Monddood

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:16

Stef, je hebt denk ik wel gelijk dat Bokt verandert is in de loop der jaren, zo lang ben ik er nog niet bij, dus ik kan daar niet echt over oordelen. Maar bokt is inderdaad heel groot en dan krijg je vanzelf dat de regels wat strenger gehandhaaft moeten worden.
En dat er veel gebeurt is en fouten gemaakt zijn, geloof ik ook direct, maar daar hebben de gebruikers van de laatste paar jaren niets aan en de nieuwe gebruikers ook niet. Wat dat betreft is het net een groot bedrijf, met een aantal oude werknemers die het bedrijf hebben helpen opbouwen. maa je ziet ook vaak dat het juist die oude werknemers zijn, die klagen dat het zo anders geworden is.
Misschien moet je met pensioen? :D

En ik denk inderdaad dat je hier niet veel meer kunt leren, op een gegeven moment weet je heel veel op jouw gebied en dan ben je zelf de deskundige. Natuurlijk kun je dan nog verder leren, maar dan kom je bij deskundigen die je niet op dit forum vindt. Maar stel dat je nu ZZ dressuur bent en je schakelt over op western, dan kun je hier nog heel wat leren.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:30

nynke55 schreef:
En ik denk inderdaad dat je hier niet veel meer kunt leren, op een gegeven moment weet je heel veel op jouw gebied en dan ben je zelf de deskundige. Natuurlijk kun je dan nog verder leren, maar dan kom je bij deskundigen die je niet op dit forum vindt. Maar stel dat je nu ZZ dressuur bent en je schakelt over op western, dan kun je hier nog heel wat leren.

Dat is niet waar.
Ook deskundigen onder elkaar kunnen nog leren. Alleen dat is het probleem....geen deskundigen genoeg meer...

Tuurlijk moet het forum veranderen wanneer deze groter wordt, alleen mis ik nu deskundigheid -> toch iets van veel onkundige ruiters hier verwachten te vinden.
Arme paardjes... :(:)

nynke55

Re: Monddood

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:46

Dat is niet waar.
Ook deskundigen onder elkaar kunnen nog leren. Alleen dat is het probleem....geen deskundigen genoeg meer...

Dat zeg ik toch?

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:49

En zijn we niet allemaal ondeskundig begonnen? Het is juist goed als ondeskundigen en deskundigen elkaar hier kunnen ontmoeten.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:00

Toen ik net op Bokt kwam, las ik heel veel wat ik niet wist.
Dus toen was het heel leerzaam voor mij.
Over stalling, manieren van rijden, medische dingen, eigenlijk alles wat met paarden te maken heeft.
Op een gegeven moment herkende ik namen, wie achter welke mening stond.
Door heel veel te lezen en proberen mee te discussiëren vorm je zelf weer een mening.
Ik kan wel zeggen dat ik een hoop opgestoken heb.
Maar na 2 jaar heb je alles al wel een keer gelezen en alle meningen over vanalles ken je uit je hoofd.
Dus dan denk ik nu weer: weer zo'n topic over aantal uur weidegang, stalling etc etc :O
En in sommige perioden allerlei pennytopics over gepimpte shetlanders of echte fantasie verhalen.
Daarom zit ik ook meer in de HK en soms kom ik nog eens een leuk topic tegen.
Maar goed, dat heeft met het beleid niks te maken eigenlijk, meer dat na verloop van tijd Bokt voor je zelf ook verandert.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:15

[Maar goed, dat heeft met het beleid niks te maken eigenlijk, meer dat na verloop van tijd Bokt voor je zelf ook verandert] quote.

Juist Mika, ik denk dat je hier precies zegt waar het over gaat. Laten we geen eliteclubje vormen, maar open staan voor mensen die hier nog komen leren en hier voor hun plezier komen!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:31

Ninia schreef:
of "Ik ben Ellen die een andere mening maar niks vindt" .

Ik vind iedere mening prima, maar zeg dan ook iets. 1 bericht of 10.000 berichten in je profiel.
Naar mijn mening is het alleen maar goed dat er geprobeerd wordt het forum te verbeteren, zal ook niet meevallen met zoveel verschillende users. Het is alleen jammer dat mensen die positief posten met een flinke dosis humor geband worden om hun grapjes.
En ook ik zit voornamelijk in de huiskamer waar ik vreselijk leuke sociale contacten opgedaan heb, daarom ben ik hier nog steeds graag.
Maar soms wordt er zo gegumd in topics, mensen temmen om een poep en een scheet zonder het zelf uit proberen te praten, mensen worden geband, dat vind ik op zijn minst jammer.

Ben heel benieuwd wat er uit het overleg komt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:14

nynke55 schreef:
Dat is niet waar.

Dat zeg ik toch?

ja op het laatst, alleen is dat nu juist het probleem en dat miste ik een beetje in je verhaal.
Zeker gezien je volgende reactie
Citaat:
En zijn we niet allemaal ondeskundig begonnen? Het is juist goed als ondeskundigen en deskundigen elkaar hier kunnen ontmoeten.

Nu de meeste weg zijn heeft dit forum een hoog penny-gehalte vind ik. De "onkundige" vertellen hoe het moet....
Ik verwacht niet dat er nog kundige mensen voor terug komen eigenlijk

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:18

tja, ik lees net nog: Een paard dat geen 24/7 toegang tot water heeft droogt uit en gaat dood....

En dan nog het volgende punt: Wanneer ben je kundig?
Ik heb best wat theoretische kennis over bepaalde onderwerpen.. Maakt me dit kundig? Nee, vind ik niet

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:25

Ik reageerde op het bericht van Stef en op het rijtje af, zij noemde het gebrek aan deskundigheid het laatst en ik dus ook. Dat wil niet zeggen dat ik het niet belangrijk vind. Maar voor mij is hier nog veel deskundigheid te vinden, hoewel dat meer over mij zegt dan over de deskundigheid van de bokkers.
Het hoge penny-gehalte, ja, dat vind ik ook, maar dat ligt aan mijn leeftijd.
Het lastige is dat ik elk jaar een jaar ouder (en wijzer) word, volgens mij hebben we daar allemaal last van.
De oudjes verdwijnen langzamerhand, de jeugd komt er massaal bij.

Ik denk ook dat het gebrek aan kennis komt, doordat men tegenwoordig geen boeken meer leest, maar de vragen stuk voor stuk op internet opzoekt, zodat men een totaalplaatje mist. Ik zie dat ook op een ander, wat technischer forum, waar ik de laatste tijd de meest simpele vragen zie. Dan denk ik bij mezelf, koop een boek waar de principes in staan en snap je dan nog iets niet, vraag het dan op een forum. Dan laat je zien dat je interesse in een onderwerp hebt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:31

nynke55 schreef:
Ik reageerde op het bericht van Stef en op het rijtje af, zij noemde het gebrek aan deskundigheid het laatst en ik dus ook. Dat wil niet zeggen dat ik het niet belangrijk vind. Maar voor mij is hier nog veel deskundigheid te vinden, hoewel dat meer over mij zegt dan over de deskundigheid van de bokkers.
Het hoge penny-gehalte, ja, dat vind ik ook, maar dat ligt aan mijn leeftijd.
Het lastige is dat ik elk jaar een jaar ouder (en wijzer) word, volgens mij hebben we daar allemaal last van.
De oudjes verdwijnen langzamerhand, de jeugd komt er massaal bij.

Ik denk ook dat het gebrek aan kennis komt, doordat men tegenwoordig geen boeken meer leest, maar de vragen stuk voor stuk op internet opzoekt, zodat men een totaalplaatje mist. Ik zie dat ook op een ander, wat technischer forum, waar ik de laatste tijd de meest simpele vragen zie. Dan denk ik bij mezelf, koop een boek waar de principes in staan en snap je dan nog iets niet, vraag het dan op een forum. Dan laat je zien dat je interesse in een onderwerp hebt.

Penny gehalte vind ik ondeskundigheid (droomwereld, waarbij je paarden kunt genezen met kippesoep ;) ), niet zozeer de leeftijd van de personen.

Het gebrek aan kennis heeft veel meer oorzaken. Als je ziet wie er tegenwoordig allemaal mogen lesgeven op papier bijv... al was dat vroegah ook wel zo, maar dan zonder papier. Maar er waren wel meer "boeren" met verstad van lichaamstaal, terwijl er nu veel "stadsmensen*" te snel een paard kopen zonderr goede begeleiding...
(stadsmensen die niet zijn opgegroeid met de lichaamstaal van paarden en dieren)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 16:30

Wat dat penny gehalte betreft vind ik het wel meevallen, het kippesoepgedeelte bedoel ik. Ja je hebt ze erbij en ik vind dat wel vermakelijk. Maar er zijn ook genoeg jonge meiden die vragen stellen, die beantwoord word op een manier waarvan ik denk: waar is het fatsoen gebleven. Dat die kinderen in de contramine gaan, kan ik me dan ook wel weer voorstellen.

Wat het boerenverstand betreft: dat ben ik niet met je eens, ik woon hier midden tussen de boeren en veel ervan kijken niet naar wat een paard nodig heeft, ze verdiepen zich er niet in, waarom zouden ze ook, paarden leveren niets op, ze kosten alleen geld. Als zakenman heeft een boer dus niets met paarden, terwijl de stadsmens zich er vaak meer in zal verdiepen omdat het een voor hun vreemde wereld is.

Dit is natuurlijk wel vreselijk generaliserend en overdreven, maar even om mijn gedachte duidelijk te maken.

Baldt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:08

Hmmm... Ik ken dan weer een boer die met de kalveren naar de markt gaat en dan komt er zo'n controleur vetellen dat er geen oormerk in zit. Hij zegt dan, "Kom maar hier met je oor, zal ik er even een inslaan."
Hij weet ook dat tie een boete opgelegd krijgt.

Maar misschien is hij een uitzondering?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 18:15

Boeren van vroegah moesten met de paarden werken, dat is nu heel anders....
Ik bedoelde de mensen die jaren paarden hebben, ermee werken en de lichaamstaal begrijpen.
Beetje krom omschreven van mij om daar "boer" voor te gebruiken..

Kippensoep is overdreven, maar wel de droomwereld, waarin er tips gegeven worden die niet goed zijn omdat ze zelf nog aan het begin staan. Verwacht dat de meeste niet verder dan L- niveau is, niks mis mee, maar imo veelal niet voldoende ervaring hebben voor GOED advies

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:05

quote [Kippensoep is overdreven, maar wel de droomwereld, waarin er tips gegeven worden die niet goed zijn omdat ze zelf nog aan het begin staan. Verwacht dat de meeste niet verder dan L- niveau is, niks mis mee, maar imo veelal niet voldoende ervaring hebben voor GOED advies]

Waarom staat alleen dressuur voor niveau? Ik heb vroeger M gereden en ben nu naast basis dressuur veel meer bezig met andere disciplines. Grondwerk, freestyle, dll, dressuur aan de hand. Ik heb hierdoor meer geleerd over hoe het paard beweegt en zich gedraagt dan in die 20 jaar daarvoor! Ervaring krijg je door lang en intensief omgaan met paarden en openstaan om nieuwe dingen te leren, niet door alleen maar dressuur te rijden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:20

Ninia schreef:
Waarom staat alleen dressuur voor niveau? Ik heb vroeger M gereden en ben nu naast basis dressuur veel meer bezig met andere disciplines. Grondwerk, freestyle, dll, dressuur aan de hand. Ik heb hierdoor meer geleerd over hoe het paard beweegt en zich gedraagt dan in die 20 jaar daarvoor! Ervaring krijg je door lang en intensief omgaan met paarden en openstaan om nieuwe dingen te leren, niet door alleen maar dressuur te rijden.

tja, ik keek als jong meisje al naar de kudde, naar lichaamstaal en hoe een paard zich beweegt.... Verschillende paarden laten je ook zien waar je verbeterpunten en fouten zitten.

Waarom ik alleen dressuur heb neergezet is omdat het makkelijk is (ruim begrip en veelal een basis), dat ik niet alle disiplines en alles er om heen hoef te vermelden...Bij dressuur is het ook belangrijk dat je weet hoe een paard beweegt en zich gedraagt -> juist om daarop in te kunnen spelen en dus beter te kunnen rijden.Je kunt veel met paarden om gaan en "begrijpen", maar rijtechnisch niet de juiste hulpen geven omdat moet je ook leren aanvoelen.
Nu lees ik zelf ook eerder de vragen over dressuur (en gedrag), dus ook vandaar MIJN VERWIJZING naar dressuur.

Maar goed, het is mijn mening dat het niveau van bokt erg laag is en dat het advies van bokkers vaak niet klopt. Dat vind ik jammer voor de paarden.
Ik vind dat het "vroegah" op bokt beter was gesteld met de ervaring en het advies wat werd gegeven.
Dat vind ik jammer van bokt

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:36

Het is denk ik ook een breder probleem op het internet. Iedereen kan er natuurlijk gewoon op en er van alles op schrijven. Zou je bijvoorbeeld een professioneel deel op Bokt willen hebben? Waar alleen deskundigen reageren op vragen? Zoals bijv. thuisdokter etc?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:55

Ninia schreef:
Het is denk ik ook een breder probleem op het internet. Iedereen kan er natuurlijk gewoon op en er van alles op schrijven. Zou je bijvoorbeeld een professioneel deel op Bokt willen hebben? Waar alleen deskundigen reageren op vragen? Zoals bijv. thuisdokter etc?

Dat is wel een goed idee. (al verwacht ik dat de uitwerking lastig word)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:04

Ooit hebben we de zoon van dr pffereins als " bokt-DA" gehad. Als je een reactie van de DA wilde zette je een * in je bericht.

Dat is dood gebloed.
Denk dat als je dat nu gaat doen deskundigen wel drie keer nadenken voor ze toezeggen, want veel bokkers claimen het beter te weten en gaan met zo'n persoon in discussie.
Zie je het al voor je? Iemand heeft een hoefprobleem, DA of smid adviseert speciaal beslag... Gelijk heel ijzerloos bokt op hun achterbenen.

En als dergelijke deskundigen al interesse in bokt zouden hebben, waarom zijn ze hier dan niet al actief?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een heel leuk idee, maar denk (weet eigenlijk wel zeker) niet dat het gaat werken

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:44

Toch werken de sites als thuisdokter juist steeds beter. Misschien is het ook een groeiproces, en proberen om je alleen te focussen op de serieuze vragen. Daar zou je juist wel goed op moeten moderaten denk ik. (en dat moet dan wel geaccepteerd worden ;-))

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:01

En dat laatste, tja, denk je dat?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:04

dan heb je het nog over een D.A en een hoefsmid, maar hoe zit het met instructeurs....
via een site zou ik er ook niet aan beginnen, juist omdat je niks kan zien (niet dat ik een instructeur ben)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:08

Daarom heb ik ook moeite met het huidige haw. Of, moeite is een verkeerd woord, maar ik snap het gewoon niet.
Imo kan je geen correct rijtechnisch advies geven op basis van een paar foto's/filmpjes.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:15

Ik ben óók actief op een amerikaans honden forum waar een "expert" sectie is. Daar is de oplossing voor het discussieprobleem simpel, je kunt daar een vraag aan de betreffende expert stellen, en alleen die mag daar op antwoorden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:26

Maar kan je je vraag dan wel gewoon via het forum stellen? Of moet dat via de mail ofzo?