Het paard die...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jodi

Re: Het paard die...

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 17:09

Het gaat hier eigenlijk niet over schrijffouten maar over spreekfouten.Dat heeft niets met school te maken,eerder met je omgeving(ouders/vrienden).
Plaatselijk dialect of toch verloedering.....(?)

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 18:31

potverdikkie schreef:
Onderschrift??? Dublinners??

Nee, The Corrs :D

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 18:37

Ik erger me er ook aan.
Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die moeite hebben met de nederlandse taal, maar wat ik hier af en toe langs zie komen..
Trieste zaak eigenlijk, dat er zoveel mensen zijn die zo ontzettend veel fouten maken. Dat moet toch anders kunnen zou je denken

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 18:43

Miss_Malfoy schreef:
Ik stel voor om een centraal topic te openen voor mensen die graag elkaars taalfouten, en fouten van andere bokt leden, restaurants etc. verbeteren.

Mischien zijn we dan van dit soort gezeur af.... Heb namelijk al 20 van deze topics voorbij zien komen inmiddels. ;)

Dat topic is er al.. Moet je nagaan!
Een centraal topic waar het een sport is om taalfouten op Bokt op te sporen om deze vervolgens compleet belachelijk te maken.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 18:58

*blooperspotter meldt zich*

Er bestaat inderdaad een HK waarin we graag leuke, grappige, opvallende en verwarrende taalbloopers posten voorzien van enig commentaar.

Maar om dat nou een sport te noemen :o

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 08:45

Petulan schreef:
Miss_Malfoy schreef:
Ik stel voor om een centraal topic te openen voor mensen die graag elkaars taalfouten, en fouten van andere bokt leden, restaurants etc. verbeteren.

Mischien zijn we dan van dit soort gezeur af.... Heb namelijk al 20 van deze topics voorbij zien komen inmiddels. ;)

Een centraal topic waar het een sport is om taalfouten op Bokt op te sporen om deze vervolgens compleet belachelijk te maken.

WAAAT? En dan nog klagen?

* Doet een verkeershesje om en dirigeert iedereen naar dat topic.*

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 09:29

Citaat:
Dit forum is groot, een percentage mensen met Dyslexie en/of een lagere opleiding daarmee ook aanwezig. Je kunt niet van een ieder verwachten dat hij/zij de Nederlande Taal perfect beheerst.

Opleidingsniveau is helemaal niet aan de orde en zeker geen argument in deze discussie. We hebben immers in Nederland leerplicht en dat houdt toch in dat iedereen tenminste de lagere school doorlopen heeft. Laat nou dát juist de plaats zijn waar we de basis-regels van onze taal leren?

Citaat:

"Compleet belachelijk maken" is erg overdreven - maar sommige verschrijvingen, spelfouten en rare zinswendingen zijn te leuk om niet even uit te lichten en van vriendelijk en lollig commentaar te voorzien! Een sport zou ik het niet willen noemen, aannemende dat een sport iets is waar je moeite voor moet doen. En dát is op bokt in veel gevallen niet nodig: de appeltjes vallen vanzelf van de boom. Beste 'spelfouters' ga vooral zo door, wij amuseren ons kostelijk in dat topic! ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:13

Ik maak me soms ook schuldig aan het plaatsen van niet lopende zinnen, woordwoordelijke vertalingen uit een vreemde taal (ik spreek er vier, welke wilt U hebben?) omdat ik soms tussen de bedrijven door aan het bokken ben, even snel ergens op moet en wil reageren en vervolgens onderbroken wordt door telefoon of klanten die tegen je beginnen te praten (tot voor kort bokte ik namelijk ook op mijn werk). Ik zou het dan ook niet weten te waarderen als dergelijke "spelfouten" in een ander topic nog eens uitvoerig nabesproken werden.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:21

Cassidy schreef:
Ik zou het dan ook niet weten te waarderen als dergelijke "spelfouten" in een ander topic nog eens uitvoerig nabesproken werden.

Met de nodige zelfspot vind ik het geweldig.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:27

Echwel schreef:
Cassidy schreef:
Ik zou het dan ook niet weten te waarderen als dergelijke "spelfouten" in een ander topic nog eens uitvoerig nabesproken werden.

Met de nodige zelfspot vind ik het geweldig.

maar indien je dus niet in een topic aanwezig bent (zoals cassidy en ik bijv en nog vele anderen) is het idd niet netjes als fouten besproken worden

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:27

Ach Cassidy, je bent niet de enige die meertalig is - ik spreek 5 talen en van oorsprong engelstalig. Fouten worden in het blooper topic echt niet op een nare manier aan de kaak gesteld en persoonlijke referenties ontbreken sowieso. Er zal van mij heus ook wel 's een blundertje gevonden worden en in het zonnetje gezet worden. Nou, daar kan ik alleen maar om grinneken, vooral als er leuk commentaar bij gegeven wordt. :D

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:33

ikdoemaarwat schreef:
maar indien je dus niet in een topic aanwezig bent (zoals cassidy en ik bijv en nog vele anderen) is het idd niet netjes als fouten besproken worden

Er wordt anoniem gequoot dus zonder namen en niet te herleiden uit welk topic het komt...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 10:46

Geloof mij ,ik herken mijn eigen fouten

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 11:27

De fouten uit het bloopertopic zijn niet alleen van bokt afkomstig hoor. Met enige regelmaat plaatsen we grappige verkeersborden, reclamespreuken met fouten er in, foutjes van nu.nl en andere online media. Het is niet bedoeld om mensen belachelijk te maken, je moet het los zien van de persoon.
Maar sommige dingen zijn gewoon écht heel komisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 19:28

Ik ben wel eens fouten van mezelf tegengekomen in het bloopertopic. En kan er zelf ook nog om lachen. :D

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:11

Ik zou het niet erg vinden hoor als er om mijn fouten gelachen kan worden. Mijn fouten zijn meestal gewoon fout en helemaal niet grappig. |(

Ik hoorde jaren geleden in de Utrechtse wijk Lombok voor het eerst jongens (ook niet allochtoon) zeggen hé heb je die meisje gezien man!!

Ik dacht toen nog dat ze het per ongeluk hadden overgenomen van hun vriendjes maar ik heb me laten vertellen dat het met opzet is. Het is hip zoals wij dat vroeger noemden en tegenwoordig heet dat dus cool of vet cool. Zoiets als het napraten van het "gangsta" taaltje uit de "hood". We moeten er maar aan wennen want dat soort fouten vindt niemand meer fout na verloop van tijd.

Zo deze post is weer een heerlijk staaltje Dunglish. Op zich leidt al dat verengelsen ook weer tot leuke situaties en taalbloopers, zoals deze uit het tweetalig onderwijs. De lerares sprak de klas steeds vermanend toe omdat ze de hele tijd zaten te gniffelen bij de spreekbeurt van een medeleerling over "The European Onion".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 19:32

eppie38 schreef:
Zou persoonlijk ook nooit iemand aanspreken op schrijffouten msn taal of wat dan ook, je kunt iemand daar best mee kwetsen en gelukkig hoef je geen mavo diploma te hebben om lid van Bokt te worden.

Ik wel, en als je dat op een vriendelijke manier doet, én aangeeft hoe het beter kan, hoeft dat heel niet kwetsend te zijn, hoor :)

Anders konden we scholen wel afschaffen, zou ik toch jammer vinden ;)

Bonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:33

ik vind dat de meeste hier een beetje overdreven reageren, niet iedereen is goed in schrijven

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:39

we zitten hier op bokt
NIET OP SCHOOL
ik snap niet dat jullie moeilijk gaan doen over spel foute
ooit gehoord van dislektie (sorry maar ik heb het ook)
wat is het probleem jullie snappen toch wat ze bedoelen en zo niet kun je dit toch vragen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:25

Als je iets kwijt wilt, iets wilt vragen of wat dan ook, is het wel zo beleefd om dat op een correcte manier te doen.

Als je praat, vraag je dus dingen op een beleefde manier.

Als je schrijft, spel je je woorden correct, je let op je schrijfstijl en formulering. En als je het niet nodig vindt om moeite te doen om je teksten correct te schrijven, vind ik het niet nodig de moeite te nemen om ze te ontcijferen. Overigens is dyslectie in 90% van de gevallen een k*tsmoes.
Vreemd genoeg nemen de échte dyslecten wel de moeite om goed te spellen...... en die foutjes die ze dan maken, vergeef ik ze echt wel.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:01

Yamcha, ik ben het met je eens, het is een kwestie van respect en fatsoen! Mijn oudste zoon van 6,5 heeft een taal/spraakachterstand (we denken een vorm van dyspraxie) en ook hij moet op een nette, beleefde wijze de mensen aanspreken.. Natuurlijk hoor je dat zijn taalgebruik niet correct is, maar hij is beleefd en vriendelijk, en doet zijn best, dat is meer dan het gemiddelde schoolkind, wat een brutaliteit en populair taalgebruik...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:06

Arabesk schreef:
ook zo'n geijkte fout samen met 'een aantal mensen hebben/zijn' een aantal is enkelvoud :7

"Aantal" is inderdaad enkelvoud maar "een aantal mensen hebben" kan wel. Het ligt maar net aan de situatie. Als die mensen als groep opereren moet je "een aantal (mensen) heeft" gebruiken en als de mensen los van elkaar iets doen, bijvoorbeeld boze treinreizigers die onafhankelijk van elkaar en zonder het van elkaar te weten een klacht indienen wanneer hun trein al voor de derde keer die week vertraagd is moet je "een aantal mensen hebben" gebruiken. "Een aantal reizigers hebben een klacht ingediend".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:15

AngeliqueB schreef:
Yamcha, ik ben het met je eens, het is een kwestie van respect en fatsoen! Mijn oudste zoon van 6,5 heeft een taal/spraakachterstand (we denken een vorm van dyspraxie) en ook hij moet op een nette, beleefde wijze de mensen aanspreken.. Natuurlijk hoor je dat zijn taalgebruik niet correct is, maar hij is beleefd en vriendelijk, en doet zijn best, dat is meer dan het gemiddelde schoolkind, wat een brutaliteit en populair taalgebruik...

Dat is inderdaad precies wat ik bedoel. Het gaat om netheid, beleefdheid, en vooral je best doen.

En als je dan je best doet en je maakt een fout, dan is dat prima te vergeven, mijn stiefzoon is ook dyslectisch, maar hij doet wel zijn best om leesbare teksten te schrijven. Maar een houding als: "je begrijpt me toch?" vind ik veel te gemakkelijk.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:19

Waves schreef:
Barmat schreef:
Dit forum is groot, een percentage mensen met Dyslexie en/of een lagere opleiding daarmee ook aanwezig. Je kunt niet van een ieder verwachten dat hij/zij de Nederlande Taal perfect beheerst.

Maar we kunnen wel verwachten dat het begrijpelijk is voor iedereen.

Een d/t fout zal je mij nooit over horen maar als iemand schrijft "ik ben na me paardje geweest", dan moet ik echt 3 keer kijken voor ik er zeker van ben dat ik het goed begrepen heb. Het lijkt soms wel of ik een rebus aan het oplossen ben.

_O- Haha, we zitten hier niet op het puzzelforum hoor :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 21:23

Ik herken het gevoel wel, moet ik zeggen :=