Barmat schreef:Maar ja, bij HAW staan wel meer dingen:
- Let niet op mijn slofteugel
- Cap is eigen keuze
- Let niet op mijn outfit, ik was niet van plan te gaan rijden
- Ja, het zadel past niet, weet ik, dus geen commentaar daar op
- Ik weet dat ik mijn benen afsteek, geen commentaar er op
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Als ik foto's plaats bij HAW (niet dat dat zoveel gebeurt, vind het niet zo boeiend om mezelf ten toon te stellen) dan zet ik er niks bij, commentaar krijg je toch, en met zoveel leden op bokt, zal er altijd wel iemand zijn die van mening is dat je scheef zit, schouders naar voren duwt of weet ik wat nog meer.
Wanneer je dit ziet, meteen de temknop indrukken, svp.
Dat zijn namelijk redenen om een topic af te sluiten zoals in de regels van HAW ook te lezen is.
Wanneer je echter zelf aangeeft dat je weet dat je houding nog niet helemaal goed is, maar dat je daaraan werkt, kan het ook zo zijn dat je juist tips krijgt waar je nog iets aan hebt. Ook kun je bijvoorbeeld een foto laten zien hoe het was en hoe het nu is.
Vaak gaat het er ook al om hoe je je bericht formuleert wat dan weer bepalend is voor het soort reacties dat je krijgt.
Geef bijvoorbeeld aan waaraan je werkt in je training, dan zul je daar ook gerichter tips over krijgen. Dan weten bokkers ook waar ze gericht naar kunnen kijken. Anders kun je altijd wel punten vinden waar je iets over kunt zeggen.
Ook zijn er gebruikers die heel goed oog hebben voor wat er in een combinatie nog verbetert kan worden, waar een ander wellicht niet eens aan denkt. Het is jammer dat je juist die bokkers niet veel meer ziet op HAW omdat er ook veel negatieve opmerkingen worden gemaakt omdat toch niemand perfect is. Zelfs op professionals hebben diverse bokkers nog van alles aan te merken.
Persoonlijk probeer ik altijd iets positief te zeggen en eventueel een aandachtspunt over wat ik denk dat de ruiter daar iets aan heeft. Dat soort berichten vind ik zelf ook prettig. Zo zijn er ook bokkers waar ik extra waarde aan hecht als die iets over mijn foto's zeggen. Maar goed dat heeft iedereen wel.
Cheveyo schreef:Het gaat toch juist om het paard?!
Anders had het wel geheten BAW (Bokkers at Work).
Het gaat niet alleen op het paard of alleen om de ruiter. Het gaat om de combinatie die op de foto staat 
Over tig keer dezelfde opmerkingen wil ik ook zeggen, dat een TS het na een tijdje wel weet. Reageer dan dat je dat ook ziet, maar noem ook nog iets anders. Bijvoorbeeld, door te zeggen wat juist wel goed is of wat de goede kant uit gaat.
Ik weet dat ik in de begin jaren van Bokt ook een hoop heb opgestoken door naar foto's van anderen te kijken en te lezen wat voor opmerkingen er door bepaalde bokkers werden gemaakt. Zeker wanneer dat ruiters zijn die rijtechnische dingen heel fijn aan konden geven en het ook nog goed wisten te verwoorden. Runningkawa bijvoorbeeld kan dingen goed aangeven in mijn ogen. Lovely kon ook rijtechnische opmerkingen maken die je aan het denken zette. En zo zijn er nog meer bokkers van de begin jaren die dat deden.
Vergeet ook niet dat iedereen het moet leren, sommigen zijn verder dan anderen en niet iedereen heeft dezelfde rijstijl. Maar dat neemt niet weg dat je niet van elkaar kunt leren. Leren van dingen waar je iets aan hebt, maar ook dingen hoe dat jij het absoluut niet bij jouw paard wil doen.
Vergelijk maar eens foto's van je zelf van 5 jaar terug met nu, dan kun je daar ook de nodige opmerkingen over maken. Maar een combinatie moet ook klaar zijn voor een opmerking om er iets aan te hebben.