Irritaties -> slechte spelling!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Rosanna

Re: Irritaties -> slechte spelling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:22

Ik heb dyslexie en ik maak eigenlijk ook best wel veel fouten.
Ik weet dit van me zelf en lees het meestal eerste zelf 2 keer door voor dat ik iets post.
Punten,komma's,uitroeptekens e.d.
Vindt ik vooral erg moeilijk om te plaatsen hoofletters is vaak ook een probleem.
Ik probeer er vaak wel aan te werken maak dan ga ik erg twijfele aan me zelf of het wel klopt.
Op school als ik een verslag inlevert staat er meestal ook geen punten,komma's,uitroeptekens
e.d,
Maar hier zeggen ze niks van.
Wel merk ik dat het steeds beter gaat,
Vooral op bokt let ik er meer op dan op hyves bijvoorbeeld.

Heb een poging gedaan om punten en komma's neer te zetten. Bloos

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:26

@roosj Ziet er goed uit hoor. Paar kleine foutjes maar niet echt storend.

_Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:30

MandyR schreef:
@roosj Ziet er goed uit hoor. Paar kleine foutjes maar niet echt storend.

Ik heb er nu dus juist op gelet normaal let ik er wel wat minde op.
Maar nu ik dit zo lees hoe storend het is ga ik het wel probeeren om het overal zo te doen.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:34

Mik_ schreef:
[Vergeet niet dat hier ook kinderen op bokt zitten die niet alle regeltjes kennen.

Maar horen kinderen die regels niet net zo goed te kennen? Vóórdat je naar de middelbare school gaat hoor je toch te weten hoe je een voltooid deelwoord of derde persoon enkelvoud schrijft? En de meeste kinderen die ik tot nu toe hier ben tegengekomen waren tussen de 11 en 16 jaar; die zouden hun basis Nederlands dus moeten beheersen, toch? Ik herinner me nog dat wij in groep 7/8 een plaat aan de muur hadden hangen met de tekening van een boom (stam!) met daarop de verbuiging van o.a. het woord 'antwoorden': infinitief; 3e enkelvoud=stam + t, volt. deelwoord etc. Hoeven kinderen dit nu niet meer te leren dan? Als dat het geval is, wordt het héél gauw tijd om het onderwijs hier te verbeteren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:36

Ik zal vast erg oud zijn..maar op de basisschool kregen wij da nog niet Lachen

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:42

Ik ben 27 en toen ik nog op de basisschool zat, lang geleden dus, werd er al in de onderbouw Nederlandse les gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:44

Wel Nederlandse les, maar nog geen dt gedoe enz.
Dat heb ik pas echt op het voorgezet onderwijs gekregen.

Maar ik heb dan ook nog de tijd meegemaakt dat wat nu groep 3 is , de 1e klas was.
Wellicht dat daarna ook qua onderwijs veranderingen zijn gekomen?
Per school verschillend lijkt me iig niet, want niemand op het voortgezet onderwijs kende dat toen.

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:48

Dat zou kunnen. Ik heb al het dt gebeuren en voltooid deelwoorden enzo op de lagere school gekregen. Maar ik vraag me dus af of dat nu niet meer zo is dan. In dat geval is de kwaliteit van het onderwijs toch achteruit gegaan, lijkt mij.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:50

MandyR schreef:
Ik ben 27 en toen ik nog op de basisschool zat, lang geleden dus, werd er al in de onderbouw Nederlandse les gegeven.

Bij ons ook hoor.

't Kofschip/'t fokschaap, ezelsbruggeltjes, etc. etc. Onwelvoegelijkvoornaamzetsel he...

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:14

Ik ben ook 27 en heb al dergelijke zaken (dus) ook op de basisschool gehad. Ditzelfde geldt ook voor mijn ouders (maar dat is dus 50 jaar geleden); misschien dat RK net op een periode op school heeft gezeten waarop grammatica e.d. uit het lespakket is gehaald? Of misschien dat er toch enig (onbedoeld) verschil bestaat tussen scholen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:19

Maar dan zou je verschil merken op het voortgezet onderwijs met de leerlingen onderling.
En dat was er niet Lachen

Engels kregen wij bijv ook nog niet, nu heel gewoon Lachen

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:22

Hoe oud ben je RK?

Edit; 34 zie ik. Mijn zussen zijn 32 en 36, maar hebben dit wel gehad op de basisschool. Dus ik denk niet zozeer dat het aan de tijd heeft gelegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:25

maar ook niet aan de school Lachen
Waar dan wel aan?
Ik ben al aan het googelen op onderwijs veranderingen door de jaren...dat is wel vaak veranderd, maar dat moeten jou zussen dan ook hebben gehad Lachen

Pas in de 1e van het voortgezet kregen wij hier die grammatica dingen...en nee van onze basisschool liepen wij niet achter

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:28

Ik geef Nederlands op een VMBO en moet ook veel moeite doen om de leerlingen de regels bij te brengen.
Grappig is dat leerlingen in groep 7/8 al 'belast' worden met de 'dt' regel terwijl ze daar qua ontwikkeling van de hersenen nog niet rijp voor zijn (op een paar na natuurlijk).
Daarnaast is mijn grootste ergernis het slordige MSN taalgebruik. Veel leerlingen weten niet hoe een woord correct gespeld moet worden doordat ze het juiste woordbeeld vervangen hebben voor het verkeerde woordbeeld.
In het dagelijks leven merk ik dat heel veel mensen ook het woord 'enigste' vaak gebruiken of in plaats van het woord 'zij' te gebruiken zeggen ze 'hun'. (Ik zeg altijd tegen de leerlingen, 'hun, hun' dat doet een brommer Knipoog )
En altijd heerlijk: ik ben veel beter als jouw!
Maar het levert ook wel eens grappige situatie op. Zo las ik in een boekverslag van 2 leerlingen dat ze het een leuk boek vonden vanwege het spannende zweertje Haha!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:28

Oehh ik ben het helemaal eens met TS! Zelf zal ik ook best spelfouten maken, maar wat ik soms voorbij zie komen hier...

Ik wilt ipv wil,
Verleden tijd met dt (werdt bvb)

Aan dat soort dingen kan ik me wel ergeren ja Nagelbijten / Gniffelen

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:31

ach daar maak je je toch niet druk om, als je iemand ziet die niet goed schrijft kan het zijn dat het nog kids zijn, dyslexie of wat ook. als het je stoord, je kunt het vaak al aan de 1e regel lezen dan ga je toch niet verder lezen en niet reageren?
its so simple!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:43

Ja, natuurlijk zijn er genoeg situaties te verzinnen waarbij degende die de post schrijft het niet kan helpen dat zij/hij slecht spelt. Maar het merendeel van de mensen heeft toch geen dyslexie, of wel? En is het nu echt teveel gevraagd om correct te schrijven? Als het niet nodig is dat mensen goed leren spellen, waarvoor is dan onderwijs in het algemeen nodig? Het is toch van groot belang om correct te kunnen uitdrukken wat je bedoelt - en dan misschien niet zozeer op Bokt, maar toch wel in de samenleving in het algemeen (denk aan het schrijven van een sollicitatiebrief)?

shadowprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:47

zoals ze praten, schrijven kids het ook vaak.
gewoon een kwestie van leeftijd....
maar je moet mij ook niet lezen als ik aan het chatten ben hoor lol hahahha

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:51

RZDLover schreef:
Ik weet niet of het hier goed staat en of er al topics over lopen, sluit anders maar.

Ik moet het toch even kwijt Bloos
Ik erger me de laatste tijd zwaar aan berichten die gepost worden (en dan met name openingsposts in bijv. lzp) met een vreselijke spelling.
Geen punten, komma's of hoofdletters. Zinnen gewoon achter elkaar doorgeschreven, geen alinea's, noem maar op.
Niet iedereen is even goed in spelling en grammatica (mensen met dyslexie, voel je vooral niet aangevallen), maar een beetje schrijven kan iedereen wel. Het is gewoon vervelend lezen!

Ook zie ik nog redelijk vaak msn taal voorbij komen, terwijl dit naar mijn weten verboden is toch?
Er zijn op (bijv.) HAW zoveel regels over het plaatsen van foto's enzovoorts, maar is er geen algemene norm voor leesbaarheid?

Graag jullie mening.

Ik vind dat je van een vlieg een olifant maakt. Tuurlijk is het niet netjes dat mensen msn taal schrijven. Maar als het je irriteert lees je het toch niet? Hoe lang heb je over je eigen stuk gedaan? Tong uitsteken
Laat iedereen in zijn waarde. Mensen die het op die manier willen schrijven laat die mensen en lees het anders niet!!

_Rosanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 15:59

Ik heb zelf op school heel wijnig ezelbrugetjes gehad.
En ik vindt zelf dat er niet zo veel wordt gedaan aan nederlands.
(Op de schoolen waar ik op heb gezeten)
Ik heb een dyslexiekaart maar daar wordt helemaal niet opgelet.
Het is allenmaal snel uitlegge en dan moeten ze gaan werken.
De persoonvorm is het engste waar ik altijd me cijfers mee kan ophalen dat vindt ik wel makelijk.
Maar anderen dingen werkwoorden en het gezegde e.d moet je niet aan mij vragen want dat weet ik egt niet. Bloos

Edit*
Een leraar zij laast tege mij:
Wel valt het op dat steeds meer kinderen msn taal gebruiken,
omdat die steeds vaker op msn zitten nemen ze dit snel over?

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:09

VeerenAshley schreef:
Maar horen kinderen die regels niet net zo goed te kennen? Vóórdat je naar de middelbare school gaat hoor je toch te weten hoe je een voltooid deelwoord of derde persoon enkelvoud schrijft? En de meeste kinderen die ik tot nu toe hier ben tegengekomen waren tussen de 11 en 16 jaar; die zouden hun basis Nederlands dus moeten beheersen, toch? Ik herinner me nog dat wij in groep 7/8 een plaat aan de muur hadden hangen met de tekening van een boom (stam!) met daarop de verbuiging van o.a. het woord 'antwoorden': infinitief; 3e enkelvoud=stam + t, volt. deelwoord etc. Hoeven kinderen dit nu niet meer te leren dan? Als dat het geval is, wordt het héél gauw tijd om het onderwijs hier te verbeteren?

Moet je wel op een goede basisschool zitten. De basisschool waar ik op heb gezeten was in die tijd echt een zooitje. In groep 8 had ik nog nooit de topografie van Nederland hoeven leren. Om maar even een voorbeeld te noemen. Kan me wel herinneren dat we wel boekjes hadden voor nederlands maar of we daar nou veel mee gedaan hebben? Volgens mij niet. Heb echt het gevoel dat alles ik bijna alles wat ik weet aan nederlandse gramatica en aardrijkskunde op de middelbare school heb geleerd. Het enige wat ik me echt kan herinneren dat we op de basisschool geleerd hebben is kerkgeschiedenis, psalmen en staartdelingen. Nagelbijten / Gniffelen En natuurlijk de standaard dingen als lezen, schrijven en rekenen ed.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:22

Marrke schreef:
Moet je wel op een goede basisschool zitten. De basisschool waar ik op heb gezeten was in die tijd echt een zooitje. In groep 8 had ik nog nooit de topografie van Nederland hoeven leren. Om maar even een voorbeeld te noemen. Kan me wel herinneren dat we wel boekjes hadden voor nederlands maar of we daar nou veel mee gedaan hebben? Volgens mij niet. Heb echt het gevoel dat alles ik bijna alles wat ik weet aan nederlandse gramatica en aardrijkskunde op de middelbare school heb geleerd. Het enige wat ik me echt kan herinneren dat we op de basisschool geleerd hebben is kerkgeschiedenis, psalmen en staartdelingen. Nagelbijten / Gniffelen En natuurlijk de standaard dingen als lezen, schrijven en rekenen ed.

Dus toch veel verschillen tussen scholen onderling! Daar zouden ze beter op moeten controleren, lijkt mij. Inspectie?
Want waar zou de gemiddelde Nederlander meer aan hebben: kennis van psalmen of van zijn moedertaal? (Of stoot ik hiermee nu veel mensen voor het hoofd?) Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:23

Dat was op mijn school niet aan de orde toen, stond als goed aangeschreven zelfs Lachen
Maar ik denk dat de verschillen tegenwoordig wel steeds groter zijn.
Ik denk als je in een wijk woont met niet veel mensen die nederlands als moedertaal hebben het ook al moeilijker wordt er dieper op in te gaan Lachen

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:28

runningkawa schreef:
Ik denk als je in een wijk woont met niet veel mensen die nederlands als moedertaal hebben het ook al moeilijker wordt er dieper op in te gaan Lachen

Daar zou je wel eens een goed punt kunnen hebben; er zal weinig tijd overschieten voor werkwoorduitgangen als eerst nog fundamentelere zaken als bv. lidwoorden aan de orde moeten komen!
Maar dan klopt er ergens natuurlijk nog iets niet: in mijn ogen (en volgens mij is dat ook het doel van een BASISschool) zouden alle kinderen die van elke basissschool komen hetzelfde minimale niveau moeten hebben, omdat er anders op de middelbare school aandacht moet worden besteed aan basiskennis, zodat er weer minder tijd overschiet voor verder onderwijs. En dan krijg je weer HBO's, universiteiten en andere intellingen die klagen over het lage niveau van hun leerlingen/studenten.

En nu ga ik mijn prakje koken, zodat ik lekker vroeg naar "me poownie" kan, haha!!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:33

ik heb mijn d'tjes en t'tjes toch echt al op de basisschool mee gekregen hoor. Moet wel zeggen dat ik niet altijd hoofdletters gebruik, eigenlijk een kwestie van gewoon gemakzucht. Maar ik vind de matige tot slechte spelling, zinnen achter elkaar zonder leestekens of hele lappen tekst zonder alinea's ook hoogst iritant. Ik maak ook wel eens spelfouten, of gewoon typfouten doordat ik te snel wil, maar msn taal, breezertaal etc is gewoon verschrikkelijk.