Onderling respect en achterdochtigheid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:24

chevax schreef:
en ik vertel in reactie daarop dat ik, net zoals alle teamleden, er veel aan doe om Bokt toegankelijk en gezellig te houden.

Mag ik je een oprechte vraag stellen? Als jij rondkijkt op Bokt, en je bekijkt het alsof je bezoeker bent, vind je dit dan een forum dat uitstraalt toegankelijk en gezellig te zijn? Als je zomaar willekeurig rondklikt in een aantal topics, ben je dan trots op wat je leest, denk je dan: 'goh, wat hebben we toch ook eigenlijk een cool forum!'? Vind jij de discussies over het algemeen interessant en sportief? Ik ben daar heel benieuwd naar. Hoe zou jij, hoe zou het team, bokt omschrijven als je het met de ogen van een bezoeker bekijkt?

(En ik ben echt heel benieuwd hoe je dat ziet! Het is niet bedoeld als aanval, en ik zou het vooral heel interessant vinden om een oprechte mening te lezen, het gaat niet om het verdedigen waarom het zo is, maar puur: hoe ervaar jij het forum en hoe zou je het ervaren als je een bezoeker was?)

KiWiKo

Re: Onderling respect en achterdochtigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:37

ik persoonlijk denk dat dit een van de betere forums is...........

en imo bepaal je zelf hoe er op je gereageerd word......

dus ja, ik vind dit een heel toegankelijk forum, waar heel veel kennis zit en waar je heel veel kan lezen en leren. Niet altijd even aardig nee, dat klopt........ maar soms is het ook gewoon niet aardig..... aardig is niet altijd even doeltreffend :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:44

8nnemiek schreef:
Ik vraag me ook af en toe af waar het respect is gebleven :=

Dat PVV topic, pff, ik ben afgehaakt toen anti-Wilders mensen begonnen te gooien met termen als Hitler en NSB'ers :=
Vreselijk irritant als mensen maar iets roepen terwijl ze de partijprogramma's niet eens kennen.

Als iemand dat nu kan onderbouwen met argumenten, wat is daar dan mis mee? Dan kan jij er toch met tegenargumenten op in gaan?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:45

KiWiKo schreef:

Dat hangt ervanaf waar je het mee vergelijkt. Het is ontegenzeglijk een stuk beter dan de andere Nederlandstalige paardenfora. Het is imo ook een stuk aangenamer dan Fok. Maar als ik het vergelijk met een aantal andere fora die ik ken... nou nee. (Alleen zijn dat vaak engelstalige fora, en dat houdt in dat veel mensen aan de andere kant van de wereld wonen, en dat vind ik dan weer jammer, omdat je ze nooit eens kunt zien.)

En daar blijkt dat het prima mogelijk is om scherp te discussieren zonder alles uit te laten lopen in zwart-witstellingen of persoonlijke aanvallen. Dat je het ook over argumenten kunt hebben. Dat het mogelijk is om uit te dragen dat het niet acceptabel is om op pagina 20 binnen te vallen met 'ja ik had geen zin de rest te lezen maar ik vind het achterlijk'. Etc.

Dat mensen denken dat Bokt wel redelijk is, zegt vooral heel veel over hoe laag de lat eigenlijk ligt.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:46

Shadow0, ik voel me ook niet aangevallen door je vraag. Ik kan niet in mijn eentje vertellen hoe alle teamleden Bokt zouden omschrijven, dat is voor ieder persoonlijk. Ik kan je wel vertellen hoe ik Bokt zie. Bokt biedt paardenliefhebbers een plaats op internet waar over tal van zaken kan worden gesproken. Lopen discussies soms niet zoals je zou willen? Absoluut! Maar waar blijft de eigen verantwoordelijkheid van de gebruikers? Ik ben vaak ook benieuwd waarom mensen zo scherp tegen elkaar zijn. Maar wat dat betreft is Bokt een afspiegeling van de maatschappij. De maatschappij verhardt en dat zie je ook op internet terug. De moderators zijn er om de boel in goede banen te leiden, maar primair zijn het gebruikers zelf die verantwoordelijk zijn voor hun eigen posts. En nee, dat is geen makkelijke dooddoener. In mijn ogen vervult Bokt een grote functie onder paardenliefhebbers: enerzijds vraagbaak, anderszijds een plaats waar je je ervaringen kunt delen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:49

Bokt is ook geen slecht forum, anders was bokt net als fokt of welk ander forum dan ook vergaande glorie. Maar als de "oude" bokkers en "nieuwe" bokkers verandering ter nadelen waarnemen, zou men zowel bokt als bokkers daar wat mee en aan moeten ondernemen?
Jammer dat er geen reactie is op het geen ik schreef, maar daar zal wel overheen gelezen zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 18:49

Shadow0 schreef:
KiWiKo schreef:

Dat hangt ervanaf waar je het mee vergelijkt. Het is ontegenzeglijk een stuk beter dan de andere Nederlandstalige paardenfora. Het is imo ook een stuk aangenamer dan Fok. Maar als ik het vergelijk met een aantal andere fora die ik ken... nou nee. (Alleen zijn dat vaak engelstalige fora, en dat houdt in dat veel mensen aan de andere kant van de wereld wonen, en dat vind ik dan weer jammer, omdat je ze nooit eens kunt zien.)

En daar blijkt dat het prima mogelijk is om scherp te discussieren zonder alles uit te laten lopen in zwart-witstellingen of persoonlijke aanvallen. Dat je het ook over argumenten kunt hebben. Dat het mogelijk is om uit te dragen dat het niet acceptabel is om op pagina 20 binnen te vallen met 'ja ik had geen zin de rest te lezen maar ik vind het achterlijk'. Etc.

Dat mensen denken dat Bokt wel redelijk is, zegt vooral heel veel over hoe laag de lat eigenlijk ligt.

Misschien heeft het er iets mee te maken dat 99,9% hier vrouw is :D *meld zich nu niet meer :') *

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:08

chevax schreef:
Ik kan je wel vertellen hoe ik Bokt zie.

En toch doe je dat niet. Je beschrijft niet hoe je bokt zou ervaren. Want ik geloof echt niet dat een bezoeker denkt 'goh, afspiegeling van de maatschappij'. Dat is gewoon niet een gedachte die werkelijk bestaande personen zomaar krijgen als eerste indruk.

Zoals je opmerking over 'eigen verantwoordelijkheid', of over de functie van Bokt - dat heeft niets met de ervaring te maken die een bezoeker heeft, maar is een invulling vanuit je positie. Dat is dus wat me niet zo interesseert.

En mijn vraag staat nog steeds. Als jij rondleest op Bokt, denk je dan regelmatig vol trots: wat cool dat wij zoiets moois hebben opgebouwd?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:10

Shadow0 schreef:
En mijn vraag staat nog steeds. Als jij rondleest op Bokt, denk je dan regelmatig vol trots: wat cool dat wij zoiets moois hebben opgebouwd?

Als vluchtelige bezoeker/nieuweling zou ik dat wel denken, denk ik. Maar als je wat langer rondloopt ontdek je toch een hoop waar ik niet zo blij van word :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:21

Dat heb je altijd.

Niets is volmaakt mooi. Wat niet wil zeggen dat dat niet verbeterd kan worden, maar daar zijn de gebruikers zelf bij. Goed discussieren is een kunst apart. En als je echt goed wilt discussieren, lijkt me dat je ook een mening moet kunnen uiten die tegen de publieke opinie ingaat, of kritische vragen stellen als je twijfelt aan dingen...... heel vaak kan dat niet, dan word je als gebruiker imo monddood gemaakt. En dat is razend jammer, want de sfeer gaat kapot, en dan krijg je dit soort topics.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:25

Yamcha schreef:
En dat is razend jammer, want de sfeer gaat kapot, en dan krijg je dit soort topics.

Ik vind dit topic nog niet zo verkeerd. Er zijn wel jammerderdere (*bb*) topics...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:26

Jup, maar denk dat het onmogelijk is om van mensen goede discussie vaardigheden te vragen. Da's immers een kunst apart zoals je zelf al zegt. Maar ik vind wel dat je van mods mag vragen dat ze meer sturen in kritische topics. Want nu vraag ik bvb om verdieping/onderbouwing en krijg je gezeur van "waarom moet alleen de PVV-stemmer zich verantwoorden?".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:29

Katja schreef:
Adil18 schreef:
Het valt me niet alleen bij mij op, maar ook bij andere gebruikers, sommige kunnen alles roepen en komen er ongestraft mee weg, en andere....Tja, het blijft mensenwerk en Moddies zijn ook maar mensen, maar de objectiviteit van de Moddies laat imo vaak te wensen over....
Als je twijfelt aan de objectiviteit van een mod dan kun je altijd contact opnemen met een hoofdmod hierover of als het een hoofdmod betreft met Eline.
Klachten worden altijd serieus bekeken en mijn ervaring is dat het vaak een stukje communicatie is die niet lekker verloopt waardoor gebruikers dingen soms anders opvatten dan de mods ze bedoeld hebben. Of dat een mod iets dusdanig ongelukkig verwoord heeft dat het gewoon wel verkeerd opgevat moet worden. Soms zijn dingen voor jezelf zo logisch dat je ze onlogisch op papier zet.

net alsof je als gebruiker het gevoel hebt dat je serieus genomen wordt door het MODteam als je de objectiviteit van een MOD in twijfel trekt... :') Helemaal als het om een mod gaat die het telkens net een beetje doorschemert maar telkens niets concreets doet zegmaar..... :')

Niet dat ik er verder zelf hele negatieve ervaringen mee heb hoor... Maargoed! m'n punt is vast duidelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:33

Shadow0 schreef:
Yamcha schreef:
En dat is razend jammer, want de sfeer gaat kapot, en dan krijg je dit soort topics.

Ik vind dit topic nog niet zo verkeerd. Er zijn wel jammerderdere (*bb*) topics...

Verkeerd geformuleerd ;) Ik bedoel dat je dan discussies krijgt over respectvol met elkaar omgaan.

De sfeer gaat stuk in bv topics als van Nickyu.
Heino schreef:
Jup, maar denk dat het onmogelijk is om van mensen goede discussie vaardigheden te vragen. Da's immers een kunst apart zoals je zelf al zegt. Maar ik vind wel dat je van mods mag vragen dat ze meer sturen in kritische topics. Want nu vraag ik bvb om verdieping/onderbouwing en krijg je gezeur van "waarom moet alleen de PVV-stemmer zich verantwoorden?".

Ja, dat is dan weer jammer, dat mensen in de slachtofferrol kruipen als ze tegenargumenten moeten geven....... ik heb me nog weleens laten verleiden om op zulke vragen antwoord te geven, dat doe ik niet meer. Verspilling van energie en tijd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:36

ach mensen moeten eens ophouden met huilenbalken..........

Als ik een OW krijg, dan heb ik hem ook verdient..... punt! If you cant do the time dont do the crime, en je weet vaak zelf echt wel of het op het randje of er net overheen is.........

Ik heb slechts een keer bezwaar aangetekend en dat is bij mijn laatste ow omdat ik die gewoon niet terecht vond......... maar alle andere ow's zijn niet meer dan terecht geweest......

Ik zie het ook niet als iets persoonlijks, ik zie het puur "bedrijfsmatig"

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:38

Hoezo doet een modteam er wat aan? Als er hier op bokt zomaar een arts met naam en toenaam beschuldigd wordt voor iets wat de beste man niet heeft gedaan. En ik maak het modteam daarop attent, dan staat de naam er een 2 dagen later nog steeds....

Dat mensen dan een TS gaan zitten verdedigen, is nog tot daar aan toe. Maar via pb dan tot de dood worden gewenst? Dat is het niveau waar we hier over praten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:39

Shadow0 schreef:
Menino schreef:
't gaat dan wel om een traumatische gebeurtenis waar je je automatisch al van distancieert, als mensen dan ook gaan twijfelen aan je verhaal wordt dat alleen maar versterkt en is de kans dat iemand de goede stappen onderneemt alleen maar kleiner.

Dat weet ik dus niet. Als ik Bokt zo lees wordt er heel makkelijk van alles geaccepteerd... je kunt eindeloos slachtoffer zijn, en veel mensen leven eindeloos met je mee. Ze steunen je in Slecht Idee 500, ze zijn altijd bereid om te benadrukken dat je er niets aan kunt doen... en volgens mij wordt niemand daar beter van.

Bovendien bevestigen de mensen die zulke verhalen schrijven hun eigen visie op de situatie - een visie waar ze meestal slachtoffer en underdog zijn. Zelden zie je iemand oprecht uitpluizen wat er nou mis gaat. (En ik zou dat op Bokt ook niet aanraden, want je wordt erop gepakt! Bokt neemt het op, vergroot het uit en kaatst het terug, je begint met 'ik ben wat verlegen' en op pagina 20 ben je iemand met een sociale fobie, je vergeet af en toe een maaltijd en na 100 reacties ben je een anorexia-patient op de rand van de afgrond, en dit zijn helaas GEEN overdreven voorbeelden - al heb ik geen zin om de concrete details van die topics hier aan te halen.)

Bokt is ster in het creeren en vergroten van drama, en volgens mij is dat alleen maar heel ongezond voor mensen.

Je kunt overigens best basisadviezen geven EN je twijfels uiten.

Ja maar het 2e wat je omschrijft is een hele andere situatie dan zeggen ' Ik denk dat je geen gelijk hebt, want dit en dit en dit' ....
Want het 2e is ook niet wenselijk, maar wel wat anders dan het gewoon voor je houden wanneer je twijfelt...

Als iemand een keer een maaltijd overslaat hoef je niet meteen te zeggen dat diegene anorexia heeft, maar da's wat anders dan ' ik geloof niet dat je af en toe je maaltijd overslaat :( '

Als iemand anorexia heeft, en dat is gediagnostiseerd, en dus een feit. Dan hoef je imo ook niet te zeggen ' ik geloof niet dat je anorexia hebt :( ' Maar je moet idd dan ook niet reageren in de zin van ' OMG :oo weet je dat de kans dat je doodgaat nu heel groot is :oo !!!!! En weet je dat anorexia vaak het gevolg is van allerlei stoornissen, er is vast nog veeeeeel meer aan de hand :oo! ' 't is allebei niet echt gewenst imo...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:41

Zammie schreef:
Hoezo doet een modteam er wat aan? Als er hier op bokt zomaar een arts met naam en toenaam beschuldigd wordt voor iets wat de beste man niet heeft gedaan. En ik maak het modteam daarop attent, dan staat de naam er een 2 dagen later nog steeds....

Dat mensen dan een TS gaan zitten verdedigen, is nog tot daar aan toe. Maar via pb dan tot de dood worden gewenst? Dat is het niveau waar we hier over praten...

Dit gaat gewoon te ver een kritische blik alle kanten op mag imo gewoon, zeker als het beschuldigingen betreft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:48

Maar is dat niet iets in de mens? Dat we af en toe gewoon even ons gal willen spuien? Als je eens wist hoe vaak ik in mijn HK topics even flink zeur over mijn vent of mijn moeder... :=

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:49

Menino schreef:
Als iemand anorexia heeft, en dat is gediagnostiseerd, en dus een feit. Dan hoef je imo ook niet te zeggen ' ik geloof niet dat je anorexia hebt :( '

Lastig, lastig. In die situatie had er volgens mij minder gezegd moeten worden 'ik geloof niet dat je anorexia hebt' en meer 'ik vind de manier van diagnosestellen niet zo zorgvuldig overkomen' - dat laatste was namelijk zeker te verantwoorden. Dat is niet per se twijfel aan het verhaal van de ts, maar wel reele twijfel over iets wat in dat verhaal werd geschreven... En die twijfels, daar kan op zich ook wat nuttig mee gedaan worden. Dat was ook typisch zo'n situatie waar de discussie ook heel anders had kunnen lopen. De kritiek werd heel snel persoonlijk getrokken, en gegeven. Dat is een moment dat je een discussie echt kunt sturen als je de lezers kunt helpen in te zien dat zulke twijfels GEEN persoonlijke aanval hoeven te zijn, maar wel nuttige informatie kunnen geven waar de TS misschien wat aan heeft.

(En ik spring hier even op een redelijk concreet voorbeeld in, maar je mag wat mij betreft 'anorexia' vervangen door elke willekeurige diagnose waar vergelijkbare discussies over is geweest - dit voorbeeld is vers maar de algemene situatie dat iemand schrijft een bepaalde diagnose gekregen te hebben van de arts de niet helemaal lijkt te kloppen, dat komt vaker voor.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:49

Rock schreef:
Maar is dat niet iets in de mens? Dat we af en toe gewoon even ons gal willen spuien? Als je eens wist hoe vaak ik in mijn HK topics even flink zeur over mijn vent of mijn moeder... :=

Vind dit heel wat anders dan wanneer je een topic op BEH opent om je hoefsmid even helemaal de grond in te boren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:52

Asyaa schreef:
Rock schreef:

Vind dit heel wat anders dan wanneer je een topic op BEH opent om je hoefsmid even helemaal de grond in te boren.

Ja, maar dat is ook weer wat anders dan wat bovengenoemde bokker heeft gedaan :)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:53

Asyaa dat is precies wat ik bedoel.
Waarom mensen te grabbel gooien op inet en niet er zelf naartoe stappen en zeggen hoe je erover denkt.
Dit is makkelijker omdat je anoniem bent en je mensen de grond in kunt boren
Ook kinderen die over ouders klaag-topics openen, zou wel eens de ouders willen zien als ze lezen hoe er over ze geschreven wordt..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:55

Echwel schreef:
Asyaa dat is precies wat ik bedoel.
Waarom mensen te grabbel gooien op inet en niet er zelf naartoe stappen en zeggen hoe je erover denkt.
Dit is makkelijker omdat je anoniem bent en je mensen de grond in kunt boren
Ook kinderen die over ouders klaag-topics openen, zou wel eens de ouders willen zien als ze lezen hoe er over ze geschreven wordt..

mijn kind heeft de pest dat haar moeder ook op bokt zit.............. ennuh Sanne!! ik raad je ernstig aan om je gal of bij mij te spugen of in te slikken :D :D :D
ga niet lief zijn!! ;)
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 15-06-10 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 19:56

Kiwiko je bent het toch wel met mij eens dat je dingen binnen 4 muren hoort te houden dat je die niet op inet zet.
Ik ga altijd twijfelen bij dat soort topics en als het echt erg is ga ik er tegenin..
Trouwens vandaag ook weer in een bepaald topic :D ;)