Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 09:17

NatasjavE schreef:
Misschien kan een forum als bokt wel bepaalde eisen stellen aan een post waarin een bepaald statement gemaakt wordt over bijvoorbeeld het klimaat, gezondheid of politiek.

Je mag dat statement maken.
Maar je moet hem kunnen onderbouwen (als bron)met tenminste twee peer reviewed studies die ook daadwerkelijk gepubliceerd zijn in een blad belangrijk voor het werkveld (bijvoorbeeld the Lancet https://www.thelancet.com/journals/laninf/issue/current)

Voldoet de post niet aan die eisen kan je als Blokker daar op temmen en plaats een mod een groene disclaimer dat de post niet op feiten gecontroleerd kan worden vanwege het gebrek aan een betrouwbare bron. Of iets als dit is een mening en niet op feiten gebaseerd.

Als je dan temt is het handig dat je in je TEM even zegt waarom de bron niet betrouwbaar is (studie terug getrokken, niet gepubliceerd in een wetenschappelijk blad of iets dergelijks) en verwijst naar de wetenschappelijke instanties die wel van belang zijn in dat werkveld.(opdat de mod niet overal vanaf hoeft te weten)

Dus ik ben van mening dat de aarde plat is omdat<vul argument van keuze in>
En dan plaats je een linkje naar twee studies die geplaatst zijn in twee vakbladen omtrent dit onderwerp.
Dus geen obscure websites of leuke weekbladen.

Je hoeft dan niets aan de inhoud te veranderen maar het is wel zichtbaarder welke informatie wel gedragen wordt door de huidige wetenschappelijke consensus en welke niet.

In de hoop dat dit voorstel niet al een keer voorbij is gekomen(en al afgeschoten is ;) )

Als je hier naar op zoek bent dan denk ik dat bokt niet de plaats voor je is. Waarschijnlijk zijn er wel soortgelijke plekken online te vinden maar dan moet je even bij de universiteit waar je momenteel onderzoek doet navragen zodat zij je positie als onderzoeker kunnen bevestigen en dan krijg je ongetwijfeld toegang.

Als je dit soort eisen op een openbaar forum gaat stellen dan kan je beter de onderwerpen compleet verbieden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 09:38

Dat ben ik niet met je eens.

Het is voor een leek dan te zien wat de informatie is die wetenschappelijk onderbouwd is en welke niet.
Ik verwacht niet dat iedereen dan die 2 wetenschappelijke artikelen zal doorworstelen.
Dat hoeft ook niet.

Het gaat er om dat in een oogopslag te zien is waar de info vandaag komt en of dat breed gedragen wordt door mensen die verstand hebben van dat vakgebied.

Meningen kunnen dan gewoon blijven staan en geuit worden. Maar dan wel als mening en niet als feit.

Zie het als een claim gemaakt door een Fabrikant van een anti-rimpel crème.

10 van de 12 gebruikers was tevreden.
En dan staat er een verwijzing naar de “studies” die er naar gedaan zijn.
Ik denk dat maar weinig kopers ze echt gaan lezen die studies. Maar het kan wel.

Als je er dan een groene balk onder kan laten zetten dat de studie als niet relevant wordt beschouwd door de peergroup dan is dat duidelijk dat je dit onderzoek wellicht niet te serieus moet nemen.
Lijkt mij duidelijk.

De claim blijft staan en een ieder kan er verder mee doen wat ie wil.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 11-02-20 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 09:42

Maar dat systeem bestaat toch al?

Als jij een bewering maakt en er onderbouwing bij geeft met links naar onderzoeken dan nemen mensen dat toch serieuzer dan een post van iemand anders die er geen onderbouwing bij zet?

Daar heb je toch geen mod voor nodig?

En als de bron die iemand anders gebruikt niet goed is volgens jou, dan reageer je daar toch gewoon op met jouw bronnen die aangeven dat die bron niet (meer) klopt?

p.s. succes voor alle mods die de gemaakte post en de 2 peer-reviewed onderzoeken moeten gaan vergelijken en moeten beslissen of de bewoording en de conclusies die getrokken worden in de post wel voldoende aansluiten bij de conclusies van de onderzoeken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 10:01

enzino schreef:
Maar dat systeem bestaat toch al?

Ik zie dat er mensen zijn die inderdaad echte studies als referentie plaatsen.

Maar er zijn er ook genoeg die dat niet doen.

En er zijn ook genoeg mensen die het verschil niet weten tussen een wetenschappelijke studie en een verhaal door een willekeurig persoon op het internet.

En een groene balk waarin staat dat het genoemde artikel geen valide studie is maakt dat gewoon duidelijk zichtbaar.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 10:19

IMANDRA en pmarena, jullie komen om je punt te maken met voorbeelden die in jullie straatje passen van pro- resp. antivaccineren. Daarmee wordt e.e.a. toch weer naar het inhoudelijke getrokken.
NatasjavE, een groene modpost met een statement over de validiteit levert, los van alle andere bezwaren, al snel discussie op, want grote kans dat degene die de bron aanhaalde, daar een punt van gaat maken. Dan word je als mod voor je het weet de discussie in getrokken.

Ik vind dat het alleen maar duidelijker wordt dat je als Bokt zijnde niet op inhoud moet willen modereren.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 10:21

Maar hoe bepaal je dan wat een "echte" studie is? Dat is ook echt een lastige hoor... En er zijn dus ook genoeg mensen die veel en veel eerder die willekeurige persoon geloven dan een studie. Ik denk dat het beoordelen van studies ook een beetje inhoudelijk modereren is en dus niet haalbaar.

Ik moet zeggen dat ik graag had gezien dat Bokt net als andere social media wat meer verantwoordelijkheid had genomen op het vlak van misinformatie (net als op het gebied van dierenmishandeling en seksualiteit) maar snap ook heel goed dat dit gewoon niet haalbaar is. Ik ben benieuwd hoe het modden in risicotopics gaat en zou het in ieder geval fijn vinden linkdumps zonder onderbouwing (of uberhaupt posts zonder onderbouwing) worden verwijderd en de plaatser een waarschuwing krijgt. Modereren op discussiestijl is ook lastig want je merkt in dit topic al hoe anders posts ervaren worden. Ik denk dat het wel helpt om duidelijk beleid hierover te hebben, dit helpt de mods ook eenduidig te modereren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 10:29

Shadow0 schreef:
Gini schreef:
Maar wat zijn aantoonbare leugens Shadow? Je geeft zelf het Brexit-topic als voorbeeld aan.

Ik kan me niet herinneren dat ik het Brexit-topic heb aangehaald en kan het ook niet terugvinden.

Klopt, dat was jij niet, mijn excuses.
Bij deze dus nogmaals mijn vraag zonder voorbeeld: wat zijn aantoonbare leugens?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 10:31

Askja schreef:
Dat zijn alleen wel grote ongestructureerde lappen tekst vol uitweidingen en voorbeelden.
Ik zou liever een aantal concrete regels en richtlijnen zien, zodat mensen die willen weten wat het Boktbeleid is op dit gebied (en in het algemeen) snel duidelijkheid hebben.
Gewoon, wat bondiger en puntsgewijzer, dat is een stuk leesbaarder en duidelijker.

Dat komt om dat 'smaad en laster' niet zo heel simpel is neer te pennen in concrete punten, in de wet lukt dat niet, laat staan dat Bokt ermee komt. Ik ben het ermee eens dat er hier en daar wel in de tekst gesnoeid kan worden, maar een duidelijke 'als je dit zegt is het smaad en als je dat zegt is het geen smaad' zal je nooit kunnen krijgen. :)

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 10:44

Gini schreef:
Bij deze dus nogmaals mijn vraag zonder voorbeeld: wat zijn aantoonbare leugens?

Conspiracy theories bijvoorbeeld.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 10:46

tmr001 schreef:
Gini schreef:

Dingen die uitermate veel zijn onderzocht in de wetenschap en er nóóit ook maar enig bewijs voor is gevonden.

Anoniem

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 10:50

Als hier iemand een overtuigend verhaal over een platte aarde, een nep maanlanding of de "flat holocaust" kan neerzetten dan hoeft daar van mij geen groen mod blok bij om aan te geven dat er weinig aanhang voor die theorie is, die persoon zou dan geprezen moeten worden voor zijn schrijfkunsten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 10:52

IMANDRA schreef:
tmr001 schreef:

Dingen die uitermate veel zijn onderzocht in de wetenschap en er nóóit ook maar enig bewijs voor is gevonden.

Religie ook dan?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 10:53

tmr001 schreef:
Gini schreef:

Dat weet je uiteindelijk toch ook nooit 100% zeker of bepaalde nogal vergezochte dingen niet waar zijn.

Ik ga er ook niet vanuit dat iemand als Rutte als een kwade genius in de meest rare settings de meest bizarre dingen zit te bekokstoven waarvan je zomaar ineens op een Bokt of Facebook de meest fantastische verhalen langs ziet komen :=

Maar ik denk dat men in deze regionen voor WO2 ook nooit had gedacht dat vernietigingskampen als een soort regeringsbeleid opgezet zouden worden.... de waarheid is soms nog meer bizar dan wat mensen als conspiracy theory kunnen verzinnen :(:)

Hoe kan een mod nou 100% uitsluiten dat bvb. de Amerikanen dit-of-dat....noem maar op. Hoe bizar vergezocht sommige verhalen ook zijn, hoe ongeloofwaardig ook....er gebeuren uiteindelijk best wel hele bizarre dingen op de wereld....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 10:56

IMANDRA schreef:

Wetenschap, wetenschap wetenschap...

Wiskunde staat bovenaan, gevolgd door de natuurwetenschappen. Uiteindelijk heb je nog social sciences die een stuk lager op de ladder der wetenschap staat. Daarna is er een groot gat om uit te komen bij "pseudo-sciences" zoals gender science en climate science.

Gaan we daar dan ook onderscheid in aanbrengen?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 11:04

enzino schreef:
Als hier iemand een overtuigend verhaal over een platte aarde, een nep maanlanding of de "flat holocaust" kan neerzetten dan hoeft daar van mij geen groen mod blok bij om aan te geven dat er weinig aanhang voor die theorie is, die persoon zou dan geprezen moeten worden voor zijn schrijfkunsten.

Daarom ook de eerdere aanvulling "met maatschappelijk belang". We hebben het nu over aantoonbare leugens.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 11:04

pmarena schreef:
tmr001 schreef:

Dat weet je uiteindelijk toch ook nooit 100% zeker of bepaalde nogal vergezochte dingen niet waar zijn.

Jawel hoor. Dat is het hele punt.

*edit, quote verkloot

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 11:11

enzino schreef:
IMANDRA schreef:

Wetenschap, wetenschap wetenschap...

Wiskunde staat bovenaan, gevolgd door de natuurwetenschappen. Uiteindelijk heb je nog social sciences die een stuk lager op de ladder der wetenschap staat. Daarna is er een groot gat om uit te komen bij "pseudo-sciences" zoals gender science en climate science.

Gaan we daar dan ook onderscheid in aanbrengen?

Een goed wetenschappelijk onderzoek voldoet aan bepaalde eisen. Als aan die eisen is voldaan, dan kan het als betrouwbaar gezien worden. Wiskunde en natuurwetenschappen (waar overigens ook klimaat onder valt dus dat is zeer zeker geen 'pseudo science') voldoen daaraan. Sociale wetenschappen tot op zekere hoogte ook.

Dus onderscheid tussen een goed onderzoek en een slecht onderzoek is er, maar als iets is aangetoond door talloze goede onderzoeken (met een goede betrouwbare methode, peer-reviewed en gereproduceerd) dan kan dat als waarheid worden gezien ja.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 11:13

Imandra in dat geval zouden we dus ook dit moeten doen:

Iemand plaatst een topic over een bepaalde oude man met witte baard en rode cape dat die bestaat.
Een groot deel van de bevolking weet dat dat misinformatie is. En al het nieuws over een verkeerde kant op reizen fake nieuws is.
We laten dat staan om moedwillig een ander ,best groot deel, van onze bevolking ermee voor de gek te houden.
Want ik mag aannemen dat we niet elk persoon die dat wel geloofd op straat aanspreken om even de waarheid te zeggen.
We weten dat het een leugen is en ik denk toch ook wel een maatschappelijk belang.

Waarom zouden we als voorbeeld het bericht van sbb daarin moeten aantonen wat wel waarheid is en dit zo laten staan ?

Dat een bron ergens bij geplaatst moet worden of uitgelegd is een discussie op zich en zijn we mee bezig.

Maar we gaan niet uitzoeken of die bron goed genoeg is.
Dat is aan de persoon die er iets over wil weten.

Edit prima als je die onderzoeken dan plaatst in een topic. Maar nogmaals iemand die een onderzoek van de Donald duck als goed onderzoek beschouwd mag dat vinden. Daar gaan en kunnen we niet op modden

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 11:17

Gini schreef:

Dan denk ik aan 'het klimaatprobleem bestaat niet', 'de zeespiegelstijging geeft geen problemen', 'inenting tegen mazelen veroorzaakt autisme want dat heeft Wakefield onderzocht', de inhoud van de tweet van Baudet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 11:18

IMANDRA schreef:
Dus onderscheid tussen een goed onderzoek en een slecht onderzoek is er, maar als iets is aangetoond door talloze goede onderzoeken (met een goede betrouwbare methode, peer-reviewed en gereproduceerd) dan kan dat als waarheid worden gezien ja.

Dus alle wetenschappers die op basis van goede onderzoeken in de jaren 70 een nieuwe ijstijd voorspelde vertelde de waarheid, en alle wetenschappers die op basis van goede onderzoeken nu de verdere opwarming van de aarde voorspellen vertellen ook de waarheid?

De waarheid is dus dat de aarde opwarmt en we een nieuwe ijstijd krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 11:23

Shadow0 schreef:
Gini schreef:

Dan denk ik aan 'het klimaatprobleem bestaat niet', 'de zeespiegelstijging geeft geen problemen', 'inenting tegen mazelen veroorzaakt autisme want dat heeft Wakefield onderzocht', de inhoud van de tweet van Baudet.

Of iets een probleem is is geen feit maar een mening. Sommige zien het als een kans.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 11:27

Mondy schreef:
Iemand plaatst een topic over een bepaalde oude man met witte baard en rode cape dat die bestaat.
Een groot deel van de bevolking weet dat dat misinformatie is.

Ik vind dit een respectloze manier van reageren, je WEET, net zo goed als wij allemaal, dat het daar niet om gaat. Waarom dan zo'n voorbeeld? Alleen om het in het belachelijke te kunnen trekken?

Dit voelt niet als een respectvolle discussie waarin je je oprecht wilt verdiepen in het standpunt van anderen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 11:31

enzino schreef:
IMANDRA schreef:

Dus alle wetenschappers die op basis van goede onderzoeken in de jaren 70 een nieuwe ijstijd voorspelde vertelde de waarheid, en alle wetenschappers die op basis van goede onderzoeken nu de verdere opwarming van de aarde voorspellen vertellen ook de waarheid?

De waarheid is dus dat de aarde opwarmt en we een nieuwe ijstijd krijgen.

Nee. Goede onderzoeken in de jaren 70 voorspelden een opwarming. Goed onderzoek is namelijk echt wel betrouwbaar.

@Mondy: ik vind je voorbeeld eigenlijk helemaal niet zo goed. Je haalt net een super uitgezonderde situatie erbij waarbij een grote groep liegt voor het maatschappelijk belang.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 11:35

Ik vind dat dus echt niet, snap niet waarom je je steeds zo aangevallen voelt Shadow.

Ik vind het voorbeeld wel logisch.

Het punt is juist dat het niet over de inhoud moet gaan in dit topic. Maar over hoe mod je nou?

En dan zou het niet uit moeten maken over welk onderwerp het gaat. Of het nou Sinterklaas is of het klimaat, moeten mods dan ook nog per onderwerp gaan beslissen waar ze onderbouwing van willen?

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 11:38

Shadow0 schreef:
Mondy schreef:
Een groot deel van de bevolking weet dat dat misinformatie is.

Ik vind dit een respectloze manier van reageren, je WEET, net zo goed als wij allemaal, dat het daar niet om gaat. Waarom dan zo'n voorbeeld? Alleen om het in het belachelijke te kunnen trekken?

Dit voelt niet als een respectvolle discussie waarin je je oprecht wilt verdiepen in het standpunt van anderen.

Sorry Shadow0 maar ik vind jouw manier van reageren niet prettig. Je komt behoorlijk aanvallend over en elk bericht wat ik neerzet word op deze manier afgefakkeld. Als ik vraag hoe ik wel kan reageren hoe je t fijn vind krijg ik 0 response.

Ik trek niks in het belachelijke en heb de woordkeus alleen op deze manier neergezet omdat ik niet weet wie meelezen. Lijkt me logisch dat ik daardoor niet zwart wit iets neerzet.

Dat dit niet aansluit op bepaalde meningen kan ik niks aan doen. Echter laat dit wel meteen zien waar het probleem ligt en waarom we niet op inhoud gaan modden. Want wie bepaalt wat wel of niet logisch/belachelijk/goed is ?
Omdat dit een onderwerp is wat bij de een misschien niet erg genoeg is of aansluit bij mening ?
Daarbij waarom een uitzondering wel toestaan nu ?

Oftewel we blijven in cirkels draaien terwijl er al lang antwoord is gegeven op de vraag.

Daarbij wil ik heel graag een normale discussie aangaan op een normale manier.
Als daarbij alles wat ik aangeef wordt verdraaid of tegengesproken is er uiteindelijk geen discussie meer mogelijk :)