Geen cap is eigen keus...?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

chivaldi

Re: Geen cap is eigen keus...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:09

GEFELICITEERD!

Leinearthur

Gefeliciteerd Binky_Zephyr :D

ilse86

dat was het punt niet, Binky. Dat had je ook kunnen lezen. Mensen van 17 of jonger zouden door hun ouders verplicht moeten zijn om een cap te dragen. Daar is geen eigen inzicht voor nodig.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:12

dankje :)

Omdat vaak voor die leeftijd ze nog niet helemaal kunnen inzien wat voor een gevolgen het kan hebben dat ze geen cap op hebben.

dit staat in de begin post ..

kijk ik ben het er mee eens dat het gevaarlijk is !! en ik weet dat onder de 18 een cap verplicht is !! maargoed ik heb nog noooit iemand een boete of iets zien krijgen ... ik zou het lekker aan de ouders over laten .. en jezelf er niet te druk over maken ,.. zolang jij het maar op de `goede` manier doet toch ..

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:20

Binky_Zephyr schreef:
dankje :)

Omdat vaak voor die leeftijd ze nog niet helemaal kunnen inzien wat voor een gevolgen het kan hebben dat ze geen cap op hebben.

dit staat in de begin post ..

kijk ik ben het er mee eens dat het gevaarlijk is !! en ik weet dat onder de 18 een cap verplicht is !! maargoed ik heb nog noooit iemand een boete of iets zien krijgen ... ik zou het lekker aan de ouders over laten .. en jezelf er niet te druk over maken ,.. zolang jij het maar op de `goede` manier doet toch ..

Jup. Vind ook dat de ouders erop moeten hameren dat de kids een cap dragen! Verder vind ik wel dat iedereen zelf moet weten of ie wel of geen cap draagt, hoewel ik wel ben gaan nadenken door de posts van mensen die wel de sjaak waren doordat ze geen cap ophadden (of juist minder de sjaak waren doordat ze WEL een cap ophadden).

Trouwens, nog gefeliciteerd met je verjaardag ;) *\o/*

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:30

Dankje :)

ilse ben het met jou eens .. al heb ik altijd een cap gedragen !! als ik die niet had gedragen had ik er nou niet meer geweest !!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:31

Ik heb niet alles doorgelezen, :o dus misschien dat idee er al tussen staat: is het geen idee om foto's zonder cap alleen in link te plaatsen en foto's met cap direct zichtbaar te plaatsen. Zo kom je aan voor èn tegenstanders tegemoet en heb je toch een beetje een voorbeeldfunctie en stimuleer je, zeker bij jongeren, het dragen van een cap.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:33

slimmerik schreef:
Ik heb niet alles doorgelezen, :o dus misschien dat idee er al tussen staat: is het geen idee om foto's zonder cap alleen in link te plaatsen en foto's met cap direct zichtbaar te plaatsen. Zo kom je aan voor èn tegenstanders tegemoet en heb je toch een beetje een voorbeeldfunctie.

dan bestaat mijn topic met rij foto's uit links :))

njaa dan kan ik meer foto's dan 15 plaatsen _O-

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:39

Een aantal jaren geleden heb ik een vrij zwaar ongeluk gehad met mijn oude paard. Hij is gestruikeld en ik ben er voorover van afgevallen. Paard kon mij niet meer ontwijken en heeft met zijn achterbeen mijn knie geschampt, met zijn voorbeen mijn schouder en zijn andere voorbeen is over mijn hoofd/gezicht heen geschampt ter hoogte van mijn wenkbrouw en omhoog naar mijn voorhoofd/kruin.
Had ik een cap op gehad op dat moment had hij niet met zijn hoef kunnen schampen maar was het hele gebied daar ingedrukt geweest volgens alle getuigen.
Mijn paard heeft er alles aan gedaan om te ontwijken maar dat kon niet omdat we tegen de zijwand van de binnen bak zijn aangevallen.
Ik was op dat moment blij dat we er zo van af zijn gekomen!
Een cap op kan vaak heel goed zijn maar soms dus ook niet (in mijn geval dan! )

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:42

die kant heb je natuurlijk ook. maar dat is net als met autogordels: een vriend van mijn broer is, omdat ie geen gordel droeg, uit zijn auto geslingerd toen de auto explodeerde. Daarom leeft ie nog. Maar dat is natuurlijk wel een zeer uitzonderlijk geval.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 10:44

meggiemeg schreef:
Een aantal jaren geleden heb ik een vrij zwaar ongeluk gehad met mijn oude paard. Hij is gestruikeld en ik ben er voorover van afgevallen. Paard kon mij niet meer ontwijken en heeft met zijn achterbeen mijn knie geschampt, met zijn voorbeen mijn schouder en zijn andere voorbeen is over mijn hoofd/gezicht heen geschampt ter hoogte van mijn wenkbrouw en omhoog naar mijn voorhoofd/kruin.
Had ik een cap op gehad op dat moment had hij niet met zijn hoef kunnen schampen maar was het hele gebied daar ingedrukt geweest volgens alle getuigen.
Mijn paard heeft er alles aan gedaan om te ontwijken maar dat kon niet omdat we tegen de zijwand van de binnen bak zijn aangevallen.
Ik was op dat moment blij dat we er zo van af zijn gekomen!
Een cap op kan vaak heel goed zijn maar soms dus ook niet (in mijn geval dan! )

ik heb bijna hetzelfde mee gemaakt .. ik lag alleen onder mijn paard die dus ook over de kop sloeg ..helaas had ik een zwaar gekneusde rug .. nog steeds erge last van .,.

mijn hoofd zat tussen het paard en de grond .. mijn hele gezicht lag open .. als ik die cap dus niet op had .. denk ik niet dat ik er nog was

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:25

ilse86 schreef:
die kant heb je natuurlijk ook. maar dat is net als met autogordels: een vriend van mijn broer is, omdat ie geen gordel droeg, uit zijn auto geslingerd toen de auto explodeerde. Daarom leeft ie nog. Maar dat is natuurlijk wel een zeer uitzonderlijk geval.

vriend van mij is met de gladheid een paar keer over de kop geslagen, als hij geen gordel om had gehad was hij dood geweest.
Laten we het er op houden dat er meer mensen nog léven dankzij het dragen van een gordel dan dat er mensen dood zijn gegaan aan het dragen van een gordel. Denk dat het met het dragen van een cap nét zo is.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:27

Dat ontken ik ook niet. Ik haakte alleen in op het verhaal van Meggiemeg.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:01

Klopt zo zijn er veel praktijkvoorbeelden te noemen waarbij sommige voorzorgsmaatregelen juist niet goed waren of juist wel (of het weglaten ervan..).

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:05

Misschien is dit ook al gemeld maar zeg dan ook in de dressuur altijd met cap en niet met z'n hoedje want hun hebben de voorbeeld functie.

Ik vindt het eigen keuz of je met cap rijd of niet. Ik rij soms met cap en soms niet hangt van de bui van het paard en het weer af.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:15

momo_lover schreef:
Misschien is dit ook al gemeld maar zeg dan ook in de dressuur altijd met cap en niet met z'n hoedje want hun hebben de voorbeeld functie.

Ik vindt het eigen keuz of je met cap rijd of niet. Ik rij soms met cap en soms niet hangt van de bui van het paard en het weer af.

maar die redenatie is dus krom. Mijn val bvb was in het lange niet te wijten aan het paard, maar door omstandigheden, een ongelukkig samenkomen van. En zo is het vaak, je kiest niet dat er iets misgaat, dat overkomt je. En dat heeft niets te maken met weer of de bui van je paard.

Qua voorbeeldfunctie heb je gelijk.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 15:58

soms ishet krom ben er zat keer inderdaad om vreemde redene van afgegleden maar heb voor mezelf dat als regeltje is misschien ook omdat ik de merrieal 8 jaar rijd en kan zien wanneer ik een voorzorg maatregel moet nemen.

Moet wel zeggen op een paard dat ik niet kan heb ik wel altijd een cap op. en stapt er iemand op mijn dame dan moet diegene een cap op.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 16:07

Nee, absoluut zinloos want ze gaan echt geen cap dragen omdat ze anders geen foto's mogen plaatsen. Ikzelf rijd wel met cap en springen+m'n eigen paard met BP, maar om nu van iedereen te verlangen dat te doen... eigenlijk is skaten gevaarlijker en de meesten doen dan helemaal niet aan bescherming, net als fietsen, karate etc.

PureSylkJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:39

amillia schreef:
Nee, absoluut zinloos want ze gaan echt geen cap dragen omdat ze anders geen foto's mogen plaatsen. Ikzelf rijd wel met cap en springen+m'n eigen paard met BP, maar om nu van iedereen te verlangen dat te doen... eigenlijk is skaten gevaarlijker en de meesten doen dan helemaal niet aan bescherming, net als fietsen, karate etc.

Volgens mij gaat het er niet persé om dat mensen een cap gaan dragen zodat ze maar foto's kunnen plaatsen. Meer om het feit dat er niet meer mensen het over gaan nemen omdat het 'stoer' is.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:44

Silence schreef:
Ik vind gewoon, dat het bij het paardrijden een algemene regel moet zijn dat je een cap op moet.
Ongeacht leeftijd, niveau, niet stoer zijn etc, maar puur gekeken naar de risico's.

Ben ik het helemaal mee eens.

Voor degene zonder cap, wel eens iemand zijn schedel horen splijten door het niet dragen van een cap? Ook het braafste paard kan struikelen/uitglijden of wat dan ook

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:49

Ik vind ook dat de ouders erop moeten toezien dat hun kinds met cap rijden. Zonder cap kwam ik echt niet op mijn pony vroeger. Nu rijd ik eigenlijk altijd nog met cap, vind het een veiligere gedachte. Een ongelukje zit soms in een klein hoekje, hoe braaf je paard ook is. En als hier kids komen rijden op mijn pony komen ze er ook echt niet op zonder cap, dan maar niet rijden.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 19:50

ik vind cap of niet inderdaad "eigen keus"

net als dat het eigen keus is om:
parachute te springen
te vrijen zonder condoom
koorddansen zonder zekering tussen 2 flatgebouwen
ga zo maar door

Ik rij met een cap en ik vind het zeer onverstandig om er niet een op je hoofd te zetten. Maar om om het te verplichten? Wie moet daarop toezien dan?

Je eigen leven blijft je eigen verantwoordelijkheid. en voor mensen onder de 18 moeten de ouders verantwoordelijkheid nemen.

Ik sluit me wel aan bij het argument dat mensen er niet bij stilstaan dat anderen worden belast met zorg doordat jij jezelf mogelijk schade aandoet.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 23:10

Ik ben wel geschrokken van de verhalen van de mensen die eenongeluk hebben gehad. Heb vandaag braaf mijn cap op gezet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 23:28

ilse86 schreef:
Ik ben wel geschrokken van de verhalen van de mensen die eenongeluk hebben gehad. Heb vandaag braaf mijn cap op gezet

+:)+ Fijn dat zo'n topic dan toch mensen aan het denken weet te zetten :)
Al is het er maar ééntje, goed van je.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 23:31

Mijn hoofd stinkt nu wel als een bever, maar goed ;)
heb al textielverfrisser gehaald voor de cap. Als dat ding dan minder meurt, is t misschien fijner om m te dragen.