Zou je niet een cap opdoen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:24

chanel1985 schreef:
Zinloze discussie, waar ik dus ook niet meer op inga.

Kijk, en als alle cappers dat nu zouden doen was er nul reden voor dit onderwerp *\o/*

dromertje2

Re: Zou je niet een cap opdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:27

zie edit

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:29

Colway schreef:
Maar als iemand een foto plaatst waarbij hij/zij zijn paard in de krul rukt of op een zeer slecht liggend zadel rijdt, een paard van 2 jaar inrijdt, dan zouden 'we' daar ook met z'n allen ons mond over moeten houden. Is 'ons' paard niet

Dit heb ik zeker wel geleerd, toen ik dacht wat te zeggen tegen een meisje dat miss 10% rijervaring had, een haflinger van 1.5 jaar kreeg, en daar op zn 2e jaar al voor het eerst op zat. Vind het zowieso onverandwoord dat mensen hun kinderen die nog maar net paardrijden al een paard geven en dan nog zo'n jong ding ook. Nou ik had beter mijn mond kunnen houden toen ik haar vertelde wat ik er van vond en dat ik het geen goed idee vond dat ze er al op zat (miss een stukje jaloezie omdat ik geen eigen paard heb maargoed..).
Nu weer ontopic.
je mocht volgens mij (dat was dan 11 jaar geleden zo) pas vanaf je 18e bepalen of je met of zonder cap rijd... ik rijd nu 11 jaar paard, en rijd nog altijd met cap. In mijn manege lessen rij ik met cap en chaps of laarzen. Op mijn verzorgpaard rijd ik met cap en vaak gewoon gympen, van die stalschoenen (koop je gewoon in een paardenwinkel zegmaar), ik weet niet hoe ze heten, of met chaps of laarzen. Ik ben de enige die in onze bak rijd dus dat scheelt... Als ik een buitenrit maak met hem heb ik gewoon chaps of laarzen aan. Enkel in onze bak rijd ik met gympen..
Ik vind idd ook dat je gewoon een cap op je kop moet hebben. Ik ga er ook echt niet zonder op. Ja als mijn broertje mn bijrijdpaard heeft ingestapt en mijn cap op heeft gehad, dan laat ik hem afstappen en gewoon voor de handigheid mijn paard vast houden zodat ik mn beugels kan veranderen. Enkel dan zit ik er heel even zonder cap op, maar dan heeft wel iemand mijn paard vast. En daarna zet ik gewoon mijn cap weer op.
Mij zou je niet snel zonder cap zien rijden.. Mijn instructriece rijd al een jaar of 40 en die rijd ook gewoon nog met cap. Daarbij is het bij ons op de manege verplicht een cap te dragen. In topics zou je me nooit horen over het dragen van een cap. Ik heb nooit zin om me in die discussie's te mengen die ervan komen. Wat cap betreft houd ik mijn mening lekker voor me :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:30

chanel1985 schreef:
zie edit

Bedankt, maar ik had de rode knop al gebruikt voor die niet terzake doende toevoeging.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:30

Leuk

destiny88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:38

Ik rijd ook altijd met cap!! Vind het zelf toch iets veiliger.. Heb ook wel is meegemaakt dat iemand van zijn paard viel en de bovenkant van de cap eraf kon tillen.. (wil niet weten als ze haar cap niet ophad ;( )
Maar toch als het heeel warm is en ik toch bijna niks ga doen of alleen even snel rijden en er weer af wil ik hem soms ook nog wel is af houden.. Maar dat komt weinig voor.. Dus met of zonder cap eigen verantwoording...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:51

Toen de meesten op dit onderwerp nog niet geboren waren, was er een vergelijkbare situatie mbt cabriolet autos.
Als je over de kop zou slaan was dat, het ontbreken van het dak, gevaarlijk.
Dat werd alom aanwezig waar er ook maar een letter over een dergelijke auto op papier werd gezet.
Het was zó overheersend dat het tot het verdwijnen van de cabriolet heeft geleid. Er kwam een hele generatie van ´targa´ autos.

Het heeft meer dan 20 jaar geduurd voor een serie-fabrikant weer een echte cabrio uitbracht en nog langer voor het type auto weer sociaal geaccepeteerd en hoofdstroom werd.

Een groot verschil is dat de opvattingen over veilig ríjden zijn veranderd.
Ook zijn de autos veiliger en slaan minder snel om.
Exáct van toepassing op cap en paarden.
Ríj veiliger, beleer de paarden op een andere manier tot betrouwbaarder rijdieren en de risico-opbouw verandert sterk.
Wie weet wordt rijden met een cap dan een aanduiding van nog niet voldoende vaardigheid van ruiter of paard; wanneer de ruiter vaardig genoeg op een veilig genoeg paard zit, kan het ding afblijven en het wordt het Peltzman-effect geëlimineerd...

Denk over dit laatste; het Peltzman-effect echt even goéd na. Veiligheidskleding leídt tot risicogedrag!
Menig Boktster schrijft niet te durven spingen zonder cap/bp. Welnu; springen mét = meer risico dan niet springen zonder.
Zónder zouden ze zich dus veiliger gedragen....
Dat laatste is de crux; gedráág je veilig. Dat is het begin en einde van risicobeheer.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 24-07-12 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:52

Ik rij ook met cap, maar dat verandert er niets aan aan dat ik vind dat een ieder het voor zichzelf moet beslissen. Wie ben ik om te bepalen wat een ander doet?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:00

Citaat:
Dat laatste is de crux; gedráág je veilig. Dat is het begin en einde van risicobeheer.

Nu de paarden dat nog influisteren. Of we maken ze gewoon voorspelbaar

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:01

Fijn hoor bokker die zeggen dat ze zelf mogen bepalen of ze een cap op zetten of niet maar vergeet niet dat elke keer dat het mis gaat de paardensport in een kwaad daglicht wordt gezet als zijnde levensgevaarlijk. En de gene die in de kreukels ligt kost de gemeenschap heel veel geld en mischien wel jaren lang. jaren geleden dacht men ook zo over autogordels en zie nu rijden de meeste nooit meer zonder. En ik ben nog van de generatie die zonder helm op de motor mochten.

destiny88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:02

Ik heb een paard dat overal van schrikt en heb haar nu 10 jaar en ben er pas 1 keer in die hele tijd afgevallen. Of ze nou 90 graden draait of overeind stond ik bleef altijd zitten. Maar dat betekent niet dat ik denk; "oow ik val er toch niet af dus hoef geen cap op." Ik heb hem toch liever alsnog wel op.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:04

Ik heb het al eens eerder naar voren gebracht.

Veronderstel dat ik nooit zonder cap rijd. Maar ik ben daarbij een topbokser.
Dan ben ik dus heel goed bezig wat betreft de veiligheid bij het paardrijden volgens heel veel mensen.
En als je dan een internationaal kampioenschap boksen hebt en op eurosport te zien bent, juicht de halve wereld als je snufferd goed in elkaar geselagen wordt, bij voorkeur door een knock-out.
Hele stadions genieten van deze bokswedstrijden.

Misschien ook een leuke, de Jackass films, geweldig populair. De halve wereld ligt in een deuk om een stel idioten die de stomste en gevaarlijkste dingen uitvoeren en regelmaitg behoorlijk in de kreukels zitten.

Blijf ik toch wonderlijk vinden.

Maar goed, ik rijd mijn wedstrijdpaarden zonder cap, mijn jonge paarden met cap en een eventuele buitenrit ook tegenwoordig met cap. Op buitenrit en de jonge paarden deed ik vroeger ook geen cap op, dat was in de tijd dat er niet raar op werd gekeken om paarden zadelmak te maken zonder cap op. Bodyprotectors waren er niet eens.

Daarbij heb ik ook akelige dingen zien gebeuren zonder cap, maar ook met cap. Moet je dan maar gaan rijden met het idee, oh jee, dat kan mij ook gebeuren. Denk het niet, dat werkt angst in de hand.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:07

Colway schreef:
Citaat:

Nu de paarden dat nog influisteren. Of we maken ze gewoon voorspelbaar

Dat zíjn ze al. je hoeft het ze alleen niet áf te leren.
Slecht weinig mensen zijn echter nog goede opleiders.
Triest weinig beleerders leiden een paard correct op. De overgrote meerderheid leert het paard vrijwel niets; brengt het nul begríp bij en de meesten programmeren plofdieren.
Het conditioneren van de schrikreflex en het aanleren van niet-vlucht gedrag zijn bruggen te ver.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:09

Maar goed; het onderwerp is het van topic gaan om over het niet dragen van een cap te beginnen.

Dat respecteert de beslissingsvrijheid daarover niet én is van topic gaan; dubbelrood :)*

destiny88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:12

Wat ik ook doe de mijne blijft overal van schrikken. In het begin dacht ik inderdaad dat het aan mij lag dat ze overal van weg schoot.. Maar toen reed iemand anders erop en deed ze het ook. Er hoeft maar een grasspriet de verkeerde kant op te waaien en mevrouw vind dat eng. Nu heb ik haar wel zo onder controle dat ze weinig kans heeft weg te gaan tegenwoordig of ik heb haar zo weer bij me, maar dat is wel eens anders geweest toen ik haar net had. En ik krijg haar het ook echt neit meer uit haar bol om daar niet van te schrikken. Als we een uur rijden moet ze toch minimaal 1 á 2 keer schrikken.

Als je eraf valt en een cap vangt de grootste klap op dat je een lichte hersenschudding hebt, dan wil ik het echt niet weten als je geen cap op hebt.
En mijn moeder word ook gek als ik geen cap op heb!! :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:14

Inderdaad. Ik heb ook wel verhalen gehoord over het afscheuren van oren door een val met cap op.

Ik vind een cap zeker belangrijk, maar ik vind dat ieder zijn eigen verantwoording heeft, en ik denk dat de meesten ook wel bewust de keuze maken, wel of geen cap op.

Ik zelf rijd altijd met cap op mijn bij rijdpaarden. Dat zijn jonge, energieke paarden die nog wel eens een bokje geven of er vandoor schieten. Daarbij heb ik altijd mijn cap op, en laat de eigenaar niet zien dat ik geen cap op heb. En als ik met 1 van deze paarden ga springen, doe ik mijn bp aan. Dat geeft mij ook meteen meer zelfvertrouwen, en durf ik meer. Zonder bp rijd ik nog wel eens aarzelend op de sprong aan, dat gaat tenkoste van de goede sprong van het paard en mijn houding. Springen dus altijd met bp.

Mijn eigen pony rijd ik nog wel eens zonder cap. Maar ga ik met haar naar buiten, dan doe ik de cap op. En als ik met haar ga springen, ook een cap.

Ieder moet voor zichzelf BEWUST kiezen; wel of geen cap.

Edit; ik ben tijdens een buitenrit gevallen, met cap op. Hersenschudding. Een cap houdt dus niet alles tegen, maar wel veel.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:16

Hoe je een paard ook opleid het zal altijd een vluchtdier blijven.......

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:17

Ik snap sowieso die bemoeizucht en betweterigheid van andere mensen niet.

Had laatsten mensen uitgenodigd voor bbq. Hele drukke tijd met werken (eigen zaak), tussendoor gelukt allerlei lekkere dingen in huis te halen en het terras er supergezellig uit te laten zien. Zeggen ze: goh, je mag het gras wel eens maaien...... :(

Of als ik een keer rook, wat ik alleen doe als het eens heel gezellig is, meteen commentaar hoe slecht dat is en zo.

En met een cap ook, laat iedereen het lekker zelf weten. Ik heb er altijd een op omdat het verplicht is op de manege waar ik mijn pensionpaard heb staan, maar als dat niet zo was dan weet ik het niet hoor, vroeger deed ik het in ieder geval nooit.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:19

Moderatoropmerking:
De on-topic discussie die gevoerd wordt is duidelijk erg relevant op Bokt. Toch wil ik jullie allemaal vragen om elkaar in zijn waarde te laten. Een discussie is gebaseerd op het respecteren van elkaars mening en ik zie dat sommigen in dit topic het daar moeilijk mee hebben. Persoonlijke aanvallen of steken onder water zijn nergens voor nodig en zorgen alleen maar voor grote frustratie. Ben je het niet eens met iemands mening, dan kan je dat weerleggen met geldige argumenten, maar het is niet de bedoeling om daarom de gebruiker af te branden. Daarnaast heeft iedereen de keuze om dit topic te negeren als je je te erg ergert aan anderen - niemand is verplicht om hier te reageren.

Als laatste wil ik jullie vragen om de discussie on-topic te houden. Het gaat hier om gebruikers die elkaar aanraden een cap te dragen/in vraag stellen waarom anderen geen cap dragen, niet over auto's of de manier waarop je op een paard stapt. Alvast bedankt voor de medewerking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:37

Huertecilla schreef:
Toen de meesten op dit onderwerp nog niet geboren waren, was er een vergelijkbare situatie mbt cabriolet autos.
Als je over de kop zou slaan was dat, het ontbreken van het dak, gevaarlijk.
Dat werd alom aanwezig waar er ook maar een letter over een dergelijke auto op papier werd gezet.
Het was zó overheersend dat het tot het verdwijnen van de cabriolet heeft geleid. Er kwam een hele generatie van ´targa´ autos.

Het heeft meer dan 20 jaar geduurd voor een serie-fabrikant weer een echte cabrio uitbracht en nog langer voor het type auto weer sociaal geaccepeteerd en hoofdstroom werd.

Een groot verschil is dat de opvattingen over veilig ríjden zijn veranderd.
Ook zijn de autos veiliger en slaan minder snel om.
Exáct van toepassing op cap en paarden.
Ríj veiliger, beleer de paarden op een andere manier tot betrouwbaarder rijdieren en de risico-opbouw verandert sterk.
Wie weet wordt rijden met een cap dan een aanduiding van nog niet voldoende vaardigheid van ruiter of paard; wanneer de ruiter vaardig genoeg op een veilig genoeg paard zit, kan het ding afblijven en het wordt het Peltzman-effect geëlimineerd...

Denk over dit laatste; het Peltzman-effect echt even goéd na. Veiligheidskleding leídt tot risicogedrag!
Menig Boktster schrijft niet te durven spingen zonder cap/bp. Welnu; springen mét = meer risico dan niet springen zonder.
Zónder zouden ze zich dus veiliger gedragen....

Je kan auto's echt niet met levende paarden vergelijken, al begrijp ik je punt wel.
Ik ben het er echter niet mee eens dat met cap rijden leidt tot risicogedrag. Oké, misschien zijn er een handvol ruiters die mét cap plots wel durven springen als ze dat anders liever niet doen. Maar volgens mij gaan ruiters die niet durven springen dat meestal ook gewoon zoveel mogelijk vermijden, of het nu met of zonder cap is. Hetzelfde als dat je je met een gevaarlijk paard op de baan wil begeven: je gaat toch niet ineens met een gevaarlijk monster de baan op omdat je nu plots wel een cap draagt?

Iedereen die een beetje twijfelt of nog maar denkt dat hij/zij mogelijk zal vallen, zal een cap opzetten, dat is waar. Dat heeft meer met conditionering te maken (cap opzetten = groter gevoel van veiligheid, zit er zo ingebakken) dan met het aangedragen Peltman-effect. Je twijfelt over je veiligheid, je draagt een cap. Maar het is niet zo dat het dragen van een cap je plots vleugels geeft en je daardoor dingen doet die je zonder absoluut niet zou doen. Bovendien zijn er ook veel ruiters die gewoon altijd een cap opzetten, omdat ze dat zo gewend zijn en zich "niet compleet" voelen zonder.

En natuurlijk kunnen we ons allen veilig gaan gedragen, en het is zeker waar dat we onze paarden beter zouden kunnen opvoeden, doch is niet elk paard in staat 100% bomproof en betrouwbaar te worden, hoe goed de begeleider ook mag zijn. Waarom anders mag niet elk paard zomaar politiepaard worden? Daar gebeuren strenge selecties voor. Dus in mijn ogen is het beter om niet uit te gaan van "mijn 100% betrouwbare paard", er kan altijd wat gebeuren. Wrong place, wrong time, het is meer regel dan uitzondering. Vroeger op onze manege is ook een meisje met haar doodbrave & betrouwbare paard verongelukt, vreselijk maar het kan.

Mijn antwoord op de discussie: het draait allemaal om zelfverantwoordelijkheid, en aangezien iedereen verantwoordelijk is over zichzelf, is iedereen ook volledig vrij in het al dan niet dragen van een cap.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:49

cam schreef:
Fijn hoor bokker die zeggen dat ze zelf mogen bepalen of ze een cap op zetten of niet maar vergeet niet dat elke keer dat het mis gaat de paardensport in een kwaad daglicht wordt gezet als zijnde levensgevaarlijk. En de gene die in de kreukels ligt kost de gemeenschap heel veel geld en mischien wel jaren lang. jaren geleden dacht men ook zo over autogordels en zie nu rijden de meeste nooit meer zonder. En ik ben nog van de generatie die zonder helm op de motor mochten.

Ik dacht al, waar blijft ie....
Ik betaal ook mee aan mensen hun pensioen, AOW, ww, wajong, zw en weet ik veel wat je allemaal nog meer hebt. Als je dat niet wilt, moet je emigreren

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:49

Waarom ik GEEN gekeurde cap draag/wil dragen.
(buiten ingescheurde oren en gebroken neusbeen (want ze blijven zogenaamd goed liggen :n ), de gebroken nekwervel.)

Ik heb de andere kant van de verheerlijkte medaille mee gemaakt, een gebroken nekwervel. Geloof me, word je echt niet blij van. Is inmiddels 5 jaar geleden en heb nog steeds last. Met de "ouderwetse" cap was mij dat op dat moment niet gebeurt. Is door mijn fysio bevestigd. Het gaat hierbij over de dikte van de caps tegenwoordig.

Ik ga niemand dwingen om geen cap op te zetten, is ieders eigen keus. Het schiet mij regelmatig in het verkeerde keelgat als mensen zich "gedwongen" voelen om mij (of andere caplose) te vertellen dat het voor mijn eigen "veiligheid" is om zo'n onding te dragen. Het is mijn hoofd, en nek, waar ik over beslis. Ik weet heel goed wat voor risico's ik neem en neem de gevolgen er van ook. Zo veilig is een cap niet, weet ik nu uit eigen ervaring.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:07

Ik vind wel dat iedereen die een foto op bokt plaatst van zichzelf, rijdend zonder cap, er rekening mee kan houden dat de jonkies hier het misschien naapen. Als er gewoon een verbod komt op het plaatsen van foto's zonder cap op zijn we van het hele gezeur af. Ook al rij je dan 99% van je tijd zonder cap, bij een topic als voorbeeldfunctie, waarvan ik vind dat ruiters die hebben, gewoon bescherming om je hersens.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:24

Ja Stef ik vind dat ieder zijn verantwoording met nemen. En vind het jammer dat het stopt als het mis gaat. Dan is het een ander zijn verantwoording blijkbaar. Maakt me niet uit of dat ruiters,motorrijders,skiërs of wat dan ook is. Een ongeluk zit in een klein hoekje en als je voorzichtig bent en voorzorgsmaatregel neemt vind ik het geen enkel probleem om mee te betalen maar zo niet heb ik er best wat moeite mee

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:27

Bigone, sorry, maar ik ben toch écht niet verantwoordelijk voor de kids van een ander. De opvoedkundige taak ligt imo bij de ouders, niet bij mij.