Monddood

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Re: Monddood

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:43

Ja, dat is het zeker, maar zo te lezen is dat wel wat er hier in het topic graag gezien wordt?

Probleem is denk ik dat de wereld dus niet zo ideaal is. Daarbij maken wij dus ook niet bekend wie er temt/PB't. Daardoor kunnen we dus ook niet zeggen "beste x, wij hebben een klacht van y gekregen dat je persoonlijke opmerkingen plaatst over y, en niet reageert op de PB's van y hierover. Kun je me uitleggen waarom?"

We zitten dus met het "probleem" dat we door het niet bekend maken van de temmer een stukje zelfregulatie niet kunnen controleren/navragen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:46

Ik denk ook neit dat het zo zwart wit is. Ik denk dat het eerder de situatie wat anders is:

A en B maken dezelfde 'overtreding'. Beiden zijn vaker besproken, bekende bokkers en springen dus eerder in het licht. Bokker A komt er vanaf met een 'foei dit mag niet bericht' terwijl bokker B een OW of ban krijgt. Waarom krijgt bokker A een pbtje en bokker B een ban voor iets wat ze beiden gedaan hebben?

(Overigens is dit qua transparantie niet iets wat ik vind dat openbaar moet zijn. Wél mis ik de banlijst, dat was misschien wel een schandpaal, maar WEL duidelijk hoe en wat)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:48

Dat is inderdaad wel lastig Angela.
Nu weet ik door wie ik de sturende pb's of gewone groene pb's krijg. ( valt ook wel op :') ) en dat is een volwassen persoon. Maar zodra je het niet met diegene eens bent dan ben je de sjaak want hij temt overal op wat maar iets buiten de lijntjes van het witte gebied is. Heel irritant want daarvoor was mijn laatste ow in 2007 :7 en dit jaar heb ik er al een aantal mogen ontvangen ( pb's/sturende pb's ) terwijl er niks aan mijn manier van reageren veranderd is.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:54

Waar 2 vechten, hebben vaak ook 2 schuld. De temmer kan dus net zo goed een OW ontvangen voor de andere bijdrages in het topic. Vaak zie je ook dat beide partijen in de tem hangen (tenminste, wel in de HK). Je bent verantwoordelijk voor je eigen berichten, dus als je temt op een ander, terwijl je zelf net zo "erg" bent, kun je dus ook verwachten dat je zelf een pittige PB of een OW ontvangt voor je eigen "bijdrage" in een topic. Het is niet zo dat we alleen kijken naar "de ander", als is dat natuurlijk wel wat je als eerste ziet.

We lezen echt altijd terug naar waar het begonnen is, en op basis van het hele verhaal in het topic worden er eventueel PB's of OW's verzonden.

Als je het idee hebt dat een bepaalde bokker "achter je aan" zit, en op alles temt wat je schrijft, dan zou ik dat ook zeker bekend maken bij het team. Soms is een advies vanuit het team om een bepaalde gebruiker eens onder de foei te zetten (dat zou dus betekenen dat we een PB sturen aan de temmer) voldoende om het leven van beide partijen leuker te maken.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:00

Dit heb ik al een aantal keer aangekaart en dan word er gezegd we houden het in de gaten. Maar daarna kreeg ik weer een pb van een mod dat ik een bokker had genoemd. Diegene staat al in m'n foeilijst. :j en de bokker in kwestie hangt ook vaak op het randje :) qua reageren. T ging zelfs zo ver dat diegene zich ineens melde in het hk topic waar ik zit. Dat mag uiteraard maar omdat ik weet hoe het dan gaat lopen heb ik de keus gegeven of ik weg of de bokker. Uiteindelijk is diegene zelf vertrokken. :j

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:09

Is het niet zo dat juist diegenen die mondiger zijn als een ander,en zich zelf prima kunnen redden eerder kans hebben op een tem,,,en dus een OW,,,,door die genen die iets minder van de tongriem gesneden zijn en zich niet kunnen,of,willen verdedigen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:27

Ja, maar je bent altijd verantwoordelijk voor je eigen posts. Als iemand je persoonlijk aanvalt (=vaak PB of OW waardig), en je daarop een normale reactie plaatst (vaak niet eens PB of OW waardg), dan is dat geen probleem. Als je dit op een nette manier doet, dan zal je hierop hoogstens een +:)+ PB over ontvangen. Ga je terug persoonlijk aanvallen? Tja, dan ben je natuurlijk net zo schuldig als degene die is begonnen. Dan komt de ruzie immers van 2 kanten. Het is echt aan jezelf of je PB/OW waardig reageert, of dat je een "volwassen" reactie plaatst waar niemand iets negatiefs van kan zeggen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 14:43

ach....naar mijn mening,moet iemand die uitdeelt ook kunnen inkasseren

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 15:49

rea schreef:
Feria, het zou mooi zijn moest je enig respect voor de mening van anderen kunnen opbrengen.
Je komt dit topic ingewalst, begint wat af te geven op reacties die niet stroken met de jouwe, om vervolgens te stellen dat de postende bokkers in dit topic deels puberaal gedrag vertonen of zelf kleutergedrag vertonen en daardoor zo behandeld worden.

Waar is de verdraagzaamheid naartoe ? Als je je niet kan vinden in deze discussie en er geen opbouwende kritiek aan kan toevoegen, lijkt het me raadzaam dat je het topic niet komt "bevuilen" met kleinerende opmerkingen.

Ik hoop op mijn beurt dan weer dat ik geen sturende PB krijg voor deze 'terechtwijzing', maar het ergert me mateloos dat mensen die het oneens zijn met de vraagstelling in dit topic, keer op keer proberen de boel in het belachelijke te trekken.
Hopen zij daarmee een slotje uit te lokken ?
Of zie ik weer spoken ?

*kruip alvast onder mijn dekentje, alvorens PPG me weer de stuipen op het lijf jaagt* :=

EDIT : de verdraagzaamheid is toch wel een groot issue, denk ik. Zie bovenstaande en zie het "naar de juf rennen gedrag"

Kijk ik begrijp nu eigenlijk niet waarom je zo reageert? Ik wist niet dat alleen bevoorrechte bokkers in dit topic mochten reageren.
Ik bevuil helemaal geen enkel topic en ik kleineer niemand. Ik probeer alleen aan te duiden dat de "kleuterklas vergelijking" een beetje een rare stelling is en ook helemaal niets toevoegt.
Ik trek verder ook niets in het belachelijke, ik heb ook een mening die ik net zo goed mag verkondigen. Ik kan ook best duizend topics openen hierover, maar dat voegt niets toe. Dit is nog altijd een publiek topic, waar ook ik mijn mening mag verkondigen.
Over dat hele slotjes gedoe :') ik tracht helemaal niets, waarom in godsnaam zou ik hier een slotje willen? Wat voegt dat voor mij toe? Waarom zo paranoia?
Ik zie het opbouwende in jouw post eigenlijk ook niet zo terug, meer een heel defensieve houding, die voor mij part niet nodig is.
Ik geef alleen mijn mening, mijn mening is niet wet en ik verwacht dat ook niet. Ik begrijp best jullie standpunt ( zoals ik voordien ook al zei) maar heb zelf niet de behoefte daarover door te gaan.
Wie is er dan verdraagzaam?

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:29

@ Feria :)* PB ;) (Vanavond want heb nu effe andere varkentjes te wassen :+ )

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:33

papagroom schreef:
ach....naar mijn mening,moet iemand die uitdeelt ook kunnen inkasseren

Via pb? Dan hebben anderen er geen last van :) Nu verpest dat 'uitdelen en incassere' nogal eens de inhoud van topics.

(Verder leidt die houding tot langlopende vetes - de geschiedenis kent genoeg voorbeelden, en leidt het te vaak tot eindeloze 'jamaarhijbegon'-reeksen. Maar goed - als mensen daar prive plezier in hebben, dan mag dat natuurlijk. Ieder z'n hobby :j )

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:40

Als je iemand die je aanvalt niet (liefst met veel humor)de mond mag snoeren,geef je ze dus eigenlijk vrij spel.
En dat is er dus de oorzaak van dat de een alles kan maken en de ander niets......zonder namen te noemen hebben we daar inmiddels voorbeelden genoeg van.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 16:44

Wonderlijk, waarom zou jij anderen de mond moeten snoeren? Wat jij eigenlijk zegt is dat jij vrij spel wilt? Ik zou zeggen: leef je spitsvondigheden uit per pb. Als je de topics maar een beetje in hun waarde laat.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:00

Shadow0 schreef:
Wonderlijk, waarom zou jij anderen de mond moeten snoeren? Wat jij eigenlijk zegt is dat jij vrij spel wilt? Ik zou zeggen: leef je spitsvondigheden uit per pb. Als je de topics maar een beetje in hun waarde laat.

Maar je mag niet refereren aan de boktnaam in je post want zelfs dat wordt al gezien als een persoonlijke aanval.
Ik werd aangesproken omdat ik serieus in een stuip had gelegen om een post van iemand met XXX>>><3 in zijn boktnaam die heel plezant commentaar gaf op een amazone die normaal parcoursen rijdt van 1.30 en en hoger en haar ging waarschuwen dat een vast hindernis van 90 cm wel heel gevaarlijk was.

Mijn commentaar was dat het niet nodig was om zich daar zorgen over te maken en dat het in combinatie met haar boktnaam wel heel schattig overkwam. En daar krijg je dan een hulk voor.... IMO onterecht. Maar toch blijft het beheer bij zijn standpunt dat zelfs dit al als een persoonlijke aanval gezien moet worden en dat is wat MIJ gigantisch tegen staat. Dan houd je dus azijnpissers over die continue hetzelfde plaatje afdraaien en de ene quote na de andere van een bekende goeroe. Of nog erger, ze roepen zichzelf uit tot goeroe en krijgen allerlei fans hier op bokt. Heb niet het lef om commentaar op de goeroe te hebben want de volgers temmen vervolgens iedere post waar maar een lettertje verkeerd in staat.

Een reeds opgestapte bokker had heel lang het onderschrift "all animals are equal, but some are more equal than others" En dat is wat de critici hier zo tegen de borst stuit.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:08

Anne_GTI schreef:
Shadow0 schreef:

Maar je mag niet refereren aan de boktnaam in je post want zelfs dat wordt al gezien als een persoonlijke aanval.
Ik werd aangesproken omdat ik serieus in een stuip had gelegen om een post van iemand met XXX>>><3 in zijn boktnaam die heel plezant commentaar gaf op een amazone die normaal parcoursen rijdt van 1.30 en en hoger en haar ging waarschuwen dat een vast hindernis van 90 cm wel heel gevaarlijk was.

Mijn commentaar was dat het niet nodig was om zich daar zorgen over te maken en dat het in combinatie met haar boktnaam wel heel schattig overkwam. En daar krijg je dan een hulk voor.... IMO onterecht. Maar toch blijft het beheer bij zijn standpunt dat zelfs dit al als een persoonlijke aanval gezien moet worden en dat is wat MIJ gigantisch tegen staat. Dan houd je dus azijnpissers over die continue hetzelfde plaatje afdraaien en de ene quote na de andere van een bekende goeroe. Of nog erger, ze roepen zichzelf uit tot goeroe en krijgen allerlei fans hier op bokt. Heb niet het lef om commentaar op de goeroe te hebben want de volgers temmen vervolgens iedere post waar maar een lettertje verkeerd in staat.

Een reeds opgestapte bokker had heel lang het onderschrift "all animals are equal, but some are more equal than others" En dat is wat de critici hier zo tegen de borst stuit.

Ik vind die opmerking niet heel onterecht, maar ik begrijp je punt wel.
Inderdaad de goeroe bokkers (ik vermeld ze meestal als elite-bokkers) vind ik soms zelf erg storend. Er wordt geroepen dat andere meer mogen, met het doel zelf meer te mogen dan een ander. Daar lijkt dit topic (voor sommige althans) over te gaan.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:12

Anne_GTI: daar kan ik me best in vinden. Maar er lopen wat meningen door elkaar denk ik. Sommige mensen vinden modden in alle vormen onzin: die willen graag de vrijheid om het zelf op te lossen. Alleen vind ik dat vaak op een vrij onprettige manier gebeuren - de vrijheid om vrij jonge gebruikers bijvoorbeeld helemaal af te branden, of ergens binnen te vallen en een topic volkomen te ontsporen. Ik ben er niet tegen dat het modteam daar ingrijpt.

Maar ik ben het met je eens dat het modden dan nog steeds onzorgvuldig of fout kan worden aangepakt. En ik vind dat ook zorgelijk. Ik denk overigens dat mods niet bewust mensen voortrekken, maar wel makkelijk onbewust beinvloed zijn door de voorgeschiedenis bv, en ook overreageren op bepaalde zaken. (En ik vind het erg jammer dat mijn vragen hoe het modteam probeert die onbewuste beinvloeding te vermijden niet beantwoord zijn.)

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:13

Anne_GTI schreef:
Shadow0 schreef:

Ik vind die opmerking niet heel onterecht, maar ik begrijp je punt wel.
Inderdaad de goeroe bokkers (ik vermeld ze meestal als elite-bokkers) vind ik soms zelf erg storend. Er wordt geroepen dat andere meer mogen, met het doel zelf meer te mogen dan een ander. Daar lijkt dit topic (voor sommige althans) over te gaan.

@ PPG wat geeft jouw het recht om een ander de mond te snoeren? Daar gaat het gewoon verkeerd, wie ben jij (nothing personal hoor) om een ander de mond te snoeren? Zo lang er mensen zijn die zo denken, zijn regels heel hard nodig.
PPG ik vind jou zelf meestal wel een waardevol persoon hier, omdat je dingen aankaart die andere niet zien of niets interesseert.
Maar als ik dan nu lees hoe je reageert over gast252, dan stel ik me wel vragen eigenlijk.

toevoeging: shadow dat over die beïnvloeding vind ik inderdaad een goede opmerking. En daar is het bestuur zich hoogst waarschijnlijk ook bewust van. Echter zijn mods ook mensen en geen machines en zal er altijd wel eens verkeerd gemod worden.
Dat kan ook niet anders denk ik...

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:42

@feria....ik geloof dat je mij niet helemaal goed begrijpt.....Ik ben van mening,dat als iemand mij aanvalt,en die vervolgens een goedgemikte humoristische sneer terug ontvangt,geen reden tot miepen heeft....ik heb het met nadruk niet over ruzie zoekerij,en het met opzet op zn kop zetten van een topic.
wat betreft de gast snap ik even niet wat je bedoelt

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 18:02

papagroom schreef:
@feria....ik geloof dat je mij niet helemaal goed begrijpt.....Ik ben van mening,dat als iemand mij aanvalt,en die vervolgens een goedgemikte humoristische sneer terug ontvangt,geen reden tot miepen heeft....ik heb het met nadruk niet over ruzie zoekerij,en het met opzet op zn kop zetten van een topic.
wat betreft de gast snap ik even niet wat je bedoelt

Ok nu ben ik mee :D ik vond dat al zo'n vreemde opmerking voor jou.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 18:21

Asyaa schreef:
Slimmerik, puur vanwege het feit dat het hier niet aangehaald wordt betekend niet dat mensen jouw rol zijn vergeten in dat katjes incident, en de hand dat jou boven het hoofd werd gehouden daarna. Zonder het persoonlijk te laten worden zeg ik toch: het spijt me maar jouw pogingen om gebruikers die kritiek hebben op het huidige beleid weg te zetten als azijnpissers kan ik dan ook niet serieus nemen.

Het feit dat er 'zout' gelegd moest worden op het feit dat Falbala haar account niet kon verwijderen voordat dit daadwerkelijk gebeurde geeft aan dat dit topic bestaansrecht heeft, hoe hard sommige personen ook vinden van niet.

let maar op omdat je dit nu hebt aangehaald avn slimmerik en de katjes krijg je een goeie tik op de vingers.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:22

Feria schreef:
En daar is het bestuur zich hoogst waarschijnlijk ook bewust van.

Waarom denk je dat? Tot nu toe geeft het team er nooit reactie op, dus ik weet eigenlijk niet of ze zich daar bewust van zijn.

Citaat:
Echter zijn mods ook mensen en geen machines en zal er altijd wel eens verkeerd gemod worden.

Dat is het standaardexcuus inderdaad. Persoonlijk vind ik dat wat makkelijk - ik heb namelijk echt geen idee of er ook kritisch geevalueerd wordt, en of het team maatregelen heeft om de standaard valkuilen te ontwijken. Ik heb de indruk dat het team erop vertrouwt dat als je maar een boel mensen hebt, dat die verschillende meningen automatisch de minst mogelijke subjectiviteit geven. Ik vind dat niet. Juist in groepen kunnen mensen zich heel makkelijk voegen naar de onbewuste normen... daar moet je op bedacht zijn. Dat vraagt vaak wat meer dan alleen maar een boel individuen die denken dat ze het goed doen.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:55

Shadow0 schreef:
Feria schreef:
En daar is het bestuur zich hoogst waarschijnlijk ook bewust van.

Waarom denk je dat? Tot nu toe geeft het team er nooit reactie op, dus ik weet eigenlijk niet of ze zich daar bewust van zijn.

Citaat:
Echter zijn mods ook mensen en geen machines en zal er altijd wel eens verkeerd gemod worden.

Dat is het standaardexcuus inderdaad. Persoonlijk vind ik dat wat makkelijk - ik heb namelijk echt geen idee of er ook kritisch geevalueerd wordt, en of het team maatregelen heeft om de standaard valkuilen te ontwijken. Ik heb de indruk dat het team erop vertrouwt dat als je maar een boel mensen hebt, dat die verschillende meningen automatisch de minst mogelijke subjectiviteit geven. Ik vind dat niet. Juist in groepen kunnen mensen zich heel makkelijk voegen naar de onbewuste normen... daar moet je op bedacht zijn. Dat vraagt vaak wat meer dan alleen maar een boel individuen die denken dat ze het goed doen.

Ik ben het eens met je, maar ikzelf heb die verwachtingen niet. Natuurlijk kan het altijd beter, maar ik verwacht hier geen perfectie. Misschien moet je zelf voorstellen doen hoe ze dit kunnen verbeteren? Dat lijkt mij voor beide partijen veel beter.
Afbreken kan iedereen, maar helpen opbouwen is een kunst. Dus misschien zouden jullie beter een topic openen om ideeen voor het beter modereren te bekomen, zonder het hele team de grond in te boren. Op die manier is het voor het team ook veel aangenamer om eraan mee te werken, zonder modder gooien?
Jullie gaan alleen iets bereiken als jullie opbouwend werken en het team proberen helpen. Op de manier die hier nu bewerkstelt wordt bereik je slechts het tegenovergestelde.

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:13

Feria, heb je de voorganger van dit topic al gelezen ? Transparantie over ban
Ik heb je intussen gePBt over één en ander dat anders als off-topic zou kunnen gecatalogeerd worden.

Vergis je niet : de hoofdvraag in dit topic is niet : Hoe kan een Mod beter modden ?
Maar wel : Op welke basis wordt er gemod ? Wat ligt aan de grondslag van het Bokt-beleid ?
De achterliggende gedachte is hierbij ook : wij willen ons niet als een kudde schapen naar de slachtbank laten leiden.
Vandaar dus ook de vraag naar transparantie of nadien de verzuchting dat bokkers monddood worden gemaakt, omdat nu het gevoel heerst dat elke afwijkende mening/gedraging asap de kop wordt ingedrukt en als er een stok gevonden wordt om de hond te slaan, dan heeft ie nog een ban aan zijn of haar been ook.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:26

Feria schreef:
Misschien moet je zelf voorstellen doen hoe ze dit kunnen verbeteren?

Ook dat vind ik een makkelijke manier van het probleem omzeilen. Het zijn echt altijd de standaardmanieren om kritiek af te kappen, altijd dezelfde reacties.

Overigens wil ik best meedenken - als het team aangeeft dat ze dat willen. Maar tot nu toe heb ik uberhaupt geen reactie gehad op mijn vragen, dus kan ik van daaruit ook niet echt een dialoog beginnen over wat de oplossingen kunnen zijn. Stap 1 lijkt me toch dat het team aangeeft dat ze zich bewust zijn van de risico's en best wel input willen over wat je ermee zou kunnen doen.

Citaat:
Dus misschien zouden jullie beter een topic openen om ideeen voor het beter modereren te bekomen, zonder het hele team de grond in te boren. Op die manier is het voor het team ook veel aangenamer om eraan mee te werken, zonder modder gooien?

Ik gooi geen modder hoor :) Maar ik zie ook niet in waarom de gebruikers keer op keer met suggesties zouden komen als er vanuit het team geen inhoudelijkere reactie komt. (Wel een heleboel oppervlakkige gemeenplaatsen, maar het gaat nooit eens een beetje verder dan dat.)

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:38

Ik moet Shadow bijtreden in de niet-bestaande reactiesnelheid van het team

Deze vraag PB naar meedere personen is door het team nooit beantwoord.
'k Heb zelfs nooit een PB gehad met een Njet, gewoonweg nul, nada,niks ... -O-
Hoezo moet er dan nog input van de bokkers komen, als er geen output van het team tegenover staat ?