Jullie hebben het in het topic nu regelmatig over de ene kant van het verhaal, bijvoorbeeld dat mensen 3 pagina's vol gaan zeuren over een cap bij het inrijden van een jong paard. Ik kan me goed voorstellen dat je daar niet op zit te wachten. Ook het topic dat nu gesloten is, is een goed voorbeeld. Snap wel dat hierbij rijtechnisch commentaar overbodig is.
Een HAW zonder commentaar zou een optie zijn!
Maar... wat nou als je een stel foto's ziet van een 100 kilo wegende meid die met het zadel achterstevoren op een shetveulen zit, en dat topic staat op de 'HAW zonder commentaar'. Moet je je kaken dan maar stijf dicht hebben/je ogen sluiten/niet meer naar kijken omdat je geen commentaar mag geven omdat je anders ge-edit wordt of een OW krijgt? Dat lijkt me juist weer vreselijk frustrerend. Of mag je wel commentaar geven over een niet passend zadel/overgewicht/enz zolang het maar geen rijtechnisch commentaar is?
Een 100 kilo wegende meid met een zadel achterstevoren op een shetveulen zullen we niet veel zien. Maar bij minder ernstige dingen ben ik al gauw geneigd om te vinden dat het mijn (of onze) zaken niet zijn en dus ook niet aan mij is om er commentaar op te leveren. Bovendien, wat kan het me schelen. Het verbaast mij regelmatig hoe druk anderen zich maken over hoe iemand op zijn paard zit of hoe diegene op dat fotomoment rijdt.
Ik heb dus helemal geen last van commentaar. Dat is dus ook niet waar ik tegen ben. Ook al is het herhaling van wat je instructrice zegt, dan is het alleen maar extra duidelijk dat je daar hard aan moet werken
Maar het nutteloze gezever...daar heb ik wel wat op tegen. Boven de 18 moeten mensen zelf maar weten of ze een cap dragen. Daaronder moeten de ouders maar op hun kids letten. Gezever over RT dingen die bij een jong paard nog niet aan de orde zijn, gebracht door mensen die daar geen ervaring in hebben. Dat soort geneuze. Maar geeft iemand een tip over een jong paard wat dus wel ergens over gaat vind ik dat alleen maar fijn.
Dus de regel HAW daarin krijg je commentaar, daar vind ik niets mis mee.
Maar idd, haalde het eerder ook al aan, mensen die weten dat er RT héél wat schort, dus idd de 100 kilo wegende achterste voren op haar paard, net slof aan een pessoa bit op het onderste gaatje die zet het dadelijk wel neer bij het gedeelte zonder commentaar... En daar kan ik me dan toch ook niet in vinden als je daar alleen maar mag zeggen wat een leuk paard. En mij kan het wel schelen...niet voor de ruiter...wel voor het arme dier. Je ziet aan de uitdrukking van meerdere foto's wel hoe hij het vindt.
RK, even over dat laatste stukje: je dreigt dan snel in een discussie te verzanden over wat happy is en wat niet. De eigenaar vindt een paard waarschijnlijk happier dan ieder ander, dus wanneer ben je dan als buitenstaander de beterweter?
Jawel, dat kan je als buitenstaander wel vinden, maar wat krijg je dan straks? Dat 'wij van bokt vinden dat jouw paard er ongelukkig uitziet en dus ben je slecht bezig'? Zonder ooit maar het paard IRL te zien?
Lovely, ik kan er niets aan doen maar vraag me toch écht sterk wat je dan op een forum te zoeken hebt?? Fora zijn gebaseerd op discussies. Iedereen mag meediscussiëren, of je er nu wel of geen verstand van hebt. Als je een forum bezoekt, wéét je dat dit kan gebeuren. Kun je daar niet tegen, blijf dan weg .
RK, ik ben het met jouw voorlaatste post wèl eens (hè hè )
Sees, discussieren om maar wat te discussieren is natuurlijk ook niet echt een positieve benadering. Bovendien kan het gewoon niet zo zijn dat men maar kritiek mag geven zoveel als men wil en dat de ontvanger dat allemaal maar klakkeloos moet incasseren. Als er onzin verkondigd wordt, dan mag men daar best op gewezen worden.
Als ik kijk naar het huidige HAW en dan zie hoeveel commentaar er gegeven wordt op een paard dat niet happy is, dat gebeurd niet vaak. De keren dat het wel gebeurd dan ziet iedereen, ook zonder paarden verstand dat het dier echt lijd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-04-08 17:23, in het totaal 1 keer bewerkt
RK, die zin moest ik 4 keer lezen en nog snapte ik 'm niet . Wat ik om me heen nog wel eens zie, is dat men een paard al snel 'happy' en 'goed in zijn vel' vinden zitten, terwijl dat soms niet zo lijkt te zijn. Maar is het niet de eigenaar die een paard het beste kent? Dit kan best nog een dilemma opleveren en ik denk niet dat de boktbuitenstaander voor iemand kan gaan beslissen of een paard wel of niet oké is. Paardrijden is ook voor iedereen een leerproces en niemand doet het 100% van de tijd goed en correct, daarom leer je het ook nooit .
Sjees, nog even een toevoeging: kritiek is tot daar aan toe, maar ongefundeerd afjanken is weer heel wat anders.
Het is zeker de persoon die het dier het beste kent, maar ook vaak (gelukkig heel vaak ook niet) de persoon die door zijn roze bril niet ziet wat er mis is. Of dat het vroeger zoveel slechter ging en nu denkt dat het perfect is. Het is dan zeker een compliment waard dat het dan vooruit is gegaan, maar men mag dan best wel zeggen dat de lange weg op verbetering toch nog maar aan zijn beginpunt is
Lovely, je kunt het zeggen en hopen dat degene die de kritiek uit, jouw antwoord goed leest en laat bezinken. Doen ze dat niet, dan kun je dat maar het beste negeren of een mod moet ingrijpen om degene die onzinnige posts post te waarschuwen. Maar is dat geen onbegonnen zaak? Want wat is wel en wat is niet terecht? Ik ben het met je eens dat er soms echt dingen gezegd worden die óf nergens op slaan of die totaal onzinnig en ongefundeerd zijn en dat is balen. Ik vraag me alleen af of je dat tegen kunt gaan.
Pffff weet je wat het is, veel mensen vinden zichzelf of hun ruiter helemaal het einde. Prima. Maar natuurlijk zijn er minpuntjes, zelfs Anky rijd niet perfect op alle foto's
Degenen die het verzieken zijn vaak de TS zelf, die gaan maar tegen het commentaar in en maken zichzelf en het topic belachelijk.
Tuurlijk mag je jezelf verweren, maar je kunt ook je schouders ophalen en de volgende keer betere foto's plaatsen. Want waarschijnlijk waren deze dus niet zo perfect.
Kortom: stel je niet aan, schop onder je kont geven. Even tot 10 tellen voor je iets post, en volgende keer betere foto's
Want waar ik me aan kan ergeren is mensen die een topic openen en dan bij voorbaat al zeggen :
-Ik wil geen commentaar op dit of dat - Ik had last van mijn rug - Zadel is bij de maker, door dit zadel zit ik nu zo raar - Paarden en pony's zijn ook altijd erg moeilijk en alleen door hunzelf te rijden ( hahaha ja tuurlijk)
Pfff stel je niet aan denk ik dan
Want het ligt altijd overal aan, behalve aan de ruiter zelf ...
Zeer interessant topic dit, ook al komt er een nieuw HAW.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het zowel met Lovely als met RK eens ben. Het probleem van het huidige HAW vind ik ook dat er niet veel opbouwende kritiek wordt gegeven. Er wordt alleen geconcludeerd, dit wordt niet altijd even netjes als reactie geplaatst. Zodra de TS daar iets over zegt wordt de ts verweten dat HAW is voor commentaar. En dat vind ik een hekel punt. Commentaar is ok, maar dan moet het wel opbouwend commentaar zijn. Gewoon neerzetten: Het paard loopt teveel over de buitenschouder is voor mij niet afdoende. Dat voegt niets toe voor de ruiter/eigenaar. Zet dan neer hoe je het op moet lossen en kijk idd naar de ervaring van de ruiter en het niveau van het paard. Dan pas vind ik het nuttig commentaar. Je ziet namelijk regelmatig topics voorbij komen waarbij het druipt van het commentaar, maar de nuttige tips schaars zijn. Wat voegt dat nou toe?
Ik heb ooit op de universiteit geleerd dat als je commentaar geeft, je altijd moet beginnen met een positief punt en eindigen moet met een positief punt. Datgene waar je iets op aan te merken hebt zet je er dus tussenin. Dit is juist bedoeld om op menselijke beleefde voet met elkaar om te gaan. Dat wil je op een forum toch ook?
Maar ook al doe je dat, zijn er een heleboel TS-en die nog vinden dat kritiek niet mag. Ook al is het bij wijze van Anky (of monthy voor de nh-ers) zelf die het zegt
Ik weet niet, ik vind het eerlijk gezegd een beetje overbodig. Als je geen commentaar op je foto's wilt, post ze dan gewoon niet. Dan moet je ze ook niet op een openbaar forum zetten.
Als je geen commentaar wil dan moet je geen foto´s plaatsen Maar helaas zijn er ook veel mensen op HAW die geen commentaar kúnnen geven, dat is imo ook een probleem. Zodra er ook maar een foto is waar dingen op aan te merken zijn komen er (naast de mensen die wel opbouwende kritiek kunnen geven) mensen doorheen die het ineens over een heel andere boeg gooien. Dan blijft het niet bij Rijtechnisch commentaar maar van het een op het andere moment is je pony ongelukkig omdat z´n oren naar achter staan of omdat hij een beetje sloom kijkt. Vervolgens wordt je uitgescholden door dierenmishandelaar omdat je pony z´n benen ofzo niet goed gepoetst zijn. Waar gaat het dan in godsnaam nog over?
Sja die posts moet je gewoon negeren, vaak zie je aan de naam en aan het profiel wel dat het om pennymeisjes gaat. Daar kunnen ze ook niks aan doen, zo waren wij ook toen we klein waren hahaha.