Waar is het grijze gebied op bokt onder de bokkers?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Re: Waar is het grijze gebied op bokt onder de bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:21

Suleilitha: dat is zeker irritant, wat dat betreft mag er wel wat strakker gemodereerd (schrijf je dat zo? :P) worden op herhalingen van feedback :)

Yamcha: er zijn zeker een heleboel vooroordelen, maar daar valt vrijwel altijd wel over te praten met mensen. Je hoeft het ook niet eens te worden, maar begrip voor elkaars mening en de logica er achter snappen is voor mij meer het doel van zo'n discussie.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:25

Hier een gekleurd persoon...... Grijs vind ik (mijn mening) zo saai. Ik geef regelmatig mijn mening of ik deel mijn ervaring. Als ik dan een reactie krijg die me niet bevalt dan negeer ik die. Soms is er wel een zinvolle discussie. Tja, kijk eens naar de echte wereld.... Ik had vanmiddag nog een gesprek met iemand, over tolerantie. Die is heel erg ver te zoeken. Iedereen moet maar springen zoals de andere dat wil. Helaas pindaboter, daar weiger ik dus aan mee te werken. Zo dit was weer een hoop gebazel, maar ik hoop dat ik duidelijk was :D.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:26

Je doet je naam eer aan met die eerste zin ;)

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 21:27

De tolerantie grens in het dagelijks leven lijkt inderdaad ook steeds minder te worden....
En daar is het internet dan weer de dupe van.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:27

Ik ben het helemaal met de TS eens. Discussiëren lijkt hier soms een wedstrijd, terwijl mensen echt eens moeten leren dat een discussie geen winnaar kent. Het is het uitwisselen van meningen en het overtuigen van een ander door deze mening te onderbouwen met sterke argumenten (gebeurt hier ook steeds minder, helaas...). De een kan soms net iets sterkere argumenten voorleggen dan de ander, waardoor de ander er over na kan denken zijn mening enigszins aan te passen. Maar van winnen is geen sprake...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:25

Heino schreef:
Yamcha: er zijn zeker een heleboel vooroordelen, maar daar valt vrijwel altijd wel over te praten met mensen. Je hoeft het ook niet eens te worden, maar begrip voor elkaars mening en de logica er achter snappen is voor mij meer het doel van zo'n discussie.

Ik vind dat dat wat tegenvalt, moet ik eerlijk zeggen....... oordelen over Marokkaanse jongeren, de Islam, misdadigers, en standaard de Middeleeuwse straffen die mensen dan gaan voorstellen...... ik word daar weleens moe van.
Enige nuancering daarin proberen te brengen is haast vechten tegen de bierkaai.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:31

potverdikkie schreef:
De tolerantie grens in het dagelijks leven lijkt inderdaad ook steeds minder te worden....

Niet de dupe, maar de oorzaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:39

Volgens mij geen van beide.
Inlevingsvermogen moet een mens aangeleerd worden, als ouders daarin falen, en kinderen het verschil tussen goed en kwaad niet leren, krijg je dit soort excessen.
Dat zie je wel het eerst op het internet, omdat dat veel anoniemer is (al is dat relatief, als je ziet hoeveel privé-informatie mensen op het net zetten) en er dus geen sancties op zijn.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 07:05

suleilitha schreef:
potverdikkie schreef:

Niet de dupe, maar de oorzaak.

Wel degelijk de dupe. Wat mensen hier op het forum neerzetten, en hun manier van praten durven ze maar al te vaak in het dagelijks leven niet.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 07:15

Ik heb idd 1 keer een tip gegeven aan iemand in een topic over een manier van rijden waar ik net mee begonnen was. Daar waren een paar bokkers het niet mee eens of zij snapte het niet en dat werd ook zo de grond in getrapt. Ik heb nog netjes geprobeerd om het uit te leggen wat ik bedoelde, maar zij wilde het ook niet meer snappen en ik heb toen de eer maar aan mij zelf gehouden. Wat krijg je dan, als er een topic is wat je leuk vind om op te reageren en je ziet weer hun namen staan dan laat je je reactie maar achter wegen, omdat je het dan zonde vindt als het topic weer een andere kant op gaat. Dus ja TS ik zit denk ik ook in het grote grijze gebied en ben het helemaal met je eens.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 09:46

Als ik het allemaal zo lees is het eigenlijk bespottelijk dat we ons bokken laten beiinvloeden door de zwart-zwit bokkers. Hierdoor missen we veel intressante onderwerpen, leermomenten, informatie etc.... zucht.......misschien toch maar eens niet nadenken en gewoon topics plaatsen ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:02

Mooi initiatief dit topic :))

Ik lees de topics waarvan ik al kan raden hoe ze gaan niet eens meer. Helemaal spuugzat ben ik het en kom eigenlijk alleen nog maar op de luchtiger fora zoals paardenpraat ed. Om maar even een voorbeeld te noemen: Nu heb ik net toch weer een topic aangeklikt waarin een bokker een vraagje had over hoefijzers. Bokker krijgt meteen naar d'r kop gegooid hoe slecht ijzers wel niet zijn. En zo nog veel meer topics waarin bokkers vaak met de grond gelijk worden gemaakt. Natuurlijk ben ik het ook wel eens niet eens met iemand en heb ik ook een mening/visie op bepaalde dingen, maar ik ben nog wel in staat om van anderen iets te leren of aan te nemen. Het zou fijn zijn als die zwart/wit bokkers dat ook eens zouden proberen :\

Eigenlijk moet ik ook eerlijk zeggen dat ik het maar een beetje zielig en sneu vind hoor. Daarom heb ik ook besloten om mij niet meer te gaan verlagen tot hun niveau. Die bokkers die hun mening maar constant blijven doordrammen en zich niet eens kunnen verplaatsen in de ander. Het lijkt me maar een saai leven als je constant alles maar met zwart/wit kan beoordelen... Ik kan dan eigenlijk alleen maar blij zijn dat ik, en met mij nog wat anderen zo te lezen, dat wel kan! :D

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 10:50

Maar goed, het blijkt dus dat die bokkers wel het heft in handen hebben op bokt.......

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:01

Dat klopt en op een of andere manier weten zij ook een heel topic hun kant op te trekken, meestal met gevolg dat op zo'n topic een slotje komt. En dan vraag ik mij iedere keer af of de TS-er dan een goed antwoord op haar/zijn vraag heeft gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:03

potverdikkie schreef:
Maar goed, het blijkt dus dat die bokkers wel het heft in handen hebben op bokt.......

Inderdaad en dat is ontzettend jammer. Nouja, brutale mensen hebben de halve wereld zeggen ze toch? Dat blijkt maar weer. En vaak vind ik de brutaliteit van mensen op bokt te erg voor woorden, van zoiets wil ik geen eens deel uitmaken. Ik ga me er in elk geval niet druk om maken dat deze mensen het heft in handen hebben in een virtuele wereld. Ik ben benieuwd hoeveel van die bokkers daadwerkelijk ook in de echte wereld handelt zoals ze zeggen te doen op bokt, denk dat de cijfers ernstig tegenvallen ;) Ik weet voor mezelf dat ik altijd de situatie per keer bekijk en daarbij kijk ik vooral naar het welzijn van het paard. Dat geeft mij een goed gevoel en mijn paard is happy, wat kan de mening van iemand die dag in dag uit opgefokt achter een beeldschermpje zit mij dan nog schelen? :)

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 11:04

Okay..... dan nu vraag 2......
Wat gaan en kunnen we hier aan doen?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:05

Mooi gesproken Miss_Montana ;)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:11

Ik vind trouwens ook dat je zelf ook kan selecteren. Je hoeft die topics niet te lezen, toch?

Ik heb over bepaalde dingen een zeer uitgesproken mening, waarbij ik absoluut overtuigd ben van mijn eigen gelijk, en ik wens daar niet van af te wijken.

Als ik een topic zie die daarover gaat, dan negeer ik die gewoon, omdat ik van mezelf weet dat ik niet zal veranderen van mening én gefrusteerd word dat die andere mijn mening niet deelt. Bokt maak je even leuk en gezellig al je zelf wilt. Of toch een groot deel.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:14

BraveSpots schreef:
Ik vind trouwens ook dat je zelf ook kan selecteren. Je hoeft die topics niet te lezen, toch?

Dat klopt, maar het is jammer dat het vaak topics zijn die wel erg leerzaam of intressant kunnen zijn.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:17

quintusgl schreef:
Dat klopt, maar het is jammer dat het vaak topics zijn die wel erg leerzaam of intressant kunnen zijn.

Dan kan je zelf toch de stukken uithalen dat je interresant lijken, of reageren op de mensen die wél leuk discusieren. En de rest negeren, die worden vanzelf wel stil. Of niet, maar dat zal teminste niet aan jouw gelegen hebben dan.

Edit: Ik vind dus dat men best gewoon zélf begint met een gezellig bokt in plaats van te bepalen wat er moet gedaan worden aan die 'slechte' bokkers. Als iemand een uitgesproken mening heeft is dat zijn goed recht imo. Want wat jij een zwart/witte mening vind, kan een ander heel grijs vinden.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 11:24

Dat doe ik ook wel, maar vaak worden die topics of op slot gezet, of er ontstaat een persoonlijke aanval en komt er geen inbreng meer van bokkers die dat gehakketak niet zien zitten, waardoor een topic verzand in welles-nietes en niet meer waarvoor het bedoelt is.

Neem bv de bitloze topics. Het zou zo leuk zijn als we daar op een leuke manier de discussie aan kunnen gaan. Vaak komen dezelfde mensen (erg anti of erg pro) in zo'n topic waarvan je al weet dat het weer "zo'n " topic wordt en er binnen 3 dagen een slotje op zit. Dat is jammer want het zou zo leuk zijn om van ervaringen van beide kanten op een leuke manier te belichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:07

BraveSpots schreef:
Edit: Ik vind dus dat men best gewoon zélf begint met een gezellig bokt in plaats van te bepalen wat er moet gedaan worden aan die 'slechte' bokkers. Als iemand een uitgesproken mening heeft is dat zijn goed recht imo. Want wat jij een zwart/witte mening vind, kan een ander heel grijs vinden.

Met 'grijs' bedoelen wij dat degene die zijn mening geeft zich nog kan verplaatsen in de ander. Dus dan kan je nog wel je eigen mening hebben en daarvoor uitkomen, maar je ziet ook in dat anderen een andere mening kunnen hebben en je kan respect tonen voor de 'waarom' achter hun mening. Iemand die zwart/wit denkt ziet dat niet, die heeft alleen zijn eigen mening, trekt zich niets aan van de mening van de ander en heeft geen interesse in de gedachtegang achter de mening van de ander. Met wat voor reden diegene ook komt maakt niets uit, zolang je de mening niet deelt van de zwart/wit denker ben je niet goed bezig volgens de zwart/wit denker. Dus wat jij zegt met dat de zwart/wit denker zijn mening heel grijs kan vinden is in principe niet mogelijk als je je schuldig maakt aan bovenstaande ;)

Voorbeeldje (ja, nu neem ik even een natural voorbeeld maar dat is toeval):
Bokker: Mijn paard heeft voor hoefijzers omdat... (bijv medische redenen)
Grijs: Mijn paard heeft geen ijzers omdat ik vind dat ijzers niet goed zijn voor de hoeven. Maar als jouw paard ze om die reden nodig heeft snap ik dat.
Zwart/Wit: IJzers zijn slecht voor paarden, die arts van jou is middeleeuws en die ijzers moeten er meteen vanaf. Je maakt je paard hiermee kapot en dat is allemaal jouw schuld.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:39

potverdikkie schreef:
Okay..... dan nu vraag 2......
Wat gaan en kunnen we hier aan doen?

Ik denk dat je er weinig aan kan doen. Iedereen mag zijn mening geven op Bokt, het is alleen zo jammer dat er een paar zijn met zo'n uitgesproken eigen mening dat zij niet meer open staan voor andere meningen en daar steeds feller op in gaan. Respect is dan soms ver te zoeken, anders wil nog niet zeggen dat het fout is. Nogmaals ik ga zulke topics altijd maar uit de weg en doe mee met de topics die dan beter bij mij passen. Bokt is gelukkig groot genoeg om wat te vinden wat je goed past.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 12:50

Dit gedrag is trouwens ook best menselijk, dus dan zou je menseigen eigenschappen willen veranderen?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 13:07

Miss_Montana schreef:
Met 'grijs' bedoelen wij dat degene die zijn mening geeft zich nog kan verplaatsen in de ander. Dus dan kan je nog wel je eigen mening hebben en daarvoor uitkomen, maar je ziet ook in dat anderen een andere mening kunnen hebben en je kan respect tonen voor de 'waarom' achter hun mening. Iemand die zwart/wit denkt ziet dat niet, die heeft alleen zijn eigen mening, trekt zich niets aan van de mening van de ander en heeft geen interesse in de gedachtegang achter de mening van de ander. Met wat voor reden diegene ook komt maakt niets uit, zolang je de mening niet deelt van de zwart/wit denker ben je niet goed bezig volgens de zwart/wit denker. Dus wat jij zegt met dat de zwart/wit denker zijn mening heel grijs kan vinden is in principe niet mogelijk als je je schuldig maakt aan bovenstaande ;)

Voorbeeldje (ja, nu neem ik even een natural voorbeeld maar dat is toeval):
Bokker: Mijn paard heeft voor hoefijzers omdat... (bijv medische redenen)
Grijs: Mijn paard heeft geen ijzers omdat ik vind dat ijzers niet goed zijn voor de hoeven. Maar als jouw paard ze om die reden nodig heeft snap ik dat.
Zwart/Wit: IJzers zijn slecht voor paarden, die arts van jou is middeleeuws en die ijzers moeten er meteen vanaf. Je maakt je paard hiermee kapot en dat is allemaal jouw schuld.

Ik bedoelde dat de mening van die zwart/witte voor anderen en zichzelf wel grijs kan zijn.
Mss bedoelt de zwart/witte wel oprecht dat de hoefsmid geen goede beslissing heeft genomen en dat hij met ijzers de medische problemen alleen maar erger zal maken.
Zoiets weet je niet. Dus die laatste spreker vind zichzelf geen zwart/wit denker, omdat ie inzit met het welzijn van het paard. En hij gaat zelf ook niet veranderen, net omdat hij zichzelf geen slechte discussiegenoot vind.