Hoofdletter- en leestekengebruik om te huilen....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenmeis1

Re: Hoofdletter- en leestekengebruik om te huilen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 09:19

Chico4life schreef:

uche uche... opmerkinge?!

maarja... het is idd wel iritand.
maar sommige mensen zijn daar gewoon niet goed in, of sommige (erger ik me wel aan) hebben gewoon geen zin om normaal Nederlands te typen.

*uch uche.. iritand???

Maar ik zie bij jou ook geen keurig hoofdlettergebruik Lachen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 10:44

Dat vind ik idd ook muggenziften.
Het zal wel kloppen wat jullie zeggen, daar niet van. Maar mijn bericht is duidelijk voor iedereen en het is hier geen Nederlandsetaal.nl

Als iedereen gewoon probeert duidelijk te schrijven vind ik dat echt meer dan genoeg.
Ergens een komma verkeer, of een DT verkeerd geeft niet meteen een onleesbaar bericht.

Muggenziften doe je maar op taal forums Lachen

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 10:55

Het is geen muggenziften. Dat met die komma uit jouw zin, was gewoon een voorbeeldzin waar we even wilde kijken hoe het nou precies moest.

Heeft niets te maken met een hele lap tekst zonder correct hoofdletter en interpunctie gebruik.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:15

Ik denk dat het idd wel handig zou zijn! ben zelf geen held met leestekens e.d maar ja je leest toch maar van die berichtjes dat je denk nou.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:17

Dat is wel muggenziften
Als de tekst gewoon leesbaar is moet je imo niet zeiken.
Van wie die tekst dan ook is.

Teksten die gewoon zonder enige interpunctie, hoofdletters, enz zijn.
Of MSN taal, dat is wat anders.
Maar gemiep over een tik fout of grammatica fout, vind ik niet thuis horen op bokt.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 14:18

runningkawa schreef:
Dat is wel muggenziften

Maar gemiep over een tik fout of grammatica fout, vind ik niet thuis horen op bokt.

Dat was ook niet de bedoeling.

Zoals ik al eerder zei:
[***] schreef:
een hele lap tekst zonder correct hoofdletter en interpunctie gebruik.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 17:45

Ik vind hoofdletters minder erg dan dat er mensen zijn die geen leestekens gebruiken... anders krijg je zo'n karwei-zin Sigaar

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:39

runningkawa schreef:
Zelf vind ik het een groot verschil of er een netjes verzorgt bericht staat, ook al is dat met fouten.
Of gewoon wat gerammel op het toetsenbord.

Bokt is natuurlijk ook weer niet Nederlandsetaal.nl, waar dus geen foutje mag staan.

Inderdaad, maar zo'n tekst als in de topictitel lees ik al niet, omdat ik me dan ga ergeren en halverwege het verhaal de kluts kwijtraak.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 13:31

Het is een kleine moeite om na het typen je bericht nogmaals door te lezen en zonodig door de spellingchecker te halen.

Ook vind ik het gebrek aan hoofdletters, komma's en punten door pure laksheid te gek voor woorden- doe een beetje moeite om het voor iedereen fijn leesbaar te maken.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 01:02

Ik let er zelf eigenlijk heel erg op of ik goed typ, ben nogal perfectionistisch met schrijven. Als ik niet meer weet hoe ik een woord schrijf ga ik het zelfs nog nog vaak opzoeken ook. Het is irritant om te lezen idd hoe sommige typen, als bokkers dat frequent doen kan die daar best op worden aangemerkt vind ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 01:04

Elaine schreef:
runningkawa schreef:
Dat is wel muggenziften

Dat was ook niet de bedoeling.

Zoals ik al eerder zei:
Elaine schreef:
een hele lap tekst zonder correct hoofdletter en interpunctie gebruik.

Als we toch aan het muggenziften zijn, wil ik die laatste quote van je wel even verbeteren:

"Een hele lap tekst, zonder correct hoofdletter- en interpunctiegebruik."

(Daarbij laat ik in het midden of "een" oorspronkelijk een begin van de zin was of niet)

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 16:32

Zoals je ziet in mijn post waar deze quote vandaan komt, is 'een' niet het begin van de zin Lachen

En dit is dus weer muggenziften, wat niet de bedoeling is.

Dus waarom ga jij muggenziften terwijl dat niet aan de orde is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 16:35

Als je goed kijkt, heb ik méér aangepast dan alleen die hoofdletter. Je hebt namelijk een spatie te veel en een streepje te weinig neergezet in die quote (en in de oorspronkelijke post). Ik ging alleen muggenziften omdat jíj aan het muggenziften was, en als je mijn post goed had gelezen, wist je ook, dat ik je op die hoofdletter in "een" niet eens afrekende aangezien ik niet zeker wist of "een" oorspronkelijk wel aan het begin van de regel stond.

Mijn punt: je rekent anderen af op foutief hoofdletter- en interpunctiegebruik, terwijl je zelf een streepje "vergeet" en een spatie te veel neerkwakt (waardoor jouw zin gewoon niet klopt).

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:26

Ik reken anderen niet af op 1 hoofdlettertje of 1 puntje vergeten of verkeerd.

Maar hele teksten waarin dit gebeurd vind ik wel storend.

Dus als je voortaan gewoon goed wil lezen wat ik bedoel.. en daarna pas reageren. Zou misschien wat handiger zijn he?

Voor de duidelijkheid:
Taalmods moeten er (IMO) komen voor hele posts zonder correct hoofdletter- en interpunctie gebruik.
Ik vind niet dat het de bedoeling is dat ze ieder typefoute en iedere grammaticale fout ertussenuit moeten halen.

Zo, nu jij weer Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:55

Voor de duidelijkheid: dit hele topic gaat niet over de taalmods (die er toch niet komen, zie uitleg in het taalmods-topic).

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:37

Moderatoropmerking:
Weer een reden om dus nooit aan eventuele taalmods te beginnen. Als dit topic alleen al uitloopt op een welles-nietes verhaal, dan zal de functie taalmod imoook zeker nooit serieus genomen worden door de gebruikers.
Laten we eerlijk zijn, we zijn allemaal mensen en maken dus ook allemaal wel eens een typfoutje. Het gaan lopen muggenziften in alle posts is dus ook totaal nutteloos en draagt niks toe aan het motto "Een beter bokt, begin bij jezelf".
Laten we het dus vooral gezellig houden!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 00:10

Hm, ik weet niet of het al geopperd is, maar als (taal)mods, ipv een opmerking te maken, gewoon de post (die getemd wordt) verbeteren? (al of niet met bekendmaking dat het verbeterd is door een mod).
Lang niet alle posts met taalfouten zullen getemd worden. Ik neem aan dat men het alleen doet wanneer het onbegrijpelijk wordt, niet als er typefouten instaan of er hier en daar een hoofdletter is weggelaten (soms doe de shifttoets het gewoon niet goed) ofzo...

Het lijkt alsof we met een flink percentage dyslectische mensen zitten en die verdienen het niet om aangekeken te worden op hun foutjes, het is lastig genoeg voor ze om een post bij elkaar te typen.

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 09:48

Zou er niet dan een spellingscontrole in sommige forums kunnen komen? Bv: ea verkocht en andere dingen over rassen. Dat zou wel erg handig zijn. Gewoon dat alle nieuwe zinnen beginnen met hoofdletters en leestekens enz. Ik hoop dat dat wel zou kunnen Lachen

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 10:41

De meeste spellingfouten kun je er zelf ook uithalen met bijvoorbeeld de Google Spellingcontrole. Mensen met dyslexie kunnen er inderdaad niet op worden aangerekend. Maar ook die kunnen er standaard een spellingcontrole overheen halen voordat ze het plaatsen. Die haalt de meeste fouten er sowieso uit.

Aan de andere kant, een bericht is heel lang leesbaar en als ik er uit kan komen, vind ik het wel prima. MSN taal vind ik wel vreselijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:35

Ann schreef:
De meeste spellingfouten kun je er zelf ook uithalen met bijvoorbeeld de Google Spellingcontrole. Mensen met dyslexie kunnen er inderdaad niet op worden aangerekend.

Niet helemaal, maar ook mensen met dyslexie mogen enige moeite doen om hun teksten leesbaar te laten zijn. Ik vind hier en daar een spel- of taalfoutje geen probleem. Maar een onleesbare brij die neergepoot wordt met het idee "ik heb dyslexie, ik kan er niks aan doen", daar heb ik weinig begrip voor.

Citaat:
Aan de andere kant, een bericht is heel lang leesbaar en als ik er uit kan komen, vind ik het wel prima.

Voor mij maakt dit wel uit - ik vind berichten al snel niet meer echt leesbaar. Voor mij maken leestekens echt uit, ik gebruik ze bij het lezen. Zonder leestekens moet ik een tekst soms 2 of 3 keer teruglezen voor het me duidelijk is wat er staat.
Daarbij herken ik woorden aan de spelling en niet aan de klank. Fonetisch gespelde woorden moet ik echt ontcijferen voor ik ze begrijp. En ik snap dus niet waarom men verwacht dat de lezers wel die moeite moeten doen om andermans teksten te ontcijferen, maar de schrijvers niet de moeite hoeven doen om er een leesbaar geheel van te maken.

Overigens doe ik de moeite meestal niet. Als het naar mijn mening onleesbaar is, lees ik het niet. Maar als je het niet erg vindt dat je teksten niet gelezen worden - waarom zet je ze dan op een forum??

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:43

Citaat:
Overigens doe ik de moeite meestal niet. Als het naar mijn mening onleesbaar is, lees ik het niet. Maar als je het niet erg vindt dat je teksten niet gelezen worden - waarom zet je ze dan op een forum??
Als ik eerlijk ben, lees ik zulke berichten ook niet altijd. In die zin heb ik er dus ook geen moeite mee, ik lees ze gewoon niet (of slechts vluchtig) en neem ze niet mee in bv. een discussie. Of er moet een stelling naar voren springen waar ik graag op wil reageren.

Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:51

Ann schreef:
Citaat:
Als ik eerlijk ben, lees ik zulke berichten ook niet altijd. In die zin heb ik er dus ook geen moeite mee, ik lees ze gewoon niet (of slechts vluchtig) en neem ze niet mee in bv. een discussie. Of er moet een stelling naar voren springen waar ik graag op wil reageren.

Hier ga ik helemaal in mee. Ik vind het persoonlijk erg irritant als ik het 3-4x moet gaan lezen en het dan vaak nog niet snap. Dan sla ik het over Lachen

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 21:46

Als er af en toe een hoofdletter, punt komma of wat dan ook wegvalt. Oké. Maar als er hele verhalen staan, aan elkaar gebreid zonder ook maar 1 lijn erin. Dat post ik meestal dat het fijner leest mét leestekens. Om hier nou een spellingscontrole neer te zetten vind ik persoonlijk wat overdreven. Ik neem aan dat als iedereen gewoon zijn of haar hoofd erbij houdt als je wat aan het typen bent, het makkelijk leesbaar is voor iedereen.