"Let niet op mijn houding" ?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: "Let niet op mijn houding" ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 16:44

Las hier net iemand die sprak van uitvluchten. Waar ik me dan weer ernstig aan erger; Mensen die bij hun foto's zetten dat ze (voorbeeld van pas geleden) wat aan hun rug hebben, bij kini lopen etc en dat ze daardoor zo verkrampt zitten, die dan áls nog commentaar krijgen op het feit dat hun rug wat verkrampt is Rolleyes Lezen bokkers dan nooit de tekst erboven? Verward

Oh en ik vind het ook niet leuk om e zien hoe iemand met zijn houding zijn paard hinderd, en daar mag gerust wat van gezegd worden ténzij er een goede rede opgegeven word. (en dan niet; ik ben het zadel niet gewend)

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 17:01

pharagirlke schreef:
Lezen bokkers dan nooit de tekst erboven? Verward

Er zijn nogal wat Bokkers die daar helaas wat moeite mee hebben volgens mij. Ja

Skwoesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 17:18

Ilzjuh schreef:
pharagirlke schreef:
Lezen bokkers dan nooit de tekst erboven? Verward

Er zijn nogal wat Bokkers die daar helaas wat moeite mee hebben volgens mij. Ja

Ik geloof echt dat alle Bokkers eens op een cursus moeten dan "hoe gebruik ik Bokt op een verantwoorde manier"

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 17:22

Als iemand 10 foto`s plaatst met eentje erbij waar ze niet zo netjes zit, maar het paard super loopt dan begrijp ik zo`n opmerking best.

Als de 'let niet op mijn houding-opmerking' voor alle foto`s geld is het wat anders Knipoog

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 17:26

Ik moet eerlijk bekennen dat ik me in mijn zwangerschap ook schuldig heb gemaakt aan die opmerking Bloos Aan de tips om dan rechterop te gaan zitten had ik niets, want onder normale omstandigheden zou ik er niet zo beroerd opzitten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 17:26

Ik heb dat in mijn topic met Wrangler ook gezet (dat uit mijn onderschrift). Clown

Ik was met hem naar OO Sevendag geweest, eerste keer weg en daar waren (imo) super mooie foto's van gemaakt. Ik was er ook best trots op hoe mijn paard daar liep.
Zelf kan/kon ik alleen maar krom zitten sinds een paar maanden daarvoor (ik dacht door bekkenproblemen, blijkt achteraf driedubbele protrusie - beginnende hernia). Dan kan ik wel 20 pagina's gaan lezen over dat ik niet recht zit, maar daar heb ik niks aan want het is/was fysiek onmogelijk om recht te zitten - daar ligt gewoon veel werk voor de kinesist! Dan heb ik liever dat mensen iets zeggen van het rijtechnische gedeelte dan van mijn houding want daar kan ik iets aan doen en ik ben zelf al gefrustreerd genoeg dat die rug niet wil.

Is gelukkig een fijn topic geweest dus ik ben blij dat ik het er in heb gezet.

Femkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 17:29

ik heb dit ook in me topic staan.. maar wel erbij gezet dat ik het zelf weet en dat er druk aan wordt gewerkt dan heeft het niet zin dat het nog 100x er neer wordt gezet is myn menig .. !

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 17:30

Is gewoon onzekerheid denk ik, ze weten zelf al dat hun houding niet 100% is maar ze willen dat van een ander niet horen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 18:46

marleen_usar bij sommige kan je er ook niet naast kijken dus tuurlijk weten ze het zelf Haha! of de fantastische (en mij ontzettend irriterende) reden; let niet op mijn houding want ben een springruiter.

Nou en? dan moet je niet zitten?
Dan pompt elke dressuur ruiter een hindernis in de ring en hoeft niemand nog hard te werken voor een mooie houding.

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 18:47

Jana_en_Ik schreef:
9 van de 10 keer lees je in HAW als commentaar van de TS "Let niet op mijn houding".

Eerlijk gezegd kan ik me best een beetje irriteren aan die uitspraak. Iemand wilt wel positief commentaar, maar men moet er vooral niet op letten hoe belabbert hij/zij op het paard zit, terwijl juist de houding van de ruiter een van de allerbelangrijkste dingen is tijdens het rijden! Deze opmerking vind ik zo nonchalant overkomen, voor iets wat toch zo belangrijk is... Bij HAW wil je toch juist laten zien dat je goed rijdt/zit? Of ben ik nou de enige die dit vreemd/storend vind?

ik denk dat ze dan gewoon een excuus voor iets zoeken.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 21:00

Urielle schreef:
Ik heb dat in mijn topic met Wrangler ook gezet (dat uit mijn onderschrift). Clown

Ik was met hem naar OO Sevendag geweest, eerste keer weg en daar waren (imo) super mooie foto's van gemaakt. Ik was er ook best trots op hoe mijn paard daar liep.
Zelf kan/kon ik alleen maar krom zitten sinds een paar maanden daarvoor (ik dacht door bekkenproblemen, blijkt achteraf driedubbele protrusie - beginnende hernia). Dan kan ik wel 20 pagina's gaan lezen over dat ik niet recht zit, maar daar heb ik niks aan want het is/was fysiek onmogelijk om recht te zitten - daar ligt gewoon veel werk voor de kinesist! Dan heb ik liever dat mensen iets zeggen van het rijtechnische gedeelte dan van mijn houding want daar kan ik iets aan doen en ik ben zelf al gefrustreerd genoeg dat die rug niet wil.

Is gelukkig een fijn topic geweest dus ik ben blij dat ik het er in heb gezet.

Ja precies maar dat is om een medische reden van jou daar zou ik niet op in gaan
Maar iemand die gewoon echt belabbert zit.. Ja dat weet ie misschien wel maar doet hij/zij er ook wat aan Sigaar

Met dat 'cap is eigen keuze' lijken ze het meestal wel te zeggen om negatieve reacties er over te ontwijken?! Nou ja, wen er maar aan. Dit is bokt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 21:10

suus_ schreef:
Ja precies maar dat is om een medische reden van jou daar zou ik niet op in gaan
Maar iemand die gewoon echt belabbert zit.. Ja dat weet ie misschien wel maar doet hij/zij er ook wat aan Sigaar

Vast wel, maar dat soort dingen gaan niet in 1 keer goed. Sommige opmerkingen krijg ik al vanaf het begin (rechtop zitten, hakken uitdrukken, tenen niet naar buiten Lachen ). Maar ik ken de opmerkingen, het is de praktijk die lastig is. Soms helpt het om het tijdens het rijden te horen, soms kan het ook een andere manier van uitleggen zijn (zo weet ik nog dat het 'tenen naar binnen' pas ging lukken toen iemand me vertelde dat je dat niet met je tenen moet doen, maar al vanuit je heupen je hele been moet draaien!).

Maar wat in elk geval geen zin heeft, is om dezelfde opmerking in een topic keer op keer op keer te herhalen.

En als iemand er niets aan wil doen, dan helpt nog eens 10 keer herhalen al evenmin, want ook dan heeft die persoon het al zovaak gehoord dat het waarschijnlijk volledig genegeerd wordt,.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 21:18

Oke, daar heb je een punt ja haha! Het lijkt mij beter om iemand te hebben die je er constant op wijst

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 16:14

Wat ook zo jammer is is dat ze dan bijv. zeggen (zo ook in een haw topic dat er zoals hier al beschreven uitziet) Hij loopt hier niet ontspannen. Dan zeg je dat het paard tegengehouden word door de houding (je mocht er eigenlijk ook niets zeggen over de houding), en krijg je 'ja, maar hij kan niet zo goed ontspannen, en het is een tuiger, dus hij draagt hoger'. Zeg dan niet dat hij daar niet zo ontspannen loopt, vraag hoe je hem kunt laten ontspannen?

Ze zet het ook niet op haw omdat ze zo goed kan rijden, maar omdat ze trots is op haar paarden. Das toch een ander forum? ITP?

Als mensen gewoon niet zo netjes zitten, of zélfs als dat gedoe komt met 'cap is eigen keuze' enz, oké, prima. Maar ze vraagt om rijtechnisch commentaar, maar haar houding werkt haarzelf en haar paarden zo tegen dat dat de basis van de meeste problemen is. Wat moet je dan zeggen?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 17:41

khirshanta schreef:
Ze zet het ook niet op haw omdat ze zo goed kan rijden, maar omdat ze trots is op haar paarden. Das toch een ander forum? ITP?

Daar is op dit moment geen plek voor, en persoonlijk vind ik dat een gemis.

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 17:43

Ja maar het mag bokt dan wel zijn, maar sommige mensen zijn echt heel hard hier hoor. Of ze het er wel of niet bij zetten.. Sommige zeggen het echt niet op een vriendelijke manier of wat dan ook.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 18:09

Het komt misschien soms niet zo over, maar als iedereen met fluwelen handschoenen rond moet gaan lopen, krijg je alleen nog maar zinnen als 'je doet het echt geweldig, en ik vind dat je heel veel talent hebt, maar misschien is het een beetje beter, niet veel natuurlijk, als je een heel klein beetje meer zus of zo doet'. De boodschap komt veel beter over als je gewoon zegt 'dit ziet er niet goed uit, kijk daar eens naar'. Dat hoeft niet hard bedoeld te zijn, maar wel recht voor zijn raap. Goedbedoeld advies hoeft trouwens ook niet aardig te klinken Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 18:35

khirshanta schreef:
Het komt misschien soms niet zo over, maar als iedereen met fluwelen handschoenen rond moet gaan lopen, krijg je alleen nog maar zinnen als 'je doet het echt geweldig, en ik vind dat je heel veel talent hebt, maar misschien is het een beetje beter, niet veel natuurlijk, als je een heel klein beetje meer zus of zo doet'.

Dat hoeft niet, je kunt ook best open en duidelijk zijn en toch een heel vriendelijk bericht schrijven. En dat maakt meestal nog dat de boodschap beter overkomt ook.

Citaat:
De boodschap komt veel beter over als je gewoon zegt 'dit ziet er niet goed uit, kijk daar eens naar'. Dat hoeft niet hard bedoeld te zijn, maar wel recht voor zijn raap. Goedbedoeld advies hoeft trouwens ook niet aardig te klinken Haha!

Maar als het niet vriendelijk klinkt, geloof ik veel minder snel dat het goedbedoeld is, zeker niet als het betrekkelijk onbekenden zijn die dat zeggen.
Natuurlijk zijn er mensen die overdreven reageren maar op dit moment worden veel dingen ook vrij fel gebracht, en dat maakt dat aan beide kanten (mensen die foto's plaatsen en de mensen die commentaar geven) snel prikkelbaar worden. Dat komt de topics niet ten goede en maakt dat verschillende anderen (zoals ik bv) niet echt zin hebben om rijfoto's te plaatsen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 19:40

khirshanta schreef:
Maar ze vraagt om rijtechnisch commentaar, maar haar houding werkt haarzelf en haar paarden zo tegen dat dat de basis van de meeste problemen is. Wat moet je dan zeggen?

Dan kun je alsnog iets zetten als: ik zie bij je paard probleem zusenzo, maar ik denk zelf dat dit door je houding komt. Ik las dat je er al mee bezig was, dus dan lost zich dat vanzelf op.
Zoiets komt op mij iig niet vervelend over, alleen bemoedigend dat ik iig niet voor niks bij de kinesist aan het knokken ben om mijn rug in orde te krijgen.

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 20:13

Citaat:
Nou ja, wen er maar aan. Dit is bokt

Sorry suus_, maar dit vind ik dus een non-argument. Dus omdat dit Bokt is, gelden normale omgangsnormen en -waarden niet meer? Wat een onzin.

Citaat:
Goedbedoeld advies hoeft trouwens ook niet aardig te klinken Haha!

O nee? Meestal heeft `goedbedoeld advies´ toch echt de functie om degene die het advies krijgt, het op te laten volgen. Als het niet aardig klinkt, zijn mensen al veel minder geneigd ook iets met jouw advies te doen, en gaat het zijn functie voorbij. Kun je het er beter niet neerzetten dus Knipoog

Shadow, ben het helemaal met je eens! Met een beetje meer vriendelijkheid, is Bokt echt tien keer gezelliger, en nog functioneler ook.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 20:27

Mimpje schreef:
Sorry suus_, maar dit vind ik dus een non-argument. Dus omdat dit Bokt is, gelden normale omgangsnormen en -waarden niet meer? Wat een onzin.

Nee. Maar het is nou eenmaal de manier waarop het hier gaat. En in plaats van daarover te gaan zitten mokken kun je er beter gewoon aan wennen. Knipoog

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 20:39

Ilzjuh schreef:
Nee. Maar het is nou eenmaal de manier waarop het hier gaat. En in plaats van daarover te gaan zitten mokken kun je er beter gewoon aan wennen. Knipoog

...of je doet er niet aan mee, kan ook nog Koe Doe ik persoonlijk liever dan met de meute mee met modder gooien. Een derde optie is andere bokkers ervan bewust maken dat het ook anders kan Vork

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 20:41

Mimpje schreef:
...of je doet er niet aan mee, kan ook nog Koe Doe ik persoonlijk liever dan met de meute mee met modder gooien. Een derde optie is andere bokkers ervan bewust maken dat het ook anders kan Vork

Zeg niet dat ik eraan meedoe. Wel dat ik me er niet druk om ga maken voor de rest. Het is jammer maar helaas.
Wil ook best andere Bokkers ervan bewust maken dat het anders kan, maar of het helpt? Knipoog

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 20:47

Even tussendoor, ik ben inmiddels terug van vakantie en ga even reageren op wat reacties Lachen

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 21:13

Barmat schreef:
Maar ja, bij HAW staan wel meer dingen:

- Let niet op mijn slofteugel
- Cap is eigen keuze
- Let niet op mijn outfit, ik was niet van plan te gaan rijden
- Ja, het zadel past niet, weet ik, dus geen commentaar daar op
- Ik weet dat ik mijn benen afsteek, geen commentaar er op

En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Als ik foto's plaats bij HAW (niet dat dat zoveel gebeurt, vind het niet zo boeiend om mezelf ten toon te stellen) dan zet ik er niks bij, commentaar krijg je toch, en met zoveel leden op bokt, zal er altijd wel iemand zijn die van mening is dat je scheef zit, schouders naar voren duwt of weet ik wat nog meer.

Wanneer je dit ziet, meteen de temknop indrukken, svp.
Dat zijn namelijk redenen om een topic af te sluiten zoals in de regels van HAW ook te lezen is.

Wanneer je echter zelf aangeeft dat je weet dat je houding nog niet helemaal goed is, maar dat je daaraan werkt, kan het ook zo zijn dat je juist tips krijgt waar je nog iets aan hebt. Ook kun je bijvoorbeeld een foto laten zien hoe het was en hoe het nu is.
Vaak gaat het er ook al om hoe je je bericht formuleert wat dan weer bepalend is voor het soort reacties dat je krijgt.
Geef bijvoorbeeld aan waaraan je werkt in je training, dan zul je daar ook gerichter tips over krijgen. Dan weten bokkers ook waar ze gericht naar kunnen kijken. Anders kun je altijd wel punten vinden waar je iets over kunt zeggen.
Ook zijn er gebruikers die heel goed oog hebben voor wat er in een combinatie nog verbetert kan worden, waar een ander wellicht niet eens aan denkt. Het is jammer dat je juist die bokkers niet veel meer ziet op HAW omdat er ook veel negatieve opmerkingen worden gemaakt omdat toch niemand perfect is. Zelfs op professionals hebben diverse bokkers nog van alles aan te merken.
Persoonlijk probeer ik altijd iets positief te zeggen en eventueel een aandachtspunt over wat ik denk dat de ruiter daar iets aan heeft. Dat soort berichten vind ik zelf ook prettig. Zo zijn er ook bokkers waar ik extra waarde aan hecht als die iets over mijn foto's zeggen. Maar goed dat heeft iedereen wel.

Cheveyo schreef:
Het gaat toch juist om het paard?!
Anders had het wel geheten BAW (Bokkers at Work).

Het gaat niet alleen op het paard of alleen om de ruiter. Het gaat om de combinatie die op de foto staat Knipoog

Over tig keer dezelfde opmerkingen wil ik ook zeggen, dat een TS het na een tijdje wel weet. Reageer dan dat je dat ook ziet, maar noem ook nog iets anders. Bijvoorbeeld, door te zeggen wat juist wel goed is of wat de goede kant uit gaat.

Ik weet dat ik in de begin jaren van Bokt ook een hoop heb opgestoken door naar foto's van anderen te kijken en te lezen wat voor opmerkingen er door bepaalde bokkers werden gemaakt. Zeker wanneer dat ruiters zijn die rijtechnische dingen heel fijn aan konden geven en het ook nog goed wisten te verwoorden. Runningkawa bijvoorbeeld kan dingen goed aangeven in mijn ogen. Lovely kon ook rijtechnische opmerkingen maken die je aan het denken zette. En zo zijn er nog meer bokkers van de begin jaren die dat deden.

Vergeet ook niet dat iedereen het moet leren, sommigen zijn verder dan anderen en niet iedereen heeft dezelfde rijstijl. Maar dat neemt niet weg dat je niet van elkaar kunt leren. Leren van dingen waar je iets aan hebt, maar ook dingen hoe dat jij het absoluut niet bij jouw paard wil doen.

Vergelijk maar eens foto's van je zelf van 5 jaar terug met nu, dan kun je daar ook de nodige opmerkingen over maken. Maar een combinatie moet ook klaar zijn voor een opmerking om er iets aan te hebben.