Aangifte doen om wat een andere bokker zegt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zack

Re: Aangifte doen om wat een andere bokker zegt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:53

@Marieke
Moet meteen denken aan geert wilders... door je eerste zin.

Jou vergelijking vind ik trouwens wel een beetje raar..
Iemand die in jou ogen verkeerd met haar/zijn paard omgaan is iets heel anders dan moord en vrouwenhandel.
Een onschuldig persoon? geloof je dat serieus nou echt?
Iemand dood wensen omdat die in jou ogen niet goed met haar/zijn paard omgaat is absurd.. en dat weet je zelf wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:06

Zack, Joran is niet veroordeeld en dus onschuldig.

Het geeft bij mij het gevoel of jij de regels bepaald over wie je wel en wie je niet dood mag wensen.

dus Joran mag je wel dood wensen ,maar een bokker die je niet aanstaat niet ?

Dat is meten met twee maten.
En daarom vind ik dat je niemand dood kunt wensen.
Tenzij iemand veroordeeld is en je voor de doodstraf bent. Dat mag, maar dat is naar mijn mening heel iets anders

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:09

Zack schreef:
Jou vergelijking vind ik trouwens wel een beetje raar..
Iemand die in jou ogen verkeerd met haar/zijn paard omgaan is iets heel anders dan moord en vrouwenhandel.

Vind dat ook totaal geen vergelijking, beetje zwak argument.. Joran vd Sloot is immers al jaren lang in het nieuws en je moet toch wel heel erg je ogen gesloten hebben om te kunnen concluderen dat dit nog wel eens voor heel veel frustratie heeft gezorgd onder de bevolking.

odetteke schreef:
Het rechtssysteem werkt wel zoals ik denk, anders had hij vastgezeten ;)

Welke studie volg jij (Omdat je uitspraak doet overkomen of je iets van juriste bent ofzo)
gezien het jarenlange proces van dit persoon.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:10

Meis, echt, waar haal je de tijd en de energie vandaan om je hier druk om te maken?
Er zijn mensen die dit doen voor hun werk.... Of bloggers of columners die ervoor betaald krijgen.....

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:14

@Marieke
Dus omdat het nog niet "bewezen" is maar overduidelijk is dat hij IETS heeft gedaan, is hij onschuldig?

Een bokker heeft geen meisje vermoord, of doet aan vrouwensmokkel..
(daar ga ik iig van uit :D )
Sjeetje.. wou dat ik ook op die roze wolk kon leven zeg.
Lekker Naief.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:16

Chiqa schreef:
[***] schreef:
Het rechtssysteem werkt wel zoals ik denk, anders had hij vastgezeten ;)

Welke studie volg jij (Omdat je uitspraak doet overkomen of je iets van juriste bent ofzo)
gezien het jarenlange proces van dit persoon.

Onschuldig tot het tegendeel bewezen is, is een van de basisbeginselen van het nederlandse recht. Dit heb ik tijdens maatschappijleer op de havo al geleerd ;)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:18

Onschuldig voor rechtspraak betekent inderdaad geen onschuldige handen. Anders had hij vastgezeten is ook iets dat helaas niet altijd van toepassing is. Als je de voorbije tien jaar van rechtspraak ziet, zie je veel fouten en veel daders die door de mazen van het net zijn geraakt (wat later bleek..).

Dus ik maak wel degelijk een onderscheid tussen onschuldig voor de wetgeving en echt onschuldig zijn.
Niet te min hoeven daar geen erge verwensingen van te komen. Maar dat is de taak voor een mod.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 27-02-10 19:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:18

@Odetteke
Kijk jij wel eens animal cops?
Mishandelde hond.. maar eigenaar toch onschuldig? omdat er een fout in het systeem gemaakt is?

Nee hoor imo net zo schuldig.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:20

Zack schreef:
@Odetteke
Kijk jij wel eens animal cops?
Mishandelde hond.. maar eigenaar toch onschuldig? omdat er een fout in het systeem gemaakt is?

Nee hoor imo net zo schuldig.

Dan hebben we het over de USA, daar werkt het rechtssysteem wel behoorlijk anders. Lijkt me niet handig om daar blindelings mee te vergelijken. Neem dan blunders die hier in NL door het OM zijn gemaakt, waardoor verdachten weer vrolijk zonder straf naar buiten liepen.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:21

@Liezel
Je hebt ook nederlandse animal cops etc etc.
Maar die was het eerste die in mij op kwam ;)

Zoals je zegt komen die blunders net zo makkelijk voor in NL :)

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:23

vind ik erg ver gaan, als iedereen om zijn/haar taalgebruik let worden dit soort dingen misschien voorkomen

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:04

Er is nogal een verschil tussen iemand die vrijgesproken wordt i.v.m. een vormfout en iemand waarbij niet genoeg bewijzen aanwezig zijn om hem uberhaubt voor de rechter te brengen.

Wanneer je met eigen ogen hebt gezien dat iemand een ander wat aangedaan heeft kan je daar best een opmerking over maken terwijl iemand (nog) niet berecht is. In zaken waar je de informatie via-via-via krijgt en/of moet uitgaan van mogelijke scenario's is het onmogelijk om een oordeel te vellen over de schuld van iemand en is het heel kwalijk om op basis van veronderstellingen iemand dood te wensen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:32

Ik ben het tot op zekere hoogte wel met mariekeB eens. Volgens mij heb ik er zelfs ooit een topic over geopent (of overwogen?) dat het gewoon ronduit van de zotte is hoe de bokkers (of beter gezegt mensen?) kunnen reageren! Als bijv. een paard met een mes is besneden in z'n geslachtsdelen dan haalt de helft van de bokkers er spontaan een bijl bij om de edeledelen van de betreffende 'snijder/misdadiger/dierenmishandelaar' eraf te hakken! Ja dat vind ik toch te ver gaan, oke ze doen 't niet letterlijk natuurlijk, 't zijn maar uitspraken. Maar dat vind ik ook gewoon te ver gaan. Zulke opmerkingen zijn echt niet nodig en gaan -vind ik- ook gewoon te ver. Neemt niet weg dat wat er dan gedaan is ontzettend slecht is, maar dan hoeven er niet opeens geslachtsdelen afgehakt te worden of weet ik veel wat.

Ik vind dat bokt hier strenger in moet worden. En de bokkers/mensen moeten opletten in het geven van hun opmerkingen op dergelijke dingen. Begrijpelijk dat zo'n berichten boosheid oproepen, maar dit heeft wel grenzen.

Temmen en verwijderen van dergelijke dingen. En ik vind dat dit goed in de gaten moet worden gehouden.

Aangifte vind ik te ver gaan, maar de opmerkingen ook ;)

Trouwens TS... waarom bang zijn voor aangifte? Politie zal er heus niks mee doen ;)

carmab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:57

De gedane uitspraak is misschien wat boud, maar de houding en instelling van de persoon in kwestie, waarover de uitspraak is gedaan, maakt de uitspraak misschien wel een beetje verklaarbaar. Iemand die niet is veroordeeld is overigens niet per se onschuldig, er is dan vaak gebrek aan wettig en overtuigend bewijs, waarmee ik niet wil zeggen dat J. schuldig is, ik was er niet bij. Aangifte doen leidt echter juridisch tot niets, bedreiging geldt alleen de persoon zelf en ook aanzetten tot haat is het niet! Zoals veel dingen die op een forum worden gezegd leidt zowel de uitspraak als het feit dat iemand aangifte wil doen tot reacties, tja, dat is het kenmerk van een forum, dus nu niet gaan klagen over wat er allemaal over je heen komt.

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 23:19

@Maartje1990. Als een vriendelijke jongeman de geslachtsdelen van mijn paard zou bewerken met een mes, dan zou ik hem persoonlijk ook even hetzelfde laten voelen ja! Vind ik nou echt totaal niet raar dat mensen (en vooral op een paardenforum als Bokt) zo reageren!!!

Een internetforum is toch juist een beetje bedoeld om je gal te spuwen?
Ik vind het echt belachelijk deze hele discussie. En aangifte doen tegen iemand die zegt wat hij vind of voelt, is gewoon triest. Het is toch een discussieforum?! Ik mag hopen dat de politie dat niet serieus zou nemen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 00:12

ik vind dat wel raar, dat mensen meteen zelf met zulke ziekelijke dingen gaan lopen dreigen, dan ben je geen haar beter ;) Of roepen doodstraf etc. etc. nee dat gaat mij toch wat te ver. Waar is ons fatsoen gebleven? we zijn toch geen wildemannen? :?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 01:18

Hahaha, Geert Wilders is toch ook niet veroordeeld wegens aanzetten tot haat? :')
Wat een geluk dat ik geen politie ben... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 16:54

Maartje1990 schreef:
ik vind dat wel raar, dat mensen meteen zelf met zulke ziekelijke dingen gaan lopen dreigen, dan ben je geen haar beter ;) Of roepen doodstraf etc. etc. nee dat gaat mij toch wat te ver. Waar is ons fatsoen gebleven? we zijn toch geen wildemannen? :?

Ben het volledig met Maartje eens, de beschaving is hier ver te zoeken als het om dat soort nieuwsberichten gaat.

Schandalig wat er soms geroepen wordt. Aangifte van zoiets doen lijkt me wel mogelijk, maar niet zinvol, maar ik begrijp de gedachte erachter wel. Volgens mij heeft de vrijheid van meningsuiting zeker grenzen, en die ligt bij de grenzen van fatsoen en beschaving. Dit soort opmerkingen vallen daar vér buiten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 16:58

En ook ik ga geheel met Maartje mee.... Bokt mag daar inderdaad wat harder op ingrijpen wat mij betreft. De mensen die zulke dingen roepen zijn IMO zelf geen haar beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 16:59

Van mij mag er een OW op komen te staan.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 17:00

Denk dat er maar weinig personen niet eens waren met dat zoiets niet door de mand kan :)
Maar daar moet inderdaad bokt op reageren :)

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 17:03

Nee die mensen die zulke misdaden plegen zijn heilig ... Ik ben het deels eens met jullie hoor maar ik ben ook stellig.

( en nee ik wens niemand dood maar het spreekwoord van mijn oma komt hier goed van pas: Doe niks bij een ander wat je jezelf ook niet toe wenst. )

los van dat vind ik dat je zulke uitspraken niet op een forum moet gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 17:06

Waarin ben je het dan niet met ons eens?
Je post geeft me de indruk dat je het eigenlijk niet goed vindt dat mensen zulke dingen zeggen, maar dat je het ook niet afkeurt, omdat de mensen die misdaden plegen ook slechte dingen doen....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 17:07

Hilde_q schreef:
Nee die mensen die zulke misdaden plegen zijn heilig ... Ik ben het deels eens met jullie hoor maar ik ben ook stellig.

( en nee ik wens niemand dood maar het spreekwoord van mijn oma komt hier goed van pas: Doe niks bij een ander wat je jezelf ook niet toe wenst. )

los van dat vind ik dat je zulke uitspraken niet op een forum moet gooien.

Ik vraag me op zo'n moment af...
Wie werd er bedreigd, Joran? Of de bokster die de uitspraak over (let op: OVER) Joran deed...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 17:14

Volgens mij was dat laatste het geval?