Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 23:22

Shadow0 schreef:
Mondy schreef:
Ik kan me voorstellen dat het vervelend is maar waarom wil je er dan perse nog een antwoord op als die toch niet komt ?

Omdat het manipulatieve, misleidende, gecherrypickte onzin is die steeds herhaald wordt!

Maar de ander vind dit wellicht ook van jouw argumenten ?

Citaat:
Als ik in een cirkeltje terecht kom met een discussie partner dan neem ik de stap terug omdat het me de energie/moeite niet waard is.

Maar dit doet beinvloedt meer dan alleen maar dat ene topic. We mogen de realiteit echt wel wat meer waarde gaan geven. Dit gaat niet eens alleen maar over vaccinatie (wat al schadelijk genoeg is) maar ook om een hele manier van doen in onze maatschappij die op allerlei niveau's maakt dat men niks doet, men niet meer na wil denken met welk doel bepaalde regels zijn opgesteld. Alsof dat er allemaal niet meer toe doet.

Zo breed kunnen we hier op bokt natuurlijk niet heel veel mee. Ik snap je hierin en ja merk dat in de maatschappij ook. Maar het veranderen door alleen een bepaalde richting toe te laten gaat het niet helpen. Juist door dat soort dingen weg te halen of niet te laten zien gaat men niet meer nadenken. Niet nadenken is wat nog altijd bij iemand zelf ligt

Citaat:
Of je kijkt waarom er geen antwoord komt. Weet diegene het antwoord niet.. zijn er teveel vragen waardoor overal op antwoorden niet lukt.. is het gegeven antwoord niet wat je het liefst wil horen of wil diegene het simpelweg niet zeggen.

We weten ook waarom louche zadelverkopers die via de Markt regelmatig de boel lopen te flessen niet ingaan op kritische vragen.. dan is 'gewoon negeren' ook geen optie.

Daarin komt natuurlijk ook wetgeving kijken

Door de verantwoordelijkheid helemaal bij de lezer te leggen, misken je bovendien precies dat gezamelijke waar ik het over had. Het gaat me er niet alleen om dat IK het irritant vind, daar kan ik de foei wel voor vinden, maar dat het breder gaat dan dat.

Ja dat is zeker begrijpelijk. Echter zal een ander gezamenlijk deel miss de andere kant vervelend vinden. Juist door er op door te blijven gaan blijf je het voor jezelf en anderen vervelender maken terwijl er anders of niet op in gaan soms ook beter kan zijn

Ik hoop dat ik de quote niet verkloot heb zo :=
Maar bottomline... ja het is vervelend in welke discussie dan ook als iets niet lekker loopt en niet gaat zoals je zelf graag zou willen. Maar de sfeer is door alle deelnemers van een topic te bepalen en de inhoud is iets wat ieder voor zich kan invullen. In hoeverre dat de discussie bepaalt is afhankelijk wat de rest ermee doet.

Het is inhoudelijk niet te doen.
En heel eerlijk? Eigenlijk is het toch jammer dat discussies een gespreksleider/mod/begeleider enz nodig hebben ?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 23:31

Mondy schreef:
Bedankt voor de fijne feedback beide trouwens !

Laat ik vooropstellen dat ik het in een discussie ook fijn vind om gehoord te worden en antwoord te krijgen op mijn vragen. Echter zou ik het zelf ook fijn vinden dat als mijn antwoord niet is zoals de tegenpartij dat graag ziet dat ook dermate kan respecteren dat er niet telkens op gehamerd blijft.
Zeker. Het punt is echter dat in discussietopics alleen een mening niet afdoende is, als er dan vragen op komen zal je je standpunt toch echt moeten kunnen onderbouwen.

@Imandra maar die sfeer wordt niet door 1 iemand bepaald. Dat doen meer mensen. Het is hoe je er zelf mee om gaat.
Wat ik in bepaalde topics zie is dat er veel mogelijkheden zijn om nog verder te discussiëren in andere richtingen maar dat er toch op 1 ding gefocust blijft.
Maar een slechte sfeer kan wel door 1 persoon veroorzaakt worden. Dat de andere deelnemers dan 'meegaan' met die slechte sfeer vanwege frustratie snap ik, maar er is in bepaalde gevallen toch echt wel 1 oorzaak aan te wijzen.

Wat imo discussie regels zijn is hoor en wederhoor. Je hoeft het in een discussie echter totaal niet eens te zijn met elkaar maar ikzelf vind dat het de ander siert om ook eens te kijken naar wat de ander zegt. En daar wellicht zelf iets uit te halen. Dat mis ik bij beide kanten bij dit soort topics. Hoeft natuurlijk ook helemaal niet maar maakt de sfeer en het leren van iets wel leuker.
Dat is het punt: die hoor en wederhoor wordt niet door iedereen toegepast. Ik snap ook echt wel dat iemand die lijnrecht tegenover me staat het niet met me eens is, maar dan verwacht ik wel dat diegene meedoet in de discussie. Als in, je standpunten onderbouwen, ingaan op de rest. Dat wordt in mijn optiek door 1 kant heel goed gedaan en door de andere kant totaal niet. Ik vind het geweldig als de tegenpartij een nieuw argument brengt, waar ik vervolgens weer onderzoek naar kan doen zodat ik kan kijken hoe zij het zien. Dat kan niet als iemand continu dezelfde argumenten blijft delen alsof er nog niet op gereageerd is maar vervolgens wel alle vragen over dat argument totaal negeert of afwimpelt. Zo werkt een gezonde discussie niet.

Wellicht toch eens proberen dan... 1 of 2 keer vragen (niet eisen) of er een antwoord komt en zo niet dan verder gaan met mensen die wel reageren.
En diegene die niet wil antwoorden zichzelf eens afvragen of je dan wel eea neer wil zetten.
Zoals gezegd is dat al eens eerder geprobeerd, maar dan gaat de persoon in kwestie doen alsof ze het slachtoffer is. Of gewoon zich in de volgende discussie beuken door alsnog terug te komen op onderwerpen die al 'geweest' zijn. En vervolgens ook niet ingaan op de vragen daarop.

Ik blijf erbij, door te zeggen 'negeer het maar' straf je de partij die wél moeite doet. Terwijl je eigenlijk degene zou moeten aanspreken die niet op een zinvolle en nette manier discussieert.
Als je in een discussietopic mee gaat posten dien je ook op een normale en respectvolle manier te discussiëren, welk standpunt je ook inneemt. Als dat niet gebeurd, dan mag diegene daar imo echt wel op aangesproken worden: zeker als het herhaaldelijk gebeurd.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 23:32

Sorry Mondy, ik vind dit een beetje in de modus vallen van “negeer ze maar” als het ene kind het andere aan het jennen is. Wel lekker makkelijk, want dan hoef je niet in te grijpen, maar niet echt hoe het hoort.
Bovendien is de poging tot negeren ookwel geprobeerd, zonder enig succes.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 23:36

Mondy schreef:
Maar de ander vind dit wellicht ook van jouw argumenten ?

Dat is dus precies de reden dat de realiteit ook een rol speelt. Als een iemand de platte aarde verdedigt en de ander een ronde aarde, dan baseer je je vliegplan niet op het compromis. Een visie is juist, de ander niet.
En die realiteit die doet ertoe.

Citaat:
Zo breed kunnen we hier op bokt natuurlijk niet heel veel mee.

Je moet op Bokt doen wat de reikwijdte van Bokt is. Nee, Bokt kan niet de misinformatie wereldwijd stoppen. Maar Bokt kan wel grenzen trekken op Bokt.

Citaat:
Ik snap je hierin en ja merk dat in de maatschappij ook. Maar het veranderen door alleen een bepaalde richting toe te laten gaat het niet helpen.

... en dat weet je omdat?

Citaat:
Juist door dat soort dingen weg te halen of niet te laten zien gaat men niet meer nadenken. Niet nadenken is wat nog altijd bij iemand zelf ligt

En daar gaat het dus helemaal niet over. Is een beetje als de verkeersregels niet meer handhaven omdat mensen dan meer na moeten denken.... Ik zal niet teveel verklappen, maar verkeersmaatregelen helpen dus wel. Het handhaven werkt, zeker als dat met redelijkheid en inzicht gebeurt.

Citaat:
Daarin komt natuurlijk ook wetgeving kijken

Je vindt niet dat Bokt zelf een verantwoordelijkheid heeft omdat, bijvoorbeeld, Bokt het een vervelend idee vindt als hun site gebruikt wordt als platform voor oplichters? Daar heb je de wet voor nodig? Als de wet het niet zou verbieden dan zou je die advertenties gewoon laten staan?

Dan missen we inderdaad wat aan gezamelijke normen geloof ik. Bizar!

Citaat:
Ja dat is zeker begrijpelijk. Echter zal een ander gezamenlijk deel miss de andere kant vervelend vinden. Juist door er op door te blijven gaan blijf je het voor jezelf en anderen vervelender maken terwijl er anders of niet op in gaan soms ook beter kan zijn

Dat is dat enerzijds-anderzijdsgedoe. Check het topic. Zo werkt het niet. Verdiep je in het onderwerp van misinformatie, en dan is nog duidelijker hoe het niet werkt.

Citaat:
Maar bottomline... ja het is vervelend in welke discussie dan ook als iets niet lekker loopt en niet gaat zoals je zelf graag zou willen

Dat is zo'n flauwe manier om het persoonlijk te maken. Het gaat helemaal niet om 'niet hoe ik het zelf graag zou willen.' Ik vind het gewoon pijnlijk om te zien hoe dat soort onzin langdurig door kan gaan op een gemodereerd platform.

Citaat:
Maar de sfeer is door alle deelnemers van een topic te bepalen

Het gaat niet om de sfeer. Het gaat om de inhoud. En er is dus geen mogelijkheid om samen iets te beslissen. Daar waren dus ooit oa de mods voor.

Citaat:
Het is inhoudelijk niet te doen.

Je moet keuzes niet verwarren met onmogelijkheid.

Citaat:
En heel eerlijk? Eigenlijk is het toch jammer dat discussies een gespreksleider/mod/begeleider enz nodig hebben ?

Nee waarom?

[edit]Maar wel de vraag, als jij er zo over denkt, waarom zou je dan mod zijn? Hoe zie je je functie dan?[/edit]

En heel eerlijk? Ik vind de uitdrukking 'heel eerlijk' nogal passief-agressief.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 23:48

Laat ik vooropstellen dat iemand niks moet in de discussie omdat de ander dat wil. Zo werkt het niet.
Maar ik vraag me in dit soort discussies soms echt af waarom het zo belangrijk is dat alles helemaal uitgelegd moet worden ...waarna er op die uitleg ook weer vanalles gezocht wordt waardoor er weer nieuwe vragen komen die ook weer enz enz.
In bepaalde topics zijn beide kanten aan het doordrammen op de eigen vissie.
Juist als je lijnrecht tegenover elkaar staat kan je weten dat wat de ander ook zegt het niet is wat je goed gaat vinden.

En laten we eerlijk wezen. In bepaalde topics vind ik van beide kanten de toon niet netjes en wordt er erg flauw omgegaan met elkaar als iets niet gaat zoals gehoopt.

En dat doen meer mensen en niet maar 1.
De schuld neerleggen een ander is niet altijd eerlijk.

Vergelijk het een beetje als de discussie die we nu hier hebben.
Ik vind hem nu oprecht fijn en kan er wel wat mee. Ik kan me inleven in beide kanten en probeer bij beide kanten een opening te vinden. Mbt hetgeen wat niet kan ,zoals het modden op inhoud respecteer en begrijp ik de meningen maar erin mee gaan kan niet. En toch maakt voor mij dat geen reden tot vervelende discussie.

Dat het dan gaat over lekker makkelijk... geloof dat daarin de meningen verschillen want bepaalde topics goed proberen te laten lopen is alles behalve makkelijk.

Ook het (expres ? ) verkeerd of gedeeltelijk interpreteren van getypte zinnen om zo maar een slechte kant te laten zien is wat in dit soort topics helaas telkens naar voren komt.
Ik geef aan bepaalde zaken te begrijpen. Geef aan het een fijne feedback te vinden en denk mee.

En krijg dan de opmerking andere normen en waarden te hebben mbt louche zadelpraktijken.. En passief agressief te zijn om een gewoon normaal bedoelde zin.

De keuze het niet te doen is inderdaad omdat het niet mogelijk is voor ons.
Dat is ook al uitgelegd waarom.
Dat negeren een makkelijke weg is zodat wij als mods niks hoeven te doen ? Nee hoor... maar als een normale discussie van beide kanten niet kan heb je de optie om er volle bak negatief in te gaan..iemand gelijk te geven..of het te laten rusten. Noem het negeren of noem het agree to disagree.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 23:53

Oh en op de vraag hoe ik weet dat alleen een bepaalde richting toelaten niet bevorderlijk is ... kijk eens naar landen waar dat gebeurd. Waar nieuws, sociale media, scholen en eigenlijk je hele doen en laten worden bepaald door nieuws wat geen nep nieuws is in de ogen van degene die dat vind. Of het dat daadwerkelijk ook zo is of dat het voor de mensen die dat voorgeschoteld krijgen fijner maakt... naar mijn mening niet.

En waarom ik mod ben ? Omdat ik het leuk vind om de technische kant te zien. En omdat ik weet dat discussies zonder gespreksleider vaak niet gaan (hoe graag ik dat soms ook zou zien) en dat toch op een leuke manier wel kan gebeuren.
Enz.

Edit: het zoals jij graag zou zien is niet persoonlijk maar in algemene zin trouwens.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 23:55

Ik denk niet dat je de beide topics zo kunt vergelijken. Dit topic is er een die uitgaat van persoonlijke inzichten en ervaringen en hoe je verschillend over iets kunt denken. En daar kun je het wel of niet mee eens zijn. Het andere topic gaat over wetenschap, feiten en gezondheid. Als daar flagrante leugens worden verteld, steeds opnieuw, mag daar best op gemodereerd worden, mijns inziens.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-20 23:57

Mondy schreef:
Laat ik vooropstellen dat iemand niks moet in de discussie omdat de ander dat wil. Zo werkt het niet.
Maar ik vraag me in dit soort discussies soms echt af waarom het zo belangrijk is dat alles helemaal uitgelegd moet worden ...waarna er op die uitleg ook weer vanalles gezocht wordt waardoor er weer nieuwe vragen komen die ook weer enz enz.
Juist als je lijnrecht tegenover elkaar staat kan je weten dat wat de ander ook zegt het niet is wat je goed gaat vinden.
Dat heet nu discussiëren. Als je niet bereid bent om je antwoorden toe te lichten of te onderbouwen, dan moet je ook niet in een discussie mee gaan doen.
Dat doordrammen ben ik het niet mee eens overigens.

En laten we eerlijk wezen. In bepaalde topics vind ik van beide kanten de toon niet netjes en wordt er erg flauw omgegaan met elkaar als iets niet gaat zoals gehoopt.
En dat is meestal te herleiden naar 1 persoon.

En dat doen meer mensen en niet maar 1.
Hebben deelnemers ook schuld aan de sfeer? Zeker. Maar toch is het in veel gevallen te herleiden naar 1 persoon die de discussie volkomen laat ontsporen.

Vergelijk het een beetje als de discussie die we nu hier hebben.
Ik vind hem nu oprecht fijn en kan er wel wat mee. Ik kan me inleven in beide kanten en probeer bij beide kanten een opening te vinden. Mbt hetgeen wat niet kan ,zoals het modden op inhoud respecteer en begrijp ik de meningen maar erin mee gaan kan niet. En toch maakt voor mij dat geen reden tot vervelende discussie.
Maar vind jij dat ik vervelend reageer dan? Ik reageer op jouw opmerkingen, jij reageert op de mijne, met als doel duidelijk maken hoe we het zien.

Dat het dan gaat over lekker makkelijk... geloof dat daarin de meningen verschillen want bepaalde topics goed proberen te laten lopen is alles behalve makkelijk.
Maar dat is toch gewoon de taak van een mod? Ingrijpen wanneer nodig? Dat het niet makkelijk is geloof ik zo. Maar ik vind dat de mods zich nu toch teveel afzijdig houden, zoals Secricible al aangeeft. Dat is mijn mening, en zo zie jij het wellicht niet.

Ook het (expres ? ) verkeerd of gedeeltelijk interpreteren van getypte zinnen om zo maar een slechte kant te laten zien is wat in dit soort topics helaas telkens naar voren komt.
Ik geef aan bepaalde zaken te begrijpen. Geef aan het een fijne feedback te vinden en denk mee.
Dan kan daar toch op ingegrepen worden, ongeacht wie het plaatst? Het gaat mij in deze om het structureel frustreren van een discussie door continu dezelfde tekstjes te plaatsen en vervolgen niet te reageren of te onderbouwen, wat men in een gezonde discussie wel behoort te doen.

En krijg dan de opmerking andere normen en waarden te hebben mbt louche zadelpraktijken.. En passief agressief te zijn om een gewoon normaal bedoelde zin.

De keuze het niet te doen is inderdaad omdat het niet mogelijk is voor ons.
Dat is ook al uitgelegd waarom.
Dat negeren een makkelijke weg is zodat wij als mods niks hoeven te doen ? Nee hoor... maar als een normale discussie van beide kanten niet kan heb je de optie om er volle bak negatief in te gaan..iemand gelijk te geven..of het te laten rusten. Noem het negeren of noem het garde to disagree.
Wie geef je gelijk? Je kan toch, zonder de andere deelnemers te betrekken, iemand aan te spreken op de manier van discussiëren als die niet wenselijk is?

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 00:03

Het gelijk willen krijgen gebeurd anders ook hier.

Nogmaals de sneren en opmerkingen die niet goed zijn gebeuren door meer dan 1 persoon.

We moeten zeker wel in die topics maar op andere dingen. Dus niet op inhoud en wel op manier van reageren.

Dat we er niet altijd 123 bovenop zitten is vervelend en zou daar zelf graag nog meer in willen verbeteren. Dat geef ik zeker toe. Echter gaan sommige topics zo verdomd snel en zijn sommige tems bijvoorbeeld echt wat lastiger om meteen a la minuut op te reageren.

En daarin snap ik dat daar frustraties kunnen komen bij de gebruikers :j

En daarbij.. aanspreken van personen gebeurd ook. Echter niet in het topic. Dat is de plek voor de globale berichten en het directe aanspreken doen we per pb.

IMANDRA

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 00:10

Nee, wat hier gebeurd is dat de een uitlegt hoe diegene het ziet, waarna jij als mod erop reageert.

Het gaat overigens niet eens meer over tems, maar hoe men zich op bokt moet gedragen in een discussie. Als iemand continu dus de discussie bewust frustreert ondanks dat diegene er door andere bokkers op is aangesproken, moet je diegene aldus jou dus maar gewoon negeren. Maar dat is toch helemaal geen oplossing? Dan maak je je er als mod imo heel makkelijk vanaf, want je hoeft geen standpunt in te nemen (en daarmee bedoel ik een standpunt op basis van de manier van reageren op bokt, niet een standpunt van de desbetreffende discussie).

En als iemand zich continu zo gedraagt in discussies zoals ik heb beschreven, ondanks (neem ik dan aan) herhaaldelijke waarschuwingen van een mod, waarom dan niet in het topic -luid en duidelijk- laten weten dat die manier van discussiëren niet gewenst is? Als via pb blijkbaar niet werkt? Als het zo openbaar staat dan zal die desbetreffende gebruiker echt wel 10x nadenken voordat diegene weer doorgaat op de manier waarop die discussieerde, omdat het nu niet een waarschuwing tussen mod en gebruiker is maar een waarschuwing die openbaar staat. Dan is het niet meer verborgen en krijgen de andere deelnemers ook de bevestiging dat bokt dat gedrag niet toelaat.

Het gaat overigens ook totaal niet op ala minute reageren. Maar dit gedrag uit zich al maandenlang en er lijkt nog niks verandert te zijn. Dus of a) jullie hebben niet gepb'd dat dit gedrag niet wenselijk is of b) de persoon negeert jullie waarschuwingen en er is zwaarder geschut nodig.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 00:16

En wat te denken van het openbaar plaatsen van persoonlijke berichten in een topic.. en dat diegene het dan weghaalt met het -niet erg geloofwaardige excuus- van “ oh, dat wist ik niet, dat dat niet toegestaan was op Bokt”! Hoe wordt dáár eigenlijk op gemodereerd? Het lijkt een beetje op het demoniseren van personen dan hè.. op zo’n manier kun je aan de gang blijven met zogenaamde “ oeps momentjes” dan fiets je lekker tussen de regels door. Maar ik begrijp dat dit nogal off topic is...

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 00:19

Pocca_Locca schreef:
En wat te denken van het openbaar plaatsen van persoonlijke berichten in een topic.. en dat diegene het dan weghaalt met het -niet erg geloofwaardige excuus- van “ oh, dat wist ik niet, dat dat niet toegestaan was op Bokt”! Hoe wordt dáár eigenlijk op gemodereerd? Het lijkt een beetje op het demoniseren van personen dan hè.. op zo’n manier kun je aan de gang blijven met zogenaamde “ oeps momentjes” dan fiets je lekker tussen de regels door. Maar ik begrijp dat dit nogal off topic is...

Ik heb toegegeven dat ik fout zat en het desbetreffende bericht weggehaald, dus een mod-interventie lijkt me niet nodig gezien het bericht al weg is en ik heb geleerd van mijn fout. Dat jij niet kan verifiëren of mijn excuus waar is kan ik ook niets aan doen. Ik wist niet dat het niet mocht, maar zodra ik erop werd gewezen heb ik ook direct mijn bericht aangepast. Bovendien was het een eenmalig iets (het is niet zo dat ik aan de lopende band pb's openbaar zet) dus niet te vergelijken met waar de discussie hier nu over gaat.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 00:20

Volgens mij heeft bokt als regel dat zij niet op PB's modereren, maar dat betekent niet dat je bijzonder achterbakse opmerkingen per PB mag sturen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 00:21

Mondy schreef:

Iets wat om een of andere reden gezien wordt alsof het gelijkwaardig is. Maar dat is het NIET want sommige dingen zijn waar en anderen niet. Het gaat niet om meningen, het gaat uiteindelijk ook om feitelijkheden.

Citaat:

Het is niet vergelijkbaar omdat het niet gaat over meningen maar over inhoud. Over feiten, over context. Daarin is cherrypicken niet net zo redelijk als je best doen om goed wetenschappelijk onderzoek te doen bv.

Citaat:

De toon is een gevolg. Maar het probleem is groter dan dat. En als je blijft hangen in de 'toon' dan mis je dus helemaal waar het om gaat.

Citaat:

Het gaat niet om schuld.

Citaat:

Wat is er moeilijk aan? Ik kan me namelijk echt niet herinneren dat het zo moeilijk was.

Citaat:

Nu kom ik uit op een 'heel eerlijk' (en dat is niet bedoeld om flauw te zijn.) Ik meen het en het is ook niet erg aardig. Maar ik heb eigenlijk het idee dat je echt niet begrijpt wat er speelt of wat we zeggen. Dat je geen idee hebt, niet over hoe online platformen in allerlei vormen gebruikt worden voor nogal irritante en schadelijke propaganda, niet over hoe makkelijk het is om je reacties zo te schrijven dat ze bij een oppervlakkige, ongeinteresseerde lezing door de mods niet opvallen en zelfs best redelijk lijken te zijn. Niet over hoe makkelijk de situatie zo te manipuleren is dat je uitkomt op 'beide zijden zijn niet constructief' etc.

En ik heb het idee dat je geen idee hebt hoe je reacties overkomen, of wat ik bedoel. En ik vraag me zowel onaardig af waarom je dan mod bent, maar ook oprecht. Waarom zou je mod zijn of willen zijn als je geen interesse hebt in de kwaliteit van de discussie, niet bewust bent van de context, eigenlijk vindt dat het negatief zou zijn dat er uberhaupt een gespreksleider zou zijn, en je weinig intrinsieke ideeen hebt over wat modzijn inhoudt?

Ik ben ook mod geweest, niet zo heel lang en al wel heel lang geleden, maar ik kan me ook gewoon niet verplaatsen in die motivatie. Ik vond modden juist zo leuk, en er waren zoveel mogelijkheden, en je kunt zoveel bereiken als mod en zelfs zonder dat het al te veel weerstand oproept. (Want van alle weerstand die ik heb opgeroepen, en dat heb ik genoeg gedaan, was daar nog wel het minste van gebruikers naar mij in mijn positie als mod.)

Ik vind het echt zeldzaam jammer. Niet alleen om dat topic, maar ook om wat er nog over is van Bokt en omdat ik ook echt niet meer snap wat je dan als team nog wilt. Ik snap niets van die enorme passiviteit maar vraag me dan ook af waar je als team dan wel voor staat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 00:26

Pocca_Locca schreef:
Het lijkt een beetje op het demoniseren van personen dan hè.. op zo’n manier kun je aan de gang blijven met zogenaamde “ oeps momentjes” dan fiets je lekker tussen de regels door. Maar ik begrijp dat dit nogal off topic is...

Nu we het er toch over hebben, ik zag dat jij heel veel berichten hebt aangepast nadat je ze hebt geplaatst. In veel van die berichten wordt verwezen naar hetzelfde fragmentje, maar zonder link. Als die edits gecheckt worden, komt daar dan uit naar voren dat jij steeds die link plaatst en dan weer snel weghaalt? Bijvoorbeeld in de hoop om meelezers uit te nodigen naar je youtube-fragmentje maar zonder de spamregel te doorbreken?

Hebben anderen dat gezien eigenlijk?

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 00:33

Dus Imandra, jij zegt nogmaals dat je NIET op de hoogte was van die basale regel? Ik blijf het bijzonder vinden. En, @nienke, gelukkig valt het reuze mee hoor, wat ik aan Imandra schreef. Niks achterbaks aan, ik scheldt niet, ik refereerde alleen aan DIT topic, en aangezien dat niet toegestaan is, dus het noemen van een ander topic, heb ik die vraag in een pb. gezet. Overigens vind ik het wel achterbaks en onvolwassen dat dit topic als klaag-over het vaccinatie-topic over bepaalde bokkers zonder namen te noemen, maar we weten wel dat het over Pocca gaat- dient.
@shadow, nee, ik heb die link gisteren gedeeld. Verder niet. Ik heb vaak wat taal of spelling of vorm foutjes die ik pas ontdek als ik het al heb geplaatst. Dat is het enige. Of ik voeg wat toe later, om niet steeds nieuwe berichten te plaatsen.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 00:35

Als wij bepaald gedrag niet wenselijk vinden handelen we daar naar.
Als we bepaald gedrag wel ok vinden dan is dat dus prima.

Dat is nog altijd iets anders als hoe anderen dat zouden willen zien.

Het in een topic bij naam aanspreken hebben we overleg over gehad maar gaan we niet doen.

Jammer dat er geroepen wordt dat we het ons makkelijk vanaf maken omdat deze antwoorden niet zijn zoals graag gezien.

Als we er ons makkelijk vanaf zouden willen maken zouden we dat soort topics meteen sluiten. En ook dat is soms niet eens makkelijk.

Daarbij blijf je op 1 persoon doorgaan.
Het is niet 1 persoon. Simpel.
Het modden op inhoud alsin waar/nietwaar is ook al äangegeven.
Het modden op manier van reageren gebeurd. En wat iemand daar voor bericht van krijgt is voor diegene zelf en niet voor alle anderen.

Dus we kunnen er wel rondjes in blijven draaien maar het heeft geen nut.
Ik geef je geen gelijk in het 1 persoon verziekt het en de rest is zo goed bezig.
Nee de meesten doen het fijn en sommigen geven een topic soms een minder fijne discussie.
We doen er als team zoveel mogelijk aan om dat fijn te laten verlopen maar hebben er ook de medewerking van jullie bij nodig.
Mijn mening mbt de onderwerpen hierin moet ik daarin achterwege laten maar leer er veel van. Echter nooit genoeg om te kunnen zeggen dit is goed en dit is fout.

On openbaar maken wordt ook zeker streng op gemodereerd echter als dat al eerder is hersteld en weggehaald dan kunnen we die uiteraard niet nogmaals weghalen.
Wel is een pb natuurlijk ook als doel normaal met elkaar om te gaan. En ja soms weet iemand dat daadwerkelijk niet. Daarover doorgaan heeft geen nut als het al verholpen is. Dat voegt niks toe aan de discussie

@Shadow0 ik vind het nu wel flauw worden. Je zegt dat ik het niet begrijp allemaal. Maar krijg het idee erin dat ik dat alleen kan begrijpen door het volledig met je eens te zijn.
Op deze manier is het voor mij geen fijne discussie voeren en kan ik niks inbrengen zonder op mn tellen te moeten passen dat er niks verdraaid wordt.
Gelukkig heb ik niet het idee dat ik alleen maar weerstand oproep bij alle gebruikers en doe ik ook graag mijn best voor de gebruikers en het team.
Dat de teamvisie niet voor iedereen goed is is vervelend maar niet te voorkomen.
Dus om het overkomen van reacties te noemen : die van jou komen nu op mij even niet tof over en behoorlijk aanvallend en alsof ik t allemaal maar niet snap en vooral maar goed moet luisteren.
Ik doe mn best en probeer zo veel mogelijk mee te denken en te luisteren maar ook mn standpunt aan te geven.
En aangezien ik niet aanvallend wil doen en ook geen vervelend gevoel eraan wil hebben hou ik t voor vanavond voor gezien en duik mn bed in.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 00:36

Misschien moet je je pb nog even overlezen, het achterbakse ging niet over deze zin, maar over de volgende.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 00:38

Mondy, wat jij eigenlijk zegt is dat Bokt beter kan stoppen met de moderators. Want anders moeten ze opeens ook nog een mening gaan vormen over de manier waarop er gediscussieerd en gedebatteerd wordt. Want dat is namelijk wat de kern van modereren is, de discussie in juiste banen leiden en waar nodig mensen aanspreken. Dat is echt veel belangrijker dan een slotje op een dubbel topic plaatsen of een topic in het juiste subforum zetten.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 00:41

Karl66 schreef:
Mondy, wat jij eigenlijk zegt is dat Bokt beter kan stoppen met de moderators. Want anders moeten ze opeens ook nog een mening gaan vormen over de manier waarop er gediscussieerd en gedebatteerd wordt. Want dat is namelijk wat de kern van modereren is, de discussie in juiste banen leiden en waar nodig mensen aanspreken. Dat is echt veel belangrijker dan een slotje op een dubbel topic plaatsen of een topic in het juiste subforum zetten.

Haha nee uiteraard zeg ik niet dat bokt moet stoppen met moderators. Sowieso niet voor alle andere dingen die we doen buiten discussie leiden.
Wat ik ermee wil zeggen is dat het eigenlijk fijn zou zijn om geen mod nodig te hebben om een discussie fijn te laten verlopen toch.
Dus ja het is belangrijk dat te doen en ook hard nodig. Maar het zou ook niet erg zijn als het minder nodig zou kunnen zijn. Wat bij de meeste onderwerpen gelukkig ook is.
En bij de andere topic Waar het niet zo is is het ook zeker leuk en leerzaam om te doen hoor :j

En nu ga ik echt te bed.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 00:46

Pocca_Locca schreef:
Dus Imandra, jij zegt nogmaals dat je NIET op de hoogte was van die basale regel? Ik blijf het bijzonder vinden. En, @nienke, gelukkig valt het reuze mee hoor, wat ik aan Imandra schreef. Niks achterbaks aan, ik scheldt niet, ik refereerde alleen aan DIT topic, en aangezien dat niet toegestaan is, dus het noemen van een ander topic, heb ik die vraag in een pb. gezet. Overigens vind ik het wel achterbaks en onvolwassen dat dit topic als klaag-over het vaccinatie-topic over bepaalde bokkers zonder namen te noemen, maar we weten wel dat het over Pocca gaat- dient.
@shadow, nee, ik heb die link gisteren gedeeld. Verder niet. Ik heb vaak wat taal of spelling of vorm foutjes die ik pas ontdek als ik het al heb geplaatst. Dat is het enige. Of ik voeg wat toe later, om niet steeds nieuwe berichten te plaatsen.

Zoals ik al meerdere keren heb aangegeven (en ik snap niet dat je het nodig vindt het hier nogmaals te vragen want je weet mijn antwoord): nee. Ik was niet op de hoogte van die 'basale' regel. Niet dat ik me richting jou zou moeten verantwoorden, maar dit was de allereerste keer dat ik een PB openbaarde, dus dan is het niet gek dat ik die specifieke regel niet kende, toch?

En nee het gaat niet specifiek over jou als persoon. Het gaat over een bepaalde manier van reageren die ik vaker tegenkom. Als jij dat klagen vindt dan mag dat, maar het is een manier van reageren die niet netjes is en waarop gemodereerd mag worden als het aan mij ligt.

Mondy schreef:
Als wij bepaald gedrag niet wenselijk vinden handelen we daar naar.
Als we bepaald gedrag wel ok vinden dan is dat dus prima.

Dat is nog altijd iets anders als hoe anderen dat zouden willen zien.
Dan is mijn vraag: vind je het gedrag wat ik beschrijf wenselijk en zou je daarop modereren als mod (in zijn algemeenheid, dus ik heb het niet over een specifiek persoon zoals hierboven wordt gesuggereerd)

Het in een topic bij naam aanspreken hebben we overleg over gehad maar gaan we niet doen.
Oké, duidelijk. Als iemand (blijkbaar) waarschuwingen blijft negeren, wat is dan de volgende stap in het modereren? Een ban? En als die ban niks oplost, permanente ban?

Jammer dat er geroepen wordt dat we het ons makkelijk vanaf maken omdat deze antwoorden niet zijn zoals graag gezien.
Nou een mod is er om te modereren, toch? Als er dan wordt gezegd 'negeer het maar dat diegene zich niet gedraagt' dan is dat toch geen modereren maar je afstandig houden? Je mag het beestje best bij de naam noemen.

Als we er ons makkelijk vanaf zouden willen maken zouden we dat soort topics meteen sluiten. En ook dat is soms niet eens makkelijk.

Daarbij blijf je op 1 persoon doorgaan.
Het is niet 1 persoon. Simpel.
Het modden op inhoud alsin waar/nietwaar is ook al äangegeven.
Het modden op manier van reageren gebeurd. En wat iemand daar voor bericht van krijgt is voor diegene zelf en niet voor alle anderen.
Hoe blijf ik op 1 persoon doorgaan, kan je dat uitleggen? Modereren op inhoud heb ik het niet over. Modereren op manier van reageren: zie mijn vragen hierboven.

Dus we kunnen er wel rondjes in blijven draaien maar het heeft geen nut.
Ik geef je geen gelijk in het 1 persoon verziekt het en de rest is zo goed bezig.
Nee de meesten doen het fijn en sommigen geven een topic soms een minder fijne discussie.
We doen er als team zoveel mogelijk aan om dat fijn te laten verlopen maar hebben er ook de medewerking van jullie bij nodig.
Mijn mening mbt de onderwerpen hierin moet ik daarin achterwege laten maar leer er veel van. Echter nooit genoeg om te kunnen zeggen dit is goed en dit is fout.
Ik zeg nergens dat de rest goed bezig is. Ik zeg dat 1 iemand de rest mee omlaag trekt. Dus het te herleiden is naar 1 persoon. Als je die persoon aanpakt, wordt de rest niet omlaag getrokken en is er vervolgens geen probleem meer. Is de rest ook fout? Zeker. Mag de rest er dan ook op aangesproken worden? Zeker. Maar uiteindelijk is er áltijd 1 iemand die begint. Dat zien we misschien anders, dat kan.

On openbaar maken wordt ook zeker streng op gemodereerd echter als dat al eerder is hersteld en weggehaald dan kunnen we die uiteraard niet nogmaals weghalen.
Wel is een pb natuurlijk ook als doel normaal met elkaar om te gaan. En ja soms weet iemand dat daadwerkelijk niet. Daarover doorgaan heeft geen nut als het al verholpen is. Dat voegt niks toe aan de discussie

Mag ik overigens vragen wat andere mods hiervan vinden? O.a. Hanmar, Princesj, Shanna, EvelijnS, ynskek, Dani, Polly en Ladybird? Hoe zien zij het modereren op een discussie, en hoe zou het in hun ogen moeten gebeuren? Ik zou graag wat andere mod reacties hier zien. Dat hoeft niet ala minute (ik snap echt wel dat zij ook wel andere dingen hebben) maar ik denk dat het wel prettig zou zijn om van meerdere mods te horen :j. Zeker aangezien mensen in dit topic blijkbaar het gevoel hebben niet begrepen te worden. Misschien kan een andere mod het net anders formuleren zodat de miscommunicatie verdwijnt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 00:53

Om te beginnen, ik vind het prettig en te prijzen dat Mondy hier de hele tijd reageert, de moeite voor ons neemt, maar daardoor ook aldoor alle kritiek over zich heen krijgt. Ondertussen zie je de mensen die verantwoordelijk voor het beleid zijn, zoals de hoofdmods, hier niet. Het zou misschien ook wel prettig zijn als die hier een keer kwamen en niet Mondy alle kastanjes uit het vuur laten halen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 00:54

Karl66 schreef:
Om te beginnen, ik vind het prettig en te prijzen dat Mondy hier de hele tijd reageert, de moeite voor ons neemt, maar daardoor ook aldoor alle kritiek over zich heen krijgt. Ondertussen zie je de mensen die verantwoordelijk voor het beleid zijn, zoals de hoofdmods, hier niet. Het zou misschien ook wel prettig zijn als die hier een keer kwamen en niet Mondy alle kastanjes uit het vuur laten halen.

Oh zeker, ik waardeer het zeer dat Mondy de tijd neemt om hier uitgebreid te reageren! Mocht dat niet blijken uit mijn berichten, bij deze: ik waardeer het Mondy!

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 03:08

@shadow jouw insinuatie over dat ik misschien wel links spam, en zo de regels omzeil, :? :? vind ik vooral wat zeggen over jouw manier van denken eigenlijk..

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 06:59

Er is al door meerdere mods in dit topic gereageerd oa door een hoofdmod.
Het niet modden op inhoud of iets waar is of niet is uitvoerig besproken en als team besloten dat we dat niet gaan doen.
Dat is dus niet alleen mijn mening maar ook die van het team.
De vorige ronde hier is er door nog 2 andere mods zelfs nog uitgebreid gereageerd.
Ik weet niet of er nog meer hier melden hoor maar dat het in ieder geval wel gezien wordt dat er wel degelijk gereageerd wordt door andere mods.