Veranderingen op Eenmaal-Andermaal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:13

Ik vind het ook heel erg jammer :( ik besteed veel tijd op EA en verkoop en koop liever spullen op Bokt dan op Marktplaats..
Ik denk dat er heel veel mensen bedonderd gaan worden als het allemaal achter de schermen gaat plaatsvinden.. en ik denk dat er ook genoeg topicstarters zijn die vergeten de boel aan te passen of niet reageren op pb's. Nee.. ik vind het helemaal niks :n

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:16

EINDELIJK _/-\o_ _/-\o_

Hilli

Re: Veranderingen op Eenmaal-Andermaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:25

@Eddy_rocks: maar als een TS niet reageert, dan heeft hij/zij zichzelf toch alleen maar mee?

Wat wel telkens naar voren komt is dat de kwaliteit van een verkoper ook gemeten wordt aan de reacties die de TS geeft (snelheid, kwaliteit). Dat zou je met een waarderingssysteem kunnen ondervangen. Dan kun je dus bij de naam van de TS een aantal sterren zien, hoe meer hoe beter.

Alle veranderingen roepen weerstand op, maar probeer het nou niet té negatief te zien. Mooie testcase voor het nieuwe EA toch? Hoeven de teammies fouten die nu al naar voren komen niet meer te maken....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:40

Het eerste wat in me opkwam toen ik dit las was 'EA gaat een 2e MP worden'. En dat is dus niet positief bedoeld ;(
Ik begrijp dat Bokt niet meer het Bokje van vroeger is waar je betrekkelijk veilig zaken kon doen.
Als dit een voorbode is voor het nieuwe EA dan betreur ik dat ten zeerste.

Verder is het bekend dat er geen kritische geluiden op EA geduld worden, maar ik vraag me wel af of er nu iets gedaan gaat worden met dat mooie stuk wat ik ooit eens -op verzoek van de Mod's- geschreven heb om handelen op EA toch te voorzien van de nodige 'kennis'handvatten zodat kopers weten wát ze kopen c.q. weten waarop ze moeten letten.

Ik krijg het gevoel dat ik daar flink wat tijd voor de kat zijn jeweetwel in heb gestoken....

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:58

Karl66 schreef:
Netje, ik kan die gegevens niet meer inzien, maar er zijn heel veel reacties op die enquete binnengekomen, er staat me iets van bij dat het er iets van anderhalf duizend waren, maar dat kan een mod vast wel nakijken. En EA hoorde daar bij één van de meest genoemde zaken.

Niet modden op EA is ook geen optie. Dat daar strikt gemod wordt, was ook op verzoek van bokkers die zich ergerden aan alle herhalingen en oneliners. Bokt is nou eenmaal een groot forum en dat betekent dat er heel veel verschillende meningen zijn en dat niet alles naar iedereens tevredenheid gedaan kan worden. Het is begrijpelijk dat niet iedereen blij is met de wijzigingen, maar daar staat ook een hele grote groep tegenover, die er wel blij mee is. Anders waren ze namelijk niet met deze klachten over EA gekomen.

Daarom opperde ik de optie dat TS zelf de berichten kan verwijderen...zo kan iemand zelf bepalen wat zin en onzin is....en hoeven de modjes zich daar niet meer druk over te maken.

Scheelt in mijn ogen al ONTIEGELIJK veel werk.

En in mijn ogen is een geopend topic de zaak van de TS en niet die van de mod. Vind dus ook dat het aan de TS is om te beslissen wat er wel en niet verwijdert moet worden uit een topic.

Uiteraard dient het topic dan wel aan de regels te voldoen....ik doel dan ook echt alleen op de reacties die er geplaatst worden.

Ook zou het fijn zijn als TS OP kan blijven veranderen en zodoende aanpassingen kan doen, en een overzichtelijk biedlijst in de OP kan houden.
Scheelt al een hele hoop berichten.

Wat je dus straks is dat TS bij elk nieuw bod weer een nieuw overzicht moet plaatsen...Als je OP kan blijven aanpassen scheelt dat al 20 berichten, als je veel dingen aanbiedt uiteraard.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:01

RoosIris schreef:
Ook zou het fijn zijn als TS OP kan blijven veranderen en zodoende aanpassingen kan doen, en een overzichtelijk biedlijst in de OP kan houden.
Scheelt al een hele hoop berichten.
Dat zou een fijne optie zijn :j Als er dan informatie mist, kan dat gewoon bijgevoegd worden. Anders krijg je straks een lijst met berichten van de TS zelf waar over een klein stukje informatie staat...

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 23:10

De optie om de openingspost aan te passen hebben we inderdaad ook overwogen, maar daar kleeft een groot nadeel aan. Wanneer er onenigheid is over de staat van een product dan is juist die openingspost zo belangrijk. Stel dat iets verkocht wordt als zijnde in perfecte staat met daarbij een foto van een nieuw product en iemand koopt dat, en vervolgens wordt de omschrijving en de foto aangepast, dan wordt dat een erg lastig verhaal.
Ik kan wel aan Bart vragen of het technisch mogelijk is om de tweede post meerdere keren te wijzigen. Dan zou je een niet te wijzigen openingspost krijgen, en daarna een vervolgpost die telkens aangepast kan worden. Wat mij betreft is dat zeker een optie, maar ik moet wel checken of dit technisch haalbaar is.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:11

@DubbelDun: dat materiaal is opgenomen in het plan voor het nieuwe EA.
@RoosIris: De TS de OP ( :+) aan laten passen is iets dat we bekeken hebben, technisch kan dat maar dit gaat mis als er problemen ontstaan met de transactie, er is dan namelijk niet meer duidelijk wat er precies aangeboden werd. (te laat, zie oscar :D)

Verder: Het beperken van de mogelijkheid tot reageren is voor een groot deel geen positieve verandering, dat klopt. De aanpassing heeft voordelen, het lost ergernissen op van een aantal gebruikers maar de belangrijkste reden voor ons is dat het de ontzettend grote hoeveelheid werk die nu in Eenmaal Andermaal wordt gestopt vermindert. Ik zag een 'kunnen jullie het niet bij het oude houden en nog even doorbijten' voorbij komen, da's een optie maar dat is al een paar jaar wat gedaan is. Iedere keer was het nieuwe EA systeem er 'bijna' maar de rek is er op een gegeven moment gewoon uit.

Eenmaal Andermaal is een mooi onderdeel van Bokt maar het is ook een heel erg arbeidsintensief deel waar een flinke set regels geldt die door vrijwilligers in de gaten worden gehouden om alles zo eerlijk en overzichtelijk mogelijk te houden. Regels die voor een heel groot deel prima met automatisering op te lossen zijn maar dat zijn dingen die met het nieuwe EA geregeld gaan worden... Tot die tijd is een groot deel van het werk dat de mods op EA doen 'robot' werk en dat is niet het meest enerverende of bevredigende werk dat je je voor kunt stellen. Op een gegeven moment moeten we daar dus keuzes gaan maken en die keuzes zijn redelijk beperkt. Een van de mogelijkheden is het vragen van een bijdrage voor het gebruiken van EA, andere mogelijkheid is gratis houden en een van de meest arbeidsintensieve delen aanpassen. Hier is flink wat discussie en onderzoek aan vooraf gegaan en wij denken dat de effecten van deze verandering redelijk beperkt blijven.

Bieden wordt hier veel als argument aangedragen maar dat gaat nu al heel erg vaak via zowel het topic als via PB waardoor een volledig overzicht ontbreekt. Aanvulligen (zadelmaat ontbreekt b.v.) kan ook in de nieuwe vorm prima aangevuld worden aangezien de topicstarter kan blijven reageren. Of een adverteerder wel/niet betrouwbaar is dat volgt nog steeds voornamelijk uit zijn/haar Bokt geschiedenis en verder het contact dat je hebt via PB/email/telefoon. Een echt reputatiesysteem waarin je duidelijk kunt zien of deze persoon eerdere transacties heeft gehad en hoe deze zijn verlopen is iets dat zal moeten wachten op EA 2.0.

Overigens zijn we nog aan het kijken wat we precies gaan doen met de reactiemogelijkheid in het nieuwe systeem. Deze wijziging is iig zeker niet perse een voorbode voor 'wat gaat komen'. Dus nogmaals; we snappen dat deze aanpassing voor een hoop mensen een stap terug is, maar we hopen dat we de moderatorcapaciteit op andere plaatsen in kunnen zetten voor echte verbeteringen en we denken dat de gevolgen van deze stap redelijk beperkt blijven. Ook omdat het hoogstwaarschijnlijk een tijdelijk iets is.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:15

Oscar schreef:
De optie om de openingspost aan te passen hebben we inderdaad ook overwogen, maar daar kleeft een groot nadeel aan. Wanneer er onenigheid is over de staat van een product dan is juist die openingspost zo belangrijk. Stel dat iets verkocht wordt als zijnde in perfecte staat met daarbij een foto van een nieuw product en iemand koopt dat, en vervolgens wordt de omschrijving en de foto aangepast, dan wordt dat een erg lastig verhaal.
Ik kan wel aan Bart vragen of het technisch mogelijk is om de tweede post meerdere keren te wijzigen. Dan zou je een niet te wijzigen openingspost krijgen, en daarna een vervolgpost die telkens aangepast kan worden. Wat mij betreft is dat zeker een optie, maar ik moet wel checken of dit technisch haalbaar is.

Daar had ik inderdaad niet aan gedacht....daar heb je natuurlijk wel een punt...

Dacht het is wel handig.....als je info vergeten bent, en iemand vraagt erom dan kan je de OP aanpassen en de vraag om info weer verwijderen...

Dan zou er op een 1 of andere manier een kopie moeten zijn van het originele bericht o.i.d. die ergens wordt opgeslagen en terug gehaald kan worden door de mod's als er onenigheid ontstaat......
Maar dat is ook weer zo wat.

Dan inderdaad een 2e bericht die constant aangepast kan worden. Dan is het voor de bieders direct duidelijk en hoeven ze geen 20 berichten door om te kijken of er op het product dat ze willen hebben al geboden is en hoe vaak en hoeveel :)
Laatst bijgewerkt door RoosIris op 09-02-11 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:16

@bart: dank voor je bemoedigende woorden :)

Zou je overigens ook eens willen bijhouden wat de postitem-aantallen op EA nu doen en wat het straks blijkt te zijn...ook een indikatie of 'men' het tijdelijke nieuwe EA ziet zitten of niet.
Het kan toch niet zo zijn dat je nu een hoop 'klanten' voorgoed kwijtraakt door een tijdelijke impopulaire maatregel...

Overigens denk ik dat je in een wijzigbaar 2e bericht tegen net zulke problemen aan kunt lopen als je in een wijzigbaar eerste bericht wilt vermijden.
Niet doen dus... de TS leert maar volledig te zijn of ziet zich genoodzaakt veel aanvullingen te geven }>

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:21

RoosIris schreef:
Dan zou er op een 1 of andere manier een kopie moeten zijn van het originele bericht o.i.d. die ergens wordt opgeslagen en terug gehaald kan worden door de mod's als er onenigheid ontstaat......

Dat is iets dat EA 2.0 wel kan, daar kan je dus gewoon je advertentie aanpassen.

2e bericht wijzigen geeft idd hetzelfde probleem als het aanpassen van de openingspost. Statistieken houden wij natuurlijk in de gaten :j

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:24

BartVB schreef:
RoosIris schreef:

Dat is iets dat EA 2.0 wel kan, daar kan je dus gewoon je advertentie aanpassen.

2e bericht wijzigen geeft idd hetzelfde probleem als het aanpassen van de openingspost. Statistieken houden wij natuurlijk in de gaten :j

En waar is die EA 2.0 dan? Of is dat de opzet voor de nieuwe EA?

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:28

EA 2.0 is het systeem dat Eenmaal Andermaal gaat vervangen en waar al 100 jaar aan wordt gewerkt. Het idee is dat EA 2.0 dit jaar online komt, het is niet gebaseerd op de forumsoftware en is veel beter ingericht voor het afhandelen van advertenties. Krijgt een reputatiesysteem, makkelijker foto's e.d. plaatsen, meer categorieen, makkelijker zoeken, etc, etc, etc. Het is een soort van schaap met 5 poten maar dan blauw.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:29

@bart: is het heul anders als wat ik in een grijs verleden al eens heb mogen uitproberen (en met mij de toenmalige Mod's natuurlijk ook :D )

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:30

een reputatie systeem... oh boy.... Kan ook misbruikt worden he....

Anyway, de tussenoplossing vind ik ondanks de uitleg echt nog steeds waardeloos, maar goed, ik begrijp dat het nieuwe systeem ook zoiets zal worden waarin er dus enkel via mail of pb gereageert kan worden.
Zeker lastig voor de "kastopruiming" topics

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:30

@dubbeldun; het lijkt er niet eens een beetje op :+
@Stef; Da's niet helemaal wat ik gezegd heb :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:31

Nou ik ben benieuwd...
En verwacht minstens dat je Ebay jaloers gaat maken ;)

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:32

BartVB schreef:
EA 2.0 is het systeem dat Eenmaal Andermaal gaat vervangen en waar al 100 jaar aan wordt gewerkt. Het idee is dat EA 2.0 dit jaar online komt, het is niet gebaseerd op de forumsoftware en is veel beter ingericht voor het afhandelen van advertenties. Krijgt een reputatiesysteem, makkelijker foto's e.d. plaatsen, meer categorieen, makkelijker zoeken, etc, etc, etc. Het is een soort van schaap met 5 poten maar dan blauw.

Ah kijk dat eeuwig durende project :)

Dit jaar duur nog 10 maand dus dat scheelt weer :)

Maar waarom deze niet logische en bij voorbaat al gedoemde tussenoplossing?

Kan zijn dat ik al 10 keer over het antwoord heen gelezen heb hoor....heb ernstig slaapgebrek en weet van voren niet meer dat ik van achter nog leef...dus neem het mij niet te kwalijk als ik dezelfde vraag weer stel.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:50

stef schreef:
Karl66 schreef:
. Het is begrijpelijk dat niet iedereen blij is met de wijzigingen, maar daar staat ook een hele grote groep tegenover, die er wel blij mee is. Anders waren ze namelijk niet met deze klachten over EA gekomen.

Waar is die hele grote groep dan?
En ik heb persoonlijk in de enquete ook mijn klachten over EA toegelicht, maar ben ook niet happy met deze "oplossing".
Ik vind het dus nogal zwartwit om te zeggen: De mensen die klachten over EA hebben/hadden zijn nu tevreden gesteld

Over EA heb ik geen mening omdat ik er nooit aan deelneem. Dus geen idee of jullie bezwaren gegrond zijn. Wel weet ik dat normaal gedrag is dat alleen de bezwaar makers zich roeren en zich laten horen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:54

Nah, dat weet ik niet 'Slimmerik'. als ik iets een goede verandering vind dan zeg ik dat ook wel...

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 00:16

RoosIris schreef:
Maar waarom deze niet logische en bij voorbaat al gedoemde tussenoplossing?

BartVB schreef:
Verder: Het beperken van de mogelijkheid tot reageren is voor een groot deel geen positieve verandering, dat klopt. De aanpassing heeft voordelen, het lost ergernissen op van een aantal gebruikers maar de belangrijkste reden voor ons is dat het de ontzettend grote hoeveelheid werk die nu in Eenmaal Andermaal wordt gestopt vermindert. Ik zag een 'kunnen jullie het niet bij het oude houden en nog even doorbijten' voorbij komen, da's een optie maar dat is al een paar jaar wat gedaan is. Iedere keer was het nieuwe EA systeem er 'bijna' maar de rek is er op een gegeven moment gewoon uit.

:)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 00:25

KarinvdM schreef:
Nah, dat weet ik niet 'Slimmerik'. als ik iets een goede verandering vind dan zeg ik dat ook wel...

Ik denk dat Slimmerik wel een punt heeft. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat je niet toe zou willen geven als je iets wel goed vindt, want dat zou ik echt niet durven en willen beweren :)
Ik denk dat het mensen eigen is om punten eruit te pikken waarmee iemand het niet eens is. Ik doe dat zelf nl. ook regelmatig. De 'goede' dingen neem ik dan ter kennisgeving aan, maar iets waar ik het niet mee eens ben moet toch even gezegd worden. Blijkbaar zijn we allemaal maar mensen ;)

Er is al een hele tijd vraag naar het verwijderen van oudere topics op EA. In deze openingspost staat dat ook genoemd en ik denk dat heel veel Bokkers er mee gediend zijn. Toch zie je dat in het verloop van dit topic nauwelijks terugkomen, er zijn maar een handjevol Bokkers die er iets over schrijven. Da's helemaal niet erg en ook niet verwijtend bedoeld, ik constateer het alleen. Het bevestigt voor mijn gevoel wel dat het inderdaad zo is dat mensen zich vooral laten horen als ze het ergens niet mee eens zijn, en zich op de vlakte houden als ze het ergens wel mee eens zijn. Geeft niks, zo werkt het nu eenmaal :)

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 00:31

Daar heb je wel gelijk, want dat de oude topics worden verwijderd is in mijn ogen ook een voordeel.

Nog even over die 2e post, als je in de 1e post de 'advertentie' zet, en de 2e alleen mag gebruiken om biedingen neer te zetten en neer te zetten of dingen al verkocht zijn (bijv.).
Die maak je dan dat hij telkens weer opnieuw gewijzigd kan worden, maar heb je toch niet dat je problemen krijgt met verkopen (staat e.d van dingen).

Ook kijk ik erg uit naar een systeem dat je kan zien waar de TS woont (wat je ook bij MP hebt), zodat je meteen kan zien of het in de buurt is. Maar ik geloof dat dit ook al even speelt, misschien iets voor in de toekomst :)
Laatst bijgewerkt door shetties op 10-02-11 00:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 00:32

Bart: ik blijf het een slechte oplossing vinden en voor mij denk ik een reden om straks maar niet meer via Bokt te verkopen of mag je dan wel een advertentie openen met alle gegevens en de link naar diezelfde advertentie(s) op MP en zeggen: vragen per pb hier stellen, die beantwoord ik in het topic, maar bieden via MP? Dan kan iedereen tenminste de biedingen blijven zien :D Vind ik zelf nog wel een leuke oplossing. Mijn grootste bezwaar is nl. dat je als TS nu de hele dag je PB's in de gaten moet houden en de bedragen in het topic moet zetten; met niet al te veel vrije tijd vrees ik dat het - voor mij in ieder geval - niet te doen wordt...

Hoe zit het met de capaciteit van de PB-box en eventuele toevoeging van meer folders ??

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 00:34

Ik ben het volledig met bovenstaande post eens :j

Ik wilde dit ook zeggen, maar wist niet goed hoe ik het moest verwoorden.