Kwaliteit op HAW/Rij-ITP achteruit

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:54

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het er mee eens ben.
Niet zozeer van manege kinderen op manege pony's "mogen geen HAW meer maken".
Ik denk gewoon dat de kwaliteit van het rijden hard achteruit gaat,
zo snel gooien mensen er een slof omheen, waarvan ze niet eens weten wat het nut is.
"Niet 'nagevelijk'? Doe je er toch een slof bij, perfect!" :D
Je ziet tegenwoordig kleine kindjes met een slof/bijzet wat dan ook, met sporen en alles.
En dat terwijl ze nog niet eens fatsoenlijk kunnen lichtrijden, ik vind het gewoon heel zonde,
niet alleen van de sport, ook van de pony's & paarden die er onder lijden.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:57

noekje schreef:
dat vind ik ook een heel goed idee. Maar het lijkt me wel erg moeilijk om hier mensen voor uit te kiezen. Waar moet je dan op baseren of ze deskundig commentaar kunnen geven?

Nee hoor, je ziet nu vaak ook wel al wie er fijn (en misschien soms wat scherp) commentaar hebben. Verder kun je natuurlijk bekijken of iemand in real life instructeur is bijvoorbeeld. Niet dat een ORUN-papiertje alles zegt, absoluut niet, maar het legt al een maatstaf. Verder zou het denk ik het best via een soort 'sollicitatie' kunnen gaan. Even kijken naar het gereden niveau, onderbouwing en ik denk ook aantal jaren ervaring. Iemand die nog maar een enkele jaren rijd en een eigen paard heeft lijkt mij niet geschikt. Dat wil niet zeggen dat zij niet geschikt zijn om uberhaupt commentaar te geven, absoluut niet. Maar dan vorm je wel een soort team van 'experts'. Iemand met tientallen jaren ervaring en die veel verschillende paarden heeft gereden zal over het algemeen ook wel goede bruikbare tips hebben.

Je moet denk ik bij dit idee wel een beetje het concept van het huidige HAW laten varen.. Het idee is dan meer een vraagbaak als een 'foto showen en complimentjes vangen' idee.. Dan kan RIJ-itp en HAW-itp gewoon blijven zoals het nu is, en kan daar iedereeen reageren. Maar mensen die bijvoorbeeld in training ergens tegenaan lopen en een keer een tip van buitenaf wil hebben, of gewoon eens zijn paard en zichzelf wil laten beoordelen door een frisse blik kan dat dan daar doen.

Bizzybijtje schreef:
Inderdaad. Dan is het voor niemand leerzaam behalve de TS :) . En ik heb al héél veel geleerd van meelezen en reacties plaatsen op HAW.

En waarom is het dan voor niemand leerzaam behalve de TS? Wil jij zeggen dat jij niets leert van kijken naar het rijden van anderen en de les van anderen? Dat zijn misschien tips die op dat moment voor jou niet bruikbaar kunnen zijn, maar je wordt nooit dommer van meer kennis, ergens komt het altijd wel van pas. Al denk je alleen maar: Op die manier wil ik het niet doen! Dan heb je al wat geleerd. ;)

Berdien schreef:
Dus Vlek de Boscrosses mag geen topic meer hebben? Bokt is er voor élke ruiter. Voor de beginnende ruiter die met knikkende knieën op Blacky stapt tot iemand die net is gestart op GP niveau.
Voor beide is net zoveel plek, en beiden hebben recht op een topic.

Ik krijg echt een naar gevoel van dit topic. Maakt niet uit of je kan rijden, als je geen privéles hebt met een afstammeling van een klinkende naam heb je niks op Bokt te zoeken, om over het openen van een topic maar niet te spreken.
Iedereen moet ergens beginnen, jullie reden er ook niet direct een piaffe uit.

Dat kan dan toch ook bij HAW of RIJ-itp? Maar dan komt er tenminste ook iets waar je rijtechnisch gezien ook daadwerkelijk wijzer van wordt! Je kan zóveel van elkaar leren! Het is juist zó jammer dat mensen zoals bijvoorbeeld Solvej, Kiwiko en veel anderen die zich nu op de achtergrond houden hun kennis niet kunnen delen met mensen die dat graag zouden horen? Ik zou gráág een stel foto's plaatsen in een topic waarin ik weet dat zij - en vele anderen die hun sporen hebben verdiend in de sport - goed rijtechnisch commentaar en tips zouden delen! Ik plaats echter geen fotos meer op het huidige haw... Dat mn paard mooi is weet ik toch wel, dat hoeft niet verteld te worden, en dat bitloos beter is, zal ook allemaal vast wel, maar daarvoor plaats je geen foto's! Je plaatst foto's om met anderen te delen hoe jij met jouw paard bezig bent en om tips en commentaar te krijgen van anderen om je rijden en je paard nog verder te verbeteren.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 22:58

Joscaa schreef:
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het er mee eens ben.
Niet zozeer van manege kinderen op manege pony's "mogen geen HAW meer maken".
zo snel gooien mensen er een slof omheen, waarvan ze niet eens weten wat het nut is.
Je ziet tegenwoordig kleine kindjes met een slof/bijzet wat dan ook, met sporen en alles.
En dat terwijl ze nog niet eens fatsoenlijk kunnen lichtrijden, ik vind het gewoon heel zonde,

je hebt gelijk, wij doen bij ons soms een elatiek of bijzets maar dat is omdat sommige last van hun rug krijgen, je ziet het heel vaak en het is gewoon slegt, ook heb je kinderen die denken dat ze goed zijn als hun paard nagevelijk is, dus huppa beetje zagen hier en een beetje daar, afschuwelijk! normaal lukt nageven mij gewoon niet, dat komt ook omdat ik op manege pony's rijd, op mijn verzorghaf gaat het super! nu rijd ik op een pony waar ik altijd op rijd en geen beginners op rijden, eindelijk geeft hij na :D niet omdat ik zaag maar omdat ze ontspant, mijn instructeur let daar ook heel erg op GELUKKIG, hij legt alles anders uit en geeft heel veel om de paardjes, als hij iemand een paard een ruk ziet geven zegt hij daar wat van!
ben echt super blij dat hij mij les geeft!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:02

Joscaa schreef:

En juist daarom denk ik dat het wél nuttig is dat deze mensen hun foto's blijven plaatsen. Want dit soort acties/maatregelen komt vaak voort uit onwetendheid en slechte instructie (maar hey, die heeft een diploma of vraagt veel geld dus zal wel gelijk hebben) en kan in een ander licht geplaatst worden middels reacties van boktbezoekers.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:04

Heino schreef:
Maar daar vraag je nogal wat van de gemiddelde boktbezoeker (zelfde geldt voor Uriëlle). Is het niet juist handig als deze mensen de juiste richting opgewezen kunnen worden? Mensen die geen idee hebben dat het plaatje van voor niet alles is? Of heb je hier geen zin in omdat het onbegonnen werk is? Overigens zie ik ook genoeg paarden (te veel eigk) op hoger niveau die verre van ontspannen en nageeflijk zijn helaas. Dus of dat veel met niveau te maken heeft?

Tja, ik moet eerlijk zeggen dat ik er bij veel combinaties vanuit ga dat het gewoon niet zo op prijs gesteld wordt als ik advies zou geven (voor wat mijn advies waard is dan).
Ik noem maar gewoon even wat voorbeelden he, niet naar een bepaald persoon maar dingen die ik voorbij zie komen op HAW en ITP.
* Jong paard wordt gereden met waslijnen van teugels, tegen de hand, rug weggedrukt.
> Algemeen commentaar; O wat goed dat je nog niet aan de voorkant werkt, maar hem eerst op eigen benen laat lopen en zijn balans laat vinden.
+ Mijn gedachte: als je hem nog veel langer zo doorrijdt zit zijn rug straks zo vast dat je hem niet eens meer van nature nageeflijk KUNT krijgen.

* Niet dressuurtypisch ras wordt gereden, is niet echt nageeflijk op de foto's, gebruikt de bovenlijn niet en heeft weinig ruimte in de beweging.
> Algemeen commentaar: O wat fantastisch dat je met je ......... op niveau ........ al die arrogante dressuurkakkers met hun dure sportpaard eruit rijdt!
+ Mijn gedachte: Oei, als mijn 'dure sportpaard' ( ;) ) zo loopt in het L1 kom ik daar al niet meer mee weg :oo maar als ik dat zeg ben ik die arrogante dressuurkakker die ras X discrimineert dus ik durf niet eens als eerste de kritische noot te plaatsen.

* Manegeruiter zit stinkende best te doen op stijf manegepaard dat zich zo strak mogelijk zet omdat hij dagelijks een paar bonkende beginners op zijn rug krijgt (geef hem eens ongelijk!)
> Algemeen commentaar: Van alles over houding en zit omdat niemand meer weet waar te beginnen en altijd een paar slimmerikken die er een ander zadel op willen, alsof een manegeruiter daar zeggenschap over heeft.
+ Mijn gedachte: Omg, ik weet het gewoon ook niet meer. Dit paard moet je niet eens los willen werken want a) zit hij hartstikke vast dus het doet hem pijn en b) kan het toch niet onderhouden worden want in de andere dagen wordt het net zo zeer weer vast gereden. Bovendien zit ik met allerlei termen en begrippen in mijn hoofd die met elkaar in samenhang zijn en die echt moeilijk op internet zo even uit te leggen zijn zonder dat je samen met iemand het gevoel door kunt nemen te paard.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:08

Urielle schreef:
Tja, ik moet eerlijk zeggen dat ik er bij veel combinaties vanuit ga dat het gewoon niet zo op prijs gesteld wordt als ik advies zou geven (voor wat mijn advies waard is dan).
Ik noem maar gewoon even wat voorbeelden he, niet naar een bepaald persoon maar dingen die ik voorbij zie komen op HAW en ITP.
* Jong paard wordt gereden met waslijnen van teugels, tegen de hand, rug weggedrukt.
> Algemeen commentaar; O wat goed dat je nog niet aan de voorkant werkt, maar hem eerst op eigen benen laat lopen en zijn balans laat vinden.
+ Mijn gedachte: als je hem nog veel langer zo doorrijdt zit zijn rug straks zo vast dat je hem niet eens meer van nature nageeflijk KUNT krijgen.

* Niet dressuurtypisch ras wordt gereden, is niet echt nageeflijk op de foto's, gebruikt de bovenlijn niet en heeft weinig ruimte in de beweging.
> Algemeen commentaar: O wat fantastisch dat je met je ......... op niveau ........ al die arrogante dressuurkakkers met hun dure sportpaard eruit rijdt!
+ Mijn gedachte: Oei, als mijn 'dure sportpaard' ( ;) ) zo loopt in het L1 kom ik daar al niet meer mee weg :oo maar als ik dat zeg ben ik die arrogante dressuurkakker die ras X discrimineert dus ik durf niet eens als eerste de kritische noot te plaatsen.

* Manegeruiter zit stinkende best te doen op stijf manegepaard dat zich zo strak mogelijk zet omdat hij dagelijks een paar bonkende beginners op zijn rug krijgt (geef hem eens ongelijk!)
> Algemeen commentaar: Van alles over houding en zit omdat niemand meer weet waar te beginnen en altijd een paar slimmerikken die er een ander zadel op willen, alsof een manegeruiter daar zeggenschap over heeft.
+ Mijn gedachte: Omg, ik weet het gewoon ook niet meer. Dit paard moet je niet eens los willen werken want a) zit hij hartstikke vast dus het doet hem pijn en b) kan het toch niet onderhouden worden want in de andere dagen wordt het net zo zeer weer vast gereden. Bovendien zit ik met allerlei termen en begrippen in mijn hoofd die met elkaar in samenhang zijn en die echt moeilijk op internet zo even uit te leggen zijn zonder dat je samen met iemand het gevoel door kunt nemen te paard.

_/-\o_ Precies mijn frustratie!!!!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:09

Urielle:zo is het helemaal.Ik plaats ook echt geen foto's omdat ik geen zin heb om commentaar te krijgen van mensen die nooit iets gepresteerd hebben.
Zeker niet van een jong paard die ik(ik schaam me dood) nageeflijk rond rij met vaak een (los hangende) slof er aan.Ik rij ze helemaal kapot...
Wel jammer,ik zou best eens wat foto's willen posten.Rij ITP is ook geen optie.Ook al hoef je daar geen commentaar te geven,je krijgt het toch wel!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:10

Ik begrijp je frustratie volkomen, ik begin er ook niet aan. Deels omdat ik niet genoeg kennis heb en deels omdat ik geen zin heb om uitgekafferd te worden om mijn goedbedoelde advies :)

Weet ook niet zo goed wat daar aan veranderd kan worden, misschien (nog?) strenger modereren op mensen die geen nette feedback aan willen nemen en deze op een "extra in de gaten houden lijst" zetten?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:13

Even een paar vraagjes aan de mensen die het graag anders zien:
- Hoe wil je het graag hebben
- Hoe moet dit bereikt worden

Of is het zo dat het grote irritatiepunt is dat een aantal mensen recht tegen het commentaar ingaan?

Want als ik vanuit mijn eigen oogpunt (recreatie"ruiter") kijk wil ik wel graag leren, maar ik ben geen topruiter oid. Maar als ik sommige reacties lees krijg ik de indruk dat alleen de mensen die perfect rijden mogen posten en de rest maar moet wachten totdat ze hun dier perfect rijden en er zelf ook perfect opzitten.

Neemt niet weg dat in mijn ogen perfectie niet bestaat...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:25

Ik denk dat HAW een redelijke afspiegeling is van Bokt. In verhouding lopen er weinig topruiters rond, dus zal je in verhouding ook weinig topics op HAW van hun zien. Daarnaast is HAW verplaatst naar RT en echt bedoeld om een rijtechnische discussie naar aanleiding van de foto's te starten. Ik kan me voorstellen dat de betere ruiters dat als becommentariëren door bakrandridders zien en dus geen topics meer op HAW plaatsen. Maar daar is RIJ-ITP voor in de plaats gekomen, waar ze dus hun foto's kwijt kunnen.

Het idee van een team dat de foto's becommentarieert heeft een paar nadelen. De allerbelangrijkste reden waarom we het niet eens zouden moeten willen is heel simpel. Bokt is een forum en het doel van dit forum is niet om alleen maar te lezen wat iemand anders te melden heeft, maar om actief mee te kunnen doen in een discussie. Het tweede probleem is dat je nooit een team kan samenstellen dat naar ieders tevredenheid is. Stel wij zouden kans zien om een team samen te stellen dat bestaat uit Anky, Andreas Hausberger (oberbereiter bij de Spaanse rijschool in Wenen) en de geest van Dr. Reiner Klimke. Grote kans dat de helft niet door Anky beoordeeld wil worden omdat zij LDR gebruikt, de tweede helft wil niet door Hausberger beoordeeld worden, want die rijdt klassiek en geen wedstrijden en niemand wil door de geest van Klimke beoordeeld worden, want in zijn tijd waren de paarden nog niet zo atletisch, dus hij snapt er niks meer van. Dan heb je bij deze drie voorbeelden nog het voordeel dat ze in discussies waarschijnlijk openstaan voor elkaar en van elkaar willen leren, wat op Bokt ook nog wel eens een struikelblok wil zijn.

Als je op zoek bent naar commentaar van iemand met verstand van zaken en een mening over paardrijden, die bij die van jou aansluit, dan moet je op zoek naar een instructeur die bij jou past. Dat is niet het doel van Bokt. Bokt is een plaats waar je over paardensport kan discussiëren, o.a. aan de hand van foto's.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:27

Heino schreef:
En juist daarom denk ik dat het wél nuttig is dat deze mensen hun foto's blijven plaatsen. Want dit soort acties/maatregelen komt vaak voort uit onwetendheid en slechte instructie (maar hey, die heeft een diploma of vraagt veel geld dus zal wel gelijk hebben) en kan in een ander licht geplaatst worden middels reacties van boktbezoekers.

Op zich ben ik het met je eens, maar als er heel veel hetzelfde commentaar komt,
nemen de meeste TS'ers het af met; "Bokt weet altijd alles beter, jullie kennen mijn paard in het echt niet, dit moet want blablabla" Erg zonde, maargoed, zo gaat het tegenwoordig in de paardensport.

Mensen die zich aangesproken voelen, doen dat, en als je je niet aangesproken voelt moet je het vooral niet doen, het is tegen niemand persoonlijk bedoelt. :D

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:27

Sorry niet het hele topic doorgelezen

Ik vind het idee van DL_ eigenlijk wel best goed :)
Het lijkt mij juist ontzettend leerrijk als er bij horses at work alleen maar commentaar wordt gegeven door een groep van bokkers, die verschillende visies hebben. Zo krijg je zeg maar een beetje 'les' van bokt door een groep 'instructeurs' die allemaal een ander standpunt hebben. Iedereen kan natuurlijk topics plaatsen op horses at work en krijgen dan tips waar ze echt iets mee kunnen. Een tijdje later kun je weer een nieuw topic plaatsen met verbeteringen en kunnen de 'instructeurs' weer verder met hun 'les' en nieuwe werkpuntjes geven. Je hoeft hiervoor niet op een hoog niveau te rijden, ook voor B ruiters zijn deze tips handig. De 'les' is dan natuurlijk niet zo moeilijk als die van een hoger niveau. Als je niet perse les wil krijgen maar gewoon je paardje wil showen of foto's laten zien van hoe jij rijdt, kun je de foto's op in the picture zetten waar iedereen mag reageren. Het lijkt mij de ideale oplossing hoor ;)
Hoewel ik moet toegeven dat het niet gemakkelijk is om bokkers uit te kiezen die in die groep mogen..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:28

Joscaa schreef:
Op zich ben ik het met je eens, maar als er heel veel hetzelfde commentaar komt,
nemen de meeste TS'ers het af met; "Bokt weet altijd alles beter, jullie kennen mijn paard in het echt niet, dit moet want blablabla"

Maar daar kan weer strenger op gemodereerd worden lijkt me?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Kwaliteit op HAW/Rij-ITP achteruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:31

@SuzannePerla: Ik denk hetzelfde als het kiezen van mods? Maar mischien ook wel een soort verkiezing, dus door bokkers zelf. Je zou dan een club samen kunnen stellen, waarbij iedereen een specialiteit heeft. Maar ze hoeven zich bij hun commentaar natuurlijk niet daartoe te beperken.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:33

De reden waarom we een tijd terug HAW/ITP volledig op de schop gegooid hebben waren de complete flamewars die daar uitgevochten werden. Daarom zijn de regels er gekomen over wat er allemaal in het beginbericht moet staan en worden de topics gesloten als TS niet op een normale manier met commentaar om kan gaan. Dat is één van de belangrijkste redenen waarom topics uit de hand liepen. Kom je dat tegen, dan kan je daar gewoon op temmen en wordt er ook echt iets mee gedaan.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:37

Miss_Malfoy schreef:
@SuzannePerla: Ik denk hetzelfde als het kiezen van mods? Maar mischien ook wel een soort verkiezing, dus door bokkers zelf. Je zou dan een club samen kunnen stellen, waarbij iedereen een specialiteit heeft. Maar ze hoeven zich bij hun commentaar natuurlijk niet daartoe te beperken.

Ja zoiets lijkt mij idd ook een goed idee :)
Het lijkt me juist ook interessant als er bokkers met verschillende visies in het team zitten (klassieke dressuur, naturals, ..)
Dan leer je ook hoe andere er tegen aan kijken.
En tsja, als je niet openstaat voor andere meningen, dan is In the picture de andere plaats waar je je rijfoto's kunt laten zien..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 23:56

Ook niet helemaal, want op ITP mag wel commentaar gegeven worden. Je mag daar ook niet zeggen: Ach hou je snuit, ik wil alleen horen hoe mooi mijn paard is :+

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 00:00

Je kunt het altijd proberen uiteraard. O:)

Maar een team met verschillende visies lijkt me inderdaad erg interessant. :j

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 00:03

Urielle schreef:
Ook niet helemaal, want op ITP mag wel commentaar gegeven worden. Je mag daar ook niet zeggen: Ach hou je snuit, ik wil alleen horen hoe mooi mijn paard is :+

toch is dat wel vaak de insteek van de ts heb ik het idee O:)

@DL; Maar je hebt ook mensen die wat minder online zijn, minder worden gezien maar als ze reageren toch nuttige tips geven..

Ik denk dat de uiteindelijke conclusie is; het blijft zoals het is :Y)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 00:08

@noekje: Tja het hoeft van mij ook niet zo dat ALLEEN dat speciale team commentaar hoeft te geven.

Wat ook een idee zou kunnen zijn... Het minder makkelijk maken om op haw te reageren. Want het staat nu gewoon bij informatief, maar ik vind niet dat het daar hoort. Iedere onbenul kan nu commentaar geven. Oké natuurlijk voorkomt de 25 berichtenregel niet dat er mensen die alleen maar onzin posten doorheen komen.
Maar de drempel om op haw te posten zou in elk geval hoger moeten worden. Zodat alleen de mensen die er echt verstand van hebben overblijven.

Maar goed, wat zou dan die drempel moeten zijn? Verkozen worden door bokkers? Een test afleggen? Op een andere manier aantonen dat je voldoende kennis hebt?

Want als je op HAW om tips vraagt kan het erg lastig zijn dat wat juist is er uit te filteren. Je wilt gewoon goede tips, wanneer je bijv. door omstandigheden tijdelijk geen les kunt krijgen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 00:13

kinuh schreef:
@bizzybijtje: Ja en daarom startte ik dit topic om te kijken waaraan het ligt en hoe we die mensen terug gaan krijgen :D

als ik daarop kan reageren, ik kijk niet meer op HAW, reageer niet meer op HAW en plaats al helemaal geen foto's meer op HAW omdat ik het niveau van het rijkunstig commentaar zodanig diepbedroevend vind dat ik daar mijn tijd niet aan verspil, en dat geldt idem dito voor RT-P en RT-D.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 00:15

Miss_Malfoy schreef:
Maar een team met verschillende visies lijkt me inderdaad erg interessant. :j

Ja mij ook :)
Het kan ook een optie zijn om dit eerst een paar weken te testen met een proefteam en proef HAW topics. En dan juist een heel gevarieerd team maar wel met mensen die reeds bewezen hebben met feedback om te kunnen gaan (en daar kunnen we er allemaal wel een paar van noemen denk ik)
Blijkt het niets dan is er ook geen schade geleden
Maar dat er iets moet veranderen lijkt me wel, dit onderwerp komt regelmatig terug namelijk

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 09:24

A_lette schreef:

Mijn ergernis is dus de niveauverlaging.
Hoe het komt dat de betere ruiters van Bokt niet meer posten weet ik niet, dus misschien kan er bijvoorbeeld eens geinformeerd worden per PB of bijv. in huiskamertopics als dat van de Z-dressuurbokkers waar mensen zich verzamelen.

Pas als de reden bekend is, kan er iets aan gedaan worden.

Zelf vind ik het idee van de mogelijkheid je foto's voor te leggen aan een groep deskundigen wel heel interessant, zeker nu er diverse sites bijv. de mogelijkheid bieden om je filmpje tegen betaling te uploaden en er commentaar op te krijgen.

Om gelijk eens een balletje op te gooien, ik denk bijvoorbeeld aan:
2 personen vanuit de vergevorderde dressuur (ik doel niet op het Z, we moeten het interessant krijgen voor de ruiters van hoger niveau ook, en misschien 1 iemand vanuit de Nederlandse school en 1 iemand vanuit de Duitse school), 2 personen vanuit klassieke dressuur (zitten ook diverse stromingen in), 1 persoon vanuit Parelli, 1 persoon vanuit Voest, 1 persoon vanuit Centered Riding, 1 paardenfysiotherapeut, 1 paardenmasseur, ......

Ik plaats nu alleen de dressuur omdat ik op ITP-SGW bijvoorbeeld nog wel veel 'bekenden' foto's zie plaatsen, geen idee op welk niveau ze rijden, maar zijn wel bekende Bokkers nog.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 10:53

Karl66 schreef:
Ik denk dat HAW een redelijke afspiegeling is van Bokt. In verhouding lopen er weinig topruiters rond, dus zal je in verhouding ook weinig topics op HAW van hun zien. Daarnaast is HAW verplaatst naar RT en echt bedoeld om een rijtechnische discussie naar aanleiding van de foto's te starten. Ik kan me voorstellen dat de betere ruiters dat als becommentariëren door bakrandridders zien en dus geen topics meer op HAW plaatsen. Maar daar is RIJ-ITP voor in de plaats gekomen, waar ze dus hun foto's kwijt kunnen.
Dan schiet het toch zijn doel voorbij? Nog een reden dus om vooral eens te veranderen, eens buiten het hokje te kijken waarin we nu allemaal zitten te denken en dan vooral eens te gaan kijken hoe het anders kan. Héél anders! Waarom zouden we niet gewoon zoiets een keer proberen?

Het idee van een team dat de foto's becommentarieert heeft een paar nadelen. De allerbelangrijkste reden waarom we het niet eens zouden moeten willen is heel simpel. Bokt is een forum en het doel van dit forum is niet om alleen maar te lezen wat iemand anders te melden heeft, maar om actief mee te kunnen doen in een discussie. Het tweede probleem is dat je nooit een team kan samenstellen dat naar ieders tevredenheid is. Stel wij zouden kans zien om een team samen te stellen dat bestaat uit Anky, Andreas Hausberger (oberbereiter bij de Spaanse rijschool in Wenen) en de geest van Dr. Reiner Klimke. Grote kans dat de helft niet door Anky beoordeeld wil worden omdat zij LDR gebruikt, de tweede helft wil niet door Hausberger beoordeeld worden, want die rijdt klassiek en geen wedstrijden en niemand wil door de geest van Klimke beoordeeld worden, want in zijn tijd waren de paarden nog niet zo atletisch, dus hij snapt er niks meer van. Dan heb je bij deze drie voorbeelden nog het voordeel dat ze in discussies waarschijnlijk openstaan voor elkaar en van elkaar willen leren, wat op Bokt ook nog wel eens een struikelblok wil zijn.
Zoals ik al zei, waarom niet eens buiten het hokje kijken en het eens heel anders doen. Om beter te zijn als een ander (ook als forum zijnde) zul je ook iets anders moeten doen dan anderen! Bovendien: tips waar je iets mee kunt doe je iets mee, tips waar je niets in ziet kun je proberen of meteen naast je neerleggen en er niets mee doen. Is dat niet hoe het tip-idee werkt?
Van iedereen kun je wat leren, óók van mensen die een heel andere methode aanhangen dan jijzelf. Ik heb zelf ook een tijdje gelest en gereden voor iemand die totaal niet werkte op de manier waarop ik gewend ben te werken. Daar kan je dan meteen heel sceptisch tegenover gaan staan of je kan gaan luisteren, kijken en proberen. Als het dan niet voor jou blijkt te werken leer je daar van: Dat werkt voor mij niet. Dingen die je wel kunt gebruiken neem je mee en gebruik je om beter te worden. Zo geldt dat ook met tips en commentaar.

Als je op zoek bent naar commentaar van iemand met verstand van zaken en een mening over paardrijden, die bij die van jou aansluit, dan moet je op zoek naar een instructeur die bij jou past. Dat is niet het doel van Bokt. Bokt is een plaats waar je over paardensport kan discussiëren, o.a. aan de hand van foto's.
Als je altijd gaat zoeken naar iets wat bij jou aansluit zul je nooit beter worden en leren. Als altijd alles maar in je straatje past wordt je nooit uitgedaagd tot nieuwe dingen. Sjef janssen is niet zo'n geniaal trainer geworden door altijd maar mensen om zich heen te verzamelen die het precies zo deden als hij deed. Fouten maak je, en een keer een andere kijk erop kan heel verhelderend werken. Net zoals in dit HAW geval zou het eens goed zijn als jullie als mod-team misschien eens datgeen wat bekend is loslaten en eens kijken of zoiets niet werkt. Dan kunnen er 2 dingen gebeuren: Of het werkt, of het wordt een flop. Dan heb je er hoe dan ook, in ieder geval weer van geleerd.
Als het doel van bokt discussieren is snap ik ook meteen waarom het niveau zo achteruit gaat. ík was namelijk in de veronderstelling dat het doel kennis uitwisselen was. Maar dit verklaart een hoop. :)*

Urielle schreef:
A_lette schreef:

Mijn ergernis is dus de niveauverlaging.
Hoe het komt dat de betere ruiters van Bokt niet meer posten weet ik niet, dus misschien kan er bijvoorbeeld eens geinformeerd worden per PB of bijv. in huiskamertopics als dat van de Z-dressuurbokkers waar mensen zich verzamelen.

Pas als de reden bekend is, kan er iets aan gedaan worden.

Zelf vind ik het idee van de mogelijkheid je foto's voor te leggen aan een groep deskundigen wel heel interessant, zeker nu er diverse sites bijv. de mogelijkheid bieden om je filmpje tegen betaling te uploaden en er commentaar op te krijgen.

Om gelijk eens een balletje op te gooien, ik denk bijvoorbeeld aan:
2 personen vanuit de vergevorderde dressuur (ik doel niet op het Z, we moeten het interessant krijgen voor de ruiters van hoger niveau ook, en misschien 1 iemand vanuit de Nederlandse school en 1 iemand vanuit de Duitse school), 2 personen vanuit klassieke dressuur (zitten ook diverse stromingen in), 1 persoon vanuit Parelli, 1 persoon vanuit Voest, 1 persoon vanuit Centered Riding, 1 paardenfysiotherapeut, 1 paardenmasseur, ......

Ik plaats nu alleen de dressuur omdat ik op ITP-SGW bijvoorbeeld nog wel veel 'bekenden' foto's zie plaatsen, geen idee op welk niveau ze rijden, maar zijn wel bekende Bokkers nog.

Precies mijn gedachte! Met als aanvulling dat ik ook graag een houding-zit expert erbij zou willen zien. Niet iemand die kijkt alleen kijkt of je als ruiter in de dressuurhouding past, maar of je functioneel zit.. ;)

Hoe ik het graag wil zien en hoe dit bereikt moet worden heb ik nu al meerdere keren uitgelegd.

Wat: een team van deskundigen, ieder hun eigen vlak van expertise en dan het liefst ook nog meerdere mensen uit één stroming om ook een goed beeld te krijgen.

Hoe: een soort sollicitatie. Mensen met vele jaren praktijkervaring, diploma's, professionele ruiters die weten waar ze het over hebben.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:09

Het is ook niet gezegd dat een team van experts het commentaar uitsluitend zou moeten verzorgen, input van Bokkers is ook gewenst. Maar het niveau van het commentaar moet wel omhoog gekrikt en goed voorbeeld doet volgen.