Bokt-leaks

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:26

Ok, heb me door de laatse 15 pagina's geworsteld
Ik geloof dat dit hele gebeuren verder aan bod komt bij het topic 'Rondetafelsessie', dus daarmee ben ik hier klaar :)
Zwartwitje; lef dat je jou kant van het verhaal hier hebt gepost

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:29

Dat blijkt nu inderdaad helaas Tieneke. Dat is wellicht een denkfout geweest, en het is heel jammer dat door schade en schande blijkt dat je met dat soort dingen inderdaad rekening moet houden. Maar nogmaals (en dat zeg ik niet zozeer voor jou als wel voor anderen, die niet groen zijn geweest en dus niet weten hoe het er achter de schermen aan toe gaat ;) ), ik wil echt even ontkrachten dat het boktteam achter de schermen de dag vult met het afkraken van gebruikers, want ik kan me zo voorstellen dat bij sommigen zo'n beeld is geschept. Van zo'n team zou ik nooit deel hebben willen uitmaken.

En ja, kritiek incasseren is moeilijk en onplezierig. Ik krijg hier bijvoorbeeld van Menino vrij heftige kritiek op mijn optreden als hoofdmod en dat vind ik allesbehalve leuk. Maar dan moet ik er direct bijzeggen dat Menino haar berichten onderbouwt, vragen stelt, een fatsoenlijke toon aanneemt en ervoor zorgt dat ik iets met haar berichten kan. Daar kunnen heul veel gebruikers een voorbeeld aan nemen :j

malo_kozo, ik heb daar toch echt nooit gepost hoor, beter lezen! :) Zo komen de grootste misverstanden in de wereld, doordat mensen niet goed lezen en uitspraken van anderen verdraaien.

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:36

Zwartwitje schreef:
Tieneke, klopt, en dat laatste is juist zo ongelofelijk moeilijk. Het team zit in een heel vreemde positie, ineens wordt van teamleden gevraagd om verantwoording af te leggen voor iets waarvoor ze nooit verwacht hadden dat ooit te moeten doen. Noem me een lafaard, maar ik ben ergens blij dat ik op het moment niet groen meer ben, hoor. :) Aan de andere kant had ik ook kunnen zeggen: stik er maar in, ik ben mod-af en ik vind het wel prima zo. Maar ik ben zo lang betrokken geweest en het is de bedoeling dat ik t.z.t. weer terugkom, en ik vang een enorme behoefte naar openheid op vanuit de gebruikers. Vandaar dat ik een poging doe. Haal eruit wat je eruit wilt halen, zou ik zeggen.

Laat ik voorop stellen dat ik het heel dapper en bewonderenswaardig vind dat je hier open en eerlijk aanwezig bent. Ik vind wel je zin over verantwoording een beetje gek. Ik bedoel, modden is niet echt vrijblijfende bussiness denk ik, het is een serieuze vrijwilligersbaan waarin je verantwoordelijkheden hebt. Je moet daarin dus ook verantwoordelijkheid moeten kunnen afleggen over je doen en laten. Ik vind jouw stelling dat je geen spijt hebt van je uitspraken, maar wel van het feit dat je de toon niet getemperd hebt, daar een duidelijk voorbeeld van. Het moet toch voor andere mods niet zo vreselijk moeilijk zijn om om die manier naar hun handelen te kijken?

Verder valt me, meer algemeen, op dat vanuit het beheer steeds wordt aangegeven wat er gaat veranderen, dat het systeem onder de loep genomen gaat worden, dat alles kritisch geëvalueerd gaat worden etc. Dat is natuurlijk prima, en ook noodzakelijk, maar denk ik nog een brug te ver. Er is een forse groep gebruikers die geschrokken is van deze situatie, zich in de steek gelaten voelt door het beheer en zich ook niet meer op z'n gemak voelt om hier te posten. Je kunt dan wel direct met een waslijst verbeteringen, maar mensen voelen zich op dit moment niet gehoord. Ga gewoon eerst eens luisteren wat er gezegd wordt, erken de boosheid en bied je excuses aan. En dan niet "als zij dit en dat, dan zeg ik ook sorry", maar gewoon een onvoorwaardelijk excuus van de steken die je zelf hebt laten vallen. Als je maar die verbeteringen er doorheen blijft drammen, dan ga je mensen op een gegeven moment verliezen. Ik word er althans een beetje kriebelig van ;)

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:37

Zwart-witje ik ben blij dat je aangeeft dat niet al je zinnen even handig geformuleerd zijn. Maar wat ik me afvraag is waarom je niet juist op dat moment dacht; dit is allemaal heel heftig, dus er moet rust in komen, aangezien je zelf ook aangeeft dat dat ten dele jouw taak was?

Ook vraag ik me af (niet gericht op jouw als persoon maar in je functie als hoofdmod toen, ik heb ook niet opgezocht wie het schreef want daar gaat het me niet om) hoe het kan dat een van de twee personages in de 'vete' zoveel invloed bij de moderators had, dat in de quotes op geit zelfs te lezen is dat er 'tranen in de ogen stonden' bij een mod. Lijkt je dat (en ik weet dat achteraf makkelijker praten is dan toen) niet een moment om in te grijpen? Voor mij komt het oordeel om K een bot te geven namelijk vooral door dat soort quotes heel onterecht over; s is zo zielig, we zullen K er hard voor straffen.

Zie mijn vragen alsjeblieft niet als een aanval. Ik vind het heel stoer dat je hier je verhaal doet en ons inzicht verschaft in hoe het gegaan is en wat er fout is gegaan. Het is alleen dat ik me afvraag waarom er niet door beheer of een hoofdmod op bovenstaande dingen is gereageerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:43

Zwartwitje schreef:
Maar dan moet ik er direct bijzeggen dat Menino haar berichten onderbouwt, vragen stelt, een fatsoenlijke toon aanneemt en ervoor zorgt dat ik iets met haar berichten kan. Daar kunnen heul veel gebruikers een voorbeeld aan nemen :j

eeehh...volgens mij kunnen de moderators er beter een voorbeeld aan nemen ;)

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 22:57

Soda schreef:
Laat ik voorop stellen dat ik het heel dapper en bewonderenswaardig vind dat je hier open en eerlijk aanwezig bent. Ik vind wel je zin over verantwoording een beetje gek. Ik bedoel, modden is niet echt vrijblijfende bussiness denk ik, het is een serieuze vrijwilligersbaan waarin je verantwoordelijkheden hebt. Je moet daarin dus ook verantwoordelijkheid moeten kunnen afleggen over je doen en laten.

Ben ik met je eens, ik heb het dan ook vooral over de toon waarop het is gegaan. Feit is gewoon dat niemand van het team had verwacht dat hun directe quotes te lezen zouden zijn. Over de essentie van je modhandelingen moet je inderdaad af en toe verantwoording kunnen afleggen en uitleg kunnen bieden, maar niet over de toon die je onderling aanneemt (die ook nog eens verdraaid is vanwege bijvoorbeeld zoiets simpels als het ontbreken van smileys). Tenminste, niet zolang je besloten forum niet wordt gehackt. ;) Maargoed, wat gebeurd is is gebeurd.

Soda schreef:
Verder valt me, meer algemeen, op dat vanuit het beheer steeds wordt aangegeven wat er gaat veranderen, dat het systeem onder de loep genomen gaat worden, dat alles kritisch geëvalueerd gaat worden etc. Dat is natuurlijk prima, en ook noodzakelijk, maar denk ik nog een brug te ver. Er is een forse groep gebruikers die geschrokken is van deze situatie, zich in de steek gelaten voelt door het beheer en zich ook niet meer op z'n gemak voelt om hier te posten. Je kunt dan wel direct met een waslijst verbeteringen, maar mensen voelen zich op dit moment niet gehoord. Ga gewoon eerst eens luisteren wat er gezegd wordt, erken de boosheid en bied je excuses aan. En dan niet "als zij dit en dat, dan zeg ik ook sorry", maar gewoon een onvoorwaardelijk excuus van de steken die je zelf hebt laten vallen. Als je maar die verbeteringen er doorheen blijft drammen, dan ga je mensen op een gegeven moment verliezen. Ik word er althans een beetje kriebelig van ;)

Ik snap je punt Soda, ik kan erin komen. :) Ik kan er alleen weinig meer mee doen dan alleen van mezelf te laten horen, op dit moment althans.

Joki, dat is een gegronde vraag, en dat heb ik ook op sommige punten geprobeerd, net als anderen overigens. Wel was het zo dat het topic af en toe heel snel liep en ik niet altijd aanwezig was en/of meepraatte. Deels een kwestie van een ietwat onhandige aanpak van mijn kant dus, en deels logistiek. Wat betreft je tweede vraag, ik denk dat een deel van de heftigheid mede veroorzaakt werd doordat Kim teamlid en heel actief bokker is geweest en/of mensen persoonlijk kende.

Lia_, ik geloof dat je mijn punt mist.

malo_kozo

Re: Bokt-leaks

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:04

zwartwitje, ik zeg ook niet dat je daar hebt geantwoord maar dat er wel een quote staat die vanuit bokt.nl komt uit een moderator topic en dat het daar instaat. Ik heb idd het idee dat jullie de hele dag gebruikers af zitten te kraken en ik ben niet de enige die zo denkt.

Ik weet en heb dat zelf ook gelezen dat dit een aantal jaren geleden ook al was gebeurd en dat er toen hetzelfde over de gebruikers werd gepraat. Dus is er in jaren niets veranderd wat wel zou moeten.

Ik heb last van plaatsvervangende schaamte nu ik alles heb gelezen. Ik ben zelf ook moderator op een forum maar daar wordt nooit een slecht woord over een gebruiker geschreven. Denk dat de fout hier ook ligt bij de moderatoren, dit zal niet goed gepraat kunnen worden. Er zijn veel boze gebruikers die dit forum heel erg fout vinden. De huidige moderatoren zou ik goed staan om vrijwillig te vertrekken of om eens echte openheid van zaken te geven.

Na nalezen heb ik ook gezien dat bokt.nl een bezwaarcomissie heeft en het is niet ethisch om die mee te laten op een moderators forum want de bezwaarcomissie hoort onpartijdig te zijn maar dat is die helemaal niet zoals alle bokkers hebben gelezen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:05

Zwart-witje, Bart en de andere MODs:

Een echte Sorry naar Kim en de andere die zo besproken zijn, waarom is dat zo moeilijk?
Ik lees nu alleen maar 'spijt van dat het naar buiten heeft kunnen komen', 'hadden we anders moeten doen' etc etc.
Wat is er mis met gewoon "sorry"? Doet geen zeer, en is wat er gehoord wil worden (m.i. terecht).

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:08

Zwartwitje schreef:
Ben ik met je eens, ik heb het dan ook vooral over de toon waarop het is gegaan. Feit is gewoon dat niemand van het team had verwacht dat hun directe quotes te lezen zouden zijn. Over de essentie van je modhandelingen moet je inderdaad af en toe verantwoording kunnen afleggen en uitleg kunnen bieden, maar niet over de toon die je onderling aanneemt (die ook nog eens verdraaid is vanwege bijvoorbeeld zoiets simpels als het ontbreken van smileys). Tenminste, niet zolang je besloten forum niet wordt gehackt. ;) Maargoed, wat gebeurd is is gebeurd.

Dan had ik je verkeerd begrepen ;)

Zwartwitje schreef:
Ik snap je punt Soda, ik kan erin komen. :) Ik kan er alleen weinig meer mee doen dan alleen van mezelf te laten horen, op dit moment althans.

Ik bedoel ook niet jou in het bijzonder hoor, ik heb het echt over het beheer in het algemeen. Dat heb ik niet helemaal duidelijk verwoord. Ik vind juist dat jij in ieder geval luistert naar wat er gezegd en beleefd wordt en je hand in eigen boezem durft te steken :j

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:12

malo_kozo schreef:
zwartwitje, ik zeg ook niet dat je daar hebt geantwoord maar dat er wel een quote staat die vanuit bokt.nl komt uit een moderator topic en dat het daar instaat.

Ah, dan is dat dus een prachtig voorbeeld van een misverstand dat is ontstaan door het ontbreken van een smiley. Daar stond namelijk een ' :+ ' of ' :)) ' of iets in die trant achter en dat is dus gewoon een grapje geweest van de mods onderling. Ik kan er werkelijk niet bij dat zulke lariekoek voor waarheid is aangenomen. Denk je eens in, ik zou malle pietje wel zijn als ik werkelijk undercover zou zijn gegaan. Hoe had je dat voor je gezien? :) Ik las ook dat daar iemand zei dat ik Lies heet, geloof je dat dan ook?
malo_kozo schreef:
Ik heb idd het idee dat jullie de hele dag gebruikers af zitten te kraken en ik ben niet de enige die zo denkt.

En ik probeer duidelijk te maken dat dat niet zo is, bij zo'n team zou ik niet hebben willen horen.

Soda, ik ben blij en eerlijk gezegd ook wat opgelucht dat dat overkomt, want ik heb er echt over zitten dubben om hier te posten.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:13

Als ik de reacties hierboven lees vragen mensen zich af:
Heeft het beheer er spijt van dat men zich op een dergelijke manier heeft uitgelaten of
heeft het beheer er spijt van dat het uit is gekomen.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:15

BartVB schreef:
@Alet74; wat betreft openheid wat betreft sancties en beleid zijn we op Bokt.nl naar mijn mening een heel stuk opener dan het overgrote deel van de (grote) forums die ik ken. Kijk voor de grap eens hoe bijvoorbeeld Fok.nl dit geregeld heeft :)

De vergelijking met Fok gaat natuurlijk hartstikke mank. Fok staat in de top10 van grote fora wereldwijd, Bokt niet.
Dit is een forum waarbij elke subforum eigen moderators heeft, Fok is een organisatie op zich, met veel vertakkingen. Alle moderators, reviewers, columnisten, nieuwsposters, grafische medewerkers hebben uiteraard hun eigen verantwoordelijkheid, maar ook een verantwoordelijkheid naar het grote geheel. Mijn ervaring met Fok is dat de medewerkers op een prettige manier kritisch op elkaar zijn. Uiteraard zijn er op Fok ook wel eens relletjes, maar door dat kritisch zijn op elkaar, en constant overleg achter de schermen weten de medewerkers een algehele sfeer te scheppen, waardoor vele tienduizenden individuele users dagelijks de weg weer weten te vinden, al meer dan tien jaar. Om zelf maar eens een vergelijking te maken, ontevreden Fok users richten ook wel eens een eigen forum op, om hun onvrede te spuien over Fok. Maar nog nooit heeft dat zo'n vlucht genomen als bijvoorbeeld het Geit forum, waar toch wel heel veel gebruikers in korte tijd hun nieuwe huis hebben gevonden.

Op Fok word critici vaak de vraag gesteld, als ze het zo goed weten waarom ze zich niet aanmelden als mod/reviewer/nieuwsposter. Hier krijg je waarschuwingen en word je gebanned.

malo_kozo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:17

Goede vraag Liezel1. Ik persoonlijk denk dat het spijt is om het betrapt worden. Niet vergeten dat dit al jaren eerder ook is gebeurt en er dus niets is veranderd.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:17

Zwartwitje schreef:
malo_kozo schreef:
zwartwitje, ik zeg ook niet dat je daar hebt geantwoord maar dat er wel een quote staat die vanuit bokt.nl komt uit een moderator topic en dat het daar instaat.

Ah, dan is dat dus een prachtig voorbeeld van een misverstand dat is ontstaan door het ontbreken van een smiley. Daar stond namelijk een ' :+ ' of ' :)) ' of iets in die trant achter en dat is dus gewoon een grapje geweest van de mods onderling. Ik kan er werkelijk niet bij dat zulke lariekoek voor waarheid is aangenomen..

Nou, dat is toch HELEMAAL niet vreemd??? Iedereen schrikt zich kapot van de manier waarop er gepraat wordt over veel gebruikers in jullie 'achter-de-schermen topic'. Daarin worden dingen gezegd, waarvan ik echt niet verwacht had dat moderators dat zouden kunnen zeggen. Dus dan is het niet zo vreemd dat zo'n opmerking ook geloofd wordt.

Overigens vind ik het goed dat jij gewoon je zegje doet hier hoor, en dat respecteer ik ook. Je lijkt wel te luisteren naar iedereen namelijk en het ook iets beter te begrijpen.

@Liezel1: Dat tweede lijkt me.. Geen twijfel over mogelijk volgens mij. Heb nog geen excuses gezien.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:19

het antwoord op die vraag lijkt mij cruciaal.
Als het het eerste antwoord is, moet er met aanpassingen best een verbetering te zien/halen zijn.
Als het het tweede antwoord betreft, wees daar dan eerlijk over. No hard feelings, maar dan kunnen mensen wel de bewuste keuze maken of ze er wel of niet onderwerp van willen zijn.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:21

misschien zou het ook een idee zijn om de context duidelijker te maken waarin bepaalde uitspraken zijn gedaan. Laten we wel wezen, ze liggen nu toch al in de openbaarheid.
Het kan best zijn dat door het wegvallen van smileys etc dingen anders overkomen, of bepaalde zaken uit hun verband zijn getrokken.
Gooi het betreffende topic integraal openbaar en iedereen kan er zijn/haar mening over vormen.....

Soda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:31

Zwartwitje schreef:
Soda, ik ben blij en eerlijk gezegd ook wat opgelucht dat dat overkomt, want ik heb er echt over zitten dubben om hier te posten.

Persoonlijk kan ik met jouw reacties veel beter uit de voeten dan al die keurig gestyleerde antwoorden-op-vragen die als persberichten naar buiten komen en de lijsten met verbeterpunten. Dat is zo ontdaan van het persoonlijke aspect.

Talithah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:33

Pffff ga maar niet helemaal verdiepen.

Maar triest is het!

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 23:47

ik moet eerlijk zeggen dat ik na aanlijding van dit topic ben wezen buurten op geit...was eigenlijk best gezellig...wat overigens niet wil zeggen dat ik van bokt wegblijf. :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 00:09

Zwartwitje schreef:

Het enige wat ik mis hier zijn oprechte excuses.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 00:11

Lia_ schreef:
Zwartwitje schreef:

Het enige wat ik mis hier zijn oprechte excuses.

Eens!
Als bokt dit doet zullen er een hele hoop gebruikers weer een stuk tevredener zijn.
Ik iig wel.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 00:19

een excuses ben ik het helmaal mee eens, alleen er wordt in dit topic al pagina's lang het idee van een excuses geopperd en dat is volgens mij ook wel gelezen door het beheer en een door de users gedwongen excuses is voor mij aboluut onvergelijkbaar met een oprecht excuses uit vrije wil. Dus ik weet niet of ik als er over laten we zeggen nog eens 40 pagina's toch maar een excuses komt ik nog wil geloven dat het uit vrije wil gebeurt.

Wat zwart-witje doet is voor mij veel oprechter en ik denk dat ze daarmee juist wel bokkers tevreden stelt, mij in ieder geval wel.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 01:26

Tjuppie schreef:
Nou, dat is toch HELEMAAL niet vreemd??? Iedereen schrikt zich kapot van de manier waarop er gepraat wordt over veel gebruikers in jullie 'achter-de-schermen topic'. Daarin worden dingen gezegd, waarvan ik echt niet verwacht had dat moderators dat zouden kunnen zeggen. Dus dan is het niet zo vreemd dat zo'n opmerking ook geloofd wordt.

Goed, het verbaast me dat die opmerking serieus is genomen. Misschien was het er een uit de categorie 'je had erbij moeten zijn'. Maar dan nog zijn vooral de posts van malo_kozo erover een mooi voorbeeld van hoe snel een opmerking verdraaid kan worden. Het ging van een grapje waarbij ik niet eens betrokken was naar een complottheorie waarin ik undercover zou gaan. Ik wil maar zeggen.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 08:10

oprechte excuses komen er nooit. Dat is nooit gebeurd bij eerdere leaks en zal nu ook niet gebeuren. Ik wijt dat maar aan de onvolwassenheid van het beheer, nog steeds. Alleen al dat er gevraagd is om de posts En wel elke willlekeurige gebruiker voor heel wat minder op de vingers tikken :D

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 09:05

Waarom kan iemand, die nu op zwart weer zit (Zwartwitje), wél duidelijk en persoonlijk spreken en excuus maken.

Ik vind dat menig mod-mid-bc-beheerslid hier een groot voorbeeld aan kan nemen. Dan wat communicatie betreft ben je al een groot gemis. Want vind het fijn Zwartwitje hoe je je nu opstelt; begripvol. Jammer dat nu geen mod meer bent, want ondanks je dat het wel bent geweest, ben ik erg koppig en wil ik het van leden van mod-mid-bc-beheer horen.

Maar eerlijk is eerlijk +:)+ voor jou.