Wat is mijn recht?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:18

De belastingvrije som geldt volgens mijn bron trouwens alleen voor mensen die geen baan daarnaast hebben.
Als je een baan hebt zul je voor elke verkochte tekening belasting moeten betalen.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:25

Jongens..

Dit begint met een simpele vraag en een aantal hier weet er gewoon weer een ordinaire discussie van te maken.. :x

Lovely,
Ik vind jouw uitspraken kant noch wal raken.. Waarom zou een "kunstenaar" geen geld voor zijn of haar creatie mogen vragen? Ze besteden er tijd en geld aan om er voor een ander iets moois van te maken.. En dat jij dan bent opgegroeid in een zogenaamde gallerie wil nog niet zeggen dat je er ook daadwerkelijk verstand hebt. :n

De TS heeft overigens wel degelijk gevraagd om de tekening. Ze heeft niet gevraagd om deze te kopen, maar dat word haar imo verder ook helemaal niet opgedrongen. Ik vind 50,- ook een zeer schappelijke prijs. De tekening is zeer netjes gemaakt.

Er zitten hier "kunstenaars" op Bokt waarvoor ik wel meer dan 50,- zou betalen voor een tekening. En dan hoeft het nog geen eens een tekening te zijn van een van mijn dieren. Een aantal hier heeft er echt talent voor.

En als jij het zoveel geld vindt, vergelijk het dan eens met een shoot? Daar betalen we namelijk zonder te mekkeren genoeg centen voor en iedereen heeft het tegenwoordig in zijn hoofd dat hij of zij fotograaf kan worden. Nou niet dus.. Ik kan zelf wel leuke foto's maken, maar het komt echt niet bij mij op om mijn diensten te gaan aanbieden.. :n

Maar waarom doen we over een shoot niet moeilijk en over een tekening wel?

Ik vind het namelijk ronduit onbeschoft hoe jij de tekenaar hier eigenlijk te kakken zet met bepaalde dingen die je roept zonder er over na te denken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:31

Colorado schreef:
Shadow0: De tekenaar wist op het moment van tekenen en aanbieden niet dat de fotograaf geen toestemming had gegeven om de foto na te laten tekenen.

Dat klopt. Maar nu weet iedereen het wel, dus moet je nu de afweging opnieuw maken. Als de tekenaar de tekening nu verkoopt is dat niet meer een 'honest mistake' in de overtuiging dat het goed zat met de auteursrechten, maar een welbewuste handeling om het ondanks de twijfels toch door te zetten.

Citaat:
Dus dat heeft verder niks te maken met waar het in eerste instantie om gaat. Dat zal met de fotograaf opgelost moeten worden, en daar is nog geen sprake van geweest, dus wie weet komt dat nog wel. Niet nodig om dat erbij te halen dus.

Wel zeker nodig, want tot dat goed zit is er geen toestemming om de foto te gebruiken. En dus ook niet voor het verspreiden van het werk.

Citaat:
En verder blijf ik hierbij: Zou jij een huis bouwen als iemand daarom vraagt, en als diegene het daarna niet wilt kopen het maar voor niks laten staan. En het niet door proberen te verkopen?

IK zou zorgen dat dergelijke dingen heel duidelijk op papier staan voor ik in zo'n project zou springen. Wat vraagt de een, wat levert de ander, wat is de prijs en wat gebeurt er als 1 van de twee het niet ziet zitten?
En als de persoon het paard had getekend (bijvoorbeeld vanaf een zelfgemaakte foto) had ik ook gezegd: groot gelijk om het te verkopen. Maar nu heb je de rechten van de fotograaf ook te respecteren. En ook al was dat op moment van tekenen niet bekend dat de toestemming niet in orde was, nu is het dat wel. (En da's pech hebben. Zulke dingen komen voor, als je je op de vrije markt begeeft, je begint aan iets en je aannames blijken niet te kloppen, dan ben je je investering kwijt. Jammer, wijze les uit trekken, volgende keer beter.)

Wendy15

Re: Wat is mijn recht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:33

Ja, en als de fotograaf de tekenaar nu alsnog toestemming geeft de tekening te verkopen, dan heeft ts nog steeds geen recht om het tegen te houden omdat het toevallig haar paard is..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:33

Wendy15 schreef:
Ja, en als de fotograaf de tekenaar nu alsnog toestemming geeft de tekening te verkopen, dan heeft ts nog steeds geen recht om het tegen te houden omdat het toevallig haar paard is..

Klopt. De TS heeft daar geen invloed op.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:47

Dat zeg ik :)

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:04

Voorlopig heeft de tekenaar hier nog niet gereageerd, dus misschien weet zij het nog niet. En zal ze inderdaad op toestemming van de fotograaf wachten voor ze de tekening doorverder verkoopt. Het is dan misschien handiger om de tekenaar in te lichten, inplaats van er hier van uitgaan dat de tekenaar dat recht van de fotograaf in de wind slaat en de tekening verkoopt. (Misschien bedoel je het anders, maar zo komt het op me over :) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:05

Als ik de tekenaar was weet ik ook niet of ik hier zou reageren hoor, of ik nou een andere afweging zou maken of niet :\

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:07

Nee klopt, ik waarschijnlijk ook niet. Maar dan kan je er ook niet vanuitgaan dat de tekenaar geen andere overweging maakt. En het komt op me over alsof Shadow0 dat zo aanneemt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:14

De tekenaar weet het al, ze was inmiddels al met de TS in overleg gegaan immers en dat was al geregeld... ;)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:16

Moderatoropmerking:
De vraag van TS is of de tekening aan een ander verkocht mag worden, de discussie gaat dus niet over de belastingafdracht van de tekenaar of over de vraag of de tekening het geld waard is. Graag ontopic blijven dus.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:00

Ooh, dus eigenlijk is dit topic niet meer nodig en is alles al opgelost? :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:59

Nu vinden een paar mensen hier dat mijn posts geen hout snijden, maar even voor jullie info: dat is geheel wederzijds :). Er worden door allerlei mensen hier hele onzinnige dingen aangehaald en dan ook nog op een toon die er niet om liegt. Wel leuk om te weten dat iedereen hier een beetje zwart de zelfverklaarde kunstenaar zit uit te hangen :)).

Raveltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 00:46

Als ik zo het begin stuk lees, neig ik idd ook naar een pressiemiddel om de TS af te dwingen die tekening vooral maar te kopen, want anders verkoopt zij hem wel door aan een ander..

Daarbij lees ik ook dat TS de foto heeft geplaatst als oefening om na te tekenen en ze dus geen opdracht heeft gegeven om de foto na te tekenen om hem vervolgens te kopen..
Dan vooral omdat het om een oefentekening gaat, vind ik wel dat ze een vrij hoog bedrag moet betalen en is ze het er niet mee eens dan wordt de tekening door verkocht naar iemand anders..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 09:12

Colorado schreef:
Ooh, dus eigenlijk is dit topic niet meer nodig en is alles al opgelost? :))

Ja. :)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:25

Raveltje schreef:
Daarbij lees ik ook dat TS de foto heeft geplaatst als oefening om na te tekenen en ze dus geen opdracht heeft gegeven om de foto na te tekenen om hem vervolgens te kopen..
..

Dat lees je dan niet helemaal goed ;)
Het betreffende topic is een aanvraag topic om je paard te laten tekenen! Dat houdt dus in dat je die tekening uiteindelijk hebben wilt!
Daarbij geeft TS aan dat als ze de tekening mooi vind ze de tekening eventueel wil kopen.
Parsoonlijk begrijp ik het probleem niet dat als je de tekening zelf niet wilt dat een ander m ook niet mag kopen. Ik zou het grappig vinden dat er een tekening van mijn paard bij iemand anders in de woonkamer hangt!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:00

Saffier schreef:
Het betreffende topic is een aanvraag topic om je paard te laten tekenen! Dat houdt dus in dat je die tekening uiteindelijk hebben wilt!

Dat lijkt mij niet vanzelfsprekend eigenlijk. Maar misschien dat de mods van CB/FK hier wat duidelijkheid over kunnen verschaffen - wat wil je en waar geef je toestemming voor als je een foto in het topic plaatst?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:01

Het is niet vanzelfsprekend dat je de tekening wilt hebben idd. Maar in het geval van de ts heeft zij zélf gezegd dat ze een mooie tekening eventueel wel wilde kopen..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:04

eventueel is dus niet gegarandeerd. Je word nooit verplicht om iets te kopen in dat topic, vaak bieden mensen hun foto's aan voor kunstenaars om te oefenen, dus dat zij zich uit kunnen leven en hoeven ze dus geen schilderij ofzo te kopen, al is dat natuurlijk wel mooin meegenomen

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:06

Idd, maar de tekenaar verplicht de ts toch ook niet tot aankopen? :) Omdat de ts heeft aangegeven de tekening eventueel te willen kopen heeft de tekenaar die eerst aan de ts aangeboden. Ts heeft het aanbod afgewezen, dus wil de tekenaar het aan iemand anders verkopen die wél interesse heeft.. Ik zie het probleem niet? :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:07

Nee ik zeg ook niet dat de tekenaar dat doet, maar ik lees hier reacties dat je het MOET kopen :P daar reageerde ik vooral op :P

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:08

ahhh ok, ik dacht dat je op mijn bericht reageerde, vandaar :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:08

Hahahah nee ik bevestigde het alleen :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:31

Ik denk dat de conclusie die we uit deze discussie kunnen trekken de volgende is:

Het moet duidelijker worden gemaakt dat als je een foto aanbied op dat topic, het in beginsel bedoeld is om ook daadwerkelijk een aankoop te doen.

Eventueel moet er een regel toegevoegd worden dat bij het maken van een portret voor verkoop eerst toestemming gevraagd moet worden aan de eigenaar van de foto.

Ook moeten de regels voor het recht van de eigenaar van de foto duidelijker vermeld worden.

Verder is deze situatie al opgelost, dus verdere discussie lijkt me onzinnig?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:33

Het is niet bedoeld om per se een aankoop te doen. De tekenaar kan oefenen op een foto en die evt. verkopen als de tekening in de smaak valt... :)

Maar duidelijkere regels lijken me een goed plan. :j