Ergeren aan spelfout 'is' ipv 'eens'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

stefoo

Re: Ergeren aan spelfout 'is' ipv 'eens'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 16:18

Bij Nederlands op school hadden we het net over dat soort foutjes. Net zoals 'hun' & 'hen', maar je kunt het niet echt tegenhouden. Niet alleen mensen leven. De taal leeft ook. Waarschijnlijk over een paar jaar weet niemand anders meer.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 16:18

Ik begrijp niet zo goed waar je nu dan zo boos om bent (was?), ik stel alleen even een vraag.
Ik vind dat je op stage bent om te leren in de praktijk.
Ik meen te lezen dat jij vindt dat de stagiaires eigenlijk alle vaardigheden voor de praktijk al op school geleerd moeten hebben en dat de stage alleen nog een toets is.
Halen ze de toets niet, dan zijn ze niet geschikt voor het werk.
Bedoel je het nu zo, of begrijp ik je niet goed?

Ik vind dat een beetje kort om de bocht (als je het wel zo zou bedoelen), maar dat is een persoonlijke mening.
Wat zou dit meisje dan moeten doen in jouw ogen? Heb je ook een advies voor haar?
Daar ben ik dan benieuwd naar en ik ben er helemaal niet op uit om jouw aan te vallen en ik trek geen overhaaste conclusies; ik stel juist vragen om dat te voorkomen.

Ik ben niet boos hoor, ook al vind ik je felle reactie niet terecht. Lachen

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 16:19

stefoo schreef:
Bij Nederlands op school hadden we het net over dat soort foutjes. Net zoals 'hun' & 'hen', maar je kunt het niet echt tegenhouden. Niet alleen mensen leven. De taal leeft ook. Waarschijnlijk over een paar jaar weet niemand anders meer.

Nou, dat mag ik toch niet hopen.
Natuurlijk verandert de taal, maar dat hoeft niet altijd ten goede te zijn.

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 16:21

Dingen als dat kost duur, zei/zij vind ik echt heel irritant.

Zelf heb ik erg veel moeite met d/t en ga ik echt niet 5 minuten nadenken of een woord nou met d/t/dt is. Sorry. Het valt mij dan ook niet op, want kan het zelf ook niet goed.

Wou, gebruik ik ook, net als dat ik zeg. als ik ipv als mij en hun ipv hen. Op school word/dt Verward ik hier ook altijd op afgerekend, maar hier in de omgeving is het spreektaal en dan is het erg moeilijk om het af te leren in de schrijftaal. Ben ook altijd erg lang bezig als ik een correcte nederlandse brief moet schrijven, vooral dus om dat wou, hun/hen en d/t/dt.

Sophiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 16:23

Ik vind dat soort schrijffouten nog niet eens zo heel irritant, ik irriteer me meer aan breezers én typen van hele verhalen zonder ook maar 1 komma, punt, enter of leesteken te bekennen.

Ik snap best dat je niet overal een accent op wil zetten waar nodig is, of elke keer aanhalingstekens, maar soms is het wel heel erg Tong uitsteken

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 16:26

Nee, dat bedoel ik niet. Om de situatie te schetsen: dit meisje heeft op mijn initiatief hier op kantoor, bijles Nederlands gehad. Punt van de discussie is niet wat je mag verwachten van een stagiaire, maar wat voor niveau men tegenwoordig heeft als het om taal gaat. En daarvoor heb ik dat voorbeeld aangehaald. Maar inderdaad, als je al (nogmaals) 11 jaar onderwijs geniet en je ambieert een functie als communicatie-adviseur, dan blijf ik bij mijn mening. Jouw stelling is, volgens mij, zo lang ze studente is, mag er niets worden verwacht? Waarom niet? Je volgt toch een studie om iets te leren? En iedereen hier in mijn bedrijf krijgt alle ruimte en alle medewerking, maar het minste wat ik mag verwachten is dat iemand zijn taal kent (in deze werkomgeving en deze branche). Ik vind het prima als ik iemand moet uitleggen hóé een commerciële brief moet worden opgesteld, maar dat ik dan ook nog alle dt-fouten moet corrigeren? Sorry, dat gaat mij iets te ver!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 16:34

Okay, dàt begrijp ik.
Je mag verwachten dat iemand op stage serieus werkt, weet dat er spellings controlles bestaan e.d.
Ik begreep dat het alleen ging om bepaalde benamingen voor mensen/beroepen binnen de branche. Ik zou kunnen begrijpen dat je dat net even moet weten, al had ze dat natuurlijk óók kunnen vragen alvorens ze haar verslag bij jouw kwam inleveren.

Kijk, dit vind ik nu een prima antwoord van jouw kant en hiermee geef je mij ook de kans om begrip te hebben of te krijgen voor jouw standpunten. Hier leer ik ook weer van.
Ik vraag liever een keer extra verduidelijking, dan dat ik overhaast conclusies trek en ik hier dan weer mensen tekort mee doe. Lachen

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 16:40

hahaha, we zijn het eens! Iemand mag honderd keer iets aan me vragen, maar het is natuurlijk niet zo dat je als bedrijf de functie van de school over moet nemen. Nou, ik ga nu nog even heel hard proberen om 'n paar (min of meer) foutloze persberichten te schrijven. Fijn weekend!

Henzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 16:41

Ik irriteer me ook vreeeeselijk aan dat men tegenwoordig de Nederlandse taal zo slecht beheerst. Iedereen heeft het immers op school geleerd! Veel spreektaal (ik KON hem, ME ipv mijn), dt-tjes, dialecten, w-tjes (jou en jouw), leestekengebruik, etc.. Ik ben een Brabandse in hart en nieren maar ik kan wel ABN volgens de regeltjes schrijven!
Tijdens mijn studie kon ik me er echt aan irriteren (en hier op Bokt ook trouwens), op HBO mag toch wel verwacht worden dat je een opdracht of scriptie in goed Nederlands kan schrijven?! Als ik docent zou zijn, oef dan zou ik echt alles verbeteren in de opdracht/scriptie teruggeven of er iig een opmerking over maken! (ik moet docent Nederlands worden, denk ik Knipoog)
Overigens, als je dislectisch of van een buitenlandse afkomst bent, vind ik het wat anders.

Henzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 16:45

_Madelon schreef:
Dingen als dat kost duur, zei/zij vind ik echt heel irritant.

Zelf heb ik erg veel moeite met d/t en ga ik echt niet 5 minuten nadenken of een woord nou met d/t/dt is. Sorry. Het valt mij dan ook niet op, want kan het zelf ook niet goed.

Wou, gebruik ik ook, net als dat ik zeg. als ik ipv als mij en hun ipv hen. Op school word/dt Verward ik hier ook altijd op afgerekend, maar hier in de omgeving is het spreektaal en dan is het erg moeilijk om het af te leren in de schrijftaal. Ben ook altijd erg lang bezig als ik een correcte nederlandse brief moet schrijven, vooral dus om dat wou, hun/hen en d/t/dt.

Daar zijn allemaal hele handige regeltjes voor! Het is eigenlijk niet moeilijk maar je moet de regeltjes wel weten en onthouden! Haha! Clown

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 16:47

Oh wat fijn! Meer mensen die zich hier aan ergeren! Ik kan er ook niet zo goed tegen, ook heel irritant: fouten in de werkwoordspelling!!
Ik ben een groot deel van de dag bezig om kinderen goed Nederlands te leren schrijven en als ik dan zie hoe veel mensen tegenwoordig spellen....

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 16:48

Af en toe een spel- of taalfout(je) kan gebeuren. Dat overkomt iedereen wel eens. Daar erger ik me dan ook niet aan. Het enige wat ik wel vreselijk vind is mensen die stelselmatig teksten schrijven vol met spelfouten en zonder hoofdletters en leestekens. Ik vind dat als je wil dat je tekst gelezen wordt en serieus genomen wordt je er best wel even zorg aan mag besteden. Ook vraag ik me af hoe dat soort schrijvers het later willen gaan doen als ze op zoek zijn naar een baan. Er is denk ik geen enkele werkgever die iemand aanneemt als de sollicitatiebrief barst van de fouten.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 17:02

Als P&O medewerker weet ik dat hier nog steeds zeer streng naar gekeken wordt, dus die mensen komen zichzelf echt wel tegen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 17:13

En ik blijf erbij dat niemand met opzet fouten maakt.
Deze mensen hebben spellingsproblemen over het algemeen.
(ik heb het niet over pubers met MSN taal nu hoor)
Enkelen van jullie doen net alsof het pure luiheid is.
Dat is gewoon niet zo. Het is geen kwestie van regeltjes leren, helaas. Was het maar zo simpel...
Het verreist een stuk inzicht, wat de één meer heeft dan de ander. Werkwoord spelling is voor heel veel mensen erg moeilijk.
Is iemand die minder goed kan leren minder dan iemand met een hoger IQ? Waarom mensen zich daar aan ergeren en daar op neer kijken is mij ècht een raadsel. Ik ken ook een paar mensen, die op het speciaal onderwijs hebben gezeten o.a..
Ze zijn super goede automonteurs, maar een zin foutloos op papier zetten kunnen ze niet. Kijken zij op jullie neer, omdat je niet weet hoe je een auto moet repareren? Zijn deze mensen minder, omdat ze niet dezelfde vaardigheden beheersen dan jullie?

In mijn ogen niet.

Henzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 17:19

Helemaal mee eens, Ptries!
Ik vind het goed dat er streng naar gekeken wordt, Fitzroy. Maar ook niet overal hoor. Want mijn zus is aangenomen bij notabene een communicatiebureau terwijl haar Nederlands bar slecht is (dat weet ze zelf ook, ze is wel eens begonnen aan een bijscholingscursus van de LOI ofzo). Dus tsja, uiteindelijk krijgen zij ook een baan! Ze laten hun sollicitatiebrief gewoon nakijken! En dat zou ik ook doen als ik wist dat mijn Nederlands niet zo goed zou zijn!
In jouw mening zitten dingen waar ik het absoluut mee eens ben, Yvonnelind! Iedereen heeft zijn kwaliteiten en de één heeft er meer inzicht in dan de ander. De één met taal, de ander met wiskunde (ben ik overigens erg slecht in!). Maar ik blijf er ook bij dat ik me gewoon irriteer aan spel- en taalfouten!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 18:27

Yvonnelind schreef:
En ik blijf erbij dat niemand met opzet fouten maakt.

Nee, de meesten doen het niet met opzet. Maar maakt dat zoveel uit? Het gaat er om dat je in gevallen waar het er toe doet in elk geval je best doet.

Citaat:
Dat is gewoon niet zo. Het is geen kwestie van regeltjes leren, helaas. Was het maar zo simpel...
Het verreist een stuk inzicht, wat de één meer heeft dan de ander. Werkwoord spelling is voor heel veel mensen erg moeilijk.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Taal in z'n totaliteit is erg moeilijk, maar de spellingsregels zijn best te leren voor de meeste mensen. Misschien niet voor iedereen. Maar het grootste deel de beroerde spelling, zowel hier op Bokt als elders, is toch vooral geen zin, geen interesse, wat kan het hun schelen. Het verschil tussen iemand die wel probeert maar gewoon niet meer in zich heeft, en iemand die het niets kan schelen, is vaak wel duidelijk.

Citaat:
Is iemand die minder goed kan leren minder dan iemand met een hoger IQ? Waarom mensen zich daar aan ergeren en daar op neer kijken is mij ècht een raadsel.

Maar een oordeel over iemands taalgebruik is *niet* een oordeel over die mensen zelf. Ik stoor me aan de vele onleesbare berichten, maar ik kijk niet op iemand neer die moeite heeft met spelling.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 18:32

Ik denk zeker niet dat het met inzicht te maken heeft. Iedereen kan toch 't kofschip onthouden?
Dat is toch niet zo moeilijk.
Je kunt ook het werkwoord fietsen of lopen nemen als voorbeeld, als je dat vervoegt hoor je vanzelf of er een t achter een vervoeging moet.

Maar Yvonne, ik begrijp dat jij PABO doet? Is het dan niet heel lastig om kinderen iets te leren wat je zelf met moeite onder de knie krijgt?

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 19:04

Fitzroy schreef:
Ik denk zeker niet dat het met inzicht te maken heeft. Iedereen kan toch 't kofschip onthouden?
Dat is toch niet zo moeilijk.
Je kunt ook het werkwoord fietsen of lopen nemen als voorbeeld, als je dat vervoegt hoor je vanzelf of er een t achter een vervoeging moet.

Maar Yvonne, ik begrijp dat jij PABO doet? Is het dan niet heel lastig om kinderen iets te leren wat je zelf met moeite onder de knie krijgt?

Lang leve de methodes Knipoog Ik doe ik de pabo en heb gelukkig niet al te veel moeite met spelling of rekenen, maar er zijn genoeg studenten die dat wel hebben. Sommige vallen af, anderen knokken ervoor om toch goed les te kunnen geven. Ik zie trouwens liever een goede leerkracht voor de klas staan die af en toe een spellingsblunder maakt, dan dat er eentje staat die absoluut geen les kan geven. Daarnaast zijn er meer groepen op school dan alleen de bovenbouwgroepen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 20:36

fallenangel3 schreef:
Ik zie trouwens liever een goede leerkracht voor de klas staan die af en toe een spellingsblunder maakt, dan dat er eentje staat die absoluut geen les kan geven. Daarnaast zijn er meer groepen op school dan alleen de bovenbouwgroepen.

Ik in principe ook wel, maar ik denk wel dat ook daar geldt: je moet wel het goede voorbeeld geven. Want hoe kun je als leerkracht van je leerlingen eisen dat ze hun best doen om goed te spellen als je zelf regelmatig fouten maakt? (En ja, er zijn altijd kinderen die dat opmerken!) En waarom zou je als leerling zo'n docent nog serieus nemen? En vooral: de leerlingen die makkelijk leren van voorbeelden krijgen het extra moeilijk als die voorbeelden niet kloppen. Dat is gewoon vreselijk verwarrend.

In de lagere klassen hoeft dat inderdaad geen probleem te zijn, maar ik denk wel dat je je bewust moet zijn dat je dan niet zo geschikt bent voor de hogere klassen. En dat spijt me oprecht voor de mensen die daar moeite mee hebben, maar iedereen heeft zo z'n beperkingen. Dat is niet erg, maar je moet er wel een beetje rekening mee houden. Zo zal ik als absoluut anti-commercieel anti-economisch talent ook niet gaan werken op de sales-afdeling van een flitsend commercieel bedrijf. Dat zijn mijn talenten niet, dus dat moet ik niet gaan doen.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 22:19

de zin: dat kost duur hoor ik in twente erg vaak Ja of dat deed ik extra Verward Of daar ga ik naar toe heen Verward

Je houdt overal een soort van spreektaal... die vaak gruwelijk is Haha!

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 23:12

Hm...ik kan me er nou niet 1 2 3 druk over maken zeg, zolang er maar geen irritante msn-taal enzo staat.

Machie schreef:
tsja.. ik blijf erbij dat zeker 60% wat zegt dyslectisch te zijn dat niet is. Is een mooi vrijbriefje voor fout schrijven Haha! En ja ik weet erg goed dat ik ook fouten maak!

Mag ik misschien vragen waarom je dat denkt Verward Je krijgt écht niet zomaar zo'n pas met het bewijs dat je dyslexie hebt...
Bedoel het niet aanvallend ofzo maar vraag het me gewoon af.

Ik zelf heb geen dyslexie, alleen wel moeite met lange teksten lezen en ook de Nederlandse spelling.

Ben het verder heel erg met Yvonnelind eens, niemand gaat toch expres spelfouten maken (heb ik het niet over de msn-taal gebruikers).
Mensen die wel goed Nederlands kunnen typen vind ik heel goed dat ze dat ook doen. Ik denk ook dat het voor mensen met dyslexi belangrijk is om goed Nederlands te lezen Ja

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 23:35

marleendv_88 schreef:
Ben het verder heel erg met Yvonnelind eens, niemand gaat toch expres spelfouten maken (heb ik het niet over de msn-taal gebruikers).

Nee, maar veel mensen vinden het ook niet nodig om er aandacht aan te besteden om het goed te doen. Ik heb iemand daar eens op aangesproken. Dat was echt verschrikkelijk: elk woord had wel spelfouten, er was geen enkele interpunctie en de zinnen klopten ook niet. Geen touw aan vast te knopen.

Nu ja, haar reactie was ongeveer: "Je denkt toch niet dat ik zelf nog ga lezen wat ik geschreven heb!!!!" (Maar dan een beetje gemangeld uiteraard Haha! )
Die reactie vond ik trouwens tekenend genoeg - en dus heb ik de verdere berichten van de betreffende gebruiker geblokkeerd, die hoef ik niet te lezen.

Terwijl er enige tijd geleden een paar berichten van een slechthorend meisje langskwamen, ook niet zo goed te begrijpen. Ook haar heb ik verzocht om er in elk geval een beetje op te letten, en dat heeft ze toen ook duidelijk gedaan! Dat vind ik prima, dat waardeer ik, en dan maakt het me niets meer uit of het perfect is of niet.

En dat is het verschil. Een beetje moeite, een klein beetje tekstverzorging is toch niet te veel gevraagd? Waarom verwacht 'men' dat ik als lezer de moeite wel ga doen die zij er niet in willen stoppen?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 09:38

Citaat:
En dat is het verschil. Een beetje moeite, een klein beetje tekstverzorging is toch niet te veel gevraagd? Waarom verwacht 'men' dat ik als lezer de moeite wel ga doen die zij er niet in willen stoppen?
En dat is de reden dat mijn dislectische dochter alles eerst in word zet, en met het woordenboek op schoot zit te bokken.
Tuurlijk af en toe nog een foutje, maar dislectie, houdt haar niet tegen om het goed te proberen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 20:14

Er zijn ook wel foutjes die onstaan, omdat je per ongeluk een verkeerde letter typt.

Dat overkomt iedereen wel eens, als ik het op tijd door heb edit ik mijn bericht.

Het taalbloopertopic heb ik wel eens gelezen, kan het nu niet meer vinden, dus als iemand een link weet houd ik mij aanbevolen.
In het taalblooper topic gaat het ook vaak om onlogische dingen. bv nou is hij nog drachtig ook Clown Ik vind dat dat soort zinnen best in zo'n topic geplaatst mogen worden.

Weet niet meer wie het schreef, maar ik denk ook dat het juist voor mensen met lees of schrijfproblemen belangrijk is dat er goed geschreven wordt.
De personen die hier geschreven hebben dat ze problemen hebben met de spelling, hebben hier toch hele goede berichten neergezet. Een bewijs dat het met een beetje goede wil best te doen is. OK dan!
Ik erger me ook niet aan een paar spelfouten, er zijn ook berichten die helemaal vol staan en dat irriteert me wel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 20:20