Mod opmerkingen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Mod opmerkingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:03

Wat beschouwt het moderatorteam dan eigenlijk dan de tegens? Want die zijn voor mij niet zo helder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:11

Een aantal punten die ook in mijn persoonlijke mening liggen, we hebben nog geen definitief besluit genomen, omdat het lastig is. De voors zijn in dit topic al duidelijk naar voren gekomen, teruglezen van de blokken voorkomt dat er herhalingen plaats gaan vinden. (Even grof samengevat).

Als tegenargument kan aangevoerd worden, dat er van gebruikers verwacht wordt dat ze de regels kennen, dat ze de eerste pagina's, en de laatste paar pagina's bijlezen. Als is het globaal scannen, een groen blok valt zelfs bij globaal scannen op. Zie je dan een groen blok, dan kun je die lezen. Tuurlijk is het begrijpelijk dat je bij en topic van 80 pagina's niet helemaal terugleest, maar zoals eerder ook in mijn mening, de eerste paar en de laatste paar pagina's zijn wel scanbaar. Zodat je iig weet wat er gezegd is en daarop kan reageren.

Mocht je voor jij wat wil posten, naar een modopmerking willen zoeken, dan moet er potentieel al wat mis zijn met je post. Of offtopic, of aanvallend. Zoeken naar modopmerkingen geeft dus in principe aan dat er al wat mis moet zijn. Tenzij iemand uitermate nieuwsgierig is.

Een modopmerking wordt, uiteraard, alleen gegeven wanneer er regels overtreden worden, denk aan offtopic gaan, aanvallen, praten over dingen die niet zijn toegestaan etc, maar waar het nog te zwak is voor een sturend berichtje of een OW. Hierbij kan ik ook terughalen wat hierboven genoemd is, als jij je aan de regels houdt, hoef je modopmerkingen niet terug te zoeken.

Er wordt daarentegen vanaf onze kant ook gezegd dat het een handige tool is, zo weet je zeker dat iemand de opmerkingen niet 'kan' missen. En dat maakt het geven van sancties eenvoudiger. Anderzijds is het dan lastiger per situatie af te wegen. Je kan niet meer in de context kijken, gezien je er vanuit kan gaan dat de modopmerkingen allemaal gezien zijn. (Niet dat er niet meer naar de context gekeken zou worden, maar bij wijze van ;) )

Volgens mij is mijn Nederlands wel een beetje krom :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:43

Unwritten schreef:
Mocht je voor jij wat wil posten, naar een modopmerking willen zoeken, dan moet er potentieel al wat mis zijn met je post. Of offtopic, of aanvallend. Zoeken naar modopmerkingen geeft dus in principe aan dat er al wat mis moet zijn. Tenzij iemand uitermate nieuwsgierig is.

Vind ik een ietwat negatieve instelling. Alsof dat de enige reden is waarom mensen modopmerkingen willen zien. Terwijl, imo, uit dit topic is voorgekomen dat dat niet de enige reden is. Het kán een van de beweegredenen zijn voor sommige mensen / situaties. Dat klopt, maar er zijn volgens mij ook genoeg users die dat absoluut niet als beweegreden hebben.

Off-topic is daarnaast iets wat heel breed is. Het kan zowel positief als negatief off-topic zijn. Sommige spin-offs zijn vreselijk interessant en leuk geworden, maar nog wel off-topic. Sommige spinofffs hoeven niet eens negatief of aanvallend off-topic te zijn, maar toch iets wat het moderatorteam niet wilt zien.

'De laatste paar blz' Wat is dat? Wordt men indirect verplicht men om de laatste 2 of 3 of 5 bij te lezen? Waar ligt de grens? En waarom moet dat persé 5 blz zijn? In hardlopende topics is dat veel. Daar zie je vaak genoeg dat men alleen de laatste blz bijleest. Dat zou dus onwenselijk gedrag zijn volgens het moderatorteam want die ziet liever dat men 5 blz terugleest.

Unwritten schreef:
Een modopmerking wordt, uiteraard, alleen gegeven wanneer er regels overtreden worden (...)

Daarnaast ben ik het hier ook niet direct eens met dat modopmerkingen alleen geplaatst worden zodra er regels overtreden worden. Ze worden ook vaak geplaatst als er regels overtreed dreigen te worden, dus als waarschuwend en preventief bijsturen. Iets wat imo heel positief en juist aan te moedigen is. Niet alleen bij overtreden regels, maar juist ook al op voorhand.

Unwritten schreef:
Je kan niet meer in de context kijken, gezien je er vanuit kan gaan dat de modopmerkingen allemaal gezien zijn. (Niet dat er niet meer naar de context gekeken zou worden, maar bij wijze van ;) )

Ik denk dat ik snap wat je bedoelt, maar ook dan denk ik : Dat is een keuze en afweging die het moderatorteam maakt. Je kan er niet vanuit gaan dat ze gezien zijn, maar je kan het wel mede aangeven in je sturende pb of OW, en als dan een behoorlijk groot deel van de users die regel kent, dan wordt het weer meer gewoonte. Precies zoals met alle andere tools, vandaar ook mijn eerdere post, met in achtneming van een aanlooptijd. De eerste 3 maanden kan je dat niet zonder meer aannemen. Maar over 1 of 2 jaar? Dan zeker wel :j

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:27

Maar de oplossing is toch al aangegeven? In 'zoek naar' onderin de bladzijde 'mod' intypen et voila?

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:30

Om met een definitief antwoord te komen: het zit op dit moment niet in de planning om zo'n functie te schrijven.

Er zijn een aantal grote projecten (EA, nieuwe lay-out) die prioriteit hebben, nieuwe dingen 'tussendoor' worden eigenlijk alleen opgepakt als ze het echt nodig is of als het veel voordeel oplevert ten opzichte van de huidigie situatie. Ik denk dat deze wijziging niet 'echt nodig' is: het zou in sommige gevallen handig zijn, maar het is geen acute noodzaak. Daarnaast is er al de mogelijkheid om alle modopmerkingen te zien, naast het topic doorlezen. Die is in dit toipc al voorbijgekomen: door de 'zoek naar' linksonderaan de pagina te gebruiken, kun je vrij snel alle modopmerkingen 'verzamelen'l

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 20:34

Jammer Eline, persoonlijk vind ik die modzoek functie totaal niets. Je moet dan "speciaal" gaan zoeken òf er opmerkingen zijn gemaakt. Ik had graag gezien dàt er opmerkingen zijn gemaakt.

Maar heb er begrip voor dat er andere prioriteiten zijn....

Je gaat nl. niet voordat je post "zoeken" of er modopmerkingen zijn. Je reageert vaak op de beginpost en de laatste 1 à 2 pagina's. Maar de mods moeten ook werk houden nietwaar :D

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:45

Snap ik Slimmerik, maar op dit moment is er geen kant en klare mogelijkheid om precies dat te laten zien. Het inbouwen van zo'n functie kost gewoon tijd die er op dit moment niet voor is. Ook omdat zoiets altijd ingewikkelder is dan je denkt (is het bijvoorbeeld zinnig om zo'n waarschuwing ook in een kort HAW of EA topic te laten zien, wat voor invloed heeft het op de manier waarop mensen reageren, et cetera).

Dat het systeem van modopmerkingen niet ideaal is, zeker in topics van tig pagina's, weten we en wordt ook in dit topic duidelijk gemaakt, maar voor een goed alternatief ontbreekt op dit moment de tijd.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:48

dan heb ik de oplossing :

mod opmerekingen onder de begintpost zetten voortaan :j

het is ook nooit goed he....?
Als je een zoekfunctie kan gebruiken...
en je wilt neit specifiek zoeken op mod opmerking, maar als ze er zijn wil je ze wel lezen?
kleine moeite om ze dan gewoon even op te zoeken ;) of gewoon na te denken vóór iemand een reactie plaatst :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:21

Sja en dan voor 2 mensen dit aan te passen....Zoveel animo lijkt er niet voor te zijn...Snap dat ook wel gewoon lekker ouderwets lezen en anders op je woorden letten als je je op glad ijs wil gaan begeven.
Sja waar ben ja dan mee bezig...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:22

er is wel animo voor, maar niet genoeg denk ik...
is een te lastige en onbelangrijke opgave.

En... jezelf gewoon van eht gladde ijs afhouden is ook een oplossing ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 14:31

slimmerik schreef:
Jammer Eline, persoonlijk vind ik die modzoek functie totaal niets. Je moet dan "speciaal" gaan zoeken òf er opmerkingen zijn gemaakt. Ik had graag gezien dàt er opmerkingen zijn gemaakt.

Maar heb er begrip voor dat er andere prioriteiten zijn....

Volledig mee eens :j Vooral het 'dat' er opmerkingen zijn gemaakt. Maar maakt niet uit, een nieuw EA-systeem staat ook al tig jaar op de planning, en dat gaat gewoon voor als dat gemaakt kan worden. Wel fijn dat er een duidelijk antwoord is. Komt het trouwens wel op de ellenlange To-Do lijst of? :+

Chiqa : Er zijn wel iets meer mensen dan 2 die er hun voorkeur voor gegeven hebben :) Niet alleen Slimmerik en mijzelf. Maar dat doet er verder niet toe.

Nog even concreet : wat wordt dan trouwens wel het beleid mbt modopmerkingen? Worden die vanaf nu dan áltijd in de beginpost geplaatst? Dus dat wij als Bokkers onszelf moeten aanwennen om steeds tussendoor de beginpost bij te lezen mbt de modopmerkingen?

Of blijft men bij het oude systeem van voornamelijk in de topics zelfs, en soms ook in de beginpost, en dat je via de 'mod' per pagina moet zoeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 15:29

Ik zoek helemaal niet naar Mod topic, lees gewoon heel ouderwets het topic door, de mod opmerkingen zijn ook niet echt van toepassing vind ik dan.
Gewoon op je woorden letten.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 16:15

Moderator opmerkingen kunnen in mijn ogen wel van toepassing zijn, zelfs als je op je woorden let. Als er al tig keer een (user) opmerking is gemaakt ergens over en jij wilt netjes dezelfde mening geven, is het handig om te weten dat deze niet gewenst is ook al wordt-ie netjes gebracht. Ik ben voor een technisch iets waarbij in 1 klik alle moderator opmerkingen in een topic te zien zijn. :)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 16:17

Ach al staat er maar een groen sterretje of zo iets Ann..... zou al voldoende zijn. Dan kan ieders alsnog de modopmerkingen "zoeken".

Maar het hangt onderaan de Toodoo lijst :D