Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
stefoo schreef:Bij Nederlands op school hadden we het net over dat soort foutjes. Net zoals 'hun' & 'hen', maar je kunt het niet echt tegenhouden. Niet alleen mensen leven. De taal leeft ook. Waarschijnlijk over een paar jaar weet niemand anders meer.
_Madelon schreef:Dingen als dat kost duur, zei/zij vind ik echt heel irritant.
Zelf heb ik erg veel moeite met d/t en ga ik echt niet 5 minuten nadenken of een woord nou met d/t/dt is. Sorry. Het valt mij dan ook niet op, want kan het zelf ook niet goed.
Wou, gebruik ik ook, net als dat ik zeg. als ik ipv als mij en hun ipv hen. Op school word/dtik hier ook altijd op afgerekend, maar hier in de omgeving is het spreektaal en dan is het erg moeilijk om het af te leren in de schrijftaal. Ben ook altijd erg lang bezig als ik een correcte nederlandse brief moet schrijven, vooral dus om dat wou, hun/hen en d/t/dt.
Yvonnelind schreef:En ik blijf erbij dat niemand met opzet fouten maakt.
Citaat:Dat is gewoon niet zo. Het is geen kwestie van regeltjes leren, helaas. Was het maar zo simpel...
Het verreist een stuk inzicht, wat de één meer heeft dan de ander. Werkwoord spelling is voor heel veel mensen erg moeilijk.
Citaat:Is iemand die minder goed kan leren minder dan iemand met een hoger IQ? Waarom mensen zich daar aan ergeren en daar op neer kijken is mij ècht een raadsel.
Fitzroy schreef:Ik denk zeker niet dat het met inzicht te maken heeft. Iedereen kan toch 't kofschip onthouden?
Dat is toch niet zo moeilijk.
Je kunt ook het werkwoord fietsen of lopen nemen als voorbeeld, als je dat vervoegt hoor je vanzelf of er een t achter een vervoeging moet.
Maar Yvonne, ik begrijp dat jij PABO doet? Is het dan niet heel lastig om kinderen iets te leren wat je zelf met moeite onder de knie krijgt?
fallenangel3 schreef:Ik zie trouwens liever een goede leerkracht voor de klas staan die af en toe een spellingsblunder maakt, dan dat er eentje staat die absoluut geen les kan geven. Daarnaast zijn er meer groepen op school dan alleen de bovenbouwgroepen.
Machie schreef:tsja.. ik blijf erbij dat zeker 60% wat zegt dyslectisch te zijn dat niet is. Is een mooi vrijbriefje voor fout schrijvenEn ja ik weet erg goed dat ik ook fouten maak!
marleendv_88 schreef:Ben het verder heel erg met Yvonnelind eens, niemand gaat toch expres spelfouten maken (heb ik het niet over de msn-taal gebruikers).
En dat is de reden dat mijn dislectische dochter alles eerst in word zet, en met het woordenboek op schoot zit te bokken.Citaat:En dat is het verschil. Een beetje moeite, een klein beetje tekstverzorging is toch niet te veel gevraagd? Waarom verwacht 'men' dat ik als lezer de moeite wel ga doen die zij er niet in willen stoppen?