Waar ligt de grens van wat medisch genoemd mag worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 21:21

russel schreef:
en dat alleen maar a raison van E 10,00...

De eerste hit bij google op dierenreading levert dit op

Citaat:
Prijzen
Readings:

* Fotoreading via de mail 25,00.
* Live reading aan huis 27,50 euro. Een live reading zal ongeveer 30 tot 40 minuten duren.
* Spoedreading 32,50 euro. De reading wordt dan binnen 2 dagen uitgevoerd via de mail.

Fijn als een paard ziek is en je moet 2 dagen wachten! Ik kom ook prijzen tegen van 70 euro!

Nog een quootje uit de eerste hit van Google

Citaat:
* Ik kan met u meegaan voor een `aankoopsreading`. Als u bijvoorbeeld een paard op het oog heeft, maar u twijfelt over het karakter of de gezondheid van het dier, kan ik met u meegaan naar het paard.

Hit 3
Citaat:
Heeft hij nog genoeg energie om door te leven? Zo kan ik je bij euthanasievraagstukken helpen.

Tarief is dan
Citaat:
Reïncarnatietherapie: 95,00 € per sessie (2 uur)

shadowflower

Re: Waar ligt de grens van wat medisch genoemd mag worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 22:25

uiteindelijk kan je over de prijzen niet veel zeggen . Ieder die een dienst levert hoort daar voor betaald te krijgen. in mijn optiek. Bij de schilder die toevallig goed kan schilderen betaal je ook gewoon. Dat een deel van de bevolking het kwats vind is hun goed recht... maar dat er dan over de prijzen van deze diensten commentaar is ... Tuurlijk zijn sommige gewoon echt te duur ... maar soms zijn schilders ook te duur toch ! ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 22:31

Als ik toevallig geld teveel had zou ik het totaal niet erg vinden om een Monet in eetkamer te hebben. Of ik daar nou 10 of 100 miljoen voor moet neer leggen, voor een Monet zou ik het over hebben. Maar dan geef ik ook eerlijk toe dat ik absurd veel geld uit geef voor een stuk linnen. Ik verzin niet opeens dat het mij de aandelenkoers van morgen door fluistert, of mij behoed voor ziekte. Een stuk linnen it is.

Door readen en healen onder medisch te scharen zeg je dat dat stuk linnen naar je fluistert over waar je in moet beleggen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 22:44

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 22:59

Kijk heel mooi! Nogmaals een teken waarom dit een nuttige discussie is en zeker een reactie van het bokt team waardig!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 23:51

Voor het team, ook even lachen, het is echt on topic!

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 00:24

Citaat:
Reïncarnatietherapie:

Ha-ha....geweldig....ik kom niet meer bij......mijn avond kan niet meer stuk...dank je Esther.......zou dit woord ook in de dikke van daele staan?..LOL..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 11:06

95 Euro????? Ik denk dat ik maar een glazen bol ga aanschaffen...Man o man, een gerenomeerde dierenarts zijn consult kost nog minder dan een uurtje readen....

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 13:07

shadowflower schreef:
uiteindelijk kan je over de prijzen niet veel zeggen . Ieder die een dienst levert hoort daar voor betaald te krijgen. in mijn optiek. Bij de schilder die toevallig goed kan schilderen betaal je ook gewoon. Dat een deel van de bevolking het kwats vind is hun goed recht... maar dat er dan over de prijzen van deze diensten commentaar is ... Tuurlijk zijn sommige gewoon echt te duur ... maar soms zijn schilders ook te duur toch ! ...

Tja we leven in een vrije wereld... Het verschil is dat de schilder een controleerbare dienst levert, je kan gewoon zien of de kozijnen goed in de verf gezet zijn, gaan ze binnen 3 maanden bladderen, dan ga je neem ik aan ook even verhaal halen.

Bij readen wordt iets aangeboden dat niemand kan bewijzen. Ook dat geeft niets, maar zodra er diagnoses gesteld worden, of medische adviezen gegeven worden, kom je op het hellend vlak van mogelijk beschadigende en dieronvriendelijke adviezen.

En dan is het in mijn ogen, let wel: míjn ogen, ook ietwat absurd dat die emailreader hogere prijzen vraagt dan een veearts, die een controleerbare dienst verricht, en daarbij gebruik maakt van handelingen en behandelingen die hij onder gecontroleerde omstandigheden heeft aangeleerd en die op hun waarde getest zijn.

Hoeveel moderators op bokt doen trouwens wat aan readen/healen/homeopathie? :)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 13:09

randalinpony schreef:
Hoeveel moderators op bokt doen trouwens wat aan readen/healen/homeopathie? :)

Aardig wat vermoed ik zo, gezien de duur van het overleg.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 15:37

Nou denk ik toch dat reïncarnatie-therapie wel kan hoor.
[VN] Volbloed renpaarden danken snelheid aan de Shetland pony

Mooie link naar een stuk wat op de voorpagina stond , over het snelheidsgen van de volbloed dat ook bij of van de Shet komt.

James heeft een prachtige Engels volbloed, echt klasse bok, al veel gewonnen, maar het paard wordt toch wat arrogant, omdat James natuurlijk niet over een nacht ijs gaat, belt hij met de plaatselijke reïncarnatie-therapeut voor paarden. Helaas nu is zijn paard geheel van de kaart, hij blijkt de reïncarnatie te zijn van een Shetlander, terwijl zijn buurman uit een Arabische merrie is gereïncarneerd! Nu durft Sammy Jojo zijn box niet meer uit. Jan heeft nog geprobeerd of de energiebanen nog omgelegd konden worden, zodat Sammy Jojo zich niet meer hoeft te schamen. Maar in het wekelijks overleg met zijn vaste reader wil Sammy Jojo niet meer praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 20:01

EstherHegt schreef:
Nou denk ik toch dat reïncarnatie-therapie wel kan hoor.
[VN] Volbloed renpaarden danken snelheid aan de Shetland pony

Mooie link naar een stuk wat op de voorpagina stond , over het snelheidsgen van de volbloed dat ook bij of van de Shet komt.

James heeft een prachtige Engels volbloed, echt klasse bok, al veel gewonnen, maar het paard wordt toch wat arrogant, omdat James natuurlijk niet over een nacht ijs gaat, belt hij met de plaatselijke reïncarnatie-therapeut voor paarden. Helaas nu is zijn paard geheel van de kaart, hij blijkt de reïncarnatie te zijn van een Shetlander, terwijl zijn buurman uit een Arabische merrie is gereïncarneerd! Nu durft Sammy Jojo zijn box niet meer uit. Jan heeft nog geprobeerd of de energiebanen nog omgelegd konden worden, zodat Sammy Jojo zich niet meer hoeft te schamen. Maar in het wekelijks overleg met zijn vaste reader wil Sammy Jojo niet meer praten.

:D :D :D :D *\o/* *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 00:49

Er is al een aantal keren door jullie gevraagd of er al iets bekend is nav van het overleg, ik weet dat het al een tijdje duurt en ik ga jullie vragen nog even geduld te hebben. We zijn bezig met de afronding van het overleg, het eind is dus inzicht. :j

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:14

Ieder mens kan voor zich bepalen of die wel of niet naar een reader stapt. Ik denk dat mensen gewoon hun nuchtere verstand moeten gebruiken en hun gevoel moeten volgen. Overigens ben zelfs ik het er wel mee eens dat het niet onder medisch hoort en dat er maybe een verhaal/ waarschuwing bij hoort dat readers geen artsen zijn en dat mensen zoals 'zij die niet genoemt mag worden ' dat wel doen daar vraagtekens bij gezet moeten worden.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:19

Spijt me shadowflower maar mensen kunnen dat vaak niet bepalen. Zeker niet kinderen die even verteld wordt hoe en wat hun paard denkt, voelt en ervaart. Ze kunnen daardoor hun paard met hele andere ogen gaan bekijken en behandelen met alle gevolgen van dien.

Readers kunnen niet vertalen hoe een paard zich voelt. Het is gewoon grote-duim-zuigerij !

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:17

shadowflower schreef:
Ieder mens kan voor zich bepalen of die wel of niet naar een reader stapt. Ik denk dat mensen gewoon hun nuchtere verstand moeten gebruiken en hun gevoel moeten volgen. Overigens ben zelfs ik het er wel mee eens dat het niet onder medisch hoort en dat er maybe een verhaal/ waarschuwing bij hoort dat readers geen artsen zijn en dat mensen zoals 'zij die niet genoemt mag worden ' dat wel doen daar vraagtekens bij gezet moeten worden.

Zolang we het er over eens zijn dat het niet bij 'medisch' hoort.. Ik ben het zelf ook niet eens dat iedereen dat voor zichzelf 'kan' bepalen (uiteraard heeft iedereen wel dat recht), maar dat is eigenlijk een andere discussie die we ergens anders kunnen voeren.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:29

Ieder mens heeft gewoon het recht om voor zich te bepalen of hij ergens in wil geloven of niet, gelukkig maar.

Maar niet ieder mens heeft het recht om veterinaire diagnoses te stellen. Ook gelukkig maar.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:11

randalinpony schreef:
Ieder mens heeft gewoon het recht om voor zich te bepalen of hij ergens in wil geloven of niet, gelukkig maar.

Maar niet ieder mens heeft het recht om veterinaire diagnoses te stellen. Ook gelukkig maar.

Dat bedoel ik dus ook een beetje.Ben het dan ook geheel met je eens. Dat mensen dat niet zouden kunnen bepalen zoals andere zeggen vind ik eerlijk waar kwats. Ieder mens heeft een hoofd (ga ik wel vanuit :+ ) met daarin een grijze massa (ga ik ook van uit :') ) en er mag dus vanuit gegaan worden dat deze mensen kunnen nadenken.

Met die diagnoses stellen daar kan ik geen weer woord op geven en ben ik het gewoon volledig mee eens. :)

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:14

randalinpony schreef:

nog eens iets :P gaf jij vroeger ook les op de stal van anne en gert in kloetinge ? ik zat even te kijken in je profiel en k herkende je ineens (als ik t goed heb gezien ;) )

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 01:50

Anoniem schreef:
Er is al een aantal keren door jullie gevraagd of er al iets bekend is nav van het overleg, ik weet dat het al een tijdje duurt en ik ga jullie vragen nog even geduld te hebben. We zijn bezig met de afronding van het overleg, het eind is dus inzicht. :j

Ik begrijp dat het inzicht wat kan duren, maar is er al zicht op een antwoord? We zijn inmiddels al weer een paar dagen verder. Ik ben toch wel erg nieuwsgierig.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 15:32

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 00:47

Bedankt voor het geduld, het was een discussie die meerdere zaken omvatte en het heeft daarom best een tijd geduurd, maar hier is waar we op zijn uitgekomen.

Er zijn vragen gesteld over de opzet van het forum [MD] Medisch, of alternatieve behandelwijzen er wel op zijn plaats zijn en of de naam medisch de lading wel dekt.

De naam Medisch willen we handhaven, die is breder dan bijvoorbeeld ‘veterinair’ en dat is niet voor niets zo, de naam is gekozen met in het achterhoofd het doel van het forum: antwoorden op gezondheidsvragen over paarden. Op een topic over een gezondheidsprobleem kunnen heel verschillende antwoorden komen, het aanhalen van een alternatieve behandelwijze is daar een van.
Net als bij een reguliere behandelwijze, is het bespreken van de voors en tegens hiervan goed, dat stelt iedereen in de gelegenheid om kennis te nemen van de verschillende opvattingen er over. De aanleiding van het zoeken naar een alternatieve methode is een gezondheidsprobleem bij een paard. De plaats op bokt daarvoor is het forumdeel over gezondheidsproblemen, MD. We zien enkele voordelen aan het handhaven van deze opzet.

Er zijn om te beginnen te weinig topics over alternatieve behandelwijzen om er een apart subforum mee te vullen, maar de grootste reden om MD niet op te splitsen ligt in het doel van MD als forum en de manier waarop het gebruikt wordt door de bokkers, het is de plek waar mensen een topic plaatsen over gezondheidsproblemen bij paarden en vragen stellen over de manier waarop die te behandelen zijn. Je ziet in een topic soms adviezen voorbij komen van 'bel een veearts', tot 'ik heb goede ervaringen met dit-en-dat alternatieve middel' en van alles er tussenin. Juist het feit dat deze diversiteit aan antwoorden gegeven wordt in MD topics, maakt dat we van mening zijn dat dit de meest logische plaats is om het onderwerp alternatieve behandelwijzen onder te brengen.
Een strakke scheidingslijn tussen regulier en alternatief is daarnaast onmogelijk te handhaven, topics met een vraag over een bepaalde behandelmethode zou je nog wel op het ene of juist het andere subforum kunnen plaatsen, maar posts in topics kun je niet weghalen omdat er toevallig een andere stroming in aangehaald wordt en dat moeten we ook niet willen. In een ´alternatief´ topic een post met 'ik zou hier eerst mee naar een reguliere DA gaan' weghalen, dat willen we niet, omgekeerd mag in een ´regulier´ topic ook gepost worden dat iemand een bepaalde alternatieve weg gevolgd heeft bij een probleem. Het blijft aan de TS van een topic om zich op de hoogte te stellen van alle opties en risico´s en te bepalen wat hij of zij met de in een topic gegeven adviezen doet.

Daarnaast zou je bij opsplitsen de vraag houden wat je moet doen bij vragen van mensen die open staan voor zowel reguliere als alternatieve antwoorden. Die zouden, bij zo´n strikte scheiding, voor hetzelfde probleem dan haast 2 topics moeten openen, 1 op MD en 1 op alternatief, terwijl dubbeltopics niet de bedoeling zijn en ze op allebei de fora dezelfde diverse antwoorden zouden kunnen krijgen. Het op een apart forum plaatsen, sluit ‘andere’ reacties niet uit.

Dan werd er nog bezorgdheid geuit dat alternatieve topics een risico zouden kunnen zijn, omdat mensen in een advies mee kunnen gaan zonder eerst een reguliere arts te raadplegen. Het op 1 forum samenhouden van de verschillende werkwijzen, zien wij als positief in dit verband, alle reacties van voor- en tegenstanders van verschillende methodes staan zo bij elkaar in 1 topic en dit lijkt ons voor lezers die er nog neutraal in staan informatiever, dan een topic waarin alleen de voor- of tegenstanders aan het woord zijn.

Nog een uitleg over het verwijderen van berichten in topics, het streven is om dit zo min mogelijk te doen. Wanneer gebeurt het wel? MD is zoals gezegd bedoeld om vragen over gezondheidsproblemen van je paard te stellen en iedereen mag daar zijn advies in plaatsen, zowel reguliere als alternatieve behandelingen mogen worden aanbevolen, aan de TS van een topic om te kijken met welke adviezen iets gedaan wordt.
In een 'regulier' topic een homeopatisch middel aanraden mag dus, in een 'alternatief' topic een bezoek aan een reguliere DA aanraden, mag ook. Maar berichten moeten wel respectvol zijn naar elkaar. Als je iemand persoonlijk onderuit haalt in een post, is dat de reden dat die post verwijderd wordt, niet omdat je een andere mening over het onderwerp niet zou mogen uiten in een topic.
Het gaat dus om de manier waarop je het schrijft. Als jouw post een puike onderbouwing heeft, waar mensen echt iets van zouden kunnen opsteken, maar tegelijkertijd is hij doorspekt met krachttermen, of kleineert hij iemand anders, dan wordt hij verwijderd, omdat hij tegen de boktregels in gaat. Zonde van de mooie uitleg, die daarmee ook verdwijnt. Als jij je bij die eigen uitleg had gehouden, had iedereen met je post zijn voordeel kunnen doen.
Aan ieder voor zich dus om zijn berichten zo te schrijven, dat ze ook de anderen in een topic respecteren, of je het nu met ze eens bent of niet.
Met goede argumenten geven voor jouw mening, bereik je de meeste mensen, misschien zelfs je ‘tegenstander’ in een topic.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 00:55

En hoe dan om te gaan met methodes die gewoonweg verboden zijn?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 00:59

Dus en diagnose stellen kan blijven bestaan door middel van healing en reading? Notabene als een Centraal Topic onder medisch? De wet is daar toch wel vrij helder in. Een diagnose stellen is voorbehouden aan een gediplomeerd dierenarts.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 01:03

Heldere uitleg, er is duidelijk over nagedacht! De term medisch blijft dan echter wel misleidend, zou dan eigenlijk "gezondheidsproblemen" moeten zijn ( omdat medisch zowel op de aandoening als de behandeling kan slaan). Maar goed, de naam MD is hier zo ingeburgerd, dat ik me kan voorstellen dat je dat niet wilt veranderen.

In je hele argumentatie vind ik met name het punt dat er binnen 1 topic de grootste kans is dat er zowel voor als tegenstanders hun mening geven toch sterk ( daar "win" je me mee!)..

Maar ooeehhh ppffff tegelijkertijd vind ik het wél moeilijk hoor dat alternatief onder medisch blijft, als urine, kristallen bollen, klankschalen, magnetische fröbels en andere onzin serieus als tip worden gegeven ... ( en verbijsternd vaak nog navolging vinden ook..). pff dat moest eigenlijk tóch verboden worden :j