Monddood

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nynke55

Re: Monddood

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:47

Er zijn in dit topic al een aantal ideeen aangedragen, maar deze zijn niet realiseerbaar. Zoals Cruyff al zei: elk voordeel hep z'n nadeel. Op die ideeen kwamen een aantal positieve, maar ook een aantal negatieve reacties, waardoor bleek dat het niet haalbaar was.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:52

"Niet haalbaar" is natuurlijk een erg rekbaar begrip, en mijn ervaring is dat bijna alle suggesties standaard worden afgeschoten als 'niet haalbaar'. Niet specifiek op Bokt trouwens - de gemeente kan er ook wat van (om maar eens een voorbeeld te noemen). Zittende organisaties zien vaak vooral onmogelijkheden. Dat betekent niet dat het ook werkelijk niet haalbaar is.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:54

Natuurlijk is het een rekbaar begrip, maar er word wel degelijk uitleg gegeven, waarom het niet haalbaar is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:58

Ik vind veel van die uitleg dus vooral rationalisatie: het goedpraten van een antwoord dat al besloten was. Niet altijd steekhoudend. Op een aantal vragen en suggesties is overigens niet gereageerd.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 09:40

nynke55 schreef:
Er zijn in dit topic al een aantal ideeen aangedragen, maar deze zijn niet realiseerbaar. Zoals Cruyff al zei: elk voordeel hep z'n nadeel. Op die ideeen kwamen een aantal positieve, maar ook een aantal negatieve reacties, waardoor bleek dat het niet haalbaar was.

"Niet haalbaar" wordt in iedere case aangehaald, non-argument
In een ander topic op FZ waar ik actief was omdat het een probleem was en is dat me iedere dag eigenlijk wel irriteert, ben ik ook afgewimpeld geweest zonder duidelijke argumenten waarom het niet haalbaar was. Ja, er werd wat gegooid met cliché-argumenten (wij hebben nog geen klachten hierover ontvangen, het is maar een kleine groep die problemen ondervindt), daar ben je als gebruiker niets mee. Ook is het constant moeten verzoeken om een reactie van een mod te krijgen zeer irritant. Hebben ze het te druk, hebben ze gewoon geen zin om te reageren, beseffen ze hun ongelijk en laten ze het topic dus maar doodbloeden? Je weet het als gebruiker niet.
Vanuit mijn opleiding kan ik bokt eigenlijk alleen maar aanraden om twee à drie mensen "in dienst te nemen" die communicatiemanagers worden van bokt (liefst dus ook met een adequate achtergrondopleiding). Zij zijn de link tussen gebruikers en modteam.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 10:13

Ik kan me voorstellen als de mods en beheer voor een nieuw idee zelf niets voelen, ze het niet gaan doorvoeren op het enthousiastme van een handvol bokkers. Maar ik zou het dan wel waarderen als die voorstellen vragen meegenomen worden in de jaarlijkse (?) enquete :j

Sowieso moet de communicatie over suggesties van bokkers beter vanuit het team. Duidelijkere antwoorden wat men ermee van plan is etc.

Maar.... bokt is geen democratie zoals sommigen verwachten....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 10:17

slimmerik schreef:
Maar.... bokt is geen democratie zoals sommigen verwachten....

Die scoort ook hoog op de clichelijst trouwens :) Ik verwacht geen democratie, ik aanvaard het ook best als het team duidelijk achter z'n keuzes gaat staan ('zelfs al willen heel veel gebruikers X, wij kiezen ervoor om dit niet te doen want...')
Maar ik stel behoorlijke argumenten wel op prijs. :j En de mogelijkheid om niet-behoorlijke argumenten te weerleggen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 10:37

slimmerik schreef:
Ik kan me voorstellen als de mods en beheer voor een nieuw idee zelf niets voelen, ze het niet gaan doorvoeren op het enthousiastme van een handvol bokkers. Maar ik zou het dan wel waarderen als die voorstellen vragen meegenomen worden in de jaarlijkse (?) enquete :j

Hierop heb ik uitgebreid geargumenteerd in dat andere topic. Als je wil zoek ik het even op.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 13:05

En daar heb je dus geen duidelijk ja of nee op gehoord?
Of een beargumenteerd nee?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 13:26

Het antwoord daarop was dat er ook een groep is die juist wel voor waren. Het is altijd zoeken naar een compromis en je kan nooit iedereen tevreden stellen, luidde het.

Persoonlijk vind ik dat ook weer een dooddoener. Daarenboven voel ik mij totaal niet betrokken bij het compromis en is dat compromis zeker gemaakt in het grote voordeel van de "anderen". Daar wordt ieder geval apart bekeken voordat er een beslissing komt. Mijn/ons voorstel werd collectief volledig van de baan geveegd.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 13:43

Tja, ieder voorstel heeft natuurlijk voor en tegenstanders. En het team/beheer heeft de uiteindelijke beslissing. Maar als aangegeven wordt dat ze ideeën willen en inbreng van de gebruikers, verplicht je je volgens mij zoiets mee te nemen in je enquete. Anders blijven het holle woorden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 15:19

slimmerik schreef:
Tja, ieder voorstel heeft natuurlijk voor en tegenstanders. En het team/beheer heeft de uiteindelijke beslissing.

En we gaan eerlijk zijn, het team luistert maar heel soms naar de gebruikers. Bokt blijft voor mij een leuk forum waar ik veel informatie uit haal, dus ik slaap er geen nacht minder om. Maar men kan niet beweren dat boktgebruikers een stem hebben. Voorstellen voor veranderingen van bepaalde ergernissen/frustraties worden 9 van de 10 keer afgewimpeld met dezelfde argumenten (waar blijkbaar een databank van bijgehouden wordt waar iedere mod uit kan putten). Initiatieven die dan weer veel weerstand kennen van de boktgebruikers worden toch doorgeduwd (ik denk maar aan de overschakeling Eenmaal-andermaal naar Bokt Markt).
Dit mag uiteraard, ieder forum zijn eigen systeem. Maar zorg dan voor een goede communicatie en geef bokkers alsjeblieft niet het gevoel dat ze inspraak hebben wanneer dit niet zo is.

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 17:07

_/-\o_ (jong en oud zijn het eens ! ;) )

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 13:30

Komt het er dan op neer dat je blij word gemaakt met een dode mus?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:06

Excuses als het allemaal een beetje onhandig staat; het is een beetje "pick and go".

Gini schreef:
Maar nu verzinken alle klachten gewoon in dit enorme topic, wordt het meer een klaagmuur waar de modjes makkelijker hun handen van af kunnen trekken en zal dit topic waarschijnlijk ook een stille dood sterven.

Het is soms gewoonweg lastig om uit alle randverhalen en casussen nog een vraag te vissen/formuleren die beantwoordbaar is. Soms is dat "niet antwoorden" echt geen onwil maar wachten op een "get to the point". Wat ook weer krom is omdat ook niet alle directe vragen/opmerkingen beantwoord zijn. Maar hoe hoger het klaagmuurgehalte, hoe lastiger het antwoorden wordt. En onmacht en onwil zijn gewoon 2 verschillende zaken. Dat er nog genoeg op een antwoord wacht: duidelijk. Ik ga mijn best doen.

Gini schreef:
Voorstellen voor veranderingen van bepaalde ergernissen/frustraties worden 9 van de 10 keer afgewimpeld met dezelfde argumenten (waar blijkbaar een databank van bijgehouden wordt waar iedere mod uit kan putten). Initiatieven die dan weer veel weerstand kennen van de boktgebruikers worden toch doorgeduwd (ik denk maar aan de overschakeling Eenmaal-andermaal naar Bokt Markt).
Dit mag uiteraard, ieder forum zijn eigen systeem. Maar zorg dan voor een goede communicatie en geef bokkers alsjeblieft niet het gevoel dat ze inspraak hebben wanneer dit niet zo is.

Ik heb geen idee hoe de percentages werkelijk liggen. Maar 9 van de 10 keer afgewimpeld is zeker niet het geval als je het over (semi)identieke vragen hebt. Wat ondanks dat ik echt niet ga beweren dat er nooit iets over het hoofd gezien wordt is er op het leeuwendeel van de vragen echt gewoon antwoord gekomen. Maar komt er een vraag 30x, nee, dan is de kans reeel dat er niet 30x een teamvergadering over komt en er steeds een nieuw antwoord geformuleerd wordt.
Wbt EA vs Markt: dat EA al lang niet meer functioneerde was destijds behoorlijk duidelijk, en toen was er ook al sprake van "we willen een ander systeem maar beheer luistert niet naar ons". Een hoop van de regels die het oude EA had (en die voor ergernis zorgden) zijn weg. Het heeft niet alleen nadelen, en naast een groep die het niet wilde was er een grotere groep die wél een nieuw EA wilde. Naar mijn idee een typisch gevalletje "smaken verschillen".

rea schreef:
Ik moet Shadow bijtreden in de niet-bestaande reactiesnelheid van het team

Deze vraag PB naar meedere personen is door het team nooit beantwoord.
'k Heb zelfs nooit een PB gehad met een Njet, gewoonweg nul, nada,niks ... -O-
Hoezo moet er dan nog input van de bokkers komen, als er geen output van het team tegenover staat ?

Er op 30-8 door zowel Angela als Mri gereageerd, dus om te zeggen dat er geen output van het team tegenover staat? Heb het topic iig naar Bart doorgespeeld.

Shadow0 schreef:
"Niet haalbaar" is natuurlijk een erg rekbaar begrip, en mijn ervaring is dat bijna alle suggesties standaard worden afgeschoten als 'niet haalbaar'. Niet specifiek op Bokt trouwens - de gemeente kan er ook wat van (om maar eens een voorbeeld te noemen). Zittende organisaties zien vaak vooral onmogelijkheden. Dat betekent niet dat het ook werkelijk niet haalbaar is.

Niet haalbaar klinkt als dooddoener, maar is dat niet. Soms heeft een kleine wijziging zoveel gevolgen dat Bokt er bijna herbouwd voor zou moeten. En dan is "niet haalbaar" synoniem voor "het is het niet waard".

rea schreef:
Vergis je niet : de hoofdvraag in dit topic is niet : Hoe kan een Mod beter modden ?
Maar wel : Op welke basis wordt er gemod ? Wat ligt aan de grondslag van het Bokt-beleid ?
De achterliggende gedachte is hierbij ook : wij willen ons niet als een kudde schapen naar de slachtbank laten leiden.
Vandaar dus ook de vraag naar transparantie of nadien de verzuchting dat bokkers monddood worden gemaakt, omdat nu het gevoel heerst dat elke afwijkende mening/gedraging asap de kop wordt ingedrukt en als er een stok gevonden wordt om de hond te slaan, dan heeft ie nog een ban aan zijn of haar been ook.

Ik denk dat het meest voor de hand liggende antwoord het antwoord is dat het minst geaccepteerd zal worden; maar het komt allemaal neer op gezond verstand. Bokt is een plek voor iedereen, mits binnen de grenzen van het wettelijke. Een plaats waar een markt wordt geboden, een prima nieuwsvoorziening is, de wiki als informatiebron wordt geboden, het forum wordt geboden voor discussies/informatieuitwisseling.
Die plek mogelijk maken voor iedereen en dat gewoon schappelijk laten lopen is imo hoofddoel.
En ja, daar zijn kaders voor, redelijk duidelijk gescheiden middels de tabbladen. Wat ook weer niet veel meer is dan een "overal is een plek voor". Pas als je je daaraan (regels en kaders) weigert te houden kun je in de problemen komen. Want dat is waarop gemod wordt. En het doel daarvan is zorgen dat Bokt ook voor iedereen blijft, dus ook voor de gebruikers die niet van zich afbijten. Evengoed als voor de gebruikers die dat wel doen.

Shadow0 schreef:
Maar ik ben het met je eens dat het modden dan nog steeds onzorgvuldig of fout kan worden aangepakt. En ik vind dat ook zorgelijk. Ik denk overigens dat mods niet bewust mensen voortrekken, maar wel makkelijk onbewust beinvloed zijn door de voorgeschiedenis bv, en ook overreageren op bepaalde zaken. (En ik vind het erg jammer dat mijn vragen hoe het modteam probeert die onbewuste beinvloeding te vermijden niet beantwoord zijn.)

Een van de belangrijkste dingen hierin is bewustwording/bewustzijn.
Als mod reageer je gewoonweg niet op zaken over gebruikers waar je je aan ergert, of die je niet mag. Net zomin als dat je je bemoeit met zaken over gebruikers waarmee je bevriend bent of die je juist graag mag. Daarnaast zijn er voor het uitdelen van een OW minimaal 7 stemmen nodig, en bij verdeeldheid is er nog instemming van een hoofdmod nodig ook. Daarnaast wordt er ook echt onderling behoorlijk op gelet hoor, en ja, ik durf gerust toe te geven dat ik dat ook weleens aan den lijve heb ondervonden. Heb daar echt wel van geleerd.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:07

rea schreef:
Ik moet Shadow bijtreden in de niet-bestaande reactiesnelheid van het team

Deze vraag PB naar meedere personen is door het team nooit beantwoord.
'k Heb zelfs nooit een PB gehad met een Njet, gewoonweg nul, nada,niks ... -O-
Hoezo moet er dan nog input van de bokkers komen, als er geen output van het team tegenover staat ?

Uhhhhh....

Iris82 schreef:
De mogelijkheid zou er inderdaad wel moeten zijn. Maar het is inderdaad omwille van de spam niet toegestaan. Ik kan wel weer een keer een balletje opgooien als de behoefte blijkt te bestaan.

Ik kan me alleen niet heel erg veel situaties voorstellen waarbij een groepspb handig is. Voornamelijk bijvoorbeeld bij meetings? Of sturen jullie vaker dezelfde pb naar meerdere personen?

Mri schreef:
Persoonlijk ben ik tegen :o
Als ik nu al kijk hoevaak ik een berichtje heb gekregen met daarin:

Citaat:
"Ik heb een nieuw topic geopend op HAW/ ITP (of What ever) *hier linkje*
Kijk en zie mijn geweldige *voeg ras/kleur in* hengst/ruin/merrie *voeg dicipline in*!
Een berichtje/reactie achter laten zou ik leuk vinden"

En dan krijg je zo'n berichtje omdat je a) betreffende bokker een keer IRL heb gezien, b) je een keer gereageerd hebt op in een eerder HAW/ITP topic c) ze willekeurig mensen PB't die ze vaker tegen komt of waar ze welis mee gepb't heeft.

Ik denk dat als een PB naar meerdere mensen gestuurd kan worden dit gespam echt in de hand werkt.

Angela schreef:
Ik ben op zich wel een voorstander. Zeker voor meetings is het erg veel werk om de PB's een voor een te verzenden. Als er een max. zou zijn van inderdaad 5 personen, dan zal het overvloed aan spammen wel meevallen, maar is het toch net wat gemakkelijker om meerdere mensen dezelfde PB te sturen.

De optie van alleen voor kuddegebruikers lijkt mij ook er een goede om de echte spammers buiten de deur te houden.

*ik heb nog nooit een -nieuw topic- of ander soort spam PB'tje ontvangen*

Dit zijn toch echt reacties uit het team.
NB Lees nu dat delerium ook al gereageerd heeft en het door gespeelt heeft naar Bart.

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:23

Dank je om terug te komen op die ene bepaalde vraag.
Ik weet wel dat er toen door jullie op gereageerd is. Echter meer dan "we hebben het gelezen en het heeft zijn voor- en nadelen", was dat niet.
Ik denk dat het niet verkeerd is dat er uiteindelijk een ja- of een neen-antwoord komt.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:33

rea schreef:
Dank je om terug te komen op die ene bepaalde vraag.
Ik weet wel dat er toen door jullie op gereageerd is. Echter meer dan "we hebben het gelezen en het heeft zijn voor- en nadelen", was dat niet.
Ik denk dat het niet verkeerd is dat er uiteindelijk een ja- of een neen-antwoord komt.

Heb het doorgegeven aan Bart, ik weet ook echt niet of het op een todo-list staat... (al kan dat evengoed frusterend zijn)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:44

delerium schreef:
Gini schreef:
Voorstellen voor veranderingen van bepaalde ergernissen/frustraties worden 9 van de 10 keer afgewimpeld met dezelfde argumenten (waar blijkbaar een databank van bijgehouden wordt waar iedere mod uit kan putten). Initiatieven die dan weer veel weerstand kennen van de boktgebruikers worden toch doorgeduwd (ik denk maar aan de overschakeling Eenmaal-andermaal naar Bokt Markt).

Ik heb geen idee hoe de percentages werkelijk liggen. Maar 9 van de 10 keer afgewimpeld is zeker niet het geval als je het over (semi)identieke vragen hebt. Wat ondanks dat ik echt niet ga beweren dat er nooit iets over het hoofd gezien wordt is er op het leeuwendeel van de vragen echt gewoon antwoord gekomen. Maar komt er een vraag 30x, nee, dan is de kans reeel dat er niet 30x een teamvergadering over komt en er steeds een nieuw antwoord geformuleerd wordt.
Wbt EA vs Markt: dat EA al lang niet meer functioneerde was destijds behoorlijk duidelijk, en toen was er ook al sprake van "we willen een ander systeem maar beheer luistert niet naar ons". Een hoop van de regels die het oude EA had (en die voor ergernis zorgden) zijn weg. Het heeft niet alleen nadelen, en naast een groep die het niet wilde was er een grotere groep die wél een nieuw EA wilde. Naar mijn idee een typisch gevalletje "smaken verschillen".

Met afwimpelen bedoelde ik ook niet het meteen van de hand doen van ideeën. Wat ik wel vaak merk in topics op FZ is dat vragen vanuit bokkers er vaak niet doorkomen. Er wordt wel meestal beargumenteerd geantwoord, gelukkig wel, maar het antwoord begint altijd met een "nee, want". Wanneer je dan argumenten blijft aandragen, komt er altijd een moment waarop een mod cliché-argumenten aanhaalt. En dat vind ik jammer.
De verandering van EA naar Markt, daar stond ik altijd neutraal licht neigend naar voor tegenover, dus mij moet je echt niet overtuigen. Maar blijkbaar was de verandering niet goed genoeg (geef toe, er is veel protest geweest).
Simpel voorbeeld: de eetzaal van de school is groen. Na een paar jaar zijn de leerlingen die kleur kotsbeu. Het is lelijk, te donker en hier en daar begint die af te bladderen. Ze willen verandering, zo werkt het niet meer. De directie gaat meteen aan de slag en gaat kleuren uitkiezen. Samen beslissen ze om voor een paarse kleur te gaan, ze verven de eetzaal paars en omdat ze zo vooruitstrevend zijn willen ze echt feedback van de leerlingen. De reacties zijn negatief. Veel leerlingen klagen dat het geen mooie kleur is. De directie wimpelt al deze klachten af, want het waren toch de leerlingen die verandering wilden en die het groen niet meer mooi vonden.

Kort verhaaltje, maar dit is wat bokt doet. Het is niet omdat EA aan verandering toe was, dat de Markt de ideale verandering is. En dat is een beetje het probleem op bokt: er wordt gedaan alsof je inspraak hebt, maar dat is niet. Er komen amper en zeer moeizaam veranderingen door die door de bokkers zijn aangevraagd. Kijk maar naar alle moeite die bokkers gedaan hebben om een rode smiley geel te laten kleuren. :+ En zoals ik zei: dat is niet erg. Bokt is een groot forum, je kan niet iedere wens inwilligen, maar neem dan de teugels stevig in handen en doe niet alsof de bokkers bokt kunnen veranderen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 19:55

delerium schreef:
Er op 30-8 door zowel Angela als Mri gereageerd, dus om te zeggen dat er geen output van het team tegenover staat? Heb het topic iig naar Bart doorgespeeld.

Maar het gaat er dus niet alleen om dát er gereageerd wordt, maar ook om wat die reactie inhoudt. En de inhoud van de reacties van Mri en Angela is 'we vinden het niet echt een slecht idee maar we weten het niet precies' en een paar vragen. Dat zijn prima eerste reacties, maar stap 2 mist volledig: een vervolg. Een reactie waarin daadwerkelijk wordt toegelicht wat de beslissing is en waarom, nadat het achter de schermen is besproken.
Die staat er niet. En dit is slechts een voorbeeld: heel vaak zijn de eerste reacties wel aardig en vriendelijk, maar er komt gewoon geen vervolg waarin er dieper op de zaken in wordt gegaan.

Citaat:
Niet haalbaar klinkt als dooddoener, maar is dat niet. Soms heeft een kleine wijziging zoveel gevolgen dat Bokt er bijna herbouwd voor zou moeten. En dan is "niet haalbaar" synoniem voor "het is het niet waard".

Dat kan men dan toch specifiek uitleggen? Geef aan hoeveel werk het is en waarom dat nu niet zinnig is. (Maar tegelijkertijd - er wordt bij IT heel vaak gezegd dat dingen niet kunnen of slechts met de grootst mogelijke moeite. En heel wat van die puntjes bleken in een uurtje of 2 gefixt te kunnen worden. Nou snap ik wel, dat zijn ook 2 uurtjes die er misschien niet zijn, maar toch. De nuance mist nog wel eens.)

Citaat:
Een van de belangrijkste dingen hierin is bewustwording/bewustzijn.
Als mod reageer je gewoonweg niet op zaken over gebruikers waar je je aan ergert, of die je niet mag. Net zomin als dat je je bemoeit met zaken over gebruikers waarmee je bevriend bent of die je juist graag mag. Daarnaast zijn er voor het uitdelen van een OW minimaal 7 stemmen nodig, en bij verdeeldheid is er nog instemming van een hoofdmod nodig ook. Daarnaast wordt er ook echt onderling behoorlijk op gelet hoor, en ja, ik durf gerust toe te geven dat ik dat ook weleens aan den lijve heb ondervonden. Heb daar echt wel van geleerd.

Nogmaals: daarmee erken je dus nog niet het probleem van 'compliance' (de psychologische term, ik weet even geen goede Nederlandse benamingen), waarbij mensen zich, vaak onbewust, voegen naar de heersende groepsmening. Dat speelt in vrijwel alle groepen en bestuurlijke organisaties, er komt loyaliteit, verbondenheid, en de neiging is dan als mens om je zo te gedragen als hoort bij de groep.
Daar komt nog een flinke hoeveelheid beslotenheid bij (modzaken worden uitsluitend met mods besproken en nooit in diepte met de gebruikers, omdat de regel is dat specifieke zaken niet besproken worden, en ook dat je als teamlid te kritische meningen niet zomaar naar buiten behoort te brengen...)

Allemaal zaken die fenomenen als compliance en groupthink flink versterken. En omdat niemand er eigenlijk echt antwoord op kan geven, heb ik de indruk dat er dus eigenlijk niets specifieks gedaan wordt om die dingen te doorbreken, behalve dus het vertrouwen op 'meerdere meningen' en stemmingen.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:00

Gini schreef:
Met afwimpelen bedoelde ik ook niet het meteen van de hand doen van ideeën. Wat ik wel vaak merk in topics op FZ is dat vragen vanuit bokkers er vaak niet doorkomen. Er wordt wel meestal beargumenteerd geantwoord, gelukkig wel, maar het antwoord begint altijd met een "nee, want". Wanneer je dan argumenten blijft aandragen, komt er altijd een moment waarop een mod cliché-argumenten aanhaalt. En dat vind ik jammer.
De verandering van EA naar Markt, daar stond ik altijd neutraal licht neigend naar voor tegenover, dus mij moet je echt niet overtuigen. Maar blijkbaar was de verandering niet goed genoeg (geef toe, er is veel protest geweest).
Simpel voorbeeld: de eetzaal van de school is groen. Na een paar jaar zijn de leerlingen die kleur kotsbeu. Het is lelijk, te donker en hier en daar begint die af te bladderen. Ze willen verandering, zo werkt het niet meer. De directie gaat meteen aan de slag en gaat kleuren uitkiezen. Samen beslissen ze om voor een paarse kleur te gaan, ze verven de eetzaal paars en omdat ze zo vooruitstrevend zijn willen ze echt feedback van de leerlingen. De reacties zijn negatief. Veel leerlingen klagen dat het geen mooie kleur is. De directie wimpelt al deze klachten af, want het waren toch de leerlingen die verandering wilden en die het groen niet meer mooi vonden.

Kort verhaaltje, maar dit is wat bokt doet. Het is niet omdat EA aan verandering toe was, dat de Markt de ideale verandering is. En dat is een beetje het probleem op bokt: er wordt gedaan alsof je inspraak hebt, maar dat is niet. Er komen amper en zeer moeizaam veranderingen door die door de bokkers zijn aangevraagd. Kijk maar naar alle moeite die bokkers gedaan hebben om een rode smiley geel te laten kleuren. :+ En zoals ik zei: dat is niet erg. Bokt is een groot forum, je kan niet iedere wens inwilligen, maar neem dan de teugels stevig in handen en doe niet alsof de bokkers bokt kunnen veranderen.

Markt: heb je zeker een punt.
Er was een grote vraag tot anders (over EA waren er echt nog maar héél weinig mensen tevreden) en bij velen viel het nieuwe tegen. True, niets tegenin te brengen. Maakt dat dat er niet geluisterd wordt? :n Dat maakt dat er kennelijk nog veel verbouwd moet worden om het wél goed te maken.

Verder is het inderdaad geen "de meeste stemmen gelden" of "met genoeg tegenargumenten gaat het wél gebeuren". Soms -is boeman- heb je je erbij neer te leggen dat het beheer kennelijk anders besluit en geen overtuigende reden gaat geven.

Shadow0 schreef:
Maar het gaat er dus niet alleen om dát er gereageerd wordt, maar ook om wat die reactie inhoudt. En de inhoud van de reacties van Mri en Angela is 'we vinden het niet echt een slecht idee maar we weten het niet precies' en een paar vragen. Dat zijn prima eerste reacties, maar stap 2 mist volledig: een vervolg. Een reactie waarin daadwerkelijk wordt toegelicht wat de beslissing is en waarom, nadat het achter de schermen is besproken.
Die staat er niet. En dit is slechts een voorbeeld: heel vaak zijn de eerste reacties wel aardig en vriendelijk, maar er komt gewoon geen vervolg waarin er dieper op de zaken in wordt gegaan.

Ben het met je eens. Een update had gewoonweg nodig geweest.

Citaat:
Dat kan men dan toch specifiek uitleggen? Geef aan hoeveel werk het is en waarom dat nu niet zinnig is. (Maar tegelijkertijd - er wordt bij IT heel vaak gezegd dat dingen niet kunnen of slechts met de grootst mogelijke moeite. En heel wat van die puntjes bleken in een uurtje of 2 gefixt te kunnen worden. Nou snap ik wel, dat zijn ook 2 uurtjes die er misschien niet zijn, maar toch. De nuance mist nog wel eens.)

Eerlijk? Persoonlijk vind ik "het is niet haalbaar" gewoon een samenvatting van "er is naar gekeken, en het is het niet waard/onzinnig/onmogelijk om daar nu iets mee te gaan doen" en ik ervaar dat als een volslagen sluitend antwoord.

Citaat:
Nogmaals: daarmee erken je dus nog niet het probleem van 'compliance' (de psychologische term, ik weet even geen goede Nederlandse benamingen), waarbij mensen zich, vaak onbewust, voegen naar de heersende groepsmening. Dat speelt in vrijwel alle groepen en bestuurlijke organisaties, er komt loyaliteit, verbondenheid, en de neiging is dan als mens om je zo te gedragen als hoort bij de groep.
Daar komt nog een flinke hoeveelheid beslotenheid bij (modzaken worden uitsluitend met mods besproken en nooit in diepte met de gebruikers, omdat de regel is dat specifieke zaken niet besproken worden, en ook dat je als teamlid te kritische meningen niet zomaar naar buiten behoort te brengen...)

Allemaal zaken die fenomenen als compliance en groupthink flink versterken. En omdat niemand er eigenlijk echt antwoord op kan geven, heb ik de indruk dat er dus eigenlijk niets specifieks gedaan wordt om die dingen te doorbreken, behalve dus het vertrouwen op 'meerdere meningen' en stemmingen.

Het risico van compliance ken ik en erken ik wel degelijk, ik hérken het alleen niet tot nauwelijks in het bestaande team. En dat is het zure want dat is juist wat het zo tricky maakt. Ik denk echter dat er genoeg mensen in het team zitten die het een sport vinden elkaar aan de tand te voelen en als ik bv een OW wil geven moet ik over het algemeen behoorlijk, maar dan ook echt zéér behoorlijk (=extreem) goed kunnen uitleggen waarom en dan nog kan ik eerst 10x uitleggen waarom ik niet geloof dat er andere manieren voor zijn om die casus op te lossen en die discussies durven hard tegen hard te gaan.

Neem daarbij wel dat we "in functie" allemaal gewoon de boktregels en kaders in het achterhoofd houden en inderdaad daarmee dingen door de vingers zien die we als persoon het liefst anders zouden aanpakken. Een gemeenschappelijke kleur betekent geen gemeenschappelijke hersenpan. Wél een gemeenschappelijk streven. ( _O- ik maakte dus actually de tikfout van het omdraaien van de r en de e)

Zaken worden inderdaad niet met derden besproken, maar wél "de diepte in" met degene waarover het gaat. En als teamlid ben je geen toos meningloos, maar er wordt wél verwacht dat je je zelf ook binnen de gestelde kaders begeeft. Vind ik niet raar.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:21

delerium schreef:
Eerlijk? Persoonlijk vind ik "het is niet haalbaar" gewoon een samenvatting van "er is naar gekeken, en het is het niet waard/onzinnig/onmogelijk om daar nu iets mee te gaan doen" en ik ervaar dat als een volslagen sluitend antwoord.

Ik niet :) Maar dat komt omdat ik een diep wantrouwen heb tegen 'dat is niet haalbaar' omdat er (vooral binnen gevestide ordes, met de gemeente aan kop) eigenlijk nooit wat haalbaar is. Maar ook op werk, of op school of... waar je ook maar een idee oppert dat afwijkt van de huidige stand van zaken, de reactie is in de meeste gevallen automatisch 'dat kan niet'. En meestal betekent het 'we hebben er naar gekeken' een vluchtige blik over het geheel, zonder dat verder door te laten dringen.

Kortom: ik vertrouw er niet op dat als mensen zeggen dat ze ergens naar kijken, en zeker niet als daar verder geen toelichting op volgt waarom iets niet kan. Wantrouwen ja, beslist. Want van de Modwiki werd ook eerst gezegd dat het niet haalbaar was...

Citaat:
Ik denk echter dat er genoeg mensen in het team zitten die het een sport vinden elkaar aan de tand te voelen en als ik bv een OW wil geven moet ik over het algemeen behoorlijk, maar dan ook echt zéér behoorlijk (=extreem) goed kunnen uitleggen waarom en dan nog kan ik eerst 10x uitleggen waarom ik niet geloof dat er andere manieren voor zijn om die casus op te lossen en die discussies durven hard tegen hard te gaan.

Maar willen die mensen zich dan niet ook eens wat meer op het gebruikersdeel vertonen? Dan krijgen wij er ook inzicht in. En daarmee zijn we in elk geval wel weer terug bij 'transparantie' - dat wat mij betreft niet hoeft te zijn dat we elk relletje meekrijgen (of elke ban en ow), maar wel meer inzicht in het hoe en waarom. Het is gewoon ontzettend moeilijk te geloven, vind ik, dat mods die hier op FZ toch vooral reageren met hele oppervlakkige cliches, achter de schermen die diepte in gaan.

Enne... dit is niet tegen jou gericht hoor, want juist dit soort discussies zijn al deel van die transparantie :j Maar ze zijn er vaak maar weinig, en het kan zomaar gebeuren dat mods die in eerste instantie reageren halverwege de argumenten weer weg zijn, en het dan weer een week blijft liggen of er uberhaupt niet meer op teruggekomen wordt. En of het achter de schermen goed gaat of niet, bij de mensen voor de schermen (wij gewone zwarte gebruikers dus :) ) blijft toch de indruk dat het niet doorkomt wat we zeggen. Want hoe moeten we weten dat het anders is?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:31

Leuk voorbeeld van de groene en paarse school. Want dat is nu net waar het probleem ligt. Het schoolbestuur kiest een paar kleuren uit, de 400 leerlingen mogen kiezen. Hoe vaak komt het voor, denk je dat ze allemaal dezelfde kleur kiezen? Of juist dat een bepaalde kleur niet gekozen word?
En dan heb je een aantal leerlingen, die, als het bestuur dan een kleur gaat kiezen, luidkeels hun van het bestuur afwijkende mening gaat verkondigen, een aantal een beetje moppert op de kleur, een aantal die denken: wat kan mij het schelen, ik kom hier niet voor de kleur en een aantal die het mooi vinden.
Dus: wat is nu de juiste oplossing?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 22:22

Shadow0 schreef:
Ik niet :) Maar dat komt omdat ik een diep wantrouwen heb tegen 'dat is niet haalbaar' omdat er (vooral binnen gevestide ordes, met de gemeente aan kop) eigenlijk nooit wat haalbaar is. Maar ook op werk, of op school of... waar je ook maar een idee oppert dat afwijkt van de huidige stand van zaken, de reactie is in de meeste gevallen automatisch 'dat kan niet'. En meestal betekent het 'we hebben er naar gekeken' een vluchtige blik over het geheel, zonder dat verder door te laten dringen.

Kortom: ik vertrouw er niet op dat als mensen zeggen dat ze ergens naar kijken, en zeker niet als daar verder geen toelichting op volgt waarom iets niet kan. Wantrouwen ja, beslist. Want van de Modwiki werd ook eerst gezegd dat het niet haalbaar was...

:+
Je kunt eenmaal niet in iemands hoofd kijken wat er al dan niet is blijven hangen bij het doornemen. Soms zullen mensen te snel zeggen dat iets niet haalbaar is, soms zullen mensen te snel denken dat iets wél haalbaar is en het zichzelf alleen moeilijk maken... Helaas moet je in the end ieder toch op z'n woord geloven, want wie zegt dat een argument geen rotsmoes is? Blijf je zeveren en zeveren dan kun je je gelijk wellicht soms halen, en op andere momenten krijg je alleen oeverloze wan-zuigerijen. En daarmee doel ik even niet op bokt, maar gewoon maatschappelijk, altijd/overal.
Citaat:
Maar willen die mensen zich dan niet ook eens wat meer op het gebruikersdeel vertonen? Dan krijgen wij er ook inzicht in. En daarmee zijn we in elk geval wel weer terug bij 'transparantie' - dat wat mij betreft niet hoeft te zijn dat we elk relletje meekrijgen (of elke ban en ow), maar wel meer inzicht in het hoe en waarom. Het is gewoon ontzettend moeilijk te geloven, vind ik, dat mods die hier op FZ toch vooral reageren met hele oppervlakkige cliches, achter de schermen die diepte in gaan.

Enne... dit is niet tegen jou gericht hoor, want juist dit soort discussies zijn al deel van die transparantie :j Maar ze zijn er vaak maar weinig, en het kan zomaar gebeuren dat mods die in eerste instantie reageren halverwege de argumenten weer weg zijn, en het dan weer een week blijft liggen of er uberhaupt niet meer op teruggekomen wordt. En of het achter de schermen goed gaat of niet, bij de mensen voor de schermen (wij gewone zwarte gebruikers dus :) ) blijft toch de indruk dat het niet doorkomt wat we zeggen. Want hoe moeten we weten dat het anders is?

Cool, dat gesprek hebben we onlangs met een paar gehad, waarom minder voor de schermen sinds groenen.
Sort of simpel: tijd. Als je moderator wordt moet je daar een uur per dag voor rekenen ongeveer. Maar dat uur ben je kwijt aan modwerk, dat vaak ook nog dusdanig is dat je daarna soms helemaal geen zin meer hebt om te bokken. Laat staan om je dan nog op FZ te begeven, waar je bijna zeker weet dat ieder woord dat je verkeerd zegt, of wat verkeerd opgevat kan worden niet alleen tegen jouzelf gebruikt zal worden, maar tegen het hele team. Want vaak is dat gewoon de realiteit.
En soms is het gewoon ronduit frustrerend dat de dingen hier eenzijdig belicht worden, terwijl je de andere kant niet kunt vertellen omdat dat het bespreken van gebruikers is. Maar echt, ik heb mensen horen zeggen dat ze echt, eerlijk nog nóóit zijn aangesproken terwijl die regelmatig aangesproken zijn, en evengoed mensen die jammeren omdat ze zijn aangesproken op 10 kleinigheden, dus zeer onterecht, en er is geen moer van waar en ze hebben nog nooit welk bericht dan ook gehad. En dan intussen roept heel de wereld boe en ba en zie je wel.
En daarop komt dan onherroepelijk weer de vraag om meer transparantie, het wél openbaar bespreken van zaken. Maar dat gaat gewoon niet gebeuren :n

Kan het zijn dat er meer openheid is dan dat er lijkt te zijn? Over beleid dan he, niet over gebruikers...
Als ik bijvoorbeeld dingen lees over 'meten met 2 maten' dan denk ik "logisch toch"... Iemand die tegen mij zegt "joh, jouw reet is zo dik dat je ermee kunt ballonvaren" vind ik lang zo erg niet dan wanneer iemand precies hetzelfde zegt tegen een XxgebRuiKerluverrrxX die 12 is en op YRT post dat ze altijd zo gepest wordt en zich beroerd voelt (zélf als ze dat uit door dat niet te plaatsen maar te plaatsen dat ze 30 hengsten heeft, zwart, en dat die allemaal alleen naar haar luisteren).
Tuurlijk zal die eerste aangesproken worden (immers; respectvol reageren) maar die 2e krijgt een heul wat zuurdere PB hoor... Evengoed dat als ik plaats dat iemand een dierenbeul is en ik me grotah broeh wel ga meenemuh om ze doot te makeu is dat een heel stuk erger dan wanneer het diezelfde 12-jarige is...
En zeg jij mij 1x dat ik je het bloed onder de nagels weghaal en je me het liefst onder foei zou zetten; best. Maar ben jij mij al maanden aan het achtervolgen, sneren naar me aan het uitdelen, kun je me niet met rust laten en ben je daar al 10x op aangesproken en heb je een bericht gekregen dat je echt moet kappen, en plaats je dan een " :roll: waarom ben ik ook niet verbaasd... ohnee, dat mag ik zeker weer niet zeggen" dan word je wel degelijk veel feller aangesproken en krijg je vroeger of later écht die OW voor een bericht dat minder erg is dan het bericht van iemand die wellicht niet eens aangesproken wordt.
Is echt puur de context van dingen....

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 22:24

nynke55 schreef:
Leuk voorbeeld van de groene en paarse school. Want dat is nu net waar het probleem ligt. Het schoolbestuur kiest een paar kleuren uit, de 400 leerlingen mogen kiezen. Hoe vaak komt het voor, denk je dat ze allemaal dezelfde kleur kiezen? Of juist dat een bepaalde kleur niet gekozen word?
En dan heb je een aantal leerlingen, die, als het bestuur dan een kleur gaat kiezen, luidkeels hun van het bestuur afwijkende mening gaat verkondigen, een aantal een beetje moppert op de kleur, een aantal die denken: wat kan mij het schelen, ik kom hier niet voor de kleur en een aantal die het mooi vinden.
Dus: wat is nu de juiste oplossing?

Het schoolbestuur geeft een duidelijke uitleg waarom de muur paars geworden is. Of nog beter waarom het paars wordt.
Die uitleg kan vanalles zijn: de paarse verf was in de aanbieding/de binnenhuisarchitect vond dit het best bij het ontwerp van de school passen/paars op de muur heeft een positieve invloed op de leerprestaties....

Daarmee geeft de school nl. heel goed aan dat er een weloverwogen beslissing is geweest voor ze hun keuze gemaakt hebben.

Om daarmee weer terug te komen op de post van Shadow; zij wil graag weten (net als ik) waarom een bepaalde keuze gemaakt is en neemt met het antwoord DAAROM op de vraag WAAROM geen genoegen. Nog een paar dooddoeners: "daar komen we later op terug" Wanneer is later?
"in de Q&A zul je alle antwoorden die we nu niet kunnen geven terug kunnen vinden" Wanneer? en wat als ik dan nog aanvullende vragen heb?