kritiek/ commentaar = afgunst/ jaloezie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: kritiek/ commentaar = afgunst/ jaloezie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:46

Het is niet omdat men het zelf niet kan dat men het niet kan uitleggen of niet kan zien wat er mis gaat. ;)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:53

Dat denk ik dus wel. Paardensport is niets iets wat je uit een boekje leert (vind ik) maar wat je ervaren moet hebben.
Als een bv 12 jarige reageerd die zelf nog een b proefje rijd en die gaat vertellen dat de aanleuning beter moet door zo en zo te doen dan neem ik dat niet serieus.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:56

kohtje schreef:
Als een bv 12 jarige reageerd die zelf nog een b proefje rijd en die gaat vertellen dat de aanleuning beter moet door zo en zo te doen dan neem ik dat niet serieus.

En dat vind ik dus raar. Omdat die 12jarige B ruiter misschien niet de kansen heeft om zelf hogerop te komen, maar wel heel veel naar anderen kijkt en daar veel van leert. Ik vind het eerlijk gezegd nogal arrogant om niets van een 12jarige B ruiter aan te nemen. Die kids hebben soms meer ruitergevoel dan een oudere ruiter op hoger niveau.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:58

Maar veel ervaring heb je niet als je 12 jaar bent (op een enkele uitzondering na)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 16:00

kohtje schreef:
Maar veel ervaring heb je niet als je 12 jaar bent (op een enkele uitzondering na)

Dat bedoel ik. Waarom zou je iemand geen kans geven en zijn/haar feedback serieus nemen?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 16:02

Ik ben nog nooit een kind tegen gekomen die iemand die z of hoger rijd zinnig advies kan geven. Voor paardrijden heb je in mijn ogen rijervaring nodig en niet alleen rondhobbelen op bv een manege.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 16:03

kohtje schreef:
Dat denk ik dus wel. Paardensport is niets iets wat je uit een boekje leert (vind ik) maar wat je ervaren moet hebben.

Mijn lesgeefster heeft nog nooit op een paard gezeten bij mijn weten en die doet het anders prima. :+
en toen Mieke Mommen 15 was wist ze al meer over dressuur rijden dan een hoop bokkers bij elkaar hier. :+

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 16:05

kohtje schreef:
FaberSmid schreef:
Dus, is dat verboden? Mogen die allen verafgod worden? Mag men geen bemerkingen over professionals geven?

Nee verafgoden niet maar ze rijden niet slecht. En ja iemand die nog geen eens een B proef kan rijden vind ik niet geloofwaardig kwa commentaar.

Excuses maar een gp ruiter kan wel degelijk slecht rijden en een beginner of amateur goed rijden. Het gaat om de wijze van rijden met de gradatie paardvriendelijkheid, ruiterlijkheid en uitvoering bijvoorbeeld. En niet dat de show belangrijker is dan de uitvoering.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 16:42

kohtje schreef:
Ik ben nog nooit een kind tegen gekomen die iemand die z of hoger rijd zinnig advies kan geven. Voor paardrijden heb je in mijn ogen rijervaring nodig en niet alleen rondhobbelen op bv een manege.

Misschien omdat je ze geen kans geeft en er niet voor openstaat?
Ik ga verder mee met Fabersmid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 16:57

Goed rijden is paardvriendelijk rijden, daar zit wat in. Maar alles in harmonie, zachte hand, stabiele onstpannen zit, nette rustige hulpen, dat zul je niet bij een beginner aantreffen.....want dat goed krijgen, kost al jaren werken aan je zelf.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:00

Die ben ik wel tegen gekomen, bijvoorbeeld jeugdige die volwassen terecht wijzen paarden niet te voeren, te vegen, cap en rijkleding verplicht en rijbaanregels in acht nemen. Maar ook theoretisch en praktisch de zogenaamde z niveau ruiters de les geven.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 17:08

russel daar ben ik het niet mee eens.

hoeveel meisjes van een jaar of 12 rijden al zo'n 5 a 6 jaar paard, tuurlijk zijn die begonnen in een manege maar hoeveel daarvan hebben geen verzorgpaard.
Dat mensen geen wedstrijd niveau hebben wil niet zeggen dat ze de oefeningen niet beheersen of er niks van snappen.
vind jou reactie daarop dan ook vrij kort door de bocht.

vergeet daarmee niet dat heel veel jonge meisjes erg veel met de basis bezig zijn en daar dus wel redelijk wat van weten en hoeveel Z ruiters zijn de simpele basis dingetjes niet vergeten? ik wil ze de kost niet geven in ieder geval.

iedereen kan nuttige tips geven jong of oud, ervaren of minder ervaren het is maar net of je er naar luisterd en er voor open staat een 12 jarig meisje kan soms ook goede tips geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:11

Als je wedstrijdniveau hebt, is je rijkwaliteit al beoordeeld. Als je op een manege rijdt, kan je wel leuk rijden, maar dat is niet het rijden wat onder goed rijden verstaan wordt.

Niks kort door de bocht. Kom zoveel mensen tegen die menen dat ze goed kunnen rijden...maar dan is het bedroevend wat ik dan te zien krijg.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-10 17:14

ik krijg zoveel mensen die een behoorlijk wedstrijd niveau hebben voor de "amateurs" en die menen goed te rijden en bakken er niks van.

het verhaal heeft 2 kanten.

nogmaals ik wil ze de koste niet geven die nog nooit op wedstrijd zijn geweest en die verd*mde goed kunnen rijden, ondanks dat ze niet geklasseerd zijn.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 17:28

russel schreef:
Goed rijden is paardvriendelijk rijden, daar zit wat in. Maar alles in harmonie, zachte hand, stabiele onstpannen zit, nette rustige hulpen, dat zul je niet bij een beginner aantreffen.....want dat goed krijgen, kost al jaren werken aan je zelf.

Misschien tref je het niet snel aan, maar betekent dat ook meteen dat iemand die dat zelf nog niet voor elkaar heeft geen feedback op een ander kan geven??

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:13

Heino schreef:
russel schreef:

Misschien tref je het niet snel aan, maar betekent dat ook meteen dat iemand die dat zelf nog niet voor elkaar heeft geen feedback op een ander kan geven??

Ben ik met je eens. Er zijn ook zat voetbaltrainers die zelf niet kunnen voetballen, maar die het spelletje wel goed zien.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 18:19

Maargoed, iemand afdoen als "onkundig" vanwege de leeftijd of ervaring is natuurlijk altijd veel makkelijker dan erkennen dat er nog wat te verbeteren valt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:01

FaberSmid schreef:
Excuses maar een gp ruiter kan wel degelijk slecht rijden en een beginner of amateur goed rijden. Het gaat om de wijze van rijden met de gradatie paardvriendelijkheid, ruiterlijkheid en uitvoering bijvoorbeeld. En niet dat de show belangrijker is dan de uitvoering.

+:)+ Wauw, eindelijk iemand die het snapt...

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:39

Heino schreef:
Pashon, ik heb ook gereageerd op dat Vosje topic van Maaike (maar kan mijn reactie niet meer vinden :?) waarin ik zei dat ik vond dat hij wat krap in de hals liep en dat ik hem liever uitgeschoven zag, iets in die richting. Kreeg ik de wedervraag waaraan ik dat dan zag. Antwoordde dat hij spieren in zijn hals aanspande die hij niet aan hoort te spannen. En toen had ík het gedaan. Want ze leste bij die en die bla bla dus die zouden het vast beter weten. Prima, mijn excuses dat ik geen geweldig uitlegwonder ben maar respect was daar ook ver te zoeken.

Maar denk zelf dat dat ook kan komen doordat je dus niet weet
hoe iemand iets precies bedoelt, je mist nuances van intonatie en dergelijke. Maar dat soort reacties beletten mij wel om met iemand mee te denken ja.

FaberSmid, ik vind het top hoe je omgaat met feedback en zie je dat extra aandacht aan je schrijfstijl besteed, top!

Als toevoeging op de "wanneer mag je feedback geven?" discussie: ik vind het ook erg irritant wanneer er leeftijden, beroepen etc. bijgehaald gaan worden. Je zou bijna je profiel volledig leeg laten om dat soort dingen te voorkomen.

euh ik weet niet wat je hier allemaal neer zet maar volgens mij was je niet helemaal wakker ofzo. je hebt namelijk helemaal niet gereageerd in mijn topic ;)
dus wat je daaronder zegt is ook helemaal niks van waar. hier heb ik idd geen respect voor, jeetje. ga dan even goed opzoek naar je reactie in mijn topic. want die is er helemaal niet ;)
zoals ik al eerder zei, heb ik enkel gezegt dat ik goede begeleiding kreeg, en niet mensen de mond gesnoerd, en al helemaal jou niet! over dat mijn trainers het wel beter zouden weten.

leuk zo'n topic als dit, maar volgens mij gaat 't hier al fout!! :roll: :n

@ pashon, stuur je pb terug :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:56

Maaike, volgens mij is de bedoeling van die topic alleen maar positief naar jou toe.
Ik begrijp dat je vertrouwen in bokt (als ik het zo mag noemen) een deuk heeft opgelopen door dat topic, en dat is echt niet onterecht en ligt niet aan jou! Absoluut niet...

Niet alle reacties in jouw topic waren kwaad, hoewel ik (uit ervaring in een ander subforum) wel kan begrijpen dat het gevoel er wel is, dat iedereen zich tegen je keert en dat je het allemaal zelf doet. Dat is niet zo, maar het voelt wel zo.

Zoals ik dit topic lees, is het echt wel in jouw voordeel... Veel reacties in jouw topic duiden écht op jaloezie. Je weet zelf hoe het in de paardenwereld werkt, alles hard afzeiken, maar als ze de ogen dicht doen..... Je begrijpt vast wat ik bedoel ;)
Maar daarnaast werd er ook gepraat over de korte reacties. Een reactie als 'je trekt je paard op de kop' is sowieso al niet een reactie volgens de boktregels.

Maar lieve Maaike, trek je dit topic nu niet ook teveel aan.. Want echt, de bedoeling van het topic is goed. En het gaat niet alleen om de reacties in jouw topic! Want er zijn meer van dit soort topics gaande hoor. Het is bokt, helaas...

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 19:59

janine ik weet 't :)
maar vind de reactie van heino beetje jammer.
ook vind i het jammer dat op veel subfora, want weet nog meer topics waar ze roepen dat ik arrogant ben enzo :? tsja als men me leert kennen zullen ze vast een andere mening hebben :') maargoed haha.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:02

Veel mensen die ergens goed in zijn (gebeurt écht in elke sport!!!) worden als arrogant gezien... Waarom? Waarschijnlijk omdat mensen zichzelf gewoon minder voelen, terwijl die persoon iedereen als zijn/haar gelijke ziet. Het ligt vaak gewoon aan de personen die het roepen, niet aan de persoon waarover wordt geroepen.
Ik word ook arrogant genoemd, nou, ik ben niet echt arrogant hoor... :=

Ik denk dat Heino wellicht in de war is met een ander topic hoor... Het zal alleen, gezien jouw topic, best banketstaaf overkomen. En dat kan ik helemaal begrijpen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:05

Janine1990 schreef:
Ik denk dat Heino wellicht in de war is met een ander topic hoor... Het zal alleen, gezien jouw topic, best banketstaaf overkomen. En dat kan ik helemaal begrijpen.

Nee, ik weet heel zeker dat ik daar gepost heb... Ik heb destijds opmerkingen geplaatst over dat ik hem te strak in zijn nek vond, en dat ik dat zag aan de verkeerde spieren die hij daar aanspant. En daar werd Maaike pissig om... Maar geloof dat er twee topics met dezelfde foto's waren toen, toch?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:07

ikkeweer schreef:
FaberSmid schreef:

+:)+ Wauw, eindelijk iemand die het snapt...

Heb ik toch wat geleerd al die jaren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 20:09

Ik heb geen idee, ik weet maar van één topic.
Maar ik kan me voorstellen dat het erg frustrerend is voor Maaike om te horen, terwijl ze weet dat het momentopnames zijn. Ik heb foto's in haar profiel gezien, wat er super uit ziet...
Ik kan me voorstellen dat wanneer ik dergelijke foto's zou plaatsen en mijn paard er eentje is die heel makkelijk oprolt voor het beeld terwijl het gevoel voor mij als ruiter goed is, ik erg gefrustreerd zou raken wanneer dit telkens opnieuw wordt gezegd, terwijl ik het al heb geprobeerd uit te leggen.

Ik wil geen partij kiezen, maar Heino, waarschijnlijk toen jij jong was, schreef je ook wel eens dingen die niet overkwamen zoals de bedoeling was. Dat kan Maaike ook overkomen.