Bokt Manegetest?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Neej

Re: Bokt Manegetest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 19:40

En gewoon een lijst met manege's per regio, met daarbij gewoon wat feitjes? Geen meningen of puntensysteem, gewoon de droge feiten?

Weidegang: Ja
Stands of stallen: Stallen
Eigen zadels: Ja
Aantal gediplomeerde instructeurs: 3
Aantal lessen p/w: 12

Zoiets? Zou dat dan wel mogen? Met een goede (!) feitenlijst hoeven er nergens meningen aan gegeven te worden, en blijft het objectief

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:38

Vergeet dan ook niet om te kijken of de zadels heel zijn, dus stiksels in orde e.d. en of het merkzadels zijn. Ik vind namelijk dat ook belangrijk. Een manege met merkloze zadels heeft vaak ruiters in stoelzit, omdat die zadels gewoon niet zitten. Een manege met allemaal Kieffers of Stubbens of een B-merk (JC's ofzo) biedt veel meer comfort voor ruiter en paard (merkzadels passen vaak ook beter).

En hoeveel lessen lopen de paarden per dag of per week. Max. aantal ruiters per les.
En wat ook belangrijk is: niveau van de springlessen. Want maneges met alleen maar dressuurlessen zijn in mijn ogen bij voorbaat al niet goed. Je moet ruiters ook altijd leren springen. Dat is zo belangrijk voor de basis.

Je kunt zo een objectief lijstje maken. Zonder waardeoordeel.
En dan kan men zelf de conclusie wel trekken van maneges met alleen stands, g een buitenbak en geen weidegang dat die gewoon slecht zijn.

Gediplomeerde instructeurs vind ik niet zo boeiend. Het gaat mij om het niveau van lesgeven. Maar ik kan me weer voorstellen dat anderen er meer waarde aan hechten.

Daarom alleen een objectief lijstje. Het testen laat ik wel aan anderen over, heb er zelf geen tijd voor Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:56

germie schreef:
Vergeet dan ook niet om te kijken of de zadels heel zijn, dus stiksels in orde e.d. en of het merkzadels zijn. Ik vind namelijk dat ook belangrijk. Een manege met merkloze zadels heeft vaak ruiters in stoelzit, omdat die zadels gewoon niet zitten. Een manege met allemaal Kieffers of Stubbens of een B-merk (JC's ofzo) biedt veel meer comfort voor ruiter en paard (merkzadels passen vaak ook beter).

En hoeveel lessen lopen de paarden per dag of per week. Max. aantal ruiters per les.
En wat ook belangrijk is: niveau van de springlessen. Want maneges met alleen maar dressuurlessen zijn in mijn ogen bij voorbaat al niet goed. Je moet ruiters ook altijd leren springen. Dat is zo belangrijk voor de basis.

En dan kan men zelf de conclusie wel trekken van maneges met alleen stands, g een buitenbak en geen weidegang dat die gewoon slecht zijn.

Gediplomeerde instructeurs vind ik niet zo boeiend. Het gaat mij om het niveau van lesgeven. Maar ik kan me weer voorstellen dat anderen er meer waarde aan hechten.

Daarom alleen een objectief lijstje. Het testen laat ik wel aan anderen over, heb er zelf geen tijd voor Tong uitsteken

Niveau van de springlessen? Hoe wil je dat beoordelen? Wat als er op de dag dat jij op zo'n manege komt toevallig niet gesprongen wordt? Wat is belangrijker; netjes aanrijden, balans, houding, paard niet in de weg zitten, of hoogte? Dat eerste is lastig objectief te beoordelen (zeker als je niet zelf een paar springlessen hebt bijgewoond), dat tweede zegt mijns inziens helemaal niks over hoe goed een manege is. Ik zie liever een manegeruiter netjes drie in-uitjes van 40 centimeter springen dan over een muur van 1,20m slingeren...

"Alleen een objectief lijstje", heel leuk en aardig. Maar dan mag jij me vertellen hoe je de springlessen objectief beoordeelt.

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 16:59

Leuk idee!

Ik woon in de buurt van Amsterdam en wil best helpen en ken bijna alle maneges hier in de buurt wel Knipoog

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:11

@ nouks: Dat bedoel ik nou ook, lessen kun je gewoonweg NIET objectief beoordelen. Gewoon een lijstje met droge feiten is nog het makkelijkst.. Dan laat je de mening over aan degene die het leest..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 17:55

je kunt toch gewoon zeggen: springlessen, ja of nee?
En dan zeggen, groepsgewijs of prive?
Onderlinge springwedstrijden Ja of niet?
Wekelijks springles mogelijk?
Anders de frequentie van springlessen?
En het niveau dat de manege zelf aangeeft (ik weet het, dat is vaak veel hoger dan werkelijkheid, maar met de andere vragen erbij kom je een heel eind).
Verder belangrijk: mag je manegepaarden gebruiken voor de manegestartkaart van de knhs, oftewel, mag je officieel starten?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-08 17:58

Of ze aangesloten zijn bij de fnrs, en ook fnrs proeven organiseren zegt ook een hoop.
Als je dan meteen nagaat of er ook een aantal mensen zijn die met manegepony's f10 of hoger starten, dan weet je ook al heel veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-08 18:02

Miss_Malfoy schreef:
Of ze aangesloten zijn bij de fnrs, en ook fnrs proeven organiseren zegt ook een hoop.
Als je dan meteen nagaat of er ook een aantal mensen zijn die met manegepony's f10 of hoger starten, dan weet je ook al heel veel.

Hmmm zegt ook niet altijd heel veel... Als ik even spreek voor de manege waar ik mijn paard heb; er zijn daar diverse manegeruiters die - met het juiste manegepaard - zo een M2-proef winst zouden kunnen rijden. Echter starten zij niet allemaal FNRS (vooral omdat ze het stom vonden om in F5 te beginnen terwijl ze daarvoor al tijden L2- of M1-proeven hadden gereden), en worden er überhaupt nog niet zo lang FNRS-wedstrijden georganiseerd. Gevolg daarvan is dat de verste manegeruiter nu F8 of F9 start, puur omdat diegene vorig jaar ergens begonnen is in F5 (instromen wordt op de manege in F1, F3 en F5 gedaan).

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 17:01

Waarom maak je geen topic (die dan misschien als sticky gebruikt kan worden) met de verschillende maneges per regio, de verkregen FNRS sterren en gerelateerde bokt topics? Dan heb je een objectief overzicht en kunnen geintereseerden in de relevante HK manege topics verdere vragen stellen. Een manege test zoals je die hier op wilt zetten heeft weinig kans van slagen..

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-08 19:18

Hé ja dat zou heel handig zijn.

Net zoals je ook z'n topic heb waar bv. alle gerechten op een rijtje staan, gesorteerd en wel!

Dan zou je ze bv. per provincie kunnen doen?

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 16:32

Ik rijd op deze:

Flevomanege Dronten
De Zuid 30
Dronten

FNRS Manege: Ja, 3 sterren

Veiligheid ceterficaat: Ja

Aantal manegepaarden/pony's: 12 stuks paarden, 11 stuks Pony's.

Instructie's: Tineke Wijngaarden(Dressuur/springen)&Saskia Zwolle(Dressuur/springen)

Weidegang manegepaarden: Ja, zodra het kan gaan ze naar buiten

Aantal bakken: 4(2 binnen, 2 buiten)

Stallen van 3,5x3,5 m.

Goede instructie(ik heb les van tineke)

Klantvriendelijkheid, Kantine, Zadelkamer, Onderhoudsvrije zadels, Brave en pittige pony's.

Ik vind eht ene hele leuke manege waar ik veel doe, ik ben ondertussen gevorderd en ik doe oefeningen zoals schouderbinnenwaarts travers, wijken, keertwending, vliegen gallopwissel.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 16:33

Voor ene gehele lijst fnrs manege's ga je naar fnrs.nl heb je alle manege's Knipoog

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-08 16:35

Dat klinkt als een redelijk objectief lijstje. Lachen

In die vorm zou het dus wel kunnen, alleen het stukje goede instructie mag weg, en bakken en kantine etc. vallen onder fasciliteiten.

En bakken

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 16:36

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 16:41

Weet niet of het idee om maneges te bezoeken er nog ligt of dat er van de site van het fnrs wordt geplukt? In het eerste geval wil ik me graag aanbieden als testruiter Knipoog .

Ik woon zelf in Zwolle, en ik zou ook wel graag willen helpen. Ik beschik over een OV kaart, dus zou in principe overal kunnen komen Knipoog .
Misschien een voordeel, ik rijd zelf niet bij een manege, dus ik heb ook geen vooroordeel over maneges.

Ik zal ook meteen een beetje info over mezelf geven Knipoog , misschien is dat makkelijk. Ik ben bijna 20, en een gemiddelde ruiter. Zeker niet gevorderd, maar ook geen beginner. Ik kan in een manege les dus een hoop tipc etc gebruiken (even testen of de instructeur dat goed aanpakt). Ik kan goed objectief oordelen, ben vrij ongevoelig voor oordelen van anderen. Ik wil het eerst zelf wel eens zien.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 17:26

Suusje92 schreef:
http://www.fnrs.nl/overzicht/overzicht.htm

voila de gehele lijst Lachen met alle manege's + sterren

en er zijn minstens net zo veel maneges niet aangesloten.
Veel rijverenigingen zijn niet aangesloten bij de fnrs, maar hebben wel een veiligheidscertificaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:29

ik vindt het een goed idee omdat ik ook een andere manege zoek

horsepower14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:51

germie schreef:

Dit vind ik eigelijk niet heel belangrijk bij een manege, het is veel belangrijker of de zadels goed passen op het paard, iedere ruiter heeft toch een andere voorkeur van zadel

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 21:38

Nou dan een tip voor west frieslanders onder ons; ga niet naar country lake stables in Hem.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 22:29

Suusje92 schreef:
Ik rijd op deze:

Flevomanege Dronten
De Zuid 30
Dronten

FNRS Manege: Ja, 3 sterren

Veiligheid ceterficaat: Ja

Aantal manegepaarden/pony's: 12 stuks paarden, 11 stuks Pony's.

Instructie's: Tineke Wijngaarden(Dressuur/springen)&Saskia Zwolle(Dressuur/springen)

Weidegang manegepaarden: Ja, zodra het kan gaan ze naar buiten

Aantal bakken: 4(2 binnen, 2 buiten)

Stallen van 3,5x3,5 m.

Goede instructie(ik heb les van tineke)

Klantvriendelijkheid, Kantine, Zadelkamer, Onderhoudsvrije zadels, Brave en pittige pony's.

Ik vind eht ene hele leuke manege waar ik veel doe, ik ben ondertussen gevorderd en ik doe oefeningen zoals schouderbinnenwaarts travers, wijken, keertwending, vliegen gallopwissel.

Das inderdaad wel een aardig lijstje, niet helemáál objectief, maar t kan er mee door Knipoog

Wel gaaf trouwens dat je zulke dingen leert.. Ik heb een dikke 4 jaar bij de gevorderden gereden, maar het enige wat er 'gevorderd' aan die lessen was, was dat we af en toe een pasje wijken en schouderbinnenwaarts deden en dat we niet in het rijtje hoefden te rijden.. Vork

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 12:13

Het voordeel hier is je meot wel zelf inrijden er wordt dan wel uitgelegd dat als je bijv. je paard meteen aan de teugel rijdt dat ze wel zegt lang en laag. En bijv. je mag om de zoveel keer 10 minuutjes vrij rijden dus bijv. ff zelfstandig wijken schouder-voor, maar ze let wle op dus als je het fout doet dan krijg je wle uitleg.Ik ben op dit moment bezig met het verzamelen correct aan te leren zodat ik bijv. een werkpirroutte kan doen, maar mijn structie is zelf zz -zwaar geklasserd ong. weet neit precies, maar in ieder geval Z2 en het is leuk dat wij dan ook wat oefeningen van haar lerne die zij ook doet.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 19:02

De bit manegetesten vond ik al niets.

vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 19:07

ik wil ook wel mee doen

voor noord holland / drenthe

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 22:12

_Natasja_ schreef:
De bit manegetesten vond ik al niets.

Hoezo niet dan?

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-08 22:38

Klopte niets van. Ja

2 maneges hier in de omgeving werden vergeleken.
De een werd de hemel ingeprezen en de ander de grond ingeboord.

En dat terwijl de beoordeling precies andersom hoorde te zijn...

Dus voor mij hoeven die subjectieve testen absoluut niet.

Gewoon een lijst met bv pensionstallen / maneges / rijverenigingen per omgeving.
En dan moeten mensen zelf maar de moeite gaan nemen om te vergelijken. Tenslotte moet jij als persoon je fijn voelen op / bij een bedrijf.
En dat kun je niet baseren op wat een ander vind!