Niet recht door zee, want ojee: een OW!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

potverdikkie

Re: Niet recht door zee, want ojee: een OW!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 14:30

Dat is wel waar wat je zegt. De meeste conflicten beginnen indd buiten bokt om, en worden vervolgens op bokt uitgevochten. Dat is indd erg lastig.

Ik denk alleen dat een forum wat inmiddels al zo groot geworden is dan strenger zal moeten worden.

Idee.... als jullie in de regels bijvoorbeeld opnemen dat er geen namen (zowel bokt als prive) negatief genoemd mogen worden op dit forum? ......

Dan dek je je al een heel stuk in toch?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 14:32

potverdikkie schreef:
Dat is wel waar wat je zegt. De meeste conflicten beginnen indd buiten bokt om, en worden vervolgens op bokt uitgevochten. Dat is indd erg lastig.

Ik denk alleen dat een forum wat inmiddels al zo groot geworden is dan strenger zal moeten worden.

Idee.... als jullie in de regels bijvoorbeeld opnemen dat er geen namen (zowel bokt als prive) negatief genoemd mogen worden op dit forum? ......

Dan dek je je al een heel stuk in toch?

Op die manier kun je ook niet het wat minder goed presteren van een topruiter bespreken. Maar als dat het offer is kan ik er verder mee leven.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 14:37

Dat is niet waar een forum voor bedoeld is Lachen . Als je alleen de positieve verhalen mag vertellen en nooit de andere kant dan krijg je een wel heel scheef beeld, het zou ook wel erg zoetsappig worden allemaal en onecht. Het is wel zo dat bijvoorbeeld over pensionstallen, dierenartsbehandelingen etc. alleen ervaringen uit de eerste hand mogen worden geplaatst. Topics waarin wordt aangehaald dat die en die heeft gezegd dat zus en zo allemaal slecht is gegaan en geregeld, dat mag dus sowieso niet Lachen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 14:41

Mensen in een kwaad daglicht zetten is al strafbaar...dus die grenzen zijn niet zo breed.
Bedreigen is sowieso al fout, dat kun je gerust verwijderen als mods, maar wel goed opslaan...schrift is namelijk erg makkelijk Lachen

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 14:45

Ervaringen uit de eerste hand zijn niet per definitie strafbaar Lachen .

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 14:47

Nee is niet strafbaar, maar zie eens wat er verder allemaal van kan komen. Zo'n topic kan (let wel) kan, de spuitgaten uit gaan lopen... en dan zouden de berichten inderdaad eerder verwijderd moeten worden ja.
En op schrift is soms indd wel handig !

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 14:56

herhaal even een ideetje

sensuur ook op de pbs (zoals poedersuiker en oliebollen we kennen ze wel)
dan komt een kwade pb al veel minder kwaad aan/over Haha!

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 14:58

Je bedoelt dat iemand je een hoop banketstaven en oliebollen toewenst ipv allerlei akelige dingen *LOL* ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:01

runningkawa schreef:
Ik ben mezelf gaan informeren over een en ander... beheer van bokt kan echt flink de pisang zijn bij niet ingrijpen....
Ik mag hopen dat ze niet denken...oooh valt allemaal wel mee...totdat ze ineens aangeklaagt worden...

Presies, wij als leden hebben meer rechten dan het beheer van Bokt zich ooit heeft gerealizeerd, als jij als bokker aantoonbare schade kan aantonen (psychisch en financieel) kan jij naar de rechter stappen als je dat wilt, dan zal bokt in het ergste geval al jou berichten moeten verwijderen, voor zover de software dat toestaat (Dus geen quotes) en dat kan op een PHPbb forum als Bokt.
Een druk op de knop en al je berichten zullen weg zijn als jij dat wilt!

En de huisregeltjes waar jij ooit mee accoord bent gegaan zullen dan compleet in het niet vallen,
jij heb immers alle recht van privacy.
Er is zelfs een nieuwe wet op aangesteld, welke na te lezen is op bron: http://www.mijnprivacy.nl/
dit nav van een paar rechtzaken welke zijn ingediend door mensen die aantoonbae schade hadden nav een bericht op een forum.
Ikzelf vind het zwaar overdreven om tot zo'n uiterste eis te komen, maar er moet wel een middenweg mogelijk zijn, ik denk dat veel mensen zich niet bewust zijn hoe beschermd ze ook eigenlijk weer zijn.

Privacywetgeving geldt ook op internet

Persbericht

Publicatie van persoonlijke gegevens op internet kan mensen jarenlang achtervolgen. Onjuiste of verouderde gegevens kunnen grote schade berokkenen aan iemands belangen, goede naam of maatschappelijke mogelijkheden. Persoonsgegevens moeten daarom zorgvuldig worden gebruikt, juíst op internet. Het College bescherming persoonsgegevens (CBP) brengt vandaag de Richtsnoeren Publicatie van persoonsgegevens op internet ter consultatie uit. Het doel hiervan is het bieden van helderheid over de toepassing van de Wet bescherming persoonsgegevens bij internetpublicaties. Daarnaast geeft de toezichthouder op de site http://www.mijnprivacy.nl praktische adviezen aan betrokkenen over de stappen die zij zelf kunnen zetten om hun persoonsgegevens op internet te beschermen.

De naleving van de wettelijke regels voor het publiceren van persoonsgegevens op internet is voor verantwoordelijken, zoals websitehouders, niet lastig of kostbaar. De belangrijkste regels zijn dat zij de betrokkene informeren over de publicatie van persoonsgegevens, en de gegevens verwijderen als de betrokkene bezwaar maakt tegen publicatie. Ook moeten verantwoordelijken maatregelen nemen om sites met persoonsgegevens te beveiligen. Tegelijkertijd kunnen burgers zelf veel doen om verantwoordelijken te houden aan hun verplichtingen. Het CBP geeft hierover voorlichting en biedt modelbrieven voor verschillende situaties. Met deze tweeledige benadering dringt het CBP aan op een veiliger gebruik van persoonsgegevens op internet.

De Richtsnoeren Publicatie van persoonsgegevens op internet worden nu gepubliceerd ter consultatie. Het CBP vraagt in de komende weken een aantal organisaties die actief zijn op dit terrein om een reactie. Na deze ronde zullen de richtsnoeren worden vastgesteld en in de Staatscourant worden gepubliceerd als beleidsregels voor het uitoefenen van toezicht. Het toezicht door het CBP zal zich richten op ernstige en structurele schendingen van de privacywetgeving bij publicaties op internet.

Over het CBP
Het College bescherming persoonsgegevens (CBP) houdt -onder de Wet bescherming persoonsgegevens (WBP)- toezicht op de naleving van wetten die het gebruik van persoonsgegevens regelen. Bij het CBP moet het gebruik van persoonsgegevens worden gemeld, tenzij hiervoor een vrijstelling geldt.

Het CBP adviseert de regering en organisaties over de bescherming van persoonsgegevens en onderwerpen die daarmee samenhangen. Het CBP toetst gedragscodes en bemiddelt in geschillen tussen burgers en gebruikers van persoonsgegevens. Op eigen initiatief of op verzoek van een belanghebbende kan het CBP onderzoeken of de manier waarop persoonsgegevens in een bepaalde situatie zijn gebruikt, in overeenstemming is met de wet en daaraan zonodig gevolgen verbinden. Voor in gebreke blijven bij de melding kan een boete worden opgelegd. Bij overtreding van de wet of daarop gebaseerde regelingen kan het CBP overgaan tot bestuursdwang of een dwangsom opleggen.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:02

gwen@ hi jij zegt het en ik denk het.
nee dat maakt geen donder uit.
Ben hier aan het werk, en ondertussen zwaar aan het nadenken hierover...........

Chiqa @ klare taal.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:05

Niet per definitie, dat klopt
Wel als ze onwaar zijn en daar mensen hun eer en naam daardoor geschaad kan worden.

WB strafrecht artikel: 261, 262
beledingen: 266

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:08

Gwen schreef:
Je bedoelt dat iemand je een hoop banketstaven en oliebollen toewenst ipv allerlei akelige dingen *LOL* ?

yep .. het komt dan al zo enorm anders over dat er al een hoop minder lol aan is
ook minder confronterend

al zal het bij veel berichtjes niet kunnen
maar ergens ben ik van mening dat de scheld theorie ed op bokt ook voor pbs moet gelden

over de wet
"bokt"roept wel vaker dat ze volgens de wet handeld
maar de nederlandse wetgeving word niet altijd even goed gerespecteerd .. Verdrietig
het is maar net hoe het "ze: uitkomt

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:10

runningkwa@ Daarom schreef ik net al : berichten moeten dan eerder verwijderd worden, of zelfs gehele topics. Iedere mod kan elk geplaatst bericht veranderen, dus ook namen helemaal weghalen ipv sensureren.

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:12

Ik kan me voorstellen dat het soms wel zo lijkt Ja . Toch wordt er heel regelmatig uitgezocht of een bepaald topic wel of niet mag. De grens tussen wat wel mag en wat niet is vaak wel heel schemerig, dus het is geen wonder dat er af en toe behoorlijk wat verwarring over ontstaat.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:16

zou het niet zo kunnen zijn dat bokt misschien een beetje te groot aan het worden is, en daarom te weinig overzichtelijk?
Of zouden er misschien toch nog meer mods bij moeten komen? In verschillende categorieen?
geopperd zijn:
een echt bemiddelingsteam,
maar zou een pb team wat kunnen zijn?
Een klachtenbox?

Vaak is het ook onduidelijk welke mods er online zijn, en niet elke mod heeft even veel tijd om te bokken.
Als ik een mod nodig heb stuur ik mijn bericht naar meerdere, dat werkt eigenlijk ook niet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:21

Chiqa, de persoonsgegevens waar jij het in jou bericht over hebt zijn een aantal gegevens die wij opslaan zoals IP-adres en mailadres. Deze moet beveiligd opgeslagen zijn en als wij die willen gaan verkopen als klantenbase oid. dan moeten wij daar eerst toestemming voor vragen. Dit heeft niks te maken met de berichten die je zelf op Bokt plaatst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:26

Dat klopt idd karl
Als ik hier mijn huisadres neerzet moet ik dat zelf weten.

Maar wil bokt mijn gegevens aan bijv een ruitersportzaak verkopen, zodat ze me kunnen mailen moeten ze daar toestemming voor vragen bij het CBP.

Maar ook het bewaren van die info daar moet je toestemming voor hebben toch?
Dus bij het CPB aangeven dat je mail adressen en ip's bewaard, ook al speel je ze niet door?

De neckermann moet bijv ook gemeld staan bij het CBP omdat deze mijn adres heeft omdat ik er eens wat betelds heb, ook al speelt die ze niet door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:39

Karl66 schreef:
Chiqa, de persoonsgegevens waar jij het in jou bericht over hebt zijn een aantal gegevens die wij opslaan zoals IP-adres en mailadres.

Dan zou ik als ik jou was de site toch maar beter bestuderen...want het gaat in eerste instantie niet alleen over het bewaken van IP's en mailadressen...Integendeel.

Lees dit maar eens, heb het volgende van de site afgehaald

Een website publiceert gegevens over u die tot u herleidbaar zijn, zoals naam, adres, geboortedatum, uitslag van een wedstrijd of mening over uw gedrag. U wilt die gegevens laten verwijderen, omdat ze onjuist zijn, onvolledig, verouderd of niet ter zake doen. Zoek eerst uit wie de houder is van de website.

Is het een Nederlandse website waar uw gegevens op staan, maar kunt u op de website geen contactinformatie vinden, dan kunt u via http://www.sidn.nl de houder zoeken. Gebruik de optie 'uitgebreid zoeken' voor alle contactinformatie. Wend u tot de persoon die of het bedrijf dat genoemd wordt als houder van het domein. Staat u op een website waarvan de houder zich bevindt in een ander land, dan kunt u zoeken via http://www.whois.org Komt u er met de houder van de website in een ander EU land niet uit, dan kunt u zich wenden tot de privacytoezichthouder in dat land.

U kunt vervolgens gebruik maken van de modelbrief van het CBP om de houder van de website te verzoeken de persoonsgegevens te verwijderen die betrekking op u hebben.

Als het om beeldmateriaal gaat, kijk dan op het informatieblad Internet bij Foto's en ander materiaal op het internet.

Het kan ook zijn dat u zelf bijdrages hebt geleverd aan discussiefora of gereageerd op een artikel op internet. Discussiefora bieden de mogelijkheid om kennis over een specifiek onderwerp uit te wisselen. Zo zijn er bijvoorbeeld fora over nieuwsitems, medische kwesties of informatie over vakanties. Iedereen kan op deze fora informatieve of kritische berichten posten of lezen zodat ervaringen en nuttige informatie gedeeld kunnen worden. Als u als forumlid geregeld ook gegevens of uitspraken plaatst op een forum, dan verleent u de houder van de website eigenlijk uw toestemming om die gegevens of uitspraken op zijn forum te plaatsen. Mocht u de gegevens of uitspraken, om wat voor reden(en) dan ook willen verwijderen, dan kunt u de houder van de website verzoeken uw gegevens of uitspraken te verwijderen. U kunt voor uw verzoek gebruik maken van de modelbrief van het CBP.

Onder het kopje ´Wat kan ik zelf doen´ vindt u meer informatie over uw rechten.

bron

Ik ken toevallig iemand die zo'n rechtzaak heeft gewonnen.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 15:43

hm, vind het wel goed om te lezen dat mods dus eigenlijk wel verplicht zouden zijn om geplaatste dingen te verwijderen op verzoek, zoals ik uit hierboven geschreven begrijp!

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:03

Wat er niet bij staat is dat het verzoek in alle redelijkheid gedaan moet zijn. Het is dus niet zo dat je te pas en te onpas met berichten kunt strooien om ze later weer te laten verwijderen Lachen . Zoals je ziet staat er namelijk ook dat je de forumhouder toestemming geeft jouw berichten te plaatsen zodra je op de verzendknop drukt Lachen .

Het is algemeen bekend dat er op het internet tegenwoordig heel veel informatie te vinden is, zo ook over dit soort dingen, maar het is moeilijk uit te filteren wat nu helemaal volledig is en wat niet, waardoor je zaken makkelijk verkeerd interpreteert. Dat geldt uiteraard net zo goed voor gebruikers als de diverse soorten teamleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:08

Gwen het gaat in dit geval ook niet om huis tuin en keuken zaakjes,
maar om problemen zoals Potverdikkie die aankaart die hierdoor enorm
in de problemen zijn geraakt, welke bovendien ook nog eens onwaarheden zouden zijn
en niet door haar in eigen persoon zijn geplaatst maar door een ander......
Dan heb je wel degelijk recht op privacy en eventueel verwijdering.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:14

Citaat:
Het is dus niet zo dat je te pas en te onpas met berichten kunt strooien om ze later weer te laten verwijderen . Zoals je ziet staat er namelijk ook dat je de forumhouder toestemming geeft jouw berichten te plaatsen zodra je op de verzendknop drukt .

het gaat ook niet om berichten die je zelf stuurt maar die door anderen zijn verstuurt dmv dat drukje op dat knopje

men zal niet alles zomaar willen laten verwijderen
het gaat om onwaarheden met grote gevolgen ,,
geplaatst door horen zeggen (2e 3e 4e hand) personen
Laatst bijgewerkt door nickyu op 09-04-08 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:15

Okay, dan zijn we weer terug bij het begin haha.
Een ander plaatst een bericht, over jouw, onwaarheden, zonder jouw toestemming, je gaat in verweer, er ontstaat ruzie (zowel via PB als in Topic), er wordt getemd, inmiddels is het nodige vaak al gezegd, beide krijgen dan in het algemeen dan een OW, (want jezelf verdedigen is moeilijk op bokt).
Echter de berichten blijven vaak wel staan.
Dus negatieve of op onwaarheden berustte post "mogen" wel geplaatst worden openbaar, maar jezelf openbaar verdedigen is niet toegestaan.

Althans niet toegestaan, is link, want voor je het weet heb je een OW.

Klinkt erg rechtlijnig, maar helaas gebeurd het wel zo.....

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:17

yep en zijn we dus idd weer bij de openingspost beland Haha!

het jezelf verdedigen of zeggen waar het opstaat
.. men je moet bij alles erg hard nadenken wat je post

zoals ik eerder vandaag een berichtje zette over een pot verwijt de ketel
uit 1e hand verhaal want gegarandeerd dat er een paar moddies
zitten te azen om mij een ow te geven ..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 16:19

Ik denk dat het er gewoon op neerkomt hoe je jezelf verdedigt. Ik heb een aantal weken geleden zo'n topic gezien over een webshop van een bokker. Deze bokker ging op een hele nette manier in de verdediging en heeft daar nooit een OW voor gehad. Idem met een andere bokker.