Tja, ik moet eerlijk zeggen dat ik er bij veel combinaties vanuit ga dat het gewoon niet zo op prijs gesteld wordt als ik advies zou geven (voor wat mijn advies waard is dan).
Ik noem maar gewoon even wat voorbeelden he, niet naar een bepaald persoon maar dingen die ik voorbij zie komen op HAW en ITP.
* Jong paard wordt gereden met waslijnen van teugels, tegen de hand, rug weggedrukt.
> Algemeen commentaar; O wat goed dat je nog niet aan de voorkant werkt, maar hem eerst op eigen benen laat lopen en zijn balans laat vinden.
+ Mijn gedachte: als je hem nog veel langer zo doorrijdt zit zijn rug straks zo vast dat je hem niet eens meer van nature nageeflijk KUNT krijgen.
* Niet dressuurtypisch ras wordt gereden, is niet echt nageeflijk op de foto's, gebruikt de bovenlijn niet en heeft weinig ruimte in de beweging.
> Algemeen commentaar: O wat fantastisch dat je met je ......... op niveau ........ al die arrogante dressuurkakkers met hun dure sportpaard eruit rijdt!
+ Mijn gedachte: Oei, als mijn 'dure sportpaard' (

) zo loopt in het L1 kom ik daar al niet meer mee weg

maar als ik dat zeg ben ik die arrogante dressuurkakker die ras X discrimineert dus ik durf niet eens als eerste de kritische noot te plaatsen.
* Manegeruiter zit stinkende best te doen op stijf manegepaard dat zich zo strak mogelijk zet omdat hij dagelijks een paar bonkende beginners op zijn rug krijgt (geef hem eens ongelijk!)
> Algemeen commentaar: Van alles over houding en zit omdat niemand meer weet waar te beginnen en altijd een paar slimmerikken die er een ander zadel op willen, alsof een manegeruiter daar zeggenschap over heeft.
+ Mijn gedachte: Omg, ik weet het gewoon ook niet meer. Dit paard moet je niet eens los willen werken want a) zit hij hartstikke vast dus het doet hem pijn en b) kan het toch niet onderhouden worden want in de andere dagen wordt het net zo zeer weer vast gereden. Bovendien zit ik met allerlei termen en begrippen in mijn hoofd die met elkaar in samenhang zijn en die echt moeilijk op internet zo even uit te leggen zijn zonder dat je samen met iemand het gevoel door kunt nemen te paard.