mensen die slecht NL schrijven..

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:17

Ik geef het dan ook gewoon eerlijk toe: ik typ snel, mijn klavier hapert en dan komt het regelmatig wel eens een keertje voor dat er een letter ontbreekt, dat er een paar letters door elkaar staan, dat ik eens een hoofdletter vergeet. Ik ga er ook niet specifiek alles steeds op nalezen en corrigeren.

Het is en blijft een forum, ik let wel op mijn taal maar ga ook weer niet op elk klein detail gaan letten. Als mensen me begrijpen en het is leesbaar, dan ben ik ook tevreden.
Ik vind het veel belangrijker om mijn leestekens te gebruiken, met regelmaat een nieuwe regel of paragraaf om het geheel leesbaar te houden. Heb een bloedhekel aan teksten in 1 blok, en vooral als er dan nog eens amper een leesteken in te bekennen is. Als ze schrijver dan ook nog eens van de hak op de tak springt, dan haak ik af. Dat leest echt niet prettig, punt uit.

Waar ik dan ook nog grijze haren van krijg, is bij simpele vervoegingen. Akkoord, d - t of dt, iedereen ligt er wel eens een keertje mee in de knoop, ik ook. Vooral omdat ik voor mijn werk niet vaak meer moet schrijven, het vervaagt toch altijd wel wat. Maar ik vindt heb ik intussen al zo ontzettend vaak voorbij zien komen, in elk type topic, dat ik me echt wel afvraag of ik het zelf wel goed doe.

Als ik moet mailen, brief typen of iets voor het werk ben ik wel ontzettend nauwkeurig op mijn schrijfwerk :)

Wilawander

Re: mensen die slecht NL schrijven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:32

Hier iemand die waarschijnlijk wel eens opvalt door taalfouten. En nee heb geen laag niveau maar door een ongeval en al 10 jaar in Duitsland wonen heeft er voor gezorgd dat ik de zinsopbouw niet goed meer kan neerzetten en vooral als ik me niet goed voel en zit dan juist uit te rusten op bokt bijvoorbeeld.

Voel me dus best aangesproken maar mensen misschien iets om bij stil te staan. Niet iedereen doet dit omdat diegene de taalfouten niet intresseert of uit gemakzucht.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 02:28

Wilawander schreef:
Hier iemand die waarschijnlijk wel eens opvalt door taalfouten. En nee heb geen laag niveau maar door een ongeval en al 10 jaar in Duitsland wonen heeft er voor gezorgd dat ik de zinsopbouw niet goed meer kan neerzetten en vooral als ik me niet goed voel en zit dan juist uit te rusten op bokt bijvoorbeeld.

Voel me dus best aangesproken maar mensen misschien iets om bij stil te staan. Niet iedereen doet dit omdat diegene de taalfouten niet intresseert of uit gemakzucht.

Jij typt de zinnen anders dan andere misschien zouden doen, maar dit is WEL leesbaar!!!
Het gaat hier niet om mensen die een keer een letter verkeerd typen, want dat doet IEDEREEN!!!

Waar het om gaat zijn hele post waarvan de zinnen door elkaar staan, of alles 1 zin is.
Mensen doen tegenwoordig veel minder moeite om goede zinnen te typen.
Ik krijg ook vaak e-mail via MP die gewoon bijna niet leesbaar zijn, en je weet niet wat mensen van je willen weten.
Meestal krijg ik het er wel uit door een nette e-mail terug te sturen, en een beetje te gokken.
Maar mensen denken soms niet na voordat ze iets plaatsen of sturen naar iemand.

En volgens mij heeft dat NIKS te maken met dyslectie (of hoe je het dan ook schrijven moet!!!)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 10:26

Sieltjuh schreef:
[LZP] Verleden tijd van ken is niet kon

Hier is onlangs nog een topic van geweest.

En kan hier geen centraal topic over komen, misschien???

Goed plan inderdaad, maar TS pakt hier een beetje alles samen vind ik.
Van 'hun'/'zij' naar 'me'/'mij' enzovoort.

En het is inderdaad niet nieuwschierig, maar nieuwsgierig .
Al kan ik mij daar nog iets bij voorstellen want bijna overal zie je 'nieuwschierig' .
Maar : http://www.onzetaal.nl/advies/nieuwsgierig.php

bionicsaroya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 18:33

vervelend indd

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 19:34

Snap echt niet waar iedereen zich druk om maakt? Zoals al eerder, Je weet nooit hoe het komt! en of het wel "luiheid'is. een taalfout is zo gemaakt. Ooit was ik heel goed in abn of tegenwoordig an, maar door een probleem met mn geheugen weet ik ook n hoop niet meer en maak ik zelf ook vaak fouten

Ik kijk het wel na voor ik verzend, En de 'domme'fouten zoals in snelheid een letter in een woord zodat het geen bestaand woord meer is verbeter ik, Maar eerlijk is eeerlijk, ik maak ook veel dt fouten tegenwoordig, Jammer dan! ik kan mij erover druk maken maar hee iedereen weet toch wat er bedoeld word?

Daarnaast zijn er ook nog mensen die zeer goed in wiskunde zijn en wat slechter in taal, en de mensen met een vorm van dyslexie die je in meer dan 1 vorm hebt, Ik denk dat er aardig wat mensen nu voorzichtig zijn met iets typen,

Kijk maakt iemand er een spelletje van en is het bewust(reltopic) merk je dat snel genoeg en dat is wat anders, Dat is gewoon hinderlijk, Maar iem afrekenen op wat foutjes terwijl het verder duidelijk is wat er bedoeld word Sorry hoor niemand is perfect!

Wat betreft alinea's ook daar denkt niet iedereen aan zeker niet bij een wat zwaarder onderwerp,Ik vindt dat je dan best op een normale manier iemand daarop kan attenderen, Maar vaak zegt 1 het normaal dan 1 wat feller en ja hoor gelijk een heleboel negatieve reacties..,Ik zou als ik de ts was dan ook denken ja hallo sorry maar laat maar oid..

nogmaals niemand is perfect en wij allen weten niet waarom een ts zoveel fouten heeft dus kunnen we er niet over oordelen, hooguit op normale toon op attenderen,of vragen waarom er zoveel fouten staan, Wellicht had de ts dat niet eens door.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:27

Taalfoutje kan voorkomen maar totaal onsamenhangende berichten zijn wel vervelend om te lezen. Verder heb ik wel het idee dat correct Nederland schrijven steeds slechter wordt onder de jeugd (tjee wat voel ik mij nu oud zeg, en dat terwijl ik ook pas een paar jaar van school af ben := )

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 13:49

Wat ik vervelend vind is dat mensen 'men' en 'me in plaat van mijn typen. Nu valt het me op dat het vooral Belgen zijn die dit doen, dus het zal daar misschien horen. Ik ben alleen wel elke keer in de war als ik zo'n tekst lees.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:56

'men' kan ook zijn 'mensen in het algemeen. Hangt er dus vanaf in welke context je het leest.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:57

@Shahazai; het verschil tussen 'dat men iets vindt' en 'dis me(n) paardjuhh' is wel groot he ;)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 15:59

Daarom zeg ik, het hangt van de context af

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 16:07

Wat ik bedoel is dat Talishe het duidelijk had over de tweede 'me' - ze zegt er immers bij 'in plaats van mijn'. :)

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 20:57

oh ik haat msn taal.

in huiskamer topics vindt ik het wel kunnen, maar in 'gewone' topics...
verschrikkelijk. ik erger me mateloos aan 'me paard'. die zie je zo vaak langs komen.

ik zelf maak ongelooflijk veel dt fouten. in de zin hierboven, is het nou met d of dt? dat is in mijn ogen niet zo erg. maar msn is echt verschrikkelijk.

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:03

Geen idee meer welk topic het nou was, maar TS in kwestie bleef maar 'ma' schrijven, en ik zat maar te wachten tot de clou kwam wat er nou met haar moeder was.
Die kwam dus niet, ze bedoelde 'maar' :')
Fouten maak ik ook, te over zelfs, maar het is hier vaak wel om te huilen.