Bokkers erg aanvallend naar de zwaardere/gezettere bokkers?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Joto

Re: Bokkers erg aanvallend naar de zwaardere/gezettere bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 18:27

@ Jasmijn, nou zeg je zelf, je bent dik, dus dom en lelijk..Dat hoor ik niemand hier zeggen..Tegen iemand zeggen die wat forser is, die harstikke goed bezig is om af te vallen en dat ook vermeld, dan zeggen ga van je pony af je bent te dik..

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 18:29

jasmijn78 schreef:
Misterylady schreef:
De meeste antwoorden in "dat soort topics" zijn weinig respectvol en ronduit bot en beledigend.

Ik vind dat op zich nog wel meevallen. Er wordt gewoon veel opgemerkt over het gewicht, en degene die zwaarlijvig is gaat dan in de verdediging met allerlei argumenten. En die argumenten worden dan weer ontkracht. Zo gaat het over en weer.

Echt beledigend is zeggen: je bent dik dus dom en lelijk en je bent te dom op op je paard te zitten, om maar een voorbeeld te geven. DAT is pas echt beledigend. Een discussie over gewicht, al dan niet veroorzaakt door het plaatsen van foto's van een zware ruiter op een paard wordt al snel als beledigend opgevat. Mensen willen dat namelijk niet horen, net zoals ze niet willen horen dat ze te groot zijn voor hun paard, beter die slof er af kunnen doen etc. Als je geen (on)terechte kritiek kunt verdragen, dan moet je geen foto's van jezelf plaatsten op een forum waar mensen van allerlei leeftijden en allerlei niveau's komen.

sluit ik me helemaal bij aan

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 18:29

Ik ben voor eerlijkheid. Dus als je iemand te zwaar vindt voor de pony, gewoon zeggen. Vooral zeggen zelfs, zelfs al is hij/zij al bezig om af te vallen. Maar dan wel op een aardige manier. Er kan best een complimentje bij bijvoorbeeld.
Je moet zowel het belang van mens als paard voor ogen houden, en daarom eerlijk maar aardig zijn tegenover het mens Lachen.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 18:30

Joto schreef:
@ Jasmijn, nou zeg je zelf, je bent dik, dus dom en lelijk..Dat hoor ik niemand hier zeggen..Tegen iemand zeggen die wat forser is, die harstikke goed bezig is om af te vallen en dat ook vermeld, dan zeggen ga van je pony af je bent te dik..

Precies, dat bedoel ik dus.
Aan tact en respect ontbreekt het meestal.

Seleentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 18:31

@ Jasmijn78
Ben ik het niet mee eens, als jij foto's plaats @ HTW , vraag je om advies over je rijhouding enz. Niet op de vraag of je te dik bent voor je paard ofniet

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 18:33

Sheran schreef:
Ik ben voor eerlijkheid. Dus als je iemand te zwaar vindt voor de pony, gewoon zeggen. Vooral zeggen zelfs, zelfs al is hij/zij al bezig om af te vallen. Maar dan wel op een aardige manier. Er kan best een complimentje bij bijvoorbeeld.
Je moet zowel het belang van mens als paard voor ogen houden, en daarom eerlijk maar aardig zijn tegenover het mens Lachen.

Ja sluit ik me bij aan.
Het enigste wat van mij wat minder is dat veel antwoorden talloze keren herhaald worden.
Dus bv als iemand zegt ik vind je te zwaar voor die pony hoeft het niet 100 keer herhaald te worden door andere.
Goed lezen voor iemand iets post dus denk ik, al doe ik dat zelf ook niet altijd Bloos

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 18:36

Tja,... lastig verhaal, althans het is maar net hoe je het ( WIL! ) bekijken Knipoog

Ik ben nu ik 23 kilo afgevallen ben wél van mening dat je je paard wel degelijk in de weg kan zitten met een behoorlijk gewicht! Ik woog boven de 100 en heb ook al jaren NIET meer gereden omdat ik dat niet eerlijk vond tegenover een paard!
Nu ik weer een redelijk normaal gewicht begin te krijgen heb ik weer een leuke rijbroek en ik hoop binnenkort weer aan de bak te komen!

Bij sommige mensen heb ik zoiets van... kom jij bent niet té dik kan nog makkelijk... maar er zijn er ook genoeg op bokt waarbij ik het niet normaal vind dat ze nog op de rug van hun paard klimmen... en dan vaak met als 'smoes', 'kan ie makkelijk',... tuurlijk kan ie dat makkelijk... maar hoe minder gewicht hoe makkelijker het gaat Knipoog

IK merk zelf aan mijn eigen gewicht heel veel verschil nu dat alles makkelijker gaat... en ik weet wel zeker dat je paard daar ook de vruchten van plukt Ja

Ik wil alleen maar zeggen... dat je niet eerlijk tegen jezelf wil zijn moet je zelf weten maar wees dat wel tegen je paard Knipoog

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 18:52

Ik ben ook te zwaar, en heb dan ook bewust een Fries gekocht en geen arabiertje ofzo.
Hij is nu 4 en ik rij er nog helemaal niet vaak op, meestal laat ik mijn bijrijdster (maatje 34) hem rijden, zodat hij al wat spieren opbouwt en gewoon goed volgroeid is als ik er zelf echt wat intensiever mee ga rijden. Scheelt dat ik ook nog niet zo goed durf, maar dat ter zijde.
Ik rij trouwens western met hem, en vorig jaar heb ik wel eens lessen gereden, van een half uurtje per keer, en dan vooral in stap. Mijn instructrice zei toen dat ik echt een hele goeie houding heb en mijn paard absoluut niet in de weg zit. Hij wil ook echt wel graag voor me lopen enzo, dus ik heb niet het idee dat hij er veel last van heeft als hij mij op zijn rug heeft.
Ik heb nog nooit een topic geplaatst van mij op mijn paard, omdat ik idd geen zin had in al die leuke opmerkingen over mijn gewicht. Daar heb ik het al moeilijk zat mee, ben zo ongeveer mijn hele leven al aan het vechten er tegen (22 jaar) en lukken wil het nog steeds niet.
Nou loop ik bij een dietiste, volgens haar doe ik het qua voeding gewoon hardstikke goed, alleen meer bewegen zou goed zijn.
Tja ik vind het erg moeilijk om een paar uur in de week te sporten, want ik werk gewoon 40 uur per week, ben vanaf kwart voor 7 tot 5 de deur uit, dan ga ik eten en naar mijn paard. Dan ben ik rond half 10 thuis, nou sorry maar dan ben ik blij als ik naar bed kan.
Dus dan mogen ze mij wel eens vertellen wanneer ik moet sporten.
Ja in het weekend, en ik loop op zondag altijd rustig anderhalf uur met de honden op het strand, dus dat doe ik dan wel, maar ja verder haal ik het gewoon echt niet met mijn tijd, zeker als ik af en toe ook nog eens wat wil doen met vrienden ofzo.

Ik heb inmiddels wel een wii fit besteld, hopelijk komt die snel binnen, dan ga ik daar mee aan de slag en wie weet werkt het nog ook.

Volgens mij is het nogal een warrig verhaaltje geworden, maar dan wil ik weer 100 dingen tegelijk typen, maar dat werkt niet.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 18:53

Veel geluk met je wii fit, ik hoop dat het de oplossing is voor jou

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 18:56

Ik hoop dat het werkt ja, maar goed ik blijf ook gewoon opletten op mijn eten natuurlijk, maar wat eten aangaat heb ik mijn leven al zo ongeveer ondersteboven gegooid.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:06

jasmijn78 schreef:
montoya schreef:
ik vind dat zwaarlijvige mensen best kunnen paardrijden,maar dan wel op een paard wat er op gebouwd is en niet op een iel paardje of een pony.

Sorry, maar als jij over de 100kg weegt blijven wordt de spoeling qua passende paarden erg dun hoor... En het gaat ook niet alleen om het feitelijk gewicht van de ruiter (lengte is ook een belangrijke factor) Maar ook de instelling van de ruiter, en het inlevingsvermogen voor een paard. Als jij voor jezelf al niet eens de discipline op kan brengen om dat taartje eens te laten staan, of voor het welzijn van je paard voor wat meer lichaamsbeweging te zorgen (dan niet OP het paard, maar ernaast) Wat voor ruiter/sporter ben je dan?

Zwerte schreef:
Je hebt het trouwens ook over 2 verschillende dingen, namelijk overgewicht en conditie. Dit word vaak samen genomen: overgewicht = geen conditie.

Ik heb het niet over twee verschillende dingen, daarom stelde ik ook al dat lengte er ook toe doet. Dat het een heel ander verhaal is als iemand bij 1.70 100 KG weegt, dan iemand van 1.95 die 100 kg weegt.

Zwerte schreef:
Wie zegt dat een dikker persoon niet weet wat spierpijn is? Een beetje kort door de bocht hoor!

Beetje beter lezen: Ik stelde dat als iemand nooit aan zijn conditie werkt, dan niet weet wat spierpijn, spiergebuik en herstel is...

Ik lees prima hoor. Maar in je stukjes praat je erover alsof dikke mensen er niks aan doen, en dat kan je van een foto niet zien. Ik weeg nog 97 kilo (was 105) en ben er druk mee bezig. Ik rijd nog steeds maar pas al jaren de paarden erop aan. Tja er zijn idd weinig paarden die dit makkelijk kunnen hebben maar je kan ze vinden als je je best doet. Zo zijn er nog maar 2 of 3 paarden op de hele manege waar ik op kan lessen. Tja een ander paard stap ik ook niet op, dat vind ik niet eerlijk.
Ik vind je erg kort door de bocht wat dikke mensen betreft. Tuurlijk, het merendeel "kiest" er zelf voor, ieder pondje gaat door het mondje. Maar een dik persoon is lang niet altijd iemand die niet aan zn conditie werkt, en je praat alsof je dit wel zo ziet. Dit is een vooroordeel waar je vaak tegenaan loopt. Zoals ik al zei is mn conditie prima! Ik vind je een beetje bot overkomen (misschien niet zo bedoeld maar zo vind ik het wel lijken, misschien is dat ook wel mn eigen overgevoeligheid wat betreft dit onderwerp hoor!)
Zelf wil ik nog 17 kilo kwijt, boven de 80/85 kilo wil ik niet op mn eigen paardje stappen, halve fries (erg stevig gebouwd) van 2 jaar oud. Ik ga volgend jaar beginnen met trainen zodat hij goed sterk is en mn 80 kilo op 4 jarige leeftijd kan houden. Mocht hij hier toch moeite mee hebben ben ik dr ook snel weer af!
Sommige mensen stellen dat dikke mensen niet nadenken over wat ze doen en dat is dus lang niet altijd het geval! Tuurlijk heb je de mensen die gewoon overal op stappen maar die heb je in elke groep...

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:30

Jasmijn, jij weet allemaal prima hoe het is om dik te zijn zo in je verhaal te lezen, hoe je je paard in de weg zit als je te dik bent enzo.... Vraag me af of dit een mooi verhaal is waarvan je dénkt dat het zo is ( de bovenbenen en niet goed kunnen zitten etc) of dat je werkelijk te zwaar was?

Ik geloof dat dit weer een prachtige theorie is van iemand die geen flauw benul heeft van zelf zwaarder zijn en dus maar weer prachtig invult voor een ander!

Dik=geen conditie en meer van dat soort geneuzel....jammer en dan heb je het over inlevingsvermogen Clown

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:42

een vriendin van mij is ook boven het ideale gewicht en als we samen rijden(ik ben dus TE dun) dan krijgen we ook wel eens een opmerking.

voor een poosje terug reden we in het bos.
ik op vancouver met een maat van boven de 1.80m, en mijn vriendin reed op een redelijk forse KWPNer met een maatje 1.67m.

we kwamen een stel mensen tegen en zegt een vrouw tegen een andere vrouw: zie dat dan!!!
die dikkerd kan beter op die joekel en dat annorexiading kan beter op die kleine!! is toch geen kijk zo!!!

naaaahhhhhhh hoe boos wil je me hebben??!!?!?!?!? Stoom uit je oren

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:47

Ik durf niet eens een foto van mij op mn pony op bokt te zetten. Bloos En ik weeg 53 kg, maar heb een buikje waar ik me nogal voor schaam, en helemaal te paard zie je dat. En tsjah, bokt is en blijft bokt..
Mn zus is ook een ruiter met aardig wat maatjes meer, maar als ik haar te paard zie ben ik alleen maar trots, en ik vind het er prima uit zien. Zelfs op een haflinger zag het er niet verkeerd uit. Tuurlijk, een groot paard past veel beter bij dr, maar ik heb niet t idee dat die haflinger er last van had.
Het commentaar over de ruiters met een maatje meer vind ik dan ook echt overbodig. Als een ruiter een pony in de weg zit, kan dat als commentaar gegeven worden, en niet dat de ruiter te zwaar of wat dan ook is.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:55

ik heb een vraagje.
wanneer ben je te zwaar voor een paard of pony?
en hoe zie je dat een paard of pony daar last van heeft?
ik zelf vind dat nogal moeilijk in te schatten hoor!
ik ben 1.75m lang en weeg 72 kilo,mijn paard is 1.65 en een kwpner,en is nogal een luxe typetje.
voor het mooie zou er bij mij best wat kilos af mogen,maar ik voel me eigen prima,heb maat 42 van broek.
ik vraag me toch af,wanneer je nou te zwaar bent voor een paard.
iemand een idee?

Seleentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 19:57

sabine1985 schreef:
een vriendin van mij is ook boven het ideale gewicht en als we samen rijden(ik ben dus TE dun) dan krijgen we ook wel eens een opmerking.

voor een poosje terug reden we in het bos.
ik op vancouver met een maat van boven de 1.80m, en mijn vriendin reed op een redelijk forse KWPNer met een maatje 1.67m.

we kwamen een stel mensen tegen en zegt een vrouw tegen een andere vrouw: zie dat dan!!!
die dikkerd kan beter op die joekel en dat annorexiading kan beter op die kleine!! is toch geen kijk zo!!!

naaaahhhhhhh hoe boos wil je me hebben??!!?!?!?!? Stoom uit je oren

Heb ik gelukkig nooit gehad, alleen een opmerking van een jongen'' Wel sexy dat rode hoofd onder die cap''.Paard had 10 min daarvoor besloten een sprintje te trekken

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:10

Ik weet dat ik gemakkelijk praten heb, maar ik denk dat de wat zwaardere mensen zich vooral moeten concentreren om er iets aan te doen, in plaats van zich de hele dag te irriteren aan anonieme bokkers die je toch niet kent en kan veranderen.

En met 'iets aan doen' bedoel ik niet direct gewicht verliezen( als iemand zich goed voelt bij z'n gewicht heb ik daar helemaal geen problemen mee), maar ook gewoon de kracht hebben om je er niks van aan te trekken, of iets anders waardoor je je niet meer zo slecht/bekritiseert voelt. Dat zal wsl een stuk beter helpen denk ik.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:21

Alles waar te voor staat is niet goed. Als mensen foto's plaatsen op HAW en de combinatie is niet mooi, mag ik daar dan iets van zeggen? Wat mij betreft kan dat een te mager mens of een te dik mens zijn. Ik zou het zelf beperkt houden tot de opmerking dat ik de combinatie niet passend vind. Dat is dan mijn mening. Ik denk namelijk wel dat dit iets is dat gezegd mag worden omdat een al dan niet passende combinatie toch ook van invloed is bij een jury. Nog afgezien van het feit of iemands gezondheid wordt geschaad door over-of ondergewicht of dat een paard wel of niet gehinderd wordt door de ruiter. Ben misschien nu wel gevaarlijk in mijn stelling, maar stel dat er twee combinaties zijn die even sterk rijden de ene combinatie past beter (met andere woorden, is meer in verhouding tot elkaar) dan de andere, dan neem ik aan dat de combinatie die beter in verhouding is wel hogere punten scoort. Of zie ik het verkeerd? Ik zou in elk geval eerder dus in het algemeen een opmerking plaatsen over de combinatie en ook die opmerking blijft sowieso subjectief. Want wat ik mooi vind kan een ander spuuglelijk vinden en andersom.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 20:53

Diane65 schreef:
Alles waar te voor staat is niet goed. Als mensen foto's plaatsen op HAW en de combinatie is niet mooi, mag ik daar dan iets van zeggen? Wat mij betreft kan dat een te mager mens of een te dik mens zijn. Ik zou het zelf beperkt houden tot de opmerking dat ik de combinatie niet passend vind. Dat is dan mijn mening. Ik denk namelijk wel dat dit iets is dat gezegd mag worden omdat een al dan niet passende combinatie toch ook van invloed is bij een jury. Nog afgezien van het feit of iemands gezondheid wordt geschaad door over-of ondergewicht of dat een paard wel of niet gehinderd wordt door de ruiter. Ben misschien nu wel gevaarlijk in mijn stelling, maar stel dat er twee combinaties zijn die even sterk rijden de ene combinatie past beter (met andere woorden, is meer in verhouding tot elkaar) dan de andere, dan neem ik aan dat de combinatie die beter in verhouding is wel hogere punten scoort. Of zie ik het verkeerd? Ik zou in elk geval eerder dus in het algemeen een opmerking plaatsen over de combinatie en ook die opmerking blijft sowieso subjectief. Want wat ik mooi vind kan een ander spuuglelijk vinden en andersom.

als alle twee de combinaties even goed rijden,dan zouden ze van mij(als ik jury zou zijn)even veel punten krijgen,en niet beoordeeld worden op uiterlijk!!!!! DISCRIMINATIE HEET DAT!!!!!

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:06

Ik sluit me aan bij wat al eerder is vermeld. Er zijn bepaalde richtlijnen. Voor dit type paard mag je max. als ruiter zo veel wegen. Deze richtlijnen zijn er niet om ruiter belachelijk te maken maar om het paard te beschermen.

De manier waarop er gesproken en op internet gereageerd wordt op stevige mensen is iets anders. Maar dat is niet alleen voor mensen met een maatje meer maar ook tegen mensen met spellingsproblemen, of andere zaken die allemaal op zo n website naar voren komen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:38

Ik vind het allemaal heel betrekkelijk hoor, er wordt onder het motto van 'zielig voor het paard' ronduit bevooroordeeld gereageerd.

Als een gemiddelde vent van 1.85 meter en een heel normaal gewicht van 85 kg op een paard gaat zitten, is er niemand die er iets van zegt.

Als een vrouwtje van 1.60 meter 85 kg zou wegen (dan ben je toch behoorlijk gezet) en ze gaat op hetzelfde paard zitten, dan weet ik zeker dat het commentaar niet van de lucht is.
en voor dat paard maakt het echt niet uit!

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:39

amazone77 schreef:
als alle twee de combinaties even goed rijden,dan zouden ze van mij(als ik jury zou zijn)even veel punten krijgen,en niet beoordeeld worden op uiterlijk!!!!! DISCRIMINATIE HEET DAT!!!!!

Ja, natuurlijk is dat je reinste discriminatie, maar werkt dat ook echt zo??? Als je nu al de opmerkingen ziet bij sommige topics als het gaat om mensen die ook maar iets afwijken van het doorsnee dan staan er al veel mensen klaar met een oordeel. Juryleden zijn m.i. ook mensen. En met een oordeel, neem ik aan.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:49

@ Less, je hebt gelijk, ook als iemand beetje spellingfouten maakt wordt daar soms heel banketstaaf op gereageerd, mensen mogen best wat toleranter zijn tegenover de ander.

@ beantsje, jij hebt ook gelijk. Mensen vergeten dat mannen van zo'n lengte ook echt geen 50 kilo wegen, en dat vinden we dan niet zo raar, maar dat komt dan omdat die persoon in proportie is, terwijl het voor het paard geen bal uitmaakt qua gewicht.

Ik vind ook wel dat je als je zwaarder bent wel rekening moet houden met het type paard, daardoor heb ik dus bewust een fries genomen en ook nog een van het ouderwetse wat stevigere type. Vind het trouwens nog mooier als die iele dingetjes, maar dat is iedereen zijn eigen smaak.

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:51

Ik weeg 100 kilo ben 1.88 lang en rijd op mijn trouwe 24 jarige Appalossa van 1.55..Voor het plaatje hoeven we het niet te doen, maar iedereen die commentaar heeft kijkt de andere kant maar op Haha!

Even om jullie voorstelling te geven

Afbeelding
Afbeelding

Ik vaak genoeg de vraag of er niet een kilootje af kan (bij ons allebeide Clown Haha! ) maar dat wuif ik weg onder het mom ik zit lekker in me vel Sjors zit lekker in haar vel, dus waarom moeilijk doen? Vervolgens krijgen ze wel degelijk van me te horen waar ze het lef vandaan halen om te oordelen over hoe ik eruit zie Boos!

Als we maar plezier hebben in de dingen die we samen doen...

Maar ik kan me heel goed voorstellen dat sommige wat dikkere bokkers zich minder zullen laten zien in foto topics ivm het aankomende commentaaar van bokkers...Het kan mijecht geen ene moer schelen wat iemand anders denkt over sjors en mij, maar andere mensen trekken zich dit wel degelijk aan...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 21:53

Ik denk altijd maar dat iedereen voor zichzelf wel weet wat zijn of haar paard kan dragen. Ik ben er met mijn paarden heel mutserig in, maar dat is mijn keuze.