schreef:
Narnia schreef:
Het dragen van een cap en bp verkleint de risico's

Nee, dat is incorrect.

Risico = kans x gevolg.

Beschermende kleding beperkt mogelijk de ernst van een deel van de gevolgen, maar vergoot de kans door toenemend risicogedrag.
Het dogma van cap (bp) = veilig is incorrect.
Menig ruiter loopt ´door´ het dragen van cap (bp) beduidend meer risico.

Goedzo jij hebt mijn bedoeling heel goed uit gelegd :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 19:50

Abiola schreef:
Tuurlijk niet, maar van een gebroken been wordt je geen vegeterend plantje.

...met een gebroken dijbeen onderweg ga je waarschijnlijk vlot dood onderdaad.

Van een val op je gezicht wordt je net zo makkelijk een heel lélijk, vegreterend plantje. Vandaar dat wanneer de risico-uitkomst daarom ´vraagt´ ik een full-face helm draag; nóg lelijker kan ik niemand aandoen :P

Kortom, leer eens een goede risico-analyse te maken. Dan leer je ook gelijk dat die bij een ander anders is en is de bemoeizucht over.
Nu ja, niet zo lang het Bokt-beleid dat steunt en de voorlichting blijft misvormen.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 29-07-12 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:50

Dus als je een cap zou dragen, zou je je veiliger voelen en meer risico's nemen en dus hebben? Moet ik het zo lezen? Ik zet juist een cap op als ik verwacht dat het een gevaarlijkere situatie is, bijv. jong paard voor het eerst erop of voor het eerst de weg op. Bij een relatief ongevaarlijke situatie zet ik hem soms niet op.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:57

Huertecilla schreef:
...met een gebroken dijbeen onderweg ga je waarschijnlijk vlot dood onderdaad.

Van een val op je gezicht wordt je net zo makkelijk een heel lélijk, vegreterend plantje. Vandaar dat wanneer de risico-uitkomst daarom ´vraagt´ ik een full-face helm draag; nóg lelijker kan ik niemand aandoen :P

Kortom, leer eens een goede risico-analyse te maken. Dan leer je ook gelijk dat die bij een ander anders is en is de bemoeizucht over.
Nu ja, niet zo lang het Bokt-beleid dat steunt en de voorlichting blijft misvormen.

volgens mij is een gebroken dijbeen prima te behandelen, maar ala. Zoals ik al een keer gezegd heb, mijn recht op meningsvrijheid geeft mij het recht om er wat van te zeggen als ik zou vinden dat je een cap op moet doen. Wat jij vervolgens met die mening doet is dan weer jou vrijheid. Zo staat het jou bijvoorbeeld ook vrij om een zeur topic over het dragen van de helm te maken, belerende taal te bezigen of met irritante smileys te strooien :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 19:58

piezze schreef:
Dus als je een cap zou dragen, zou je je veiliger voelen en meer risico's nemen en dus hebben? Moet ik het zo lezen? Ik zet juist een cap op als ik verwacht dat het een gevaarlijkere situatie is, bijv. jong paard voor het eerst erop of voor het eerst de weg op. Bij een relatief ongevaarlijke situatie zet ik hem soms niet op.

Dus?
Je neemt meer risico met cap :)*
Het risicototaal neem heel makkelijk toé wanneer je daar niet HEEL bewust mee omgaat.

Neem springen.
Springen met cap en bp is risicovoller dan niet springen zonder.
Idem de paarden waar een ruiter niet op durft zonder cap: Dat is een fundamentele kans en het risico blijft groot. Dit neemt men door de schijnveigheid van de cap.
Beter is het paard veiliger maken. Rijden op een veiliger paard zonder cap is snel minder risico dan rijden op een ´sport´plofpaard met.
Wat is nu ´dommer´??

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 20:00

mika11 schreef:
Narnia schreef:

Zoiets van:
Verbeter bij jezelf, waaraan je je ergert bij een ander. :)

:j

mika11Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 20:01

Het is ook zo, dat je je in een dure, beveiligde auto onaantastbaarder voelt, en daarom juist eerder kans hebt om brokken te maken.
In een oud koekblikje ben je je meer gewaar van de risico's en het gevaar mocht er wat gebeuren, dus (on)bewust rij je toch anders.
Als ik in de auto rij van m'n vader voel ik me ook bijna onaantastbaar en moet ik me gewoon inhouden om geen wegpiraat te worden. :')

Dus de vergelijking met cap en bp dat je dan 'onaantastbaarder en veiliger' bent is dan net zoiets.
Maar goed, ik draag wel meestal een cap, omdat ik het ben gewend en er geen hinder van heb.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 20:08

Abiola schreef:
volgens mij is een gebroken dijbeen prima te behandelen, maar ala.

Als je niet eerst doodbloedt of aan trauma overlijdt wel. Dan nog is de kans op volledig herstel beperkt.
Het dijbeen is het sterkste bot in je lijf en er loopt een dikke slagader naast. Paardrijden is nu net één van de héél weinige ´normale´ activiteiten waarbij dit kan breken.
Dat jij dit niet weet geeft aan dat dit geen deel is van jouw risico-analyse.
Lees even na wat Heino daarover schreef.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 20:13

Huertecilla schreef:
Als je niet eerst doodbloedt of aan trauma overlijdt wel. Dan nog is de kans op volledig herstel beperkt.
Het dijbeen is het sterkste bot in je lijf en er loopt een dikke slagader naast. Paardrijden is nu net één van de héél weinige ´normale´ activiteiten waarbij dit kan breken.
Dat jij dit niet weet geeft aan dat dit geen deel is van jouw risico-analyse.
Lees even na wat Heino daarover schreef.

Jij mag aannemen wat je wil, en spuien op internet, wat ik daar dan vervolgens mee doe is aan mij. Andersom mag ik dat ook :)

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 20:13

Ik heb ooit iemand moeten opvegen die zonder cap op haar hoofd gevallen was. Geen pretje voor slachtoffer en hulpverleners niet. Soort gelijk ongeluk gebeurde paar jaar later weer, alleen nu had de betrokken een cap op. De cap was doormidden, deze ruiter kwam er aanzienlijk beter vanaf dan degene die zonder cap een soort gelijk ongeluk gekregen had.

Laat iedereen lekker zeggen wat ze willen zeggen, met respect, op bokt: Vrijheid Blijheid.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 20:18

mika11 schreef:
Het is ook zo, dat je je in een dure, beveiligde auto onaantastbaarder voelt, en daarom juist eerder kans hebt om brokken te maken.

Dat is een ander voorbeeld van het Peltzman effect ja.

ABS is een heel bekende en erg riskante ´veiligheid´.
Je krijgt er namelijk niet meer tractie door en het remt mínder goed dan een echt goed remmer.
Het remt alleen maar beter dan een paniekstop met blokkerende wielen VANAF GELIJKE SNELHEID.
Een beetje sneller voegt meer remafstand toe dan abs verkleind
Voeg dit bij een misplaatst gevoel van sneller kunnen rijden door die abs en het risico = gróter.

Gebrek aan kennis kan makkelijk leiden tot bemoeizucht van mensen met abs naar mensen zonder. Dat die stom zijn want stom bezig zijn want abs = veiliger.
Als nu genoeg mutsen maar had genoeg schreeuwen wordt abs verplicht en loopt de samenleving méér risico door autorijden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 20:21

Sleeper schreef:
Laat iedereen lekker zeggen wat ze willen zeggen, met respect, op bokt: Vrijheid Blijheid.

Euh, het tweede deel legt het eerste een beperking op. Dáár gaat dit topic nu net over.

Respect voor de vrijheid van een ieder mbt de cap houdt in dat je daar dus niet ongevraagd alles over kan ventileren :)*

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 20:23

Maar HC dan heeft het toch 2 kanten. De ts heeft de vrijheid om geen cap op te zetten en de bokkers die reageren hebben de vrijheid om daar op te reageren. Het is dan aan de ts of hij/zij er iets mee doet.