"Rijtechnisch commentaar" op HAW

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoipiepeloii

Re: "Rijtechnisch commentaar" op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 01:28

@ThePast03 en Lovely; dat is precies wat ik constant wil zeggen, maar als er niet op gereageerd wordt door mods en andere mensen die er iets aan kunnen veranderen, zal ik nooit weten wat ze daar van vinden.. Is het onzin? Of klopt het juist? Of wordt het niet gelezen, omdat men het niet wíl weten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 01:34

Sjaan, ik weet ook niet of zulke regels wel zo leuk zijn voor de sfeer eigenlijk. De bemoeicultuur is wel de belangrijkste reden dat ik maar heel weinig topics echt lees op HAW, ik kijk soms wel eens wat foto's maar ga dan gauw weer naar een ander subforum. Zelf foto's plaatsen is echt volstrekt out of the question voor mij, gezien het niveau van de kritikasters.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 01:37

Sjaantje, als er ondertussen al door drie verschillende mods in dit topic gezegd is dat we er op dit moment heel druk mee bezig zijn, dan lijkt het mij vrij duidelijk dat ook met het commentaar uit dit topic iets gedaan wordt. Dat wil niet zeggen dat we dan gelijk een antwoord hebben hoe we het gaan doen. Het lijkt mij verstandiger eerst te inventariseren, de mogelijke oplossingen te bekijken en uitzoeken wat technisch en qua beheer mogelijk is en dan met een plan te komen.

Maar het commentaar wordt zeker gelezen en meegenomen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 01:41

Dan wacht ik de veranderingen met spanning af. Ik hoop dat 'at work' dan ook weer echt 'at work' gaat worden en geen verkapte 'zie mijn nieuwe setje topic met 2 stapfoto's' of topic van buitenrijden. Hoe leuk ook om te zien bij 'at work' stel ik mezelf wat anders voor.

En ik hoop dat er ook weer eens echt rijtechnisch commentaar te lezen valt die niet in allerlei bochten hoeft worden neergezet om maar vooral positief over te komen.

Wat mij betreft: Minder regels vwb de inhoud van posten.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 08:18

ThePast03, bedankt voor je mening en inbreng. Lachen We nemen het zeker mee. Graag horen we ook van anderen hoe ze HAW willen zien. Er zullen diverse meningen zijn, de ene ziet inderdaad liever de "mooi paard" reacties, de andere echt goed rijtechnisch commentaar. Dat blijkt ook weer uit dit topic. De meesten zijn het er dus niet mee eens dat de reacties verwijderd zijn, vreemd genoeg waren er aan de andere kant ook weer gebruikers die zich eraan stoorden. De tem-knop is namelijk wel degelijk gebruikt door bokkers op die "mooi paardje en veel succes" reacties. Nog even voor de duidelijkheid, heb het net nog extra nagekeken, de "ziet er goed uit" reacties zijn wel blijven staan. Knipoog

En het betreurt mij ook ten zeerste dat er regelmatig dingen doorheen glippen. Maar zoals al eerder is gezegd, het is onmogelijk om alles bij te houden. Wij kunnen niet alles zien, en zijn daarom ook erg afhankelijk van de oplettenheid van gebruikers.

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 09:45

Karl66 schreef:
Op dit moment is de situatie dat er bewust voor gekozen is om twee verschillende subfora te hebben. Eentje om je paard of pony te showen, ITP en eentje om werkfoto's te plaatsen waar inhoudelijk commentaar op gegeven kan worden, HAW.

Op het moment dat een TS er voor kiest om een topic op HAW te openen, dan mag je verwachten dat hij of zij als doel heeft om om commentaar te vragen, niet om complimentjes voor een leuk paard in ontvangst te nemen. Was dat wel het doel, dan had TS gewoon een topic op ITP kunnen openen.

Dan moet je die verschillende subfora andere namen geven dan nu. Voor mij zou het onderscheid tussen deze twee fora namelijk niet zijn of ik rijtechnisch commentaar wil ja of nee, maar heel letterlijk of mijn paard aan het werk is of niet, daarom zou ik dus nooit rijfoto's op ITP zetten.

Noem ze dan gewoon;
Paardenfoto's - Ik zit te wachten op rijtechnisch commentaar
Paardenfoto's - Rijtechnisch commentaar achterwege laten s.v.p.

Dan is het voor iedereen tenminste duidelijk wat nu de bedoeling is van het betreffende subforum, de redenatie zoals die nu aan de gewenste invulling van de betreffende subfora gegeven wordt raakt kant noch wal in samenhang met de namen van de subfora. Vandaar waarschijnlijk ook dat er zoveel onduidelijkheid over is.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 09:50

ThePast03 schreef:
Wat mij betreft: Minder regels vwb de inhoud van posten.

Dat vind ik ook.

Ik dacht ook altijd dat rijfoto's op HAW hoorden en gewone kiekjes van je paard in de wei etc op ITP.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 09:52

Dat dacht ik ook Verward
Iedere rijfoto op ITP wordt naar HAW verplaatst. Logisch ook, want dan is het paard gewoon @ work.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:23

ThePast03 schreef:
Tieneke schreef:
ThePast03, waarom is dat nodig als dat al in het topic staat met een dikke groene kader eromheen?

En wat stel jij dan concreet voor? Wat moet er dan gedaan worden volgens jou voor het weghalen van die berichten, voor het tegen te gaan dat dezelfde reactie 101x geplaatst wordt ed? Wat moet er dan concreet anders en hoe moet dat dan?

Heb ik al eerder gezegd. Keer op keer blijkt dat gebruikers toch graag van dit soort berichten achterlaten dus doe er niet moeilijk over en sta het gewoon toe.
Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Eens Ja
Ik heb nog nooit gezien dat gebruikers moeilijk doen over een berichtje waarin een compliment
en een felicitatie staat Waarom moeten de mods dat dan wel doen? Verward
Persoonlijk zit ik niet te wachten op wéér een set nieuwe regeltjes, en ik denk veel
andere gebruikers ook niet...
Sta die berichten gewoon toe, verwijder alleen oneliners als 'mooi paard, succes' .
Soms is het zo eenvoudig allemaal Knipoog

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 11:24

Mas, die regels zijn ooit eens opgesteld, en mods zijn er voor dat de regels nageleefd worden. Knipoog Bovendien was het wel zo dat er gebruikers iets van zeiden naar de mods.

Thisisme, interessant wat je zegt. Is er wel behoefte nog aan een plek voor rijtechnisch commentaar op foto's? En hoe zou jij (en andere gebruikers Knipoog ) dat dan verder ingevuld willen zien? Als zijnde een plek op een fotoforum zoals het nu is, of bij bijvoorbeeld RT? Overigens, ik roep nu maar iets, om even een brainstormsessie op te starten, waar we hopelijk veel nuttige informatie uit kunnen halen. Punt is dat we veranderingen in willen voeren, maar de input van gebruikers en wat jullie willen is dan heel hard nodig.
Op dit moment is het gewoon zo dat er ITP is voor alle leuke gewone foto's (geen werkfoto's) van je paard, en HAW voor werkfoto's met de regel dat het is voor rijtechnisch commentaar. En er is op dit moment geen plek op bokt waar je werkfoto's kunt plaatsen om puur je paard te showen zonder rijtechnisch commentaar.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-08 13:27

Waarom niet de mensen vrij laten in wat ze willen zeggen? Als ze iets rijtechnisch willen zeggen bij een topic van mij, dan vind ik het prima. Reacties dat iemand m'n paard leuk vindt, m'n hoofdstel gaaf vindt of wil weten waar ik dat dekje gekocht heb, iemand die zich afvraagt waarom ik met bepaalde sporen rijd, ik vind het allemaal prima. Ja

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 13:56

Neonlight schreef:
Mas, die regels zijn ooit eens opgesteld, en mods zijn er voor dat de regels nageleefd worden

Wat dus 9 vd 10 keer níet gebeurt, aangezien 95% van de topics op HAW wel dergelijke reacties hebben, terwijl er óók
mods in die topics posten... ipv te posten had die mod zo'n bericht kunnen verwijderen of aan een andere mod kunnen vragen
om dat te doen.

KarinvdM schreef:
Waarom niet de mensen vrij laten in wat ze willen zeggen? Als ze iets rijtechnisch willen zeggen bij een topic van mij, dan vind ik het prima. Reacties dat iemand m'n paard leuk vindt, m'n hoofdstel gaaf vindt of wil weten waar ik dat dekje gekocht heb, iemand die zich afvraagt waarom ik met bepaalde sporen rijd, ik vind het allemaal prima.

Mee eens, zoals ik al zei: ik zit niet te wachten op wéér een nieuwe set regels of nóg een subforum erbij.
Laat mensen nou eens reageren zoals ze willen en verwijder alleen de oneliners.
Ik zou het idd juist wel leuk vinden als iemand iets leuks zij over de cominatie, mooi dekje etc. Want dat hoort toch óók bij het
rijden? Dat je een combi bent met een paard en dat je over de verzorging na hebt gedacht?
Als iemand geen cap draagt of (zoals pas in een topic) op een 'verkeerde' ondergrond rijdt mag hier iets van gezegd worden,
waarom mag je dan niet melden dat je iemand zijn zadel mooi vind of succes wensen bij een volgende wedstrijd?

ThisIsMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:02

Neonlight schreef:
Thisisme, interessant wat je zegt. Is er wel behoefte nog aan een plek voor rijtechnisch commentaar op foto's? En hoe zou jij (en andere gebruikers Knipoog ) dat dan verder ingevuld willen zien? Als zijnde een plek op een fotoforum zoals het nu is, of bij bijvoorbeeld RT? Overigens, ik roep nu maar iets, om even een brainstormsessie op te starten, waar we hopelijk veel nuttige informatie uit kunnen halen. Punt is dat we veranderingen in willen voeren, maar de input van gebruikers en wat jullie willen is dan heel hard nodig.
Op dit moment is het gewoon zo dat er ITP is voor alle leuke gewone foto's (geen werkfoto's) van je paard, en HAW voor werkfoto's met de regel dat het is voor rijtechnisch commentaar. En er is op dit moment geen plek op bokt waar je werkfoto's kunt plaatsen om puur je paard te showen zonder rijtechnisch commentaar.

Met dat dikgedrukte stuk spreek je Karl tegen, die geeft aan dat de TS uit het topic waar het hier om begonnen is, als ze niet alleen rijtechnisch commentaar wil, haar foto's op ITP had moeten plaatsen Verward Vind je het gek dat ik het niet meer kan volgen? Door die opmerking van Karl reageerde ik juist dat dan de bestaande HAW en ITP beter een andere naam kunnen krijgen, er hoeft geen extra subforum aangemaakt te worden.
Bijvoorbeeld;
HAW -> Paardenfoto's - Ik zit te wachten op rijtechnisch commentaar
ITP -> Paardenfoto's - Wat vind je van mijn paard

Ik heb al eerder aangegeven dat dat rijtechnisch commentaar voor mij helemaal niet zo nodig hoeft, verder sluit ik me bij Karin aan, laat iedereen gewoon vrij in het commentaar wat hij/zij wil geven, de ontvanger kan er dan mee doen wat hij/zij zelf wil.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:08

Ik zie inderdaad dat ik daarmee Karl tegen spreek, maar het is op dit moment niet de bedoeling dat er @work foto's op ITP gezet worden.
Staat overigens ook in [ITP] Welkom op In The Picture
Citaat:
Motivatie en toelichting op het forum
ITP is bedoeld voor alle leuke, mooie, lieve, wilde en sprookjesachtige foto's van je paard. Ook foto's van buitenritten en losgooifoto's horen hier.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:36

Citaat:
Door die opmerking van Karl reageerde ik juist dat dan de bestaande HAW en ITP beter een andere naam kunnen krijgen, er hoeft geen extra subforum aangemaakt te worden.
Bijvoorbeeld;
HAW -> Paardenfoto's - Ik zit te wachten op rijtechnisch commentaar
ITP -> Paardenfoto's - Wat vind je van mijn paard

Lijkt me prima zo.
Ik heb nog nooit wat in haw geopend en zal dit ook nooit doen!
Het meeste (op uitzonderingen na) commentaar dat er staat wordt ong. 1000 x herhaald en is zowieso niet van hoog niveau: Denk je dat er geld op de grond ligt? hahaha! volgende 20 posters herhalen dit. Haha!
Je hebt een strenge binnenhand zeg! volgende 20 posters herhalen dit exact! Bloos

Nog maar niet te spreken over gezeur over wel of geen cap dragen en div. hulpteugels.

Dat soort posts mogen van mij dan wel verwijderd worden. Als men niets anders toe te voegen heeft als het commentaar van de voorgangers te herhalen......

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:05

shan schreef:
Dat soort posts mogen van mij dan wel verwijderd worden. Als men niets anders toe te voegen heeft als het commentaar van de voorgangers te herhalen......

En daar ben ik het dus niet mee eens want als je dat gaat eisen dan lijkt het me logisch dat ook maar 1 iemand een compliment mag geven.
Anders krijg je ook dat de rest niets meer heeft toe te voegen en de complimenten van de voorgangers herhaald. Knipoog

Gewoon vrijlaten. Het feit dat er heel veel herhaald wordt op HAW heeft ook te maken met de manier waarop een TS reageert op 'commentaar' en/of opbouwend advies. Vaak zie je de herhaling bij topicstarters die overal een excuus voor hebben en er dus gewoon niet mee om kunnen gaan dat er niet alleen positieve reacties komen.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:11

Ik ben dan zo benieuwd, wat voor mensen zich storen aan alle complimenten (en er op TeMmen). Ik ken die mensen namelijk niet.. Daarmee suggereer ik niet dat ze er niet zijn, hoor, maar ik ben gewoon benieuwd.

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 15:14

Misschien een hele stomme vraag, maar....

Wat is precies het probleem met die posts?

-De berichten op HAW tellen al erg lang niet meer mee, dus dat kan het niet zijn.

-De gebruiker plaatst foto's, en staat daarmee open voor commentaar of andere opmerkingen. Dit wordt ook gedaan, als iemand geen commentaar heeft, maar wel wil laten weten dat ze het een mooi paard vindt, what's te problem? Leuk toch juist?

-Als heel HAW nou vol stond met topics met pagina's lang 'mooi paard', 'leuk paard heb je', enz enz enz. Dan was het ook nog wat anders. Nu zijn de meeste topics gewoon 1 á 2 pagina's, heel beschaafd toch? Als er dan een keer een enkele wat langer is, en met wat meer 'mooi paard'-opmerkingen erin, wat geeft dat?!

Ik zie echt het probleem niet in waarom dit soort posts op HAW verwijderd moeten worden....
Met dit soort acties roep je alleen maar gezeur en gemierenn**k op van mensen die graag een positieve reactie willen geven, maar zich nu verplicht gaan voelen toch een punt van commentaar te noemen omdat anders de post verwijderd wordt door een overactieve mod....

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 18:37

ThePast03 schreef:
shan schreef:

En daar ben ik het dus niet mee eens want als je dat gaat eisen dan lijkt het me logisch dat ook maar 1 iemand een compliment mag geven.
Anders krijg je ook dat de rest niets meer heeft toe te voegen en de complimenten van de voorgangers herhaald. Knipoog

Gewoon vrijlaten. Het feit dat er heel veel herhaald wordt op HAW heeft ook te maken met de manier waarop een TS reageert op 'commentaar' en/of opbouwend advies. Vaak zie je de herhaling bij topicstarters die overal een excuu voor hebben en er dus gewoon niet mee om kunnen gaan dat er niet alleen positieve reacties komen.

Ik bedoelde dit meer als tegenhanger en ter vergelijking voor het weghalen met de felicitatie en complimenten posts.
Van mij mag alles blijven staan.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 20:56

sjaantje schreef:
Even één ding dat volgens mij niemand hier nog genoemd heeft: WAAROM voegt een compliment niets toe aan het rijtechnische commentaar? Als je zegt dat het er super uitziet, realiseert de TS zich toch dat ze goed bezig is? Het komt er uiteindelijk toch wél op neer dat je áls je wilt reageren áltijd een verbeterpunt moet noemen... Nou kan ik er nog overheen komen als jullie complimenten geen rijtechnisch commentaar vinden...
MAAR het zal er dus op neer komen, dat mensen met weinig paardenkennis of ervaring, dus niet meer kunnen reageren in een HAW topic, want die wíllen vaak helemaal geen rijtechnisch commentaar geven, omdat ze denken dat ze daar zelf nog te weinig voor weten. En dat zal inderdaad vaak kloppen. Ik moet er niet aan denken dat sommige mensen die in het verleden reageerden op een HAW topic van mij of een willekeurige andere bokker, nu RIJTECHNISCH commentaar moeten gaan geven. Dat zal gaan betekenen dat de helft van de reacties kritiek gaan bevatten die compleet zinloos is, of misschien zelf totaal niet van toepassing. Ziek
Nu is het gewoon zo dat de mensen die dénken dat ze oprecht kunnen helpen met een opmerking of kritiek, het plaatsen en de mensen die denken dat ze dat niet kunnen, dat gewoon niet doen.
Daar is toch niets mis mee?

Na het gehele topic door te hebben gelezen kan ik mij helemaal vinden in de quote boven mij.

Als iemand aan mij in het HAW vraagt waarom ik met sporen rijd , waarom er een hengstenvlecht in zit, welk zadel ik heb, waar ik het hoofdstel heb gekocht is het voor mij geen probleem
Zou het iets anders vinden als er in iedere post stond 'leuk hoor' of 'netjes!'

Maar als er een topic is van iemand met een nieuw aanwinst en er staat 'leuke combinatie voor de toekomst' vind ik dat totaal geen probleem en kan me er ook totaal níet aan storen!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:03

en over banshee mag wel weetikhoeveel pagina's volgeluld worden over hoe gaaf ie is? Tong uitsteken Duivel

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:31

Over HAW hoor je ook heel vaak, men loopt elkaar maar na te kletsen. Het is al 40 keer gezegd, oid. Maar juist omdat je per se iets rijtechnisch over de foto's moet zeggen, krijg je dat mensen die misschien nog niet ver genoeg zijn om foto's rijtechnisch te beoordelen maar wel de ts willen vertellen dat het een gaaf paard is, het volgende: "Gaaf paard hoor, en (ondertussen kijkt de poster snel terug wat degene boven hem gezegd heeft Blond ) ik vind ook dat je meer achterover moet zitten" "Gaaf paard hoor, en de rest is al gezegd door de gene voor mij"

Ik denk dat je het maar op een paar manieren op kunt lossen.
Oftewel je maakt twee HAW subforums, oftewel je staat meer reacties toe op het ene subforum. Of je laat mensen rijfoto's in hun nieuwe setje op ITP posten. Zodat daar wel alleen het leuke setje en het leuke paard besproken mogen worden.

Ben heel benieuwd wat uiteindelijk de uitkomst gaat worden, want dat het zo niet helemaal lekker loopt is duidelijk.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 21:45

Ik denk dat je daar zeker een punt hebt, Iris (geldt trouwens ook voor Bettine Knipoog) Ja
Napraten zou inderdaad een gevolg kunnen zijn van het 'moeten' plaatsen van rijtechnisch commentaar, maar als je dan niet goed weet wat je moet schrijven (bijv. omdat je nog niet genoeg kennis hebt) dan zou het kunnen resulteren in napraten zodat je post in elk geval aan de regels voldoet.
't Is in elk geval iets wat we ook zeker mee gaan nemen, bedankt voor je input! Lachen

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:21

Ik zat al te zoeken naar iets wat in de richting kwam van iris haar post.

in HAW zie je ook vaak foto's van paarden aan het werk waar je amper comentaar op kan geven. nu denk ik even aan vrij springen, vrijheidsdressuur, longeren.

Het is allemaal werk maar er valt niet altijd comentaar op te geven. Nu staat er wel in de regels ''AW is alleen bedoeld voor werkfoto's die geschikt zijn voor rijtechnisch commentaar. Zowel de openingspost als de reacties dienen betrekking te hebben op het rij/men/longeer(etc)-technische deel.''
maar ik merk dat het nog lang niet altijd zo gaat.

Ik denk dat het inderdaad erg gaaf zou zijn als:
- ITP blijft voor de leuke foto's maar het mogelijk word gemaakt dat de regels wat soepeler worden
- HAW blijft voor paarden die werk verrichten in een nieuw setje, onder hun nieuwe baas, werk waar geen comentaar op hoeft/kan worden gegeven. dus, versoepeling van regels.
- een nieuw forum voor paarden tijdens training, lessen of wedstrijden waar alleen met rijtechnische comentaar mag worden gereageerd. uiteraad dus met wat strengere regeltjes =)

Ik denk dat je dan voor ieder wat wils hebt. De keuze ligt dan bij de TS/topicposter waar en hoe je reageert.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 22:52

Cloverdale, dit is 1 van de dingen waar wij ook al over aan het nadenken zijn Ja
Er is al een tijd een behoorlijk gat tussen ITP en HAW. ITP is voor de funfoto's, HAW is voor de serieuze werkfoto's (in combinatie met rijtechnisch commentaar).
Maar er zijn natuurlijk ook veel bokkers die wel werkfoto's willen plaatsen, maar niet zo'n trek hebben in rijtechnisch commentaar. Daar is nu geen plaats voor want werkfoto's mogen niet op ITP.

Ik denk dat we het er sowieso wel over eens gaan worden dat er in elk geval een plaatsje moet blijven voor de funfoto's. Ook voor de werkfoto's met serieus commentaar zal zeker plaats blijven. De hamvraag is wat we met de fototopics gaan doen waar nu eigenlijk geen plaats voor is. Gaan we daar plaats voor maken, en zo ja, hoe komt dat forum eruit te zien?
Dat zijn de dingen die nu al besproken worden en waar we zeker binnenkort op terug gaan komen.
Jullie krijgen daar ook een stem in, het zijn immers de gebruikers die Bokt grotendeels maken tot wat het is, en we streven er zeker naar om het voor iedereen zo leuk en/of leerzaam mogelijk te maken Lachen

In elk geval bedankt voor het geven van je mening!