Wordt het geen tijd voor een 'zwarte lijst'?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nickyu

Re: Wordt het geen tijd voor een 'zwarte lijst'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:42

dat die ook niet op de zwarte lijst staat ??

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:44

nickyu schreef:

Verward

A heeft nog niks verkocht, kan dus niet op de zwarte lijst staan.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:45

Dus is safe. Maar ik blijf van mening dat de voordelen niet opwegen tegen het werk dat het met zich meeneemt...

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:46

Sylvia schreef:
Dus is safe. Maar ik blijf van mening dat de voordelen niet opwegen tegen het werk dat het met zich meeneemt...

Nee, want je weet nog niet hoe de transactie verloopt.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:47

Dat is waar Lachen Safe is niet het goeie woord...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 23:52

Antheman schreef:
nickyu schreef:

Verward

A heeft nog niks verkocht, kan dus niet op de zwarte lijst staan.

daarom dus , dan weet je dat het een nieuwe verkoper is Knipoog

je kan nooit alles voorkomen Knipoog

van mij hoeft die lijst overigens niet
natuurlijk houd ik voor mij zelf een lijst bij zoals iedere onderneming en zo ook andere onder nemers
en eerlijk gezegd word er bij twijfel , mensen die twijfel achtig over komen nog wel eens onderling overlegd

vaak blijkt het wantrouwen ongegrond Vork

weet dat ik heel veel tevreden klanten heb maar ook ontevreden klanten ook al proberen we iedere klant een tevreden klant te houden soms lukt dat gewoon niet (leverancier die niet mee werkt de tpg die een pakket kwijt raakt ondanks traceer nr etc etc of zoals bij ons vd week , mijn medewerker die een dekje eerst laat vallen daarna op de post doet zonder deze goed na te kijken ..grom..daar moet je dan via je klant achter komen..)
zo als in ieder bedrijf loop je risico op ontevreden ,en niet te vreden te krijgen klanten
maar gelukkig ook heel veel tevreden klanten

ook ik heb wel eens iets met spoed opgestuurd naar een bokker wat nooit betaald is
na maanden was het tegen bericht "heb het geld maand geleden in een envelop opgestuurd"yeah right Haha! , eerst was het nog mams heeft het overgemaakt Vork Koe

toen ook een moddie gepbt maar die zei niks te kunnen doen ..

die bokster staat dus op mijn prive zwarte lijstje , terwijl die bij mijn conculega
wel als positief te boek staat ..

en in een envelop opsturen doen wij alleen nog op risico vd ontvanger
daar bij 3 bokkers het wel erg frapant was dat juist weer hun envelopje kwijt was geraakt in de post

(vraag me da wel af wie dan op de zwarte lijst komt ..wij omdat we beschuldigd worden van het niet opsturen ondanks het feit dat we het dan nogmaals verstuurde ..of zij voor het heel toevallig weer niet ontvangen van ..of de tpg Haha! )

het enigste wat dus "echt safe"is en zelfs dat niet 100%
is op(laten) halen en cash betalen Haha!

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 00:56

Het idee is (al jaren Haha!) dat er een systeem komt dat het huidige EA vervangt. Een forum is gewoon niet de meest geschikte vorm voor een verkoop ding. In dat nieuwe systeem komt (ooit) ook een feedback systeem a la eBay. Met zo'n systeem kan je zien of iemand die al meerdere transacties heeft gedaan dat naar tevredenheid heeft gedaan. Je hebt dan dus een wat beter beeld van de persoon waar je iets van koopt of aan verkoopt. Natuurlijk is dit allemaal verre van waterdicht. Iemand kan 20 kleine (onbenullige) transacties doen en je dan bij 1 grote transactie belazeren. Of iemand heeft nog geen transacties gedaan waardoor je nog steeds niet weet wat voor een vlees je in de kuip hebt als je die persoon niet al vaker op Bokt rond hebt zien lopen.

Maar het is iig een verbetering en dit maakt het voor ons (als beheer) ook makkelijker om de rotte appels er uit te pikken. Overigens zijn dat er maar bizar weinig. We hebben nu al een jaar of 6 een verkoop deel en het aantal transacties dat echt fout is gegaan is echt heel erg klein. Als het er 10 zijn dan is dat echt veel. Grootste deel van de problemen ontstaat door gebrekkige communicatie of door mensen die laks zijn met betalen of versturen. Na wat aandringen wordt dat meestal wel weer opgelost. Voordeel van Bokt is dat je over het algemeen niet zo heel anoniem bent. ALs je ergens gemeld hebt waar je paard staat ben je vrij makkelijk te traceren als dat nodig mocht zijn.

Maar goed, dit soort dingen staan dus op de planning alleen staat het helaas niet bovenaan de prioriteitenlijst. De zoekfunctie stond redelijk bovenaan, die is nu (voor het grootste deel) gefixed. Nu zijn een aantal moderatordingen aan de beurt en daarna komen vrij snel dingen als een nieuw EA.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 01:01

Fijne uitleg, dank je wel. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 01:12

Heb een mooi lijstje met ervaringen in mijn profiel gezet Ja
Hoop dat het anderen behoed voor het gelazer wat ik heb gehad....

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 01:18

Antheman schreef:
Het gevaar is dat er een hele hetze gaat ontstaan. Vergelijk het met de politiek: pedolijsten gaan aanleggen. Zo´n man kan dan maar beter emigreren.

prima toch! hoe minder van zo'n mensen in NL hoe beter!!

en zo is het ook voor bokt, hoe minder onbetrouwbare bokkers hoe beter!
als er zo'n lijst is dan wil je er niet opstaan lijkt me, en dus handel je alles netjes af wat je koopt/verkoopt via bokt Lachen

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 01:21

Als ik ergens fel tegenstander van ben dan zijn het van bv pedolijsten...

Overigens gaat het bij Ebay ook wel eens mis hoor met transacties, terwijl dat beoordelingssysteem toch goed werkt. Als je echt kwaad in de zin hebt doet zo'n lijst daar echt niks aan veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 01:25

Sylvia schreef:
Als ik ergens fel tegenstander van ben dan zijn het van bv pedolijsten...

Tot dat je eigen kind de dupe wordt omdat die pedo ongestoord op een kinderboerderij kon gaan werken....

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 01:26

Dus maar willekeurig iedereen die ervan verdacht wordt op het internet smijten?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 01:28

Het gaat vooral om de betrouwbaarheid van die lijst en hoe gemakkelijk je iemand een onterechte slechte naam kan bezorgen, puur omdat je hem of haar niet mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 01:30

Nee, dat zeg ik toch nergens Verward
Ik vind echter wel dat er een landelijke database moet komen waar bijv. organisatie's die veel met kinderen doen hun personeel/vrijwilligers kunnen chekken.
Ook vind ik dat bijv. de reclassering het door moet geven aan gemeente en politie las ze ergens woonruimte regelen voor een pedo, vind ook dat dit nooit in een kinderrijke buurt mag zijn.
Ik bedoel hier dus veroordeelde pedo's mee. (nog maar even voor de extra duidelijkheid Knipoog )
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-11-06 01:31, in het totaal 1 keer bewerkt

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 01:31

Je kan zoveel zwarte en groene lijsten maken als je wil, maar als je echt kwaadwillend bent, kun je zwarte lijsten omzijlen en je door vriendjes op de groene laten zetten.

Het is een feit dat je bij kopen/verkopen via internet altijd meer risico loopt dan dat koper en verkoper elkaar ontmoeten.

Bij kopen of verkopen via internet moet je simpelweg uitgaan van het goede in de mens. Je moet dus of een beetje naief zijn of bewust risico's durven aangaan.

Als de verkoper zegt ik stuur niets op voordat er betaald is en de koper zegt ik betaal pas als ik iets krijgt want wie zegt mij dat het pakje wel daadwerkelijk komt dan schiet het niet op.

Eén van beide partijen zal zo veel vertrouwen moeten stellen in de ander dat hij het risico loopt geld of goederen kwijt te raken.

Heb je een goede ervaring dan neemt je vertrouwen in de mensheid toe. Het is blijkbaar toch nog niet zo slecht gesteld met de normen en waarden van de mensen. Er zijn ook nog wel aardige, eerlijke mensen.

Heb je een slechte ervaring dan is dat zuur. Dan wordt je vertrouwen in de mensheid toch weer beschaamd of verdwijnt je naiviteit. Jammer.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 01:32

Nee, dat zeg je idd niet, maar dat is wel de praktijk.

Die database ben ik met je eens. Maar ik vind niet dat dat voor het publiek toegankelijk moet zijn. En helaas zal zoiets altijd uitlekken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 01:33

Sylvia schreef:
Nee, dat zeg je idd niet, maar dat is wel de praktijk.

Die database ben ik met je eens. Maar ik vind niet dat dat voor het publiek toegankelijk moet zijn. En helaas zal zoiets altijd uitlekken...

Daarom zeg ik ook organisatie's, gemeente en politie en veroordeelde pedo's....
Als je wilt dat het niet uitlekt dat je pedo bent moet je simpelweg van kinderen af blijven.

Maar nu stop ik met offtopic gaan, voor je het weet heb je een OW Koe

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 01:36

Eens, maar niet in alle gevallen. Verder ga ik daar niet over uitwijden, dat is privé en ik heb geen zin om half Bokt over me heen te krijgen om een keuze die mijn vriend en ik gemaakt hebben.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 01:46

Vind wel dat er een lijst moet zijn waar scholen en kinderboerderijen moeten kunnen checken of de nieuwe medewerker geen veroordeelde pedofiel is.

Want als die pedofiel de hele dag met kinderen te maken heeft dan is de kans groot dat hij weer de fout in gaat.

Maar ik ben er tegen dat buurtbewoners te horen krijgen dat er een pedofiel in hun buurt komt wonen. Niemand wil een pedofiel in zijn buurt en hij zal toch ergens moeten wonen. Je kan hem niet op een onbewoond eiland neerzetten of zo.
Je zaait zo alleen maar angst en onrust in de buurt dus de buurt schiet er niets mee op.

Bovendien zijn er volgens mij geen buurten die helemaal zonder kinderen zijn. Een pedofiel met auto kan vanuit heel nederland vast wel binnen 10 minuten bij een school of kinderboerderij zijn.
Dus of die pedofiel nu 3 huizen verderop woont of aan de andere kant van het dorp je kind kan altijd wat overkomen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 01:48

Een minstens zo belangrijke vraag is in hoeverre het wettelijk is toegestaan om via zo'n lijst mensen in een kwaad daglicht te stellen. Zeker als ze niet veroordeeld zijn. Op een forum heb je natuurlijk veel sneller last van reputatieschade dan op een verkoopsite die toch veel anoniemer is.

Als winkelier mag je geeneens een foto van een winkeldief ophangen, dus ik vraag me echt af in hoeverre je op een forum als bokt mensen die niet veroordeeld zijn mag veroordelen via zo'n lijst?

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 02:01

Vermoed dat als je iemand met zijn echte naam op de lijst vermeld dat diegene bokt dan kan aanklagen wegens smaad.

Maar ik denk dat vermelden met boktnaam wel mag. Je plaatst tenslotte geen echte persoonsgegevens. Dat die bokker er dan voor gekozen heeft om niet anoniem te blijven maar zijn hele privéleven toe te lichten in zijn profiel en in de posts die hij op bokt plaatst is dan zijn probleem.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 03:11

Ik zou toch aanraden om iemand met verstand van zaken ernaar te laten kijken voor er zo'n lijst ingevoerd wordt.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 10:06

zolang er geen lijst is is eerst betalen en dan verzenden wel het veiligste. Je hebt tenslotte je rekeningafschrift om aan te tonen dat je betaald hebt...

Alhoewel je hier in België steeds een deel van het strookje dat op een postpakket gaat zelf houdt. daar staat een nr op en zo kan je navragen of het pakje is aangekomen. (om de 'ik heb je pakje niet onvangen' smoes uit te schakelen)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 11:51

dat track en trace systeem bestaat in nederland ook
alleen kan je als je het niet verzekerd verzonden hebt (wat dus nog duurder is ) daar geen rechten aan ontlenen