Rotgevoel n.a.v Topic * Gastenboek geopend

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:55

@Paraat: Inderdaad.
Een oordeel wordt snel geveld, maar niemand reikt een oplossing aan. Nu ja, de vraag of je wel echte hulp kan krijgen en vinden op een forum als Bokt, laat ik in het midden.
Sommigen lezen iets, reageren dan (vaak volgt men de mening van de grote meute) waarop anderen weer zo reageren. En er is niemand die echt aan de consequenties denkt. Het is verschrikkelijk dat als je met problemen zit zoals dit meisje en je kan bij niemand terecht, niemand neemt het voor je op, niemand geeft je het voordeel van de twijfel... Behalve als het te laat is!
Natuurlijk vind ik het goed van de TS om zichzelf te verontschuldigen, heel goed vind ik dat! Maar moet er eerst iets als dit gebeuren vooraleer men begint na de denken?
Het is gemakkelijk om met iedereen mee te lopen en het niet op te nemen voor iemand, ookal lijkt het niet waar wat er verteld wordt. Het is ook gemakkelijk om achteraf dan je te bedenken, als je merkt dat het wel degelijk waarheid was. Blijkbaar is het gewoon niet gemakkelijk om eerst na te denken, vooraleer iemand te beoordelen.
Over het aandikken ga ik heel kort zijn: dit heeft iedereen wel eens gedaan, bij serieuze problemen of bij iets anders. Soms gaat iemand iets aandikken om de boodschap duidelijker te maken. In dit geval was het gewoon een schreeuw om hulp en begrip.

Yabloko

Re: Rotgevoel n.a.v Topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 16:56

Wantrouwigheid boeit helemaal niet in deze zaak. Ik geloof ook wel dat Ibbel aardig heeft gehandeld, maar in feite is het natuurlijk erg gek om een forum te hebben waar iemand haar zo'n beetje laatste "cry-for-help" opzet. Ik vraag me af of dergelijke topics niet moeten worden tegengewerkt? De zaak is hoe dan ook te onduidelijk en gevoelig om over te oordelen. Al helemaal door mensen die niet in de psychologie geschoold zijn.

Wat boeit is wat meer discretie binnen reacties, dan wel mildheid en begrip.

Ik betwijfel ook sterk of de persoon hier een wijze les uit trekt. Een hang naar aandacht heeft -geen- lichtzinnige redenen.
Laatst bijgewerkt door Yabloko op 02-03-06 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 17:00

Misschien moeten er meer regels komen ivm persoonlijke kwesties ed... Ik weet het niet... Ik weet wel dat we dit nog gaan tegenkomen en dat er dan niet weer zoiets mag gebeuren zoals deze keer... Misschien aan de mods om eens te overleggen?

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 17:02

Het lijkt mij eerlijk gezegd een heel goed plan om soortgelijke topics te verwijderen en te verbieden. Een forum biedt hoogstens een luisterend oor, maar ook niet altijd. En behalve in de richting van professionele hulp vlijen, kan je het ook nog uit de hand laten lopen.

Ik stem voor verbieden.

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 17:02

Paraat schreef:
het feit dát ze alles aandikt moet toch genoeg duidelijkheid bieden dat ze ontzettend veel behoefte heeft aan een luisterend oor, en niet aan wat opgeschoten forumbezoekers die duidelijk maken dat ze uit haar nek banketstaaf.

Je kunt ook overdrijven. Wat er gebeurt is, is heel sneu. Maar je kunt niet van de gebruikers op een paardenforum verwachten dat zij psychische hulp bieden ter vervanging van een `echte`psycholoog...

Miep (again) had ook een heleboel dingen aangedikt/verzonnen, had iedereen daar ook doorheen moeten zien? Die had ook zeer duidelijk hulp nodig.

Shiloh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 17:04

In mijn ogen hadden de moddies wel eerder kunnen ingrijpen.

Ik heb mijn eerste reactie met mijn twijfel over de mogelijkheid van het gewicht geplaatst en meteen een melding gemaakt over het topic, omdat ik niet wist wat ik ervan moest denken. Er is daarna 24 uur overheen gegaan eer het topic op slot ging...

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 17:06

Paraat schreef:
...Ik stem voor verbieden.

Ik ben tegen het verbieden van dergelijke topics. Er zijn genoeg problemen/ situaties waarbij een luisterend oor op Bokt wel hulp en troost biedt.

Omdat er af en toe extreme topics opduiken, kun je niet alles gaan verbieden. En wie bepaald dan wat er `te heftig` is?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 17:10

Ik ben ook tegen verbieden van dit soort topics. Met een luisterend oor kom je al een heel eind en dat lucht ook al enorm op. Dat het af en toe "te heftig" is wil niet zeggen dat het geen realiteit is, dat bleek met Ik__10 ook maar weer.

Overigens had ik alleen gepost in haar eerste topic met een opmerking dat je mijns inziens niet meer op je benen kan staan met zo'n laag gewicht. Gezegd dat ze loog heb ik nooit gedaan. Maar dat neemt niet wel dat ik me knap rot voelde toen ik zag dat het dus wel kon.

Om het nu te gaan verbieden is ook wel het andere uiterste.

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 17:11

Verbieden lost imo ook niets op, er moet gewoon serieus over nagedacht worden en er moet overlegd worden bij de modjes... Dit is niet iets waarover men in 1 dag over kan beslissen...

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 17:36

Cayenne schreef:
Wat ik vooral had met dit topic was dat er dingen werden gezegd die voor mijn gevoel gewoon niet KUNNEN. Hoe kun je naar haar zeggen als ouders zijnde je kind zo zien aftakelen en daar niets aan doen? Dat brengt bij mij al een hele hoop ongeloof naar boven, of meer verbijstering eigenlijk. Dat je dan uit pure wanhoop een forum om raad vraagt is dan toch ook wel heel triest

Zeker triest, maar niet het probleem van bokt of de bezoekers van bokt

Voor de rest ga ik met Ann mee.

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 18:29

Shiloh schreef:
Als ze geheel bij de waarheid was gebleven hadden meer mensen haar geloofd. Ik denk nog steeds dat het onmogelijk is om 4 uur te lopen als je 31 kilo weegt bij 1.70 m, ik heb aangehaald dat dat in mijn ogen niet kon, en de rest in het midden gelaten.

Ik kan het niet helpen dat als er over 1 ding "gelogen"/aangedikt is, waardoor het ongeloofwaardig wordt dat ik het dan niet kan helpen dat ik dan ook aan de rest ga twijfelen.

Ik hoop echt dat dit meisje er bovenop komt, maar feit is dat als je verhalen gaat aandikken, waardoor het ongeloofwaardig wordt dat mensen je niet gaan geloven.

Yvonniej, wat wil je met die reactie bereiken?

goh.. je voeld je wel heel erg aangesproken he?

Ik wil met deze actie maar zeggen dat sommige mensen wel heel erg veel om reactie van 'vreemden' via internet geven

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 18:33

We hebben binnen het modteam wel degelijk af en toe discussies over 'hoe ver is bokt afgedreven van paardenforum naar algemeen forum'. We hebben niet voor niets de regel dat mensen eerst 50 paardgerelateerde posts moeten hebben voordat ze in de HK mogen. Dat is een poging om nog enigszins binnen de 'Core Business' te blijven.

Of je dergelijke posts moet en kan verbieden: ik denk het niet. Hooguit kan je dergelijke posts meteen of zo snel mogelijk op slot zetten, zodat alleen per PB met een dergelijke TS gecommmuniceerd kan worden. Het heeft het voordeel dat iemand wel z'n hart kan luchten, en het voorkomt dat ' geheel bokt' over iemand heen valt. Want ja, die kuddegeest is er. Niet zo vreemd, mensen zijn nou eenmaal kuddedieren.

Dus ja, ook voor ons is het een issue: wat doen we met dergelijke ernstige kreten om hulp. Wij zijn daar inderdaad niet voor opgeleid. Wie wel, behalve de echte hulpverleners, waarbij vaak een enorme drempel aanwezig is om daar hulp te zoeken.

Verder heb ik in het topic gereageerd op de manier die ik gedaan heb om in ieder geval de reeds geuite niet-onderbouwde twijfel in een beter onderbouwd geheel te zetten. En op grond van de op dat moment door ik_10 genoemde gegevens sta ik er nog steeds achter. Achteraf bleek pas dat die gegevens bewust of onbewust waren verdraaid. Misschien ook wel om niet herkend te worden.

Op grond van PB wisseling met ik_10 heb ik ook mijn latere post geschreven, en op grond van nog latere PB wisseling ben ik verder gaan zoeken. Juist omdat er bij mij (en de rest van het modteam) ook een gevoel van 'what if it's true' leefde. En ik ben blij dat ik verder heb gezocht. Daarom heb ik uiteindelijk ook in overleg die allerlaatste toevoeging geschreven. Omdat ik vond dat dat niet meer dan eerlijk was tegenover ik_10.

Overigens wordt ik_10 niet meer kunstmatig onder narcose gehouden, maar is nu in een natuurlijk coma/diepe slaap. Dat is niet erg, dat betekent dat haar lichaam tot rust komt. Als ze weer voldoende reserve heeft opgebouwd en haar lichaam het weer aan kan zal ze vanzelf bij kennis komen.

Jacimatho

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 18:48

Fijn dat je ons op de hoogte houdt Ibbel, er zijn meer mensen die meelezen dan je wellicht zou verwachten....

Cayenne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 19:02

Inderdaad heel erg bedankt Ibbel. Ik heb haar na het bericht in het topic ook nog een pb gestuurd maar ik kan me voorstellen dat wanneer ze weer thuis is er geen behoefte aan heeft alles te gaan zitten lezen en eventueel te reageren.

Hopelijk komt het weer helemaal goed met haar!

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 19:08

Ann schreef:
Paraat schreef:
...Ik stem voor verbieden.

Ik ben tegen het verbieden van dergelijke topics. Er zijn genoeg problemen/ situaties waarbij een luisterend oor op Bokt wel hulp en troost biedt.

Omdat er af en toe extreme topics opduiken, kun je niet alles gaan verbieden. En wie bepaald dan wat er `te heftig` is?

Mee eens. Verder ben ik het ook eens met Cayenne.

Als je dan al zulke grote problemen hebt, ga dan naar een forum over problemen of psychologie o.i.d. of bel zo'n hulplijn, maar verwacht niet van een stel paardenliefhebbers dat ze direct tussen de regels doorlezen dat er veel meer aan de hand is met ik__10. Boevendien, wat doet iemand die zulke grote problemen heeft op een PAARDENforum??
Een luisterend oor bieden oke, ik vind dat dat ook moet kunnen. Met het soort heftige topics als van ik__10 heb ik ook geen problemen, maar bij dingen die zo extreem zijn (30 kg als je 1.70 m bent) kàn je verwachten dat er gereageerd wordt met ongeloof.
Zoals eerder gezegd, 99% van de Bokkers is niet geschoold in de psychologie. Dus verwacht dan geen "verstandige" (hiermee bedoel ik goede, professionele (voor zoverre mogelijk op een forum) raad) reacties van mensen die geen kaas gegeten hebben van psychologie. Het is dan ook niet vreemd dat er zo gereageerd wordt met ongeloof.

Dat mensen nu spijt hebben van hun botte reacties vind ik niet raar of wat dan ook. Wat wil men dan? Dat je het niet wil geloven en haar verhaal nog steeds afdoet als een leugen terwijl het bewezen is dat het waar is? Lieg je jezelf dan niet gigantisch voor? Dus wat is daar raar aan dat mensen nu spijt hebben?

Dat er geroepen wordt om direct OW's uit te delen, vind ik helemaal van de zotte! Kom op hé, haar verhaal klonk ontzettend ongeloofwaardig en... nou ja, zie mijn eerste alinea.
Roepen dat je dan na had moeten denken voor je wat plaatste, tja... Je plaatst zelf natuurlijk NOOIT een impulsieve reactie of maakt eens een inschattingsfout!

Ik vind het van sportiviteit en eerlijkheid getuigen dat mensen durven toegeven dat ze fout zaten en hier spijt van hebben. Van je fouten leer je

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 19:09

Ibbel schreef:

Overigens wordt ik_10 niet meer kunstmatig onder narcose gehouden, maar is nu in een natuurlijk coma/diepe slaap. Dat is niet erg, dat betekent dat haar lichaam tot rust komt. Als ze weer voldoende reserve heeft opgebouwd en haar lichaam het weer aan kan zal ze vanzelf bij kennis komen.

Dus als ik het goed begrijp zit ze in een coma/diepe slaap. Maar als je in coma zit schaad dat toch de hersenen?

Cayenne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 19:21

Nerwen schreef:
Dat mensen nu spijt hebben van hun botte reacties vind ik niet raar of wat dan ook. Wat wil men dan? Dat je het niet wil geloven en haar verhaal nog steeds afdoet als een leugen terwijl het bewezen is dat het waar is? Lieg je jezelf dan niet gigantisch voor? Dus wat is daar raar aan dat mensen nu spijt hebben?

Mee eens. We kunnen ook onze kop in het zand steken en doen alsof het niet gebeurd is maar dat kan ik niet. Is het dan zo vreemd dat mensen zich rot voelen en nu openlijk excuses aanbieden? Als je zo mans bent om je mening in een topic te laten blijken vind ik ook dat je het kenbaar kunt maken wanneer je er naast zit. Van je fouten leer je inderdaad, en niemand hier probeert het echt goed te praten.

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 19:28

Cayenne schreef:
Nerwen schreef:

Mee eens. We kunnen ook onze kop in het zand steken en doen alsof het niet gebeurd is maar dat kan ik niet. Is het dan zo vreemd dat mensen zich rot voelen en nu openlijk excuses aanbieden? Als je zo mans bent om je mening in een topic te laten blijken vind ik ook dat je het kenbaar kunt maken wanneer je er naast zit. Van je fouten leer je inderdaad, en niemand hier probeert het echt goed te praten.

Jij zegt het wat mooier, maar dat bedoel ik inderdaad

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 19:44

Ibbel schreef:
Sily schreef:
Ik las ergens in haar berichten dat haar ouders ook op Bokt zaten, misschien dat die het 1 en ander door kunnen geven aan ikke?

Ik raad je aan de startpost van het eerste topic van ik_10 nog eens door te lezen...

Citaat:
Dit is inderdaad een schaduw acount, maar omdat ik hier heel erg mee zit en mijn ouders ook mee lezen op bokt en ik nu niet echt zin hebt dat zij weten dat ik dit hier neer zet.

Gedaan, maar ok als ze mee lezen kunnen ze misschien ook iets doorgeven, neem aan dat ze nu wel weten dat het om hun dochter gaat.

Tam_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 19:52

Ik geloofde haar wel

En ikk__10: Héél erg veel sterkte!!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 19:58

pubelia schreef:
Ibbel schreef:

Dus als ik het goed begrijp zit ze in een coma/diepe slaap. Maar als je in coma zit schaad dat toch de hersenen?

Je draait oorzaak en gevolg een beetje om. Een coma kan het gevolg zíjn van bv langdurig zuurstofgebrek. Als iemand dan uit een coma komt, blijkt dat hij hersenbeschadiging heeft, door dat zuurstofgebrek, niet door het coma. Coma is de manier van het lichaam om ervoor te zorgen dat de zuurstof díe beschikbaar is, naar de hersenen gaat, juist om die beschadiging te voorkomen. Als er écht te weinig zuurstof is dan krijg je een heel diep coma, en werkt dat inderdaad ook niet meer. Maar zo'n diep coma is dan het gevolg van iets anders (bijna verdronken, zwaar onderkoeld, hersentrauma als gevolg van een ongeval). Coma is dus een soort spaarstand, en wordt ook nog op een schaal (Glasgow Coma Scale) in verschillende gradaties aangeduidt.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:00

coma hoeft de hersenen inderdaad niet te beschadigen gelukkig .
Ik ben altijd zeer behouden, neem eigenlijk alles zeer serieus. Bij twijfel reageer ik liever niet dan verkeerd. Dit bevestigd de reden daarvoor voor mij weer.

Ik zou het niet verbieden. Mensen die volledig in de knoop zitten met zichzelf en de omgeving kunnen hier hun ei kwijt. Het is absoluut niet ideaal, maar ik denk dat het veel mensen sterker maakt en steunt in moeilijke periodes

Sterkte meis,

jaantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:17

Het laatste bericht was dat ze naar aanleiding van het topic zich had laten opnemen.
Dus absoluut geen verbod op dit soort topics.
Er zijn hier ook weer een aantal post van mensen die het beter weten, DAT HEEFT GEEN ENKELE ZIN.
MISCHIEN ALS MENSEN NU EENS DE MOEITE NEMEN OM GOED TE LEZEN ZONDER EEN ANDER AAN TE VALLEN.
Mensen maken fouten en als je dat kunt toegeven dan ben je

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:31

Jaantsje (met een knipoog naar Herman Finkers): je hoeft niet zo te schreeuwen, we zijn niet blind!

Maw, een beetje minder hoofdletters mag best. De boodschap komt zo ook wel over.

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:33

@ Ibbel: Bedankt dat je ons op de hoogte houd! Heb ook nog wat pbees met ik_10 gewisseld, en ik ben echt blij dat ze nu geholpen word. Maakte me best wel zorgen...

Ik ben trouwens tegen het verbieden van dit soort topics.