Bokt-leaks

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:08

Cer schreef:
Citaat:
het is een klassiek voorbeeld van groupthink wat zich hier heeft afgespeeld, hoe meer er gepraat wordt, hoe verkeerder de uiteindelijke beslissingen.

Dit is een beetje de verwoording die ik zoek, van wat er in dit topic gebeurd :j

Ik snap de vergelijking niet zo, er worden in dit topic toch helemaal geen beslissingen genomen? Als ik even voor mezelf spreek: ik heb nooit problemen gehad met het beheer, geloof niet in complottheorieën en ben hier ook niet om wie dan ook een trap na te geven. Ik vind wel -op basis van de gelekte quotes- dat er iets enorm mis is gegaan in het besluitvormingsproces, op een manier waarop het op een hoop andere momenten ook mis zou kunnen gaan. En daarbij vind ik dat er vanuit het beheer niet volwassen wordt omgegaan met de ontstane oproer, ik voel me als gebruiker niet echt serieus genomen en dat is jammer. Ik lig er verder niet wakker van 's nachts hoor, zo diep zit 't allemaal niet bij me ;)

Caira

Re: Bokt-leaks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:10

neuh ik heb het weggehaald. Weet je, ik zie dingen op 1 manier, Cer op een andere. Prima, maar ik heb besloten dat ik mijn energie beter kan gebruiken dan voor een wellus, nietus spelletje. Dat zou hier niets toevoegen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:11

laetitia schreef:
Is er nu iets achter de schermen aan de hand ofzo?

Huh :? Hoe komen die schermen er nu steeds bij??
Nee hoor, ik denk dat ze niet wilde dat ze iets geschreven had, en haalt dat nu weg. Dat is een mogelijkheid en daar kan je gebruik van maken..

Soda, er worden nu nog geen beslissingen genomen, maar heel af en toe bekruipt mij een beetje het gevoel van een heksenjacht als ik dit topic doorlees, dus misschien komen er nog beslissingen en/of acties als gevolg hiervan.. Hopelijk niet, maar groupthink (is dat echt de term?) kan dat soort dingen wel als resultaat hebben.. Dat is iets waar iedereen voor moet waken (en waarvan bijna iedereen zegt 'dat overkomt mij niet')..

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:12

Groupthink is hier zeer zeker van toepassing :j

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:13

Soda schreef:
Cer schreef:
Dit is een beetje de verwoording die ik zoek, van wat er in dit topic gebeurd :j

Ik snap de vergelijking niet zo, er worden in dit topic toch helemaal geen beslissingen genomen?

Ik denk ook niet dat Cer het over beslissingen heeft, ik denk dat ze meer bedoelt dat als het één roept "het is allemaal oneerlijk wat er gebeurd en de mods zijn corrupt" dat er dan 100 anderen "ja vind ik ook" posts plaatsen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:14

De "groupthink" quote slaat volgens mij op de mod besluitvorming Kim te bannen, niet op dit topic als zodanig...

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:18

Ja, maar dat is niet echt groupthink. Daarbij gaat het echt om verkeerde uitkomsten van een brainstorm op besluitvormingsproces. Boze mensen die "ja maar zei" blijven roepen zin weer een ander fenomeen ;) Ik snap je punt wel hoor, maar ik vind ook dat er nog steeds onderbouwde en constructieve dingen gezegd worden :j

Edit: ik reageerde op Rinske

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:20

In zowel het besluit rondom Kiwiko als nu in dit topic is daar sprake van. Ik zie vrij weinig mensen nog objectief kijken, lezen en hun eigen mening vormen. Het ene deel volgt op het oog klakkeloos wat er op Geit staat (en geef toe: daar mis je enorm veel context), het andere (veel kleinere) deel volgt het Boktbeheer klakkeloos (terwijl toch wel duidelijk is dat daar het een en ander rammelt). Veel mensen lijken niet meer hun eigen mening te vormen maar die van anderen klakkeloos over te nemen. Je kán je simpelweg geen goede mening vormen nu omdat niemand over alle informatie beschikt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:21

Is er ook nog een naam voor dit proces? Oh wacht, je zegt 'ander fenomeen'.. Wat is dat dan en zou dit daaronder vallen?
(ik vraag dat omdat als het herkent wordt, het misschien aan te passen valt naar nog net iets meer constructieve dingen?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:23

En dan heb je nog het deel dat nog geen oordeel heeft kunnen vormen omdat er nog steeds vragen openstaan...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:23

Maar serieus Heino, denk je dat er nog verdere openheid van zaken komt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:25

Lia_ schreef:
Ik mis nog steeds het antwoord op de vraag hoe mods het willen verantwoorden dat ze iemands werkgever bellen?

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:27

Persoonlijk vorm ik toch echt mijn eigen mening, loop niet zo snel achter een kudde aan.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:28

Heino schreef:
In zowel het besluit rondom Kiwiko als nu in dit topic is daar sprake van. Ik zie vrij weinig mensen nog objectief kijken, lezen en hun eigen mening vormen. Het ene deel volgt op het oog klakkeloos wat er op Geit staat (en geef toe: daar mis je enorm veel context), het andere (veel kleinere) deel volgt het Boktbeheer klakkeloos (terwijl toch wel duidelijk is dat daar het een en ander rammelt). Veel mensen lijken niet meer hun eigen mening te vormen maar die van anderen klakkeloos over te nemen. Je kán je simpelweg geen goede mening vormen nu omdat niemand over alle informatie beschikt.

Dat is waar, maar denk dat je wel kan besluiten dat er iets mee moet gedaan worden.
Die ontevredenheid vormt zich niet alleen door dit.

En wat ik er van begrijp dat keukenpraat normaal is op een besloten forum daar kan ik toch niet in mee gaan, of ben ik naief belgje.
Als mod neem je verantwoordelijkheid en dan mag je ook wat aan etisch handelen doen

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:31

Rinske schreef:
Ik denk ook niet dat Cer het over beslissingen heeft, ik denk dat ze meer bedoelt dat als het één roept "het is allemaal oneerlijk wat er gebeurd en de mods zijn corrupt" dat er dan 100 anderen "ja vind ik ook" posts plaatsen.

Maar is dat dan ook niet een beetje waar het in eerste instantie allemaal om gaat?
1 gebruiker wijst met een vinger naar een andere gebruiker dat zij het "gedaan" heeft en een heel team van mods gaan hemel en aarde bewegen om die gebruiker te bannen?
Volgens mij draait het niet eens zozeer over de manier van communiceren tussen de mods, dan wel de manier waarop een ban dichtgetimmerd moet worden.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:32

Caira schreef:
Maar serieus Heino, denk je dat er nog verdere openheid van zaken komt?

Geen idee, maar tot die tijd probeer ik wel objectief te blijven en kritisch te blijven richting beide kanten. Van Geit zou ik bvb ook graag de context van de gehackte berichten zien, want die mist nu volledig. En over de bans van mensen daar kan ik ook geen mening vormen want daar mist gewoon te veel info over.

Of meer openheid de problemen die er nu zijn oplost betwijfel ik, ik weet niet wat Bart nu het best kan doen. Want wat hij ook zal doen, het zal nooit iedereen tevreden stellen gok ik zo. En die paar gebruikers die weg blijven, daar zal Bart niet wakker om liggen geloof ik zo. Het merendeel van Bokt lijkt nog lekker verder te Bokken en zich hier buiten te houden. Dus de vraag is ook denk ik of het in het belang van Bokt nodig is dat er iets veranderd. Qua bezoekers en inkomsten bedoel ik dan. Qua correctheid moet er wel veel gebeuren.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 11:35

Dit soort ongein is niet nieuw en ook toen was er een bepaald deel bokkers wat hier stelling tegen nam.
Zoals met ieder proces heb je mensen die voor hun mening durfen uitkomen, mensen die zich niet willen branden en mensen die alleen lezen.

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:04

jongens het is maar een forum op het internet.
Gelukkig is er naast het forum toch ook nog gewoon een ander leven. Het echte leven!

Nogmaals mijn mening is dat ik er bij blijf dat er misschien wel of geen fouten zijn gemaakt maar daar kan ik niet over oordelen. Ik heb immers niet inzicht in de gegevens van beide kanten en geen achtergrondinformatie. Bovendien wordt de informatie die nu op internet staat uit zijn verband getrokken.

Ik vind het wel heel erg erg dat kim probeert haar gelijk te halen.
waar hou je jezelf mee bezig. En op welke manier, zelf de mids en mods zwart maken door het openbaar te plaatsen.

Verder blijf ik er bij dat als je geen problemen veroorzaakt je ook niet zomaar een ban krijgt.
Hoe er achter de schermen gesproken wordt is iets van de mods en mids.
Op de manier waarop het geplaats wordt op geit wordt het geheel uit zijn verband getrokken.

Als ik een klant aan de telefoon heb gehad op het werk en ik denk nou ja zeg wat voor persoon heb ik nou aan de telefoon zeg ik dat gewoon en daar hebben collega's onderling het ook wel over. De persoon zelf aan de telefoon weet dat niet en komt het ook nooit te weten. Roddelen gebeurt overal en ook over iedereen. Of je het nu wilt of niet.

of er meer openheid gaat komen weet ik niet, en bovendien wat lost dat op? De uitwerking blijft hetzelfde de mensen op geit blijven op geit en komen niet terug op bokt. Er zijn genoeg mensen die het hier prima naar hun zin hebben en die blijven.Hun hoor je hier niet praten over de problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:10

Fenja, ik vind roddelen iets heel anders dan iets in elkaar fabriceren om iemand te lozen...
Wij praten op het werk ook over de mensen waar we mee te maken krijgen, maar we fabriceren zelf geen bewijslast en bellen ook niet zomaar werkgevers op.
Dan overschrijd je toch echt een ethische grens.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:15

Maar je mag wel SA's fabriceren, verhalen verzinnen en de andere partij zwartmaken?. Dat geldt dan toch twee kanten op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:17

Lees jij ergens dat ik anders beweer?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:25

Persoonlijk vind ik dat Bokt het Beheer niet steeds meer regeltjes dient op te stellen, maar dat er meer gewisseld dient te worden met Moderatoren, en dat vingertje wijzen en korte en niets zeggende antwoorden die men vaak krijgt wanneer men een dialoog aan wil gaan vervangen worden door werkelijk eerlijke antwoorden.
En wanneer men het Beheer schrijft dat die zich dan niet verschuilen achter de moderatoren, dat er moderatoren zijn die veel te lang moderator zijn, die gewoon een ingeslepen patroon hebben, daardoor bedrijfsblind zijn geworden.
De leden maken Bokt, niet het Beheer, en de leden worden opstandig aangezien er dingen gebeurd zijn die niet door de beugel konden, wanneer het Beheer klasse heeft en werkelijk souverein werkt dan gaan zij in dialoog met de leden, geven de gemaakte fouten (wat menselijk is) toe, dat verschaft respect, niet dat schoolmeestertje gedrag wat nu steeds weer naar voren komt.
Het gaat erom Bokt weer "gezond" te maken, aangezien men op Geit duidelijk lezen kan wat voor lekken er zijn.
Daarom kan men niet als Beheer alleen dit oplossen, men dient werkelijk in dialoog te gaan met de leden.
Een voorstel die ik doe is, frisse Moderatoren, die niet steeds ingrijpen maar begeleiden en dat temmen is wel leuk, maar groepen schakelen groepen daardoor uit.
Bezwaren comitee zoals ik dat altijd noem, dient sneller te handelen en niet standaard pbtjes te versturen, het is allemaal zo vastgeroest.
Buiten een regelgeving kan men niet, maar die dient beter gehandhaafd te worden, en niet zo van boven af, maar in overleg ook met het lid dat buiten de regels probeert om te gaan.
En waarschuwingen van leden aan de moderatoren en Beheer dienen werkelijk overlegd te worden, en wanneer dan van de kant van het Beheer/modoratoren een fout gemaakt is dan moet men niet 1 moderator daar de schuld van geven, maar dan staat men er als team.
Dit wat ik hierboven geschreven heb hoort men op de wandelgangen, heb het alleen op mijn manier opgeschreven, neem het risico om kritiek te geven omdat het zonde is dat Bokt wat een mooi forum is, ook een mooi forum blijft waar jong en oud zich treft om paardgevoelig met elkaar te communiceren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:25

Neeeeeee dát zeg ik niet, sjees hee.. Ik vraag of het andersom wel zou mogen.
Jouw antwoord is klaarblijkelijk "Nee, dat geldt inderdaad twee kanten op" of bedoel je dat niet?

Moeten er dan uiteindelijk van twee kanten excuses komen, of niet? (algemene vraag)

* edit * antwoord op Lia_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:32

Ik heb al eerder gezegd dat ze aan beide kanten finaal zijn doorgeslagen.
Ik moet wel zeggen dat de "andere" kant gewoon eerlijk zegt dat wat ze doet niet deugt en daarvan gewoon de consequenties wil dragen, dat stukje mis ik aan "deze" kant.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:34

Ik ben even kwijt wat welke kant is?