"je hebt geen cap op"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roihi

Re: "je hebt geen cap op"

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 13:20

optie 3 want op sommige topics komen niet veel andere reacties dan deze Haha!

Ik draag, sinds ik een nieuwe heb, altijd mijn cap. Hij zit echt goed en ik voel mee stuk veiliger. Mijn paard is anders een heeeeeeeel brave...
kreeg daar overlaatst een leuke "opmerking" over: iemand zei me namelijk "goh, jij rijdt echt altijd met cap". ergens vond ik dat wel een compliment Lachen

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 13:31

Citaat:
MelanieB schreef:Waarom maak je nou weer zo'n topic, je weet dat er weer een grote discussie komt...

Das toch één van de redenen dat Bokt er is? Haha!

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 13:36

ik stoor me er dus ook vreselijk aan. Ik draag NOOIT een cap en ben ook niet van plan dat te gaan doen. Zelfs niet bij het inrijden, ook niet bij een buitenrit. Redenen genoeg voor maar die heb ik ook al vaker op bokt gezet.
Ik wordt dat gepredik echt zat onderhand. Net als "je rijd met slof" oh ja.... dat wist ik nog niet.
Toch vind ik het niet te vergelijken met let niet op het spring materiaal of let niet op mijn hoofdstel. Dat soort dingen kun je tegenover je paard niet maken. Als je geen cap draagt is dat jou eigen hoofd wat rusico loopt. Maar als je gevaarlijk springmateriaal gebruikt loopt je paard risico. Daar mag best wel wat van gezegd worden vind ik.
Maar mensen alsjeblieft zeg, dat gepredik doe je maar in de kerk!

Kan er niet gewoon een sticky komen op HAW met alle redenen om een cap te dragen e.d. ? Dan kunnen de predikers even met een linkje reageren in je topic. Dan hoef je dat gezeur niet te lezen. Pling

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 13:40

Ik vind ook dat het een eigen keus is. Dat het op de manege verplicht is vind ik ook geen enkel probleem, en snap ik ook volkomen. Knipoog

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 13:55

Hoorde laatst toch zo iets fijns,
Op maneges en natuurlijk vooral FNRS maneges zijn caps natuurlijk verplicht tijdens het rijden.
Nu schenen er daar stemmen te zijn voor het verpicht stellen van een cap tijdens alle omgang met paarden op de FNRS maneges.
dus:
ouder die kind helpt: cap op
paard naar de wei brengen: cap op
vriendje mee naar de mangege/ paardje aaien: cap op
instructrice: cap op
en ga zo maar door...
Krijg je nog veel mooiere verhalen op bokt, haha
Je staat er naast, waarom heb je geen cap op Haha!

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 13:56

Lovely1 schreef:
Kunnen we niet de regel stellen dat er alleen nog foto's op HAW mogen waarop ruiters voorzien zijn van een veilige rij uitrusting, hebben we ook niks meer op te "zeuren", want hetzelfde is er voor gymschoenen, ik erger me er groen en geel aan. Ik zie het zo: Jullie vinden jezelf verantwoordelijk genoeg om met een verkeerde uitrusting te rijden (geen cap, gympies) en ik voel mezelf verantwoordelijk om er wat van te zeggen Bloos .
Misschien moeten alle mensen zonder cap het verhaal van Barmat nog eens doorlezen, wat je kwijt kan raken zonder cap, en wat is er nou zo erg aan dat ding op je kop. Ze zijn tegenwoordig zo licht en lucht doorlatend...

Dat zou je kunnen doen, maar dan gaan er heel veel discussies en protesten nog volgen.
Hoewel ik het er wel mee eens bent.
Als ik mensen zonder cap zie rijden denk ik toch altijd weer: die weten dus echt niet goed wat het gevaar is. Zo zie ik dat gewoon.
Met gympen rijden heb ik een keer gedaan, dat doe ik ook maar niet meer, was niet echt succesvol.
Je kan bokkers niet dwingen om met perfecte rijuitrusting te gaan rijden, ik zou het wel graag willen zien, maar dat kan niet.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 13:57

@ lejo: dat is onzin vind ik. Je kunt het ook overdrijven.
We hebben het dan gewoon echt over het rijden, als jij meegaat naar de manege om te kijken, hoef je geen cap op. De kans dat er wat gebeurt is heel klein.
Maar als je op een paard zit, is dat heel wat anders.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 13:59

ja haha, wij vonden het ook vreselijk stom, die fijn was ook ernstig sarcastisch
edit: om maar even aan te geven dat het nog veel erger kan dan het al is!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:05

lejo schreef:
Hoorde laatst toch zo iets fijns,
Op maneges en natuurlijk vooral FNRS maneges zijn caps natuurlijk verplicht tijdens het rijden.
Nu schenen er daar stemmen te zijn voor het verpicht stellen van een cap tijdens alle omgang met paarden op de FNRS maneges.
dus:
ouder die kind helpt: cap op
paard naar de wei brengen: cap op
vriendje mee naar de mangege/ paardje aaien: cap op
instructrice: cap op
en ga zo maar door...
Krijg je nog veel mooiere verhalen op bokt, haha
Je staat er naast, waarom heb je geen cap op Haha!

Dat gaat dus wel iets te ver...Vork
Cap is gewoon verplicht in de lessen, maar deze dingen, wat een mop... Clown

Enne, sommige mensen moeten eerst eens flink vallen voordat ze beseffen dat een cap toch wel veilig is...Jammer, maar ik heb geen medelijden als iemand in het ziekenhuis beland met een hoofdwond/(zware) hersenschudding omdat diegene geen cap op had, klinkt hard, maar het is zo (Nu wil ik geen commentaar want dit is mijn mening, in de bak is het nog niet zo'n ramp, tuurlijk kan je op de rand vallen, maar buiten vind ik toch gevaarlijker zonder cap...Ja)

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:17

Op de manege heb ik (8 jaar) wel geleerd met cap op afzadelen gewoon om je bewust te maken over je eigen veiligheid.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:35

Elaine schreef:
Cap is eigen keus, maar ik vind wel dat er ergens op bokt duidelijk gemaakt moet worden wat de gevaren zijn van geen-cap dragen.

Als er voor eens en voor altijd (bijvoorbeeld als Sticky bij HAW) een stuk geschreven wordt over de veiligheid van cap/goed schoeisel/bodyprotector e.d. dan hoeft daar niet meer over gezeurd te worden Lachen

Bedankt voor je aanbod, lief van je dat je zo meedenkt Lachen
Ik denk zelf dat het niet perse een sticky hoeft te worden op HAW.
Buiten de caps, bodyprotectors etc. zijn er ook nog diverse andere zaken die regelmatig terugkeren op de fotofora, zoals bijv. hulpteugels etc.
Zelf denk ik dat het goed is om er straks een mooi artikel over op te nemen in de Wiki, dan kan daar evt. naar verwezen worden Lachen

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:37

Oscar schreef:
Zelf denk ik dat het goed is om er straks een mooi artikel over op te nemen in de Wiki, dan kan daar evt. naar verwezen worden Lachen

Dan wil ik wel een stukje schrijven over de gevolgen van een val op het hoofd door het niet dragen van een cap Lijst Ja Knipoog

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:38

Ja Barmat.... ik denk dat het ook verstandig is om jou verhaal hier te plaatsen (of heb je dat al gedaan).

En vergeet ook het verhaal niet van Tineke Bartels.....

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:40

Ja plaats maar Knipoog

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:41

slimmerik schreef:
Ja Barmat.... ik denk dat het ook verstandig is om jou verhaal hier te plaatsen (of heb je dat al gedaan).

En vergeet ook het verhaal niet van Tineke Bartels.....

Ik wil daar graag over vertellen idd Ja Niet om medelijden te krijgen, want het is mn eigen stomme schuld. Maar om mensen op de gevaren te wijzen, om ze deelgenoot te maken van een gevolg waar je niet snel bij stilstaat. Vérgaande gevolgen, kan ik je zeggen.

Tineke... een prof, die sinds haar val ook mooi een cap is gaan dragen, dat is toch goed om te lezen!

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:43

Ik zou graag het verhaal willen weten .. Heb je er mischien een topic van ofzo? En anders via pb ofzo. Lachen

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:44

Jantine_ schreef:
Ik zou graag het verhaal willen weten .. Heb je er mischien een topic van ofzo? En anders via pb ofzo. Lachen

Als er meer geïnteresseerden zijn, wil ik het verhaal nog weleens plaatsen Lachen

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:45

Het kan niet vaak genoeg verteld worden....

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:46

Ik wil het wel horen.
Het maakt mensen toch bewuster !

Fnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:47

Mee eens..
Ik rij altijd zonder tok/cap Tong uitsteken

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:47

@ Fnie: Waarom?

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:51

Barmat lijkt me idd een goed idee, om je verhaal hier neer zetten.
Dan worden de mensen er toch iets harder op gedrukt.

Snap niet waarom sommige mensen geen cap dragen. Al de antwoorden van:
Zit niet fijn. Het is te warm, etc vind ik geen reden. Zoek dan naar een fijn passende helm, die zijn er heus wel.

Een artikel op de wiki vind ik ook wel een goed idee. Het zal dan wel met verhalen van bokkers kunnen, of van andere waar het minder goed mee afgelopen is.
Misschien zelfs met foto's erbij.
Anders gaat het nog niet zo veel zin hebben. Dat merk je al aan de topics op bokt.!

Charlie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 14:53

@ Barmat: Misschien is het inderdaad handig om het (nog een keer) te vertellen. Vaak zijn mensen zich idd niet bewust van de gevolgen van zoiets als zonder cap rijden tot ze ervaringen van een ander horen. (Dan heb je natuurlijk ook nog mensen die denken: 'dat overkomt mij niet' en/of die het eerst zelf moet overkomen. Maar de paar mensen die door middel van jouw verhaal besluiten om toch maar wel wat voorzichtiger met zichzelf om te springen, zijn weer mooi meegenomen. Toch?)
Laatst bijgewerkt door Charlie82 op 09-08-07 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:00

Tja ik vind het ook geen excuus, te warm, zit niet lekker blabla.
Er zijn zoveel caps, ga mij dan niet vertellen dat ze allemaal slecht zitten etc.

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 15:05

Wie van de capdragers draagt altijd een bodyprotector?